FY04 kysymys

Anonyymi

20. Kaksi autoa A ja B ajaa maantiellä peräkkäin nopeudella 80 km/h. Auto B lähtee ohittamaan autoa A kiihdyttäen tasaisesti kiihtyvyydellä a = 2,8 m/s2. B jatkaa matkaa tasaisella nopeudella.

Piirrä mallikuva.
a) Kuinka kauan ohituksessa kestää, kun B lähtee 20 metriä A:n takaa ja palaa kaistalle ohituksen jälkeen 20 metriä A:n edelle? Autojen pituuksia ei tarvitse huomioida.

b) Kuinka pitkän matkan B ajoi ohituksen aikana?

10

235

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kerropa aloittaja mitä kysymyksiä sinulla on tänne kopioimaasi kotitehtävään liittyen. Itse lähtisin ratkaisemaan tuota muuttamalla ensin kaikki nopeudet yksikköön metriä sekunnissa ja nimeämällä auton B kiihdytyksen aloituspaikan origoksi eli siinä kohdassa x = 0 ja t=0.

      Tuosta hetkestä t=0 eteenpäin A on tasaisessa liikkeessä ja B on tasaisesti kiihtyvässä liikkeessä.

      • Anonyymi

        Kirjoitit: " B on tasaisesti kiihtyvässä liikkeessä."

        Tehtävänannon mukaan kuitenkin: "B jatkaa matkaa tasaisella nopeudella."

        Väitteesi on siis ristiriidassa tehtävänannon kanssa.
        Niin on tosin tehtävänantokin :" Auto B lähtee ohittamaan autoa A kiihdyttäen tasaisesti kiihtyvyydellä a = 2,8 m/s2."

        Ei tuokaan voi toteutua yhdessä sen kanssa, että : "B jatkaa matkaa tasaisella nopeudella.",
        kuten seuraavassa väitteessä kerrotaan.

        Tällaiseen tehtävään ei siis ole olemassa ratkaisua, vaan vastauksena saadaan tyhjäjoukko.


    • Anonyymi

      80 km/h = 22,22 m/s. Auto A on hetkellä t=0 paikassa A(0) = 20 ja auto B on paikassa B(0) = 0
      A(t) = 20 22,22 * t
      B(t) = 22,22 *t 1/2 * 2,8 * t^2
      B(t) - A(t) = 1/2*2,8*t^2 - 20 = 20
      t= sqrt(80/2,8) = 5,345 (s)
      A(5,345) = 20 22,22*5,345 = 138,8(m)
      B(5,345) = 22,22*5,345 1/2 * 2,8 * 80/2,8 = 158,8 (m)

      • Anonyymi

        Hieman aivojakin saa käyttää, vai ?

        Kun tiedämme, että kiihdyttävän auton on kuljettava 40 m enemmän tietyssä ajassa ja kiihtyvyys tunnetaan, aika on sqrt(40*2/a) = 5,35 s, josta vakionopeudella kulkevan auton matka on kertolaskua, ja kiihdyttävän auton matka 40 m enemmän.

        Yleensä yksinkertainen on kauniimpaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hieman aivojakin saa käyttää, vai ?

        Kun tiedämme, että kiihdyttävän auton on kuljettava 40 m enemmän tietyssä ajassa ja kiihtyvyys tunnetaan, aika on sqrt(40*2/a) = 5,35 s, josta vakionopeudella kulkevan auton matka on kertolaskua, ja kiihdyttävän auton matka 40 m enemmän.

        Yleensä yksinkertainen on kauniimpaa.

        Ongelma onkin siinä, että ohitettavan A:n liikkeestä ei tiedetä mitään, ja B:n liikeestä tiedetään sekä kiihtyvyys että B:n liikkuvan tasaisella nopeudella.
        Jotta ohitus ylipäätään onnistuisi B:n tasaisella nopeudella, on A:n jarrutettava.
        Matkaa B:lle tasaisella nopeudella ei kuitenkaan voida laskea, jos se kuitenkin samalla kiihdyttää?!?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ongelma onkin siinä, että ohitettavan A:n liikkeestä ei tiedetä mitään, ja B:n liikeestä tiedetään sekä kiihtyvyys että B:n liikkuvan tasaisella nopeudella.
        Jotta ohitus ylipäätään onnistuisi B:n tasaisella nopeudella, on A:n jarrutettava.
        Matkaa B:lle tasaisella nopeudella ei kuitenkaan voida laskea, jos se kuitenkin samalla kiihdyttää?!?

        höpö höpö. Tehtävässä kerrotaan A:n liikkuvan nopeudella 80 km/h. Ja B kiihdyttää.Kommenttisi on täysin sekava.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        höpö höpö. Tehtävässä kerrotaan A:n liikkuvan nopeudella 80 km/h. Ja B kiihdyttää.Kommenttisi on täysin sekava.

        Tämän viestiketjun aloituksessa olevassa tehtävässä lukee:
        "20. Kaksi autoa A ja B ajaa maantiellä peräkkäin nopeudella 80 km/h. Auto B lähtee ohittamaan autoa A kiihdyttäen tasaisesti kiihtyvyydellä a = 2,8 m/s2. B jatkaa matkaa tasaisella nopeudella."

        Toistan vielä sinulle erikseen olennaisimman kohdan lopusta:
        "B jatkaa matkaa tasaisella nopeudella."

        Mitä kohtaa tuosta lauseesta et ymmärtänyt?
        Kommenttini ei siis ole sekava, vaan tehtävänanto, jossa ei mainita A:n etenevän tasaisella nopeudella, mutta muusta tehtävänannosta seuraa että A:n täytyy hidastaa, koska muuten ohitusta ei edes tapahtuisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämän viestiketjun aloituksessa olevassa tehtävässä lukee:
        "20. Kaksi autoa A ja B ajaa maantiellä peräkkäin nopeudella 80 km/h. Auto B lähtee ohittamaan autoa A kiihdyttäen tasaisesti kiihtyvyydellä a = 2,8 m/s2. B jatkaa matkaa tasaisella nopeudella."

        Toistan vielä sinulle erikseen olennaisimman kohdan lopusta:
        "B jatkaa matkaa tasaisella nopeudella."

        Mitä kohtaa tuosta lauseesta et ymmärtänyt?
        Kommenttini ei siis ole sekava, vaan tehtävänanto, jossa ei mainita A:n etenevän tasaisella nopeudella, mutta muusta tehtävänannosta seuraa että A:n täytyy hidastaa, koska muuten ohitusta ei edes tapahtuisi.

        Motiiviasi en tiedä, mutta lyöntivirheen kaikki muut ovat huomanneet, ja ymmärtäneet kysymyksen / harjoitustehtävän tarkoituksen.
        Kirjoittelusi syy taitaa olla pitkälle kehittynyt tyhmyys, tai patologinen tarve "esiintyä", jopa näin naurettavalla tavalla.

        No kukin vain sitä, mihin lahjansa riittävät.


    • Anonyymi

      Piirrä mallikuva ?

      Mitä tuo nyt tarkoittanee, mutta v,t koordinaatistossa kuva on sellainen, että molemmat lähtevät samalta kohtaa (80 km).
      Vakonopeus etenee vaakasuoraan ja kiihdyttävä kulmassa, jonka tangentti on sama kuin kiihtyvyys, jatkaen siihen asti (t), jossa muodostuneiden pinta-alojen erotus on sen 40 m.

    • Anonyymi

      Valovuosi jaikaikinen iaikkiest iät.. mutta


      Mika än Mielivuosi? hmmm

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      131
      1374
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      103
      889
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      713
    4. 51
      615
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      533
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      484
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      461
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      35
      432
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      399
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      394
    Aihe