Vain muutama ha

Anonyymi

Mitä kautta ja millaisella kaupalla kannattaa tehdä
puun myynti ja mitä pitää ensikertalaisen ottaa huomioon
että kaupat onnistuu, tukkejakin tulee?

10

629

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei saa kaataa ensiharvennuksessa tukkirunkoja,, EI SAA kaataa vaan pitää jättää kasvamaan,, ilmasta puuta tukit ensiharvennuksessa

      • Anonyymi

        Jaahas katsotaanko uuden omistajan tekemänä ensiharvennukseksi
        vaikka edellinen on jo sitä harvennellut?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaahas katsotaanko uuden omistajan tekemänä ensiharvennukseksi
        vaikka edellinen on jo sitä harvennellut?

        Kyllä. Ensimmäinen puukauppa on aina ensimmäinen ja silloin saa vain myydä risuja hakevoimalaan peräkärryllä itse vietynä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä. Ensimmäinen puukauppa on aina ensimmäinen ja silloin saa vain myydä risuja hakevoimalaan peräkärryllä itse vietynä.

        Asiallisia kiiitoss.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä. Ensimmäinen puukauppa on aina ensimmäinen ja silloin saa vain myydä risuja hakevoimalaan peräkärryllä itse vietynä.

        Kyllä firma ensiharvennuksen tehtyään oli ottanut tukkipuitakin.


    • Anonyymi

      Ole rohkeasti yhteydessä alueellasi toimiviin ostajiin tai ostajaan eli käytännössä se löytyy tunnetuista pörssiyhtiöistä ja varmaan tiedät jonku pienemmän siltä suunnalta. Voit toki mhy:tä käyttää, mutta he ottaa palkkionsa. Minusta tämä on turhaa, sillä mä en ole ainakaan tietoinen mistään huijauksista tms. Hintakartellia nyt vähän on ollut, mutta ei muuta.

      Voit hakea tarjouksia usealta, mutta mä pidän sitä aika kosmeettisena, kun hinnat on aika toisia lähellä kumminkin. Pystykauppa kannattaa tehdä eli firma hoitaa kaiken kuntoon hakkuun suhteen ja hoitaa tilitykset ym. Kaikki hoituu itsestään eikä sun tarvi huolehtia mistään. Jos hakkuualue on muutama ha niin se on jo ihan hyvän kokoinen eikä mitään ehdotonta minimiä edes ole.

      Verotusta sun sitten vähän pitää hoitaa, mutta se onkin eri juttu se. Huomaa semmonen, että jos olet ostanut metsän voit saada muiden kulujen lisäksi metsävähennystä minkä enimmäismäärä on 60% metsän hankintahinnasta ja puunmyynnissä enintään 60% yksittäisen kaupan hinnasta. Tuon vähennyksen ns. nettomääräinen hyöty on 18% vähennyksen määrästä (60 x 30%) eli veroprosentin mukainen määrä vähennyksestä. Kun taas esim. kotitalousvähennys on "supervähennys", koska se vähennetään suoraan verosta. Tässä suhteessa moni haksahtaa eli saatetaan mieltää tulosta tehtävän vähennyksen ("verovähennyksen") vähentävän koko summalla veroja mutta näin ei ole.

      lajijasuris

      • Anonyymi

        Ei kannata liikaa päätä vaivata, jos ensimmäinen kauppa kyseessä, mutta jos aihepiiri kiinnostaa niin: https://www.mhy.fi/kymenlaakso/uutiset/metsanomistaja-vertaa-muitakin-kuin-hintoja

        Tässä linkissä se tyypillinen esimerkki kaupunkilais- tai isäntä/emäntä -puunmyyjästä, joka hihkuu innosta parhaan yksikköhintatarjouksen kanssa olettaen sen tuovan eniten rahaa. Sekin siis vaikuttaa miten puuta katkotaan, mutta tätähän ei koskaan tietääkseni tarkkaan edes sovita, vaan vain pituudet ja paksuudet sekä laatuvaatimukset ja näitä on vaikea kokemattoman melkein (myös itse) verrata. Isossa kuvassa aika samoja kaikilla, jos ei nyt ihan kosmeettisia, mutta kuitenkin.

        Paljon kuulee juttua miten esim. tukin kokoista kuitupinossa ym. Pinossa ei näe esim. lenkoutta, oksavikoja ja minusta on myös ihan ymmärrettävää ettei lyhyttä tukkiakaan kauheesti kukaan huoli. Yritys tekee ylipäänsä sitä mikä myy ja tuottaa parhaiten. Ei sen velvollisuus ole maksimoida myyjän puutiliä, mutta tottakai siitä pitää pitää kiinni mitä on sovittu puukaupassa. Pitää kumminkin muistaa, että puukaupan lopputulos varmistuu aina vasta hakkuun jälkeen.

        lajijasuris


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kannata liikaa päätä vaivata, jos ensimmäinen kauppa kyseessä, mutta jos aihepiiri kiinnostaa niin: https://www.mhy.fi/kymenlaakso/uutiset/metsanomistaja-vertaa-muitakin-kuin-hintoja

        Tässä linkissä se tyypillinen esimerkki kaupunkilais- tai isäntä/emäntä -puunmyyjästä, joka hihkuu innosta parhaan yksikköhintatarjouksen kanssa olettaen sen tuovan eniten rahaa. Sekin siis vaikuttaa miten puuta katkotaan, mutta tätähän ei koskaan tietääkseni tarkkaan edes sovita, vaan vain pituudet ja paksuudet sekä laatuvaatimukset ja näitä on vaikea kokemattoman melkein (myös itse) verrata. Isossa kuvassa aika samoja kaikilla, jos ei nyt ihan kosmeettisia, mutta kuitenkin.

        Paljon kuulee juttua miten esim. tukin kokoista kuitupinossa ym. Pinossa ei näe esim. lenkoutta, oksavikoja ja minusta on myös ihan ymmärrettävää ettei lyhyttä tukkiakaan kauheesti kukaan huoli. Yritys tekee ylipäänsä sitä mikä myy ja tuottaa parhaiten. Ei sen velvollisuus ole maksimoida myyjän puutiliä, mutta tottakai siitä pitää pitää kiinni mitä on sovittu puukaupassa. Pitää kumminkin muistaa, että puukaupan lopputulos varmistuu aina vasta hakkuun jälkeen.

        lajijasuris

        Minä olen teettänyt ensiharvennuksen ja luotin ostajaan, jolla on firma ja metsäkone.
        Vajaan kolmen hehtaarin alueelta oli otettu 8304 tukkia ja lisäksi koivua ja muuta puuta.
        Tilille tuli 3565 euroa.


    • Anonyymi

      Esim. Metsänhoitoyhdistys ja UPM ostavat ja googlettamalla löytyy lisää puunostofirmoja.

      Kun olet ensikertalainen, annan sinulle yhden neuvon:
      Tukea kannattaa hakea Kemeralta. Se on valtion rahaa ja on tarkoitettu puiden myynnin jälkeen maastoon jääneen energiajätteen (pieniä runkoja, oksia jne) keräämisestä. Puiden ostajat mielellään nappaavat Kemeran tuen itselleen ja vievät ns. roskapuut polttopuuna myytäväksi. Se maksetaan kuitenkin metsän omistajalle, jos ei anna valtakirjaa puiden ostajalle.

    • Anonyymi

      Kannatta mennä metsänhoitoyhdistykseen ja tehdä puukaupan toimeksianto. Silloin et ole ostajien vietävissä. Lippahatulla ei kannata puuta luovuttaa.
      Nyt ei missään nimessä kannata tehdä puukauppaa. Hinta on nousussa kohisten, koska firmat eivät saa enää Venäjän polkumyyntipuuta. Ostot on pakko tehdä kotimaasta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      175
      7037
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      41
      4129
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2085
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      2019
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1859
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1676
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      30
      1619
    8. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1593
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      21
      1578
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1418
    Aihe