Mitä todisteita meillä on? Eli mitä Raamatun ulkopuolisia todisteita meillä on siitä että joskus on saattanut ja voinut elää joku mielisairas ja mielipuolinen matkasaarnaaja kuin Paavali? Esimerkiksi olisiko esittää roomalaisia lähteitä jossa olisi mainintaa koko ukon olemassaolosta tai siitä että Paavali olisi ylipäätään kirjoitelllut mitään kirjeita? Vai onko mitään silminnäkijöiden lausuntoja ja raportteja siitä että joku tällainen kahjo vaikutti Rooman valtakunnassa ensimmäisellä vuosisadalla ja lähetteli kirjeitä eri kaupunkeihin?
Onko Paavali oikeasti historiallinen henkilö?
57
162
Vastaukset
- Anonyymi
ArtoTTT
Löytyiköhän sotun perusteella tietokannasta?Paavali kuulemma on oikea, mutta Mooses ei.
Paavali saattoi kirjoittaa kirjeitä tai sitten ei. Se on jäänyt epäselväksi.- Anonyymi
torre5 kirjoitti:
Paavali kuulemma on oikea, mutta Mooses ei.
Paavali saattoi kirjoittaa kirjeitä tai sitten ei. Se on jäänyt epäselväksi.Paavali on hyvin todennäköisesti ollut olemassaoleva henkilö ja kirjoittanut seitsemän ensimmäistä hänen nimissään olevaa kirjettä. Kuusi viimeisintä on joku muu laittanut hänen nimiinsä saadakseen ajatuksilleen painoarvoa.
Jeesus on vähän siinä ja tässä. Tarina saattaa perustua olemassa olleeseen henkilöön tai sitten ei.
Mooses ja Aabraham ovat puhtaasti sepitettä. Samoin kuin Egyptin orjuus ja pako sieltä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paavali on hyvin todennäköisesti ollut olemassaoleva henkilö ja kirjoittanut seitsemän ensimmäistä hänen nimissään olevaa kirjettä. Kuusi viimeisintä on joku muu laittanut hänen nimiinsä saadakseen ajatuksilleen painoarvoa.
Jeesus on vähän siinä ja tässä. Tarina saattaa perustua olemassa olleeseen henkilöön tai sitten ei.
Mooses ja Aabraham ovat puhtaasti sepitettä. Samoin kuin Egyptin orjuus ja pako sieltä.Jeesuksen historiallisuudesta ei ole mitään epäselvää. Jeesus kertoi, että myös Mooses ja Aabraham olivat historiallisia henkilöitä.
Joh:8:58 "Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ennen kuin Aabraham syntyi, olen minä ollut."
Luuk:16:31 "Mutta Aabraham sanoi hänelle: 'Jos he eivät kuule Moosesta ja profeettoja, niin eivät he usko, vaikka joku kuolleistakin nousisi ylös."
On siis paljon enemmän syytä uskoa Raamatun ilmoitukseen, kun riivaajien viisaudesta peräisin olevia valheita. Anonyymi kirjoitti:
Jeesuksen historiallisuudesta ei ole mitään epäselvää. Jeesus kertoi, että myös Mooses ja Aabraham olivat historiallisia henkilöitä.
Joh:8:58 "Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ennen kuin Aabraham syntyi, olen minä ollut."
Luuk:16:31 "Mutta Aabraham sanoi hänelle: 'Jos he eivät kuule Moosesta ja profeettoja, niin eivät he usko, vaikka joku kuolleistakin nousisi ylös."
On siis paljon enemmän syytä uskoa Raamatun ilmoitukseen, kun riivaajien viisaudesta peräisin olevia valheita.Jeesus oli samanlainen kuin muinaiset Egyptin jumalat. He kävelivät järven päällä, oli 12 opetuslasta.
Uskonnot ovat kiertoa. Kuten Koraani on Raamatun kopio suurelta osin.
Että Jeesus on keksitty hahmo.- Anonyymi
torre5 kirjoitti:
Jeesus oli samanlainen kuin muinaiset Egyptin jumalat. He kävelivät järven päällä, oli 12 opetuslasta.
Uskonnot ovat kiertoa. Kuten Koraani on Raamatun kopio suurelta osin.
Että Jeesus on keksitty hahmo.Voi sinua!
OIet Ioppuikäsi yksin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jeesuksen historiallisuudesta ei ole mitään epäselvää. Jeesus kertoi, että myös Mooses ja Aabraham olivat historiallisia henkilöitä.
On siis paljon enemmän syytä uskoa Raamatun ilmoitukseen, kun riivaajien viisaudesta peräisin olevia valheita.Uskovat ovat sekaisin! Aabrahamin olemassaoloa todistellaan sillä, että jälkikäteen kuulopuheiden perusteella kirjoitetussa tarinassa Jeesuksen väitetään puhuvan Aabrahamista.
Tarina Aabrahamista on pelkkä jälikäteen kirjoitettu tarina, jonka todistaa jo Raamatussa mainittu Aabrahamin kotikaupunki "Kaldean Ur". Babyloniaa alettiin sanoa Kaldeaksi vasta 1000 vuotta Aabrahamin väitetyn elinajan jälkeen. - Anonyymi
torre5 kirjoitti:
Paavali kuulemma on oikea, mutta Mooses ei.
Paavali saattoi kirjoittaa kirjeitä tai sitten ei. Se on jäänyt epäselväksi.Muhahahaha, Mooses on Suomen Tasavallan (R-kirjain perässä on ROYAL) Presidentti. Ihan sama asia kuin Urho Kaleva Kekkonen. Hän on myös Kalevalan asian tuntija, sen lisäksi, että on lakinisti toimialoilla: Mooseksen lait, kansainväliset lait yhteiskunnassa: koko maapallo, terrorismi, Kristitty ja sen määrittäminen.
Ton voit vaikka tarkastaa Harvard yliopiston opiskelijalistan kautta löytyvästä GRADUSTA.
AMEN! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uskovat ovat sekaisin! Aabrahamin olemassaoloa todistellaan sillä, että jälkikäteen kuulopuheiden perusteella kirjoitetussa tarinassa Jeesuksen väitetään puhuvan Aabrahamista.
Tarina Aabrahamista on pelkkä jälikäteen kirjoitettu tarina, jonka todistaa jo Raamatussa mainittu Aabrahamin kotikaupunki "Kaldean Ur". Babyloniaa alettiin sanoa Kaldeaksi vasta 1000 vuotta Aabrahamin väitetyn elinajan jälkeen.Esität vain valheellisia epähistoriallisia väitteitäsi, jotka on helppo kumota.
"Kaldean Ur oli yksi Etelä-Irakin sumerilaisten suurista kaupungeista. Sen historia ulottuu jopa 8 000 vuoden taa. Se oli sivilisaation tärkeimpiä kaupunkeja ennen kuin alkoi luhistua 500-luvulla eaa."
"Ur tunnetaan erityisesti porrastetusta temppelitornista, eli zikkuratista, jonka rakensivat sumerilaisten kuningas Ur-Nammu ja hänen poikansa Shulgi. Urin kuuluisa zikkurat valmistui yli 2 000 vuotta ennen ajanlaskumme alkua."
YLE-uutiset 13.5.2009
"Juutalaisten kantaisä oli seemiläiseen heimoon kuulunut Abraham, noin 1900 eKr. Mesopotamiassa nykyisen Irakin alueella elänyt karjanomistaja ja paimentolainen. 1. Mooseksen kirjan mukaan Jumala kutsui hänet lähtemään isiensä maasta, Kaldean Urista, Kanaanin maahan ja lupasi antaa sen ikuisiksi ajoiksi Abrahamin jälkeläisille. Jumala uudisti liittonsa Abrahamin pojan Iisakin kanssa ja edelleen Iisakin pojan Jaakobin kanssa, jolle hän antoi nimen Israel."
https://evl.fi/sanasto - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Esität vain valheellisia epähistoriallisia väitteitäsi, jotka on helppo kumota.
"Kaldean Ur oli yksi Etelä-Irakin sumerilaisten suurista kaupungeista. Sen historia ulottuu jopa 8 000 vuoden taa. Se oli sivilisaation tärkeimpiä kaupunkeja ennen kuin alkoi luhistua 500-luvulla eaa."
"Ur tunnetaan erityisesti porrastetusta temppelitornista, eli zikkuratista, jonka rakensivat sumerilaisten kuningas Ur-Nammu ja hänen poikansa Shulgi. Urin kuuluisa zikkurat valmistui yli 2 000 vuotta ennen ajanlaskumme alkua."
YLE-uutiset 13.5.2009
"Juutalaisten kantaisä oli seemiläiseen heimoon kuulunut Abraham, noin 1900 eKr. Mesopotamiassa nykyisen Irakin alueella elänyt karjanomistaja ja paimentolainen. 1. Mooseksen kirjan mukaan Jumala kutsui hänet lähtemään isiensä maasta, Kaldean Urista, Kanaanin maahan ja lupasi antaa sen ikuisiksi ajoiksi Abrahamin jälkeläisille. Jumala uudisti liittonsa Abrahamin pojan Iisakin kanssa ja edelleen Iisakin pojan Jaakobin kanssa, jolle hän antoi nimen Israel."
https://evl.fi/sanastoOn mielenkiintoista, että juuri tuolta väittävät mayaintiaanit olevansa kotoisin ja heidän temppelinsäkin vastaa tuota zikkuratia, ja ilmestyskirjastahan tulee suora yhteys mayoihin, jota olen ihmetellyt, että miten Amerikan mantereelta on tullut mayojen baktuniin liittyvä luku Raamattuun, kun Amerikka löydettiin vasta 1500-luvulla, mutta sitten hoksasin, että jos juutalaiset ovatkin näitä intiaaneja ja tulleen sieltä suunnalta tänne päin, niin se voisi myös selittää asian. Myös juutalaisen Paavalin tekemä Jeesuksen rituaalisyönti on sama kuin intiaaneilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On siis paljon enemmän syytä uskoa Raamatun ilmoitukseen, kun riivaajien viisaudesta peräisin olevia valheita.Heh, älkää nyt viitsikö - Raamatussa lukee, että Jeesus kertoi, ja Jeesus ei todellisuudessa edes kerro Raamatussa mitään, eikä kukaan edes tiedä, että kuka on todellisuudessa kirjoittanut ne evankeliumit, joissa Jeesus jotakin kertoo.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uskovat ovat sekaisin! Aabrahamin olemassaoloa todistellaan sillä, että jälkikäteen kuulopuheiden perusteella kirjoitetussa tarinassa Jeesuksen väitetään puhuvan Aabrahamista.
Tarina Aabrahamista on pelkkä jälikäteen kirjoitettu tarina, jonka todistaa jo Raamatussa mainittu Aabrahamin kotikaupunki "Kaldean Ur". Babyloniaa alettiin sanoa Kaldeaksi vasta 1000 vuotta Aabrahamin väitetyn elinajan jälkeen.<<Uskovat ovat sekaisin! Aabrahamin olemassaoloa todistellaan sillä, että jälkikäteen kuulopuheiden perusteella kirjoitetussa tarinassa Jeesuksen väitetään puhuvan Aabrahamista.<<
Juuri näin. On tämä hilpeää. Ja elämme vuotta 2022.
- Anonyymi
Paavalista ei löydy mitään Raamatun ulkopuolisia lähteitä, mutta Raamatussa on 13 Paavalin nimiin pistettyä kirjettä. Tekstianalyysin mukaan seitsemän ensimmäistä niistä on saman henkilön kirjoittamia. Oliko hän oikeasti Paavali vai Peeveli on toinen kysymys, mutta joku historiallinen henkilö seitsemän kirjettä kirjoittaneen Paavalin esikuvana on ollut hänen jättämänsä kirjallisen aineiston perusteella.
Kuusi viimeistä Paavalin tekemäksi väitettyä kirjettä ovat hyvin todennäköisesti väärennöksiä. Eikä kaikki edes saman / samojen tekijöiden. Sekin kertoo ainakin siitä, että Paavalilla oli alkukristittyjen keskuudessa arvovaltaa, koska rehelliset kristityt kirjoittivat omia ajatuksiaan Paavalin nimissä että saisivat niille lisää painoarvoa.
Koska Jeesus ei kirjoittanut mitään (osasiko edes?) niin ei tiedetä mikä Jeesuksen sanomisista on totta ja mikä jälkikäteen väärennettyä - saattaa olla keksittyä koko Jeesus. Joka tapauksessa Paavalin kirjeistä tiedämme, että kristittyjen keskuudessa oli vankka kanonisoitujen tekstien väärentämisperinne ennen Raamatun vakiointia joskus 300-luvulla.- Anonyymi
"Tulee ottaa huomioon, että Paavali kirjoitti kirjeensä äidinkielellään hebreaksi, jotka sitten pian käännettiin myös kreikaksi."
Minkä lähteen mukaan Paavali kirjoitti hebreaksi tai arameaksi? Missä on alkukieliset kirjeet? Kysymys on myös se, että mitä kieltä kutssuttiin hepreaksi noihin aikoihin. Kysehän on sukulaiskielistä (heprea ja aramea) ja käytännössä kyse saattoi olla sekakielestä. Arameallahan on ollut ilmeisesti suuri vaikutuss arabiaankin. Suurin osa Talmudia on kirjoitettu alun perin arameaksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Tulee ottaa huomioon, että Paavali kirjoitti kirjeensä äidinkielellään hebreaksi, jotka sitten pian käännettiin myös kreikaksi."
Minkä lähteen mukaan Paavali kirjoitti hebreaksi tai arameaksi? Missä on alkukieliset kirjeet? Kysymys on myös se, että mitä kieltä kutssuttiin hepreaksi noihin aikoihin. Kysehän on sukulaiskielistä (heprea ja aramea) ja käytännössä kyse saattoi olla sekakielestä. Arameallahan on ollut ilmeisesti suuri vaikutuss arabiaankin. Suurin osa Talmudia on kirjoitettu alun perin arameaksi.Raamattu ja muutkin lähteet todistavat, että Paavalin äidinkieli oli hebrea. Raamattu kutsuu nimenomaan hebrean kieltä sillä nimellä, koska Raamatustakin löytyy hebreaksi kirjoitettuja lainauksia. Hebrea oli hebrealaisten kieli. Ristillä ei edes mainittu mitään arameaksi vaan mainittiin kyllä hebreaksi.
Esim. 66-70 jaa. käydyn kapinan aikana juutalaiset löydät kolikoita paleohebreaksi ja sen lisäksi kapinajohtajat kirjoittivat kansalle kirjeitä hebreaksi. Israelin kansan äidinkieli oli hebrea, mihin on saatu myös vahvistuksia mm. Qumranista löytyneistä lukuisista hebrealaisista kirjoituksista.
Ap.t 21:39 Paavali vastasi: "Minä olen juutalainen, kotoisin Kilikian Tarsoksesta, jonka kaikki varmaankin tuntevat. Pyydän sinua, salli minun puhua kansalle."
40 Komentaja suostui tähän. Paavali asettui portaille seisomaan ja viittasi kädellään, ja kaikki vaikenivat. Hän alkoi puhua heille heprean kielellä:
22:1 "Veljet ja isät! Kuulkaa, mitä nyt sanon puolustuksekseni."
2 Väkijoukko hiljeni entisestään kuullessaan hänen puhuvan hepreaksi, ja Paavali jatkoi:
3 "Minä olen juutalainen. Olen syntynyt Kilikian Tarsoksessa mutta kasvanut tässä kaupungissa. Gamalielin oppilaana minut on kasvatettu isiemme lain kaikkien vaatimusten mukaan. Kiivaasti minä taistelin Jumalan puolesta, juuri niin kuin te kaikki tänään teette.
Ap.t 26:14 Me kaikki kaaduimme maahan, ja minä kuulin äänen sanovan heprean kielellä: 'Saul, Saul, miksi vainoat minua? Paha sinun on potkia pistintä vastaan.'
15 Minä kysyin: 'Herra, kuka sinä olet?' Herra sanoi: 'Minä olen Jeesus, jota sinä vainoat.
Joh 19:20 Monet juutalaiset lukivat kirjoituksen, sillä paikka, missä Jeesus ristiinnaulittiin, oli lähellä kaupunkia. Teksti oli kirjoitettu hepreaksi, latinaksi ja kreikaksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minkä lähteen mukaan Paavali kirjoitti hebreaksi tai arameaksi? Missä on alkukieliset kirjeet? Kysymys on myös se, että mitä kieltä kutssuttiin hepreaksi noihin aikoihin. Kysehän on sukulaiskielistä (heprea ja aramea) ja käytännössä kyse saattoi olla sekakielestä. Arameallahan on ollut ilmeisesti suuri vaikutuss arabiaankin. Suurin osa Talmudia on kirjoitettu alun perin arameaksi.Enemmän ihmettelen että miksi Paavali olisi kirjoittanut arameaksi seurakunnille joissa puhuttiin kreikkaa. Paavali oli lisäksi kotoisin Tarsoksesta joten todennäköisesti hän oli kreikankielinen ja joutui opettelemaan aramean ja hebrean erikseen "vieraana kielenä".
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Enemmän ihmettelen että miksi Paavali olisi kirjoittanut arameaksi seurakunnille joissa puhuttiin kreikkaa. Paavali oli lisäksi kotoisin Tarsoksesta joten todennäköisesti hän oli kreikankielinen ja joutui opettelemaan aramean ja hebrean erikseen "vieraana kielenä".
Paavali kirjoitti Kreikassa oleville juutalaisten diasporaseurakunnille, joissa oli kristityiksi kääntyneitä juutalaisia ja pakanoita. Jumalan sana on annettu hebrealaisille juutalaisille, joiden tehtävä on julistaa se kaikille kansoille ja pakanoiden jatkaa samaa tehtävää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Enemmän ihmettelen että miksi Paavali olisi kirjoittanut arameaksi seurakunnille joissa puhuttiin kreikkaa. Paavali oli lisäksi kotoisin Tarsoksesta joten todennäköisesti hän oli kreikankielinen ja joutui opettelemaan aramean ja hebrean erikseen "vieraana kielenä".
Yksi todiste siitä, että Paavalin kirjeet ovat todellakin käännetty myöhemmin kreikaksi, on, kreikkalaisten käännösten epätarkat ja jopa huonot käännökset Paavalin VT:n siteerauksista.
- Anonyymi
<<Sekin kertoo ainakin siitä, että Paavalilla oli alkukristittyjen keskuudessa arvovaltaa, koska rehelliset kristityt kirjoittivat omia ajatuksiaan Paavalin nimissä että saisivat niille lisää painoarvoa.<<
Pitää nyt kuitenkin muistaa, että tuo Paavalin arvovalta perustui surmiin - hänhän johti Suuren juutalaisneuvoston johdossa alkukristittyjen - tai pikemminkin Jeesuksen opetuksen seuraajien - surmaamista. Paavalin oppi ei siis ole samaa kuin mitä Jeesus opetti, ja jos halusi pitää henkensä, oli parasta seurata Paavalin 'arvovaltaa' kuin Jeesuksen opetusta.
- Anonyymi
Siis löytyykö Raamatusta yhtään sellaista henkilöä josta löytyisi todelliset historialliset todisteet?
Hämmästelen.- Anonyymi
Pontius Pilatus, Antonius Felix, keisari Augustus, keisari Tiberius, Josep Kaifas, Hannas, Nikodemos, Herodes Suuri, Herodes Antipas, Herodes Arkhelaos, Herodes Agrippa, Aretas IV Filopatri...
- Anonyymi
torre5 kirjoitti:
Kaikki ovat vain Raamatussa. Joku Daavid on kuulemma ollut olemassa.
Sinullahan ei ole koulutusta🤔
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pontius Pilatus, Antonius Felix, keisari Augustus, keisari Tiberius, Josep Kaifas, Hannas, Nikodemos, Herodes Suuri, Herodes Antipas, Herodes Arkhelaos, Herodes Agrippa, Aretas IV Filopatri...
Professori on hyvä ja todistaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Professori on hyvä ja todistaa.
Googlaa itse ja lopeta ihmisten kiusaaminen!
- Anonyymi
torre5 kirjoitti:
Jokainen voi ottaa asioista selvää.
Myönnät siis oIevasi kouIuttamaton toIIo.🤔
Anonyymi kirjoitti:
Myönnät siis oIevasi kouIuttamaton toIIo.🤔
Siis että jokainen voi itse ottaa asioista selvää. Että on totuus kaikessa.
Itse ajattelin 14 v, että nyt tiedän jo kaiken. Koulussa oppi.- Anonyymi
torre5 kirjoitti:
Itse ajattelin 14 v, että nyt tiedän jo kaiken. Koulussa oppi.Sinulla ei ole edes mitään tutkintoa!
- Anonyymi
torre5 kirjoitti:
Itse ajattelin 14 v, että nyt tiedän jo kaiken. Koulussa oppi.Myönnät siis oIevasi kouIuttamaton toIlo🤔🤔🤔
Anonyymi kirjoitti:
Sinulla ei ole edes mitään tutkintoa!
Ei todellakaan. En viihtynyt. Keskityin siinä vaiheessa urheiluun, muu ei kiinnostanut.
- Anonyymi
Kun uskomme Jeesukseen, niin kuin Raamattu meille opettaa, niin kerran meille vielä selviää koko totuus.
Paavali kirjoittaa 1.Kor:1:21 "Sillä kun, Jumalan viisaudesta, maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, niin Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat", 1:22 koskapa juutalaiset vaativat tunnustekoja ja kreikkalaiset etsivät viisautta,
1:23 me taas saarnaamme ristiinnaulittua Kristusta, joka on juutalaisille pahennus ja pakanoille hullutus,
1:24 mutta joka niille, jotka ovat kutsutut, olkootpa juutalaisia tai kreikkalaisia, on Kristus, Jumalan voima ja Jumalan viisaus.
1:25 Sillä Jumalan hulluus on viisaampi kuin ihmiset, ja Jumalan heikkous on väkevämpi kuin ihmiset.- Anonyymi
torre5 kirjoitti:
Raamatussa on ihmisten ajatuksia, jotka ovat mitä ovat.
Että siellä yksin taas olet.
- Anonyymi
Sen hullutuksen kautta Raamatun mukaan pelastutaan palvelemaan lihalla synnin lakia ja joudutaan Paavalin sanoin helvetin tuleen, joten tarina ontuu joka suuntaan, kun te vielä hoette synnin kauhistusta ja Raamatun mukaan se onkin teidän pelastus.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sen hullutuksen kautta Raamatun mukaan pelastutaan palvelemaan lihalla synnin lakia ja joudutaan Paavalin sanoin helvetin tuleen, joten tarina ontuu joka suuntaan, kun te vielä hoette synnin kauhistusta ja Raamatun mukaan se onkin teidän pelastus.
Koko tarinassa ei ole päätä eikä häntää ja perustanakin jo tosi Jumalan uhraamiseen käytetään luomiskertomuksesta valehtelua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Koko tarinassa ei ole päätä eikä häntää ja perustanakin jo tosi Jumalan uhraamiseen käytetään luomiskertomuksesta valehtelua.
Ja vaikka on sama Jahve-Jumala, jolle tuo tosi Jumala on hyvältä tuoksuva uhrilahja, joka juutalaisen sanoin pitää kristityn vielä syödäkin, niin itse juutalaisten tarinassa ei ole mitään perisyntiä luomiskertomuksessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja vaikka on sama Jahve-Jumala, jolle tuo tosi Jumala on hyvältä tuoksuva uhrilahja, joka juutalaisen sanoin pitää kristityn vielä syödäkin, niin itse juutalaisten tarinassa ei ole mitään perisyntiä luomiskertomuksessa.
Koko juttu ei perustu mihinkään muuhun kuin kieroon tarinaan eliminoida Jeesus oppeineen taivasten valtakunnasta sekä tämän puhuma taivasten valtakunnan Isä Jumala.
Ja jos Jeesusta ei koskaan edes ole ollut tai elänyt, niin mikä motiivi olisi olut tällaisen tarinan kehittämiseen, jonka sitten voi tuhota näin kierolla kuviolla? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Koko juttu ei perustu mihinkään muuhun kuin kieroon tarinaan eliminoida Jeesus oppeineen taivasten valtakunnasta sekä tämän puhuma taivasten valtakunnan Isä Jumala.
Ja jos Jeesusta ei koskaan edes ole ollut tai elänyt, niin mikä motiivi olisi olut tällaisen tarinan kehittämiseen, jonka sitten voi tuhota näin kierolla kuviolla?Ja jos mikä, niin tämä on paras todiste opettaja Jeesuksen joskus eläneen ja olleen historiallinen henkilö, jolla tosin ei ole mitään tekemistä tosi Jumalan uhrikultin kanssa.
Samaa todistaa aineisto, joka oli kätkettynä 1700 vuotta ja löytyi sinetöidyistä saviruukuista vasta vuonna 1945.
Tuossa aineistossa oli ns. Jeesuksen alkuperäisten sanojen, opetusten kokoelma, joka poikkeaa opetukselta täysin Paavalin luomasta kristuskultista syntiopetuksineen ja tosijumalauhrikultteineen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja jos mikä, niin tämä on paras todiste opettaja Jeesuksen joskus eläneen ja olleen historiallinen henkilö, jolla tosin ei ole mitään tekemistä tosi Jumalan uhrikultin kanssa.
Samaa todistaa aineisto, joka oli kätkettynä 1700 vuotta ja löytyi sinetöidyistä saviruukuista vasta vuonna 1945.
Tuossa aineistossa oli ns. Jeesuksen alkuperäisten sanojen, opetusten kokoelma, joka poikkeaa opetukselta täysin Paavalin luomasta kristuskultista syntiopetuksineen ja tosijumalauhrikultteineen.Ja tämä löytö ja siellä olleet tiedot ovat nyt enemmän aitoa ja todellista historiaa sekä totuutta kuin se, mikä lukee 1700 vuoden aikana moneen kertaan muokatussa Raamatussa.
Anonyymi kirjoitti:
Ja jos Jeesusta ei koskaan edes ole ollut tai elänyt, niin mikä motiivi olisi olut tällaisen tarinan kehittämiseen, jonka sitten voi tuhota näin kierolla kuviolla?Onko Allah? Koraani on tehty siitä. Se kirja on laajalle levinnyt
- Anonyymi
Pietari mainitsee kirjeessään Paavalin, joten hän on ollut historiallinen henkilö:
2 Piet 3:15 Ja pitäkää sitä pelastuksenanne, että Herra on kärsivällinen. Näinhän myös rakas veljemme Paavali on hänelle annetun viisauden mukaisesti teille kirjoittanut.
16 Samaa hän sanoo kaikissa kirjeissään, joissa puhuu näistä asioista. Niissä tosin on yhtä ja toista vaikeatajuista, mitä tietämättömät ja haihattelevat ihmiset omaksi tuhokseen vääristelevät niin kuin kaikkia muitakin pyhiä kirjoituksia.- Anonyymi
Ja sanoo samaisessa 2. Kirjeessään, että Paavalin seuraaminen on Luciferin seuraamista. Paavali oli mahtimies suuren juutalaisneuvoston johdossa, ei häntä sopinut vastustaa, mutta vihjeitä on voinut jättää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja sanoo samaisessa 2. Kirjeessään, että Paavalin seuraaminen on Luciferin seuraamista. Paavali oli mahtimies suuren juutalaisneuvoston johdossa, ei häntä sopinut vastustaa, mutta vihjeitä on voinut jättää.
Mihin katosivat kaikki Jeesuksen seuraajat niin että vain Pietari on Paavalin matkassa? Apostolien teotkin on vain Paavalin tai hänen kirjurinsa puhetta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mihin katosivat kaikki Jeesuksen seuraajat niin että vain Pietari on Paavalin matkassa? Apostolien teotkin on vain Paavalin tai hänen kirjurinsa puhetta.
Tässä ollaan asian ytimessä! Jeesuksella oli 12 opetuslasta. Yksi reputti ja 11 jäi, mutta kuitenkin kun Jeesus delasi, niin hänen palvontaansa ei alkanut organisoimaan yksikään noista 11 arameankielisestä opetuslapsesta vaan joku Paavali, joka ei ollut kuunaan koko Jeesusta nähnyt, mutta tiesi tasan tarkkaan mitä Jeesus oli sanonut ja tarkoittanut? Ja kaiken lisäksi kristinusko syntyi kreikaksi eikä arameaksi (tai hebreaksi), jolla kielellä Jeesus olisi saarnannut jos oli ylipäätään saarnannut mitään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä ollaan asian ytimessä! Jeesuksella oli 12 opetuslasta. Yksi reputti ja 11 jäi, mutta kuitenkin kun Jeesus delasi, niin hänen palvontaansa ei alkanut organisoimaan yksikään noista 11 arameankielisestä opetuslapsesta vaan joku Paavali, joka ei ollut kuunaan koko Jeesusta nähnyt, mutta tiesi tasan tarkkaan mitä Jeesus oli sanonut ja tarkoittanut? Ja kaiken lisäksi kristinusko syntyi kreikaksi eikä arameaksi (tai hebreaksi), jolla kielellä Jeesus olisi saarnannut jos oli ylipäätään saarnannut mitään.
Paavali on kirjoittanut Raamatussa olevat kirjeensä. Tulee ottaa huomioon, että Paavali kirjoitti kirjeensä äidinkielellään hebreaksi, jotka sitten pian käännettiin myös kreikaksi. Kun joku toinen kääntää jonkun tekstin toiselle kielelle, tekstianalyysien tekeminen hankaloituu tuntuvasti.
Teologisessa tiedekunnassa väitetään virheellisesti, että Paavalin äidinkieli olisi ollut aramea. Se ei pidä paikkansa. Paavali ja Jeesus puhuivat äidinkielenään hebreaa, joka on sen ajan juutalaisten äidinkieli, ei aramea. Jeesuksen ristin kirjoituksessa ei ollut edes tekstiä arameaksi.
Ap.t 21:39 Paavali vastasi: "Minä olen juutalainen, kotoisin Kilikian Tarsoksesta, jonka kaikki varmaankin tuntevat. Pyydän sinua, salli minun puhua kansalle."
40 Komentaja suostui tähän. Paavali asettui portaille seisomaan ja viittasi kädellään, ja kaikki vaikenivat. Hän alkoi puhua heille heprean kielellä:
2 Väkijoukko hiljeni entisestään kuullessaan hänen puhuvan hepreaksi, ja Paavali jatkoi:
3 "Minä olen juutalainen. Olen syntynyt Kilikian Tarsoksessa mutta kasvanut tässä kaupungissa. Gamalielin oppilaana minut on kasvatettu isiemme lain kaikkien vaatimusten mukaan. Kiivaasti minä taistelin Jumalan puolesta, juuri niin kuin te kaikki tänään teette.
Ap.t 26:14 Me kaikki kaaduimme maahan, ja minä kuulin äänen sanovan heprean kielellä: 'Saul, Saul, miksi vainoat minua? Paha sinun on potkia pistintä vastaan.'
15 Minä kysyin: 'Herra, kuka sinä olet?' Herra sanoi: 'Minä olen Jeesus, jota sinä vainoat.
Joh 19:20 Monet juutalaiset lukivat kirjoituksen, sillä paikka, missä Jeesus ristiinnaulittiin, oli lähellä kaupunkia. Teksti oli kirjoitettu hepreaksi, latinaksi ja kreikaksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paavali on kirjoittanut Raamatussa olevat kirjeensä. Tulee ottaa huomioon, että Paavali kirjoitti kirjeensä äidinkielellään hebreaksi, jotka sitten pian käännettiin myös kreikaksi. Kun joku toinen kääntää jonkun tekstin toiselle kielelle, tekstianalyysien tekeminen hankaloituu tuntuvasti.
Teologisessa tiedekunnassa väitetään virheellisesti, että Paavalin äidinkieli olisi ollut aramea. Se ei pidä paikkansa. Paavali ja Jeesus puhuivat äidinkielenään hebreaa, joka on sen ajan juutalaisten äidinkieli, ei aramea. Jeesuksen ristin kirjoituksessa ei ollut edes tekstiä arameaksi.
Joh 19:20 Monet juutalaiset lukivat kirjoituksen, sillä paikka, missä Jeesus ristiinnaulittiin, oli lähellä kaupunkia. Teksti oli kirjoitettu hepreaksi, latinaksi ja kreikaksi.Tiedätkin varmaan, että Paavali oli Benjaminilaisten heimoa eikä israelilaisten heimoa kuten muutkin juutalaiset?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tiedätkin varmaan, että Paavali oli Benjaminilaisten heimoa eikä israelilaisten heimoa kuten muutkin juutalaiset?
<<Paavali oli Apostolien tekojen mukaan kotoisin Kilikian Tarsoksesta.[8] Hänen syntymäaikaansa ei tiedetä, mutta yleisesti hänen arvioidaan syntyneen muutama vuosi ajanlaskumme alun jälkeen.[9] Paavali sai ympärileikkauksessa nimen Saul. Paavali kuului Benjaminin heimoon. Hän oli diasporajuutalainen ja peri isältään Rooman kansalaisuuden.[11] Hänen kotikielensä oli aramea, mutta hän osasi hyvin puhua ja kirjoittaa silloista yleiskreikkaa.[11]<<
Lähde: wikipedia - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
<<Paavali oli Apostolien tekojen mukaan kotoisin Kilikian Tarsoksesta.[8] Hänen syntymäaikaansa ei tiedetä, mutta yleisesti hänen arvioidaan syntyneen muutama vuosi ajanlaskumme alun jälkeen.[9] Paavali sai ympärileikkauksessa nimen Saul. Paavali kuului Benjaminin heimoon. Hän oli diasporajuutalainen ja peri isältään Rooman kansalaisuuden.[11] Hänen kotikielensä oli aramea, mutta hän osasi hyvin puhua ja kirjoittaa silloista yleiskreikkaa.[11]<<
Lähde: wikipedia>>>Hänen kotikielensä oli aramea, mutta hän osasi hyvin puhua ja kirjoittaa silloista yleiskreikkaa.<<<
Tämä ei pidä paikkansa. Wikipedia toistaa niitä virheellisiä tietoja, joita yleisesti levitetään teologisessa tiedekunnassa. Raamattu ja muutkin lähteet todistavat, että Paavalin äidinkieli oli hebrea, joten voimme hylätä wikipedian tiedot.
Joh 19:20 Monet juutalaiset lukivat kirjoituksen, sillä paikka, missä Jeesus ristiinnaulittiin, oli lähellä kaupunkia. Teksti oli kirjoitettu hepreaksi, latinaksi ja kreikaksi.
- Anonyymi
Missä on oikea Paavali? Olisi assiaa vähän.
- Anonyymi
Ellei Paavalin kirjeet todista Paavalista, niin mikä sitten todistaa mistään historiallisesta kirjallisesta dokumentista? Paavali nimisestä mielisairaasta ja mielipuolisesta matkasaarnaajasta ei löydy yhtäkään dokumenttia. Löytyy vain teräväpäisesti, Jeesuksen inspiroimasta sanomasta julistava terve järkinen Paavali. Maailma saa kiittää Paavalia vahvasta osuudestaan kristinuskon levittämiseen koko maailmaan. Hän julisti Jeesuksen sanomaa tulenpalavasti. Hänen kirjeensä huokuu Pyhän Hengen monikerroksista sanomaa joka jakeellaan, ihminen ei yksin pysty noin täydelliseen julistukseen. Mutta Raamattuhan aukeaa vain Jeesuksen omille.
- Anonyymi
<< Maailma saa kiittää Paavalia vahvasta osuudestaan kristinuskon levittämiseen koko maailmaan. Hän julisti Jeesuksen sanomaa tulenpalavasti.<<
Kyllä, Paavalin tekstissä on hänen sanomaksi ainakin laitettu, että hän ristiinnaulitsi itselleen koko maailman, mutta Jeesuksen sanomaa hän ei kyllä julistanut 'tulenpalavasti', vaan omaa evankeliumiaan Kristuksesta, jonka hahmon hän li Jeesuksesta uhrilahjaksi Jahvelle Jeesuksen puhumana taivasten valtakunnan Isänä.
Paavali kertoo Raamatussa nimenomaan tehneensä oman evankeliumin kiivaillessaan Jumalan kiivaudella, kun synnytti teidät asettaessaan yhden miehen eteen puhtaan neitsyen, eikä teillä ole muuta isää kuin hän. - Anonyymi
<<<Hänen kirjeensä huokuu Pyhän Hengen monikerroksista sanomaa<<<
Ja Pyhä henki -terminkin Raamatun mukaan Paavali lanseerasi vasta vuonna 53 kastaessaan opetuslapset Jeesuksen nimeen (Apt.19), joka Jeesuksen nimeen tekeminen on Raamatun mukaan Jeesuksen sanoin Matteuksen evankeliumin seitsemännestä luvusta laittomuuden tekemistä. Ja koko Paavalin syntioppikin Jeesuksesta Kristuksena perustuu valheeseen luomiskertomuksesta, ja sitten vielä itse Raamattukin todistaa, että koko Paavalin oppi onkin valehtelemista pelastukseksi, kun pelastuukin vain palvelemaan lihalla synnin lakia (Room.7) ja menee lopulta tulenliekkeihin Jahvelle uhrilahjana, jota - edellä olevissa Raamatun teksteissä - isiensä Jumalaa Paavali kertoo palvelleensa, joka 'esi-isien Jumala' määrää 5.Moos.13 ihmeidentekijän surmattavaksi, joka houkuttelee toisen Jumalan luokse (Jeesus puhumansa taivasten valtakunnan Isän) joten repikää siitä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
<<<Hänen kirjeensä huokuu Pyhän Hengen monikerroksista sanomaa<<<
Ja Pyhä henki -terminkin Raamatun mukaan Paavali lanseerasi vasta vuonna 53 kastaessaan opetuslapset Jeesuksen nimeen (Apt.19), joka Jeesuksen nimeen tekeminen on Raamatun mukaan Jeesuksen sanoin Matteuksen evankeliumin seitsemännestä luvusta laittomuuden tekemistä. Ja koko Paavalin syntioppikin Jeesuksesta Kristuksena perustuu valheeseen luomiskertomuksesta, ja sitten vielä itse Raamattukin todistaa, että koko Paavalin oppi onkin valehtelemista pelastukseksi, kun pelastuukin vain palvelemaan lihalla synnin lakia (Room.7) ja menee lopulta tulenliekkeihin Jahvelle uhrilahjana, jota - edellä olevissa Raamatun teksteissä - isiensä Jumalaa Paavali kertoo palvelleensa, joka 'esi-isien Jumala' määrää 5.Moos.13 ihmeidentekijän surmattavaksi, joka houkuttelee toisen Jumalan luokse (Jeesus puhumansa taivasten valtakunnan Isän) joten repikää siitä.Kyllä mä ihmettelen teitä uskovaiset, jos Raamatussa selvästi lukee (Gal.3:13), että Jeesus tosi Jumalana eli Kristuksena kirotaan ristille ja uskontunnustuksessa laitetaan astumaan helvettiin ja sitten Paavalin sanoin teurastetaan pääsiäisen uhrilampaana ja käsketään perkaamaan pois taivasten valtakunta (1.Kor.5:7), jota Jeesus opetti, ja lopulta Paavalin sanoin käsketään syömään Jahven ylipapin ateriana kuvitellen veren ja ruumiin olevan todellisesti läsnä Herran kuoleman julistamiseksi tai muuten tulee vikapääksi Herran ruumiiseen ja vereen (1.Kor.11:23), jotka ehtoollisen asetussanat Paavali kertoo Raamatussa antaneensa tiedoksi sinä yönä jolloin Jeesus kavallettiin, niin miten helkkarissa te saatte tästä opista Jeesuksen seuraamista hänen opetuksin mihinkään muuhun kuin Paavalin lupaamiin tulenliekkeihin, jos uskoo häntä (1.Kor.3:13)?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä mä ihmettelen teitä uskovaiset, jos Raamatussa selvästi lukee (Gal.3:13), että Jeesus tosi Jumalana eli Kristuksena kirotaan ristille ja uskontunnustuksessa laitetaan astumaan helvettiin ja sitten Paavalin sanoin teurastetaan pääsiäisen uhrilampaana ja käsketään perkaamaan pois taivasten valtakunta (1.Kor.5:7), jota Jeesus opetti, ja lopulta Paavalin sanoin käsketään syömään Jahven ylipapin ateriana kuvitellen veren ja ruumiin olevan todellisesti läsnä Herran kuoleman julistamiseksi tai muuten tulee vikapääksi Herran ruumiiseen ja vereen (1.Kor.11:23), jotka ehtoollisen asetussanat Paavali kertoo Raamatussa antaneensa tiedoksi sinä yönä jolloin Jeesus kavallettiin, niin miten helkkarissa te saatte tästä opista Jeesuksen seuraamista hänen opetuksin mihinkään muuhun kuin Paavalin lupaamiin tulenliekkeihin, jos uskoo häntä (1.Kor.3:13)?
Saisinko uskovaiset tähän myös vastauksen, kiitän!
- Anonyymi
Vastineessaan Kekkonen painotti yya sopimuksen antamaa lisäaikaa.
- Anonyymi
"Eli mitä Raamatun ulkopuolisia todisteita meillä on siitä että ..."
Miksi lisätodisteita Paavalin olemassaolosta? Meillähän on silminnäkijä todisteita ja vähän paljon. Aleksanteri Suuresta ei yhtäkään.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nasima löi Jussille luun kurkkuun
Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse5168808Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"
jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r1556086Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?
Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos3555122Siviilipalvelusmies Halla-aho normalisoi rasismin perussuomalaisissa
SMP:n tuhkille perustettu puolue ei ollut ihmisiä vastaan, vaan instituutiokriittinen. "Missä EU - siellä ongelma", oli664729Suomalaisilta vaaditaan valtavasti suvaitsevaisuutta - miksi sitä ei vaadita muslimeilta
Suomalaisilta vaaditaan kaikkea, pitää olla suvaitsevainen ja hyväksyä vieraiden tavat, rasisti ei saa olla jne. Miksi s984321Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun
ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta1664033SDP:n kansanedustaja Marko Asell: Suomen myönnettävä maahanmuuton ongelmat
Hänen mielestään Suomen pitää pyrkiä rajoittamaan jyrkästi turvapaikanhakijoiden pääsyä maahan ja hän arvioi, että maaha1843902- 911828
- 1031384
- 47949