Voi tätä onnenpäivää

Anonyymi

Torissa myynnissä 2 betonivenettä, eivät pala ja kovettuvat vielä 360 vuotta.
Duncer pyörähtäis haudassaan.

20

827

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Poistha, se on lekalla kylkeen ja se oli siinä, poistha

    • Anonyymi

      Ei kovuudella ole mitään olennaista merkitystä edes betoniveneen rungossa, lujuus ja jäykkyys ovat paljon olennaisempia, eikä betonin kovuus korreloi niiden kanssa aina samoin, vaan paljon riippuu betonin esim seossuhteista. Ts kahdella eri betonilajilla voi olla sama kovuus, mutta tyystin erilainen puristuslujuus.
      Tosin betonista tuskin on veneitä edes tehty, ferrobetonista kylläkin. Tämä siksi ettei betonin vetolujuus riitä mihinkään ilman raudoitusta. Toki muitakin kuitulujitteita olisi betonin seassa mahdollista käyttää, mutta teräs on edullisin ja tarkoituksenmukaisin, ja siksi myös yleisin, ellei peräti lähes ainoa.

    • Anonyymi

      Joo, voi "onnen päivää". Aivan susirumia virityksiä ja mitä hemmetin väliä sillä on jos kovettuisivat vaikka seuraavat 1500 vuotta?

      • Anonyymi

        Sarkasmi on taitolaji


    • Anonyymi

      Aloittajalta ihan oleellinen postaus. Minä ainakin tulin silminnähden iloiseksi, kun joku päivä Nettiveneestä bongasin tämän merten tulevan fossiilin, jonka hintakin on vaivaiset 25 000e. Muualla maailmassa syödään pääskysen pesiä, joten miksei täällä syötäisi variksen? Tuossa ruumisarkussa se näyttäisi tulevan integroituna suoraan hyllyyn. Ilmoituksesta puuttui enää "tästä voit tehdä juuri sellaisen kuin haluat".

      Suhteellisuudentaju aika vahvasti hukassa, kun yritetään kaupata ongelmajätettä veneen hinnalla. Kai tähänkin kuuluu sanoa "ei se ole tyh....".
      No on se kyllä jo tyhmä, koska tuosta ei kukaan koskaan maksa 2000e enempää.
      Ei edes veneistä mitään ymmärtämätön.

      Arvonsa kaikella, tällä se on viihdearvo.

      -Ferrobetonimylly

    • Anonyymi

      Lähivuosina annettiin ilmaiseksi betoniveneen runko, pilaamaton eli ei ollu ikinä rakennettu kovin pitkälle. Ilmainen tai tonni, pari, on oikea hinta. Asuntolaiva käyttöön hyviä aihioita, jos haluaa pitää rannassa ja asua. Ei teräksen ruostumista ja voi olla jäissä huoletta. Ja päälle voisi tehdä myös ei niin laivamaisen rakennuksen. Se ilmainen kiinnosti siinä mielessä. Sen ilmoituksen henki ja teksti oli about "terveys meni menköön tämäkin".

      Maailmalla on hienoja ja hyviä betonipaatteja. Suomessakin varmaan joitain, jonkin sortin veneily lehdessä oli juttu pääosin asumiskäytössä olevasta sellaisesta.

      Nolla tosijjaan pois näistä romuista, joissa ainakin hetki sitten hinnat 25 K ja 50 K. Nettiveneen puolella myös yksi selvästi asiallinen projekti

    • Anonyymi

      Mitähän syytä hänellä olisi moiseen temppuun?
      Mielestäni hän on kirjoituksissaan hyvin perustellusti esittänyt mielipiteensä eri veneenrakennusmateriaaleista.

      • Anonyymi

        Tarkoitus viitata aloitukseen ja Dunckeriin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitus viitata aloitukseen ja Dunckeriin

        Jostain käy ilmi, että Duncker kohtasi jossain maailmalla Alex Hytösen joka kiersi monta kierrosta palloa ympäri betonirunkoisella veneellä. Olivat vähintäänkin leikillisesti keskustelleet veneistään ja betoniveneelle oli Dunckerin tuomio oli tyyliin "lekalla kylkeen ja siihen upposi". Tuo kohtaaminen näkyy Dunckerin pallonkiertoa koskevassa Youtubessa olevassa videokollassissa


      • Anonyymi

        Kyllä kuka tahansa pyörähtäisi haudassaan, jos olisi vielä elossa hautaamisen jälkeen.


    • Anonyymi

      Mikäs nimimerkki se oli täällä vuosia sitten joka vaahtosi jatkuvasti betoniveneen erinomaisuudesta? Uppoamaton, ei vety, ei ruostu, voi säilyttää jäissä jne.
      Voisko muuten lekaharkoista veistellä halvalla veneen?

    • Anonyymi

      Vähän epäselvää, onko siis betonivenene hyvä vai huono?
      Muuten yhdyn täysin edelliseen: Eläviä ei saa haudata.

      • Anonyymi

        Jos se olisi hyvä, niin niitä olisi valmistettu paljon ja tietenkin myynnissä paljon. Nettiveneessä on muutama tarjolla vuosittain. Omistajien myyntipuheet koostuvat yleensä kommenteista "kovettuu seuraavat 400 vuotta" ja "voi talvehtia jäissä". Ainakaan itselleni kummallakaan ominaisuudella ei ole hevonsukupuolielimen väliä.


      • Anonyymi

        Hyvä betonivene on hyvä! Itselle aivan täysverinen vaihtoehto, kun seuraavaksi vaihdan venettä. Mutta pitää tietenkin olla hyvin rakennettu ja hyvä yksilö. Tämä Endurance esim kismittää minua edelleen, kun en saanut askelmerkkejä kohdilleen tän yksilön suhteen. Hintakin oli järkevä, luokkaa 40 000 plusmiinus jotain, jos oikein muistan. Eikä ollu projekti

        https://m.nettivene.com/purjevene/endurance/787039

        Samasta yksilöstä hieno historiikki
        https://www.packgofind.com/endurance-37


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä betonivene on hyvä! Itselle aivan täysverinen vaihtoehto, kun seuraavaksi vaihdan venettä. Mutta pitää tietenkin olla hyvin rakennettu ja hyvä yksilö. Tämä Endurance esim kismittää minua edelleen, kun en saanut askelmerkkejä kohdilleen tän yksilön suhteen. Hintakin oli järkevä, luokkaa 40 000 plusmiinus jotain, jos oikein muistan. Eikä ollu projekti

        https://m.nettivene.com/purjevene/endurance/787039

        Samasta yksilöstä hieno historiikki
        https://www.packgofind.com/endurance-37

        Vaikuttaa alirikatulta, kun painoa on kuitenkin 5000 kiloa enemmän kuin nykyaikaisessa samankokoisessa. Onko kaikki betoniveneet noin painavia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikuttaa alirikatulta, kun painoa on kuitenkin 5000 kiloa enemmän kuin nykyaikaisessa samankokoisessa. Onko kaikki betoniveneet noin painavia?

        Sekä teräs että teräsbetoni ovat tolkuttoman painavia tuon kokoluokan veneen rakentamiseen. Painoa tulee tuplasti lasikuituun, puuhun tai alumiiniin nähden.

        Teräksen tiheys 7800 kg/m3 ja pellin pitää olla useamman millin, jotta sille saa jonkinlaisen jäykkyyden. Alumiinin voi tehdä lähes yhtä ohueksi, mutta tiheys 1/3. Lasikuidulle riittää 2-3 -kertainen paksuus, mutta tiheys 1/7.

        Kerrosrakenne, ristiinlaminointi ja hiilikuitu ovat sitten vielä paljon noita kevyempiä.

        Teräsbetonia ei ohueksi voi tehdä, koska vetolujuus ja siten taivutuslujuus tulee teräksestä, joka pitää saada betonin sisään selvästi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sekä teräs että teräsbetoni ovat tolkuttoman painavia tuon kokoluokan veneen rakentamiseen. Painoa tulee tuplasti lasikuituun, puuhun tai alumiiniin nähden.

        Teräksen tiheys 7800 kg/m3 ja pellin pitää olla useamman millin, jotta sille saa jonkinlaisen jäykkyyden. Alumiinin voi tehdä lähes yhtä ohueksi, mutta tiheys 1/3. Lasikuidulle riittää 2-3 -kertainen paksuus, mutta tiheys 1/7.

        Kerrosrakenne, ristiinlaminointi ja hiilikuitu ovat sitten vielä paljon noita kevyempiä.

        Teräsbetonia ei ohueksi voi tehdä, koska vetolujuus ja siten taivutuslujuus tulee teräksestä, joka pitää saada betonin sisään selvästi.

        Kiitos hyvästä vastauksesta. Luultavasti teräs ja betoni vaatisivat sitten parikymmenmetrisen veneen, jotta sillä voisi luovia alle 5m/s tuulissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikuttaa alirikatulta, kun painoa on kuitenkin 5000 kiloa enemmän kuin nykyaikaisessa samankokoisessa. Onko kaikki betoniveneet noin painavia?

        Edelleenkin moni haluaa vakaan alirikatun veneen avomerille. Kyllä betoniveneet on painavia. Jos haluat verrata vuoden 1978 venettä painon ja rikauksen osalta nykyveneisiin, niin runkomateriaali ei liene merkittävässä roolissa.

        Tuon ajan valtamerikelpoiset matkapurret oli tommosia, oli rungon materiaali mikä tahansa. Ja moni haluaa edelleen niitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Edelleenkin moni haluaa vakaan alirikatun veneen avomerille. Kyllä betoniveneet on painavia. Jos haluat verrata vuoden 1978 venettä painon ja rikauksen osalta nykyveneisiin, niin runkomateriaali ei liene merkittävässä roolissa.

        Tuon ajan valtamerikelpoiset matkapurret oli tommosia, oli rungon materiaali mikä tahansa. Ja moni haluaa edelleen niitä.

        Oma veneenikin on samankokoinen ja 60-luvun designia, silti se painaa 3 tonnia vähemmän. Mutta onhan siitä painosta eniten hyötyä aallokossa, kun ei ole kuin lastu laineilla. Kesäisessä saaristossa ketteryyttä kuitenkin kaipaisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Edelleenkin moni haluaa vakaan alirikatun veneen avomerille. Kyllä betoniveneet on painavia. Jos haluat verrata vuoden 1978 venettä painon ja rikauksen osalta nykyveneisiin, niin runkomateriaali ei liene merkittävässä roolissa.

        Tuon ajan valtamerikelpoiset matkapurret oli tommosia, oli rungon materiaali mikä tahansa. Ja moni haluaa edelleen niitä.

        Saman 7 tonnia painoivat Swan 37, Ruster 36 jne. kuin nykyisetkin tuon kokoluokan cruiserit. 11,5 tonnia on tolkuttoman paljon.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Useita puukotettu Tampereella

      Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      140
      2610
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      360
      1967
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

      Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      40
      1677
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

      Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      31
      1523
    5. Meneeköhän sulla

      oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      28
      1350
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

      Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      94
      1203
    7. Määpä tiijän että rakastat

      Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1163
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

      Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      327
      927
    9. Jumala puhui minulle

      Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      110
      918
    10. Annan meille mahdollisuuden

      Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      772
    Aihe