Naisten väkivalta on tabu

ave.maria

Tänään toivon joka feministin asettuvan teeveen ääreen pohtimaan miksi naisen väkivaltaisuuteen on suhtauduttava eri tavoin. Ohjelma aiheesta esitetään TV2:lla 22.10 alkaen.

Ohjemassa on haastateltavana Ensi- ja Turvakotien liiton psykologi, Hannele Törrönen.

"Ensi- ja turvakotien liiton psykologi Hannele Törrönen väittää, että naisten väkivaltaisuus on yhä tabu, josta ei uskalleta ääneen puhua. Naisten väkivaltaisuuteen suhtaudutaan myös eri tavalla kuin miesten tekemään väkivaltaan. Sitä vähätellään, sille naureskellaan tai se ymmärretään aina poikkeusolosuhteiden aiheuttamaksi. Naisen kohdalla väsymys ja masennus ovat hyviä selityksiä, mutta väkivaltaisten miesten kohdalla ymmärtävät asenteet ovat harvassa."

http://www.yle.fi/etusivu/ohjelmaopas/ohjelma.php?serial=t0224485162813&l=f&mode=www

Tämä on nähtävä!!

131

5210

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ave.maria
    • mariamagda

En naureskele väkivallalle, en silloin todella harvoinkaan, kun nainen sitä tekee. Se oli nari joka sille naureskeli..

Oletkohan kovinkin väkivaltainen tyyppi?

• ave.maria

Mutta minulla ei ole mitään tekemistä ohjelman kanssa! En aikanaan myönnä!
        ;))

• mariamagda
        ave.maria kirjoitti:

Mutta minulla ei ole mitään tekemistä ohjelman kanssa! En aikanaan myönnä!
        ;))

väität olevasi nainen. Tottakai silloin jos itse on väkivaltainen, luulee että muutkin naiset voivat olla.

Mutta koska olet mies, haluat että väkivaltaisuutesi unohdetaan ja kohdistetaankin naisiin.(noin jyrkästi sanottuna)
        Edelleen outo mielipide mieheltäkin.

• Mies

onko tarkoitus tehdä kovinkin hyvä vaikutus jörikseen?Vähän näyttää sille että olet lainahöyhenissä mielipiteinesi. Ohjelman tekijöille voit varmasti lähettää palautetta suoraan.

• ave.maria
        mariamagda kirjoitti:

väität olevasi nainen. Tottakai silloin jos itse on väkivaltainen, luulee että muutkin naiset voivat olla.

Mutta koska olet mies, haluat että väkivaltaisuutesi unohdetaan ja kohdistetaankin naisiin.(noin jyrkästi sanottuna)
        Edelleen outo mielipide mieheltäkin.

Lopettanut miehesi hakkaamisen?

• Mies kirjoitti:

onko tarkoitus tehdä kovinkin hyvä vaikutus jörikseen?Vähän näyttää sille että olet lainahöyhenissä mielipiteinesi. Ohjelman tekijöille voit varmasti lähettää palautetta suoraan.

Vähän näyttää "sille", että myös motiivien arvailijan motiiveita voi arvailla. Jos nyt ketään sattuu kiinnostamaan.

Ehkä sinun ei kuitenkaan kannata kantaa huolta siitä, lähettääkö joku ohjelman tekijöille palautetta suoraan vai ei.

Varsinkaan kun ohjelmaa ei ole edes nähty eikä siitä mitään mielipidettäkään vielä esitetty.

• Mies
        Härmän.vapaa.nainen kirjoitti:

Vähän näyttää "sille", että myös motiivien arvailijan motiiveita voi arvailla. Jos nyt ketään sattuu kiinnostamaan.

Ehkä sinun ei kuitenkaan kannata kantaa huolta siitä, lähettääkö joku ohjelman tekijöille palautetta suoraan vai ei.

Varsinkaan kun ohjelmaa ei ole edes nähty eikä siitä mitään mielipidettäkään vielä esitetty.

sillä naisen ymmärtäminen väkivaltaisena on oman väkivaltaisuuden merkki.Jos luet tuota linkkiä, on selvää, että asiasta keskustelee tänään kaksi naispuolista henkilöä studiossa.Jos oikein olen ymmärtänyt, toinen jopa psykologin hahmossa. Toinen pärjännyt suosituimpien juontajien naisten sarjassa.Taidan olla hyvin sitä mieltä, että ohjelma olisi aiheellinen katsottava myös sinulle.Toisaalta, jos mies peittää omaa väkivaltaisuuttaan syyttämällä naisia aiheesta, mitä nainen peittää syyttäessään miestä?Niiin.
        Muuten onko tämä feminismin virallinen kanta asiaan?

• mariamagda
        ave.maria kirjoitti:

Lopettanut miehesi hakkaamisen?

taas sitä miehen logiikkaa?

Sinähän tässä haluat tuoda esille naisten olemattoman pienen väkivaltaisuuden.

• Mies kirjoitti:

sillä naisen ymmärtäminen väkivaltaisena on oman väkivaltaisuuden merkki.Jos luet tuota linkkiä, on selvää, että asiasta keskustelee tänään kaksi naispuolista henkilöä studiossa.Jos oikein olen ymmärtänyt, toinen jopa psykologin hahmossa. Toinen pärjännyt suosituimpien juontajien naisten sarjassa.Taidan olla hyvin sitä mieltä, että ohjelma olisi aiheellinen katsottava myös sinulle.Toisaalta, jos mies peittää omaa väkivaltaisuuttaan syyttämällä naisia aiheesta, mitä nainen peittää syyttäessään miestä?Niiin.
        Muuten onko tämä feminismin virallinen kanta asiaan?

Koita nyt päättää mitä mieltä olet.

Naisen ymmärtäminen väkivaltaisena on siis mielestäsi oman väkivaltaisuuden merkki? Toisaalta taas miehiä ei saisi syyttää väkivaltaisuudesta?

Mielipiteesi on vapaa. Varsin vapaata on myös ohjelmasuositustesi noudattaminen tai noudattamatta jättäminen.

Feminismillä ei ole eikä voi olla mitään virallista kantaa mihinkään asiaan. Halutessasi voinet tarkistaa Unionin kannan asiaan.

Minulla on oma kantani, jota en juurta jaksaen joka pojalle esittele. Itse asiassa äänivaltani parisuhdeväkivalta-asiassa voin pitkälti luovuttaa Kurre Oravalle, joka on hahmotellut tarpeeksi selvästi oman linjauksensa asiaan. En jaksa keskustella väkivallasta tällä palstalla.

• Jack
        mariamagda kirjoitti:

taas sitä miehen logiikkaa?

Sinähän tässä haluat tuoda esille naisten olemattoman pienen väkivaltaisuuden.

Hei, et ole muistanut syyttää minua tupla/tripla nickin käyttämisestä pitkään aikaan. Väsyttääkö? Mikä ihme sinut muuten saa heittämään epäasiallisia kommentteja toisten taustoista? tuollainen spekulointi ei tarkoita muuta kuin sitä, että haluat nonseerata toisten sanomisen.

Itse asiassa minä väitän, että juttusi ovat niin typeriä, että olet oikeesti MIes Vain-provo. Vitut sä mikään ämmä ole, kunhan jätkä vain provoilet täällä. Nilkki!

• Sovinisti

Koita nyt päättää mitä mieltä olet.

Naisen ymmärtäminen väkivaltaisena on siis mielestäsi oman väkivaltaisuuden merkki? Toisaalta taas miehiä ei saisi syyttää väkivaltaisuudesta?

Mielipiteesi on vapaa. Varsin vapaata on myös ohjelmasuositustesi noudattaminen tai noudattamatta jättäminen.

Feminismillä ei ole eikä voi olla mitään virallista kantaa mihinkään asiaan. Halutessasi voinet tarkistaa Unionin kannan asiaan.

Minulla on oma kantani, jota en juurta jaksaen joka pojalle esittele. Itse asiassa äänivaltani parisuhdeväkivalta-asiassa voin pitkälti luovuttaa Kurre Oravalle, joka on hahmotellut tarpeeksi selvästi oman linjauksensa asiaan. En jaksa keskustella väkivallasta tällä palstalla.

Mitäs mieltä olet sitten viskoosista? Onko se hyvä vai paha, että on? :))

Ja tähän lainaus Naisunionin kannanotosta:
        Naisiin kohdistuva väkivalta on aina rikos, ja sitä pitää vastustaa. Vaikka 40 % suomalaisista naisista on jossain elämänsä vaiheessa joutunut väkivallan kohteeksi, naisiin kohdistuvaan väkivaltaan ei suhtauduta yhtä vakavasti kuin muuhun väkivaltaan. Naisiin kohdistuva väkivalta ei ole yksityisasia, vaan vakava yhteiskunnallinen epäkohta. Siksi fyysiset, henkiset ja seksuaaliset naisiin kohdistuvan väkivallan muodot on tehtävä näkyviksi, jotta naista alistavat ja kontrolloivat yhteiskunnan valtajärjestelmät voidaan poistaa.

• Sovinisti kirjoitti:

Mitäs mieltä olet sitten viskoosista? Onko se hyvä vai paha, että on? :))

Ja tähän lainaus Naisunionin kannanotosta:
        Naisiin kohdistuva väkivalta on aina rikos, ja sitä pitää vastustaa. Vaikka 40 % suomalaisista naisista on jossain elämänsä vaiheessa joutunut väkivallan kohteeksi, naisiin kohdistuvaan väkivaltaan ei suhtauduta yhtä vakavasti kuin muuhun väkivaltaan. Naisiin kohdistuva väkivalta ei ole yksityisasia, vaan vakava yhteiskunnallinen epäkohta. Siksi fyysiset, henkiset ja seksuaaliset naisiin kohdistuvan väkivallan muodot on tehtävä näkyviksi, jotta naista alistavat ja kontrolloivat yhteiskunnan valtajärjestelmät voidaan poistaa.

Viskoosi?

Minulla ei ole koskaan ollut mielipidettä viskoosista eikä tule olemaan.

Live with it.

(())(())())(())(())(())(())(()(()()())(())(()()))()(()())())(())())())(()(()(()())()()()()()()())(

• Sini79

On toisaalta jotenkin pelottavaa mutta toisaalta säälittävää kuinka huomattavan riemastunut olet tästä ohjelman aiheesta.
      Sinänsä itse ohjelma on varmasti mielenkiintoinen ja puuttuu ihan aiheelliseen asiaan, mutta sinun suhtautumisesi vaikuttaa melko sairaalta. Aivan kun oikein hehkuisit siellä näppäimistön ääressä innoissasi siitä, että ihanaa kun pääsee hekumoimaan naisten väkivaltaisuudella.
      Toivon sinulle kaikke hyvää elämässäsi ja sitä, että pääsisit yli siitä, mikä ikinä sinut onkin noin vihamieliseksi saanut.

• Mies

• maaria
        Mies kirjoitti:

outo nim. yhtäkkiä paikalla.Kaikki neljä kertaa ennen kirjottanut suomi24:ään tuolla nimimerkillä.Kertaakaan ennen ei tänne.Joten kuka feikkaa monella nimellä,kun näyttää kohde kuitenkin olevan tuttu solvattava?
        Tämänkin Sinin kirjootus:
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=119&conference=707&posting=22000000001320145#22000000001320145

vai meneekö tämän palstan taso kokoajan vain alemmas ja alemmas.. luulin, että pohja saavutettiin jo ajat sitten...

• ave.maria
        maaria kirjoitti:

vai meneekö tämän palstan taso kokoajan vain alemmas ja alemmas.. luulin, että pohja saavutettiin jo ajat sitten...

