Eettisyys.

Anonyymi

Väite kuuluu näin: “teko on oikein, jos tekijällä on hyvä tarkoitus. Jos liikennevaloristeyksessä huomaat iäkkään naisen kaatuvan, riennät varmaan apuun punaisista valoista välittämättä. Jos yllättäen risteykseen ajava auto töytäisisi sinua, seuraukset saattaisivat olla vakavat. Tekosi olisi tarkoitusetiikan mukaan silti oikein, koska tarkoituksesi oli hyvä.” Mielestäni etiikan väite oli perusteltu ihan ymmärrettävästi mutta ei ole hyvä, koska menemällä mummon apuun tietäen, että vaarannat itsesi JA muiden turvallisuutta juoksemalla punaisia valoja päin tuo vain lisää vaaraa. Sen sijaan pitäisi odottaa valojen vaihtuvan, tai liikenteen pysähtyvän, jotta teosta olisi hyötyä. Argumentin heikkous on siis mielestäni siinä, että se hyväksyy teon tarkoituksen perusteella, eikä sen, mitä se auttaa, koska vaarantaessa itsesi ja muut teon hyöty olisi -0. Mitä mieltä muut ovat väitteestä? Olisiko eettistä mennä apuun vaarantaen muut?

0

129

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Törkeä petosepäily Suomussalmella

Uutisoi maikkari. Uhrin nimiin on nostettu pankkilainaa, hänet on saatu sijoittamaan hevosiin ja ostamaan autoja. Ei ta
        Suomussalmi
        33
        1452
      2. Vieläkö se tarjous

On voimassa?
        Ikävä
        69
        917
      3. Kysymys miehille ...

Kertokaapas miehet, että miksi monille miehille on niin hirveän tärkeää määritellä mitä mies saa tehdä ja mitä ei ja mil
        Sinkut
        290
        809
      4. Ttp:llä kuontalot ojennukseen

Ttp n yrittäjä ilmoitti facessa, että ttp: n tiloihin tulee lokakuun eka vkl parturi. Se tulee parturoimaan vähävaraiste
        Haapavesi
        74
        744
      5. Poliisi etälamautti, sitten pahoinpiteli

Vaikeasti kehitysvammaisen niin vakavasti että kuoli pian sairaalassa. Ei osannut kehitysvammainen heti noudattaa polii
        Maailman menoa
        258
        700
      6. Hyvää yötä.....M

Miten me edettäs...............
        Ikävä
        69
        674
      7. Itsensäpaljastelija

Mikä juttu tämä nyt on. Ulkomaalainen ahdistelee naisia simpsiöllä Ei pysty lukea Lapuansanomista juttua loppuun asti. O
        Lapua
        39
        615
      8. Oot kaunis ja fiksu

Ja pidän susta kovasti. Tiiäppä se.
        Ikävä
        32
        579
      9. Mikä sua vaivaa

@?
        Ikävä
        72
        564
      10. Mies, olen pahoillani kun olen kuvitellut

Että pitäisit minusta. En sitä mistään tähdistä kuitenkaan lukenut, mulle vaan tuli jostain semmoinen tunne, kun itse ty
        Ikävä
        51
        554
      Aihe