Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Välimeriläisiä

Satutko purjehtimaan välimerellä?
Jos niin missä päin menossa? Kokemuksia?
Olen täällä pari vuotta kohtapuolin haahuillut eikä suomalaisia toistaiseksi ole vastaan tullut. Nyt olen Espanjassa talvehtimassa.
Viimeinen Suomen lippu liehui Maarianhaminassa :^)

12

952

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Suunnitelmissa on vuoden päästä olla Välimerellä talven yli. Millaisia hintoja marinat keskimäärin kynivät?
      Ja paljonko veloittavat veneen pohjan pesusta ja myrkkyväristä?
      Itämeren myrkyillä kun ei tuolla tee yhtään mitään....

      • Anonyymi

        No joo. Talvihinnat ovat reilusti sesonkihintoja edullisemmat. Kesällä olin pääasiassa ankkuripaikoissa, erilaisista syistä maksullisissa marinoissa ehkä tusinan kertaa. Maksaa sain n. 40€ yöltä. Sardiniassa tarjosivat 80 €urolla joka ei kyllä napannut. Sardinia on ihan kalliimmasta päästä satamamaksujen suhteen, ruokapuoli on taas lähes ilmaista.
        Korsika on hyvä paikka koska suojaisia lahtia on vierivieressä. Itse olin jonkin aikaa Ajaccion lahdella erilaisissa ankkuripaikoissa. Parhaimmillaan naapureita oli useita kymmeniä.

        Lähdin syyskuussa purjehtimaan Espanjaan . Viimeisillä purjehduksilla satamamaksut olivat kympin kahta puolen. Nyt olen talvehtimassa Valenciassa, täällä talvi on 13°C yöllä. Hintaa 328.##€/kk sis. sähkö ja vesi joka tosin ei ole juotavaa. Myrkytin pohjan Korsikassa ja pohja on vieläkin puhdas. Paikallista tavaraa joka maksoi kyllä kaksi kertaa Motonetin Hemppeliä enemmän. Telakointi korsikassa oli myös Suomea kalliimpaa. Maksoin yhdestä vuorokaudesta kaikkinensa 540 €uroa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No joo. Talvihinnat ovat reilusti sesonkihintoja edullisemmat. Kesällä olin pääasiassa ankkuripaikoissa, erilaisista syistä maksullisissa marinoissa ehkä tusinan kertaa. Maksaa sain n. 40€ yöltä. Sardiniassa tarjosivat 80 €urolla joka ei kyllä napannut. Sardinia on ihan kalliimmasta päästä satamamaksujen suhteen, ruokapuoli on taas lähes ilmaista.
        Korsika on hyvä paikka koska suojaisia lahtia on vierivieressä. Itse olin jonkin aikaa Ajaccion lahdella erilaisissa ankkuripaikoissa. Parhaimmillaan naapureita oli useita kymmeniä.

        Lähdin syyskuussa purjehtimaan Espanjaan . Viimeisillä purjehduksilla satamamaksut olivat kympin kahta puolen. Nyt olen talvehtimassa Valenciassa, täällä talvi on 13°C yöllä. Hintaa 328.##€/kk sis. sähkö ja vesi joka tosin ei ole juotavaa. Myrkytin pohjan Korsikassa ja pohja on vieläkin puhdas. Paikallista tavaraa joka maksoi kyllä kaksi kertaa Motonetin Hemppeliä enemmän. Telakointi korsikassa oli myös Suomea kalliimpaa. Maksoin yhdestä vuorokaudesta kaikkinensa 540 €uroa.

        Valencian RCNV:n laiturissa 18 liehuu myös Suomen lippu, tosin en juurikaan oleskele veneellä kun asun sisämaassa.
        Jos olet samassa marinassa, tai viereisessä Valencia Mar'ssa niin voitaisiin tavata joskus joulun jälkeen!
        Vuosiin en itsekään ole nähnyt muita suomalaisvenekuntia sen enempää mantereella kuin Ibizallakaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Valencian RCNV:n laiturissa 18 liehuu myös Suomen lippu, tosin en juurikaan oleskele veneellä kun asun sisämaassa.
        Jos olet samassa marinassa, tai viereisessä Valencia Mar'ssa niin voitaisiin tavata joskus joulun jälkeen!
        Vuosiin en itsekään ole nähnyt muita suomalaisvenekuntia sen enempää mantereella kuin Ibizallakaan.

        En saanut Marista paikkaa ja tulin Pobla Marinaan. Tämä on viitisen mailia pohjoiseen.
        Käyn aika usein bussilla Valenciassa, täällä kub ei ole kuin yksi marketti ja venetarvikeliike ei ole kummoinenkaan. Ravintoloita kyllä piisaa mutta edes rautakauppaa ei ole maisemissa.

        Suomalaiset ovat varmasti aika paljon tuolla Kreikan saaristossa.
        Ariel oli joku aika sitten muistaakseni Espanjassa jossain Malagan tienoilla (?).


      • Anonyymi
        Hjalmar kirjoitti:

        En saanut Marista paikkaa ja tulin Pobla Marinaan. Tämä on viitisen mailia pohjoiseen.
        Käyn aika usein bussilla Valenciassa, täällä kub ei ole kuin yksi marketti ja venetarvikeliike ei ole kummoinenkaan. Ravintoloita kyllä piisaa mutta edes rautakauppaa ei ole maisemissa.

        Suomalaiset ovat varmasti aika paljon tuolla Kreikan saaristossa.
        Ariel oli joku aika sitten muistaakseni Espanjassa jossain Malagan tienoilla (?).

        Unohtui kertoa että olen just se Ariel :)
        Kyllä kymppi/vrk on aika kohtuutaksa talvehtimiseen etenkin nyt jos sähkö kuuluu hintaan. Ibizan Santa Eulaliassa talvipyynti oli 4500 eur.
        Pulmana vielä on se, että yleensä talvisatamaan tulee vähän pakosta mentyä lokakuun alussa jotta yleensä paikan saa ja maaliskuun 31. päivä on liian aikainen hetki irtautua. Se ekstrakuukausi voi maksaa sitten paljonkin.

        Mar Menorilla pystyy jotenkin talvehtimaan ankkurissakin, mutta aina se ei herkkua ole. Atlantin puolella Culatralla onnistuu myös jotenkin, mutta hetkittäin se on tosi paha paikka kun tuuli ja vuorovesivirta menevät vastakkain. Portugal-Espanja rajajoessa myös talvehtii sissisarjan seiloreita.
        Toisinaan voi löytyä talvipaikka yksityiseltä laituripaikan omistajalta suoraan, joltain joka ei omista enää venettä. Näitä on minullekin tarjottu, mutta toistaiseksi aina olen mennyt ihan satamakonttorien kautta.
        Jos teettää jotain töitä veneessä, eduksi on että firmassa on johto kotoisin jostain pohjoisemmasta Euroopan maasta. Näitä on liki kaikissa isommissa marinoissa. Paikallisten kanssa asiointi on usein erittäin hankalaa. Paras on tehdä kaikki itse ja tilaustöissäkin pohjustaa oma tietotaitonsa sille tasolle ettei ole ihan ulkona tilanteesta.
        Jotenkin hallittavissa olevassa ongelmatilanteessa, esim. konevika merellä, ei ikinä tule kontaktoida VHF:llä mihinkään. Siinä joutuu systeemin armoille, tulee pakkohinaus käskettyyn satamaan, korjaukset kalliilla taksalla ja korjausten hyväksyttäminen viranomaisilla poispääsyn edellytyksenä. Parempi on koittaa kaikin keinoin seilata tuttuun satamaan ja tarvittaessa vaikka pyytää kännykällä apuja laiturointiin marineroilta siihen viimeiseen 50 metrin matkaan. Se maksaa korkeintaan satkun, useimmiten ei mitään ja säästöä tulee tuhansia euroja.
        Ariel 336.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Unohtui kertoa että olen just se Ariel :)
        Kyllä kymppi/vrk on aika kohtuutaksa talvehtimiseen etenkin nyt jos sähkö kuuluu hintaan. Ibizan Santa Eulaliassa talvipyynti oli 4500 eur.
        Pulmana vielä on se, että yleensä talvisatamaan tulee vähän pakosta mentyä lokakuun alussa jotta yleensä paikan saa ja maaliskuun 31. päivä on liian aikainen hetki irtautua. Se ekstrakuukausi voi maksaa sitten paljonkin.

        Mar Menorilla pystyy jotenkin talvehtimaan ankkurissakin, mutta aina se ei herkkua ole. Atlantin puolella Culatralla onnistuu myös jotenkin, mutta hetkittäin se on tosi paha paikka kun tuuli ja vuorovesivirta menevät vastakkain. Portugal-Espanja rajajoessa myös talvehtii sissisarjan seiloreita.
        Toisinaan voi löytyä talvipaikka yksityiseltä laituripaikan omistajalta suoraan, joltain joka ei omista enää venettä. Näitä on minullekin tarjottu, mutta toistaiseksi aina olen mennyt ihan satamakonttorien kautta.
        Jos teettää jotain töitä veneessä, eduksi on että firmassa on johto kotoisin jostain pohjoisemmasta Euroopan maasta. Näitä on liki kaikissa isommissa marinoissa. Paikallisten kanssa asiointi on usein erittäin hankalaa. Paras on tehdä kaikki itse ja tilaustöissäkin pohjustaa oma tietotaitonsa sille tasolle ettei ole ihan ulkona tilanteesta.
        Jotenkin hallittavissa olevassa ongelmatilanteessa, esim. konevika merellä, ei ikinä tule kontaktoida VHF:llä mihinkään. Siinä joutuu systeemin armoille, tulee pakkohinaus käskettyyn satamaan, korjaukset kalliilla taksalla ja korjausten hyväksyttäminen viranomaisilla poispääsyn edellytyksenä. Parempi on koittaa kaikin keinoin seilata tuttuun satamaan ja tarvittaessa vaikka pyytää kännykällä apuja laiturointiin marineroilta siihen viimeiseen 50 metrin matkaan. Se maksaa korkeintaan satkun, useimmiten ei mitään ja säästöä tulee tuhansia euroja.
        Ariel 336.

        Ariel. No just.
        Joo tää on hiukan raskasta välillä kun kaikki on kunnossa mañana.
        Mulla makas postipaketti Valencian FedEx:ssä yli kolme viikkoa ennen kun sain sen ulos.
        Olisivat välttämättä halunneet että hankin NIF-kortin jonka saa jopa kolmessa kuukaudessa.

        Ajattelin purjehtia keväämmällä Portugaliin jonnekin Faron nurkille - siellä pitäis vähän ehostaa paattia. Vaihtoehto B on Korsika johon tykästyin.


      • Anonyymi
        UUSI

        😋😍😋😍😋😍😋😍😋

        😋 ­N­­­y­­m­f­­o­m­a­­a­n­­i -> https://ye.pe/finngirl21#17660243W

        🔞❤️💋❤️💋❤️🔞💋❤️💋❤️💋🔞


    • Anonyymi

      540 euroa vuorokaudesta? Siis sisälsikö tuo maalit ja työn?

      Neljäkymppiä vuorokaudesta on kyllä aikamoinen hinta.
      Kolmellakympillä asuu majatalossa idempänä saarilla per yö. (Olen menossa viikon päästä kuukaudeksi Kreikan saaristoon).

      Onkohan pienempien kylien satamissa halvempaa? Yli kolmesataa kuukaudessa ei-juotavalla vedellä kuulostaa aika rasvaiselta. Helsingissä pitää venettä 700 eurolla koko kesän laiturissa keskustan kupeessa....no, ei ole Välimeri tietenkään mutta kesä kumminkin...

      • Ainoastaan nosto, pesu, pukkivuokra, 1vrk ja lasku.
        Sesonkiaikana marinat hinnoittelevat palvelunsa kalliimmiksi. keväällä ja syksyllä on suorastaan halpaa. Talvisäilytyksestä pitää maksaa jos haluaa olla palveluiden lähellä ja asua veneessä. Hanavettä ei täälläpäin juoda. Olen tankannut veneen tankkia 8 litran pulloista jotka maksavat 80 ¢. Kyllä hintataso kompensoituu kummasti jo ruuan hinnassa.

        Kreikka on edullisempi mutta siellä on uusia ongelmia ja myös maksuja.
        Hinnat ovat nousseet viimeisen 10 vuoden aikana melkoisesti.
        Plan A oli kyllä talvehtia Adrian merellä mutta erään kanadalaisen kipparin tarinat viimetalvisista Bora-tuulista houkuttelivat minut tänne.


      • Anonyymi
        Hjalmar kirjoitti:

        Ainoastaan nosto, pesu, pukkivuokra, 1vrk ja lasku.
        Sesonkiaikana marinat hinnoittelevat palvelunsa kalliimmiksi. keväällä ja syksyllä on suorastaan halpaa. Talvisäilytyksestä pitää maksaa jos haluaa olla palveluiden lähellä ja asua veneessä. Hanavettä ei täälläpäin juoda. Olen tankannut veneen tankkia 8 litran pulloista jotka maksavat 80 ¢. Kyllä hintataso kompensoituu kummasti jo ruuan hinnassa.

        Kreikka on edullisempi mutta siellä on uusia ongelmia ja myös maksuja.
        Hinnat ovat nousseet viimeisen 10 vuoden aikana melkoisesti.
        Plan A oli kyllä talvehtia Adrian merellä mutta erään kanadalaisen kipparin tarinat viimetalvisista Bora-tuulista houkuttelivat minut tänne.

        Millaisia ongelmia Kreikassa on?
        Kiinnostaisi tietää, ajattelin ensi talvena olla siellä. Ja sieltä käsin käydä Egyptissä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Millaisia ongelmia Kreikassa on?
        Kiinnostaisi tietää, ajattelin ensi talvena olla siellä. Ja sieltä käsin käydä Egyptissä.

        Mediterranean Almanacista luin että siirtolaisista on ollut kiusaa. Ryöstelevät veneitä.
        Nato ja rannikkovartiosto partioi kyllä vesillä.

        Greek Cruising Tax TEPA on uusi kuukausittain maksettava maksu 33€, ei iso mutta vähintäin kuukaudesta maksettava.

        Toivottavasti joku ystävällinen voi kertoa kokemuspohjaisia, oikeita kokemuksia :ˆ)


    • Anonyymi

      Itse olen tukevasti maissa Suomessa ja purjehdusalue on toistaiseksi ollut Itämeri. Seuraan mielenkiinnolla instassa @compassheading180 eli S/Y Aina -nimistä venettä. Mukavia pikku tarinoita purjehduksesta ja veneen fiksaamisesta.

      Näyttävät olleen Brindisissä marraskuun lopussa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      81
      2077
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1788
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1654
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1480
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      65
      1413
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      20
      1344
    7. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1338
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1292
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1274
    10. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      11
      1245
    Aihe