Psykoosipiirteinen persoonallisuus

Anonyymi

Miksi ko sairaudesta ei ole paljon tietoa missään?

44

1013

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ehkä kyseessä ei olekaan sairaus!!!

    • Anonyymi

      Et ole sitten jaksanut googlettaa.Kyllä sitä tietoa ainakin googlesta löytyy.En viitti alkaa kaikkea tänne kopioimaan.Ootko niin sekasin ette osaa hakukenttää kirjoitta psykoosipiirteinen persoonallisuus.Osaat kuitenkin kirjoittaa ja lukea?

    • Anonyymi

      Mikä voi olla syynä sille, että hoitava taho asettaa tämän diagnoosin esim. pakko-oireisen häiriön diagnoosin sijaan, kun potilas kärsii pakko-oireista?

      • Anonyymi

        Samaa ihmetellyt


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa ihmetellyt

        Tuskin pakko-oireet kuten tarkistus vimma, kynsien pureskelu ja tiettyjen rutiineiden pakonomainen toisto tarkoittaa automaattisesti sitä, että sinusta on tulossa skitso. Mulla on noi kaikki ja silti läheiseni luottavat minuun esim. lapsenlikkana.

        -Kk


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuskin pakko-oireet kuten tarkistus vimma, kynsien pureskelu ja tiettyjen rutiineiden pakonomainen toisto tarkoittaa automaattisesti sitä, että sinusta on tulossa skitso. Mulla on noi kaikki ja silti läheiseni luottavat minuun esim. lapsenlikkana.

        -Kk

        Psykiatri kysyi, onko suvussani mielenterveysongelmia. Vastasin, että eräällä edesmenneellä sukulaisellani oli aikanaan skitsofrenia. Pakko-oireinen häiriö oli siis geneettisesti periytyvä persoonallisuushäiriö minun kohdallani. Minulla on kuitenkin laaja kaveripiiri ja olen ollut yhteisössäni pidetty. Näinkin tämä varsin huonoennusteinen persoonallisuushäiriö voi joillain oireilla.

        -24.02.2022 22:18


    • Anonyymi

      Minä en löytänyt vaikka kuinka googletin

    • Anonyymi

      Mulla todettiin toi, kun murtauduin apteekkiin yöllä. Kysykää mun läheisiltä ja kummilapsiltani, pitääkö tämä diagnoosi paikkansa?

      Ei todellakaan pidä.

      • Anonyymi

        Väittivät jo 12 vuotta sitten, että psykoosipiirteinen persoonallisuuteni tulee kehittymään skitsofreniaksi.

        Ei ole tapahtunut vieläkään!

        -Kk


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väittivät jo 12 vuotta sitten, että psykoosipiirteinen persoonallisuuteni tulee kehittymään skitsofreniaksi.

        Ei ole tapahtunut vieläkään!

        -Kk

        Hyvä niin. Omalla kohdallani on olemassa iso riski, että masennuslääkeviekkarini tulkitaan skitsofrenian oireiksi. Löytyyhän minulta tuo persoonallisuushäiriödiagnoosi jo ennestään. Tästä on enää lyhyt matka kroonikkopotilaaksi. Ei tarvitse olla edes vainoharhainen päätelläkseen, että riski todella on olemassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väittivät jo 12 vuotta sitten, että psykoosipiirteinen persoonallisuuteni tulee kehittymään skitsofreniaksi.

        Ei ole tapahtunut vieläkään!

        -Kk

        Ei sitä voi tietää etukäteen, kuinka muka tulee käymään, millaiseksi mikäkin kehittyy.


    • Anonyymi

      Jos te OIKEASTI olette skitsoja, niin kertokaa, onko teilläkin pakonomainen tarve tehdä tosi noloja rituaaleja ylemmälle entiteetille? Hitto mua hävettäisi, jos joku näkisi minut niiden aikana.

      -Kk

    • Anonyymi

      Diagnoosi on harvinainen eivätkä kaikki lääkärit oikein mielellään anna sitä, ts. henkilö joko on selvästi psykoottinen tai ei. Tuo dg menee harmaalle alueelle.

      • Anonyymi

        Sen voi saada ihan vaikka sillä, että on uskossa eli uskoo jotakin olevan tuolla jossain näin kansankielisesti ilmaistuna.


    • Anonyymi

      Onko aiheesta kirjallisuutta tai blokin pitäjiä?

    • Anonyymi

      Englantia taitaville facebookissa löytyy schitsotypy personaliry disorder ryhmä. On hyvä ryhmä josta saa paljon vertaistukea

    • Anonyymi

      Kyllä kaikenlaiseen vainoharhaisuuteen auttaa se, että poistuu linnotuksestaan ovipönkkineen sekä ansoineen ja on mahdollisimman paljon ihmisten ilmoilla, vaikka tämä fakta onkin nyt korona-pandemian aikana vähän.. you know.

      -Yksi teoria

    • Anonyymi

      Mulla on psykoosipiirteinen persoonallisuus koska mulla on vaikea tutustua live-elämässä uusiin ihmisiin.Minulla on pari ystävää joista olen tavannut toisen netin kautta mutta tätä henkilöä ei lasketa sosiaalisiin suhteisiin vaikka ollaan tunnettu 13 vuotta ja nähty toisiamme todella paljon.En ole ollut työelämässä joten minulla ei ole koskaan ollut edes työkavereita.Se etten viihdy joukon keskipisteenä tekee minusta normaalista poikkeavan ja en tykkää esiintyä.Olen siis epänormaali koska en tykkää olla esillä.Kaikki ihmiset ei ole rohkeita esiintyjä ja tutustaja tyyppejä ja sen takia saa diagnooisin,johon ei tarjota lääkitystä.Tai kysytä niistä maagisista ajatteluista.Kuitenkin lääkärinlausunnossa sanotaan minun olevan asiallainen.

      • Anonyymi

        Ihan tavallista. Lääkäri on ihan normaali työssäkäyvä ihminen, joka tekee työnsä kuten tekee. Virheitä tulee koko ajan ja osa menee siitä, mistä aita on matalin eli tekee vain absoluuttisen minimin. Lähtee kotiin kun työpäivä loppuu eikä ajattele potilaidensa elämää eli työasioita sen kummemmin.
        Jos dg tuntuu väärältä se kannattaa koettaa ottaa puheeksi jossakin yhteydessä. Vaikuttavat todella pitkään ja valavasti elämääsi nuo koodit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan tavallista. Lääkäri on ihan normaali työssäkäyvä ihminen, joka tekee työnsä kuten tekee. Virheitä tulee koko ajan ja osa menee siitä, mistä aita on matalin eli tekee vain absoluuttisen minimin. Lähtee kotiin kun työpäivä loppuu eikä ajattele potilaidensa elämää eli työasioita sen kummemmin.
        Jos dg tuntuu väärältä se kannattaa koettaa ottaa puheeksi jossakin yhteydessä. Vaikuttavat todella pitkään ja valavasti elämääsi nuo koodit.

        Vaikea ottaa puheeksi kun ei ole ollut hoitosuhdetta yli 10 vuoteen ja lääkärissäkään ei ole tarvinnut käydä.Onko tuohon psykoosipiirteiseen persoonallisuuteen lääkkeitä kun lääkäri ei ehdottanut mitään lääkitystä ja ei kertonut mulle etukäteen että mulla on tämä diagnoosi.Sain lukea sen lääkärinlausunnosta.Eikö tuo diagnosi vaadi mitään seurantaa vai jätetäänkö potilas yksin tämän diagnoosin kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikea ottaa puheeksi kun ei ole ollut hoitosuhdetta yli 10 vuoteen ja lääkärissäkään ei ole tarvinnut käydä.Onko tuohon psykoosipiirteiseen persoonallisuuteen lääkkeitä kun lääkäri ei ehdottanut mitään lääkitystä ja ei kertonut mulle etukäteen että mulla on tämä diagnoosi.Sain lukea sen lääkärinlausunnosta.Eikö tuo diagnosi vaadi mitään seurantaa vai jätetäänkö potilas yksin tämän diagnoosin kanssa.

        Katsoin ensin, että ihan kuin olisi ollut minun lähettämäni viesti, mutta eipä ollut. Kuin minun kynästäni.

        Ei minullekaan aikanaan tuota leimaa kerrottu. Sain lukea sen vasta 20 vuotta myöhemmin papereista. Minulle tyrkättiin nuorisopolilla ehkä pahin mahdollinen SSRI-lääkitys kouraan välittömästi, kun tulin täysi-ikäiseksi. Pakko-oireistani, joihin silloin apua hain, toivuin itsehoidollisin keinoin. Psykiatria ei niissä minua auttanut. "Lääke" sitten aiheuttikin minulle sellaiset haitat, että KAIKKI aiemmat traumani ja oireeni ovat pikkujuttuja niiden rinnalla. Asiassa on se hyvä puoli, että pikkuasioista en enää valita.

        Psykiatrian puoleen en uskalla enää kääntyä. Haluan nimittäin pysyä vielä edes jotenkuten toimintakykyisenä.


      • Anonyymi

        On täysin normaalia, ettei viihdy joukon keskipisteenä eikä halua olla esillä tarpeettomasti.
        Pikemminkin jatkuva joukon keskipisteeksi pyrkiminen ja alinomainen esiintymishalu voi olla epänormaaliutta.

        Ihan oikeasti varmaan puolet ihmisistä pysyy mielellään hiukan sivussa. Nämä ovat useimmiten luotettavampia kaikissa asioissa. Heidän kanssaan on helppo toimia ja he saavat enemmän hyvää tulosta aikaan kuin esillä olemaan pyrkivät, joille merkitsee vain minä, minä, minä... katso minua, huomaa minut...

        Eri asia on sitten sairaudenomainen syrjään vetäytyminen, ihmispelko ja kaikkien ihmisten välttely. Se ei ole normaalia.


    • Anonyymi

      https://madinfinland.org/perusongelmia/

      Olen monesti blogeissani kritisoinut psykiatrista diagnostiikkaa. Amerikkalaista DSM-III (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders) -tautiluokitusta vuodelta 1980 pidetään biologisen psykiatrian aikakauden käynnistäjänä. Vuonna 1994 julkaistu DSM-IV on tästä laajennettu versio, joka pyrki säilyttämään status quon lisäten psykiatrista sairastavuutta pilkkomalla vanhoja tauteja eri vaikeusasteisiin. Nykyinen noin 600 tautia sisältävä DSM-V puolestaan laajensi diagnostiikkaa erityisesti ”lastentautien” osalta. ADHD:n esiintyvyyttä laajennettiin venyttämällä diagnoosin ikähaitaria. Myös kokonaan uusia ”lastentauteja” kehitettiin, kuten ”sosiaalisen vuorovaikutuksen häiriö”, johon liittyy nimensä mukaisesti vaikeudet sosiaalisessa vuorovaikutuksessa. Suomessa käytössä oleva WHO:n julkaisema ICD-10 -tautiluokitus jäljittelee nykyään melko tarkasti amerikkalaista esikuvaansa psykiatristen ”F-sarjan” diagnoosien suhteen.

      Antropologi James Daviesin (2015) kirjassa Hajalla: onneton totuus psykiatrian nykytilasta tautiluokituksen kehittämisen luonne tulee hyvin esiin. Kirjassa Davies haastattelee DSM-III -tautiluokituksen työryhmän johtaja Robert Spitzeriä:

      Davies: ”Onko tosiaan niin, että monilla DSM:ssä luetelluilla mielenterveyshäiriöillä ei ole todennettu biologisia aiheuttajia?”

      Spitzer: ”Ei pelkästään niin, että monilla, vaan yhdelläkään. Yhtään sellaista biologista tunnusmerkkiä ei ole löydetty, joka liittyisi johonkin mielenterveyshäiriöön.” (s.40-41)

      Kirjassa DSM-III -työryhmän jäsen, psykiatri Roger Peele, puolestaan muistelee työryhmän työtapoja näin:

      ”Hän (Spitzer) naputteli teeskentelyhäiriön ja lyhytkestoisen psykoosireaktion kuvaukset noin vain. Ajattelin, että tässäpä tuottelias tyyppi. Hän tulee keskustelemaan ongelmasta ja poistuu paikalta mukanaan kahden mielenterveyshäiriön diagnostiset kriteerit.” (s. 50-51)

      Spitzer myöntää kirjassa, että pieni työryhmä valtasi koko alan epätieteellisellä kyhäelmällään, ja samalla tiellä psykiatria on edelleen. Myöhemmät tautiluokitukset ovat vain laajennettuja versioita DSM-III:sta, eivätkä diagnosointimenetelmät ole kehittyneet.

      Psykiatriset ”taudit” ovat siis pienten työryhmien konsensukseen ja äänestykseen perustuvia sosiaalisia konstruktioita, jotka eivät perustu empiiriseen näyttöön.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Jatkuvassa hälytystilassa oleva esim. konfliktissa, voi omata persoonan, joka on psykoosipiirteinen. Muulta osin ne on kaksi eri asiaa, siis ei ole persoonahäiriötä joka on vakiosti psykoosissa.

      Psykoosi-termiä voidaan käyttää myös kevyin perustein fyysisessä lääkärikunnassa - hammaslääketieteen puolella varsinkin - joka ei täytä psykoosidiagnoosin kriteereitä.

      • Anonyymi

        Mä olen tilannut mun vanhoja potilastietoja ja tein havainnoin ettei univaikeuksia mainita sanallaakaan. Kuitenkin jossain se on oltava mainittu kun reseptissä lukee univaikeuksiin. Vai johtuuko siitä että kela ei saa koskaan tietää että otan lääkkeet illalla ennen nukkumaan menoa. Ja ne on määrätty unettomuuteen. Olisko eläke voitu hylätä jos lääkärinölausunnossa olisi mainittu mihin ja milloin otan lääkkeet. Varmaan jos lääkkeiden oikea käyttötarkoitus olisi kelalle tullut tietoon. Mä jopa kävin kysyy kelasta onko heillä teitoa ,mutta ei ole, Sanoin jopa virkailijalle että käytän kyseisiä lääkkeitä unettomuuteen.Mutta kelaa ei kiinnostanut. Onneks heillä ei ole velvollisuus kirjoittaa asiakkaan kertomia asioita järjestelmäänsä kuten on terveydenhuollossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä olen tilannut mun vanhoja potilastietoja ja tein havainnoin ettei univaikeuksia mainita sanallaakaan. Kuitenkin jossain se on oltava mainittu kun reseptissä lukee univaikeuksiin. Vai johtuuko siitä että kela ei saa koskaan tietää että otan lääkkeet illalla ennen nukkumaan menoa. Ja ne on määrätty unettomuuteen. Olisko eläke voitu hylätä jos lääkärinölausunnossa olisi mainittu mihin ja milloin otan lääkkeet. Varmaan jos lääkkeiden oikea käyttötarkoitus olisi kelalle tullut tietoon. Mä jopa kävin kysyy kelasta onko heillä teitoa ,mutta ei ole, Sanoin jopa virkailijalle että käytän kyseisiä lääkkeitä unettomuuteen.Mutta kelaa ei kiinnostanut. Onneks heillä ei ole velvollisuus kirjoittaa asiakkaan kertomia asioita järjestelmäänsä kuten on terveydenhuollossa.

        Toisin kuin tällä foorumilla ajoittain väitetään, niin työkyvyttömyys eläke perustuu työkyvyttömyyteen, eikä siihen että mitä lääkettä ottaa tai mihin.

        Eikä syytä huoleen, työkyvyttömyyseläkkeeltä pääsee pois ihan omalla ilmoituksella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toisin kuin tällä foorumilla ajoittain väitetään, niin työkyvyttömyys eläke perustuu työkyvyttömyyteen, eikä siihen että mitä lääkettä ottaa tai mihin.

        Eikä syytä huoleen, työkyvyttömyyseläkkeeltä pääsee pois ihan omalla ilmoituksella.

        Tässä on se ongelma että mä en ole työkykyinen vaikka pärjään muuten arjessa. Silloin kun mulla oli tuon lisäksi masennus niin mä en jäänyt kotiin makaa vaan mä kävin kuntoutuksessa,vaikka ne ongelmat nimenomaa oli siellä. Mä en ole ollut koskaan työelämässä kuin yhden kuukauden kesätöissä 90-luvulla ja 23 vuotta sitten olin töissä muutaman kuukauden kunnes sain potkut . Mulla oli todettu samana vuonna masennus ja paniikkihäiriö,mutta haastattelussa en uskaltanut sanoa näistä koska työpaikka oli työhönosoitus ja pelkäsin jääväni ilman mitään tuloja ,jos olisin sanonut noista diagnooseista. Suurin syy miksi otin paikan vastaan oli lääkitys jonka uskoin tekevän musta työkykykyisen. Huomasin aika nopeasti ettei lääkkeet auttaneet ja mä jaksoin vetää roolia sen muutaman kuukauden,kunnes mulla vaan psyyke petti. Olin asiakastyössä ja en voinut asiakkaille näyttää masennusta ja panikointia. Kunnes vaan loppupuolella meni vaan hermot asiakkaaseen. Olin tuolloin jo niin kuormittunut että olisin varmasti joutunut lopettaa työt joka tapauksessa. Muista sen vika työpäivän edelleen. Mulla oli ennen tätä psykoosipiirteistä persoonallisuutta diagnosoitu ahdistuneisuushäiriö ja muutamassa kuukaudessa sitten diagnoosi vaihtui,vaikka ei ollut edes vastaanottoaikoja lääkärin kanssa. Oireita ei ole koskaan kirjattu potilaskertomuksiin, mutta nähtävästi lääkäri antoi diagnoosin jolla varvemmin pääsee työkyvyttömyyseläkkeelle. Uskon näin koska lääkkeiden käyttötarkoitusta ei ole koskaan kerrottu potilaskertomuksissa saatika useissa lääkärinlausunnoissa. On vaan mainittu käytössä olevat lääkkeet. Toinen asia kun hain työkyvyttömyyseläkettä oli että sama lääkäri liioitteli asioita ja tilannettani lääkärinlausuntoon. Kela uskoo kaiken mitä lausunnossa oli. Esim kävin kuvataideterapiassa tosiasiassa vain 1 vuoden ja lausunnossa lukee että kävin tiiviisti 3 vuotta. Tälläsiä pikkusia valkosia valheita. Kyseessä oli vielä kelan terapia ja he eivät nähneet etten käy terapiassa. Minä hain eläkettä siinä
        vaiheessa kun terapiaa olisi ollut jäljellä vielä kaksi vuotta. Ehkä painavin merkitys myönteiselle eläkepäätökselle oli olematon työhistoria.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä on se ongelma että mä en ole työkykyinen vaikka pärjään muuten arjessa. Silloin kun mulla oli tuon lisäksi masennus niin mä en jäänyt kotiin makaa vaan mä kävin kuntoutuksessa,vaikka ne ongelmat nimenomaa oli siellä. Mä en ole ollut koskaan työelämässä kuin yhden kuukauden kesätöissä 90-luvulla ja 23 vuotta sitten olin töissä muutaman kuukauden kunnes sain potkut . Mulla oli todettu samana vuonna masennus ja paniikkihäiriö,mutta haastattelussa en uskaltanut sanoa näistä koska työpaikka oli työhönosoitus ja pelkäsin jääväni ilman mitään tuloja ,jos olisin sanonut noista diagnooseista. Suurin syy miksi otin paikan vastaan oli lääkitys jonka uskoin tekevän musta työkykykyisen. Huomasin aika nopeasti ettei lääkkeet auttaneet ja mä jaksoin vetää roolia sen muutaman kuukauden,kunnes mulla vaan psyyke petti. Olin asiakastyössä ja en voinut asiakkaille näyttää masennusta ja panikointia. Kunnes vaan loppupuolella meni vaan hermot asiakkaaseen. Olin tuolloin jo niin kuormittunut että olisin varmasti joutunut lopettaa työt joka tapauksessa. Muista sen vika työpäivän edelleen. Mulla oli ennen tätä psykoosipiirteistä persoonallisuutta diagnosoitu ahdistuneisuushäiriö ja muutamassa kuukaudessa sitten diagnoosi vaihtui,vaikka ei ollut edes vastaanottoaikoja lääkärin kanssa. Oireita ei ole koskaan kirjattu potilaskertomuksiin, mutta nähtävästi lääkäri antoi diagnoosin jolla varvemmin pääsee työkyvyttömyyseläkkeelle. Uskon näin koska lääkkeiden käyttötarkoitusta ei ole koskaan kerrottu potilaskertomuksissa saatika useissa lääkärinlausunnoissa. On vaan mainittu käytössä olevat lääkkeet. Toinen asia kun hain työkyvyttömyyseläkettä oli että sama lääkäri liioitteli asioita ja tilannettani lääkärinlausuntoon. Kela uskoo kaiken mitä lausunnossa oli. Esim kävin kuvataideterapiassa tosiasiassa vain 1 vuoden ja lausunnossa lukee että kävin tiiviisti 3 vuotta. Tälläsiä pikkusia valkosia valheita. Kyseessä oli vielä kelan terapia ja he eivät nähneet etten käy terapiassa. Minä hain eläkettä siinä
        vaiheessa kun terapiaa olisi ollut jäljellä vielä kaksi vuotta. Ehkä painavin merkitys myönteiselle eläkepäätökselle oli olematon työhistoria.

        Eläke ei ole este osallistua IPSIIN

        https://thl.fi/fi/tutkimus-ja-kehittaminen/tutkimukset-ja-hankkeet/ips-sijoita-ja-valmenna-kehittamishanke
        https://sijoitajavalmenna-uusimaa.fi/


      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Psykoosi ei liity hampaisiin millään muulla tavalla, kun että psykoosissa oleva ihminen saattaa jättää hampaat pesemättä.


    • Anonyymi

      Lääkemääräykseen on aina kirjattava, mihin vaivaan lääke on määrätty.
      Ei kai sillä loppujen lopuksi ole väliä, mitä siinä reseptissä lukee, jos lääke on kuitenkin se oikea, jota tarvitsee käyttää.
      Ei tuollaisesta kannata alkaa murhetta kantaa, pääasia että homma toimii.

      • Anonyymi

        Tässä on vaan se ongelma että terveydenhuollossa mua pidetään psykoottisena kun sinne on tammikuussa merkitty että mun unettomuuten määrätyt lääkkeet on psykoosin estoon. En ymmärrä miksi ei voida potilaskertomukseen laittaa että on univaikeuksiin. Nyt kun asioin terveydenhuollossa niin lääkärit lukee että mulla on psykoosi. Ja mulle voidaan sanoa että kuvittelen oireet koska mä olen psykoottinen koska unilääkkeet on psykoosilääkkeitä. Lääkäri joka silloin määräsi lääkkeet ei enää työskentele. Yritin nimittäin laittaa sähköpostia kyseiselle lääkärille ja sieltä tuli vastaus ettei kyseinen lääkäri enää työskentele. Mulla on17.5 psykiatriselle sairaanhoitajalle aika ,jos se toteutuu. Ajattelin että voisivat kirjoittaa sinne potilaskertomukseen että lääkkeeni ovat univaikeuksiin eikä psykoosiin. Koska kela ei lue potilaskertomuksia . Niin mitä haittaa siitä olisi jos olisi asiat kerrottu niin kuin todellisuudessa on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä on vaan se ongelma että terveydenhuollossa mua pidetään psykoottisena kun sinne on tammikuussa merkitty että mun unettomuuten määrätyt lääkkeet on psykoosin estoon. En ymmärrä miksi ei voida potilaskertomukseen laittaa että on univaikeuksiin. Nyt kun asioin terveydenhuollossa niin lääkärit lukee että mulla on psykoosi. Ja mulle voidaan sanoa että kuvittelen oireet koska mä olen psykoottinen koska unilääkkeet on psykoosilääkkeitä. Lääkäri joka silloin määräsi lääkkeet ei enää työskentele. Yritin nimittäin laittaa sähköpostia kyseiselle lääkärille ja sieltä tuli vastaus ettei kyseinen lääkäri enää työskentele. Mulla on17.5 psykiatriselle sairaanhoitajalle aika ,jos se toteutuu. Ajattelin että voisivat kirjoittaa sinne potilaskertomukseen että lääkkeeni ovat univaikeuksiin eikä psykoosiin. Koska kela ei lue potilaskertomuksia . Niin mitä haittaa siitä olisi jos olisi asiat kerrottu niin kuin todellisuudessa on.

        Sama lääke voi auttaa niin psykoosin estoon kun unettomuuteenkin. Kirjoitetaanhan syöpälääkkeitä ihmisille vaikka heillä ei ole syöpää, koska lääkkeet auttavat muihinkin sairauksiin , näin on eräiden unilääkkeittenkin kanssa.
        Joten ei pitäisi olla mitään ongelmaa sen asian kanssa. Ja sitten on niin että lääkäreille nämä asiat on ihan jokapäiväisiä asioita,eikä mitenkään ihmeellisiä.
        Joten jos sinulle on määrätty unilääkkeeksi niin ei kukaan tiåoisen lääkäri mitenkään luule jotain muuta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama lääke voi auttaa niin psykoosin estoon kun unettomuuteenkin. Kirjoitetaanhan syöpälääkkeitä ihmisille vaikka heillä ei ole syöpää, koska lääkkeet auttavat muihinkin sairauksiin , näin on eräiden unilääkkeittenkin kanssa.
        Joten ei pitäisi olla mitään ongelmaa sen asian kanssa. Ja sitten on niin että lääkäreille nämä asiat on ihan jokapäiväisiä asioita,eikä mitenkään ihmeellisiä.
        Joten jos sinulle on määrätty unilääkkeeksi niin ei kukaan tiåoisen lääkäri mitenkään luule jotain muuta

        Toinen ongelma on miksi ehkäistä psykoosia jota ei ole ikinä todettu? Eikö esim sairaus pitäisi ensin todeta jotta sitä voidaan ehkäistä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toinen ongelma on miksi ehkäistä psykoosia jota ei ole ikinä todettu? Eikö esim sairaus pitäisi ensin todeta jotta sitä voidaan ehkäistä?

        Enhän mä esim aloita syöpälääkitystä sen takia että sillä ehkäistään syöpä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä on vaan se ongelma että terveydenhuollossa mua pidetään psykoottisena kun sinne on tammikuussa merkitty että mun unettomuuten määrätyt lääkkeet on psykoosin estoon. En ymmärrä miksi ei voida potilaskertomukseen laittaa että on univaikeuksiin. Nyt kun asioin terveydenhuollossa niin lääkärit lukee että mulla on psykoosi. Ja mulle voidaan sanoa että kuvittelen oireet koska mä olen psykoottinen koska unilääkkeet on psykoosilääkkeitä. Lääkäri joka silloin määräsi lääkkeet ei enää työskentele. Yritin nimittäin laittaa sähköpostia kyseiselle lääkärille ja sieltä tuli vastaus ettei kyseinen lääkäri enää työskentele. Mulla on17.5 psykiatriselle sairaanhoitajalle aika ,jos se toteutuu. Ajattelin että voisivat kirjoittaa sinne potilaskertomukseen että lääkkeeni ovat univaikeuksiin eikä psykoosiin. Koska kela ei lue potilaskertomuksia . Niin mitä haittaa siitä olisi jos olisi asiat kerrottu niin kuin todellisuudessa on.

        Jos psykoosilääkkeitä käytetään unettomuuteen, voi olla, että Kela-korvausten takia on kirjoitettu psykoosin hoitoon, koska jos Kela-kortissa on numero 112, saa suurimpaan osaan psyykelääkkeitä täyden korvauksen ja lääkkeet saa tosi edullisesti.
        Psykoosilääkkeet kuuluvat Kelassa tuon 112 korvattavuus "ryhmän" taakse, joka sisältää psykoosisairaudet.
        Jos sama lääke kirjoitetaan olevaksi unettomuuteen, tuo korvaus ei silloin onnistu.
        Nämä ovat niitä lakipykälien sanelemia juttuja, joista me tavikset ei ymmärretä puoliakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos psykoosilääkkeitä käytetään unettomuuteen, voi olla, että Kela-korvausten takia on kirjoitettu psykoosin hoitoon, koska jos Kela-kortissa on numero 112, saa suurimpaan osaan psyykelääkkeitä täyden korvauksen ja lääkkeet saa tosi edullisesti.
        Psykoosilääkkeet kuuluvat Kelassa tuon 112 korvattavuus "ryhmän" taakse, joka sisältää psykoosisairaudet.
        Jos sama lääke kirjoitetaan olevaksi unettomuuteen, tuo korvaus ei silloin onnistu.
        Nämä ovat niitä lakipykälien sanelemia juttuja, joista me tavikset ei ymmärretä puoliakaan.

        Mun on pakko hyväksyä jo psykoosipiirteinen persoonallisuus jonka takia olen saanut lääkekorvauksen. Mutta miksi mun pitäis hyväksyä psykoosi. Mulla ei ole ikinä ollut harhoja,En ole kuullut enkä nähnyt harhoja. Minulla on psykoosi koska unilääkkeeni ovat psykoosilääkkeitä. Minulta ei ole koskaan kysytty harhoista kun mulla oli hoitosuhde. Minulle ei myöskään ole kerrottu että minulla on psykoosi. Lääkäri joka antoi psykoosipiirteisen persoonallisuus diagnoosin ei ole perustellut lausunnossaan diagnoosia. Hän ei ole kirjoittanut diagnoosin yhtäkään oiretta siihen lääkärinlausuntoon. Minä en siis tiedä mitä oireita lääkäri on nähnyt minussa kun on antanut diagnoosin.Sain lukea siitä vasta kun pyysin lääkärinlasusunnon mikä meni kelaan. Olen tyytyväinen että eläkehakemus meni aikoinaan kelassa läpi. Mutta en ymmärrä miksi diagnoosille jonka oireita minulla ei ole. Ristiriitaista on että kaikissa potilaskertomuksissa ja lääkärinlausunnoissa lukee että olen ollut asiallinen ja kertonut sujuvasti tilanteestani.On ollut myös että olen realistisesti kertonut asioista tosin lyhyesti,kun lääkäri halusi tietää mitä teen ystävieni kanssa ja mitä ystäväni tekevät työkseen ja mitä ystäväni harrastavat. Kertokaa mulle miten ystäväni elämät liittyvät siihen minkä diagnoosin saatan saada sen perusteella kuinka paljon keroon ystävien elämistä. Eikö kyse ole musta eikä siitä mitä ystäväni tekevät arkisin ja vapaalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mun on pakko hyväksyä jo psykoosipiirteinen persoonallisuus jonka takia olen saanut lääkekorvauksen. Mutta miksi mun pitäis hyväksyä psykoosi. Mulla ei ole ikinä ollut harhoja,En ole kuullut enkä nähnyt harhoja. Minulla on psykoosi koska unilääkkeeni ovat psykoosilääkkeitä. Minulta ei ole koskaan kysytty harhoista kun mulla oli hoitosuhde. Minulle ei myöskään ole kerrottu että minulla on psykoosi. Lääkäri joka antoi psykoosipiirteisen persoonallisuus diagnoosin ei ole perustellut lausunnossaan diagnoosia. Hän ei ole kirjoittanut diagnoosin yhtäkään oiretta siihen lääkärinlausuntoon. Minä en siis tiedä mitä oireita lääkäri on nähnyt minussa kun on antanut diagnoosin.Sain lukea siitä vasta kun pyysin lääkärinlasusunnon mikä meni kelaan. Olen tyytyväinen että eläkehakemus meni aikoinaan kelassa läpi. Mutta en ymmärrä miksi diagnoosille jonka oireita minulla ei ole. Ristiriitaista on että kaikissa potilaskertomuksissa ja lääkärinlausunnoissa lukee että olen ollut asiallinen ja kertonut sujuvasti tilanteestani.On ollut myös että olen realistisesti kertonut asioista tosin lyhyesti,kun lääkäri halusi tietää mitä teen ystävieni kanssa ja mitä ystäväni tekevät työkseen ja mitä ystäväni harrastavat. Kertokaa mulle miten ystäväni elämät liittyvät siihen minkä diagnoosin saatan saada sen perusteella kuinka paljon keroon ystävien elämistä. Eikö kyse ole musta eikä siitä mitä ystäväni tekevät arkisin ja vapaalla.

        Olen kuullut ennenkin, että psykiatri on kysellyt potilaalta kavereista ja ystävistä.
        Sitten hän on pitänyt tilannetta outona, pahana, kun ei ole niitä kavereita ja ystäviä kauheasti ollut.
        Minun mielestäni se ei kuulu lääkärille. Eihän voi tietää, haluaako toinen edes paljon kavereita tai ystäviä. Se on jokaisen oma asia, eikä se tee ihmistä sairaaksi, jos hän viihtyy enemmän itsekseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen kuullut ennenkin, että psykiatri on kysellyt potilaalta kavereista ja ystävistä.
        Sitten hän on pitänyt tilannetta outona, pahana, kun ei ole niitä kavereita ja ystäviä kauheasti ollut.
        Minun mielestäni se ei kuulu lääkärille. Eihän voi tietää, haluaako toinen edes paljon kavereita tai ystäviä. Se on jokaisen oma asia, eikä se tee ihmistä sairaaksi, jos hän viihtyy enemmän itsekseen.

        Mä kerroin lääkärille että katsotaan elokuvia,jutellaan ja vietetään aikaa.Mutta lääkäri olisi varmaan halunnut tietää millasia elokuvia katselemme ja mistä juttelemme. Mun mielestä se mistä juttelemme ystävien kaa ei kuulu lääkärille. Mun ystävien asiat ei kuulu lääkärille. En tiedä mitä lääkäri tekee sillä tiedolla jos olisin sanonut että puhumme esim urheilusta ja mitä toiselle kuuluu. Mun mielestä mun ystävien kuulumiset ei kuulu lääkärille. Eikä niiden pitäis vaikuttaa diagnoosin saamiseen. Jos olisin tiennyt silloin 12 vuotta sitten että mun pitää alkaa kertomaan mun ystävien elämistä niin toki olisin voinut sen tehdä. Mutta koska en tiennyt että heidän elämä kuuluu lääkärille niin kerroin vaan lyhyesti mitä teemme.Mitä helvetin väliä sillä on mitä elokuvia katsomme. Olisin voinut sanoa että katsomme eniten kauhua ja toimintaa. Jos sillä on niin suuri merkitys diagnoosiin. Tai mitä urheilua seuraamme telkasta.


    • Anonyymi

      Se on varmaan aika vaikeaa systeeminkään vartijoille noita epämääräisiä etikettejä kovin viljellä. Miten arvioida onko joku joustamaton tahi mukautuva. Mikä sosiaalisesti hyväksyttävää universalisesti tahi edes tietyn kulttuurin piirissä. Jos oire on välinpitämättömyys toisten kritiikille tahi kehuilla niin mikä vika se on.
      Tahi aseksuaalisuus. Tahi ettei nauti mistään. Onko se joku ylin hyvä. Yksinäisyys. Vuorovaikutus voi vaihdella ihmisestä toiseen. Kaikkien kanssa ei synkkää. Monimutkaisen inhimillisen kokemuksen patologisointia. Psykologinen hätä ja ahdistus vuorovaikutteisen järjestelmän tuote.

      https://www.researchgate.net/publication/349731225_A_critique_on_the_use_of_standard_psychopathological_classifications_in_understanding_human_distress_The_example_of_'Schizoid_Personality_Disorder

    • Anonyymi

      skitsofreniasta ei voi parantua tapp**tta kaikkia psykiatreja. piste.

      • Anonyymi

        pst. sain kuhan. en kerro mis--


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2505
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2193
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1867
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1631
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1596
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1585
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1538
    8. 73
      1446
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      100
      1355
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1254
    Aihe