Kokemus oudosti päättyneestä ystävyydestä

Anonyymi

Kirjoitan tämän narsismi-palstalle, en tiedä onko tämä juuri narsismia, eikä sillä ole niin väliäkään, oli mitä hyvänsä, niin ei voi tavallisella maalaisjärjellä käsittää.

Olen siis nainen. Tutustuin erääseen naiseen joskus aikaisemmalla työpaikallani. Jatkoimme yhteydenpitoa sen jälkeenkin, kun vaihdoin työpaikkaa.

Pari kertaa muistan aiemmin, kuinka hän loukkaantui ihan tyhjästä, tai ilmapiiri muuttui äkisti oudoksi, ikäänkuin kaikki kääntyi yhtäkkiä nurinpäin. Jotenkin sillä tapaa, että se mitä hän oli arvostellut jotain asiaa, kääntyikin yhtäkkiä niinpäin, että minä olin rumasti arvostellut jotain, ja olin lähinnä hämilläni, että häh, mitäh. Siinä menee lähinnä sanattomaksi, kun sitä kääntöä ei tavallisella järjellä osaa käsittää.

Kerron nyt tästä viimeisimmästä selkkauksesta, minkä jälkeen sanoin etten enää halua olla hänen kanssaan tekemisissä.

Eli se meni jokseenkin näin. Olin hänen luonaan kahvilla, juttelimme niitä näitä. Tai itseasiassa hän ei koskaan kertonut kovin avoimesti elämästään, toisin kuin minä. Kerroin hänelle suunnittelevani lapseni synttäreitä, ja että pitäisi vielä käväistä ostamassa kakkukupu. Siihen hän sitten sanoi, että ei tarvi ostaa, että hän voi lainata.

Sanoin että eikun käyn kyllä ostamassa sellaisen, kun sitä tarvii aina silloin tällöin. Ei auttanut, ystäväni halusi väen väkisin lainata kakkukupuaan minulle. Sanoin sitten että okei, ja kiitin häntä pariinkin kertaan asiasta. Kysyin saman tien, että milloin hän on kotona seuraavan kerran, koska hän oli usein niin kiireinen, ettei ollut aikaa tavata. Asumme siis eri paikkakunnilla, ja sellaiset 40 min kestää autoilla suuntaansa, eli ihan ex tempore ei voinut mennä, vaan piti aina erikseen sopia.

Hän sanoi ettei osaa sanoa milloin on kotona seuraavan kerran, ja lisäsi ettei kakkukuvulla ole kiirettä palauttaa.

Soitin heti juhlien jälkeen hänelle, kysyäkseni olisiko hän esim huomenna kotona, tai jonain toisena päivänä. Hän ei vastannut. Lähetin viestin, jossa kysyin eri päiviä, koska tapanani on aina palauttaa lainatavarat mahdollisimman pian. Näin että hän oli lukenut viestin, mutta ei vastannut mitään.

Ajattelin ettei hänellä taida olla kiirettä kakkukupujen kanssa. Soitin muutaman päivän kuluttua uudelleen, ja hän vastasi. Hän vaikutti jotenkin myrtsiltä, ja kysyin sitten että milloin hän mahtaa olla kotosalla, että voisin ajella kakkukuvun kanssa sinne ja kiittelin vielä kovasti. Hän vain vastasi tylysti, että ei hän nyt osaa sanoa, ja alkoi syyllistää että on aika rumaa kun pidän lainattua kakkukupua päiväkaupalla, ja hän tarvitsisi ne heti huomenna kun aikoo tehdä kakun. Ja sanoi ettei enää ikinä lainaa mitään, koska noin välinpitämättömästi en huolehdi palauttamisesta.

Olin aivan puulla päähän lyötynä. Sanoin että minähän soitin sinulle heti juhlien jälkeen, ja lähetin viestinkin, johon et vastannut. Hän vain syyllisti että olis pitänyt soittaa oikeana hetkenä, että hän oli töissä silloin eikä ollut aikaa. Että minun olisi pitänyt niinkuin vielä yritteliäämmin yrittää tavoitella hänen "ylhäisyyttään". Eli en tehnyt tarpeeksi sen eteen, kai.

Hän vielä syyllisti, että minun olisi pitänyt eilen soittaa aamupäivästä, kun hän meni vasta iltaan töihin. Ja olin kuitenkin viestissä aiemmin kysynyt, että miten hänen työvuorot menee, että sopisiko joku päivä. Niin tähän hän ei vastannut. Hän vielä kehtasi väittää että hän olisi soitellut monta kertaa minulle ja että hän olisi lähettänyt viestin että tarviikin kakkukuvun mahdollisimman pian.

Siis näin hän väitti, eli käänsi asian juuri päälaelleen. En tiennyt mitä sanoa, aloin enemmänkin miettimään omaa todellisuuden tajuani, että olenko jotenkin itse käsittänyt asiat väärin. Tarkistin jopa puhelutiedot ja viestit uudemman kerran, ja totesin että en ole sentään sekoamassa, vaan tuo ystävä on päästään jotenkin sekaisin.

Hän itseasiassa lopetti meidän ystävyytemme, sanomalla ettei voi jatkaa tämmöistä ystävyyttä, jossa ei voi edes sen vertaa toiseen luottaa, että saisi lainatavaranaa sovitusti takaisin. Lopulta olin vain hämilläni samaa mieltä, ja palautin kakkukuvun hänen ilmoittamana päivänä. Hän sanoi ettei halua enää jatkossa pidellä yhteyksiä.

Asia oli minulle enemmäm kuin ok, koin itsekin etten voi jatkaa näin erikoisen ihmisen kanssa vuorovaikutusta, jossa kaikki kääntyy nurinniskoin, ja menetän vain oman todellisuudentajuni.

Meni tästä varmaan joku pari kuukautta eteenpäin, kun hän muina naisina soitti minulle, ja kysyi haluaisinko juoda kupillisen kahvia. Vastasin ettei nyt kyllä taida ehtiä. On soitellut sen jälkeen aina silloin tällöin, ja ihmetellyt että mikäs sinuun nyt oikein meni.

Tämä oli siis oma kokemukseni. En ole eläissäni kokenut mitään tällaista näin outoa. Silti mietin hetken aikaa hänen takaisin soittaessaan, että pitäisikö sittenkin vielä lähteä kahville, mutta en ole uskaltanut.

Joku voi tietysti halutessaan tulkita tai avata, mistä tämmöisessä voisi olla pohjimmiltaan kysymys. Minä sitä en ole vielä tänä päivänäkään oivaltanut.

11

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Itse myös tutustuin työkaveriin ja töissä oli ihan mukavaa keskustelua ja pidimme jonkin verran yhteyttä myös vapaalla. Kunnes tein elämäni virheen muuttamalla samaan taloon. Järkytyin hänen käytöksestä ilkeillä ja ivata ja toisena päivänä saattoi olla yli ystävällinen. En todellakaan tiennyt mitä ajatella hänestä joten aloin vältellä kaikin tavoin. Yritti kovasti määräillä kaikessa mutta pidin oman pääni, halusin vain elää rauhassa kotonani. Yksi tapahtuma jäi kyllä kovasti mieleen. Kun ajoin autolla pihaan tämä ihminen ryntäsi ovesta ulos niin että melkein tuli törmäys. Kun katsoin taustapeilistä niin näin veemäisen hymyn hänen kasvoillaan. Olin kauhusta kankeana ja näitä outoja asioita tapahtui muitakin. Ei onneksi olla enää missään tekemisissä. On jotenkin karmeaa tajuta että ihminen ei ollutkaan sellainen kuin luuli ja jotkut ei edes usko että tämä voisi tehdä mitään tällaista.

      • Anonyymi

        Pershäröille on tyypillistä, että iva ja ylitsevuotava ystävällisyys vaihtelevat nopeasti hetkestä toiseen, riippuen ketä on paikalla tai onko jokin juoni meneillään. Käsittämättömiä asioita tapahtuu ja "jotkut ei edes usko että tämä voisi tehdä mitään tällaista".


    • Anonyymi

      Aloittajan " ystävällä " on ollut ainakin epävakaa persoonallisuus.
      Paremmin tuntematta on vaikeaa ottaa kantaa narsismi-epäilyyn.

    • Anonyymi

      Toimintamalleina vastaavia mitä itse olen "todistanut".

      Syyllistäminen on narsistin peruskauraa ja välillä logiikka syyllistämisessä on todella outoa. Tuttua myös "paluu". Esimerkkini liittyvät iäkkääseen ja kilttiin rouvaan jonka miniä narsisti. Vanha rouva on aina auttanut poikansa perhettä minkä pystynyt hoitamalla lapsia, siivoamalla, antamalla rahaa ja myös antamalla asuntonsa perheen käyttöön.

      Kerran vanhus hoiti erästä lasta joka oli vähän aiemmin sairastellut. Minää vieraan lapsen hoito ärsytti ja hän keksi että anoppia ei saa tavata jotta tauti ei tartu. Taudin tarttuminen anoppiin, saati anopin kautta eteenpäin ei ollut mahdollista, mutta siitä miniä ei välittänyt. Anoppia ei ainoastaan eristetty perheestään vaan vielä syyllistettiin. Miniä soitteli ja valitti kuinka perhe on kaaoksessa kun lapsia ei saa anopille hoitoon. Jaksamisen äärirajoilla mennään ja kaikki kärsii. Vielä joutunut huonokuntoinen sukulainenkin terveytensä uhalla matkustamaan kaukaa apuun nyt kun anoppi meni altistamaan itsensä. Huomionarvoista on, että miniä oli kotiäiti koska vain huonot äidit eivät itse hoida lapsiaan.

      Miniä kohteli anopin asuntoa kaltoin eikä miehensä uskaltanut asiaan juuri puuttua. Lopulta vanhus keräsi rohkeutensa ja ilmoitti miniälle että perhe lähtee asunnosta jos tilanne ei muutu. Anoppi oli kuitenkin tehnyt kovasti töitä ja asunnossa oli hänen säästönsä kiinni. Miniä suuttui, jonka jälkeen anoppi lakkasi olemasta hänelle. Ei mitään yhteydenpitoa puoleen vuoteen, vain poika ja lapsenlapset saivat mummua nähdä , mutta hekään eivät perheen äidistä uskaltaneet mummulle puhua. Yhtenä päivänä miniä marssi anopin kahvipöytään kuin mitään ei olisi tapahtunut. Anoppia tarvittiin, joten anoppi otettiin taas käyttöön kuin hyllylle unohtunut työkalu. Anoppi ei sen koommin ole miniälle uskaltanut sanoa vastaan, valitettavasti.

      • Anonyymi

        Olipas karmeaa. Lapsista tulee samanlaisia pelureita, tunnevammaisia koska sellaiselle altistuvat. Olisi hyvä estää se. Narsisteista ei ole kuin haittaa ympäristölle.


    • Anonyymi

      Aloittajalle, että vaikuttaa narsistille, He tekee juuri tuota ett'ä käännetään nurinpäin ja syytetään. Ja sitten se, että aina hylätään toinen, mutta halutaan takaisin taas hylätäkseen.

    • Anonyymi

      Tavaroiden tyrkyttäminen väkisin on yksi vallankäytön muoto. Ei anneta kieltäytä ja käyttää omaa tahtoa. Seuraavassa hetkessä voidaankin vaatia niitä takaisin. Mielivaltaista pompottelua, kenkku persoona.

    • Anonyymi

      Eikö tule halvemmaksi ostaa oma kakkukupu, kuin matkustaa 40 min edestakaisin sen takia?

      • Anonyymi

        Niin just. Olisin alun alkaen pitänyt pääni vedoten pitkään matkaan.


    • Anonyymi

      Eipä kannata samalta tyypiltä enää lainailla yhtään mitään, jos menee noin vaikeaksi.

    • Anonyymi

      Klassisia yksittäistapauksia ne vain on.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2201
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1948
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1908
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1700
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe