https://www.youtube.com/watch?v=ObTS1OWIg6I
Kyllä on ilmasto muuttunut, siis kylmempään suuntaan.
Siellä ne kamelit lumessa kahlaa ja hiekka aavikko muuttunut lumiseksi.
Erikoista ilmaston lämpenemistä ja suomessakin piti olla lumettomia talvia
ilmaston lämpenemisen puolesta puhuneiden mielestä, mutta lunta on pääkaupunkiseudulle tullut enemmän, kuin Lappiin.
Saudi Arabiassa lumikuuroja
16
98
Vastaukset
- Anonyymi
Runsas lumentulo on ilman muuta ilmaston lämpenemisestä johtuvaa.
Siitä on tiedemiesten kesken 97% konsensus.- Anonyymi
Ei ilman muuta, mutta voi olla yksi seurauksista.
- Anonyymi
Kyllä tämäkin on Putinin aiheuttamaa.
Saudi-Arabian Mekassa tänään +26℃, yöllä +19℃, joten meni lumimyrsky ohi varsin äkkiä ainakin Mekassa. Riadissa +16℃ ja sateista, mikä on varsin erikoista Saudeissa. Ukkosmyrskyjä luvattiin mahdollisesti myös Mekassa.
Onhan Saudeissa myös vuoristoalueita, joilla on hyvinkin kylmä etenkin yöllä näin talvisin.- Anonyymi
Ketjun aloittajana minulla oli tarkoitus pettää lukijoita uskomaan, että joka puolella Saudi-Arabiaa sataa lunta. Nyt minua harmittaa kovasti, kun paljastit petokseni.
- Anonyymi
Ihan kaikki mitä maapallolla tapahtuu, johtuu ilmastonlämpenemisestä.
- Anonyymi
Taasen näitä feikki videoita, eikä edes parhaasta päästä!
Osa videon pätkistä on Tabukin maakunasta vuoristoalueellta jossa silloin tällöin sataa lunta ja vielä yli vuoden vanhoista pätkistä. Eikä todellakaan mekasta!!!- Anonyymi
Loput video leikkeistä on Iranilaisesta Mashhadin kaupungista (Imam Reza Holy Shrine), jossa sataa lunta joka talvi ja nekin pätkät vuosia vanhoja.
- Anonyymi
Joku heti kyseenalasti tuon väittämällä, että osa videosta on kuvattu muissa arabimaissa. Muuttaako se oleellisesti asiaa, kun kaikki ne on paljon Suomea eteläisempiä maita.
Tuntuu siltä, että ilmastopelkureita ei koskaan kiinnosta maapallon leveysasteet. Mekan leveysaste on noin 21 astetta ja Helsingin teveysaste on 60 astetta.
Kaspianmeren eteläkärki, joka on Iranin rannikkoa sijaitsee 37 leveysasteella. Laikki arabimaat siis sijaitsevat paljon lähempänä päiväntasaajaa kuin Suomi, mutta eihän sitä ymmärrä ottaa huomioon Helsingissä sekoilevat tutkijat.
Kyllä tässä on mennyt täysin luottamus kaikkiin Helsingissä sekoileviin tutkijoihin. Ne tuntuu olevan pelkkiä viherpesijöitä, jotka tuijottaa vain omaa napaansa ja unohtaa täysin muun maailman, ja sen missä Suomi maantieteellisesti sijaitsee.
Ne tutkijoiden harhat on tulleet yhä pahemmiksi, kun kaikki uskoo siihen ilmastomuutosuhkaan. Taas on mahtava uutisankka YLE:n sivustolla. Ilmastonmuutos mukamas tappaa silakoita Suomen merialueilla kuumuuteen.
Saman kuumuuden uskotaan aiheuttaneen myös sen, että silakat on pienempiä ja laihempia. On se mahtavan mahtaileva tuo helinkiläisten tutkijoiden biologiantuntemus, kun biologiassakin on kaikki käännetty päälaelleen.
Ei ne osaa vetää yhtään mistään oikeita johtopäätöksiä, kun se ilmastouhka on sekoittanyt pään. Jos lämpö kuihduttaisi ja tappaisi kaloja, niin miten ne voisivat selvitä hengissä tropiikissa. Tiedän kyllä millätavalla väärin ne tämänkin selittää.
Onko kylmässä Suomessa merivesi mukamas muuttunut kuumemmaksi kuin tropiikissa. Sitäpaitsi ainahan lämpenee kesähelteelläkin vain pintakerros. Kyllä ne kalat osaa hakeutua tarvittaessa syvemmälle.
Todellinen syy kalojen näivettymiseen on kalastuksen näivettyminen EU määräysten seurauksena. Minä sain ensimmäisen kerran tietää tuosta silakoiden näivettymisestä jo noin 10 vuotta sitten.
Kun minulla nyt on tuo biologian tietämyskin paljon parempi kuin helsinkiläisllä tutkijoilla, minä oivalsin tutkimattakin todellisen syyn. Kala on olento, joka tulee toimeen ja pysyy hengissä hyvinkin vähäisellä ravinnolla.
Tämä johtuu siitä, että se on vaihtolämpöinen. Ruuan antamaa energiaa kuluu lämmön tuottamiseen paljon vähemmän kuin nisäkkäillä. Pitäisi tämä nyt tutkijoiden tietää.
Toisaalta tämä vaihtolämpöisyys merkitsee sitä, että lämpimässä vedessä ravinnosta kuluu vieläkin vähemmän lämmöntuottamiseen kuin viileässä, ja jää siis enemmän kasvamiseet.
Todellinen biologinen syy silakoiden näivettymiseen ei ole meriveden lämpeneminen vaan ravinnon puute. Pitäisi kysyä niiltä, jotka ovat hoitokalasteneet järvistä liikaa kalaa pois. Mitä siellä on tapahtunut kalojen koolle.
Minä olen ollut jo 1990 luvulta sitä mieltä, että Suomessa kalastetaann aivan liian vähän ja EU rajoituksillaan vielä paljon pahensi sitä tilannetta. Seuraukset alkoivat näkyä melko pian, kun tuli rajoitukset.
Tuntuu siltä, että ei EU byrokratiassa tunneta ollenkaan vesistöjen biosysteemiä. Vesistöt tuottaa kaloille ravintoa suurinpiirtein samaan tahtiin koko ajan.
Mitä aiheuttuu ihmisille, jos porukkaa on liian paljon jakamassa saatavissa olevaa ruokaa, jota ei kuitenkaan pystytä tuottamaan yhtään lisää. Ilmiset näivettyy ja viimein kuolee pois.
Aivan samoin tapahtuu merissä kaloille. Kun kalastus on radikaalisti vähentynyt, ja se on vähentynyt hirveän paljon, niin yhä suurempi määrä kaloja jää eloon. Niillä on siis huutava puute ravinnosta, kun meri tuottaa vain sen entisen määrän.
Vaihtolämmpöisenä eläimenä kala pystyy sinnittelemään vähäisellä ravinnolla paljon pidempään kuin ihminen, mutta ei kuitenkaan rajattomasti. Kasvu häiriintyy mutta henki säilyy pilkään. Luonnollisen muutoksen kautta tilanne ei voi parantua.
Merissä tarvitaan ihmisen apua kalojen ruokahuollon turvaamiseen aivan samalla tavalla, kuin niillä järvilläkin, joita on hoitokalastettu.
Kun minä kaiken tämän tiedän, minä olen koko ajan pitänyt typerinä niitä vapaa-ajan kalastajia, jotka päästää saamansa kalan takaisin. Kun kalastaa yhden ison ahmatin, jää paljon ruokaa pikkukaloille.
Kun se iso ahmatti syö niitä pikkukaloja, niin on vähemmän kaloja syömässä sitä planktonia, josta kaikkien kalojen ravinto tulee. Pitäisi siis kalastaa kaikenkokoisia. jotta tasapaino säilyisi.
Liikaa pikkukaloja on huono, ja liikaa suuria ahmatteja on huono. No minä itse nyt olen kalastanut viimeksi lähes 40 vuotta sitten. Saatiin vaimon kanssa 8 haukea pienestä järvestä.
Sitten tuli naapuri veneellä viereen, ja siihen iski kateus niin pahasti, että toheloi virvelinsä järveen.
Tähän voi sitten päättääkkin tämän tarinan, paisi että paikallisessa lehdessä oli joku jo aiemmin ottanut kalojen näivettymiseen saman kannan kuin minäkin. Kyllä täällä länsirannikolla osataan biologia paremmin kuin Helsingissä,- Anonyymi
Jutussa mainittu silakkatutkija sekoilee Turun suunnalla Saaristomeren tutkimuslaitoksessa, ei Helsingissä. Pitäisikö sinun laittaa hänellekin vähän sähköpostia ja selittää miten nämä asiat oikeasti ovat.
PS: älä sitten mainitse sähköpostissa noita kalajuttujasi, kun et selvästikään ole mikään kalamies, mutta muuten kovin perillä kalojen tilanteesta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jutussa mainittu silakkatutkija sekoilee Turun suunnalla Saaristomeren tutkimuslaitoksessa, ei Helsingissä. Pitäisikö sinun laittaa hänellekin vähän sähköpostia ja selittää miten nämä asiat oikeasti ovat.
PS: älä sitten mainitse sähköpostissa noita kalajuttujasi, kun et selvästikään ole mikään kalamies, mutta muuten kovin perillä kalojen tilanteesta.Tutkijan toimipaikalla nyt ei ole paljon väliä, koska tuota vihreää sekoilua kuitenkin johdetaan Helsingistä.
Pitäisikö muka olla innokas kalamies, jotta tietäisi merien ekosysteemin, miten se toimii. Sen voi tietää, vaikka ei olisi yhtään kalaa narrannut. Vaikka minä en ole vuosikymmeniin kalastanut, niin syön kyllä kalaa mielellään muutaman kerran kuukaudessa.
On vaan paljon vaivattomampaa kalastaa kaupan pakastealtaalla, mutta tuli sitä joskus aikanaan muutama kerta uisteltua Ounasjoella ja muuallakin sillä seudulla, kun asuttiin jonkin aikaa Lapissa. Ounasjoessa on vaan niin paljon uppotukkeja, että kyllästyin.
Yhden siian silloin sain. Ei tullut punnittua, mutta kyllä se muutaman kilon painoi. Kerran olin aikeissa vaihtaa paikkaan, ja kelasin nopeasti siimaa sisään. Ei olisi kannattanut kiirehtiä. 2-3 metriä rannasta iski iso kala kiinni, ja siima poikki.
Sen kalan pää käväisi pinnalla, joten näin, että melkoinen vonkale se oli. Nappasi ilmasta sen uistimen ja vei.
Tuo aiemmin kertomani tapahtui seuraavassa asuinpaikassani, ja jäin viimeiseksi kalareissuksi, eikä se kalastaminen nyt opeta mitään siitä, mistä kalat ruokansa saa.
Sen, miten meri tuottaa ravintoa mm. kaloille, on voinut nykypäivänä oppia kotisohvalla katselemalla telkkarin luonto-ohjelmia ynnä muista lähteistä. Kaiken ravinnon lähde merissä on mikroskooppiset yhteyttävät levät.
Niitä sitten syö eläinplanktoni. Nekin eliöt on varsin pienia, ja nähtävissä lähinnä suurennuslasilla. Siitä se ravintoketju sitten jatkuu suurempaan ja suurempaan. Aina isommat syö pienempiä, kunnes tulee nisäkkäät ja linnut.
Se, että kuinka paljon meressä on ravintoa, riippuu siis yksin siitä, kuinka paljon on kasviplanktonia, jonka yksittäiset eliöt pystyy näkemään vain mikroskoopilla, koska ne on yksisoluisia.
Niiden määrä taas riippuu mm. siitä, kuinka paljon merivedessä ja ilmassa on hiilidioksidia. Hiilidioksidin lisääntyminen merivedessä lisää kasviplanktonin kasvua, ja siten siis ravinnon määrää meressä.
Ei hiilidioksidi siis ole merissäkään vahingollinen. Se on kaikelle elämälle hyödyllinen myös merissä. Pienet vihreät miehet ja naiset vaan ymmärtää kaiken väärinpäin.
Marsistako ne on tänne tulleet hourimaan. Aikanaan vitsailtiin pienistä vihreistä marsilaisista. Toiselta planeetalta täytyy olla ainakin henkisesti, kun ei pysty ollenkaan ymmärtämään hiilidioksidin todellista merkitystä elämälle.
Minä kun olen sen biologian lukenut kunnolla ja myöskin kunnolla oppinut, niin tiedän että jos ei ole riittävää määrää hiilidioksidia ilmakehässä ja merissä, niin elämä tällä pallolla loppuu.
Kyllä kasvihuoneviljelijät sen ymmärtää, mutta kaikenmaailman ilmastoseonneet ei ymmärrä. Jopa ihmisenkin elimistössä täytyy olla tietty vakiomäärä hiilidioksidia. Ihminen vaan tuottaa sitä itse ravinnostaan. Ylimääräisen ihminen sitten hengittää pois.
Hourupäät on kääntäneet kaiken päälaelleen, niinkuin opin olisi sanellut joku vihollinen ulkoavaruudesta, vihollinen joka haluaa tuhota elämän maapallolla. Ei joku hiilineutraali oppi sovellu ollenkaan maapallon olosuhteisiin.
Kaikki elämä maapallolla "huutaa" nimenomaan hiiltä, jota se ei voi saada mistään muualta kuin hiilidioksidista. Ei maanpäällinen elämä voi saada hiiltä kivihiilestä suoraan. Se hiili täytyy ensin polttaa, ennenkuin elämä voi sitä käyttää kasvuun ja lisääntymiseen.
Tämä nykymeno muistuttaa todella pahasti useaakin tieteistarinaa, joissa ihmiskuntaa uhkasi maapallon ulkopuolinen taho valtaamalla vaikutusvaltaisten ja päätösvaltaisten mielet. Valloittava taho tietysti haluaakin, että elämä loppuu tai alistuu orjiksi.
Miksikähän juuri ameriikkalaiset on ylläpitäneet tätä mahdollisuutta, että meitä uhkaisi joskus tulevaisuudessa jokin maapallon ulkopuolinen taho. No amerikkalaiset nyt on aina olleet avarakatseisempia kuin vanhoolliset eurooppalaiset.
Kun on tutustunut uskontojen syntyhistoriaan, niin aivan selvästi ne on synnyttänyt maapallon ulkopuolinen taho. Sitä on vaan sitten alettu palvoa jumalana, ja sen palvelusväkeä enkeleinä.
Amerikkalaisille elokuvantekijöille ei ole tämäkään ajatus vieras. Ei tämä siis ole minun ideani. Olen vaan alkanut pitää sitä mahdollisena niinkuin moni muukin pitää mahdollisena.
Ei me tiedetä, mitä kaikkea tuolla suunnattoman suuressa maailmankaikkeudessa voi olla. Olisi jo aika päästä siitä minäkeskeisestä, ihmiskeskeisestä ja maakeskeisestä ajattelusta eroon, kun tutkinmusten mukaan jopa kasveilla on älyä.
Uskontohan tuon vallitsevan ajatusmallin on aikanaan luonut. Minä uskon jumalan olemassaoloon, mutta minä en usko uskontoihin. Niissä on kyllä hyviä ja kannatettaviakin periaatteita, mutta niissä on myös roskaa, jota käytetään vallan välineenä.
Ilmastonmuutosuskonto taas on pelkkä vallan väline vailla luotettavia todisteita. Todellisuus on aivan jotakin muuta niinkuin edellä esitin. Hiilidioksidi on elämälle välttämätön elämän eliksiiri.
- Anonyymi
Nekin tarvitsee kai avustuksia suomalaisilta.
- Anonyymi
Totta kai.
- Anonyymi
Voi olla niiden pääkaupungin lumisateiden taustalla ihan vaan sattuman muistutus siitä ilmaston ylikuumenemisesta joka vaatii välillä jäähdyttävää lumisadettakin ettei nyt kuumenisi ihan liikaa.
Marokossa Afrikassa vuoristoissa lumi ei ole tavatonta, onhan yölämpötilatkin talvisin aika lähellä nollaa joskus sielläkin.
Ilmastohaittoja voi vähentää kulutustottumuksia muuttamalla, mutta eivät ne päästökaupat ja muut ilmastoon muutoksia tuo, ne ylläpitävät nykyhaittoja edelleenkin, mutta maksua vastaan tietty.
Välttämättä mitenkään epämukava ei ole Skandinavian kivikaudenkaan ilmasto ollut, siitä on tietoja sen olleen nykyistä lämpimämpi.
Eikä senkään syynä ole välttämättä hiilidioksidi ollut.
Nykyisin vaikuttavia kasvihuonekaasuja vapautuu niin monesta lähteestä, joita siihen aikaan ei luotaisesti ole ollut olemassa.
Kehitys ei taida kaikissa käänteissään olla kovinkaan onnistuneesti valikoitunut, kun kertakäyttökulutus on ratkaisuksi valikoitunut. - Anonyymi
Kameleilla kelpaa vetää lumiauraa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde192460- 1482214
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292132Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522109Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti201674Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3871583Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961506- 2771388
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131369- 1301346