Suurimmissa suomalaisissakin perheraamatuissa ovat mukana VT:n apogryfikirjat. Sensijaan UT:n apogryfikirjoja ei ole missään, ainakaan suomalaisissa laitoksissa, sisällytetty UT:n yhteyteen. Kysyisinkin nyt arvoisilta keskustelijoilta, mitä mieltä olette: kuuluvatko VT:n apogryfit Raamattuun vai ei? Entä miten mielestänne tulisi suhtautua UT:n apogryfeihin?
Raamatun Apogryfikirjat
10
818
Vastaukset
- Baskeri.
ApoKRYFI, ei apoGRYFI; vrt. PSYKOlogi, ei PSYGOlogi. Apokryfikirjat ovat kokoelma JUUTALAISIA kirjoituksia, eivät kristillisiä. Ne liittyvät juutalaiseen historiaan ja juutalaiseen teologiaan. Kristillisiä apokryfikirjoja ei historia tunne.
Ainakin oikeinkirjoituksen suhteen olet oikeassa, samoin ilmeisesti VT:n Apokryfikirjoihin nähden ( muuten onko sitten yleisesti ottaen VT:n kristillisiä kirjoituksia ylipäänsä olemassa?). UT:n apokryfeiksi nimitettyjä kirjoituksia on taasen kyllä vaikka kuinka paljon, vaikkakaan ne eivät ole koskaan tainneet kuulua minkään kristillisen kirkon kaanoniin.
- Baskeri.
Epiktetos kirjoitti:
Ainakin oikeinkirjoituksen suhteen olet oikeassa, samoin ilmeisesti VT:n Apokryfikirjoihin nähden ( muuten onko sitten yleisesti ottaen VT:n kristillisiä kirjoituksia ylipäänsä olemassa?). UT:n apokryfeiksi nimitettyjä kirjoituksia on taasen kyllä vaikka kuinka paljon, vaikkakaan ne eivät ole koskaan tainneet kuulua minkään kristillisen kirkon kaanoniin.
Apokryfeiksi nimitetään vain VT:n historiaa sivuavia kirjoja. Vastaavantyyppisiä kirjoja kristillisen alkuseurakunnan ajalta nimitetään pseudoepigrafeiksi.
Erityisesti toisen vuosisadan puolivälistä alkaen seurakuntiin alettiin levittää kirjoituksia, joiden oppi poikkesi jo käytössä olleista, aidoiksi apostolien kirjoituksiksi tiedetyistä. Ne olivat yleensä gnostilaisten harhaoppisten kirjoittamia. Juuri näiden pseudoepigrafien vuoksi UT koottiin.
UT:n sisältö hyväksyttiin lopullisesti Hippon (v. 393) ja Karthagon (v. 397)kirkolliskokouksissa, mutta seurakuntien käytössä se oli ollut jo aiemmin.
UT:n kirjat valittiin yksinkertaisesti siitä syystä, että haluttiin erottaa alkuperäisiksi tiedetyt ja alusta asti seurakuntien käytössä olleet kirjat myöhemmistä väärennöksistä silloin kun se vielä oli mahdollista, ennen kuin väärennökset saavat jalansijaa.
Esim. kirkkoisä Tertullianus kertoo tuntemastaan seurakunnan vanhimmasta, joka kirjoitti "Paavalin teot" ja esitteli sitä aitona Paavalin tekstinä.
Eli ei pseudoepigrafien poisjättämiseen mitään hämäräperäisyyttä liity. Nyt kansa tuntuu hyväksyneen da Vinci -koodin mielikuvitukselliset teoriat totena, vaikka kyse on fiktiosta. - hei, hetkinen!
Epiktetos kirjoitti:
VT:n jälkiset apokryfit (vanhoissa perheraamatuissa olleet) ovat olleet diasporajuutalaisia kirjoituksia, joita Palestiinan juutalaiset eivät hyväksyneet omaan kaanoniinsa.
Ns.kristilliset apokryfit ovat olleet harhaoppisten uskonliikkeiden oppikappaleiden tueksi luotuja, eikä kirkko koskaan hyväksynyt niitä. - donovan
Baskeri. kirjoitti:
Apokryfeiksi nimitetään vain VT:n historiaa sivuavia kirjoja. Vastaavantyyppisiä kirjoja kristillisen alkuseurakunnan ajalta nimitetään pseudoepigrafeiksi.
Erityisesti toisen vuosisadan puolivälistä alkaen seurakuntiin alettiin levittää kirjoituksia, joiden oppi poikkesi jo käytössä olleista, aidoiksi apostolien kirjoituksiksi tiedetyistä. Ne olivat yleensä gnostilaisten harhaoppisten kirjoittamia. Juuri näiden pseudoepigrafien vuoksi UT koottiin.
UT:n sisältö hyväksyttiin lopullisesti Hippon (v. 393) ja Karthagon (v. 397)kirkolliskokouksissa, mutta seurakuntien käytössä se oli ollut jo aiemmin.
UT:n kirjat valittiin yksinkertaisesti siitä syystä, että haluttiin erottaa alkuperäisiksi tiedetyt ja alusta asti seurakuntien käytössä olleet kirjat myöhemmistä väärennöksistä silloin kun se vielä oli mahdollista, ennen kuin väärennökset saavat jalansijaa.
Esim. kirkkoisä Tertullianus kertoo tuntemastaan seurakunnan vanhimmasta, joka kirjoitti "Paavalin teot" ja esitteli sitä aitona Paavalin tekstinä.
Eli ei pseudoepigrafien poisjättämiseen mitään hämäräperäisyyttä liity. Nyt kansa tuntuu hyväksyneen da Vinci -koodin mielikuvitukselliset teoriat totena, vaikka kyse on fiktiosta....että ne on harhaoppisia?
Yx katolinen piispako?
Mielestäni sellaista päätelmää on hiukka kevyt tehdä tänä aikana kun katolilaiset eivät ole monenkaan mielestä nykyään oikea oppi!
Mistähän tälläisiä UT:n kirjoja saisi nykyään luettavakseen? donovan kirjoitti:
...että ne on harhaoppisia?
Yx katolinen piispako?
Mielestäni sellaista päätelmää on hiukka kevyt tehdä tänä aikana kun katolilaiset eivät ole monenkaan mielestä nykyään oikea oppi!
Mistähän tälläisiä UT:n kirjoja saisi nykyään luettavakseen?Kirjakaupasta ainakin löytyy ´Nag Hammadin kätketty viisaus´, kirjastoista varmaankin ainakin ´Apostoliset isät`, mahdollisesti ´Pontius Pilatuksen Viralliset Asiakirjat´(oletettavasti ns. Pietarin evankeliumi). Muistaakseni olen joskus vuosia sitten nähnyt jossakin yksissä kansissa peräti sellaisen kuin`Uuden Testmentin apokryfikirjat´ tai ´Uuden testamentin apokryfit´ - en muista varmuudella.
Itse en lue niitä ollenkaan, koska haluan lukea vain oikeaa PYhää Raamattua.
Apok. kirjat ovat esimerkki raamattuun tulleesta lusteesta, eivätkä ne siis ole Jumalan Sanaa!
Luste on siis rikkaruoho, joka voi esiintyä oikean viljan joukossa.- Hermanni
Maggapealais kirjat olisivat kyllä pitäneet kuulua Canoniin, mutta sen aikainen poliittinen virtaus esti tämän. Onhan näissä Maggapelais kirjoissa Juutalaisten historian puuttuva aikajakso. eli tyhjiö ennen Uuttatestamenttia.
Kuka teki näistä kirjoista Apkryyfisiä, Sekin on oman aikansa kysymys ilman vastausta? Hermanni kirjoitti:
Maggapealais kirjat olisivat kyllä pitäneet kuulua Canoniin, mutta sen aikainen poliittinen virtaus esti tämän. Onhan näissä Maggapelais kirjoissa Juutalaisten historian puuttuva aikajakso. eli tyhjiö ennen Uuttatestamenttia.
Kuka teki näistä kirjoista Apkryyfisiä, Sekin on oman aikansa kysymys ilman vastausta?Kirkkoisä Hieronymus (n.340 - 420) erottti toisistaan sanan varsinaisessa merkityksessä pyhät kirjat ja seurakunnan hartauslukemistoksi soveltuvat kirjat. Hänen mukaansa kaikki kaanonin ulkopuolle jääneet kirjat oli luettava apokryfeiksi.
Nimitys kuitenkin vakiintui vasta uskonpuhdistuksen aikana. Lutherin työ- ja virkatoveri Andreas Karlstadt jakoi v. 1520 pyhät kirjat "kanonisiin" ja "apokryfisiin". Luther itse vahvisti nämä termit v.1534 valmistuneessa Raamatun saksannoksessaan. Luther sijoitti nämä kirjat VT:n ja UT:n väliin, luonnehtien niitä kirjoiksi, jotka on tosin hyvä ja hyödyllinen lukea mutta joita ei voi pitää samanarvoisina kuin Raamatun kanonisia kirjoja.Epiktetos kirjoitti:
Kirkkoisä Hieronymus (n.340 - 420) erottti toisistaan sanan varsinaisessa merkityksessä pyhät kirjat ja seurakunnan hartauslukemistoksi soveltuvat kirjat. Hänen mukaansa kaikki kaanonin ulkopuolle jääneet kirjat oli luettava apokryfeiksi.
Nimitys kuitenkin vakiintui vasta uskonpuhdistuksen aikana. Lutherin työ- ja virkatoveri Andreas Karlstadt jakoi v. 1520 pyhät kirjat "kanonisiin" ja "apokryfisiin". Luther itse vahvisti nämä termit v.1534 valmistuneessa Raamatun saksannoksessaan. Luther sijoitti nämä kirjat VT:n ja UT:n väliin, luonnehtien niitä kirjoiksi, jotka on tosin hyvä ja hyödyllinen lukea mutta joita ei voi pitää samanarvoisina kuin Raamatun kanonisia kirjoja.Septuaginta eli ajanlaskumme alkuun sijoittuva VT:n kreikankielinen laitos sisältää myös ns. VT:n apokryfikirjat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 854608
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺864436Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭433779Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli173692Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403007Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102824En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä212731IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm392183Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1581778Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?
Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli1221346