Lastentekolakko

Tutustukaa!

9

544

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sillä loppuu

      että kustannukset jaetaan?

      • lisää lapsia.

        On töitä, joissa pätkätyösuhteet ovat perusteltuja esim. työn kausiluontoisuuden vuoksi. On myös monia töitä, joissa ei ole perusteita määräaikaisille työsuhteille. Työtä on tarjolla jatkuvasti ja ympäri vuoden. Siitä huolimatta työnantaja palkkaa nuoren naisen määräaikaiseksi. Sopimuksia uusitaan ja uusitaan yksi toisensa jälkeen. Monella työnantajalla voi olla ainoana perusteena se, ettei nuorta naista uskalla palkata toistaiseksi voimassa olevaan työsuhteeseen. Tällöinhän nainen voisi jopa tuntea taloudellisen tilanteensa niin hyväksi, että alkaisi lisääntymään. Elämä voisi tuntua liiankin turvalliselta, toisin kuin pätkätöissä. Äitiyslomasta ja sijaisen palkkaamisestahan tunnetusti aiheutuu kustannuksia, ja nimenomaan juuri naisen työnantajalle.

        Nuori nainen on siis suurempi riski työnantajalle kuin mies, tai jo synnytysiän ohittanut nainen. Vakituiseen työhön hakeva nuori nainen on monen työnantajan silmissä aina heikommassa asemassa kuin muut hakijat. Tasaamalla vanhemmuudesta aiheutuvia kustannuksia kaikkien työnantajien kesken ei nuori synnytysikäinen nainen ole enää firmalle sen suurempi riski kuin kukaan muukaan. Hän voisi siis olla jopa tasa-arvoinen muihin nähden!

        Miesten pätkätyöt eivät siis tulisi lisääntymään tämän muutoksen myötä, sillä naisten pätkätöihinkään ei monesti ole ollut sen suurempaa syytä kuin tämä kustannusten pelko. Ei ole olemassa satoja tuhansia työpaikkoja, joita ei voisi hoitaa muuten kuin määräaikaisilla työsuhteilla. Nyt siis on tarkoitus puuttua perusteettomiin pätkätöihin, yhtälailla miestenkin, toki. Perusteltuja määräaikaisuuksia ovat juuri kausiluonteiset työt, joita ei tehdä kuin esim. kesällä. Hyvin monessa työpaikassa vakinaistaminen olisi kuitenkin itse työnteko huomioon ottaen aivan mahdollista, koska työ on kuitenkin tehtävä, eikä se minnekään katoa.

        Tosiasia on, ettei pätkätyöputkessa elävä nainen koe lisääntymistä kovinkaan houkuttelevaksi. Epävarmuus tulevaisuudesta on liian suuri. Eli mikäli valtiovalta haluaa lisää veronmaksajia Suomeen, on sen puututtava naisten pätkätöihin.


      • että
        lisää lapsia. kirjoitti:

        On töitä, joissa pätkätyösuhteet ovat perusteltuja esim. työn kausiluontoisuuden vuoksi. On myös monia töitä, joissa ei ole perusteita määräaikaisille työsuhteille. Työtä on tarjolla jatkuvasti ja ympäri vuoden. Siitä huolimatta työnantaja palkkaa nuoren naisen määräaikaiseksi. Sopimuksia uusitaan ja uusitaan yksi toisensa jälkeen. Monella työnantajalla voi olla ainoana perusteena se, ettei nuorta naista uskalla palkata toistaiseksi voimassa olevaan työsuhteeseen. Tällöinhän nainen voisi jopa tuntea taloudellisen tilanteensa niin hyväksi, että alkaisi lisääntymään. Elämä voisi tuntua liiankin turvalliselta, toisin kuin pätkätöissä. Äitiyslomasta ja sijaisen palkkaamisestahan tunnetusti aiheutuu kustannuksia, ja nimenomaan juuri naisen työnantajalle.

        Nuori nainen on siis suurempi riski työnantajalle kuin mies, tai jo synnytysiän ohittanut nainen. Vakituiseen työhön hakeva nuori nainen on monen työnantajan silmissä aina heikommassa asemassa kuin muut hakijat. Tasaamalla vanhemmuudesta aiheutuvia kustannuksia kaikkien työnantajien kesken ei nuori synnytysikäinen nainen ole enää firmalle sen suurempi riski kuin kukaan muukaan. Hän voisi siis olla jopa tasa-arvoinen muihin nähden!

        Miesten pätkätyöt eivät siis tulisi lisääntymään tämän muutoksen myötä, sillä naisten pätkätöihinkään ei monesti ole ollut sen suurempaa syytä kuin tämä kustannusten pelko. Ei ole olemassa satoja tuhansia työpaikkoja, joita ei voisi hoitaa muuten kuin määräaikaisilla työsuhteilla. Nyt siis on tarkoitus puuttua perusteettomiin pätkätöihin, yhtälailla miestenkin, toki. Perusteltuja määräaikaisuuksia ovat juuri kausiluonteiset työt, joita ei tehdä kuin esim. kesällä. Hyvin monessa työpaikassa vakinaistaminen olisi kuitenkin itse työnteko huomioon ottaen aivan mahdollista, koska työ on kuitenkin tehtävä, eikä se minnekään katoa.

        Tosiasia on, ettei pätkätyöputkessa elävä nainen koe lisääntymistä kovinkaan houkuttelevaksi. Epävarmuus tulevaisuudesta on liian suuri. Eli mikäli valtiovalta haluaa lisää veronmaksajia Suomeen, on sen puututtava naisten pätkätöihin.

        miesten työnantaja maksaa, mutta mies ei jää lomalle? Minä oon kyllä ymmärtänyt että myös mies jäisi maksua vastaavalle lomalle työstään. Silloin tää syrjii yhtä lailla miestä kuin naistakin. Pian on kokonaisia perheitä, joitten kumpikaan vanhempi ei ole vakityössä. Vähentääkö se sitten huolta huomisesta? Ei varmalla! Ja silloin tyssää syntyvyys kuin seinään. TULEE OIKEA SYNNYTYSLAKKO!! Sillä on talossa MIES joka katsoo sen perään on varaa tehdä jälkeläisiä. Naiset tekee yhteiskunnan piikkiin.
        Joten minä sanon kyllä että moisen mallin toteuttamisesta seuraa ihan muuta kuin lisää veronamaksajia. Menee vielä loputkin.


    • Nari Säre

      ...pätkätöistä:

      http://www.ek.fi/arkisto/ekarchive/20030814-092131-2180.pdf

      Määräaikaiset työsuhteet ovat suurin piirtein tasan jakautuneet naisten ja miesten välillä.

      Osa-aikaisia töitä naiset tekevät selvästi miehiä enemmän... kuitenkin suomessa tehdään EU-maista selkeästi vähiten osa-aikaisia, johtuen siitä, ettei sellaisia kannata tukisysteemeissä oikein ottaa vastaan, vaikka haluaisikin.

      Minäkään en ole vielä keksinyt, miten miesten työllistämisriskin kasvattaminen vaikuttaisi noin yleensä pätkätöihin ... no ehkä naisten osalta, mutta se ilmeisesti sitten pistäisi määräaikaiset työt nykyistäkin enemmän miesten ongelmiksi?

      Jännä, kun asiasta viljellään niin paljon myyttejä.

    • Vastuu vanhemmuudesta kuuluu vanhemmille ja yhteiskunnalle. Työnantajien tehtävänä ei ole kantaa vastuuta työntekijöidensä henkilökohtaisista ratkaisuista. Työnantajat kustantakoot mm. ammattitaudeista johtuvat menot, joihin voivat omin toimin vaikuttaa.

      • maksavat kustannukset.

        Jos vastuu vanhemmuuden kustannuksista mielestäsi kuuluu vanhemmille ja yhteiskunnalle, niin miksi sitten käytännön tosielämässä on niin, että kustannusten maksajiksi joutuvat nimenomaan naisten työnantajat?? Ajatteleppa, miten paljon Suomessa on pieniä, yhden-kahden-kolmen naisen kampaamoja. Paljon. Hukassa on tällainen yrittäjä, jolta työntekijä, ehkä kaksikin jää yhtä aikaa äitiyslomalle. Kustannukset n.10 000€/vuodessa/vauva. Entäs isän työnantaja? Ei maksa mitään. Nyt ei olla siis hakemassa maksumiestä äitiydestä aiheutuville kuluille, sillä sellainen jo on: äidin työnantaja. Nyt ollaan jakamassa näitä kustannuksia Ruotsin mallin mukaan kaikkien työnantajien kesken, tasapuolisesti, sillä tämä asia koskettaa myös miehiä.


      • maksavat kustannukset. kirjoitti:

        Jos vastuu vanhemmuuden kustannuksista mielestäsi kuuluu vanhemmille ja yhteiskunnalle, niin miksi sitten käytännön tosielämässä on niin, että kustannusten maksajiksi joutuvat nimenomaan naisten työnantajat?? Ajatteleppa, miten paljon Suomessa on pieniä, yhden-kahden-kolmen naisen kampaamoja. Paljon. Hukassa on tällainen yrittäjä, jolta työntekijä, ehkä kaksikin jää yhtä aikaa äitiyslomalle. Kustannukset n.10 000€/vuodessa/vauva. Entäs isän työnantaja? Ei maksa mitään. Nyt ei olla siis hakemassa maksumiestä äitiydestä aiheutuville kuluille, sillä sellainen jo on: äidin työnantaja. Nyt ollaan jakamassa näitä kustannuksia Ruotsin mallin mukaan kaikkien työnantajien kesken, tasapuolisesti, sillä tämä asia koskettaa myös miehiä.

        Ilmaisinko asian jotenkin epäselvästi? En missään nimessä kannata nykyistä käytäntöä, jossa äidin työnantaja joutuu vastuuseen. Nämä kulut eivät kuuluu *ensinkään* työnantajille, vaan yhteiskunnalle. Työnantaja maksakoon palkkaa tehdystä työstä (piste).


      • olis parempi
        maksavat kustannukset. kirjoitti:

        Jos vastuu vanhemmuuden kustannuksista mielestäsi kuuluu vanhemmille ja yhteiskunnalle, niin miksi sitten käytännön tosielämässä on niin, että kustannusten maksajiksi joutuvat nimenomaan naisten työnantajat?? Ajatteleppa, miten paljon Suomessa on pieniä, yhden-kahden-kolmen naisen kampaamoja. Paljon. Hukassa on tällainen yrittäjä, jolta työntekijä, ehkä kaksikin jää yhtä aikaa äitiyslomalle. Kustannukset n.10 000€/vuodessa/vauva. Entäs isän työnantaja? Ei maksa mitään. Nyt ei olla siis hakemassa maksumiestä äitiydestä aiheutuville kuluille, sillä sellainen jo on: äidin työnantaja. Nyt ollaan jakamassa näitä kustannuksia Ruotsin mallin mukaan kaikkien työnantajien kesken, tasapuolisesti, sillä tämä asia koskettaa myös miehiä.

        ..........


      • kokonaan yhteiskunnan
        EsaH kirjoitti:

        Ilmaisinko asian jotenkin epäselvästi? En missään nimessä kannata nykyistä käytäntöä, jossa äidin työnantaja joutuu vastuuseen. Nämä kulut eivät kuuluu *ensinkään* työnantajille, vaan yhteiskunnalle. Työnantaja maksakoon palkkaa tehdystä työstä (piste).

        vastuulle, mutta kumpikohan on todennäköisempää: työnantajan poistuminen tämän äitiyden kuvion tiimoilta kokonaan vaiko kustannusten jakaminen kaikkien työnantajien kesken? Mietipä tätä. Ensimmäistä vaihtoehtoa ei tule koskaan tapahtumaan, joten jälkimmäinen on ainoa toteuttamiskelpoinen tulevaisuudessa. Ns. pienempi paha. Tuplapiste.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      79
      2342
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      140
      1507
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1462
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      155
      1214
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      108
      1013
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      373
      937
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      694
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe