Onko purjevene ilman köliä merikelpoinen?

Anonyymi

Voisiko sillä ylittää Atlantin moottorilla?

18

1031

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kyllä on kunhan kaikki pohjan venttiilit ja luukut on kiinni. Ympäri mennyt vene ei silloin uppoa ja matkaa voi jatkaa ajelehtimalla. Paljon ei kyllä järkeä siinä ole. Comfort motion factor on mukavan suuri

    • Anonyymi

      Pitää poistaa myös masto(t), muuten kippaa ympäri. Ehkä kaatuu siitä huolimatta.

      • Anonyymi

        Kun ei ole mastoja, ei se enää olekkaa purjevene.


      • Anonyymi

        Riippuu veneestä. Mun vene kaatuu laskennallisesti nykyisellään n. 110, ilman köliä n. 60 ja ilman köliä sekä mastoa n. 90 asteen kallistumalla. Laskenta ei huomio ruffia, joka auttaa eli se huomioiden kulmat olisivat suurempi.

        Mikä on sitten riittävä arvo Atlannin ylitykseen? Purjeveneenä tuo 110 on aika niukka, mutta moottoriveneessä ei ole purjeet tai edes masto kallistamassa venettä.


      • Anonyymi

        Ilman mastoa ja köliä ei purjeveneen runko mihinkään kaadu. Liikkeiltään se on kyllä erittäin epämukava.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilman mastoa ja köliä ei purjeveneen runko mihinkään kaadu. Liikkeiltään se on kyllä erittäin epämukava.

        Miksi ja mihin verrattuna purjeveneen runko ilman mastoa ja köliä olisi erittäin epämukava?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi ja mihin verrattuna purjeveneen runko ilman mastoa ja köliä olisi erittäin epämukava?

        Jo kölin kanssa ilman mastoa liikkeet ovat erittäin nopeita, koska hitausmomentti on niin pieni. Jos vielä kölikin poistetaan, tulee rungosta hullun lailla keikkuva. Kölillä on paitsi hitausmomenttia, myös hyrodynaamisesti keinumista hidastava vaikutus. Rungolla on runsaasti muotovakavuutta, joten vene asettuu nopeasti pienemmänkin aallon mukaiseen asentoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jo kölin kanssa ilman mastoa liikkeet ovat erittäin nopeita, koska hitausmomentti on niin pieni. Jos vielä kölikin poistetaan, tulee rungosta hullun lailla keikkuva. Kölillä on paitsi hitausmomenttia, myös hyrodynaamisesti keinumista hidastava vaikutus. Rungolla on runsaasti muotovakavuutta, joten vene asettuu nopeasti pienemmänkin aallon mukaiseen asentoon.

        Purjeveneiden runkomuotoja on kovin erilaisia. Ilman mastoa veneestä tulee ylivakaa. Kölin poistaminen nostaa reilusti painopistettä.

        Mikä erottaa uppoamarunkoisen moottoriveneen ja purjeveneen, josta köli ja masto poistettu?


    • Anonyymi

      Katamaraani ainakin on, mutta se on epämukava.

      • Anonyymi

        Päinvastoin, katamaraani on sukellusveneen jälkeen kaikkein mukavin konealus atlantin ylittämiseen, kunhan verrataan saman kokoisia toisiinsa, eikä valtamerilaivaa pikkukattiin. Paljon mukavampi kuin yksirunkoinen purjevene purjeet alhaalla, olipa siinä köli tallella taikka ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Päinvastoin, katamaraani on sukellusveneen jälkeen kaikkein mukavin konealus atlantin ylittämiseen, kunhan verrataan saman kokoisia toisiinsa, eikä valtamerilaivaa pikkukattiin. Paljon mukavampi kuin yksirunkoinen purjevene purjeet alhaalla, olipa siinä köli tallella taikka ei.

        Nimenomaan ei ole mukava, koska sen liike on hyvin epätasaista ja epämiellyttävää. Siinä on liian monta akselia, joiden välillä vene liikkuu.

        Jokainen katamaraanissa ollut tietää, kuinka epämiellyttävä se on sekä purjehtiessa että suojattomassa ankkuripaikassa. Sen sijaan suojaisessa ankkuripaikassa se on aivan ylivoimainen elämiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nimenomaan ei ole mukava, koska sen liike on hyvin epätasaista ja epämiellyttävää. Siinä on liian monta akselia, joiden välillä vene liikkuu.

        Jokainen katamaraanissa ollut tietää, kuinka epämiellyttävä se on sekä purjehtiessa että suojattomassa ankkuripaikassa. Sen sijaan suojaisessa ankkuripaikassa se on aivan ylivoimainen elämiseen.

        Katin vakavuus on monikertainen yksirunkoiseen verrattuna. Siksi sen liikkeet ovat hyvin rauhattomia.


    • Anonyymi

      Normaalisti merikelpoisuus termin täyttämiseksi edellytetään aluksen olevan ehjä. Eli jos veneessä on ollut alunpitäen köli joka vaurion tai muun seurauksena kadonnut, alusta ei mielletä termin varsinaisessa merkityksessä enää merikelpoiseksi.

      Mutta on olemassa myös kölittömiä purjeilla varustettuja aluksia, jotka ovat toki merikelpoisia ilman köliä, jos sellaiseksi ovat ylipäätään suunniteltu.

      Eli lyhyesti sanottuna, merikelpoiseksi suunnitellun aluksen pitää olla merkittäviltä osiltaan ehjä, ollakseen ns. merikelpoinen.

      Mutta Atlantin ylittäminen voi onnistua ihan millä tahansa kelluvalla objektilla. Ja on olemassa lukuisia purjeveneitä, jossa varsinainen painolasti ei ole kölissä vaan veneen sisällä pilssissä. Siinä tapauksessa kölievä voi olla esim. ulostyöntyvä levy, jonka tarkoituksena ei ole veneen oikeisevan voiman lisääminen, vaan sortamisen vähentäminen purjehtiessa. Tällaistakaan veneettä ei pidetä kölimenetyksen jälkeen enää merkittäviltä osin ehjänä, eli merikelpoisena, mutta Atlantin yli moottorointi onnistuu aivan yhtä hyvin, kun ylös nostetulla kölievälläkin onnistuisi.

      Oikaisevan momentin suhteen oleellista on siis painolastin sijainti, joka useimmissa purjeveneissä katoaa kölin mukana.

      • Anonyymi

        Onpa mukava lukea tuollaista asiantuntevaa kommenttia täältä voimakkaan kohinan keskeltä.
        Meitä lukijoita näyttää tässä ketjussa olevan jo toista sataa, joten uskon muidenkin saavan tästä jotakin irti.

        Mitä tulee noihin viimeaikaisiin aloituksiin, niin niiden tasosta voidaan kyllä olla montakin eri mieltä, mutta onko sillä sitten lopulta mitään väliä, jos keskustelu jalostuu matkan varrella.
        Bootmann


      • Anonyymi

        Tuskin kysymys oli siitä, että voiko kiville ja ehkä vielä siltaan ajetulla veneellä lähteä Atlantia ylittämään.

        Eiköhän tarkoitus ole poistaa köli ja masto hallitusti. Tällöin voi myös tarvittaessa lisätä painolastia pilssiin saavuttaakseen sopivan vakavuuden.


    • Anonyymi

      Kultapieni kuulehan, sellaisia kutsutaan sukellusveneiksi

    • Anonyymi

      Moottoriveneen runkomuotohan on enemmän u muotoinen keskiveneestä joka tuo sitä vakautta,kun puhutaan uppoumaveneestä.
      Kun olen ajellut purjevenettäni ilman mastoa mastonpystytyspaikalle olen huomannut että liikkeet aallokossa ovat nopeampia kun maston tuoma hitausmomentti puuttuu.
      Myöskin kun ajatellaan valtamerimatkaa,voi tarvittavan polttoaineen määrä ja sen säilöminen johonkin olla ongelma.
      Varmaankin se on yksi syy siihen että valtameriä ylitetään enemmin tuulen voimin jos nyt ei puhuta laivoista.

      • Anonyymi

        Purje- ja moottoriveneitä on runkomuodoltaan hyvin erilaisia. Ei voi mitenkään yleistää poikkeamaa suuntaan tai toiseen. Perinteinen uppomarunkoinen moottorivene on erittäin kiikkerä eli runkomuoto on vesilinjasta kapea ja muotovakavuutta ei juuri ole. 2000-luvun purjeveneissä vesilinja on yleensä varsin leveä ja pohja melko tasainen, jolloin muotovakavuutta on reilusti.

        Ilman mastoa purjevene on ylivakaa. Omassa purjeveneessäni en ole huomannut epämukavuutta ilman mastoa, vaikka yli 10 v ajan joka syksy ja kevät muutaman mailin ilman mastoa. Kölin poistaminen poistaa ylivakavuuden.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Useita puukotettu Tampereella

      Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      190
      3554
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

      Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      57
      2217
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      376
      2210
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

      Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      43
      2072
    5. Meneeköhän sulla

      oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1491
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

      Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1251
    7. Määpä tiijän että rakastat

      Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1213
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

      Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      460
      1202
    9. Jumala puhui minulle

      Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      121
      1063
    10. Koska näit kaivattusi viimeksi

      Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      59
      1004
    Aihe