Onko epävakailla oikeasti empatiakykyä?

Anonyymi

Vastatkaa mulle epävakaat. Tuntuu, että sitä empatiaa heruu ainoastaan silloin kun saa toista hyväksikäytettyä, edes jotenkin. En pysty ainakaan itse enää uskomaan, että aitoa empaattisuutta olisi. Se on vain sellaiseksi naamioitua.

47

2210

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mulla on ollut epävakaan diagnoosi olemassa jo yli 20 vuotta, mutta ei multa ole ikinä empatiaa puuttunut.
      Tosin sain diagnoosin sellaiseen aikaan kun koko elämäni oli todella epävakaata päihdeongelmien takia.

      En edes tiedä, minkälainen ihmisen kuuluisi muka olla, jos on todettu epävakaaksi.
      Kun olen lukenut jotain tietoja ja oirekuvailuja kyseisestä ongelmasta, en tunnista niistä ns. itseäni.

    • Anonyymi

      Tunnet ilmeisesti yhden epävakaan. Sen pohjalta ei pidä tehdä päätelmiä kaikista!

      • Anonyymi

        Niin. Sillä yhdellä epävakaalla voi olla muutakin sen lisäksi. (Psykopaatti tai narsisti?)


      • Anonyymi

        Kyllä voin!!!!

        Minä ole netissä joten voin kirjoittaa mitä tahansa.


    • Anonyymi

      Niillä epävakailla joita tunnen, on empatiaa. Ongelma on se että silloin kun se mopo karkaa, niin sitä on vaikeaa nähdä.

    • Anonyymi

      Sallinet vastata, vaikken ole epävakaa.

      Epävakaissa on vähintään kaksi ikään kuin persoonatilaa. Empatiaa he voivat ehkä kokea "normaalitilassaan". Voihan se olla tietysti keinotekoistakin.

      Minusta empatia on silloin keinotekoista tai opeteltu koreografia, jos se kumpuaa oman hyödyn tavoittelusta. Opeteltu empatia voi olla myös oman narsistisen grandiositeetin ruokkimista tyyliin: "Katsokaa kuinka minulla on empatiaa ja kuinka hyvä ihminen olen."

      Empatiassa tulisi osata astua toisen kenkiin ja miettiä asioita hänen kantiltaan. Se voi olla vaikeaa, jos ei ole itsereflektiota. Epävakailla ei ole empatiaa itseään kohtaan, joten sitä ei osata antaa muillekaan.

      Kun epävakaa henkilö splittaa, silloin persoona vaihtuu ja minkäänlaista empatiaa tai armoa kanssaihmistä kohtaan ei todellakaan ole.

      • Anonyymi

        Tämä teksti sai oikeasti pohtimaan, miten olen joskus mahtanut tuon epävakaan diagnoosin saada ( pitkälti yli 20 vuotta sitten ).
        No, ehkä silloisen elämäntilanteeni takia.

        Minulla ei ole mitään " normaali- tai epänormaali-tiloja ".
        Eikä minussa ole kuin yksi persoona.
        Osaan asettua toisen kenkiin ja ajatella asioita hänen kantiltaan, ilahdun toisille tapahtuvista iloisista asioista, sekä myös tunnen mielipahaa, jos jollain ei ole hyvä olla.
        En myöskään ole ikinä halunnut millään tavoin hyötyä kenestäkään.
        En osaa ajatella, että olisin jotenkin epävakaa, vaikka se diagnoosi onkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä teksti sai oikeasti pohtimaan, miten olen joskus mahtanut tuon epävakaan diagnoosin saada ( pitkälti yli 20 vuotta sitten ).
        No, ehkä silloisen elämäntilanteeni takia.

        Minulla ei ole mitään " normaali- tai epänormaali-tiloja ".
        Eikä minussa ole kuin yksi persoona.
        Osaan asettua toisen kenkiin ja ajatella asioita hänen kantiltaan, ilahdun toisille tapahtuvista iloisista asioista, sekä myös tunnen mielipahaa, jos jollain ei ole hyvä olla.
        En myöskään ole ikinä halunnut millään tavoin hyötyä kenestäkään.
        En osaa ajatella, että olisin jotenkin epävakaa, vaikka se diagnoosi onkin.

        Sinulla on sitten väärä diagnoosi. Epävakaa persoonallisuushäiriö on vaikea diagnosoitava.


    • Anonyymi

      On empatia. Se tosin on hautautunut hylätyksi tulemisen ja kaltoinkohdelluksi tulemisen pelon alle. He tulkitsevat ahnaasti mikroilmeitäsi ja imevät ajatuksiasi ennakoidakseen tulevaa. Taustalla hylätyksi tulemisen kokemuksia, väkivaltaa, ennakoimattomia aikuisia. Tärkeää olisi vakaus ja turvallisuus olosuhteissa, jolloin muu persoonallisuus empatioineen pääsee esiintymään.

    • Anonyymi

      Oikeastaan epävakaa persoonallisuus on vanhanaikainen ja tietoon perustumaton roskadiagnoosi. Oikeammin pitäisi puhua vaikeasti ja pitkäkestoisesti traumatisoituneista.

      • Anonyymi

        Juurikin noin, roskadiagnoosi joka annetaan vain sen vuoksi , että tarvitaan joku diagnoosi esim lääkitykseen tms. Sellainen ollut itsellänikin vuodelta 2006 eikä muuttanut elämääni mitenkään, enkä suostunut lääkitykseenkään vain sen vuoksi, että olin ollut työttömänä joidenkin mielestä liian pitkään


    • Anonyymi

      Ympäristö on ollut tällaisille henkilöille usein todella invalidoiva, suorastaan dystooppinen. Koeta olla mahdollisimman johdonmukainen tunteistasi, tarpeissasi ja teoissasi. Sanoita niitä mahdollisimman yksiselitteisesti. Tiedän, raskasta. Mutta palkinnoksi voit saada intensiivisen ja omistautuvan suhteen. Jos ei ole sinun juttusi niin peräänny mahdollisimman pian ja nätisti.

      • Anonyymi

        Ei auta. Vaikka puhuisit täysin suoraan ja ilman mitään taka-ajatuksia, sellainen keksitään jostain ja sitten taas kiukutellaan ja kerrotaan millainen ihmisperse olet kun et tajua mitään. Sitten kun toimit seuraavalla kerralla juuri miten hän on itse sanonut, että sun pitää toimia niin täysin sama laulu. Miellyttää ei voi. Jos puhut nätisti, niin sinulle sanotaan, että puhut rumasti. Jos olet empaattinen, niin et ole empaattinen. Mahdotonta miellyttää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei auta. Vaikka puhuisit täysin suoraan ja ilman mitään taka-ajatuksia, sellainen keksitään jostain ja sitten taas kiukutellaan ja kerrotaan millainen ihmisperse olet kun et tajua mitään. Sitten kun toimit seuraavalla kerralla juuri miten hän on itse sanonut, että sun pitää toimia niin täysin sama laulu. Miellyttää ei voi. Jos puhut nätisti, niin sinulle sanotaan, että puhut rumasti. Jos olet empaattinen, niin et ole empaattinen. Mahdotonta miellyttää.

        Mitä pidempään roikut suhteessa niin sitä enemmän vaarannat oman elämäsi. Sieltä suosta joka odottaa on vaikea nousta. Jotkut menettää kaiken.


    • Anonyymi

      Onko sinulla empatiakykyä ns. epävakaata kohtaan?

      • Anonyymi

        Kyllä on, mutta on myös itseäni kohtaan, enkä ansaitse tunteja kestävien kohtausten aikaista haukkumista ja sitä, että jatkuvasti kerrotaan kuinka en ole yhtään empaattinen. Minusta he ovat erittäin taipuvaisia narsistiseen ja psykopaattiseen käyttäytymiseen, jota sitten pohjattomassa itsesäälissä selitellään uhriutuen, sillä kun sinä nostit vasemman kulmakarvasi väärin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä on, mutta on myös itseäni kohtaan, enkä ansaitse tunteja kestävien kohtausten aikaista haukkumista ja sitä, että jatkuvasti kerrotaan kuinka en ole yhtään empaattinen. Minusta he ovat erittäin taipuvaisia narsistiseen ja psykopaattiseen käyttäytymiseen, jota sitten pohjattomassa itsesäälissä selitellään uhriutuen, sillä kun sinä nostit vasemman kulmakarvasi väärin.

        Epävakaatkin ovat yksilöitä. Ehkä noin rajusti oireileva ja hyökkivä ei ole kovin älykäs. Ekstroverteissa ja introverteissa on myös eroja kuinka ilmenee. Itse en jaksaisi kuvailemasi kaltaista tapausta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Epävakaatkin ovat yksilöitä. Ehkä noin rajusti oireileva ja hyökkivä ei ole kovin älykäs. Ekstroverteissa ja introverteissa on myös eroja kuinka ilmenee. Itse en jaksaisi kuvailemasi kaltaista tapausta.

        Epävakaa henkilö voi oireilla myös vetäytymällä henkisesti (quiet borderline). Ei siis välttämättä ole suoran aggressiivinen, vaan passiivisen aggressiivinen. Ilmenee esimerkiksi siten, että katoaa jonnekin, ei ota yhteyttä, ei saa yhteyttä... Pitää mykkäkoulua. Gaslightaa ja manipuloi.

        Tällainen oireilu on läheistä kohtaan vakavaa henkistä väkivaltaa siinä missä päällepäinkin näkyvä aggressiivisuus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Epävakaa henkilö voi oireilla myös vetäytymällä henkisesti (quiet borderline). Ei siis välttämättä ole suoran aggressiivinen, vaan passiivisen aggressiivinen. Ilmenee esimerkiksi siten, että katoaa jonnekin, ei ota yhteyttä, ei saa yhteyttä... Pitää mykkäkoulua. Gaslightaa ja manipuloi.

        Tällainen oireilu on läheistä kohtaan vakavaa henkistä väkivaltaa siinä missä päällepäinkin näkyvä aggressiivisuus.

        Mielestäni tuossa on kyse jo jostain muustakin, kuin epävakaudesta. Tunnen epävakaita, jotka ovat todella kostonhimoisia. Itse en ole kuitenkaan sellainen, vaikka onkin sama diagnoosi.


    • Anonyymi

      Käsittääkseni epävakaa kärsii todella paljon. Onkohan siinä tilassa mahdollisuuksia empatian kokemiseen muita kohtaan. Itse saavat sitä niukasti tai ei ollenkaan osakseen.

    • Anonyymi

      Narsisti tuollainen on. Alidiagnosoitu naisilla.

    • Anonyymi

      Mut kun on diagnosoitu epävakaaksi niin voin vastata omasta puolestani, että tunnen myötätuntoa esimerkiksi tuotantoeläimiä kohtaan mutta en turhanpäiväisiä ihmisten rutinoita jaksa.

      • Anonyymi

        Eläimet on varmaan helppo idealisoida ja ajatella viattomina, virheettöminä ja ihanina.

        Näinhän epävakaa henkilö ajattelee aina uudesta suosikki-ihmisestäänkin, kunnes epävakaa huomaa, ettei hän olekaan täydellinen ja virheetön, ja ongelmat alkavat.


      • Anonyymi

        Yhdyn edelliseen vastaukseen ja tässä pohdinkin, että mitenhän sinä nyt muka sitten asetut tuotantoeläimen asemaan kun et pysty itse edes toisen ihmisen asemaan asettumaan ja todennäköisesti kohtelet muita ihmisiä vähän pahemmin kuin tuotantoeläimiä kohdellaan. Ei tuo ole mitään aitoa empatiaa. Ethän sinä pysty empatiaa tuntemaan kun eläin ei sitä pysty edes osoittamaan. Voit harhaisesti luulla, että näin toki on. Olen epävakailta kuullut juuri kaiken maailman merkityselämysten keksimistä eläimistä, missä ei ole järjen hippua, muuta kuin heidän omassa sairaassa päässään. Tyyliin: "katso kuinka sairas tuo eläin on kun se ei jaksa tehdä mitään!", todellisuudessa nukkuu/on väsynyt.


    • Anonyymi

      Ei ole. Kaikki on esitystä.

    • Anonyymi

      Narsisti on täysin tunnevammainen oman etunsa ajaja. Ei tunne aidosti mitään mutta teeskentelee kun siitä itse jotakin hyötyy. Välittää vain itsestään. On haitallinen kaikille joiden elämään kuuluu. Kova valehtelemaan.
      Jos olet noin kamalan tyypin kanssa tekemisissä, hankkiudu pian eroon siitä eläkä ole missään kontaktissa enää ikinä. Se ei koskaan tule muuttumaan. Jos et arvosta itseäsi ja haluat ottaa röyhkeämmiksi menevät haitalliset temput siltä vastaan, jatka mutta se voi olla elämäsi pahin virhe.

      • Anonyymi

        petteri orpo


    • Anonyymi

      Epävakaana voin sanoa että kyllä empatia kyky löytyy, mitä nyt se saattaa hetkellisesti "kadota" voimakkaissa, hetkellisesti psykoosiin vievissä tunne tiloissa. Tuo kuulostaa enemmän psykopaatin kuin epävakaan käytökseltä, jossa empatian esittäminen on vain keino manipuloida oman hyödyn tavoittelemiseksi.

      • Anonyymi

        Ei kai pelkkään epävakauteen kuulu psykoosit? Minä en ole ollut ikinä psykoosissa, vaikka rajatilapersoonaksi on diagnosoitu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kai pelkkään epävakauteen kuulu psykoosit? Minä en ole ollut ikinä psykoosissa, vaikka rajatilapersoonaksi on diagnosoitu.

        Ei se ole sama asia, psykoosisairaudet ovat erikseen, persoonallisuushäiriöt taas erikseen.
        Toki jollain voi olla ne molemmat, myös samaan aikaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se ole sama asia, psykoosisairaudet ovat erikseen, persoonallisuushäiriöt taas erikseen.
        Toki jollain voi olla ne molemmat, myös samaan aikaan.

        Niin. Ihmisillähän voi olla vaikka mitä. On varmasti haastavaa elää, jos on paljon kaikkea. Omaa sairauttaan kun ei voi valita.


    • Anonyymi

      Kyllä minulla on empatiankykyä epävakaana, varmaan liiaksikin asti. Olen ihminen, jolle muut haluavat uskoutua ja sekin on välillä rankkaa. Kun itselläni sitten on paha olo, vetäydyn yksinäisyyteen, enkä juurikaan osaa avautua kenellekään. Jos ihmiset tiedostaisivat kuinka rankkaa päivittäinen elämä on epävakaalle, ehkä he ymmärtäisivät paremmin. Nuorempana riitaannuin helposti ihmisten kanssa, tähän päivään se ei enää päde. Sanotaankin, että epävakaus poistuu useimmilta vanhemmiten. Koen itse niin että ei se mihinkään poistu, mutta sitä oppii sietämään. Siis en reagoi välttämättä mitenkään, vaikka minulle oltaisiin ilkeitä. Sekään ei ole ehkä hyvä asia, mutta kun oma pää ei kestä enää minkäänlaisia riitoja. Enkä halua karkottaa ihmisiä läheltäni.

      Tunne-elämäni elää ihan omaa elämäänsä, enkä juuri voi vaikuttaa siihen. Kun tulee huono päivä, tuntuu se maailmanlopulta ja haluaisin vain päästä pois. Tuska on suunnattoman kova. Tällä hetkellä on taas aivan hirveä olo, olen maailman onnettomin ihminen. Tuossa aiemmin joku kirjoitti että epävakaa on väärä nimitys, osuvampi olisi syvästi traumatisoitunut ihminen. Sitähän se on ja meitä epävakaita on monenlaisia. Joillakin voi olla myös muita persoonallisuushäiriöitä, mitä ei ole diagnosoitu.

      Tänään on se huono päivä. Koen syvää arvottomuutta, minulla ei ole mitään merkitystä täällä maailmassa ja kukaan ei rakasta minua. Siltä se tuntuu. Eilen puhuin ystäväni kanssa ja fiilis oli hyvä. Sanoin hänelle että olo voi vaihtua koska vaan, mutta aion nauttia nyt tästä olosta enkä mieti muuta. Mutta sieltä se romahdus tulikin sitten. Elämästä tekee vielä haastavampaa se, etten pysty osallistumaan työelämään. Sanotaan että työ on terapiaa ja se varmasti on ainakin osittain totta.

      Tämän diagnoosin saavat ovat myös usein erityisherkkiä. Herkät ihmiset kokevat voimakkaammin ympäröivän maailman tuomat ärsykkeet. Ja näkee myös ne epäkohdat. Ei tällä yhteiskunnalla ole oikein mitään keinoja auttaa mielenterveysongelmiin sairastunutta. Lääkettä tarjotaan, mutta eivät ne kaikille sovi. Minulle kokeiltiin useampia, kaikista tuli vaan huonompi olo. Onneksi eivät tuputa niitä väkisin enää, kun on ihan paperilla ettei ne sovi.

    • Anonyymi

      En määrittele itseäni epävakaaksi vaikka tämä diagnoosi on, vaan toistuvaksi traumatisoituneeksi ihmiseksi. Empatiakyvyltäni olen normaali, tunnen empatiaa ja myötätuntoa ihmisiä kohtaan.

    • Anonyymi

      Itselläni on psykoosipiirteinen persoonallisuus vaikka minulla ei ole oireita saatika lääkitystä ollut koskaan.Myöskään hoitotahoa ei ole.Minulta ei ole koskaan kysytty siihen liittyvistä oireista tai diagnoosia ei ole mainittu lääkärinlausunnoissa muuta kuin diagnoosi kohdassa.Kävin tässä muutama päivä sitten labrakokeissa lääkekontrollin takia.Puhelimessa kahtena eri päivänä kysyttiin miten olen voinut.Sanoin voivani hyvin.Jos minulla ei olisi diagnoosia niin mun voinnista ei kyseltäis näin paljon. Ja nämä puhelimessa käyty asiat käytiin muutaman päivän sisällä. Luuleeko terveydenhuollossa että vointini olisi huonontunut parissa päivässä kun olen kertonut voivani hyvin ja ei ole oireita.Joita terveydenhuollossa nähtävästi minulla luullaan olevan.Kun kerran saanut diagnoosin niin siitä ei pääse eroon millään ja toinen diagnoosi joka minulla kuulemma on keskivaikea masennus.Juu niin oli 11 vuotta sitten josta olen parantunut mutta terveydenhuollossa luullaan että olen edelleen keskivaikeasti masentunut. Terveydenhuollossa ei ihmetellä miksi ei ole hoitotahoa tai lääkitystä. On vaan kirjoitettu että voin hyvin. ja totta kai nämä diagnoosit mainittu.Olis ollut ihan asiallista että lääkäri olisi kertonut mulle näistä diagnooseista ,eikä antaa mun lukea lääkärinlausunnoista näistä. Joku varmasti ajattelee että on pakko olla oireita kun on saanut diagnoosin.Juu kyllä täytän pari kriteeriä. Minulla on vain kaksi pitkäaikasta ystävää ja en tykkää olla joukon keskipisteenä.Nämä lääkäri on usein lausunnoissa maininnut.Mistään muista oireista ei ole sanaakaan.Ei mistään harhoista sanakaan tai muustakaan. Tapasin tämän lääkärin aina kun kelaan piti toimittaa lääkärinlausunto.Vuonna 2000 aloitin ja 2011 lopetin ja vasta tänä viimesenä vuonna pärähtää tuo persoonallisuushäiriö diagnoosi. En tiennyt sellasta minulla olevan.Ilmassa on paljon kysymyksiä. Koska minulla on tämä diagnoosi alkanut kun ei 11 vuoden aikana tullut esille missään yhteydessä. Kävin myös terapioissa mutta terapeutit eivät sanallakaan ottaneet tätä diagnoosia tai oireita esiin.Eli kaiken järjen mukaan sain diagnoosin sinä päivänä kun kävin viimeisen kerran tämän lääkärin vastaanotolla. Ihmettelen edelleen miksi diagnoosista tai siihen liittyvistä oireista ei puhuttu missään.

      • Anonyymi

        Psykiatrinen diagnosointi on p-seestä. Diagnoosit jää roikkumaan papereihin, se on kuin syntien taakka josta ei pääse eroon. Ne diagnoosit voi olla myös negatiivisia taakkoja esim terveydenhuollossa. Vaikka ei täyttäisi enää edes diagnoosien kriteereitä tai olisi väärä diagnoosi diagnoosit säilyy rekistereissä.
        Diagnoosien poistaminen vaatisi käyntiä varmaan yksityispsykiatrilla joka tekisi jonkun diagnosointikartoituksen. Eikä kellään kiinnosta väärät diagnoosit rekistereissä. Joskus mt-ongelmainen aina mt-ongelmainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Psykiatrinen diagnosointi on p-seestä. Diagnoosit jää roikkumaan papereihin, se on kuin syntien taakka josta ei pääse eroon. Ne diagnoosit voi olla myös negatiivisia taakkoja esim terveydenhuollossa. Vaikka ei täyttäisi enää edes diagnoosien kriteereitä tai olisi väärä diagnoosi diagnoosit säilyy rekistereissä.
        Diagnoosien poistaminen vaatisi käyntiä varmaan yksityispsykiatrilla joka tekisi jonkun diagnosointikartoituksen. Eikä kellään kiinnosta väärät diagnoosit rekistereissä. Joskus mt-ongelmainen aina mt-ongelmainen.

        Minäkin olen yrittänyt saada lääkäreiltä selvennystä miten täytän muka diagnoosin kriteerit. Ne kun ihan pitäisi täyttääkin jotta diagnoosi olisi oikea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Psykiatrinen diagnosointi on p-seestä. Diagnoosit jää roikkumaan papereihin, se on kuin syntien taakka josta ei pääse eroon. Ne diagnoosit voi olla myös negatiivisia taakkoja esim terveydenhuollossa. Vaikka ei täyttäisi enää edes diagnoosien kriteereitä tai olisi väärä diagnoosi diagnoosit säilyy rekistereissä.
        Diagnoosien poistaminen vaatisi käyntiä varmaan yksityispsykiatrilla joka tekisi jonkun diagnosointikartoituksen. Eikä kellään kiinnosta väärät diagnoosit rekistereissä. Joskus mt-ongelmainen aina mt-ongelmainen.

        Täysin totta, leima on ja pysyy.
        Haittaa on etenkin terveydenhuollossa, kun yleislääkäri pitää vanhojen tietojen mukaan potilasta täysin " hulluna ".

        Ajat muuttuvat, ihmiset muuttuvat. Se, mitä diagnoosi pitää sisällään voi muuttua täysin vuosien varrella, monilla voi olla aivan erilainen nykytilanne, verrattuna vuosien takaiseen.

        Vaikka kuinka elelee ns. normaalia elämää, eikä vanhat diagnoosit haittaa mitenkään jokapäiväistä elämää, tulee ne aina jossain tilanteissa vastaan, siinä mielessä on taakka.


    • Anonyymi

      Lisään vielä että mulla on lääkitys unettomuuteen koodilla 112 eli vaikeat psykoosit ja mielenterveyden häiriöt

      Tässä on vaan se ongelma ettei koskaa ollut psykoosia saatika vaikeaa psykoosia. Mulla on muutenkin huono mielikuvitus niin mä en osaa edes keksiä mitään harhoja.

      Mulla oli vuodesta 2000-2008 toiset lääkeyritykset unettomuuteen varsinaisilla nukahtamislääkkeillä jotka ei auttaneet. Nyt kun käytössä ollut 14 vuotta ns. psykoosi ja skitsofrenia lääkkeet niin niillä nukkuu kuin tukki ja vievät kyllä tajun edelleen nopeasti.Kun lääkkeet ottaa illalla niin sen jälkeen ei lähdetä enää seikkailemaan esim ulos.Kerran lähdin ja paluu kotiin oli tosi nopea.

      Eli mulla on diagnoosin antaneen lääkärin mielestä mulla on psykoosi ja skitsofrenia koska unilääkkeni on varsinaisesti niihin tarkoitettu.

      Välillä pelottaa tuleeko nämä olemattomat harhat joskus esiin terveydenhuollossa joskus tuleavaisuudessa. Jos mua kehotettais keksimään harhoja niin siihen musta ei olis.Mun mielikuvituksettomuus on tullut aina esiin jos on pitänyt keksiä tarinoita. En tiedä liittyykä huono mielikuvitus harhoihin.Kun sitä vaan on kuullut että voi olla useita henkilöitä pään sisällä joiden kanssa juttelee.Sen takia mietin että huonolla mielikuvituksella ei varmasti löytyis mitään keskusteltavaa.

      Tammikuussa sitten saan taas kertoa voinnista kun varaan soittoaikaa hoitajalle kilpirauhaskokeesta. Mielenkiinnolla odotan mitä sieltä silloin tulee.

      Olen tässä muutaman päivän miettinyt kun kysytään miten voin niin kertoa että haluisin jutella lääkärin kanssa tästä diagnoosista koska tää on aika uuvuttavaa aina silloin kun terveydenhuollosta on kyse.

    • Anonyymi

      Jos epävakaa tiedostaa kehittämiskohteitaan ja saa niihin apua, on helpompi tunnistaa et "aa, nyt taas tunnen liian vahvasti tästä asiasta, tämä ei ole näin iso asia ja tuo ihminen ei ole vain ja ainoastaan kauhea/vastaavasti täydellisen virheetön ja jumalallinen, vaan tämä on mun tunne ja vastoin mun puskevaa tunnetta tarpeesta toimintaan minun EI kannata nyt toimia tässä tilanteessa, esim. sanoa tai tehdä jotain normitunteellisten silmissä impulsiivista, vaan yrittää rauhoittaa sisäinen itseni". Tämä ehkä vaatii jonkinlaista uskoa ja toivoa itseen ja maailmaan eli jos näitä peruspilareita ei ole saanut esim. terapiassa kehittää, voi ankkuroituminen itseen arjen tunnetilanteissa olla hankalaa. Ylenpalttisia tunteita voi olla suuntaan ja toiseen, myös siis positiivisia tunteita, mikä tekeekin epävakaasta toisinaan "helpon uhrin" esim. narsistisemmalle yksilölle (, vaikka toki kaikki kai olemme uhreja tavallamme). Ylilyöntejä/virhearviointeja epävakaalle lähes aina tulee jossain määrin, joten järkyttävän itsesyyttelyn ja pohjamutiin vajoamisen sijaan (tyypillistä ylilyöntien jälkeen epävakaalle), olisi hyvä ymmärtää rationaalisesti, että elämä jatkuu nyt parempana tästä, vaikka ylilyönti tuli tehtyä mm. tähän häiriöön liittyvän itsesäätelyn kehittymättömyyden ja impulssien takia ja epävakaan olisi hyvä jälleen löytää se sisäinen "hyvä minä", uskoa siihen ja toteuttaa sitä rauhoittaen itseä, vaikka ikävän tilanteen/kehnon valinnan/toiminnan jälkeen se on vaikeaa kaikille, saati ihmiselle, joka tuntee tunteet moninkertaisina. Epävakaat yleensä ymmärtävät häiriötään. Kenties turvasana-tyyppinen kommunikointi voisi auttaa avoimen keskusteluyhteyden ohella. Se, ettei itse provosoidu tai hylkää, kun "mopo lähtee käsistä" ja tunteet ottavat vallan, ei myöskään vähättele tunteen lähdettä, koska usein tunne vain koetaan ja ilmaistaan liian vahvasti, mutta taustalla voi olla rationaalinen toive/pointti, josta kuka vain (tosin vähemmässä määrin) ärtyisi. Kannattaa kuulla syy tähän ja ilmaista, "kuulen mitä sanot, sulla on pointti - silti nyt hengitetään, ettei lähde mopo käsistä ja sitten kun isoin tunne asiasta on mennyt, mietimme, mitä tehdään rationaalisesti tälle asialle, emme toimi nyt tunnepuuskassa". Tämä tosin vaatii lampaan hermoja epävakaan läheiseltä, mutta johdonmukaisuus ja pitkällinen turvallisuus sekä ymmärtäminen ja toisen älyn ja rationaalisuuden erottaminen hänen tunteistaan ovat keskeisiä. Epävakaa monesti perheessään tottunut ailahtelevuuteen ja äkkisuojautumista vaativiin olosuhteisiin, joten myös puoliso saattaa tulla valittua vähän väärästä laarista. Joko narsisteista, jotka haavoittuvan itsetuntonsa seurauksena viehättyvät epävakaan suunnattoman ihailevista tunteista, tai muista kuumakalleista. Onneksi hyvät rauhalliset ystävyyssuhteet voivat olla kultaakin kalliimpia ja eheyttäviä epävakaalle. Moni asia on kiinni hänen omasta tiedostamisen ja kehityksen tilastaan. Monesti ko. persoonallisuushäiriön rosoisimmat kulmat tasoittuvat iän myötä, sillä kaikkien meidän persoonallisuus kehittyy jollain tavoin hautaan asti. Epävakaa henkilö on vaarassa enemmän kuin muut esim. lopettaa elämänsä impulssin vallassa nuorena vain yhden häntä järkyttäneen sattumuksen seurauksena. Samoin hän on muita suuremmassa riskissä tehdä huono impulsiivinen valinta, esim. lähteä yksin kävelemään vaarallista reittiä keskellä yötä, testata rajojaan, kokeilla jotain uutta, ja tämä valinta voi olla hyvin spontaani. Siksikin tiedostaminen koko ajan olisi hänelle äärimmäisen tärkeää. Kääntöpuolena epävakaa saattaa olla hyvin sukkela ymmärtämään työssään/opinnoissaan/hätätilanteessa, miten pitää toimia ja hoitaa aktiivisen puolustautumisjärjestelmänsä vuoksi homman kotiin ennen kuin kukaan muu ehtii silmiään räpäyttää. Jos hän hallitsee suuttumuksen rajansa, mutta säilyttää puolustautumiskykynsä, hän voi olla mukava, omistautuva läheinen, joka tietää heti, miten puolustaa läheisiään tilanteissa, joissa moni muu ei. Kun tosiaan häiriössä on pahempia vaiheita, varsinkin nuorempana, epävakaa saattaa mennä tunnetiloihin, joihin kaikki nuoret, mutta syvemmin, esim. regressiiviseen epäempaattiseen moodiin, mikä voi johtaa ääritilanteisiin. Nuoruudessa hyvä olisikin vankka tukiverkko ja esim. dialektinen terapia, jossa näiden tiedostamista ja tunnistamista harjoiteltaisiin itse, jottei joutuisi niihin moniin sudenkuoppiin, joita nuoren tiellä jo muutenkin on,

    • Anonyymi

      Narsisti on sellainen teeskentelijä joka ei oikeasti kykene empatiaan. Kun hetken sellaista typerystä katselee, ei voi olla huomaamatta vajautta röyhkeässä, epärehellisessä oman etunsa tavoittelijassa. Kannattaa katkaista välit kokonaan sellaiseen ihmisjätökseen.

      • Anonyymi

        Tuo on niin totta, elämä epävakaan narskun kanssa on yhtä helvettiä, sairastuttaa taatulla kumppaninsakin käytöksellään.


    • Anonyymi

      Kokoomuslaisia saa työntää junan alle vaikka ja kuinka.

      he eivät ole ihmisiä-

      • Anonyymi

        Ketään ei saa työntää junan alle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ketään ei saa työntää junan alle.

        Epävakaa kyllä työntää kumppaninsa junan alle jos vaan mahdollista. Sen vuoksi epävakaalle pitää laittaa luu kurkkuun jo heti ensimmäisen yliote yrityksen tullessa.
        Jos antaa vain siimaa siima vedetään loppuun aivan taatusti, se ei ole kaunis loppu.
        Yli kymmenen vuoden kokemus elämästä epävakaan kanssa, jatkuvaa kriiseilyä, työpaikat vaihtuvat tiuhaan, asuinpaikat myös, koko ajan kovaa säätöä suuntaan ja toiseen, jatkuvaa pettämistä, kaoottista touhua kaikkineen ja koskaan siis koskaan mikään ei ole omaa syytä vaan aina syy löytyy kumppanista asiat menee näin koska sinä et tee kuten odotetaan.
        Ai miksikö en lähtenyt aiemmin ? Voiko olla parempaa syytä kuin lapsen takia, vasta kun tajusin miten tuo hirviö vaikuttaa lapseen lähdin ja kiireesti.
        Rakkaat ystävät, älkää tuhlatko elämäänne epävakaan kanssa, se ei todellakaan ole sen arvoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Epävakaa kyllä työntää kumppaninsa junan alle jos vaan mahdollista. Sen vuoksi epävakaalle pitää laittaa luu kurkkuun jo heti ensimmäisen yliote yrityksen tullessa.
        Jos antaa vain siimaa siima vedetään loppuun aivan taatusti, se ei ole kaunis loppu.
        Yli kymmenen vuoden kokemus elämästä epävakaan kanssa, jatkuvaa kriiseilyä, työpaikat vaihtuvat tiuhaan, asuinpaikat myös, koko ajan kovaa säätöä suuntaan ja toiseen, jatkuvaa pettämistä, kaoottista touhua kaikkineen ja koskaan siis koskaan mikään ei ole omaa syytä vaan aina syy löytyy kumppanista asiat menee näin koska sinä et tee kuten odotetaan.
        Ai miksikö en lähtenyt aiemmin ? Voiko olla parempaa syytä kuin lapsen takia, vasta kun tajusin miten tuo hirviö vaikuttaa lapseen lähdin ja kiireesti.
        Rakkaat ystävät, älkää tuhlatko elämäänne epävakaan kanssa, se ei todellakaan ole sen arvoista.

        Huvitti epävakaan ääliön kommentti " etkö sä ton parempaan pysty " raivareissaan, ilmeisen näytellyssä, arvioi siinä elämääni.
        Juu ei siinä mitään, eihän tässä mitään miljonäärejä olla mutta toimeentultu on kuitenkin kun taas tämä raivoaja , elämänsä sössinyt mentaalitapaus, aika lähellä nollaa mutta pakkasen puolelta.Oman elämänsä realistinen arviointikyky uupuu aian täysin.
        Hyi olkoon, kaikkea se pasta elättää.


    • Anonyymi

      Kyllä empatiaa löytyy paljonkin. Rakastan suunnattomasti vaimoani, on saanut kärsimäkin mieleni oikuista, ei kuitenkaan esim. väkivaltaa. Psykiatrisessa hoidossa olen ollut itsetuhokäytöksen vuoksi sekä paranoididen psykoosin vuoksi. Puhumalla asioista ja tietysti monentyyppisellä itsehillinnällä pystymme elämään rauhallista arkea. Paljon asioita joudun pitämään sisälläni ja käsitellä niitä hiljaisina herkimpäni. Todella vähäisestä terapiasta ei ole hyötyä. Se on lähinnä kuulustelua päihteiden sekakäytöstä, mihin olen syyllistynyt kymmenien vuosien ajan. Nyt olen raitistumassa, mikä on luonut vaikeuksia, mutta vaihtoehtoja ei enää ole takaisin aiempaan.
      Vaimoani rakastaa minua todella paljon ja tunne on molemminpuolinen.

      • Anonyymi

        Hienoa, että pärjäätte.
        Ja vielä hienompaa, että olet raitistumassa.
        Minäkin olin sekakäyttäjä, ja voin sanoa, että elämänlaatu parani huomattavasti, kun kaikki se paska jäi taakse.
        Nuorempana oli mielenterveyden kanssa haasteita, mutta nekin kaikki helpotti, kun pääsin päihteistä eroon.
        Raitistuminen ei ole oikeasti mitään helppoa, voi tulla useampiakin retkahduksia, mutta silti ei kannata luovuttaa.
        Kovasti kun yrittää, niin onnistuu.
        Vaimosi varmaan tukee sinua, on hyvä että teillä on rakkautta.
        Minulla on sama ajatus, etten enää halua palata siihen vanhaan. Nyt on paljon parempi.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      140
      10192
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      53
      2944
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      204
      2769
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2097
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1858
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1679
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1577
    8. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1566
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1533
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1358
    Aihe