Lasten syntymäpäivistä

ihmettelijä

Mitä mieltä muut vanhemmat olette siitä, että ainakin täällä missä asumme, on nykyään tapana että kun lapset menevät päiväkotikavereidensa synttäreille, he kotiin tullessaan tuovat aina jotain synttäreiltä saatua??? Eli saattaa olla joku pieni, lelu, karkkia, tarroja, tms. jonka lapsi saa synttäreiltä lahjaksi vaikka itse on vieraana!!!
Ja myös monilla synttäreillä on paljon vanhempien järjestämää ohjelmaa, kaikenmaailman leikkiä ja kilpailua jne. Tympeintä on se, että itse olen ainakin tosi huono järjestämään vastaavaa kun meillä vietetään synttäreitä. Tulee jopa vähän stressiä, kun lapset jopa odottavat ja kysyvät että mitä ohjelmaa teillä on??? Tuntuu ettei voi tuottaa sitä pettymystä, ettei meidän synttäreillä saisikaan mitään lahjaa tai olisi järjestettyä leikkiä / toimintaa.
Itse olen sitä mieltä, että lapset voi keskenään touhuta mitä haluaa ja leikkiä mitä haluavat, vai olenko liian "kalkkis"?
Mutta vinkkejä leikeistä ja muusta otetaan vastaan jos on kokemusta, kiitos.

16

3226

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ellen

Hei, pohdin aivan saamaa kun äskettäin järjestin lapselleni synttäreitä. Järjestin lapselleni aivan tavalliset perussynttärit oikein junttityyliin. Syötiin herkkuja, leikittiin ilman ohjelmaa ja ohjausta, eikä varsinkaan mitään läksiäislahjoja. Lapset näyttivät nauttivan suunnattomasti, juhlijat olivat ikähaitarilla 3-7 v. Monet näistä olivat omille vanhemmilleen viestittäneet, että mennäänkö huomenna uudestaan.
      Mielipiteeni varsinkin tähän yleistyneeseen kiitoslahjan antamiseen on kielteinen. Eikö juuri siinä kasvateta väärään suuntaan. Totutetaan lapsi siihen, että aina on itse hyödyttävä jotenkin siitä, että antaa itse.

• faija

No ei kai pieni muisto synttäreistä nyt totuta lasta siihen, että kaikesta on hyödyttävä?!

Omat lapseni muistelevat kavereidensa synttäreitä juuri sieltä saatujen pienten esineiden avulla. Ei se lelu/esine ole siinä se pointti, vaan se muisto!

Omasta mielestäni kaikkein paras muisto synttäreiden osallistujille olisi ryhmäkuva päivänsankaria juhlivista lapsista.

• BaByNo
        faija kirjoitti:

No ei kai pieni muisto synttäreistä nyt totuta lasta siihen, että kaikesta on hyödyttävä?!

Omat lapseni muistelevat kavereidensa synttäreitä juuri sieltä saatujen pienten esineiden avulla. Ei se lelu/esine ole siinä se pointti, vaan se muisto!

Omasta mielestäni kaikkein paras muisto synttäreiden osallistujille olisi ryhmäkuva päivänsankaria juhlivista lapsista.

Mitä ideaa on siinä pienessä hilpitöörissä joka sitten saadaan kotiin, ja joka unohtuu tai katoaa parin viikon sisällä.

Eihän tuon ikäiset ihan muistoleluna sitä ota vastaan.

• äippä3

on ollut meilläkin. Aina. Rehellisesti sanottuna lasten synttäreiden järjestäminen kavereille on rasittavaa tai ei edes se järjestäminen, mutta se melu ja peräänkatsominen, kun on lauma erilaisia ja eri-ikäisiä ipanoita paikalla. Synttäreiden päätteeksi olen aina tyytyväinen, jos ei kukaan tai mikään mennyt rikki. Kakut, sipsit sun muut on aina tarjottu, mutta ohjelmaa en järjestä.

• kakut ei kelpaa

Tämän päivän lapset eivät ole niin tarjoilun perään. Usein jää syömättä. Sillä rahalla voi tarjota läksiäislahjaksi vaikka xylitolpurkkaa.
        Nykyisin on jo kutsussa merkity lopettamisaika.
        Ennen ei ollut niin tapana, ja minulla olikin se tyyli, että kun lapsi lähti sai ottaa mennessään pikkupaketin eteisen pöydältä. Kutsut eivät yleensä kestäneen liian pitkään!

• synttärit

Meillä ei ole ollut koskaan mitään ohjelmia.
      Kakku on tehty sellaiseksi miksi lapsi haluaa...kolmena vuotena peräkkäin olen vääntänyt erilaisen heppakakun.
      Sipsejä, popcorneja, keksejä ja karkkia.
      Eikä ole ollut tapana antaa lähtiäisiksi mitään.
      Aika milloin alkaa ja milloin loppuu, yleensä 2-2,5 tuntia kestää.

• äiskä-

Juu, tää on nyt tosiaankin tullut tavaksi, että synttärivieraat saavat pikkulahjan kotiin tuomisiksi. Tokihan ennenkin on ollut lastenkutsuilla mm. ongintaa josta on saanut jotain pientä. Mutta kun aina nämä synttärivieraitten lahjat eivät olekaan kovin pieniä. Kerran eskarimme toi tarhakaverin synttäreiltä kotiin arvokkaamman lahjan kuin oli itse vienyt synttärisankarille! Kyllä vähän nolotti. Toisaalta, nyt keväällä kun tuntuu olevan joka viikonloppu jonkun tarhakaverin synttärikutsut, niin en voi millään kuvitella ostavani kaikille kallista lahjaa. Mielestäni 3-6 euroa riittää; muistaminen on tärkeintä.

• tyttönen vain

Minulla on itseäni 8 vuotta nuorempi pikkusisko, nyt 11-vuotias. Jo vuosien ajan minä olen ollut se, joka on järjestänyt synttärit. Ihan sen takia että en ole niin "aikuinen" että läsnäoloni esimerkiksi 10-vuotiaan synttäreille, joilla on jo poikiakin, olisi tunnelmaa kangistavaa. Sitä paitsi nautin siitä hommasta ja äitini ei =)

Ohjemaa on ollut aina. Siskoni saa keksiä etukäteen listan leikkejä ja pelejä (vettä kengässä, pullonpyöritys, panttipeli, tanssikilpailu, superpallolusikka jne.), ja minä järjestän niihin tarvittavat välineet. Usein suurin osa leikeistä jää leikkimättä, koska he keksivät muuta puuhaa. Aina synttäreihin on kuitenkin kuulunut onginta, josta saa "hilupussin". Niiden kokoamisesta olen tehnyt oikein taiteenlajin: hintoja vertaillen, pussin kokoa miettien ja värejä valiten olen koonnut todella halvalla pieniä pussukoita, joissa on mm. ilmapallo, tarroja, pari karkkia, ehkä jotain Tiimarin puisia askartelukuvioita jne. En ole ikinä ajatellut tuota kiitoslahjana tai muuna vastaavana, onginta oli osa synttäriohjelmaa silloinkin kun itse vielä ramppasin lasten kekkereillä. Lisäksi synttäriohjelmaan kuuluu usein musiikkia, joka on milloin mitäkin siskoni makuun, alkaen aikanaan jostain lastenlauluista ja nyt taitaa olla menossa Britney Spears ja Antti Tuisku.

En usko että ohjelmattomat ja "ongettomat" synttärit olisivat yhtään sen huonommat. Kyllä ne lapset keksivät tekemistä ihan itsekseenkin! Meille se on vain ollut yksi pikkusiskoni ja minun yhteinen puuha joka vuosi, varsinkin nyt kun olen asunut muualla jo jonkin aikaa. Selitin niin tarkasti noista meidan "suunnitelmista" siksi, että jos vaikka innostutkin järjestelemään. Mutta tarvetta siihen ei ole. Ainoa välttämätön valmistautuminen tuollaisiin juhliin on lapsille herkkuja ja itselle korvatulpat ja buranaa =)

• Onnellisesti välttynyt

Minua myös sieppaa tämä kiihtyvä kilpavarustelu, jota käydään muksujen ja vähän isompienkin synttäreiden ympärillä. Aiemmin nyt 12-vuotias tyttäreni halusi järjestettävän ohjelmalliset syntymäpäiväjuhlat isolle joukolle luokkatovereitaan, mutta viimeksi poppoo oli kyllä
      melkolailla kutistunut, vain kaikkein parhaimmat ystävät oli kutsuttu mukaan. Kakun kokosin niin kuin ennenkin, mutta 12-vuotias huolehti jo itse 'ohjelmasta'. Toinen muksu on vielä eskarissa, ja synttärikutsuja on tullut tasaiseen tahtiin, mutta
      olemme onnellisesti välttyneet (syystä tai toisesta) osallistumasta. Sitäpaitsi päiväkodissa
      muistetaan jokaista synttärisankaria vakiintunein menoin ja pikku tarjottavaa on saanut viedä sinne
      mukanaan. Tosin henkilökuntakin on jo joutunut
      toppuuttelemaan liian suuriksi paisuneita tarjoiluja. Yllättävää ehkä, mutta minä kannatan
      pienen pussukan antamista vieraille kotiin lähdettäessä. Ei siihen tarvitse edes rahalla mitään ostaa, jokaisen lapsiperheen nurkissa varmasti pyörii kaikenlaista pikkutavaraa, jota
      pusseihin voi panna (ja laittaa vahingon kiertämään, heh, heh!). Tai sisällön voi askarrella yhdessä synttärisankarin kanssa. Vaihtoehtoja ostetulle kamalle kyllä löytyy!
      Koululaismaailmassa on kovin yleistä nykyään
      järjestää mitä suureellisempia ja näyttävämpiä
      synttäreitä, etenkin tyttöjen kesken. No, rahallahan saa ja hevosella pääsee, mutta en kannata ollenkaan tuollaista kilpavarustelua (kenellä on makeimmat synttärit, kenellä paras naamiaispuku, kenellä ihanimmat lähtiäispussukat jne.). Entäs ne, joilla ei todellakaan ole varaa satsata kutsujen järjestelyihin? Koko syntymäpäivän idea (ja muidenkin juhlien, esim.
      juuri naamiaisten) kärsii, jos tavoitteena on vain tehdä vaikutus kavereihin ja näiden vanhempiin.
      Oudoimmat syntymäpäivät, joilla olen ollut mukana, koin muutama vuosi sitten naapurissamme.
      Poika täytti muistaakseni neljä vuotta, kavereita
      ja näiden äitejä oli kutsuttu kylään. Kahvin aikana istuin olohuoneessa, synttärisankarin äiti
      yritti hampaat irvessä toteuttaa keksimäänsä 'ohjelmaa', ja tv näytti kerta toisensa jälkeen,
      miten terroristien ohjaama lentokone iskeytyi
      WTC:n torniin. Oli melkoisen epätodellinen olo, mutta se lapsi ainakin muistaa vielä vanhana ukkonakin juuri tuon synttärinsä.

• Pasi

Jokainen järjestäköön omanalaisensa synttärit. Meilläkin oli kerran kaiken näköistä ohjelmaan mutta jotkut tytöistä koki leikit silloin lapsellisiksi eikä osallistunut ja tunnelma oli kokonaisuudessan aika apaattinen. Emme ole sen koommin sitten tehneetkään muuta kuin kakun, sipsit ja popparit ja keskiköön lapset itse ohjelmansa.

• Sasse75

...anniskella kotiinvietäväksi. Juhlapöytään olen laittanut jokaiselle hatut ja sellaiset "vappupillit", en muuta. Eikä ole tyttö toistenkaan synttäreiltä mitään saanut.

• Ansq

Minulla itselläni on aivan samanlaisia kokemuksia kuin nimimerkillä 'tyttönen vain'! :) Itse olen kohta 19-vuotias eli omia lapsia ei vielä ole, mutta kaksi pienempää sisarusta kylläkin (veli nyt 14v. ja sisko nyt 6v.).

Olen "aina" ollut se joka järjestää synttäreille ohjelmaa ja telmii niiden lapsien kanssa siellä. Tykkään todella siitä hommasta! joten ei se sinänsä ole haitannut :) Leikkejä on kiva keksiä ja useampana vuonna olen ollut "tarjoilijana" synttäripöydässä "kuka ottaa kokista? kuka ottaa fantaa?" kivaa :P Äiti meillä on hoitanut tietenkin leipomisen yms. ja hankkinut kaikki tavarat yms. Minä vain sitten olen toteuttanut nämä. Meiltä lähes aina saanut mukaansa jonkinlaisen kotiinviemisen. Yleensä sen on saanut onginnasta tai jostain kilpailusta (kaikki voittavat!). Itse ansaitsemat kotiinviemiset, niistä ne kai ovat eniten ylpeitä :) Ja palkinnoksi riittää ihan vain karkki tai lakupötkökin.

Hmm, mikäköhän mun pointti nyt tässä oli, sitä en tiedä, mutta kannatan näitä kotiinviemisiä, kunhan eivät ole mitään videoita/barbeja (eräillä synttäreillä näin!)...

• Mamma

Minunkin mielestäni lasten synttärit ovat jo sinällään aika rasittavia ja kalliita hoitaa.
      Pitää olla monenlaista tarjottavaa ja laitella niitä ja sitten on joukko huutavia ja riehuvia tenavia. Onnellinen on aina kun ne on ohitse.
      Kymmenvuotissynttärit on kyllä viimeiset jotka kavereille järjestän. Esikoinen täytti 11, eikä kaverisynttäreitä pidetty. Saavat kyllä itse järkätä jos haluuvat, rahaa voin antaa, muuten en
      osallistu. Mun mielestä on tosi nuijaa kun pitää antaa vieraille "lahja", jenkeistä on taas tämäkin ilo kehitelty.. Meilläkin on kyllä kaksilla viimeisillä synttäreillä annettu läksiäislahja, kun kaikki muutkin antavat, niin on vähän "pakko"..
      Oma kokemus kyllä on, että juhlista saadaan kyllä turhaa pikkuroinaa, omatkin lapset ovat antaneet sisaruksilleen tuomiset tai sitten ne on lojuneet lattioilla...

• mie

Muksu ja hänen kaverinsa ovat vielä niin pieniä
      ( alle 4 v) että se kotiin lähtö riehakkaista hipoista voi olla itkun ja raivon takana. Olenkin varannut aina esim. Nalle Puh-keksipussin tms. kotiin viemiseksi. Lähtö on silloin helpompaa kaikille osapuolille.

• annicci

Minusta lasten synttäreiden järjestäminen olisi hyvä pysyä sellasissa rajoissa, että se tuntuu sekä lapselle että vanhemmalle kohtuu kivalta jutulta. Lapsi nauttii, kun saa äidin kanssa koristella kakkua tai kattaa pöytää ihan omia juhlia varten. Tarjottavaa ei tarvi olla hirveästi, ohjelmaakin oman maun mukaan. Meillä se on enimmäkseen lasten hommana, lapsen ollessa pienempi vedin jotain leikkiä itsekin. Mutta siitä ei minusta pidä ottaa paineita. Itse nautin ilosta, jonka näen lapsen kokevan juhlastaan ja saamastaan huomiosta ja sen voimin jaksan järjestää niitä joka vuosi jokaiselle lapselle. Lapset osaavat iloita ilman suureellista rekvisiittaa, toisin kuin me aikuiset (?). Lähtölahjojen ideaa en ymmärrä, mutta ryhmäkuva olisi minusta hieno juttu!

• Ja hauskaa oli

Meillä tykätään kutsua porukkaa ja järjestää ohjelmaa. Niin on ollut aina ja varmaan tulee aina olemaankin. Lapset saavat miettiä minkä aiheen ympärilä juhlitaan ja sitten enempi tai vähempi "varustellaan" riippuen ihan kiireistä. Kivaa on aina, ongintaa on aina eikä se ole mikään ylivoimainen ponnistus.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kansalla on oikeus tietää miksi persut pettävät

Koko kulunut hallituskausi on kysytty persuilta, minkä vuoksi he ovat pettäneet käytännössä jokaisen vaalilupauksen, ain
      Maailman menoa
      60
      7492
    2. Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava

valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak
      Maailman menoa
      123
      2916
    3. Minkälaisen viestin

Laittaisit ikävöinnin kohteelle, jos rohkenisit?
      Ikävä
      142
      1766
    4. Kansalla on oikeus tietää mikä on SDP:n talousohjelma jolla maan talous

saadaan nousuun? Miksi puolue piilottelee sitä, vai eikö sitä ole? Tähän asti olemme vaan saaneet kuulla hallituksen ha
      Maailman menoa
      65
      1649
    5. Ammattiliitto 900 euroa/vuosi - Työttömyyskassa 72 euroa/vuosi

Ammattiliitosta eroamalla voi säästää jopa 800 euroa vuodessa. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat liitolle. Esim
      Maailman menoa
      115
      1458
    6. Miten voit olla niin tyhmä

että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle
      Tunteet
      167
      1394
    7. Missä vaiheessa

Päätit irl luovuttaa minun suhteeni?
      Ikävä
      130
      1134
    8. Millaisena uskot

Kaivattusi kokevan tunteensa?
      Ikävä
      73
      827
    9. Kyriake=Kirkko

Kirkko, Kyriake Kirkko-sana tulee kreikankielen sanasta Kyriake=Herran omat, Kristuksen omaksi kastettujen suuri joukko
      Kaste
      47
      802
    10. Mitä haluat eniten

Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      51
      707
    Aihe