GGR vko 36

Anonyymi

No ni, pannaanko taas kisamylly pyörimään?

Lehtisen taktiikka? Kuten aikanaan Tommy Ekblomilla? Jättäydytään seurailemaan joukon hännille ja kun pitäisi aloittaa nousu, muut ovat 100m edellä.

Jos vehkeet kestää, veikkaan että Tapio on kärkikahinoissa.

146

2132

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Minä veikkaan, että Tapio ei ole lähelläkään kärkikahinoita missään vaiheessa ja ainoa toivo viiden parhaan joukkoon on yli puolen fleetin keskeytys. Silloinkin vähintään 1 kk kärkeä perässä maalissa.

      Väärä vene ja taktiikkana kirjojen lukeminen eikä kisaaminen voitosta.

      • Anonyymi

        Mikäs tekee veneestä väärän? Samanlaisia raskaita ammeitahan nuo ovat. Meinaakko että on kahden kauppa; Rustler tai Tradewind?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikäs tekee veneestä väärän? Samanlaisia raskaita ammeitahan nuo ovat. Meinaakko että on kahden kauppa; Rustler tai Tradewind?

        Onhan veneissä eroja. Viimeksi kaikilla kärjessä oli Rustler ja taas ovat kärjessä jo heti alussa. Gaia 36 ei ole nopeuttaa osoittanut, ainakaan Tapion purjehtimana.

        Lähtikö kukaan muu jo kerran kiertäneillä purjeilla? Ei sekään voi olla voittajan valinta.

        Gaia voi olla hyvä mukavuuden ja turvallisuuden kannalta, mutta niilä ei voittoon päästä. Maaliin voi päästä, mutta silloin taas viimeisenä tai lähes viimeisenä maaliin päässeenä.

        Kurjaa että nykyää tuntuu tuollaisissa kilpailussa suomalaisten (Tapio ja Ari) tavoitteena olevan vain maaliinpääsy eikä sijoittuminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan veneissä eroja. Viimeksi kaikilla kärjessä oli Rustler ja taas ovat kärjessä jo heti alussa. Gaia 36 ei ole nopeuttaa osoittanut, ainakaan Tapion purjehtimana.

        Lähtikö kukaan muu jo kerran kiertäneillä purjeilla? Ei sekään voi olla voittajan valinta.

        Gaia voi olla hyvä mukavuuden ja turvallisuuden kannalta, mutta niilä ei voittoon päästä. Maaliin voi päästä, mutta silloin taas viimeisenä tai lähes viimeisenä maaliin päässeenä.

        Kurjaa että nykyää tuntuu tuollaisissa kilpailussa suomalaisten (Tapio ja Ari) tavoitteena olevan vain maaliinpääsy eikä sijoittuminen.

        Niin no, GGR on avoin kaikille. Harva lähtee ja vielä harvempi pääsee malliin.

        Säännöissä sanotaan näin: "This is an around the world solo race that is totally unique and OPEN to all".

        Siitä vaan keräämään budjettia ja merimaileja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin no, GGR on avoin kaikille. Harva lähtee ja vielä harvempi pääsee malliin.

        Säännöissä sanotaan näin: "This is an around the world solo race that is totally unique and OPEN to all".

        Siitä vaan keräämään budjettia ja merimaileja.

        Ei voisi vähempää kiinnostaa! Alkuperäisessä 60-luvun kisassa oli jotain kiehtovaa varmasti. Vaikea sanoa, kun en vielä ollut syntynyt. Tämä uusvanha on aivan älytön konsepti.

        Silti toivoisin, että Suomea edustava lähtee voittamaan eikä osallistumaan. Varsinkaan toista kertaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei voisi vähempää kiinnostaa! Alkuperäisessä 60-luvun kisassa oli jotain kiehtovaa varmasti. Vaikea sanoa, kun en vielä ollut syntynyt. Tämä uusvanha on aivan älytön konsepti.

        Silti toivoisin, että Suomea edustava lähtee voittamaan eikä osallistumaan. Varsinkaan toista kertaa.

        Silti luit ja kommentoit🤔


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Silti luit ja kommentoit🤔

        Ei siis kiinnosta pätkääkään osallistua tuohon kisaan. Seurata sitä jonkun verran voi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan veneissä eroja. Viimeksi kaikilla kärjessä oli Rustler ja taas ovat kärjessä jo heti alussa. Gaia 36 ei ole nopeuttaa osoittanut, ainakaan Tapion purjehtimana.

        Lähtikö kukaan muu jo kerran kiertäneillä purjeilla? Ei sekään voi olla voittajan valinta.

        Gaia voi olla hyvä mukavuuden ja turvallisuuden kannalta, mutta niilä ei voittoon päästä. Maaliin voi päästä, mutta silloin taas viimeisenä tai lähes viimeisenä maaliin päässeenä.

        Kurjaa että nykyää tuntuu tuollaisissa kilpailussa suomalaisten (Tapio ja Ari) tavoitteena olevan vain maaliinpääsy eikä sijoittuminen.

        Missä olisi ollut mahdollisuus näyttää Gaian nopeuspotentiaali? Viime kerralla pohja oli ehkä puhdas vielä startissa, mutta vene niin toivottoman keskeneräinen, että ihme kun yleensä lähtemään pääsi. Fokuskin täysin ongelmien ratkomisessa, eikä purjehduksessa. VPP kertoo Gaian olevan nopein design, kuka tietää asian paremmin?

        Eipä tietenkään kenelläkään muulla kerran kisattuja purjeita, kun Tapio on ainoa toiselle kierrokselle lähtijä. Purjeiden puolesta Tapiolla on joka tapauksessa erittäin vankka erittäin osaavan purjeneulomon tuki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä olisi ollut mahdollisuus näyttää Gaian nopeuspotentiaali? Viime kerralla pohja oli ehkä puhdas vielä startissa, mutta vene niin toivottoman keskeneräinen, että ihme kun yleensä lähtemään pääsi. Fokuskin täysin ongelmien ratkomisessa, eikä purjehduksessa. VPP kertoo Gaian olevan nopein design, kuka tietää asian paremmin?

        Eipä tietenkään kenelläkään muulla kerran kisattuja purjeita, kun Tapio on ainoa toiselle kierrokselle lähtijä. Purjeiden puolesta Tapiolla on joka tapauksessa erittäin vankka erittäin osaavan purjeneulomon tuki.

        Eihän Tapio ole ainoa, joka oli jo mukana 2018 kisassa. En ole jaksanut katsoa läpi noita onko joku muukin samalla veneellä. Joku ainakin oli ostanut 2018 kisaan osallistuneen veneen.

        Mikä juttu on tuo kipparilistassa olevat kymmenkunta kipparia statuksella "retired"? Ei startannut? Vai onko joku jo keskeyttänytkin?

        Missä olosuhteissa VPP kertoo Gaian olevan nopein? Millä purjeilla ja mikä VPP? Onko se tehty tarkoilla tiedoilla veneestä?

        VDH:lla oli lyhennetty masto eikä tainut juuri spinnulla ajaa. Se tuskin oli VPP:n mukaan nopein vene, mutta käytännössä oli aivan ylivoimainen kunnes masto vaurioitui. Tai pysyihän vauhdissa alussa pari muuta ennen keskeytyksiään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän Tapio ole ainoa, joka oli jo mukana 2018 kisassa. En ole jaksanut katsoa läpi noita onko joku muukin samalla veneellä. Joku ainakin oli ostanut 2018 kisaan osallistuneen veneen.

        Mikä juttu on tuo kipparilistassa olevat kymmenkunta kipparia statuksella "retired"? Ei startannut? Vai onko joku jo keskeyttänytkin?

        Missä olosuhteissa VPP kertoo Gaian olevan nopein? Millä purjeilla ja mikä VPP? Onko se tehty tarkoilla tiedoilla veneestä?

        VDH:lla oli lyhennetty masto eikä tainut juuri spinnulla ajaa. Se tuskin oli VPP:n mukaan nopein vene, mutta käytännössä oli aivan ylivoimainen kunnes masto vaurioitui. Tai pysyihän vauhdissa alussa pari muuta ennen keskeytyksiään.

        Juuri GGR:ssä vallitsevissa olosuhteissa Gaia on VPP:n mukaan nopeampi kuin muut. Se oli oleellinen syy Tapiolle valita se tyyppi. Runkolinjathan ovat samat kuin Swan 36:n, mutta pitkällä kölillä. Dataa siis on VPP:n tarpeisiin erittäin hyvin. Ja käytetty VPP on tietenkin sama, jota ORC käyttää.

        VDH valmistatui erittäin perinpohjaisesti. Viimeisen vuoden hän purjehti veneellä yrittäen löytää hajoavat paikat. Siitäkin huolimatta tuli vielä mastovaurio, joka oli lähellä aiheuttaa keskeytyksen. Asterian riki arvioitiin joukon vahvimmaksi ja on sitä edelleen.

        Olihan viimeksikin ilmoittatuneita niin paljon, että Tapio aloitti jonotuslistalta. Ja sama kävi taas, nimiä putosi tihenevään tahtiin lähtöpäivän lähestyessä. Aivan kalkkiviivoillakin tuli useampi "retired", kun vaatimukset eivät täyttyneet ajoissa.


      • Anonyymi

        Ei kärkikahinoissa missään vaiheessa, niinkö sen piti olla. Voihan sen tietysti niinkin sanoa, kun on niin kaukana muita edellä, ettei mitään kahinoita ole.


      • Anonyymi

        Hyvinpä veikkaukseni on toteutunut tähän mennessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvinpä veikkaukseni on toteutunut tähän mennessä.

        Mikäs se veikkauksesi oli?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan veneissä eroja. Viimeksi kaikilla kärjessä oli Rustler ja taas ovat kärjessä jo heti alussa. Gaia 36 ei ole nopeuttaa osoittanut, ainakaan Tapion purjehtimana.

        Lähtikö kukaan muu jo kerran kiertäneillä purjeilla? Ei sekään voi olla voittajan valinta.

        Gaia voi olla hyvä mukavuuden ja turvallisuuden kannalta, mutta niilä ei voittoon päästä. Maaliin voi päästä, mutta silloin taas viimeisenä tai lähes viimeisenä maaliin päässeenä.

        Kurjaa että nykyää tuntuu tuollaisissa kilpailussa suomalaisten (Tapio ja Ari) tavoitteena olevan vain maaliinpääsy eikä sijoittuminen.

        Arista voin sanoa että osaa homman mutta varallisuus ei ehkä ole päällimmäisenä. Terävä kundi. Moni unohtaa Tremcon minitransatin ym .... Asiantuntioita riittää mutta tekijöitä vähän. Kuinka moni palstoilla on heittänyt lätäkön yli ???


    • Anonyymi

      Tapio otti hyvät tarkkailuasetelmat joukon hänniltä. Varmasti hän tunnistaa veneensä suorituskyvyn puutteet ja siksi tyytyy etenemään varman päälle. Jos edelläolijat keskeyttävät, voi sijoitus nousta 5 sakkiin kuten viimeksi.

      • Anonyymi

        Veneen vai oman suorituskyvyn puutteet?


    • Anonyymi

      Jos tietää, ettei ole edellytyksiä pysyä muiden perässä, kannattaa jättäytyä reilusti jälkeen ja toivoa muille reissun katkaisevaa myrskyä.

    • Anonyymi

      Tapio valitsi lähdön jälkeen koko fleetin pohjoisimman reitin. Etelässä veti kuitenkin paremmin, ja Tapio jäi tässä vaiheessa viimeiseksi.
      No, sieltä ei voi kuin nousta.

    • Anonyymi

      Onneksi on vielä muutama sata päivää jäljellä

    • Anonyymi

      Minusta on hiukan vaikea vielä edes sanoa, mikä järjestys on. Tuloslista laskee nähdäkseni purjehdittua matkaa, mutta olennaista on matkan lisäksi se, minne tähän astinen matka on vienyt - ja mihin se jatkossa vie.

      Listan mukaan Lehtinen on sijalla 12.

      Mikä on seuraava pakollinen reittipiste? Cap Verdelläkö? Katsotaan sitten, kun ensimmäinen osallistuja pn siellä, missä muut ovat silloin.

      Siimajalka

      • Anonyymi

        Sori, siis järjestyksen määrittelee jäljellä oleva matka maaliin.


    • Anonyymi

      Muistanko väärin, mutta eikö YB racesin kartassa ollut ennen tuulitiedot? Nyt en saa niitä pädissä päälle.

      Tuolla kisasivuston seirannassa tuulitiedot näkyvät, mutta kaipaisin tuulitiedon värin ja nuolien lisäksi numerona.

      Siimajalka

      • Anonyymi

        Ainakin itsellä yläpalkissa näkyy tuulinuoli, jota painamalla näkyy suunta ja nopeuden värikoodi kartalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainakin itsellä yläpalkissa näkyy tuulinuoli, jota painamalla näkyy suunta ja nopeuden värikoodi kartalla.

        Jep, chromessa näin onkin. Täytynee väijyä kisaa sitä kautta. Safarilla ja ipadilla tuulen voimakkuutta kuvaava väri näkyy, mutta selite ei. Näin taisi olla edellisessä kisassakin.


    • Anonyymi

      Viimeksi kovasti vakuutettiin, ettei Suomessa voi laillisesti saada kunnon maalia pohjaan ja juttu pantiin Lehtisen omaksi syyksi . Eipä tuossa ollut pienintäkään ongelmaa määräysten kanssa.

      • Anonyymi

        Niin, kuka laittoi mitäkin kenenkin syyksi. Vaihtoehdothan olivat se, että tilattiin väärin tai toimitettiin väärin. Ei siitä kai lopullista selvyyttä saatu, kummasta oli kyse.

        Tuoreehko Hesari yritti kääntää tilanteen sellaiseksi, että Lehtinen oli ”liian kiltti”, mutta sehän olisi edellyttänyt, että hän olisi tietoisesti ottanut huonomman, itämerikelpoisen maalin ja antanut sillä kilpailijoilleen tasoitusta


      • Anonyymi

        Kyllä se minusta laitettiin telakan syyksi. Mutta toki Lehtinenkin olisi voinut nostaa veneen Ranskassa ylös ja laittaa kuparimönjät pohjaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se minusta laitettiin telakan syyksi. Mutta toki Lehtinenkin olisi voinut nostaa veneen Ranskassa ylös ja laittaa kuparimönjät pohjaan.

        Kauhea haloo tehtii pohjakasvustosta ja maalista. Varmasti se vei kuukauden loppupuoliskon purjehditusta ajasta. Melkein kaikki muut pesivät pohjaa säännöllisesti, Tapio ei kertaakaan.

        Ja Tapio oli todella hidas koko ensimmäisen puolikkaankin, vaikka silloin pohja oli vielä OK.

        Toivottavasti tällä kertaa ei keksitä uutta selitystä.


      • Anonyymi

        Ehkä se ei noin mennyt. Myyty paketti oli laivapuolen maalilla. Maalari ei ollut kartalla joten ehkä larsmossa ei ollut kaikki kohdallaan.


    • Anonyymi

      Kiitos aloittajalle seurantasivun avaamisesta!
      Vaikka ei itse pääsekään mukaan, niin mielenkiintoa löytyy seuraamiseen. Rohkeutta ja onnea Lehtiselle joka jo 80-luvulla seilasi Whitbred- kisassa.
      Myötätuulta myös palstan pahan ilman linnuille.

    • Anonyymi

      Lehtisen alku näyttää lupaavalta. Alun muista poikennut, heti länteen suuntautunut kurssi osoittautui oikeaksi. Kohta ovat samoissa tuuliolosuhteissa peräkkäin Guilloun kanssa ja päästään heti vertaamaan Gaian ja Rustelerin todellista kisavauhtia. Kaiken järjen mukaan Rusterin pitäisi olla vielä tässä vaiheessa nopeampi, kun täysi poka päällä, mutta matkan edetessä ja veneiden keventyessä tilanteen pitäisi kääntyä päinvastaiseksi. Ilman murheita Gaian pitäisi ola Rusteria nopampi puolivälin krouvin jälkeen, joten sitä ennen tehdyt kilpailijoita paremmat reittipäätökset lupaa hyvää.

      Nyt ei selvästikään ole lähdetty PELKÄSTÄÄN nautiskelemaan, vaikka merimies toki sitäkin!

      • Anonyymi

        Olen samahakoa mieltä. En tiedä miten nuo ukkelit saavat tuulitietoa, mutta Windystä kun katsoo, Tapion alkumatkan reitinvalinta ei ole huono. Nuo lähemmäs Espanjan rannikkoa ajavat joutuvat heikkoon tuuleen, kun taas pohjoisempi reitti vie kohti navakampia tuulia. Tosin tuulen suunta ei paras mahdollinen jos haluaa mennä lyhyttä reittiä. Loppuviikosta näyttäis että Vigosta läniluoteeseen on tulossa tyynempi paikka. Vaihtelevaa tuulta siis tiedossa. Ja vastahan tässä ollaan juuri telineistä irrottu, joten on paha sanoa miten käy, mutta toivottavasti tekniikka pelaa ja barnaakkelit pysyvät poissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen samahakoa mieltä. En tiedä miten nuo ukkelit saavat tuulitietoa, mutta Windystä kun katsoo, Tapion alkumatkan reitinvalinta ei ole huono. Nuo lähemmäs Espanjan rannikkoa ajavat joutuvat heikkoon tuuleen, kun taas pohjoisempi reitti vie kohti navakampia tuulia. Tosin tuulen suunta ei paras mahdollinen jos haluaa mennä lyhyttä reittiä. Loppuviikosta näyttäis että Vigosta läniluoteeseen on tulossa tyynempi paikka. Vaihtelevaa tuulta siis tiedossa. Ja vastahan tässä ollaan juuri telineistä irrottu, joten on paha sanoa miten käy, mutta toivottavasti tekniikka pelaa ja barnaakkelit pysyvät poissa.

        Juurihan he lähtivät, joten ennen lähtöä saatua säätietoa on. Saavat kuunnella säätiedoituksia ja myöskin radiopuhelimella olla yhteydessä maatiimiin, joka kertoo säätietoja, mutta ei saisi reitittää. Pystyykö sitten reititystä estämään? Ei helpolla. 2018 taisi olla paljon reititystä eikä kukaan navigoinutkaan itsenäisesti, vaan radiopuhelimella välitettiin sijaintitietoa. Kunnes sitten kisan loppupuolella ainakin navigointiin puututtiin ja Tapiokin alkoi opetella sekstantin käyttöä.


    • Anonyymi

      Abilash on nyt tehnyt muista poikkeavan ratkaisun. Ajaa tuuli oikealla kohti kaakkoa, jossa tuulet ovat varsin heikkoja. Iberian niemimaan koilisnurkka olisi lounaassa, joten en aivan ymmärrä, vastapläkääkö on hakusessa.

      Tuulitiedot sekä Windyssä että Predict Windissä eivät kovin hyvin korreloi veneiden vauhdin kanssa. Tapio vetelee neljää solmua 20 solmun tuulessa pohjoisessa, Pat Lawlesss samaa vauhtia 9 solmun tuulessa. No, nuo eteläisimmän kipparit ovat kyllä hidastuneet merkittävästi.

      Huomenna friskaa, mutta siellä alkaa tulla suoraan päin pläsiä. Pohjoisessa olevat saattavat tuosta hyötyä.

      Kiitokset aloittajalle!

      Siimajalka

      • Anonyymi

        Iberian niemimaan luoteisnurkka piti kirjoittamani.


      • Anonyymi

        Abilash on ymmärtänyt kääntyä, mutta tuo teki parin kymmenen mailin tappion.

        Damien Guillou taitaa vetää näissä alkukahinoissa pisimmän korren. Matkaa Iberian kulmalle on saman verran kuin Lawlessilla, mutta yhdellä vendalla mennään sinne näillä näkymin. Eteläisen reitin valinneet pääsevät tikkaamaan.

        Sen jälkeen kaikki pääsevät pariksi päiväksi lillimään tyvenessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Abilash on ymmärtänyt kääntyä, mutta tuo teki parin kymmenen mailin tappion.

        Damien Guillou taitaa vetää näissä alkukahinoissa pisimmän korren. Matkaa Iberian kulmalle on saman verran kuin Lawlessilla, mutta yhdellä vendalla mennään sinne näillä näkymin. Eteläisen reitin valinneet pääsevät tikkaamaan.

        Sen jälkeen kaikki pääsevät pariksi päiväksi lillimään tyvenessä.

        Nyt Tapio on jo kymmenentenä. Jos tähdätään tuohon Iberian niemimaan kierron kääntöpaikkaan, niin sijoitus on tosiasiassa parempikin. Tämä toki riippuu siitä, mihin kohtaan kääntöpaikan ajattelee.

        Siimajalka


    • Anonyymi

      Tapio on hakeutunut kovaan tuuleen, ei ole surffailemassa. Hyvältä vaikuttaa. Voitto on lähes varma.

    • Anonyymi

      Porukka hajautunut kahteen osaan, eteläisen ja pohjoisen reitin valinneisiin. Olosuhteet melko erilaiset, pohjoisella reitillä tuuli 12-13 m/s, eteläisellä lähellä Biskajan lahden etelärantaa laskee jopa 5 m/s:iin. Ja luovilla siis ollaan, ainakin periaatteessa. Kaksi kärkivenettä on eteläisellä reitillä, 3:na oleva vene pohjoisella kuten myös Tapio. Ilmeisen hankala aallokko, koska Tapionkin vauhti vain 4,5 solmua.

      • Anonyymi

        Ventusky antaa parempia lukemia myös etelämmäs. Tuulen suuntakin sen perusteella suotuisampi. Ei tosin näy sekään nopeuksissa, joten tiedä häntä.


    • Anonyymi

      Ei nyt kauheasti kannata sitä sijanumeroa tuijottaa. Tapio on kakkosena tällä hetkellä ja alun reitinvalinta oli ok. Ei kuitenkaan ihan mitä piti olla ekat 24h. Oli yllättävä reikä ja jäi jumiin. Sen jälkeen mennyt hyvin ja vene vauhti hyvä.

      • Anonyymi

        Kahdentenatoista se taitaa olla, ehkä käytännössä lähempänä kärkeä. Näin ainakin iltapäivällä kuvittelin, mutta nyt näyttää pohjoisen kautta koukanneilla vauhti hiipuvan. Aivan etelässä ei kulje juuri lainkaan, Abilash sentään viittä ja puolta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kahdentenatoista se taitaa olla, ehkä käytännössä lähempänä kärkeä. Näin ainakin iltapäivällä kuvittelin, mutta nyt näyttää pohjoisen kautta koukanneilla vauhti hiipuvan. Aivan etelässä ei kulje juuri lainkaan, Abilash sentään viittä ja puolta.

        Tapio 2,9 länsiluoteeseen.


    • Anonyymi

      Ilman muuta on kärkikahinoissa, kun on kokemusta ja vene on valmis. Viimeksi iski sähköviat heti alussa. Ilman isompia kalustovaurioita kolmen joukkoon.

      • Anonyymi

        Kun katsoin kipparit nopeasti läpi, niin eihän tuolla oikein ole "ketään". Ei taida kiinnostaa tuo kisa niitä, jotka tuolla pärjäisivät. Damien lienee ylivoimaisesti muita parempi, saa nähdä.

        Tuolla taustalla Tapion pitäisi olla kärkikolmikossa, mutta silloin asenteen pitää olla jotain aivan muuta kuin oli 2018. Siis kisataan voitosta, ei lueta kirjoja ja nautita. Onko?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun katsoin kipparit nopeasti läpi, niin eihän tuolla oikein ole "ketään". Ei taida kiinnostaa tuo kisa niitä, jotka tuolla pärjäisivät. Damien lienee ylivoimaisesti muita parempi, saa nähdä.

        Tuolla taustalla Tapion pitäisi olla kärkikolmikossa, mutta silloin asenteen pitää olla jotain aivan muuta kuin oli 2018. Siis kisataan voitosta, ei lueta kirjoja ja nautita. Onko?

        Kun purjehtii käsijarru tiukasti päällä, on aivan sama mikä on asenne. Sen kovempaa ei kulje, teki mitä tahansa.


    • Anonyymi

      Jos katsoo tuon alueen sääkartta, Tapio on todella hyvin positiotuneena. Tuosta kun heittää vendan, niin hyvin on pullat uunissa. Damian rikkoi jo tuuliperäsimen kiinnityksen ja ajelee kohti espanjaa. Katsotaan miten käy.

      • Anonyymi

        Miten tuolla on pullat hyvin uunissa? Purjehtinut pitkän aikaan lähes poikittain rataan nähden eli Kanariansaarille ja selvästi jäljessä etelämpänä purjehtivia. Voihan tuolta tulla kärkikymmenikköön. Nyt sijalla 12.


    • Anonyymi

      Mitäs tuolla oikein tapahtuu? Veneet eivät juuri liiku (vain yhdellä VMG recent yli 3 solmua) ja jäljet ovat oudon näköisiä. Ihan kuin kryssiä 70 asteen nousukulmalla eli 140 asteen vendoja.

      Damien ja Tapio ajavat melkein 180 astetta eri suuntiin ja kunpikaan ei juuri etene kohti seuraavaa reittipistettä.

      Eikö tuolla tuule? Trackerin mukaan pitäisi.

      • Anonyymi

        Noilla veneillä ei näköjään ajeta luovia ylös ja lujaa. Niillä tehdään ns. 180 asteen vendoja. No ei nyt sentään mutta ei kyllä lähellekään 90 astetta, kuten yleensä tottunut ajattelemaan.

        Tapio pelaa näköjään heti kisan alussa upporikasta tai rutiköyhää, eli ajelee ihan omia reittejään pohjoisempana kuin kukaan muu. Yleensä kisoissa kannattaa vältellä turhia riskejä, jos luottaa omaan venevauhtiinsa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noilla veneillä ei näköjään ajeta luovia ylös ja lujaa. Niillä tehdään ns. 180 asteen vendoja. No ei nyt sentään mutta ei kyllä lähellekään 90 astetta, kuten yleensä tottunut ajattelemaan.

        Tapio pelaa näköjään heti kisan alussa upporikasta tai rutiköyhää, eli ajelee ihan omia reittejään pohjoisempana kuin kukaan muu. Yleensä kisoissa kannattaa vältellä turhia riskejä, jos luottaa omaan venevauhtiinsa.

        Eiköhän noilla normikisoissa tehtäisi alle 90 asteen vendoja. Onhan vastaavilla veneillä vieläkin voitettu tasoituskisoja ja vielä erityisesti kryssivoittoisia. Tietysti tuullakin pitää. Kevyessä nuo ovat toivottoman hitaita, mutta pitäisi päästä yli 6 solmua alle 90 asteen vendoja tuulen ollessa 8 m/s tai enemmän.


      • Anonyymi

        Lukaise edellinen viesti. Damien rikkoi windvanen kiinnityksen. Miettii optioita korjaukseen ja suuntaa kohti espanjaa jos tarvitsee suojaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lukaise edellinen viesti. Damien rikkoi windvanen kiinnityksen. Miettii optioita korjaukseen ja suuntaa kohti espanjaa jos tarvitsee suojaa.

        En tiedä kelle vastasit, mutta huomasin, että Damienilla on ongelma. Yllättävää, kun on Le Camin veneitä laittanut kisakuntoon.

        Mutta noita surkeita kryssikulmia on monella fleetissä. Tietysti voi tuuli pyöriä, mutta hyvin oudon näköistä jälkeä piirtävät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä kelle vastasit, mutta huomasin, että Damienilla on ongelma. Yllättävää, kun on Le Camin veneitä laittanut kisakuntoon.

        Mutta noita surkeita kryssikulmia on monella fleetissä. Tietysti voi tuuli pyöriä, mutta hyvin oudon näköistä jälkeä piirtävät.

        3-4 metrin vasta-aallokko sen varmaan tekee, että kryssikulmat jää heikoksi.

        Jos tuuliennusteet pitää paikkansa, Tapio karkaa muilta ensi viikon aikana. Saapa nähdä, muistaakseni viime kerran voittaja ajoi mahdollisimman lyhyttä reittiä, eikä hakenut tuulia laajoilla kaarroksilla. Tuolla valtamerellä ne kaarrokset on helposti satoja maileja, joten noin hitailla veneillä hyöty saattaa jäädä melko pieneksi tai kääntyä tappioksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        3-4 metrin vasta-aallokko sen varmaan tekee, että kryssikulmat jää heikoksi.

        Jos tuuliennusteet pitää paikkansa, Tapio karkaa muilta ensi viikon aikana. Saapa nähdä, muistaakseni viime kerran voittaja ajoi mahdollisimman lyhyttä reittiä, eikä hakenut tuulia laajoilla kaarroksilla. Tuolla valtamerellä ne kaarrokset on helposti satoja maileja, joten noin hitailla veneillä hyöty saattaa jäädä melko pieneksi tai kääntyä tappioksi.

        Tapion jäljellä oleva matka on lyhentynyt 8 mpk viimeisen 24 tunnin aikana, kolmella kärkiveneellä 60-70 mpk. Windy tosiaan lupaa mielenkiintoisia tuulia Biskajan jälkeen muutaman päivän kuluttua. Ulompana olisi mahdollisesti myötätuulta, kun rannikon lähellä olisi vastatuulta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä kelle vastasit, mutta huomasin, että Damienilla on ongelma. Yllättävää, kun on Le Camin veneitä laittanut kisakuntoon.

        Mutta noita surkeita kryssikulmia on monella fleetissä. Tietysti voi tuuli pyöriä, mutta hyvin oudon näköistä jälkeä piirtävät.

        Kryssikulmat sitä mitä odotin. Aallokko isoa ja veneet täydessä lastissa. Etelässä vielä vaihtelevat tuulet. 90 astetta vaikea saavuttaa noissa oloissa. 120 astetta Vahinko tuo damian in ongelmat. Selkeästi tosissaan liikenteessä. No toisaalta maaliin pitäisi päästä, pitää vene ja kippari ehjänä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kryssikulmat sitä mitä odotin. Aallokko isoa ja veneet täydessä lastissa. Etelässä vielä vaihtelevat tuulet. 90 astetta vaikea saavuttaa noissa oloissa. 120 astetta Vahinko tuo damian in ongelmat. Selkeästi tosissaan liikenteessä. No toisaalta maaliin pitäisi päästä, pitää vene ja kippari ehjänä.

        Miksi ne veneet kevenevät matkan kuluessa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi ne veneet kevenevät matkan kuluessa?

        Öö... Oisko esim vettä juodaan ja ruokaa syödään. Varmaan yli tonnin verran? Tietääkös joku?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Öö... Oisko esim vettä juodaan ja ruokaa syödään. Varmaan yli tonnin verran? Tietääkös joku?

        Mahtoiko muuten VDH vipata tyhjät viinipullot laidan yli edellisessä skabassa? Tarina kertoo että hänellä oli 75 pottua punkkua mukana.

        Ja aikanaan Sayula 2:ssa oli oikea kokki, joka duunasi pihvejä ja muuta nannaa kun Ramon Carlín voitti Whitbreadin. Silloin ei painonsäästöjä mietitty. Jonnet ei muista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mahtoiko muuten VDH vipata tyhjät viinipullot laidan yli edellisessä skabassa? Tarina kertoo että hänellä oli 75 pottua punkkua mukana.

        Ja aikanaan Sayula 2:ssa oli oikea kokki, joka duunasi pihvejä ja muuta nannaa kun Ramon Carlín voitti Whitbreadin. Silloin ei painonsäästöjä mietitty. Jonnet ei muista.

        Tuskin vippasi, sillä roskathan piti esitellä maaliintulon jälkeen kisajärjestäjille.


    • Anonyymi

      Noin yleisesti ottaen en pidä kauhean järkevänä ottaa heti alussa massiivista riskiä reitinvalinnassa, mutta toivotaan, että Tapsa on oikeassa. Ulkopuolista meteorologia noi ei saa käyttää, joten tuskin kellään on selvästi toisia parempaa ennustetta. Tai viimeksihän tämän suhteen huijattiin. Onko nyt radioamatöörivehkeitä mukana?

      • Anonyymi

        Enpä tiedä onko tuo Tapion reitinvalinta mitenkään riski. Selväpiirteinen eikä suurta win/loose tilannetta. Sitä en tiedä millä perusteella Tapio päättää heittää vendan, kovin ulos portugalin rannikosta ei ehkä kannata jäädä, kun matka kasvaa siinä melkoisesti ja riski vasta tuulista (tilasto) kasvaa. Tuo nykyinen Tapion suunta aika tyypillinen muuten tuolta lähteville kisoille. Enemmän tuolla rannikolla sitä. Ja tosiaan ekassa kisassa "huijattiin", saivat lähestulkoon reititystä. Nyt ovat yleisempien säätiedotusten varassa, eli reitti pitää sitten itse päätellä. En ole lukenut Notice of race, mutta veikkaan että saman tyyppinen kun korjasivat viimeksi. Eli kilpailijoille voi kertoa matalien liikkeistä yms, mutta mitään osviittaa siitä mihin purjehtia ei voi antaa. Pl GGRn antamat ohjeet joissain tilanteissa turvallisuuden takia. Näitähän viimeksi annettiin ja jopa pyydettiin ylittämään etelässä jäävuoriraja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Enpä tiedä onko tuo Tapion reitinvalinta mitenkään riski. Selväpiirteinen eikä suurta win/loose tilannetta. Sitä en tiedä millä perusteella Tapio päättää heittää vendan, kovin ulos portugalin rannikosta ei ehkä kannata jäädä, kun matka kasvaa siinä melkoisesti ja riski vasta tuulista (tilasto) kasvaa. Tuo nykyinen Tapion suunta aika tyypillinen muuten tuolta lähteville kisoille. Enemmän tuolla rannikolla sitä. Ja tosiaan ekassa kisassa "huijattiin", saivat lähestulkoon reititystä. Nyt ovat yleisempien säätiedotusten varassa, eli reitti pitää sitten itse päätellä. En ole lukenut Notice of race, mutta veikkaan että saman tyyppinen kun korjasivat viimeksi. Eli kilpailijoille voi kertoa matalien liikkeistä yms, mutta mitään osviittaa siitä mihin purjehtia ei voi antaa. Pl GGRn antamat ohjeet joissain tilanteissa turvallisuuden takia. Näitähän viimeksi annettiin ja jopa pyydettiin ylittämään etelässä jäävuoriraja.

        Olin heinäkuussa Portugalin rannikolla, ja tuossa Lissabonin pohjoispuolella oli meri sen näköistä, etten olisi sinne lähtenyt laivaa pienemmällä paatilla. Kolme-neljämetristä aallokkoa, joka aalto murtui. Sanoivat, että siellä tuulee aina, ja nyt oli rauhallinen päivä. Tosin siellä kesällä usein tuulee pohjoisesta ja nyt näyttää olevan tulossa etelätuulet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olin heinäkuussa Portugalin rannikolla, ja tuossa Lissabonin pohjoispuolella oli meri sen näköistä, etten olisi sinne lähtenyt laivaa pienemmällä paatilla. Kolme-neljämetristä aallokkoa, joka aalto murtui. Sanoivat, että siellä tuulee aina, ja nyt oli rauhallinen päivä. Tosin siellä kesällä usein tuulee pohjoisesta ja nyt näyttää olevan tulossa etelätuulet.

        Tuosta merenkäynnistä--- veikkaan että Tapio kattelee ja meinaa olevan aika kesyä. Jos vertaa viime kisan luoviskelua Uuden seelannin vesillä. Oli aika tiukkaa settiä siellä - tuuli vastaan ja kovaa, paatti ei kulje ja aallokko oli todella suurta


    • Anonyymi

      Ja Damien suuntaa takaisin lähtöpaikkaan. Toivottavasti ehtii lähtemään merelle ennen sunnuntaita. Tarkoittaa sitä että enemmänkin hajonnut kiinnitykset. Tullee olemaan yli 500mpk jäljessä kärkeä. Matkaa lähtöön 200mpk.

    • Anonyymi

      Sunnuntaina-maanantaina alueella tulee 20m/s tuulia. Saa nähdä, kuinka moni keskeyttää silloin.

      • Anonyymi

        En huomannyt ainakaan Windystä moisia. Enkä Ventuskystakaan. Lienevät silloin jo reilusti Biskajanlahdelta poistuneita.

