Edellä ja jäljessä laskenta?

Anonyymi

Minulla on taulukko jossa esim. huhtikuussa 30 vrk ja solujen summa on vakio 100. Syötän siis jokaiseen soluun numeron, niin miten saan kaavan joka kertoo olenko edellä vai jäljessä tuota 100? Siis kolmen­kymmenen solun summa on aina 100 ja haluan johonkin soluun tiedon kuinka paljon olen edellä vai jäljessä tuosta sadasta.

18

978

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kerro sinä ensin kellertääkö toinen silmä, kun kallistat päätäsi sivulle tai toiselle. :)

    • Anonyymi

      Jos nyt ymmärsin oikein niin vaikka näin.
      Jos huhtikuun päivät on vaikka A1:A30 ja luvut B1:B30. Niin esim.
      D2=SUMMA(A1:A30)-100
      E2=JOS(D2=0;"Tavoite";JOS(JA(D2>0;D2<=100);"Edellä";"Jäljessä"))
      Nyt jos esim B1 kirjoitetaan esim 5, näyttää
      D2=-95
      E2= Jäljessä
      Ja kun D2 =0, lukee E2 "Tavoite" ja kun D2>0 näyttää E2 "Edellä"

      • Anonyymi

        Lue aloittajan esittämä kysymys äläkä vastaile mitä sattuu. Ei kysytty ollaanko edellä vai jäljessä, ei edes siitä ollaanko tavoitteessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lue aloittajan esittämä kysymys äläkä vastaile mitä sattuu. Ei kysytty ollaanko edellä vai jäljessä, ei edes siitä ollaanko tavoitteessa.

        < niin miten saan kaavan joka kertoo olenko edellä vai jäljessä tuota 100?
        Selittäisitkö, mitä tuo aloittajan kysymys tarkoittaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        < niin miten saan kaavan joka kertoo olenko edellä vai jäljessä tuota 100?
        Selittäisitkö, mitä tuo aloittajan kysymys tarkoittaa?

        Miksi et lue aloittajan kysymystä itse? Pitääkö sinulta takapuolikin vielä äidin käydä pyyhkimässä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi et lue aloittajan kysymystä itse? Pitääkö sinulta takapuolikin vielä äidin käydä pyyhkimässä?

        Sitten kun olet puhdistautunut, niin kerro aloittajalle
        < niin miten saan kaavan joka kertoo olenko edellä vai jäljessä tuota 100?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitten kun olet puhdistautunut, niin kerro aloittajalle
        < niin miten saan kaavan joka kertoo olenko edellä vai jäljessä tuota 100?

        Eikö äiti tule auttamaan pyyhkimisessä?

        "haluan johonkin soluun tiedon kuinka paljon olen edellä vai jäljessä tuosta sadasta."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö äiti tule auttamaan pyyhkimisessä?

        "haluan johonkin soluun tiedon kuinka paljon olen edellä vai jäljessä tuosta sadasta."

        Ai opit lukemaa!
        Kerroppa myös vastaus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai opit lukemaa!
        Kerroppa myös vastaus.

        Ok, .olet myös kehari. Sori siitä. Sorryt myös mammalle.


    • Anonyymi

      Ja heti tuli virhe. Tuo D2 kaava pitää siis olla
      =SUMMA(B1:B30)-100, siis lukujen summa eikä päivämäärien.

    • Anonyymi

      Täsmennän tuota vielä, kun on vaikea selittää ilman taulukkoa/ kuvaa. Päivämäärillä ei ole tarkoitus laskea, vaan jokaisen päivämäärän viereen syötän joka päivä luvun väliltä 1-4. Johonkin soluun tarvitsen tiedon kokonaislukuna, joka siis tietenkin muuttuu joka päivä esim. 1, 0, -2, 1 jne. 100 on vakio josta lasketaan edellä mainitut esimerkit. En tarvitse tekstiä edellä/ jäljessä; vain kokonaisluvun.

      • Anonyymi

        Tehtävän ratkaisussa auttaa ala-asteen matematiikan kurssien hyväksytty suoritus.


    • Anonyymi

      Avauksen tehnyt tuskin tuntee vielä kaikkia numeroitakaan.

    • Anonyymi

      Milloin tulee hönö rekatulla nimmarilla tekemään itsestään speden?

    • Anonyymi

      Jos vaikka solussa C3 on päivämäärät 1.4.2022 - 30.4.2022 jatkuen alaspäin sarakkeessa ja solussa D3 on arvot (jos oikein ymmärsin, niin syötät uuden luvun päivämäärän viereen ja haluat tietää paljonko olet edellä vai jäljessä lukuna). Syötä johonkin soluun arvo 100 (esimerkissä F35). Tee soluun D35 kaava
      =100-SUMMA(D3:D32) tämä pienenee luvusta 100 sitä mukaan kun lisäät arvon päivämäärän viereen.
      Tee vielä soluun E35 kaava =F35-D35 (syötettyjen lukujen summa)
      Soluun D36 lopullinen kaava:
      =E35-PYÖRISTÄ.DES.YLÖS(LASKE(D3:D32)*F35/LASKE(C3:C32);0)

      P.S. Trolleille tiedoksi, että alakoulussa opetetaan näköjään aika vaikeita juttuja...

      • Anonyymi

        Ravista välillä päätäsi että kusi tulee ulos.


      • Anonyymi

        Huomioitavaa! Jos joku päivä jää välistä, älä jätä sitä tyhjäksi vaan laita siihen 0. Muuten ei laske oikein.


      • Anonyymi

        "alakoulussa opetetaan näköjään aika vaikeita juttuja..."

        Tuossa jo aikaisemmin epäiltiin, että olet kehitysvammainen, ja nyt sen itse todistit. Ei yhteen- ja vähennyslaskut ole normaalisti kehittyneelle lapselle vaikeita.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      2387
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1938
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1730
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1183
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe