Olen tavannut kahdenlaisia adventisteja

Anonyymi

Niitä jotka ovat sapattikiihkolaisia ja toisia jotka häpeilevät sapattia.
Jotka häpeilevät sapattia he eivät uskalla julistaa sapattitotuutta.

19

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Keskiyön huuto, suljettu ja avattu ovi sekä sapattitotuus ovat adventtisanoman julistuksen ydintä. Vuonna 1844, Suurena Sovituspäivänä 22.10., Jeesus avasi oven taivaallisen pyhäkön kaikkein pyhimpään osaan ja sulki oven sen pyhään osaan.

    • Anonyymi

      Yhteistä kaikille näille adventisteille ja uskovaisille on se, että he ovat sekopäitä..hahahahaa! :-)

      t. iloinen nauraja

    • Anonyymi

      Kolmas ryhmä on sekopäiset selittäjät, jotka lavertelevat kaikkea soopaa ja sen lomassa välittävät sapatin sanomaa että heitä heidän runsassanaisuutensa vuoksi kuultaisiin.

    • Jeesus sanoi aikalaisilleen ei ihminen ole sapattia varten sapatti on ihmistä varten, hän on myös sapatin herra, tänään hän sanoo muista pyhittää lepopäivä.

      • Anonyymi

        Vai on ihminen sapatin herra?

        Jeesushan puhui arameaa. Sana "ihmisen poika" tulee arameankielestä ja tarkoittaa sekä ihmistä että ihmislasta. Nämä ovat arameaksi sama asia. Se ei tarkoita Jumalaa. Arameassa ei ole sellaista sanaa kuin ihmisen poika, jolla olisi jokin muu merkitys kuin ihmislapsi eli ihminen. Tarkastellaanpa esimerkiksi kohtaa, jossa sanotaan, että...

        Matteus 12:7-8
        "7. Jos te ymmärtäisitte, mitä tarkoittaa: ’Laupeutta minä tahdon enkä uhria’, niin ette tuomitsisi syyttömiä. 8. Sillä ihmisen poika on sapatin herra.” "

        Matteuksen evankeliumi on kirjoitettu aikakaudella, jolloin asiat ymmärrettiin niin kuin ne Vanhassa testamentissa ymmärrettiin. Juutalaiset ymmärsivät ihmisen pojan (arameaksi BREH DENASHA) ihan tavalliseksi ihmiseksi, joka nimen omaan ei ole jumalallinen vaan heikko ja hauras olento, ihminen.

        Katsotaanpa tämän lauseen asiayhteys. Tässä seuraavassa perustellaan se, että sapatti on ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten sillä asialla, että ihmisen poika on myös sapatin herra. Tuossahan ei ole mitään järkeä. Niinpä-sana (englanniksi therefore) kertoo meille, että sen jälkeen tuleva teksti perustelee sitä edellä ollutta asiaa. Miten Jeesuksen sapatin herruus voidaan perustella sillä, että juuri ihminen ei ole sapattia varten vaan sapatti ihmistä?

        Markus 2:27-28
        "27. Jeesus sanoi heille vielä: ”Sapatti on ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten. 28. Niinpä Ihmisen Poika on myös sapatin herra.” "

        Miten sellainen asia tekisi Jeesuksesta sapatin herran, että sapatti on ihmistä varten? No ei mitenkään, koko lauseessa ei ole mitään järkeä. Sehän on sama kuin väittäisi vaikkapa jotakin sellaista kuin että: polkupyörä on pyöräilyä varten, koska eduskunta on myös lainsäätäjä. Eihän tuollaisessa lauseessa ole mitään järkeä! Tai että: keskiviikko on kauppapäivä, koska poliisi on myös lain valvoja. Kuten huomaamme lauserakenne ja syy-seuraussuhde ovat käsittämättömiä. Jeesuksen sanoma on kuitenkin käännetty aivan oikeaoppisesti kreikankielestä. Missä siis vika?

        Syy siihen, miksi lauseessa ei ole päätä eikä häntää löytyy siitä, ettei Jeesus sanonut tätä lausetta kreikaksi vaan arameaksi. Koko lauseessa ei ole mitään järkeä, ei suomeksi eikä kreikaksi. Sijoitetaanpa tuo arameankielen ihminen-sana tuohon raamatunlauseeseen:

        "Jeesus sanoi heille vielä: ”Sapatti on BREH DENASHA varten eikä BREH DENASHA sapattia varten, niinpä BREH DENASHA on myös sapatin herra.” "

        Tämä kääntyy suomeksi:

        "Jeesus sanoi heille vielä: ”Sapatti on ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten. Niinpä on myös niin, että ihminen on sapatin herra.” "

        Vasta tässä on jotakin järkeä. Sapatti on ihmistä varten ja ihminen saa viettää sapattinsa parhaaksi katsomallaan tavalla Jumalan kunniaksi, koska on sapatin herra. Sapatin herra, ihminen, saa viettää sitä vaikkapa tekemällä hyvää sapattina. Jeesus haluaa sanoa, että sapatti on ainutlaatuinen vapaan ja levon päivä muuten niin kiireisessä kreikkalais-roomalaisessa ympäristössä, jossa tehtiin töitä seitsemänä päivänä viikossa. Sen tähden sapatti ei saa kahlita ihmistä eikä asettaa hänelle uusia paineita tai rajoitteita, joita yhteiskunta on jo muutenkin täynnä. Sapatin on tarkoitus olla vapautta viettää aikaa ystävien ja Jumalan kanssa.

        Katsotaanpa toinen esimerkki:

        Matteus 8:20
        "Jeesus sanoi hänelle: ”Ketuilla on luolat ja taivaan linnuilla pesät, mutta ihmisen pojalla ei ole, mihin hän päänsä kallistaisi.” "

        BREH DENASHA viittaa nöyryyteen, ei jumalallisuuteen. Jeesus siis sanoi: minä olen vain tavallinen ihminen, en mitään erikoista. Voidaan kääntää myös vain ihmisen lapsi. Parempi käännös olisikin: "...Linnuillakin on pesät mutta tällä ihmisellä ei ole omaa kotia." Jeesus tunsi itsensä hyljityksi ihmiseksi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vai on ihminen sapatin herra?

        Jeesushan puhui arameaa. Sana "ihmisen poika" tulee arameankielestä ja tarkoittaa sekä ihmistä että ihmislasta. Nämä ovat arameaksi sama asia. Se ei tarkoita Jumalaa. Arameassa ei ole sellaista sanaa kuin ihmisen poika, jolla olisi jokin muu merkitys kuin ihmislapsi eli ihminen. Tarkastellaanpa esimerkiksi kohtaa, jossa sanotaan, että...

        Matteus 12:7-8
        "7. Jos te ymmärtäisitte, mitä tarkoittaa: ’Laupeutta minä tahdon enkä uhria’, niin ette tuomitsisi syyttömiä. 8. Sillä ihmisen poika on sapatin herra.” "

        Matteuksen evankeliumi on kirjoitettu aikakaudella, jolloin asiat ymmärrettiin niin kuin ne Vanhassa testamentissa ymmärrettiin. Juutalaiset ymmärsivät ihmisen pojan (arameaksi BREH DENASHA) ihan tavalliseksi ihmiseksi, joka nimen omaan ei ole jumalallinen vaan heikko ja hauras olento, ihminen.

        Katsotaanpa tämän lauseen asiayhteys. Tässä seuraavassa perustellaan se, että sapatti on ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten sillä asialla, että ihmisen poika on myös sapatin herra. Tuossahan ei ole mitään järkeä. Niinpä-sana (englanniksi therefore) kertoo meille, että sen jälkeen tuleva teksti perustelee sitä edellä ollutta asiaa. Miten Jeesuksen sapatin herruus voidaan perustella sillä, että juuri ihminen ei ole sapattia varten vaan sapatti ihmistä?

        Markus 2:27-28
        "27. Jeesus sanoi heille vielä: ”Sapatti on ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten. 28. Niinpä Ihmisen Poika on myös sapatin herra.” "

        Miten sellainen asia tekisi Jeesuksesta sapatin herran, että sapatti on ihmistä varten? No ei mitenkään, koko lauseessa ei ole mitään järkeä. Sehän on sama kuin väittäisi vaikkapa jotakin sellaista kuin että: polkupyörä on pyöräilyä varten, koska eduskunta on myös lainsäätäjä. Eihän tuollaisessa lauseessa ole mitään järkeä! Tai että: keskiviikko on kauppapäivä, koska poliisi on myös lain valvoja. Kuten huomaamme lauserakenne ja syy-seuraussuhde ovat käsittämättömiä. Jeesuksen sanoma on kuitenkin käännetty aivan oikeaoppisesti kreikankielestä. Missä siis vika?

        Syy siihen, miksi lauseessa ei ole päätä eikä häntää löytyy siitä, ettei Jeesus sanonut tätä lausetta kreikaksi vaan arameaksi. Koko lauseessa ei ole mitään järkeä, ei suomeksi eikä kreikaksi. Sijoitetaanpa tuo arameankielen ihminen-sana tuohon raamatunlauseeseen:

        "Jeesus sanoi heille vielä: ”Sapatti on BREH DENASHA varten eikä BREH DENASHA sapattia varten, niinpä BREH DENASHA on myös sapatin herra.” "

        Tämä kääntyy suomeksi:

        "Jeesus sanoi heille vielä: ”Sapatti on ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten. Niinpä on myös niin, että ihminen on sapatin herra.” "

        Vasta tässä on jotakin järkeä. Sapatti on ihmistä varten ja ihminen saa viettää sapattinsa parhaaksi katsomallaan tavalla Jumalan kunniaksi, koska on sapatin herra. Sapatin herra, ihminen, saa viettää sitä vaikkapa tekemällä hyvää sapattina. Jeesus haluaa sanoa, että sapatti on ainutlaatuinen vapaan ja levon päivä muuten niin kiireisessä kreikkalais-roomalaisessa ympäristössä, jossa tehtiin töitä seitsemänä päivänä viikossa. Sen tähden sapatti ei saa kahlita ihmistä eikä asettaa hänelle uusia paineita tai rajoitteita, joita yhteiskunta on jo muutenkin täynnä. Sapatin on tarkoitus olla vapautta viettää aikaa ystävien ja Jumalan kanssa.

        Katsotaanpa toinen esimerkki:

        Matteus 8:20
        "Jeesus sanoi hänelle: ”Ketuilla on luolat ja taivaan linnuilla pesät, mutta ihmisen pojalla ei ole, mihin hän päänsä kallistaisi.” "

        BREH DENASHA viittaa nöyryyteen, ei jumalallisuuteen. Jeesus siis sanoi: minä olen vain tavallinen ihminen, en mitään erikoista. Voidaan kääntää myös vain ihmisen lapsi. Parempi käännös olisikin: "...Linnuillakin on pesät mutta tällä ihmisellä ei ole omaa kotia." Jeesus tunsi itsensä hyljityksi ihmiseksi.

        Sitten hän taas kysyi: "Miten te itse teette? Jos jonkun poika tai härkä putoaa kaivoon, niin kai hän heti nostaa sen sieltä, vaikka olisikin sapatti?" Luuk.14:5

        Jeesus vastasi heille: "Jos jollakulla teistä on lammas ja se putoaa sapattina kuoppaan, niin kai hän tarttuu siihen ja nostaa sen sieltä ylös!
        Ja onhan ihminen paljon arvokkaampi kuin lammas. Kyllä sapattina on lupa tehdä hyvää.


      • Anonyymi
        kotipaju kirjoitti:

        Sitten hän taas kysyi: "Miten te itse teette? Jos jonkun poika tai härkä putoaa kaivoon, niin kai hän heti nostaa sen sieltä, vaikka olisikin sapatti?" Luuk.14:5

        Jeesus vastasi heille: "Jos jollakulla teistä on lammas ja se putoaa sapattina kuoppaan, niin kai hän tarttuu siihen ja nostaa sen sieltä ylös!
        Ja onhan ihminen paljon arvokkaampi kuin lammas. Kyllä sapattina on lupa tehdä hyvää.

        Ihminen saa itse sapatin herrana päättää mitä tekee sapattina, tai mitä ei tee.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ihminen saa itse sapatin herrana päättää mitä tekee sapattina, tai mitä ei tee.

        Moni tekee pajonkin omia askareitaan, osa hyö dyttömiäkin.


      • Anonyymi
        kotipaju kirjoitti:

        Moni tekee pajonkin omia askareitaan, osa hyö dyttömiäkin.

        Niinpä. Siinä ei ole tajuttu sapatin levon merkitystä. Vaikka itse saa päättääkin, oikeasti ihminen tarvitsisi todellista lepoakin Herrassa. Oma suorittaminen ei sitä ole, voin kertoa.


    • Anonyymi

      Miksi olet tavannut VAIN kahdenlaisia adventisteja? Minä olen tavannut satoja adventisteja eikä yksikään heistä ole samanlainen kuin toinen. Kun olin itse adventisti, en kuulunut kumpaankaan nimeämääsi ryhmään enkä koskaan tavannut ketään sellaista, joka olisi kuulunut kumpaankaan ryhmään. Ei me siellä seurakunnassa mistään sapatista kiihkoilla. Eikä sapatissa ole mitään häpeämistä. Pyhitän edelleen sapattia vaikken ole edes adventisti.

      Miksi sapattia pitäisi julistaa? Minä ainakin julistan ennemmin evankeliumia ja Jumalan armoa ja rakkautta.

      Se, että sinä kerta toisensa jälkeen keskityt nimen omaan sapattiin, kertoo sinusta jotakin epätervettä. Olisiko aika katsoa peiliin.

      • Anonyymi

        Olen tavannut seitsemännen päivän adventisteja mutta en ensimmäisen päivän adventisteja.
        "Adventistit" joiksi he itseään kutsuvat ovat kovia kiemuetelemaan.


    • Anonyymi

      Sapatista tulee ottaa sen tähden selkoa, että siihen kätkeytyy harhaoppi. Kun nielemame sapatin kauniine selityksineen, tulemme osaksi koko harhaoppia ja viitoitamme tietämme helvettiin. Siksi ei tule sitoutua noihin kaunnisti sommiteltuihin taruihin mitä se sapatti muka on. Sitä ei yksinkertaisesti ole uudessa liitossa eikä sen viettämisellä tai viettämättä jättämisellä ole mitään merkitystä sen suhteen pelastuuko ihminen. Sinällään se on pieni asia, mutta sen kautta vain voi tulla osalliseksi harhaoppia jos jättää pois Kristuksen tarjoaman pelastuksen ja Pyhän Hengen johdatuksen. Kuten harhaopeissa yleensä käy. Ne ovat ihmislähtöisiä oppeja, joissa ihminen mielipiteineen on keskiössä eikä Kristus.

      • Anonyymi

        "Kun nielemame sapatin kauniine selityksineen, tulemme osaksi koko harhaoppia ja viitoitamme tietämme helvettiin."

        Olette te huvittavia te uskovaiset! Kiivailette siitä, kenen oppi on totuudenmukaisin ja tuomitsette helvettiin ne, jotka eivät usko aivan juuri niin kuin te itse uskotte.


    • Anonyymi

      Julistakaa rohkeasti sapattitotuutta "adventistit".
      Älkää häpeilkö herätys-SPA-liikettänne ja sapattia.

    • Anonyymi

      Raamattu nimenomaan varoittaa harhaopeista ja varsinkin Paavaiin lähetyskirjeet ovat varoituksia siitä miten ei pidä uskoa lakihenkisesti eikä uskoa ihmisten sommiteltuihin taruihin. Raamattu kritisoi uskoa kovinkin mikä voi olla ateisteille yllätys kun he kuvittelevat itse olevansa niin viisaita että voivat kritisoida uskoa eivätkä ymmärrä höykäsen pöläystä edes siitä mistä uskossa on kyse.

      Nimenomaan kyse on siitä että kartetaan harhaoppeja. Ei lähdetä ihmisten luomien taruihin mukaan,vaan seurataan Jumalan johdatusta Hengessä Mikä on itsetietoiselle ihmiselle niin tavattoman vaikeaa. Hän kun itse haluaa pähkäillä miten asiat ovat sekä itse esittää tavattoman hurskasta. Ja pieleen menee se kaikki pyristely ja julistaminen.

      • Anonyymi

        Noo et sinäkään kovin uskottava ole !


      • Anonyymi

        Olette te huvittavia te uskovaiset! Kiivailette siitä, kenen oppi on totuudenmukaisin ja tuomitsette helvettiin ne, jotka eivät usko aivan juuri niin kuin te itse uskotte.

        Sinäkö saat päättää, mikä on se ainoa oikea oppi?


    • Anonyymi

      Arvostettu tohtori T. Flink tuntee myös useita änkyräadventisteja jota nimitystä hän käyttää heistä.
      Bonukset Timolle tästä.

    • Anonyymi

      Eihän ihminen nimenomaan päätä opista mitään eikä usko edes ole oppi. Se on uskoa, sitä että uskoo todeksi sen ilmoituksen mikä Raamattuun on kirjoitettu. Että meillä on lunastus Kristuksen kautta ja pääsy Jumalan tykö Hengessä. Se ei ole mikään oppi, vaan se tapahtuu kun uskoo. Sitä ei voi selittämällä elää.

      Aina melko varmasti kun lähdetään rakentelemaan oppia, täytyy tutkiskella, selitellä, väitellä ja jankauttaa kaikenlaisia päähänpinttymiä kuin iskulauseita, niin kyseessä on harhaoppi.

      Eikä uskosta voi edes keskutella ellei tunne harhaoppeja. Turha on lainata ensimmäistään raamatunlausetta ellei tunne sitä mikä on harhaoppi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miikka Pentikäinen, 28, on kuollut

      – Classicin liigaottelu siirtyi Lahtelaisen LASBin ja Classicin oli määrä kohdata keskiviikkona. https://www.aamulehti
      Maailman menoa
      377
      40059
    2. Särkynyt sydän

      Teit sitten selväksi ettet ole kiinnostunut. Kiitos siitä! Nyt on turha enää yrittää mitään, lähestyä tai edes jutella s
      Ikävä
      115
      8502
    3. Täytyy sanoa että on tämä aika mielenkiintoinen tilanne..

      Ihan en osaa vielä yhdistellä palasia, toisaalta tarvitseeko edes. Et vaan taida pystyä kokonaan päästämään irti, ja jos
      Ikävä
      31
      5960
    4. Jos haluat tietää miksi tykkään sinusta

      Niin siksi, koska sinusta huokuu sellaista lempeyttä ja seesteisyyttä ja olet lisäksi komea ilmestys. Jotenkin olet myös
      Ikävä
      22
      4538
    5. Paskakaivo Kuhmo

      Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi
      Kuhmo
      62
      3845
    6. Oho! Dannyn, 82, seuralainen Helmi Loukasmäki, 23, paljastavissa kuvissa - Yksi sana kertoo kaiken!

      Mediassa on kerrottu, että Danny ja Helmi ovat muuttaneet uuteen kotiin Raumalle. Nyt Loukasmäki on jakanut omalla Insta
      Suomalaiset julkkikset
      52
      3572
    7. Uskotko yliluonnolliseen?

      Mitä jos tämä ns. kaivattusi on loitsunut sinut? Olettekos sitä ajatelleet, niinpä. Ette todellakaan. :D
      Ikävä
      74
      3131
    8. Miten sinut

      Voisi hurmata uudelleen?
      Ikävä
      32
      2828
    9. Mitä kuuluu?

      Toivottavasti sulla oli hyvä päivä tänään. Täällä on taas ollut niin negatiivista juttua. Oli pakko tulla sanomaan sinul
      Ikävä
      19
      2428
    10. Keilahalli

      Onneksi rakennettiin aikoinaan se keilahalli, se pelastaa eläinpuistoyhtiöiden sekä koko Ähtärin kaupungin talouden!
      Ähtäri
      19
      2252
    Aihe