        Siis kymmentä metriä sekunnisa etelästä niin suunnuntaina kuin maanantainakin. Etenkin lähempänä Portugalin rannikkoa. Ulompana näyttää maanantaina tyyntyvän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En huomannyt ainakaan Windystä moisia. Enkä Ventuskystakaan. Lienevät silloin jo reilusti Biskajanlahdelta poistuneita.

        Siis kymmentä metriä sekunnisa etelästä niin suunnuntaina kuin maanantainakin. Etenkin lähempänä Portugalin rannikkoa. Ulompana näyttää maanantaina tyyntyvän.

        Ok, näköjään näyttää tosiaan tyyntyvän. On kyllä vastainen Espanjan rannikon porukalle. Viimeksi kolmannes porukasta jäi jo Euroopan rannoille.


    • Anonyymi

      Hiukan tarkempia reittitietoja löytyy Marine Trafficista. Mutta lähinnä, niistä, jotka ovat lähellä rannikkoa.

      • Anonyymi

        Kannattaa katsoa vesselfinderista. Näkyy tuolla alueella paljon paremmin kuin Marinetraffic. Asteria päivittynyt sinne puolisen tuntia sitten.


    • Anonyymi

      Tapion positio on leporytminkin kannalta hyvä. Ei käy kateeksi tuota Espanjan pohjoisrannikolle päätynyttä ryhmää. Siellä on melkoinen vesiliikennetiheys, joten ei ole herkkua vetää samoilla silmillä 24/7. Ulkona on väljempää.

      • Anonyymi

        Tätä espanjn rannikon porukkaa myös mietin. Paljon liikennettä ja pitää olla rannan kanssa myös tarkkana. Ettei käy kuten HugoBossille.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Tapiolla tällä hetkellä ylivoimainen venevauhti 6 solmua. Jos ja kun tuo jatkuu, lienee keulilla, kun kohtaa muut veneet.

      • Anonyymi

        Mikäs niitä muita hidastaa? Monet kulkee alle 3 kn. Miksi? Pitäishän noiden keskituulen kryssillä kulkea yli 5 solmua. Tomy sentään 5.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikäs niitä muita hidastaa? Monet kulkee alle 3 kn. Miksi? Pitäishän noiden keskituulen kryssillä kulkea yli 5 solmua. Tomy sentään 5.

        Jotkut lähellä Espanjan rannikkoa, ei siis tuule. Osalla kova kryssi 3-4 vasta-aaltoon on liikaa. Tapio on sitä harjoitellut. Ja sitten osa säästelee veneitään.


      • Anonyymi

        Tapio nyt jo neljäntenä virallisestikin. Kärki tulee olemaan aika nipussa kun kohtaavat, joten Tapio ei saanut reitistään niin merkittävää hyötyä kuin alkuun näytti mahdollisesta. Tuuliennuste vähän muuttui ja nyt näyttäisi että koko kärkijoukko joutuu vastaisiin tuuliin, kukaan ei pääse kiertämään matalan länsipuolelle. Tapio olisi voinut päästä, ellei olisi kääntynyt, mutta siinä oli tietysti riski ajautua matalan keskukseen. Tätä se on hitailla veneillä ja vähemmillä säätiedoilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tapio nyt jo neljäntenä virallisestikin. Kärki tulee olemaan aika nipussa kun kohtaavat, joten Tapio ei saanut reitistään niin merkittävää hyötyä kuin alkuun näytti mahdollisesta. Tuuliennuste vähän muuttui ja nyt näyttäisi että koko kärkijoukko joutuu vastaisiin tuuliin, kukaan ei pääse kiertämään matalan länsipuolelle. Tapio olisi voinut päästä, ellei olisi kääntynyt, mutta siinä oli tietysti riski ajautua matalan keskukseen. Tätä se on hitailla veneillä ja vähemmillä säätiedoilla.

        Olettaisin Tapion pysyttelevän tuulissa ja suuntaavan vuorokauden sisään luoteeseen. Tuskin on menossa tuonne Galicean kärkeen, jossa muut ovat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jotkut lähellä Espanjan rannikkoa, ei siis tuule. Osalla kova kryssi 3-4 vasta-aaltoon on liikaa. Tapio on sitä harjoitellut. Ja sitten osa säästelee veneitään.

        Pitäishän noiden kulkea kryssillä yli 3 solmua jo 3 m/s tuulessa. Onko ollut noin kevyttä. Vastaavasti kovassa tuulessa 6 solmua. Onko siinä sitten tarpeen jarrutella 3 solmuun?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitäishän noiden kulkea kryssillä yli 3 solmua jo 3 m/s tuulessa. Onko ollut noin kevyttä. Vastaavasti kovassa tuulessa 6 solmua. Onko siinä sitten tarpeen jarrutella 3 solmuun?

        Ovat valielleet vasta-aallokkoa, vaikka tuulen puolesta kyytiä voisi ajatella olevan, aallokko tuhoaa vauhdin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olettaisin Tapion pysyttelevän tuulissa ja suuntaavan vuorokauden sisään luoteeseen. Tuskin on menossa tuonne Galicean kärkeen, jossa muut ovat.

        No nyt meni ilmansuunnatkin itsellä jo sekaisin, lounaaseen tietty tarkoitin vain luoteeseen tuli vahingossa kirjoitettuakin :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ovat valielleet vasta-aallokkoa, vaikka tuulen puolesta kyytiä voisi ajatella olevan, aallokko tuhoaa vauhdin.

        3 m vasta-aallokkoon saa vauhtia jotain aivan muuta kuin vajaat 3 solmua, jos tuulta on. 3 m/s tuulessa voi mennä vaikeaksi, mutta 5 m/s jo riittää helposti parempaan vauhtiin ja 8 m/s riittää ainakin 5 solmun vauhtiin. Ja onhan Tomy ajellutkin 5-6 solmua. Tomyn jälkikin näyttää normaalilta, toisin kuin suurimman osan muista. Mutta ei taida montaa kilpapurjehtijaa mukana ollakkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        3 m vasta-aallokkoon saa vauhtia jotain aivan muuta kuin vajaat 3 solmua, jos tuulta on. 3 m/s tuulessa voi mennä vaikeaksi, mutta 5 m/s jo riittää helposti parempaan vauhtiin ja 8 m/s riittää ainakin 5 solmun vauhtiin. Ja onhan Tomy ajellutkin 5-6 solmua. Tomyn jälkikin näyttää normaalilta, toisin kuin suurimman osan muista. Mutta ei taida montaa kilpapurjehtijaa mukana ollakkaan.

        Eikös tuo Biskajanlahden ristiaallokko ole ihan maailmankuulu hankaluudestaan? En välttämättä vertaisi täkälöisillä vesillä hankittuihin kokemuksiin.

        Ja jos GGR;n osallistujat eivät ole kilpapurjehtijoita, niin kuka sitten on? Viikkokisoissa kävijätkö?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös tuo Biskajanlahden ristiaallokko ole ihan maailmankuulu hankaluudestaan? En välttämättä vertaisi täkälöisillä vesillä hankittuihin kokemuksiin.

        Ja jos GGR;n osallistujat eivät ole kilpapurjehtijoita, niin kuka sitten on? Viikkokisoissa kävijätkö?

        Enemmän he ovat seikkailijoita kuin kilpapurjehtijoita, kun lueskelee kippariesittelyjä. VDH oli kilpapurjehtija. Damien on myös. Tapiokin on, mutta ei ainakaan viimeksi purjehtinut lainkaan sen mukaisesti.

        Eikä GGR ole kilpapurjehdustakaan oikein kummallisine sääntöineen. Eihän se edes noudata kilpapurjehdussääntöjä ja koneellakin saa ajaa 25 l edestä vapaasti ja sen jälkeen 2 h aikasakko jokaisesta litrasta.

        Mutta eiköhän ne erot tule kunnolla vasta sitten kun päästään vauhtiin eli jotkut ajavat 7 solmun päälle tunnista toiseen ja toiset eivät. Damien luultavasti tulee monesta ohi, jos saa veneensä kuntoon. Ellei ohita jo Biskajan lahdella noita Markia jne., jotka eivät etene juuri lainkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olettaisin Tapion pysyttelevän tuulissa ja suuntaavan vuorokauden sisään luoteeseen. Tuskin on menossa tuonne Galicean kärkeen, jossa muut ovat.

        Käännöksen jälkeen Tapion suunta oli enemmän lounaaseen, nyt mennyt jo jonkin aikaa etelään suoraan kohti rannikkoa. Ei kai tuosta asemasta enää lähdetä matalan toista puolta hakemaan? Tuuliennuste näyttää rannikon lähellä myötäistä, mutta vähänkin kauempana vastaista, joten taitaa Tapiokin pyrkiä ihan rantaan. Siellä on vähän pläkän riskiä, mutta sitten olis koko kärki samassa pläkässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Enemmän he ovat seikkailijoita kuin kilpapurjehtijoita, kun lueskelee kippariesittelyjä. VDH oli kilpapurjehtija. Damien on myös. Tapiokin on, mutta ei ainakaan viimeksi purjehtinut lainkaan sen mukaisesti.

        Eikä GGR ole kilpapurjehdustakaan oikein kummallisine sääntöineen. Eihän se edes noudata kilpapurjehdussääntöjä ja koneellakin saa ajaa 25 l edestä vapaasti ja sen jälkeen 2 h aikasakko jokaisesta litrasta.

        Mutta eiköhän ne erot tule kunnolla vasta sitten kun päästään vauhtiin eli jotkut ajavat 7 solmun päälle tunnista toiseen ja toiset eivät. Damien luultavasti tulee monesta ohi, jos saa veneensä kuntoon. Ellei ohita jo Biskajan lahdella noita Markia jne., jotka eivät etene juuri lainkaan.

        Viimeksi barnakkelipohjalla kilpapurjehtijan mukaisesti purjehtimisesta ei olisi ollut mitään hyötyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viimeksi barnakkelipohjalla kilpapurjehtijan mukaisesti purjehtimisesta ei olisi ollut mitään hyötyä.

        Pohjakasvillisuuden tullessa kärki oli jo kuukauden edellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pohjakasvillisuuden tullessa kärki oli jo kuukauden edellä.

        Ei se pohjakasivillisuus yhtäkkiä ilmesty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Enemmän he ovat seikkailijoita kuin kilpapurjehtijoita, kun lueskelee kippariesittelyjä. VDH oli kilpapurjehtija. Damien on myös. Tapiokin on, mutta ei ainakaan viimeksi purjehtinut lainkaan sen mukaisesti.

        Eikä GGR ole kilpapurjehdustakaan oikein kummallisine sääntöineen. Eihän se edes noudata kilpapurjehdussääntöjä ja koneellakin saa ajaa 25 l edestä vapaasti ja sen jälkeen 2 h aikasakko jokaisesta litrasta.

        Mutta eiköhän ne erot tule kunnolla vasta sitten kun päästään vauhtiin eli jotkut ajavat 7 solmun päälle tunnista toiseen ja toiset eivät. Damien luultavasti tulee monesta ohi, jos saa veneensä kuntoon. Ellei ohita jo Biskajan lahdella noita Markia jne., jotka eivät etene juuri lainkaan.

        Aika kovat olot siellä on Yksi tyyppi sai kannella ollessaan aallon päällensä ja lensi istumalaatikkoon. Meni tajuttomaksi ja loukkasi kätensä.


    • Anonyymi

      Bayanat kohta Gijonin satamassa?? Jotain rikki?

      • Anonyymi

        Näköjään vanha positio. Ei löydy AISsista lainkaan. Tässäkö syy että rahtari ajoi päälle harjoituskisassa`


      • Anonyymi

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Mihin ihmeeseen suuntaa Abhilash? Suunta on ollut pitkään luoteeseen. Hajosiko herätyskello? Aikooko Englantiin viemään kukat kansanyhteisön hallitsijan muistolehtoon?

      • Anonyymi

        Lienee kyse sellaisesta purjehdustekniikasta kuin luoviminen. Edetäkseen kohti lännessä olevaa tuulensilmää, joutuu ajamaan välillä luoteeseen ja välillä lounaaseen.

        Koska tuuli on kääntymässä etelään, voi olla hyödyllistä olla kohta lännemmässä, jos on matkalla etelään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lienee kyse sellaisesta purjehdustekniikasta kuin luoviminen. Edetäkseen kohti lännessä olevaa tuulensilmää, joutuu ajamaan välillä luoteeseen ja välillä lounaaseen.

        Koska tuuli on kääntymässä etelään, voi olla hyödyllistä olla kohta lännemmässä, jos on matkalla etelään.

        Windyn mukaan hän ajelee sivutuuleen. Tapsahan menee melkein päinvastaiseen suuntaan, vaikka heillä on sama tuuli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Windyn mukaan hän ajelee sivutuuleen. Tapsahan menee melkein päinvastaiseen suuntaan, vaikka heillä on sama tuuli.

        Samasta tuulesta ei voi olla kyse, kun ovat aivan eri paikassa. Tottakai Abilash ajaa niin ylös, kuin on järkevää. Kun tuuli on kääntymässä etelään, ja kun se vielä heikkenee lähellä rannikkoa, kannattaa olla lännenpänä. Tokikaan liian kauas luoteeseen ei kannata ajaa, koska matka alkaa väistämättä pidetä.

        Otaksun, että Abilash tekee kohta vendan vasemmalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samasta tuulesta ei voi olla kyse, kun ovat aivan eri paikassa. Tottakai Abilash ajaa niin ylös, kuin on järkevää. Kun tuuli on kääntymässä etelään, ja kun se vielä heikkenee lähellä rannikkoa, kannattaa olla lännenpänä. Tokikaan liian kauas luoteeseen ei kannata ajaa, koska matka alkaa väistämättä pidetä.

        Otaksun, että Abilash tekee kohta vendan vasemmalle.

        Ventuskyn historiatietojen perusteella Abilash on ajanut nimenomaan länsituulessa. Ja ajaa edelleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ventuskyn historiatietojen perusteella Abilash on ajanut nimenomaan länsituulessa. Ja ajaa edelleen.

        Ja vielä lisään, että Abhilasin kurssi risteää piakkoin Lehtisen reittiä 90 asteen kulmassa. Kun Lehtinen oli noilla paikkeilla, olosuhteet olivat tuulen suhteen samat kuin Abilashilla nyt. Siis luovia molemmilla, Lehtisellä toki 80 mailin etumatka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samasta tuulesta ei voi olla kyse, kun ovat aivan eri paikassa. Tottakai Abilash ajaa niin ylös, kuin on järkevää. Kun tuuli on kääntymässä etelään, ja kun se vielä heikkenee lähellä rannikkoa, kannattaa olla lännenpänä. Tokikaan liian kauas luoteeseen ei kannata ajaa, koska matka alkaa väistämättä pidetä.

        Otaksun, että Abilash tekee kohta vendan vasemmalle.

        Abilash ja Tapio lähteneet hakemaan matalapaineen länsireunaa. Luulen että jos tuuliennuste nyt osuu oikeaan, tämä kaksikko vetää aika mittavan kaulan seuraaviin alkuviikosta.

        Ihmettelen kyllä suuresti Simon Curwenin ajojälkeä. Kaveri tullut monta päivää vastatuuleen luovimatta. Tosin samalta näyttää Jeremyn jälki. Olisiko niin, että rannikon lähellä vaikuttaa maatuuli-merituuli -ilmiö, jolloin pääseekin ajamaan sivutuulessa, vaikka isossa kuvassa tuulet näyttää vastaiselta?


    • Anonyymi

      Tapion riski kannatti, varsinkin kun Damien kääntyi edeltä pois ja Tomy purjehtii hyvää vauhtia aivan väärään suuntaan.

      Kärkikolmikko on hiukan irti muista. Tomyllä ollut kuitenkin paras vauhti. Saanee kiinni, kun joskus kääntyy oikeaan suuntaan.

      Toivottavasti Damien ehtii lähteä uudelleen. Jos ehtii, arvaan saavan kärjen kiinni kahdessa kuukaudessa. Paljon tietysti tuuristakin kiinni.

      Edward opetteli kryssimään 4 vrk ja sai tarpeekseen etenemättä juurikaan. Nyt menossa hyvää vauhtia takaisin lähtöpaikalle.

    • Anonyymi

      Oliko vielä paljonkin niitä, joiden mielestä Lehtisen reittivalinta oli huono? Nyt kärkikolmikko on aika kivassa nipussa, ja Lehtinen on yksi heistä. Seuraaviin on 60 mailin kaula.

      Siimajalka

      • Anonyymi

        Itse ainakin kommentoin tuolla aiemmin että Tapion valinta oli itse asiassa vähäriskinen. Tietysti märkää kryssiä, mutta taitaa olla tottunut siihen. Tuolta rannikolta olisi voinut saada isonkin edun. Tai menettää kaiken. No nyt nopeimmat pärjäsivät hyvin. Hitaimmat aika jumissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse ainakin kommentoin tuolla aiemmin että Tapion valinta oli itse asiassa vähäriskinen. Tietysti märkää kryssiä, mutta taitaa olla tottunut siihen. Tuolta rannikolta olisi voinut saada isonkin edun. Tai menettää kaiken. No nyt nopeimmat pärjäsivät hyvin. Hitaimmat aika jumissa.

        Tulossa muutamaksi päiväksi pottumaista tuulta. Tiistaina helpottaa?


      • Anonyymi

        Oli turha riski, jos luottaa venevauhtiin ja näkee/kuulee minne muut menivät. Ehkä ei tiennyt olevansa ainoa tuolla reitillä?

        Puoli fleettiä ei osaa tai halua kryssiä ja jäivät siksi. Tomy olisi kärkifleetissä, jos olisi tehnyt vendan eilen. En tiedä miksi menee poispäin seuraavasta reittipisteestä, kun toisella halssilla pääsisi kohti. Damien oli reilusti Tapion edellä ja nopeampi, kunnes hajotti tuuliperäsimen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oli turha riski, jos luottaa venevauhtiin ja näkee/kuulee minne muut menivät. Ehkä ei tiennyt olevansa ainoa tuolla reitillä?

        Puoli fleettiä ei osaa tai halua kryssiä ja jäivät siksi. Tomy olisi kärkifleetissä, jos olisi tehnyt vendan eilen. En tiedä miksi menee poispäin seuraavasta reittipisteestä, kun toisella halssilla pääsisi kohti. Damien oli reilusti Tapion edellä ja nopeampi, kunnes hajotti tuuliperäsimen.

        Mitä tuuliperäsinrikkoon tulee, niin maalin pääseminen on voittamisen välttämätön edellytys. Tässä tapauksessa välttämätöntä on päästä myös lähtemään uudelleen liikkeelle ajoissa.


    • Anonyymi

      Sep 9, 2022, 4:09 PM
      71: #AbhilashTomy (India) - Rustler 36 “Bayanat”: wrongly predicted a windshift

      Tämä se just on se riski luovilla. Jos olet rata-alueen väärässä reunassa, kun tulee tuulen shift, niin häviät selvästi matkassa niihin nähden, jotka ovat keskellä rata-aluetta. Mutta erityisesti niihin nähden, jotka ovat shiftin suhteen oikein sijoittuneita. Ja aina ei voi luottaa siihen, että tuuliennusteet ovat oikeassa.

      • Anonyymi

        Tomy on mennyt 24h -3 mailia ja kärkipää 75 mailia kohti maalia. 80 mailin tappio päivässä on jo aika hankala. Tuskin hän niin hyvä meteorologi on, että osaa itsensä sijoittaa juuri oikeaan kohtaan tuota nopeasti liikkuvaa matalapainetta. Mutta eipä tuo nyt ole kokonaisuudessa paljoakaan, kun viimeksi oli kärkiveneillä jotain viikon erot Tyynellä valtamerellä.


      • Anonyymi

        Tuossa klo 16:00 UTC datassa sen näkee. Melkein 180-asteen venda, ja vendan jälkeen palaa takaisin melkein omia jälkiään.


    • Anonyymi

      Lehtinen jatkaa hyvissä tuulissa reitinjakojärjestelmän länsipuolella lounaaseen, kuten oletettavaa olikin. Jatkanee samaa kurssia vielä huomiseen, ja tuulen käännyttyä kohti reittipistettä.

      Tapion "varmanpäälle" reittivalinnan kaikkia hedelmiä ei ole vielä edes korjattu. Paremman position/purjehduskelin lisäksi Tapio on taatusti myös levänneempi, kun Biskajan ristiaallokossa ruuhkan seassa kryssanneet.

      Se jos suuri osa kilpailijoista valitsi Tapiota huonomman reitin, ei tietenkään tee Lehtisen paremmasta valinnasta riskireittiä. Vaikka luottaa venevauhtiinsa, voi silti myös luottaa päätöksentekokykyynsä. Muiden liikkeitä peesaamalla ei voi olla kärjessä ja kärjessä on luotettava omaan päätöksentekokykyyn.

      Valtameripurjehduskilpailun kyseessä ollessa ryhmässä purjehtiminen on ylipäätään ihan lapsellinen ajatus, tuo porukka hajoaa joka tapauksessa. Lehtisen reittivalinnan kuvaileminen riskiksi paljastaa vain analysoijan peilaavan tapahtumia omiin satunnaisiin sprintti/ratakisoihin, joilla ei ole mitään yhtymäkohtaa GGR kisan kanssa. Sprintissä voi menestyä trimmaamalla, mutta GGR:ssä maaliinkin tuleminen vaatii paaaaljon enemmän. Miettikää nyt vähän, nuo äijät ja muija asuu tuolla veneessä! Ei tuo ole mikään välähdyksen omainen adrenaliiniryöppy, jossa edes yritetään keskittyä skuuttiköysi kädessä koko ajan trimmiin.

      • Anonyymi

        Kyllä tuollaisen kisan voi hävitä alussa, muttei voittaa. En kyllä tiedä, tiesikö Tapsa, missä muut menivät, millä on tietysti iso vaikutus tässä kysymyksessä. Konservatiivinen taktiikka olisi pysyä samalla reitillä kuin kaikki muut ja keskittyä venevauhtiin. Jos ei siinä pärjää, voi yrittää rohkeita reitinvalintoja tilanteen tullen. Itse olisin taipuvainen konservatismiin, mutta minä makaankin kotona.


      • Anonyymi

        Ryhmässä purjehtiminen on eri asia kuin lähteä täysin muuta reittiä kuin muut. On se suuri riski valtamerellä aivan kuten saaristossa tai radalla. Jos ennuste menee pieleen, voi koko fleetti karata. Tässä kisassa ei ehkä tiedä missä muut ovat. Vai puhuvatko avoimesti toistensa kanssa SSB:llä?

        No tuolla on niin surkeita kryssijöitä, ettei ole vaaraa jäädä viimeiseksi tuossa kryssivaiheessa.

        Vaikea edes sanoa auttoiko reittivalinta vai ei, kun ei tiedä miten hyvää vauhtia kukin tuolla purjehtii. Johdossa oleva Simon on ilmeisen hyvin onnistunut reitinvalinnoissaan. Vauhti ei ole kaksinen ollut. Tomyllä vaikuttaa vauhti olevan OK, mutta reittivalinta todella outoa.


    • Anonyymi

      Jaha, kukapa onkin johdossa? Tapio Lehtinen, mailin verran edellä Simon Curwinia.

      • Anonyymi

        Nyt jo 5 mpk johdossa, mutta karttaa katsomalla Simon näyttäisi olevan lähempänä seuraavaa reittipistettä.

        Näyttää myös Tapiolle VMG recent 8,0 solmua, mikä on mahdoton.

        Hyvin on Tapio aloittanut, paljon paremmin kuin odotin. Monet muut taas ovat olleet todella surkeita.

        Damienin joutuminen ongelmiin ensimmäisenä oli yllättävää. Ollut kuitenkin rakentamassa Le Camin veneitä ja luulisi harjoitelleen paljon Biskajanlahdella kryssimistä.


      • Anonyymi

        Hienosti menee. Kerääntyyköhän porukka yhteen ennen Kanariaa. Onkohan siellä monta poijua valmiina


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt jo 5 mpk johdossa, mutta karttaa katsomalla Simon näyttäisi olevan lähempänä seuraavaa reittipistettä.

        Näyttää myös Tapiolle VMG recent 8,0 solmua, mikä on mahdoton.

        Hyvin on Tapio aloittanut, paljon paremmin kuin odotin. Monet muut taas ovat olleet todella surkeita.

        Damienin joutuminen ongelmiin ensimmäisenä oli yllättävää. Ollut kuitenkin rakentamassa Le Camin veneitä ja luulisi harjoitelleen paljon Biskajanlahdella kryssimistä.

        Damienillahan ei ollut minkäänlaisia kryssimisongelmia - ehkäpä kokemus alueelta sai hänetkin valitsemaan pohjoisen reitin.

        Tuuliperäsinvaivat olivat edellisessäkin kisassa yleisiä. Kai niitä voi sattua kenelle tahansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Damienillahan ei ollut minkäänlaisia kryssimisongelmia - ehkäpä kokemus alueelta sai hänetkin valitsemaan pohjoisen reitin.

        Tuuliperäsinvaivat olivat edellisessäkin kisassa yleisiä. Kai niitä voi sattua kenelle tahansa.

        Alussahan Damien meni etelään ja tuli sieltä selvästi Tapion edelle. Näkemättä jäi kuinka pitkään olisi tuonne jatkanut.

        Ilmeisesti häneltä hajosi tuuliperäsimen kiinnitys veneeseen eikä itse tuuliperäsin? Jos näin, luulisi sen olleen koeponnistettu tuossa kelissä moneen kertaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt jo 5 mpk johdossa, mutta karttaa katsomalla Simon näyttäisi olevan lähempänä seuraavaa reittipistettä.

        Näyttää myös Tapiolle VMG recent 8,0 solmua, mikä on mahdoton.

        Hyvin on Tapio aloittanut, paljon paremmin kuin odotin. Monet muut taas ovat olleet todella surkeita.

        Damienin joutuminen ongelmiin ensimmäisenä oli yllättävää. Ollut kuitenkin rakentamassa Le Camin veneitä ja luulisi harjoitelleen paljon Biskajanlahdella kryssimistä.

        Taas tasoissa, Tapio kai ykkösenä sillä perusteella, että hän on purjehtinut pidemmän matkan ollakseen yhtä kaukana maalissa kuin kakkosena oleva… ;)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alussahan Damien meni etelään ja tuli sieltä selvästi Tapion edelle. Näkemättä jäi kuinka pitkään olisi tuonne jatkanut.

        Ilmeisesti häneltä hajosi tuuliperäsimen kiinnitys veneeseen eikä itse tuuliperäsin? Jos näin, luulisi sen olleen koeponnistettu tuossa kelissä moneen kertaan.

        Damien taas liikkeellä, kevyesti ehti.


    • Anonyymi

      Minusta Tapion ulompi reitti näyttää edelleen hyvältä. Tuuli kääntyy parin kolmen päivän päästä lännempään sitä enemmän mitä ulompana on. Kanarian portille pääsee siis leppoisassa sivutuulessa.

    • Anonyymi

      Mutta asiasta aivan toiseen: pitikö viime kisassakin kiertää Trinidad-saari Brasilian edustalla? Muistelen, että monet kyllä aika kauas länteen eteläisellä Atlantilla koukkasivat, mutta ei se tainnut silloin pakollista olla.

    • Anonyymi

      Hyvä Tapsa. Vaikkei kisa ratkea 1. kuukauden aikana puoleen eikä toiseen kalustovauriot poislukien, niin mukava on kärjessä olla.

      Taitaa käydä niin että Tapion kurssin hyöty netotaan viikon puolivälissä. Ilmiselvästi pyrkii lännestä tulevan matalan länsipuolelle. Pääjoukko jäänee vastatuuleen tai tyveneen Portugalin rannikolle

      • Anonyymi

        Oikeastaan käy pikemminkin niin, että matalapaine siirtyy Tapion yli - ajamalla vain tätä halssia pari päivää tuuli kääntyy mukavasti lounaan suunnalle, siitä vendaa ja sivutuulessa Kanarialle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikeastaan käy pikemminkin niin, että matalapaine siirtyy Tapion yli - ajamalla vain tätä halssia pari päivää tuuli kääntyy mukavasti lounaan suunnalle, siitä vendaa ja sivutuulessa Kanarialle.

        Eikös siinä yllä sanota juuri näin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös siinä yllä sanota juuri näin.

        Ei kai aivan. Matalapainehan sieltä tulee ilman että Tapion tarvitsisi sen länsipuolelle suoranaisesti pyrkiä. Siis matalapaineen liike on olennaisempaa kuin Tapion liike.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Katsopa tarkemmin.

    • Anonyymi

      Guillou aloittanut takaa-ajon ja kisassa mukana. Hieno homma. Ja sääarpa näyttää suosivan. Pääsee purjehtimaan monta päivää kunnon laitamyötäisessä suoraan lyhintä reittiä Galicia kärkeen. Toivotaan tuuliperäsimen korjauksen onnistuneen.

      • Anonyymi

        Jos osaatte ranskaa, niin täällä Damien selittää, mikä oli tuuliperäsimessä pielessä. Itse en riittävän hyvin osaa.

        https://youtu.be/bHMXzSRVI5I


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos osaatte ranskaa, niin täällä Damien selittää, mikä oli tuuliperäsimessä pielessä. Itse en riittävän hyvin osaa.

        https://youtu.be/bHMXzSRVI5I

        Tuuliperäsimen rungon styyrpuurin puoleiseen alakiinnikkeeseen lukitseva 10mm kiinnitystappi oli katkennut, tuulta oli 30kn ja aallokko kunnollinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuuliperäsimen rungon styyrpuurin puoleiseen alakiinnikkeeseen lukitseva 10mm kiinnitystappi oli katkennut, tuulta oli 30kn ja aallokko kunnollinen.

        Kiitokset,
        Siimajalka


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos osaatte ranskaa, niin täällä Damien selittää, mikä oli tuuliperäsimessä pielessä. Itse en riittävän hyvin osaa.

        https://youtu.be/bHMXzSRVI5I

        Saahan tuohon automaattisen käännöksen, josta jotain ymmärtää. Ihmetteli tuon hajoamista. Oli tukevasti tehty ja testattu. Ilmeisesti tekevät nyt vielä tukevammin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saahan tuohon automaattisen käännöksen, josta jotain ymmärtää. Ihmetteli tuon hajoamista. Oli tukevasti tehty ja testattu. Ilmeisesti tekevät nyt vielä tukevammin.

        Miten? Ranskankielisen litteraatin sain näkymään, mutta sitä en saanut kopioitua. Helpotti toki tuo kirjallinen muotokin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten? Ranskankielisen litteraatin sain näkymään, mutta sitä en saanut kopioitua. Helpotti toki tuo kirjallinen muotokin.

        Kännykällä en saanut käännöstä, mutta PC:llä pystyi valitsemaan mihin kieleen käännetään. Valitsin englannin.


    • Anonyymi

      Ilmeisesti Tapio luopui toivosta päästä seuraavan matalapaineen lännen puolelle. Sen sijaan Tapion pohjoispuolella olevassa klungassa muutamalla veneellä saattaisi siihen olla mahdollisuus. Vuorokausi sitten Tapio oli suunnilleen tasoissa Curwenin kanssa. Tuossa tuli sen verran ylimääräistä matkaa, että jäänyt Curwenista suunnilleen 70 mpk noin vuorokaudessa.

      • Anonyymi

        Eikös hän väistämättä pääse se länipuolelle, kuten kaikki muutkin, kun se matalapaine kulkee 60 km/h heidän ylitseen. Ei se paikalleen jää, vaan menee matereelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös hän väistämättä pääse se länipuolelle, kuten kaikki muutkin, kun se matalapaine kulkee 60 km/h heidän ylitseen. Ei se paikalleen jää, vaan menee matereelle.

        Ennen pitkää kyllä. Pohjoisesta tulevat voivat päästä myötäisiin päivää paria aiemmin. Tämä spekulointi Windyn ennusteen pohjalta. Mutta ei noita matalien liikkeitä ja tuulia niin tarkaan tiedä päivien päästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös hän väistämättä pääse se länipuolelle, kuten kaikki muutkin, kun se matalapaine kulkee 60 km/h heidän ylitseen. Ei se paikalleen jää, vaan menee matereelle.

        Ei se matalapaine noin nopeasti kulje. Tuulet, jotka kiertävät matalapainetta (vastapäivään pohjoisella pallonpuoliskolla), voivat toki olla noin nopeita. Matalapaine voi olla vaikka lähes paikallaan, ja sitä kiertävät tuulet olla tuon 60 km/h.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se matalapaine noin nopeasti kulje. Tuulet, jotka kiertävät matalapainetta (vastapäivään pohjoisella pallonpuoliskolla), voivat toki olla noin nopeita. Matalapaine voi olla vaikka lähes paikallaan, ja sitä kiertävät tuulet olla tuon 60 km/h.

        Olisiko Tapio saanut jonkun ennusteen, jossa matala pysyykin paikallaan tai liikkuu jopa länteen, minkä takia hän luopui sen kiertämisestä? Eihän noiden liikkeitä pysty tarkkaan ennustaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisiko Tapio saanut jonkun ennusteen, jossa matala pysyykin paikallaan tai liikkuu jopa länteen, minkä takia hän luopui sen kiertämisestä? Eihän noiden liikkeitä pysty tarkkaan ennustaa.

        Joo, se näyttääkin jäävän Portugalin rannikolle pyörimään. Kannattaa pysyä erossa siitä rannikosta, koska siellä on vastaiset tuulet koko ensi viikon.


    • Anonyymi

      Tapsa tietää ettei tämä kisa hosumalla lyhene ja ottanut yön selvästikin levon kannalta. Kurssi tuulensuuntaan nähden ollut tuuliperämisen ohjauskyvyn kannalta paras mahdollinen ja Marinetrafficin mukaan muu liikenne on todella vähäistä.

      Kiva seurata nähdäänkö träkkerinviivasta, milloin Tapsan purjehduspäivä on alkanut. Eiköhän tuo etelään suuntaa

    • Anonyymi

      Veikkaan, että Tapio ajelee tätä halssia vain puolille päivin. Sitten taas lounaaseen. Ei tuonne rannikolle kannata lähteä.

      • Anonyymi

        Kuten kävikin. Näyttää kulkua olevan lännempänä enemmän kuin idempänä. Reittivalinnat tämän kisan ratkaisevat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten kävikin. Näyttää kulkua olevan lännempänä enemmän kuin idempänä. Reittivalinnat tämän kisan ratkaisevat.

        En olisi niin varma, että reittivalinnat ratkaisevat. Odotetaan, että tulee niitä reippaampia avotuulia. Viimeksi VDH ajoi lähes aina vain suoraan seuraavaan reittipisteeseen ja hyvää vauhtia. Muut ajoivat pidempiä reittejä. Jotkut varmasti etsivät kevyempiä tuuliakin.

        Nyt ei ole VDH:n tasoista kisaajaa mukana, mutta Damien voi tulla kovaa takaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En olisi niin varma, että reittivalinnat ratkaisevat. Odotetaan, että tulee niitä reippaampia avotuulia. Viimeksi VDH ajoi lähes aina vain suoraan seuraavaan reittipisteeseen ja hyvää vauhtia. Muut ajoivat pidempiä reittejä. Jotkut varmasti etsivät kevyempiä tuuliakin.

        Nyt ei ole VDH:n tasoista kisaajaa mukana, mutta Damien voi tulla kovaa takaa.

        Voihan se olla kuten osakesijoittamisessa, että suoraan ajaminen on tässä kisassa keskimäärin paras reitti, koska jos reititystä ei sallita, suurin osa valinnoista on yhdentekeviä, ja pienemmät osat hyviä tai huonoja. Matka kiemurtelemalla pitenee taatusti, kuten kaupankäyntikustannukset lyhyessä kaupassa.


    • Anonyymi

      Ensi viikosta on tulossa mielenkiintoinen, jos Windyn tuuliennustukset toteutuvat. Matalapaineen keskus pyörii useamman päivän sillä vesialueella, jolla veneet ovat. Voi olla suhteellisen pienestä veneiden sijainnin vaihtelusta kyse, mikä vene saa milloinkin myötä- tai vastatuulta.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4803
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2290
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1816
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1546
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1481
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1328
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1247
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1121
    10. 23
      1102
    Aihe