Olen vuosien mittaan pelännyt: HIV, hepatiitti, kivessyöpä, eturauhassyöpä, penissyöpä, ihosyöpä, keuhkosyöpä, aivokasvain, imusolmukesyöpä, suolistosyöpä, mahasyöpä, ruokatorvensyöpä, verisyöpä, suusyöpä, sydänkohtaus, sydämen kasvain, veritulppa, luusyöpä, ALS. Muita en nyt muista. Voisikohan kyseessä olla ns. luulotauti?
Hypokondria / luulotuti / sairauksien pelko
21
788
Vastaukset
- Anonyymi
Sulla on varmaan oireita kun noin paljon pelkäät ja HIv testiin voi mennä ja eikä maksa mitään.Seksiä ei kannata harrastaa niin hiv ei tartu.
- Anonyymi
Luulotaudilta tosiaan vaikuttaa.
Mutta kun pelkää kaikki sairaudet läpi, eikä niitä sitten olekaan, niin jatkossa voi elää ilman sairauden pelkoa. Vaihtoehdot saattavat loppua jossain vaiheessa.
Sitten tulee todettua itsensä täysin terveeksi.- Anonyymi
Ja lässyn lässyn.
- Anonyymi
Toivotaan että näin lopulta käy :)
- Anonyymi
Neuroosi sinulla on. Olen kärsinyt samoista oireista. Ja tyypillisintä on kun yhdestä pelosta pääsee eroon ja niin uusi astuu tilalle. Tilanne on niin kauan loputon kierre kunnes keksit jonkun näistä 1. Harrastukset elämänsisältö 2. Terapia 3. Lääkitys. Kannattaa tehdä jotain ennenkuin karkaa käsistä. Kyseisellä pakkoneuroosilla on paha tapa muuttua somatisaatiohäiriösi eli alat saamaan oireitakin sen mukaan mitä pelkäät milloinkin. Ja tämä taas johtaa lääkäri/sairaalakäynteihin. Ja lopulta kun sinulla onkin jotain oikeasti niin kukaan ei usko sinua.
Terveisin kokemuksen syvällä rintaäänellä- Anonyymi
Aivan samaa mieltä.
Itse olen ollut vakuuttunut erinäisistä sairauksista ja kun ne on poissuljettu, olen keksinyt uuden joka nyt "aivan varmasti on". Itsellä tosin johtuu varmasti osaltaankin ahdistuneisuushäiriöstä, ja kun luen sairauksista ja oireista, alan kehitellä niitä itselleni.
Olen viimeisen vuoden aikana soitellut ambulanssin kotiin ties kuinka monta kertaa ja ollut vakuuttunut että nyt kuolen 🙄 tullut käytyä vaikka missä testeissä ja tutkimuksissa, eikä mitään vakavaa ole todettu.
Mieli kun on sairas niin vaikeaa on 😞
- Anonyymi
Hypokondria on ikävä seuralainen, varsinkin silloin, jos tauti on niin vakava, että sairastunut todellakin somatisoi itselleen pelkojensa kohteeseen kipuja ja muita tuntemuksia. Tällaisen uhri olen minäkin, ja vaikka tiedän, miten voimakas vaikutus psyykellä on kehoon, että kun tarpeeksi pelkää ja murehtii, niin saattaa tulla oireitakin, niin siitä huolimatta olen "sairastanut" erilaisia sairauksia selkein oirein. Esim. vatsasyövän pelko aiheutti ylävatsaan kipua ja paineentunnetta, sekä suolen toiminnan häiriöitä. Syövän pelko suolistossa aiheutti kipuja alavatsaan ja siten, että jopa suolen supistelu tuntui kipeältä juuri siinä kohdassa, missä uskoin syövän olevan. Psyyke kun on yhtä fyysinen osa kehoa kuin itse kehokin, niin tietenkin se voi aiheuttaa oireita pelkän luulon kautta.
- Anonyymi
Vuosia sitten minulle väitettiin, että poden somatisaatiohäiriötä, johon en tosin itse uskonut lainkaan, eikä omaiset ja tututkaan.
Yleislääkärit käskivät vain juttelemaan psykiatrille, lähetettäkin laitettiin.
Kuinka ollakaan, yksi iso leikkaus ja somatisaatio oli poissa...
Näinkin voi käydä.- Anonyymi
Ja valitettavasti toi ei ole ollenkaan ihan harvinaistakaan. Ihmisiä myös kuolee ihan liikaa, koska on vaan muka hypokondriaa. Tässä yksi päivä oli juttua sepsiksestä, joka on tappava ellei pääse ajoissa hoitoon. Varhaisoireet ei kovin pahat eikä erityiset, mutta voi kehittyä vaaralliseksi tunneissa. Paljon silti vähätellään ja leimataan potilaita
Monisairas
- Anonyymi
Olen 46-vuotias mies ja minulla on ollut pitkään ahdistushäiriötä ja sen tuomaa masennusta. Välillä enemmän ja välillä vähemmän. Syyt ovat oletettavasti lapsuuden traumoissa. Hypokondria on kehittynyt viimeisen 15 vuoden aikana. Olen tarkkaillut melko neuroottisesti itseäni ja jokainen normaalista poikkeava oire on ollut minulle syöpä tai joku muu tappava tauti. Ominaista asialle on nimenomaan se, että kun yhdestä huolesta pääsee, niin tulee toinen tilalle. Viimeisen 5kk aikana minulla on ollut pelko kurkku-, nielu-, eturauhas ja suolistosyövästä. Näiden lisäksi oli myös ylimitoitettu pelko taloudellisesta tilanteesta, joka ajoi lähes psykoottiseen tilaan.
Olen kerran ollut sairaslomalla, kun pelkäsin haimasyöpää. Pelko liitettynä muutenkin raskaaseen elämäntilanteeseen vei minut kuukauden huilille, joka oli käytännössä katsoen monta viikkoa kestänyt paniikkikohtaus. Sain SSRI-lääkkeet, joita olin käyttänyt 10v aiemminkin. En huuda hurraata niille lääkkeille, mutta ymmärrän että monilla ne ovat toimineet paremminkin. Minulla ne maksimissaan auttoivat sille ensimmäiselle portaalle kohti parempaa ja toisaalta voiko niiltä muuta odottaa? Ne eivät ole mitään ihmepillereitä vaan niillä korjataan aivokemiaa. Sivuoireitakin voi tulla, kuten minulla ja ko lääkkeistä on aina jäänyt vähän sellainen kysymysmerkki ilmaan, että auttoivatko nämä nyt oikeasti. Niitä tarjotaan todella helposti. Itselläni ne tekivät kaikesta vaan tasapaksua. Ei ollut oikein iloa eikä surua.
Kävin myös psykoterapiassa. Terapeutin asenne lääkkeisiin oli sama. Olin tulkitsevinani, että hän ei niitä suosinut. Olihan siellä kiva käydä keskustelemassa, mutta en tiedä jäikö minulle siitä varsinaisesti mitään käteen. Tai päähän. Ei siitä haittaakaan ollut. Muutamia hyviä havaintoja sieltä tuli itsestäni. Mutta psykoterapeuttikaan ei ole mikään noita. Sen tehtävä on auttaa kasaamaan sitä palapeliä, jota kutsutaan mieleksi. Terapeutti voi vihjata, että sopisiko tuo pala tuohon? Tai mikäs pala tämä on? Itsesi tehtävä on silti kasata sekin peli.
Parhaimmaksi lääkkeeksi oireisiin olen kokenut liikunnan ja ulkoilun. Se ei tee kerrasta autuaaksi, mutta niiden aktiivinen harrastaminen auttaa selvästi. Yleensä lenkki maaduttaa ajatuksia. Samalla voi kuunnella äänikirjaa tai musiikkia. Vaikka ei kiinnostaisi. Ja kyllä. Olen lähtenyt moisille lenkeille tilanteissa, jossa olen kokenut olevani kuin tunnelissa lähellä psykoosia ja jokainen kerta on auttanut tilannetta vähän. Ja se vähäkin on muuten todella tärkeää niissä tilanteissa. Se sohvalla piehtarointi ja googlailu pahentaa vain asiaa.
Olenko sitten jokin kuolaavaa toista jalkaa laahaavaa kummajainen. En. Normaali työssäkäyvä mies. Arki sujuu. Kukaan ei näe päälle päin mitenkään mitä kamppailuja käyn. Välillä se on todella raskasta. Suosittelen kuitenkin hakeutumaan rohkeasti terveydenhuollon pakeille. Siinä ei ole mitään hävettävää. Siellä saa ainakin vyyhdin aukaisua alkuun ja se mikä ei toiminut minulle voi toimia loistavasti toiselle.
Voi toki tulla päivä kun oireiden takana on oikeasti jotain. Olen kuitenkin huomannut, että aidosti sairastuneiden reaktiot eivät ole samanlaisia kuin mitä neuroottisessa hypokondriassa on. Ei kukaan huonoista uutisista hurraata huuda, mutta se tapa käsitellä niitä on erilainen kuin hypokondriassa.
Jos pelkää syöpää, niin yksi minua helpottanut asia on ollut syöpätilastosovellus, joka löytyy syöpäjärjestön sivuilta. Siellä voi katsella vaikka omalta alueelta kuinka moni on sairastunut tai kuollut mihinkin syöpään. Ja kyllä. Syöpiin voi kuolla, mutta niistä voi myös selvitä ja luvut antavat perspektiiviä asioille. Jos on itse nuori ja pelkää vaikka haimasyöpää, niin tilastot näyttävät aikalailla nollaa niiden kohdalla. Vanhempienkin kohdalla luvut ja riskilukemat eivät ole suuria, mutta toki niiden lukujen takana on aina ihmisiä. Eikä tilastot lämmitä jos osuu omalle kohdalle. Kuitenkin kun katsoo tilastokeskuksen sivuilta kuolinsyitä, niin on todennäköisempää kuolla johonkin ihan muuhun asiaan, joista kannattaisi olla paljon enemmän huolissaan.
Vaan sanopa se kun on ns. tilanne päällä.- Anonyymi
Hyvä kirjoitus. Ei pahalla, mutta jos on todella kova ahdistus päällä, niin ei siinä töissä käydä ja lenkkeilemässä. Miksi aina kirjoitetaan kärsin todella kovasta ahdistuksesta ja kuitenkin elämä on normaalia. Enemmänkin voisi kirjoittaa näissä tapauksissa että kärsin lievästä ta kohtuullisesta ahdistuksesta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvä kirjoitus. Ei pahalla, mutta jos on todella kova ahdistus päällä, niin ei siinä töissä käydä ja lenkkeilemässä. Miksi aina kirjoitetaan kärsin todella kovasta ahdistuksesta ja kuitenkin elämä on normaalia. Enemmänkin voisi kirjoittaa näissä tapauksissa että kärsin lievästä ta kohtuullisesta ahdistuksesta.
Ihminen voi ainoastaan itse kuvailla sitä, miltä hänestä tuntuu.
Jos joku kertoo kokevansa kovaa ahdistusta, niin silloin hän kokee niin, eikä kukaan muu voi siihen oikein sanoa mitään.
Ihan sama kuin vaikka kivun kanssa, jokaisella on erilainen kipukynnys, toiset ovat herkempiä kuin toiset, toiset taas kestävät enemmän. Kukaan muu ei voi tietää toisen puolesta, miltä sen toisen kipu tuntuu.
- Anonyymi
Luulotaudissa on juuri se ongelma, että ihminen tarkkailee itse koko ajan kehoaan, tuntemuksiaan.
Jos tulee joku uusi " oire ", vaikka kipu jossain kohdassa, missä ei aiemmin ole ollut, niin saattaa heti alkaa ajattelemaan että olisi jotain vakavaa.
Kaikkiin pieniinkin tuntemuksiin kiinnittää huomiota, ja mitä enemmän niitä miettii, sitä enemmän mielikuvitus lähtee laukalle.
Siihenkin on varmaan joku syy, miksi joillain tapahtuu noin, koska tuo on selkeästi seurausta jostain.
Jonkinlaista ylireagointia kaikkeen.
Ei varmaankaan mitään mukavaa, mutta kai sellaisestakin on mahdollista eroon päästä, jos saa traumansa ym. hoidettua. - Anonyymi
Somatisaatio häiriötä ei saa tuoda esiin?
Miksei?- Anonyymi
Kuka väitti, ettei sitä saa tuoda esiin ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuka väitti, ettei sitä saa tuoda esiin ?
Kolmesti poistettu Duodecim ista lainaamani kuvaus.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
..Ruumiillisia oireita esiintyy usein ilman fyysistä sairautta. Tätä kutsutaan somatisoinniksi silloin, kun psyykkiset tekijät aiheuttavat oireilun. ..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
..Somatisointi on ilmiönä hyvin inhimillinen ja kaikille tuttu. Kun oireita on runsaasti ja kun ne vaikuttavat toimintakykyyn sekä aiheuttavat subjektiivista haittaa ja hakeutumista terveyspalveluiden piiriin, kyseessä voi olla psykiatrinen häiriö. ..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
..Ruumiillisia oireita esiintyy usein ilman fyysistä sairautta. Tätä kutsutaan somatisoinniksi silloin, kun psyykkiset tekijät aiheuttavat oireilun. ..
..Somatisointi voi liittyä lukuisiin psykiatrisiin häiriöihin, mutta kyseessä voi olla myös somatoforminen häiriö, jonka oirekuva on fyysinen...
- Anonyymi
Minulle vuosia sitten väitettiin, että olisi somatisaatiohäiriö, oli ajoittain lääkäreiden kanssa hankalaa. Mutta eipä ollutkaan somatisaatiota, kirurgit hoitivat ongelman leikkauksella.
- Anonyymi
Turhaa kai on mitään sairauksia pelätä kun fakta on se että lähes varmasti sairastuu johonkin jossain vaiheessa elämäänsä. Tai jos ei sairastu niin ainakin kuolee vanhuuteen. Kuolemakin on lähinnä helpotus verrattuna tähän helvettiin jota elämäksi kutsutaan.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.52452- 1161617
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361356Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1561181- 521095
- 1131082
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1051044- 571041
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46919- 60882