Detta fick jag höra i spårvagnen!

smått fittig nog:)

En dag var jag påväg hem till min kompis i Munksnäs i Helsingfors. Jag steg på spårvagn nummer fyra någonstans i tölö. Om någran minuter ringer min kompis o jag talar med henne ganska länge om allt möjligt. Jag talade med helt normal volym.

Då jag går ut säger en finsk, helt hyfsad man åt mig såhär

- Älä puhu ruotsia hei, se vihloo mun korvissa. Se kuulostaa niin kamalalta. Muuta takaisin Ruotsiin. blaah blaah blaah..

Va ska man säga? O dedär e inte första gången det händer. Jag har hört flere gånger av mina vänner att d ha hänt likadant för dem.

Ett uttryck som jag skulle vilja lära er:

Te puhutte sitä mitä te osaatte, me puhutaan sitä mitä me halutaan:)

Ja tycker att dedär e bra.

24

3530

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Infi

      visst byta svenskan ri ryska, elä så låter de åtminståne =)

    • Jag talar också vad jag vill

      Men kan du skriva svenska rätt?

    • sven

      Tillbaka till ruta ett igen alltså, en erfarenhet rikare men fortfarande med en gapande, tom plånbok. Nu vet jag åtminstone att jag inte passar som telefonförsäljare. Det jag hade störst problem med var att förställa mig och låta så förbaskat trevlig hela tiden. Antar att jag är för ärlig - eller för vresigt lagd till humöret - för att kunna förställa mig. Så imorgon får jag försöka vaska fram lite nya idéer på vad jag kan ta mig för här i livet. De senaste veckorna, egentligen alltsedan jag först lämnade universitetets skyddande ramar och gav mig ut i verkliga livet, har jag funderat på att börja skriva. Har en idé om en serie noveller med gemensamt tema som nog skulle kunna fungera i bokform. Fast frågan är om det här projektet, såväl som så många andra av mina fina idéer, någonsin ens kommer att taxa ut på startbanan. Antar att jag kan ta reda på det under den närmaste framtiden. Hais ta fitt ut Det är ju inte som att jag har något jobb att bege mig till. Det sa jag kommer ge att sakna linhur mest med telefonförsäljarjobbet är nog ändå den uppfriskande cykelturen somrit tog mig dit på morgonen.

    • Några svar har flyttats till språkpolitik. Var så vänliga och fortsätt språkpolitisk diskussion där =)

      • ....

        Jag trodde denna spalt var för finlandssvenskar att diskutera vad som helst, t.o.m. språkpolitik, men tydligen hade jag fel. Kan du vänligen klarlägga vilka andra ämnen också är förbjudna. Tack på förhand!


      • Nimetön

        Jag tycker att du kunde vara lite flexibel då det gäller 'språkpolitik' här i spalten. Alla 'pakkoruotsi'-inlägg och övriga angrepp mot oss som språkgrupp kan gärna deletas eller flyttas så långt pepparn växer men det finns en del interna angelägenheter som jag tycker borde kunna dryftas här. Vi kan ju inte gärna gå in på Kielipolitiikkaspalten och klaga över brister i svenskspåkig service eller andra eventuella problem som vi har pga av vårt modersmål. Eftersom språket i stort sätt är den enda gemensamma faktorn vi har så kan många olika slags debattinlägg lätt få en viss språkpolitisk vinkling utan att direkt vara det.


      • Nimetön kirjoitti:

        Jag tycker att du kunde vara lite flexibel då det gäller 'språkpolitik' här i spalten. Alla 'pakkoruotsi'-inlägg och övriga angrepp mot oss som språkgrupp kan gärna deletas eller flyttas så långt pepparn växer men det finns en del interna angelägenheter som jag tycker borde kunna dryftas här. Vi kan ju inte gärna gå in på Kielipolitiikkaspalten och klaga över brister i svenskspåkig service eller andra eventuella problem som vi har pga av vårt modersmål. Eftersom språket i stort sätt är den enda gemensamma faktorn vi har så kan många olika slags debattinlägg lätt få en viss språkpolitisk vinkling utan att direkt vara det.

        Alla de som jag har tagit bort har varit om tvångssvenskan. Tyvärr är det så att om jag tar bort ett inlägg så försvinner alla svar samtidigt.

        Ibland händer det så att nån av er skriver ett jättefint svar som försvinner med den löjliga ursprungliga texten. Tekniken år tyvärr sådan. :( Jag kan bara beklaga det.

        Att tjata om tvångssvenskan är inte samma sak som att diskutera om svenskspråkiga tjänster.

        Men tvångssvenskan och "hurrittelu" hör inte hit.

        Om ni vill ha era meddelanden kvar se tilt att ni inte skriver dem under ett rent språkpolitiskt meddelande.

        Och gärna mera svenskspråkiga inlägg! Ämnet är fritt =)


      • hahhhaa
        Nimetön kirjoitti:

        Jag tycker att du kunde vara lite flexibel då det gäller 'språkpolitik' här i spalten. Alla 'pakkoruotsi'-inlägg och övriga angrepp mot oss som språkgrupp kan gärna deletas eller flyttas så långt pepparn växer men det finns en del interna angelägenheter som jag tycker borde kunna dryftas här. Vi kan ju inte gärna gå in på Kielipolitiikkaspalten och klaga över brister i svenskspåkig service eller andra eventuella problem som vi har pga av vårt modersmål. Eftersom språket i stort sätt är den enda gemensamma faktorn vi har så kan många olika slags debattinlägg lätt få en viss språkpolitisk vinkling utan att direkt vara det.

        Jaså, nimetön här har tillägnat sig sfp:s smutsiga propaganda på ett ypperligt sätt.
        Är det så att du faktiskt anser att det är ett angrepp mot er om man talar om tvångssvenskan?
        Är du så rädd för yttrandefriheten?
        Jag ser din rädsla och kan bara konstatera att du inte kan göra något åt det nu när vi har Internet. Vi har flera fora där man diskuterar tvångssvenskan. Ingenting kan stoppa det.

        Kom gärna in på kielipolitiikkaspalten och klaga över bristande service på ett MINORITETSSPRÅK! Är du så rädd för att få på käften?? Det enda ni kan är ju att klaga. Förstår du inte att det är era löjliga klagomål som bevisar att SUOMI är enspråkigt?! Ni är vanligen så egoistiska att ni inte ens kan förstå hur ni löjliggör er själva!


      • ...
        hahhhaa kirjoitti:

        Jaså, nimetön här har tillägnat sig sfp:s smutsiga propaganda på ett ypperligt sätt.
        Är det så att du faktiskt anser att det är ett angrepp mot er om man talar om tvångssvenskan?
        Är du så rädd för yttrandefriheten?
        Jag ser din rädsla och kan bara konstatera att du inte kan göra något åt det nu när vi har Internet. Vi har flera fora där man diskuterar tvångssvenskan. Ingenting kan stoppa det.

        Kom gärna in på kielipolitiikkaspalten och klaga över bristande service på ett MINORITETSSPRÅK! Är du så rädd för att få på käften?? Det enda ni kan är ju att klaga. Förstår du inte att det är era löjliga klagomål som bevisar att SUOMI är enspråkigt?! Ni är vanligen så egoistiska att ni inte ens kan förstå hur ni löjliggör er själva!

        gjort dig så bitter och negativ mot det svenska språket som du tydligen kan mycket bra?


      • filur
        hahhhaa kirjoitti:

        Jaså, nimetön här har tillägnat sig sfp:s smutsiga propaganda på ett ypperligt sätt.
        Är det så att du faktiskt anser att det är ett angrepp mot er om man talar om tvångssvenskan?
        Är du så rädd för yttrandefriheten?
        Jag ser din rädsla och kan bara konstatera att du inte kan göra något åt det nu när vi har Internet. Vi har flera fora där man diskuterar tvångssvenskan. Ingenting kan stoppa det.

        Kom gärna in på kielipolitiikkaspalten och klaga över bristande service på ett MINORITETSSPRÅK! Är du så rädd för att få på käften?? Det enda ni kan är ju att klaga. Förstår du inte att det är era löjliga klagomål som bevisar att SUOMI är enspråkigt?! Ni är vanligen så egoistiska att ni inte ens kan förstå hur ni löjliggör er själva!

        Har många gånger sett uttrycket tvångssvenska begriper inte vad det betyder . Kan du hahhhaa ge en korrekt förklaring till ordets betydelse.

        En språkig svensk.


      • hahhhaa
        ... kirjoitti:

        gjort dig så bitter och negativ mot det svenska språket som du tydligen kan mycket bra?

        Jag är inte bitter mot det svenska språket. Jag tycker om svenskan som språk och anser att det lönar sig att lära sig svenska, men detta absolut frivilligt som jag själv gjort.
        Det som jag är bitter mot är tvångssvenskan och den löjliga tvåspråkigheten och naturligtvis är jag också arg på de svenskspråkiga som fortfarande tror sig vara "bättre folk". Det handlar om rättvisan. Ett land där 95% av befolkningen talar ett visst språk kan inte vara tvåspråkigt. Det är många som nu börjar inse detta.


      • hahhhaa
        filur kirjoitti:

        Har många gånger sett uttrycket tvångssvenska begriper inte vad det betyder . Kan du hahhhaa ge en korrekt förklaring till ordets betydelse.

        En språkig svensk.

        Det syftar på de obligatoriska studierna i det svenska språket som enligt flera undersökningar 67% av befolkningen motsätter sig. Det var väl nån från Suomalaisuuden liitto som myntade det begreppet och det har stannat kvar i språkbruket. När det numera talas om de obligatoriska studierna i svenskan i tidningar, tv etc använder man ordet tvångssvenska och numera också utan citattecken!
        Ordet finns också i flera svensk-finska ordböcker.
        Jag tycker det är ett mycket bra uttryck för att beskriva den missvilja många har att lära sig ett minoritetsspråk.
        Här har du lite information på landets överväldigande majoritetsspråk:

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Pakkoruotsi


      • ...
        hahhhaa kirjoitti:

        Jag är inte bitter mot det svenska språket. Jag tycker om svenskan som språk och anser att det lönar sig att lära sig svenska, men detta absolut frivilligt som jag själv gjort.
        Det som jag är bitter mot är tvångssvenskan och den löjliga tvåspråkigheten och naturligtvis är jag också arg på de svenskspråkiga som fortfarande tror sig vara "bättre folk". Det handlar om rättvisan. Ett land där 95% av befolkningen talar ett visst språk kan inte vara tvåspråkigt. Det är många som nu börjar inse detta.

        bara vissa gånger som om du är bitter. Men jag håller med dig att tvångssvenskan sku kunna slopas och jag tror nog att den slopas i framtiden.

        Jag förstår inte riktigt varför du tycker att tvåspråkigheten är löjlig. Ingen har väl sagt att finlandssvenskarna inte är en minoritet, det är väl helt klart. Men saken är att det finns och har funnits två språk i detta land för århundraden. Det att det ena språket talas som modersmål av en liten del av befolkningen tar inte bort det faktum att det finns två grupper av medborgare med olika modersmål. Varför kan dessa två grupper inte leva i harmoni och arbeta tillsammans för en bättre framtid för ett gemensamt fosterland?

        Jag tror knappast det finns någon finlandssvensk som tror att de är “bättre folk”. Har aldrig åtminstone mött någon. Jag tror detta är en myt som vissa finskspråkiga tycker om att upprepa för att få till stånd en negativ bild av finlandssvenskar och främja deras egen agenda med propaganda metoder istället för saklig diskussion.


      • hahhhaa
        ... kirjoitti:

        bara vissa gånger som om du är bitter. Men jag håller med dig att tvångssvenskan sku kunna slopas och jag tror nog att den slopas i framtiden.

        Jag förstår inte riktigt varför du tycker att tvåspråkigheten är löjlig. Ingen har väl sagt att finlandssvenskarna inte är en minoritet, det är väl helt klart. Men saken är att det finns och har funnits två språk i detta land för århundraden. Det att det ena språket talas som modersmål av en liten del av befolkningen tar inte bort det faktum att det finns två grupper av medborgare med olika modersmål. Varför kan dessa två grupper inte leva i harmoni och arbeta tillsammans för en bättre framtid för ett gemensamt fosterland?

        Jag tror knappast det finns någon finlandssvensk som tror att de är “bättre folk”. Har aldrig åtminstone mött någon. Jag tror detta är en myt som vissa finskspråkiga tycker om att upprepa för att få till stånd en negativ bild av finlandssvenskar och främja deras egen agenda med propaganda metoder istället för saklig diskussion.

        Det är bra om du förstår att tvångssvenskan inte har framtid i Finland. Det tar ännu några år, vem skulle ha gissat för två år sedan att studentsvenskan inte längre är obligatorisk!

        Finland är i praktiken ett enspråkigt land. Det går inte att förneka det. Svenskan är ett modersmål för 5% av befolkningen och den svenskspråkiga befolkningen är koncentrerad på särskilda områden, kusttrakterna. Det betyder att den svenskspråkiga servicen också borde koncentreras där i stället för att kräva majoriteten att kunna svenska på andra ställen. Under 1900-talet har antalet finlandssvenskar minskat och detta verkar fortsätta tack vare förfinskningen. I framtiden blir det med andra ord allt svårare att motivera landets officiella tvåspråkighet. Levande tvåspråkighet är vardag för finlandssvenskar, men finnarna har väldigt sällan någonting med det svenska språket att göra. Den nuvarande situationen är i stort sett den här:

        http://www.jippii.fi/jsp/forum/thread.jsp?b=koulutus&t=3247

        Språkgrupperna kan mycket väl leva i harmoni, men det förutsätter många reformer.

        Jag kan inte veta om det finns svenskspråkiga som faktiskt tror sig vara bättre folk. Men så ser det ut när man tänker på vad många har sagt. Det verkar vara självklart för många svensktalande att man får förhålla sig hur som helst till majoriteten. Det senaste exemplet är väl Marlene Timonen som i programmet Suomi puhuu faktiskt påstod att man inte kan vara civiliserad om man inte kan svenska! Alla onödiga klagomål i de svenskspråkiga tidningarna förstärker också bilden av stroppiga finlandssvenskar.


      • anna
        hahhhaa kirjoitti:

        Det är bra om du förstår att tvångssvenskan inte har framtid i Finland. Det tar ännu några år, vem skulle ha gissat för två år sedan att studentsvenskan inte längre är obligatorisk!

        Finland är i praktiken ett enspråkigt land. Det går inte att förneka det. Svenskan är ett modersmål för 5% av befolkningen och den svenskspråkiga befolkningen är koncentrerad på särskilda områden, kusttrakterna. Det betyder att den svenskspråkiga servicen också borde koncentreras där i stället för att kräva majoriteten att kunna svenska på andra ställen. Under 1900-talet har antalet finlandssvenskar minskat och detta verkar fortsätta tack vare förfinskningen. I framtiden blir det med andra ord allt svårare att motivera landets officiella tvåspråkighet. Levande tvåspråkighet är vardag för finlandssvenskar, men finnarna har väldigt sällan någonting med det svenska språket att göra. Den nuvarande situationen är i stort sett den här:

        http://www.jippii.fi/jsp/forum/thread.jsp?b=koulutus&t=3247

        Språkgrupperna kan mycket väl leva i harmoni, men det förutsätter många reformer.

        Jag kan inte veta om det finns svenskspråkiga som faktiskt tror sig vara bättre folk. Men så ser det ut när man tänker på vad många har sagt. Det verkar vara självklart för många svensktalande att man får förhålla sig hur som helst till majoriteten. Det senaste exemplet är väl Marlene Timonen som i programmet Suomi puhuu faktiskt påstod att man inte kan vara civiliserad om man inte kan svenska! Alla onödiga klagomål i de svenskspråkiga tidningarna förstärker också bilden av stroppiga finlandssvenskar.

        Till och med jag som finlandssvensk kan få mina pulsådror att pumpa då jag läser t.ex. Hufvudstadsbladet, de flesta insändare verkar vara bl.a. väldigt huvudstadscentrerad, vilket ju klart i princip är naturligt, eftersom tidningen ju i huvudsak riktar sig till huvudstadsregionen, men tyvärr ger skriverierna en ganska så felaktig bild av finlandssvenskarna.

        Jag som österbottning känner inte alls igen den finlandssvenskhet som man talar om här i Helsingforstrakten, t.o.m. efternamnen låter så fina och uppstyltade, och den svenska de talar... Det är en befrielse att besöka hemstaden och höra ordentlig dialekt efter månader av uppstyltat Helsingfors-svenska.

        Vad jag menar med detta är att vi finlandssvenskar också är olika, vi har olika dialekter och olika kulturformer.

        Tyvärr är det oftast de som sitter på höga poster och har makt som skräller högst, och skräller på ett sätt som inte tilltalar majoriteten av finlandssvenskarna. Och faktum är, att det inom finlandssvenskarna finns vissa grupper som sköter om dessa insändare och utrop om servicekrav. Man kan jämföra dessa typer lite med skaran på Suomi24:s Kielipolitiikka-spalt, det är ganska långt de samma människorna som skriver, om och om igen. De symboliserar en bråkdel av finlandssvenskarna.

        Jag förstår Folketingets skräll och i viss mån SFP:s, på grund av att det är deras uppgift, de bevarar de svenskspråkigas rättigheter i Finland. Och faktiskt så är det så att i dagens Finland får man vara hårdhänt i dessa saker, finskan är så stark, att faran är att den helt tar över. Sen kan man ju debattera om de sätt man borde göra det på, att om de yttranden och skester t.ex. då SFP visar upp, är bra eller dåliga. Det som är synd är att det verkar som om deras tillvägasätt upprör många människor, och gör att finlandssvenskarnas image blir sämre, även om SFP:s åsikter inte alltid är förenliga med majoritetens. Tyvärr symboliserar partiet finlandssvenskheten i sig.


      • ...
        hahhhaa kirjoitti:

        Det är bra om du förstår att tvångssvenskan inte har framtid i Finland. Det tar ännu några år, vem skulle ha gissat för två år sedan att studentsvenskan inte längre är obligatorisk!

        Finland är i praktiken ett enspråkigt land. Det går inte att förneka det. Svenskan är ett modersmål för 5% av befolkningen och den svenskspråkiga befolkningen är koncentrerad på särskilda områden, kusttrakterna. Det betyder att den svenskspråkiga servicen också borde koncentreras där i stället för att kräva majoriteten att kunna svenska på andra ställen. Under 1900-talet har antalet finlandssvenskar minskat och detta verkar fortsätta tack vare förfinskningen. I framtiden blir det med andra ord allt svårare att motivera landets officiella tvåspråkighet. Levande tvåspråkighet är vardag för finlandssvenskar, men finnarna har väldigt sällan någonting med det svenska språket att göra. Den nuvarande situationen är i stort sett den här:

        http://www.jippii.fi/jsp/forum/thread.jsp?b=koulutus&t=3247

        Språkgrupperna kan mycket väl leva i harmoni, men det förutsätter många reformer.

        Jag kan inte veta om det finns svenskspråkiga som faktiskt tror sig vara bättre folk. Men så ser det ut när man tänker på vad många har sagt. Det verkar vara självklart för många svensktalande att man får förhålla sig hur som helst till majoriteten. Det senaste exemplet är väl Marlene Timonen som i programmet Suomi puhuu faktiskt påstod att man inte kan vara civiliserad om man inte kan svenska! Alla onödiga klagomål i de svenskspråkiga tidningarna förstärker också bilden av stroppiga finlandssvenskar.

        så rätt, i praktiken är Finland enspråkigt på stora områden och jag håller med att svenskspråkig service sku kunna koncentreras till de tvåskspråkiga områdena. Problemet kan väl lösas på andra sätt på andra områden om det sku finnas ett behov till det.

        Men du ska inte dra slutsatsen att alla är som Marlene Timonen på grund av vad hon sa (tyvärr såg jag inte programmet, visas inte var jag bor). Då sku jag kunna dra slutsatsen att alla finskspråkiga tänker på samma sätt som en viss känd finsk ny-nazi gjorde för många år sedan. Men jag tror att han var ett undantag och de flesta tänker inte på samma sätt. Och inte kan det sägas att SL har alltid kommit ut med så balanserade åsikter heller, men igen, de har ju bara några hundra medlemmar och representerar knappast majoriteten.

        Linken du gav var skriven på ett sätt som gör att allt låter negativt, om man skriver en kort mening om något så kankse hela sammanhanget lider. Bara en kommentar, var orsaken att HBL gick till tabloid storlek bara ekonomisk? Till och med den kända The Times tidningen har gjort det, bara för att det är lättare att läsa en tabloid tidning! Och vad är fel med att en tidning får understöd, det får väl många finskspråkiga också.


      • filur
        hahhhaa kirjoitti:

        Det syftar på de obligatoriska studierna i det svenska språket som enligt flera undersökningar 67% av befolkningen motsätter sig. Det var väl nån från Suomalaisuuden liitto som myntade det begreppet och det har stannat kvar i språkbruket. När det numera talas om de obligatoriska studierna i svenskan i tidningar, tv etc använder man ordet tvångssvenska och numera också utan citattecken!
        Ordet finns också i flera svensk-finska ordböcker.
        Jag tycker det är ett mycket bra uttryck för att beskriva den missvilja många har att lära sig ett minoritetsspråk.
        Här har du lite information på landets överväldigande majoritetsspråk:

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Pakkoruotsi

        Det är ju beklagligt om man tar Finlands obligatoriska skolgång som ett tvång , jag skulle vilja kalla det en förmån att få lära sig.
        Tar man bort ett ämne från undervisningen så tar man bort en förmån inte ett tvång.
        Då man ser sig runt om i världen så finns det många som skulle sätta värde på att få gå i skola och inte kalla det för tvång att lära sig sån man inte kan.
        Med det vill jag inte påstå att det är nödvändigt att lära alla svenska inte alls men finns det på skolschemat är det inte tvång utan en förmån.
        Borde faktiskt finnas mera språkundervisning i Finlands skolor vi är ju väldigt dåliga på språk i det här landet.


      • hahhhaa
        filur kirjoitti:

        Det är ju beklagligt om man tar Finlands obligatoriska skolgång som ett tvång , jag skulle vilja kalla det en förmån att få lära sig.
        Tar man bort ett ämne från undervisningen så tar man bort en förmån inte ett tvång.
        Då man ser sig runt om i världen så finns det många som skulle sätta värde på att få gå i skola och inte kalla det för tvång att lära sig sån man inte kan.
        Med det vill jag inte påstå att det är nödvändigt att lära alla svenska inte alls men finns det på skolschemat är det inte tvång utan en förmån.
        Borde faktiskt finnas mera språkundervisning i Finlands skolor vi är ju väldigt dåliga på språk i det här landet.

        Du har missuppfattat någonting; man tar inte Finlands obligatoriska skolgång eller allmän läroplikt som tvång, däremot bara det svenska språket. Det är ju så att oerhört många av de som måste lära sig svenska aldrig kommer att ha någon nytta av det. Det är en förmån att lära sig nya språk, men nuförtiden när det finns mycket efterfrågan på språkkunskaper måste man bara priorisera och fokusera resurserna på de viktigaste språken. Svenskan är trots allt ett minoritetsspråk och i ett så här enspråkigt land har många aldrig behov av att kunna svenska. Det är ingen som kommer att ta bort svenskan som ämne; det finns säkert många som väljer svenskan i framtiden trots att den blir frivillig.

        Språkundervisning i Finland borde effektiveras med frivillighet så att alla har möjlighet att läsa andra språk än bara engelska och svenska och huvudsaken är att man får välja ett annat språk i stället för svenskan om man så vill. Dessutom är språk inte det viktigaste heller.


      • filur
        hahhhaa kirjoitti:

        Du har missuppfattat någonting; man tar inte Finlands obligatoriska skolgång eller allmän läroplikt som tvång, däremot bara det svenska språket. Det är ju så att oerhört många av de som måste lära sig svenska aldrig kommer att ha någon nytta av det. Det är en förmån att lära sig nya språk, men nuförtiden när det finns mycket efterfrågan på språkkunskaper måste man bara priorisera och fokusera resurserna på de viktigaste språken. Svenskan är trots allt ett minoritetsspråk och i ett så här enspråkigt land har många aldrig behov av att kunna svenska. Det är ingen som kommer att ta bort svenskan som ämne; det finns säkert många som väljer svenskan i framtiden trots att den blir frivillig.

        Språkundervisning i Finland borde effektiveras med frivillighet så att alla har möjlighet att läsa andra språk än bara engelska och svenska och huvudsaken är att man får välja ett annat språk i stället för svenskan om man så vill. Dessutom är språk inte det viktigaste heller.

        Kan man verkligen välja ut ett ämne och kalla det för tvång att lära sig , medan då tydligen dom andra ämnena inte är det (verkar lite ologiskt).
        Men håller med om att svenska inte är något viktigt språk att lära sig det räcker nog om man kan ett minoritetsspråk vi har ju två väldigt små språk i Finland nu.
        Man borde därför fundera på hur man kunde få den finländska befolkningen mera intresserad av att verkligen höja sina språkkunskaper .
        Kanske dags att börja studera Kinesiska handeln med Kina ökar hela tiden där fins en utmaning att bita i,värden är större än Finland.


      • Wanky88
        hahhhaa kirjoitti:

        Du har missuppfattat någonting; man tar inte Finlands obligatoriska skolgång eller allmän läroplikt som tvång, däremot bara det svenska språket. Det är ju så att oerhört många av de som måste lära sig svenska aldrig kommer att ha någon nytta av det. Det är en förmån att lära sig nya språk, men nuförtiden när det finns mycket efterfrågan på språkkunskaper måste man bara priorisera och fokusera resurserna på de viktigaste språken. Svenskan är trots allt ett minoritetsspråk och i ett så här enspråkigt land har många aldrig behov av att kunna svenska. Det är ingen som kommer att ta bort svenskan som ämne; det finns säkert många som väljer svenskan i framtiden trots att den blir frivillig.

        Språkundervisning i Finland borde effektiveras med frivillighet så att alla har möjlighet att läsa andra språk än bara engelska och svenska och huvudsaken är att man får välja ett annat språk i stället för svenskan om man så vill. Dessutom är språk inte det viktigaste heller.

        Om man ser det på de viset så, vad har de flesta för nytta av matematiken som man läser på 8an å 9an i högstadiet? Man kan behöva den i vissa yrken, men vem behöver kunna räkna koefficientens variabel i en symetrisk rektangel i det vardagliga livet? No one.

        Det är samma med svenska, man kan behöva kunna det i vissa yrken, men för dom flesta är svenska helt onödigt. Så borde de vara frivilligt att läsa svenska i skolan? Jo. Men då borde också största delen av högstadie matematiken vara frivillig, största delen av kemin & fysiken osv osv.

        Men okei, låt dom finskspråkiga välja själv om dom lär sej svenska or not. Inte behöver nån kassamyyjä eller busschaufför kunna svenska. Dom finlandssvenska kan helt bra prata finska, enda servicen vi behöver på svenska är terapi/psykiatri. Där är de omöjligt att berätta om sina problem å hur man känner sej på något annat språk än sitt modersmål. På alla andra ställen ska en finlandssvensk prata finska, de e vår skyldighet. Med tanke på att Finland ändå i praktiken verkligen är ett enspråkigt land.


      • point!
        Wanky88 kirjoitti:

        Om man ser det på de viset så, vad har de flesta för nytta av matematiken som man läser på 8an å 9an i högstadiet? Man kan behöva den i vissa yrken, men vem behöver kunna räkna koefficientens variabel i en symetrisk rektangel i det vardagliga livet? No one.

        Det är samma med svenska, man kan behöva kunna det i vissa yrken, men för dom flesta är svenska helt onödigt. Så borde de vara frivilligt att läsa svenska i skolan? Jo. Men då borde också största delen av högstadie matematiken vara frivillig, största delen av kemin & fysiken osv osv.

        Men okei, låt dom finskspråkiga välja själv om dom lär sej svenska or not. Inte behöver nån kassamyyjä eller busschaufför kunna svenska. Dom finlandssvenska kan helt bra prata finska, enda servicen vi behöver på svenska är terapi/psykiatri. Där är de omöjligt att berätta om sina problem å hur man känner sej på något annat språk än sitt modersmål. På alla andra ställen ska en finlandssvensk prata finska, de e vår skyldighet. Med tanke på att Finland ändå i praktiken verkligen är ett enspråkigt land.

        ganska bra point.har tykt förr att finska talande inte skulle behöva läsa pakkoruotsi.men de e ju nog bra att ha många olika ämnen i högstadiet,så man sedan kan välja i fortsatta studier vad man e intresserad av.samma kunde ju gälla just matematik.man får ju i gymnasiet välja kort el lång matematik efter eget intresse o behov i tanke på framtiden.man kunde ju även läsa korta kursser andra språk i högstadiet.kanske skulle det ge en kick åt dem som e intresserade.


      • finne2
        point! kirjoitti:

        ganska bra point.har tykt förr att finska talande inte skulle behöva läsa pakkoruotsi.men de e ju nog bra att ha många olika ämnen i högstadiet,så man sedan kan välja i fortsatta studier vad man e intresserad av.samma kunde ju gälla just matematik.man får ju i gymnasiet välja kort el lång matematik efter eget intresse o behov i tanke på framtiden.man kunde ju även läsa korta kursser andra språk i högstadiet.kanske skulle det ge en kick åt dem som e intresserade.

        Jag föreslår, att ni finlandssvenskar får välja bort matematik och/eller finska i skolan om ni vill.

        Vi finnar önskar bara, att vi behöver inte plugga pakkoruotsi längre i skolan.


      • ho
        finne2 kirjoitti:

        Jag föreslår, att ni finlandssvenskar får välja bort matematik och/eller finska i skolan om ni vill.

        Vi finnar önskar bara, att vi behöver inte plugga pakkoruotsi längre i skolan.

        var i lovisa för några år sedan
        vi gick ute på kvällen på dans
        vi patade svenska vill ha en flaska
        vin det tog en timme att få fram vinet
        jag kan finska men hon som jobbade kunde
        inte svenska det var ganska kul .lovisa i finland
        är vel två språkig


    • Tomorrow-

      vadå "lära er"? Dedär uttrycke e gammalt och alla vet det...

    Ketjusta on poistettu 24 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      140
      6123
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3705
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1955
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1939
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      25
      1768
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      76
      1619
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      16
      1542
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      14
      1445
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1438
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      27
      1355
    Aihe