Kukonsuon kaatopaikan maakasat

Anonyymi-ap

Pitääkö paikkaansa huhut, että kaupungin kukonsuon entiselle kaatopaikalle on kasattu valtavat kasat puhtaita maa-aineksia ja siellä tarvitsijoille aletaan lastaamaan koneella kuormia ilmaiseksi tarvitsijoille. Maa-ainekset olisi muhevaa multavaa maata veturitalleilta. Lisäksi alueella on kasattu polttopuuksi kelpaavaa materiaalia rekkakuormittain. Alkoiko loppusyksyn hulinat?

18

757

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Niin kauan kun kasat on sulia saa henkilöauton peräkärryllä hakea ilmaiseksi. Jos epäselvää soita elinkeino päällikölle.

      • Anonyymi

        Minä hain miinpräkäryliben maksoi 120e


    • Anonyymi

      Käykö maa-ainekset puutarhaviljelyyn? Löytyykö tutkimustulokset kaupungin sivuilta? Veturitallin alueella on ollut "nuhraantuneita" pilaantuneita maa-aineksia ja jokaisesta sieltä tuodusta kuormasta pitäisi löytyä tarkastusasiakirja.

    • Anonyymi

      Kukonsuon kaatopaikka sopisi hyvin ampumaradaksi.

      • Anonyymi

        Varikon polttoaine säiliön hanat jäi auki kun Sulo ja Ami lähti sivoojien kanssa saunomaan. Kesti pitkään että pienimunaisten paukut paloi loppuun. Niin meni paljon polttoainetta tallialueen hiilimurska patjaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varikon polttoaine säiliön hanat jäi auki kun Sulo ja Ami lähti sivoojien kanssa saunomaan. Kesti pitkään että pienimunaisten paukut paloi loppuun. Niin meni paljon polttoainetta tallialueen hiilimurska patjaan.

        Sade huuhteli hiilikasojen kreosoottiöljyt turvepatjaan ja vetureiden jäteöljymonttu oli pihalla. Se oli sitä aikaa, jolloin asiat hoidettiin maan tavan mukaan. Paljonkohan ”nuhrautuneiden” ns puhtaiden maa-ainesten kansojen puhdistaminen maksaa kukonsuolla veronmaksajille, joita ei ole voitu käyttää yhdyskuntarakentaminen? Kaupungin kukonsuolle tuoduista maa-aineksista ja laaduista pitäisi löytyä kirjaamisesta ja peritty maksut?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sade huuhteli hiilikasojen kreosoottiöljyt turvepatjaan ja vetureiden jäteöljymonttu oli pihalla. Se oli sitä aikaa, jolloin asiat hoidettiin maan tavan mukaan. Paljonkohan ”nuhrautuneiden” ns puhtaiden maa-ainesten kansojen puhdistaminen maksaa kukonsuolla veronmaksajille, joita ei ole voitu käyttää yhdyskuntarakentaminen? Kaupungin kukonsuolle tuoduista maa-aineksista ja laaduista pitäisi löytyä kirjaamisesta ja peritty maksut?

        Perusteluvelvollisuudesta on poikkeuksia. Hallintomenettelylakiin verrattuna poikkeuksia on rajoitettu ja tämä johtuu muun muassa perustuslain 21 §:n 2 momentin perusoikeussäännöksestä.

        Perustelut voidaan jättää esittämättä:

        jos tärkeä yleinen tai yksityinen etu edellyttää päätöksen välitöntä antamista. Säännös asettaa edellytykseksi toisaalta yleisen ja yksityisen edun merkityksen ja toisaalta sen, että päätös on annettava välittömästi. Tärkeä yleinen etu voi liittyä muun ohella yleisen turvallisuuden ylläpitoon ja esimerkiksi valvontatoimeen. Yksityinen etu taas voi liittyä esimerkiksi yksityiselämän suojaamiseen.

        jos päätös koskee kunnallisen monijäsenisen toimielimen toimittamaa vaalia. Säännöksessä vaalilla tarkoitetaan luottamushenkilöiden valintoja ja palvelussuhteeseen ottamista koskevia asioita, kun ne ovat kunnassa toimielimen ratkaistavia.

        Vaalin toimittamisesta säädetään kuntalain 60 §:ssä. Päätöksentekoon kuuluu, että esimerkiksi virkavaalissa ääniä voidaan antaa kenelle tahansa vaalissa kysymykseen tulevalle eli kelpoisuusvaatimukset täyttävälle hakijalle. Lopullinen valinta voi selvitä vasta kokouksessa suljetun lippuvaalin jälkeen. Tämän vuoksi päätöksentekotilanteessa on usein mahdotonta esittää kaikkia valinnan perusteluja. Jos päätös on riitautettu, toimielinten vaalipäätökset on syytä perustella oikaisuvaatimusratkaisussa tai valitusviranomaiselle annettavassa lausunnossa. Hyvään hallintoon kuitenkin kuuluu, että viran hakijalle pyritään pyynnöstä ilmoittamaan valinnan perusteet riippumatta siitä, aikooko hän riitauttaa päätöksen vai ei.

        Säännös laajentaa henkilövaalien perusteluvelvollisuutta. Hallintomenettelylain poikkeussäännös koski kaikkia vaaleja, mutta nyt poikkeus koskee vain toimielimen toimittamaa vaalia. Vaalipäätöksen perusteluihin vaikuttavat myös tasa-arvolain syrjintäkielto ja perustuslain 125 §:n 2 momentissa säädetyt julkisen viran yleiset nimitysperusteet, joita ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto. Nämä velvoittavat virkavaaleissa suorittamaan hakijoiden ansiovertailua muutenkin.

        Perustelut voidaan jättää myös esittämättä:

        jos päätös koskee vapaaehtoiseen koulutukseen ottamista tai hakijan ominaisuuksien arviointiin perustuvan edun myöntämistä

        jos päätöksellä hyväksytään asianosaisen tekemä vaatimus eikä asia koske toista asianosaista eikä muilla ole oikeutta hakea päätökseen muutosta. Asioissa, joissa kunnan jäsenillä on mahdollisuus tehdä oikaisuvaatimus tai kunnallisvalitus, perustelut on esitettävä.

        jos perusteleminen on muusta erityisestä syystä ilmeisen tarpeetonta. Tarpeellisuutta arvioidaan tapauskohtaisesti asianosaisen oikeusturvan ja tiedontarpeen kannalta.

        Poikkeusperusteiden soveltamista rajoittaa vielä se, että perustelut on esitettävä poikkeussäännöksen tarkoittamissa tilanteissakin silloin, jos päätös merkitsee olennaista muutosta vakiintuneeseen käytäntöön. Tällä pyritään varmistamaan linjan muutosten riittävä perusteleminen.

        Ohjeet oikaisukeinon käyttämisestä (46 §)

        Pykälä vastaa pääosin hallintomenettelylain sääntelyä. Selvyyden vuoksi se on jaettu kolmeen momenttiin. Pykälän 1 momentti koskee oikaisukeino-ohjeen antamista silloin, kun valituksen tekemisen edellytyksenä on erikseen säädetty oikaisumenettely. Muun muassa kuntalain oikaisuvaatimusmenettely on tällainen. Ohjeet tällaisen oikaisukeinon käyttämisestä on annettava samanaikaisesti kuin päätös.

        Oikaisukeino-ohje on annettava myös tilanteessa, jossa on erikseen säädetty päätöksen saattamisesta viranomaisen käsiteltäväksi muuna kuin muutoksenhakuasiana. Tyypillinen tällainen menettelysäännös on sosiaalihuoltolain 45 §:n säännös, jonka mukaan asianosainen voi vaatia, että viranhaltijan päätös saatetaan sosiaalilautakunnan käsiteltäväksi.

        Oikaisukeinon käyttämistä koskevien ohjeiden sisällöstä on pykälän 3 momentin mukaan soveltuvin osin voimassa, mitä hallintolain 47 §:ssä säädetään valitusosoituksen sisällöstä ja 49 §:ssä valitusosoituksen korjaamisesta. Nykyisessä laissa ei ole lainkaan säännöksiä oikaisukeino-ohjeiden sisällöstä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perusteluvelvollisuudesta on poikkeuksia. Hallintomenettelylakiin verrattuna poikkeuksia on rajoitettu ja tämä johtuu muun muassa perustuslain 21 §:n 2 momentin perusoikeussäännöksestä.

        Perustelut voidaan jättää esittämättä:

        jos tärkeä yleinen tai yksityinen etu edellyttää päätöksen välitöntä antamista. Säännös asettaa edellytykseksi toisaalta yleisen ja yksityisen edun merkityksen ja toisaalta sen, että päätös on annettava välittömästi. Tärkeä yleinen etu voi liittyä muun ohella yleisen turvallisuuden ylläpitoon ja esimerkiksi valvontatoimeen. Yksityinen etu taas voi liittyä esimerkiksi yksityiselämän suojaamiseen.

        jos päätös koskee kunnallisen monijäsenisen toimielimen toimittamaa vaalia. Säännöksessä vaalilla tarkoitetaan luottamushenkilöiden valintoja ja palvelussuhteeseen ottamista koskevia asioita, kun ne ovat kunnassa toimielimen ratkaistavia.

        Vaalin toimittamisesta säädetään kuntalain 60 §:ssä. Päätöksentekoon kuuluu, että esimerkiksi virkavaalissa ääniä voidaan antaa kenelle tahansa vaalissa kysymykseen tulevalle eli kelpoisuusvaatimukset täyttävälle hakijalle. Lopullinen valinta voi selvitä vasta kokouksessa suljetun lippuvaalin jälkeen. Tämän vuoksi päätöksentekotilanteessa on usein mahdotonta esittää kaikkia valinnan perusteluja. Jos päätös on riitautettu, toimielinten vaalipäätökset on syytä perustella oikaisuvaatimusratkaisussa tai valitusviranomaiselle annettavassa lausunnossa. Hyvään hallintoon kuitenkin kuuluu, että viran hakijalle pyritään pyynnöstä ilmoittamaan valinnan perusteet riippumatta siitä, aikooko hän riitauttaa päätöksen vai ei.

        Säännös laajentaa henkilövaalien perusteluvelvollisuutta. Hallintomenettelylain poikkeussäännös koski kaikkia vaaleja, mutta nyt poikkeus koskee vain toimielimen toimittamaa vaalia. Vaalipäätöksen perusteluihin vaikuttavat myös tasa-arvolain syrjintäkielto ja perustuslain 125 §:n 2 momentissa säädetyt julkisen viran yleiset nimitysperusteet, joita ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto. Nämä velvoittavat virkavaaleissa suorittamaan hakijoiden ansiovertailua muutenkin.

        Perustelut voidaan jättää myös esittämättä:

        jos päätös koskee vapaaehtoiseen koulutukseen ottamista tai hakijan ominaisuuksien arviointiin perustuvan edun myöntämistä

        jos päätöksellä hyväksytään asianosaisen tekemä vaatimus eikä asia koske toista asianosaista eikä muilla ole oikeutta hakea päätökseen muutosta. Asioissa, joissa kunnan jäsenillä on mahdollisuus tehdä oikaisuvaatimus tai kunnallisvalitus, perustelut on esitettävä.

        jos perusteleminen on muusta erityisestä syystä ilmeisen tarpeetonta. Tarpeellisuutta arvioidaan tapauskohtaisesti asianosaisen oikeusturvan ja tiedontarpeen kannalta.

        Poikkeusperusteiden soveltamista rajoittaa vielä se, että perustelut on esitettävä poikkeussäännöksen tarkoittamissa tilanteissakin silloin, jos päätös merkitsee olennaista muutosta vakiintuneeseen käytäntöön. Tällä pyritään varmistamaan linjan muutosten riittävä perusteleminen.

        Ohjeet oikaisukeinon käyttämisestä (46 §)

        Pykälä vastaa pääosin hallintomenettelylain sääntelyä. Selvyyden vuoksi se on jaettu kolmeen momenttiin. Pykälän 1 momentti koskee oikaisukeino-ohjeen antamista silloin, kun valituksen tekemisen edellytyksenä on erikseen säädetty oikaisumenettely. Muun muassa kuntalain oikaisuvaatimusmenettely on tällainen. Ohjeet tällaisen oikaisukeinon käyttämisestä on annettava samanaikaisesti kuin päätös.

        Oikaisukeino-ohje on annettava myös tilanteessa, jossa on erikseen säädetty päätöksen saattamisesta viranomaisen käsiteltäväksi muuna kuin muutoksenhakuasiana. Tyypillinen tällainen menettelysäännös on sosiaalihuoltolain 45 §:n säännös, jonka mukaan asianosainen voi vaatia, että viranhaltijan päätös saatetaan sosiaalilautakunnan käsiteltäväksi.

        Oikaisukeinon käyttämistä koskevien ohjeiden sisällöstä on pykälän 3 momentin mukaan soveltuvin osin voimassa, mitä hallintolain 47 §:ssä säädetään valitusosoituksen sisällöstä ja 49 §:ssä valitusosoituksen korjaamisesta. Nykyisessä laissa ei ole lainkaan säännöksiä oikaisukeino-ohjeiden sisällöstä.

        Hyvää kesää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perusteluvelvollisuudesta on poikkeuksia. Hallintomenettelylakiin verrattuna poikkeuksia on rajoitettu ja tämä johtuu muun muassa perustuslain 21 §:n 2 momentin perusoikeussäännöksestä.

        Perustelut voidaan jättää esittämättä:

        jos tärkeä yleinen tai yksityinen etu edellyttää päätöksen välitöntä antamista. Säännös asettaa edellytykseksi toisaalta yleisen ja yksityisen edun merkityksen ja toisaalta sen, että päätös on annettava välittömästi. Tärkeä yleinen etu voi liittyä muun ohella yleisen turvallisuuden ylläpitoon ja esimerkiksi valvontatoimeen. Yksityinen etu taas voi liittyä esimerkiksi yksityiselämän suojaamiseen.

        jos päätös koskee kunnallisen monijäsenisen toimielimen toimittamaa vaalia. Säännöksessä vaalilla tarkoitetaan luottamushenkilöiden valintoja ja palvelussuhteeseen ottamista koskevia asioita, kun ne ovat kunnassa toimielimen ratkaistavia.

        Vaalin toimittamisesta säädetään kuntalain 60 §:ssä. Päätöksentekoon kuuluu, että esimerkiksi virkavaalissa ääniä voidaan antaa kenelle tahansa vaalissa kysymykseen tulevalle eli kelpoisuusvaatimukset täyttävälle hakijalle. Lopullinen valinta voi selvitä vasta kokouksessa suljetun lippuvaalin jälkeen. Tämän vuoksi päätöksentekotilanteessa on usein mahdotonta esittää kaikkia valinnan perusteluja. Jos päätös on riitautettu, toimielinten vaalipäätökset on syytä perustella oikaisuvaatimusratkaisussa tai valitusviranomaiselle annettavassa lausunnossa. Hyvään hallintoon kuitenkin kuuluu, että viran hakijalle pyritään pyynnöstä ilmoittamaan valinnan perusteet riippumatta siitä, aikooko hän riitauttaa päätöksen vai ei.

        Säännös laajentaa henkilövaalien perusteluvelvollisuutta. Hallintomenettelylain poikkeussäännös koski kaikkia vaaleja, mutta nyt poikkeus koskee vain toimielimen toimittamaa vaalia. Vaalipäätöksen perusteluihin vaikuttavat myös tasa-arvolain syrjintäkielto ja perustuslain 125 §:n 2 momentissa säädetyt julkisen viran yleiset nimitysperusteet, joita ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto. Nämä velvoittavat virkavaaleissa suorittamaan hakijoiden ansiovertailua muutenkin.

        Perustelut voidaan jättää myös esittämättä:

        jos päätös koskee vapaaehtoiseen koulutukseen ottamista tai hakijan ominaisuuksien arviointiin perustuvan edun myöntämistä

        jos päätöksellä hyväksytään asianosaisen tekemä vaatimus eikä asia koske toista asianosaista eikä muilla ole oikeutta hakea päätökseen muutosta. Asioissa, joissa kunnan jäsenillä on mahdollisuus tehdä oikaisuvaatimus tai kunnallisvalitus, perustelut on esitettävä.

        jos perusteleminen on muusta erityisestä syystä ilmeisen tarpeetonta. Tarpeellisuutta arvioidaan tapauskohtaisesti asianosaisen oikeusturvan ja tiedontarpeen kannalta.

        Poikkeusperusteiden soveltamista rajoittaa vielä se, että perustelut on esitettävä poikkeussäännöksen tarkoittamissa tilanteissakin silloin, jos päätös merkitsee olennaista muutosta vakiintuneeseen käytäntöön. Tällä pyritään varmistamaan linjan muutosten riittävä perusteleminen.

        Ohjeet oikaisukeinon käyttämisestä (46 §)

        Pykälä vastaa pääosin hallintomenettelylain sääntelyä. Selvyyden vuoksi se on jaettu kolmeen momenttiin. Pykälän 1 momentti koskee oikaisukeino-ohjeen antamista silloin, kun valituksen tekemisen edellytyksenä on erikseen säädetty oikaisumenettely. Muun muassa kuntalain oikaisuvaatimusmenettely on tällainen. Ohjeet tällaisen oikaisukeinon käyttämisestä on annettava samanaikaisesti kuin päätös.

        Oikaisukeino-ohje on annettava myös tilanteessa, jossa on erikseen säädetty päätöksen saattamisesta viranomaisen käsiteltäväksi muuna kuin muutoksenhakuasiana. Tyypillinen tällainen menettelysäännös on sosiaalihuoltolain 45 §:n säännös, jonka mukaan asianosainen voi vaatia, että viranhaltijan päätös saatetaan sosiaalilautakunnan käsiteltäväksi.

        Oikaisukeinon käyttämistä koskevien ohjeiden sisällöstä on pykälän 3 momentin mukaan soveltuvin osin voimassa, mitä hallintolain 47 §:ssä säädetään valitusosoituksen sisällöstä ja 49 §:ssä valitusosoituksen korjaamisesta. Nykyisessä laissa ei ole lainkaan säännöksiä oikaisukeino-ohjeiden sisällöstä.

        Missä on se päätös, jossa on vedottu tietosuojaan? Kaupungin taksat yms. saadut maksut ovat julkisia, varsinkin, kun ne koskee sisäistä laskutusta ja omana työnä tehtyjä töitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä on se päätös, jossa on vedottu tietosuojaan? Kaupungin taksat yms. saadut maksut ovat julkisia, varsinkin, kun ne koskee sisäistä laskutusta ja omana työnä tehtyjä töitä.

        Pitäähän löytyä dokumentit maa-aineksen laadusta, kun sen jatkokäyttöä aloitellaaan. Mikäli sitä ei voida käyttää, se on jätettä ja siitä pitää maksaa jäteverot valtiolle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitäähän löytyä dokumentit maa-aineksen laadusta, kun sen jatkokäyttöä aloitellaaan. Mikäli sitä ei voida käyttää, se on jätettä ja siitä pitää maksaa jäteverot valtiolle.

        Siirtoasiakirjat löytynee jokaisesta toimitetusta kuormasta kaatopaikalle kaupungin organisaatiosta ympäristöluvan vastaavalta ja ELY:n ympäristöluvista vastaavilta valvojilta?

        Miksi maa-aineksia ei ole kierrätetty/uusiokäytetty tai käytetty esim. maisemointiin syntypaikalla, vaan on ajettu loppusijoitukseen kukonsuolle?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siirtoasiakirjat löytynee jokaisesta toimitetusta kuormasta kaatopaikalle kaupungin organisaatiosta ympäristöluvan vastaavalta ja ELY:n ympäristöluvista vastaavilta valvojilta?

        Miksi maa-aineksia ei ole kierrätetty/uusiokäytetty tai käytetty esim. maisemointiin syntypaikalla, vaan on ajettu loppusijoitukseen kukonsuolle?

        Nehan valvova kaupungin ikimestari ajatti väärään paikkaan. Ne piti ajaa Jyväskyläntien meluvalliin ja peittää sinne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nehan valvova kaupungin ikimestari ajatti väärään paikkaan. Ne piti ajaa Jyväskyläntien meluvalliin ja peittää sinne.

        Meluvallikin on ympäristöluvitettu ja vastaanotto siirtoasiakirjat pitäisi löytyä vastuuhenkilöltä valvontainsinööriltä.


    • Anonyymi

      Pois silmistä..Pois mielestä..

    • Anonyymi

      Kaatelin muutaman puun tontilta roskaamasta pihaa, taidan viedä kukonsuon kantokasaan kannot ja tuoda tilalle muhevaa maa-ainesta kantokuoppiin. Kävin katsastamassa kukonsuon kaatopaikan isot kantokasat. Paljonkohan maksanee kaupungin kaatopaikka taksan mukaan ja kuka on nykyinen alueesta vastaa insinööri. Ihmettelin miksi kantoja ei oltu ravisteltu maa-aineksista ja pienitty hakkeeksi? Kaivinkonekuski sanoi, että kannot pitää pieniä kauhalla pihallani (lohkoa), jotta ne mahtuu hakkuriin.

      • Anonyymi

        Ruokojärven ranta-alueille on ilmestynyt paljon uusia täytemailla rakennuttuja viheralueita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruokojärven ranta-alueille on ilmestynyt paljon uusia täytemailla rakennuttuja viheralueita.

        Paljon olisi mennyt maamassoja esim. ensilumen ladun pohjiin, kuntopoluille, maisemointiin, jne.


    • Anonyymi

      Koirapuistoon käy täytemaat hyvin. Taitaa olla taas vireillä piilotukiralli paikallisilla maanrakennusurakoitsijoilla ja maa-ainesmyyjillä ensivuoden talousarvioon. Ajoivathan he mm. paksut kerrokset takavuosina kaavateille mursketta ja kaivon kannetkin jäivät upoksiin kaduilla ja pintavedet valuu nyt omakotitalojen pihoihin aiheuttaen kosteusriskin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      388
      1533
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1288
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      116
      1220
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      165
      1145
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      987
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      906
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      816
    8. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      810
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      91
      804
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      167
      701
    Aihe