Naapuri käy varastelemassa, mitä tehdä?

Anonyymi

Naapuritalon outo käppänä kuuli pari vuotta sitten, pysähdyttyään höpöttelemään, kun olimme kolaamassa lunta ajotieltä, että olimme seuraavana päivänä lähdössä päivän reissulle. Vasta kuukausia myöhemmin muistin sen, kun etsin antiikkisia hopealusikoitani turhaan. Aloin miettiä tuon naapurin käyttäytymistä: tunkeileva, röyhkeä, puhelias, utelias, juoruileva, tuli liian lähelle, oli liian kiinnostunut meistä, tuntui olevan kiinnostunut ulkorakennuksistamme, esimerkiksi, mitä aitassa oli. Talon entisillä asukkailla oli tapana jemmata rahaa 'patjan alle'.

Aloin miettiä kaikkea tuota ja päättelin, että tuo naapuri oli käynyt varkaissa. Kun läksimme reissuillemme, usein jouduimme ajamaan hänen talonsa ohi. Vaikka olisimme olleet menossa 'lähikauppaan' ruokaostoksille, hän olisi tiennyt, että hänellä oli ainakin tunti aikaa poiketa meillä. Hän oli aikoinaan kai joku talkkarintapainen, eli hänelle on opetettu lukkojen avaamista ja yleisvaimien ja tiirikoiden käyttöä, oletan.

Siltä varalta, että hän taas tunkeutuisi raiskaamaan yksityisen kotimme rauhaa, jätin eteisen sisäoveen viestin, jossa kerroin, mitä ajattelen varkaista. Jostakin syystä, muutamia päiviä myöhemmin hopealusikat löytyivät, mutta ei sieltä, missä ne olivat aina olleet, vaan toiselta puolen huonetta pahvilaatikosta, ikään kuin sinne vahingossa jätettynä. Oliko hän tuonut ne takaisin?

Sitten meni useita kuukausia, etten huomannut mitään sen kummempaa, paitsi että hyypiö ei enää pysähtynyt rupattelemaan. Häpesikö hän? Ei pystynyt tulemaan enää juttusille tietäen minun epäilevän häntä.

Nyt sitten eilen huomasin jotain uutta. Olin säästänyt kolikoita pieneen purkkiin. Siinä oli pohjalla pikkuseteleinä jotain viisisataa euroa. Niiden päällä pienessä minigrip-pussissa kaksieuroisia, sitten euron kolikoita, 50-senttisiä, 20- ja 10-senttisiä. Kukin laji omassa pussissaan. Päällimmäisenä oli pussi pullollaan viiden sentin kolikoita, kymmenisen euron verran. Purkki oli niin painava, ettei sitä oikein jaksanut nostaa yhdellä kädellä. Sen päällä oli kansi. Siihen ulottuakseen oli istuttava sängyllä ja kurkotettava. Kun eilen menin purkille laittaakseni siihen lisää rahaa, huomasin, että kaikki 5- ja 20-senttiset oli hävinneet. Voin kuvitella, miten se tapahtui; tuo liero kouraisi purkin sisältöä ja huomasi siellä olevan rahaa, otti pari pussia. Ei ehkä arvannut niiden olleen lajiteltu. Eli ei kovin nokkela mies, vaikka kelmi.

Viikko sitten etsin valokuva-albumia ja muutamaa kansiota, jossa oli kirjeitä ja muita vanhoja papereita, kaikki yhdessä laatikossa. Onneksi ne eivät olleet meidän omia, vaan entisille omistajille kuuluneita. Sitä tuo meistä niin kovasti kiinnostunut vähäpoika ei ehkä arvannut, vaan vei koko laatikon. Ehkä hänellä oli tarkoitus palauttaa laatikko ulkorakennukseemme tutkittuaan sisältöä. Toivon, että tuokin sen vielä takaisin. Voisimme jopa antaa hänelle anteeksi, jos hän tunnustaa tekonsa; olemmehan me mieheni kanssa niin hirveän mielenkiintoisia taviksia, että ei ihme, että stalkkailee ja tunkeilee. Vitsi vitsi. Mutta kyllä me ymmärrämme ja voimme antaa anteeksi. Hänestä ei kukaan tällä kylällä pidä. Me olemme ainoat, jotka puhuvat, tai siis olemme puhuneet hänelle kuin normaalille naapurille. Hän on jotenkin ihastunut meihin. Ymmärrämme sen. On vaan todella yököttävää, ettei voi luottaa siihen, että kun lukitsee oven jälkeensä, yksityisasiat pysyvät yksityisinä. Raiskattu olo. Olen myös etsinyt antiikkisia lukulaseja (ei, ne eivät ole otsallani). Voin kuvitella, että nekin viehättivät varkaan silmää, kuten olivat minuakin viehättäneet. Entisen omistajan lasit, käyttökelpoiset vielä, siistissä kotelossa, pyöreät john lennon -lasit joustavilla sangoilla. Niitä minulla on kovin ikävä. Saattaa olla muutakin kadonnut, jota en vielä ole huomannut. Se on kauheinta, että hän on voinut käydä läpi kirjeitä, päiväkirjoja, tietokonettani, alusvaatelaatikoitani ja mitä nyt tuollainen pervo äijänkäppänä penkoo. Ei silti taida vielä olla poliisijuttu? Mitä te tekisitte? En odota paljon suomi24-raadilta, mutta on täällä joskus järkeviäkin ihmisiä.

Tämän kirjoituksen tulostan ovelle, kun seuraavan kerran lähdemme kauemmas.

6

211

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Turvakamera, hälytyslaite, paremmat lukot, kerro muille naapureille...

      • Anonyymi

        Ongelma vaikuttaa olevan pikemminkin lääketieteellinen, kuin juridinen.


      • Anonyymi

        Ei voi kertoa, se on kunnianloukkausrikos.


    • Anonyymi

      Huono muisti, vainoharhaisuus..., kannattaa kertoa lääkärille.

      • Anonyymi

        Minäkin unohdan usein mihin olen jotain jättänyt, mutta tiedän että omilta jäljiltä löytyy, vain muutama pikkujuttu mille en ole keksinyt selitystä. Edellisessä asunnossa kävi omistaja omilla avaimillaan, kun laitoin lukon sisäoveen, tarvitsikin asunnon itselleen :)


    • Anonyymi

      Älä suinkaan varoittelee. Jätä hyvää itse maustamaasi juomaa tai iso kulhollinen täytesuklaata, johon on injektoitu omat täytteen. Käytä mielikuvitusta mitä ei voi mainita omista mausteista. Tietenkin turvakamera kuvaamaan teot.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8236
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2529
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2243
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1909
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1644
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1479
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1442
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe