Tiedättekö sen tunteen, kun

Anonyymi

äitisi tai isäsi vertaa sua johonkin kaverinsa poikaan kehuen häntä tottakai ja sit kokoajan hokee et tekisit sinäki tällä ja tällä tavalla ja sitten hän puhuu susta kaikkea negatiivista tälle kaverilleen ja "itkee" sitä kuinka paljon parempi ja fiksumpi tää hänen kaverin poika on!

13

<50

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sano jos et kelpaa vanhemmillesi niin vanhempien pitäisi reklamoida tekijöille (eli vanhemmillesi) viallisesta tuotteesta. Hirveästi ei ole oikeuksia vanhempien valittaa kun heidän kuului sinut kasvattaa.

    • Anonyymi

      Tiedän tunteen, tosin olen tyttö. Sama asia kuitenkin.

      • Anonyymi

        Ok. Mun äiti vertaa mua kaverinsa poikaan joka ei ainakaan äitini saamien tietojen mukaan oikein muuta tee ku opiskelee jotai tietokonejuttuja. Mä en ole mitenkään laiska, en todellakaan, mutta en myöskään jatkuvasti opiskele. Mun tavoite on päästä yläaste kunnialla läpi ja sen jälkeen opiskella ammatti jolla tulee toimeen (tällä hetkellä mielessä esim kiinteistöhuolto ja putkia la) ja mä harrastan myös liikuntaharrastuksia ja vietän vapaa-aikaa kavereiden kanssa.

        Äidin mielestä mä en saisi tehdä mitään muuta kuin opiskella vaan kaikki tällainen "hyödytön" ajankäyttö pitäisi aloittaa vasta kun on jokin ydininsinöörin paperit kourassa.

        Kertoisitko miten sun äiti tai isä on sua painostanut tms? On kiva tietää et ei oo ainut jonka vanhemmat on tällaisia🙂


        Ap


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ok. Mun äiti vertaa mua kaverinsa poikaan joka ei ainakaan äitini saamien tietojen mukaan oikein muuta tee ku opiskelee jotai tietokonejuttuja. Mä en ole mitenkään laiska, en todellakaan, mutta en myöskään jatkuvasti opiskele. Mun tavoite on päästä yläaste kunnialla läpi ja sen jälkeen opiskella ammatti jolla tulee toimeen (tällä hetkellä mielessä esim kiinteistöhuolto ja putkia la) ja mä harrastan myös liikuntaharrastuksia ja vietän vapaa-aikaa kavereiden kanssa.

        Äidin mielestä mä en saisi tehdä mitään muuta kuin opiskella vaan kaikki tällainen "hyödytön" ajankäyttö pitäisi aloittaa vasta kun on jokin ydininsinöörin paperit kourassa.

        Kertoisitko miten sun äiti tai isä on sua painostanut tms? On kiva tietää et ei oo ainut jonka vanhemmat on tällaisia🙂


        Ap

        Mun äiti oli aina sitä mieltä että ainakaan viikolla ei pitäisi tehdä mitään muuta kuin opiskella. Ei olisi saanut tavata kavereita tai katsoa telkkaria ollenkaan vaan 8 tunnin koulupäivän jälkeen olisi pitänyt opiskella loppu päivä nukkumaan menoon saakka.

        Yleensäkään elämästä ei olisi saanut nauttia lainkaan. Äitini mukaan nuoruus on vain valmistautumista aikuisuuteen. Aikuisena voi sitten nauttia elämästä. Nuorena ei pitäisi ollenkaan nauttia elämästä tai tehdä mitään hauskaa tavata ketään tai tanssia tai laulaa tai nauraa.

        Välillä lukiossa sain mielenterveydellisiä ongelmia kun yritin tosi kovassa lukiossa saada hyvät arvosanat. Se teki äitini onnelliseksi nähdä että minulla oli paha olo opiakelutaakan alla. Se jos hymyilin ja nauroin teki äitini vihaiseksi. Koska nuorena ei toisiaan olisi saanut nauttia elämästä lainkaan. Minulla olisi vaan pitänyt olla paha olo koko ajan niin äitini olisi ollut onnellinen onnettomuudestani.

        Ennen totaalista romahdusta tajusin että minun pitää itse tunnistaa voimavarani ja se mitä elämältä haluan. Vanhempia ei pidä kuunnella eikä ketään muutakaan joka tyrkyttää subjektiivista kantaansa toisten asioihin.

        Sen jälkeen minusta tuli onnellinen ja äitini alkoi vihata minua. Pidin hauskaa lukiossa ja sen jälkeen. Tapasin ystäviä seurustelin juhlin ja sain elämäni parhaat muistot. Päädyin keskinkertaisen ylppäritodistuksen kanssa ammattikouluun lukiopohjaiselle linjalle. Nyt olen keski tuloinen ja onnellinen ihminen jonka elämässä on tasapaino ja joka tuntee itsensä.

        Äitini on jo myöntänyt olleensa väärässä monesta asiasta. Olemme hyvissä väleissä. Olen antanut anteeksi. Hän oli monilla tavoilla hyväkin äiti vaikka teki virheitä. Hän sentään välitti jollain tasolla toisin kun monen kaverin vanhemmat joita ei edes koskaan kiinnostanut muu kuin omat asiansa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mun äiti oli aina sitä mieltä että ainakaan viikolla ei pitäisi tehdä mitään muuta kuin opiskella. Ei olisi saanut tavata kavereita tai katsoa telkkaria ollenkaan vaan 8 tunnin koulupäivän jälkeen olisi pitänyt opiskella loppu päivä nukkumaan menoon saakka.

        Yleensäkään elämästä ei olisi saanut nauttia lainkaan. Äitini mukaan nuoruus on vain valmistautumista aikuisuuteen. Aikuisena voi sitten nauttia elämästä. Nuorena ei pitäisi ollenkaan nauttia elämästä tai tehdä mitään hauskaa tavata ketään tai tanssia tai laulaa tai nauraa.

        Välillä lukiossa sain mielenterveydellisiä ongelmia kun yritin tosi kovassa lukiossa saada hyvät arvosanat. Se teki äitini onnelliseksi nähdä että minulla oli paha olo opiakelutaakan alla. Se jos hymyilin ja nauroin teki äitini vihaiseksi. Koska nuorena ei toisiaan olisi saanut nauttia elämästä lainkaan. Minulla olisi vaan pitänyt olla paha olo koko ajan niin äitini olisi ollut onnellinen onnettomuudestani.

        Ennen totaalista romahdusta tajusin että minun pitää itse tunnistaa voimavarani ja se mitä elämältä haluan. Vanhempia ei pidä kuunnella eikä ketään muutakaan joka tyrkyttää subjektiivista kantaansa toisten asioihin.

        Sen jälkeen minusta tuli onnellinen ja äitini alkoi vihata minua. Pidin hauskaa lukiossa ja sen jälkeen. Tapasin ystäviä seurustelin juhlin ja sain elämäni parhaat muistot. Päädyin keskinkertaisen ylppäritodistuksen kanssa ammattikouluun lukiopohjaiselle linjalle. Nyt olen keski tuloinen ja onnellinen ihminen jonka elämässä on tasapaino ja joka tuntee itsensä.

        Äitini on jo myöntänyt olleensa väärässä monesta asiasta. Olemme hyvissä väleissä. Olen antanut anteeksi. Hän oli monilla tavoilla hyväkin äiti vaikka teki virheitä. Hän sentään välitti jollain tasolla toisin kun monen kaverin vanhemmat joita ei edes koskaan kiinnostanut muu kuin omat asiansa

        Joo. Mun äiti ei ny ihan noin ankara ole, mutta aina kun mä oon kuullut hänen puhuvan tän kaverinsa kanssa niin hän puhuu siitä kuinka mä oon jossain "luuhaamassa", "lorvimassa", tai "laiskottelemassa" riippuen olenko ulkona vai huoneessani. Jos saan hyvän arvosanan kokeista niin äiti mainitsee (tietysti) siitä kaverilleen mutta heti perään lisää kuinka retuperällä mun kouluasiat on.

        Tähän sellainen tieto, että mun kokeiden arvosanat ovat usmt 7-10 välimaastossa, myöhästymisiä tai poissaoloja ei ole ja opettaja aina on kehunut minun tottelevaisuutta ja asiallisuutta oppitunneilla ja muutenkin koko yläaste o sujunut hyvin.

        Hän myös kovasti on kritisoinut mun suunnitelmia harjoitella kiinteistöhuoltoon ja on itse sitämieltä, että siisti sisätyö sopisi mulle. Hän odottaa minun kouluttautuvan joksikin tietotekniikan asiantuntijaksi eikä todellakaan talkkariksi tai muuksi joka on tekemisissä "likaisten" asioiden parissa.

        Itsellä kiinnostus tietotekniikaan (jonka tärkeyttä en kuitenkaan kyseenalaista) sitä luokkaa, että en mitään oppeja kyllä saisi edes muistiin ja jos alalle kouluttautuisin niin todennäköisesti kyllästyisin työhön aika nopeasti ja alkaisin elämään työttömyystuilla jonkin tekaistun vamman turvin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo. Mun äiti ei ny ihan noin ankara ole, mutta aina kun mä oon kuullut hänen puhuvan tän kaverinsa kanssa niin hän puhuu siitä kuinka mä oon jossain "luuhaamassa", "lorvimassa", tai "laiskottelemassa" riippuen olenko ulkona vai huoneessani. Jos saan hyvän arvosanan kokeista niin äiti mainitsee (tietysti) siitä kaverilleen mutta heti perään lisää kuinka retuperällä mun kouluasiat on.

        Tähän sellainen tieto, että mun kokeiden arvosanat ovat usmt 7-10 välimaastossa, myöhästymisiä tai poissaoloja ei ole ja opettaja aina on kehunut minun tottelevaisuutta ja asiallisuutta oppitunneilla ja muutenkin koko yläaste o sujunut hyvin.

        Hän myös kovasti on kritisoinut mun suunnitelmia harjoitella kiinteistöhuoltoon ja on itse sitämieltä, että siisti sisätyö sopisi mulle. Hän odottaa minun kouluttautuvan joksikin tietotekniikan asiantuntijaksi eikä todellakaan talkkariksi tai muuksi joka on tekemisissä "likaisten" asioiden parissa.

        Itsellä kiinnostus tietotekniikaan (jonka tärkeyttä en kuitenkaan kyseenalaista) sitä luokkaa, että en mitään oppeja kyllä saisi edes muistiin ja jos alalle kouluttautuisin niin todennäköisesti kyllästyisin työhön aika nopeasti ja alkaisin elämään työttömyystuilla jonkin tekaistun vamman turvin.

        Olet varmasti oikeassa.

        Minä itse asiassa lukion jälkeen menin opiskelemaan AMK insinööriksi kun sillon sitä suositeltiin kaikille 20 vuotta sitten. Vihasin sitä opiskelua ja jätin kesken.

        Sitten tein vain töitä kunnes opiskelin ammattikoulussa ja sen jälkeen etenin työstä toiseen aina paremmin palkattuun saman alan työhön. Nyt mulla menee tosi hyvin. Löysin lopulta todella hyvän työpaikan ja tienaan mukavasti.

        Kadun vain sitä etten tehnyt omia ratkaisuja jo teininä. Jos en olisi yrittänyt vähääkään täyttää muiden odotuksia niin olisin voinut elää tätä omaa hyvää elämääni jo aikaisemmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mun äiti oli aina sitä mieltä että ainakaan viikolla ei pitäisi tehdä mitään muuta kuin opiskella. Ei olisi saanut tavata kavereita tai katsoa telkkaria ollenkaan vaan 8 tunnin koulupäivän jälkeen olisi pitänyt opiskella loppu päivä nukkumaan menoon saakka.

        Yleensäkään elämästä ei olisi saanut nauttia lainkaan. Äitini mukaan nuoruus on vain valmistautumista aikuisuuteen. Aikuisena voi sitten nauttia elämästä. Nuorena ei pitäisi ollenkaan nauttia elämästä tai tehdä mitään hauskaa tavata ketään tai tanssia tai laulaa tai nauraa.

        Välillä lukiossa sain mielenterveydellisiä ongelmia kun yritin tosi kovassa lukiossa saada hyvät arvosanat. Se teki äitini onnelliseksi nähdä että minulla oli paha olo opiakelutaakan alla. Se jos hymyilin ja nauroin teki äitini vihaiseksi. Koska nuorena ei toisiaan olisi saanut nauttia elämästä lainkaan. Minulla olisi vaan pitänyt olla paha olo koko ajan niin äitini olisi ollut onnellinen onnettomuudestani.

        Ennen totaalista romahdusta tajusin että minun pitää itse tunnistaa voimavarani ja se mitä elämältä haluan. Vanhempia ei pidä kuunnella eikä ketään muutakaan joka tyrkyttää subjektiivista kantaansa toisten asioihin.

        Sen jälkeen minusta tuli onnellinen ja äitini alkoi vihata minua. Pidin hauskaa lukiossa ja sen jälkeen. Tapasin ystäviä seurustelin juhlin ja sain elämäni parhaat muistot. Päädyin keskinkertaisen ylppäritodistuksen kanssa ammattikouluun lukiopohjaiselle linjalle. Nyt olen keski tuloinen ja onnellinen ihminen jonka elämässä on tasapaino ja joka tuntee itsensä.

        Äitini on jo myöntänyt olleensa väärässä monesta asiasta. Olemme hyvissä väleissä. Olen antanut anteeksi. Hän oli monilla tavoilla hyväkin äiti vaikka teki virheitä. Hän sentään välitti jollain tasolla toisin kun monen kaverin vanhemmat joita ei edes koskaan kiinnostanut muu kuin omat asiansa

        "Ennen totaalista romahdusta tajusin että minun pitää itse tunnistaa voimavarani ja se mitä elämältä haluan. Vanhempia ei pidä kuunnella liikaa..."

        Tämän ku nuoret ymmärtäisivät ajoissa, ettei kenenkään mielipiteet saa vaikuttaa liikaa omaan elämään.... ei kavereiden sanomiset eikä vanhempien. Niin elämä olisi paljon paljon helpompaa. Ole omana itsenäsi !


    • Anonyymi

      Tuttu tunne :(

    • Anonyymi

      Se vertailu kuuluu huonojen vanhempien perusvalikoimaan yleisen haukkumisen syyllistämisen yms. rinnalla

      • Anonyymi

        Ei ainakaan mun äiti oo mun mielestä huono äiti vaan olen iloinen ja kiitollinen siitä, että hän välittää ja on aina välittänyt minusta ja varmasti tavallaan ajattelee mun parasta, mutta tämä painostaminen ja kavereille kovaan ääneen mollaaminen ei ole oikea tapa osoittaa tätä välittämistä. Olen esittänyt suunnitelmani hänelle suoraan ja selkeästi ja hän esitti tekoiloisen oloisena hyväksyvänsä tämän ja olevansa onnellinen siitä että mulla on suunta elämälleni ja jopa lopetti hetkeksi suorasanainen painostamisen tietokonealaan, mutta tämä kaverin pojan kehuminen mulle muuttui sietämättömän yleiseksi koska hän uskoo minunkin kiinnostuvan jos hän tarpeeksi kauan kertoo kuinka suuret palkat ja paljon töitä ATK alalla on.


    • Anonyymi

      sitä pitää heti sitten mainita että harmi että oon tälläsistä vanhemmista tehty, että olispa kaverin pojan vanhemmat tehny mut.... menisi nyt sitten paljon paremmin asiat !

      Tai sitten otat puhelimen kaverille (tai tyhjään luuriin) ja puhut kovaan ääneen.... voi vitsit kun sun vanhemmat kuuntelee sua ja tsemppaa sua...ja kannustaa ja kaikkee... mun vanhemmat vaan mollaa mua ja haukkuu kavereillensa ! voiku olis tollaset viisaammat vanhemmat !

      • Anonyymi

        Toi oli paras kommentti! Eiköhän mee viesti perille tolla taktiikalla :D


    • Anonyymi

      onko kukaan langalla

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 195
      2609
    2. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      208
      2374
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      63
      2292
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      184
      1782
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    6. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      12
      1298
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1287
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      20
      1233
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1225
    10. Venäjän sissit lakkojohtajat

      Odottavat 'lisätä lakkoja' Toverit käskyttää. Eikä ensimmäinen kerta.
      Suomen Keskusta
      3
      1118
    Aihe