Älä unta näe, että pohja käsillä olisi! Niin kauan kuin epätasa-arvoa tässä maailmassa hyysätään, niin kauan on tasokin tämä. Nimittäin normaalilla järjellä on vaikea ymmärtää asiaa, että JO ETUKÄTEEN tuomitaan ohjelma ja sen tekijät, minun lisäkseni, väkivaltaisiksi miehiksi.
        Jos ei muusta niin tästä voi päätellä, missä jamassa on naisasiamme tila tällä hetkellä...

• ave.maria

Voit nauttia itsekin enemmän...xD

• maaria
        ave.maria kirjoitti:

Älä unta näe, että pohja käsillä olisi! Niin kauan kuin epätasa-arvoa tässä maailmassa hyysätään, niin kauan on tasokin tämä. Nimittäin normaalilla järjellä on vaikea ymmärtää asiaa, että JO ETUKÄTEEN tuomitaan ohjelma ja sen tekijät, minun lisäkseni, väkivaltaisiksi miehiksi.
        Jos ei muusta niin tästä voi päätellä, missä jamassa on naisasiamme tila tällä hetkellä...

kyllä tämä meno aika hullulta näyttää.. joka keskustelusta löytyy ainakin muutama tappelupari, jossa kyllä lyödään niin vyön alle et huh.. tylsä että asiat unohtuu.. varsinkin tämä väkivaltakeskustelu on ihan sairasta.. jokainen varmasti myöntää, että on aiheellista keskustella myös naisten väkivaltaisuudesta, mutta siitä huolimatta ei saisi vähätellä miesten harjoittamaa väkivaltaa.. kumpikin asia pitäisi tuoda pöydälle, ilman, että toinen sulkisi toista pois

• ave.maria
        maaria kirjoitti:

kyllä tämä meno aika hullulta näyttää.. joka keskustelusta löytyy ainakin muutama tappelupari, jossa kyllä lyödään niin vyön alle et huh.. tylsä että asiat unohtuu.. varsinkin tämä väkivaltakeskustelu on ihan sairasta.. jokainen varmasti myöntää, että on aiheellista keskustella myös naisten väkivaltaisuudesta, mutta siitä huolimatta ei saisi vähätellä miesten harjoittamaa väkivaltaa.. kumpikin asia pitäisi tuoda pöydälle, ilman, että toinen sulkisi toista pois

Nimittäin tuolla vyön alle mentaliteetilla lyödään myös niitä miehiä, naisia ja lapsia joiden ongelmaa tämä yhteiskunta ei halua tunnustaa, nimittäin naisen harjoittamaa perheväkivaltaa. Ajattele, ei mistään apua, kun sellaista ei virallisesti ole omassakaan...

Olen ihan samaa mieltä, että kumpaakin pitäisi ruotia yhdessä, eikä aina vain toista. Ja sehän on selvä, että normaali järki ymmärtää, ettei toinen sulje toistaan pois.

Vaikka olen lukenut täältä, että feminismi haluaa poistaa naista ympäröiviä stereotypioita (mikä on ihan hyvä asia), välillä kyllä tuntuu, että toisista se haluaa pitää visusti kiinni, kuten nyt tästä väkivallatomuudesta naisten osalta.

Naisasialiiton virallista kantaa en tunne. Mutta jos lähdetään sille linjalle että selitetään väkivaltaa, sekin tulisi sitten olla molempien oikeus selitellä.

• Mies
        maaria kirjoitti:

Tämä on Miehen ainut kirjoittama juttu tällä palstalla. Juuri tämä kirjoitus.

Satuinpa vaan tälle palstalle, huomasin, että täällä on joku, ainakin viides tai kuudes Mies. Vai liekö ensimmäinen. Toinen. Tai kolmas. Tai neljäs.

Että silleen =)

• maaria
        ave.maria kirjoitti:

Nimittäin tuolla vyön alle mentaliteetilla lyödään myös niitä miehiä, naisia ja lapsia joiden ongelmaa tämä yhteiskunta ei halua tunnustaa, nimittäin naisen harjoittamaa perheväkivaltaa. Ajattele, ei mistään apua, kun sellaista ei virallisesti ole omassakaan...

Olen ihan samaa mieltä, että kumpaakin pitäisi ruotia yhdessä, eikä aina vain toista. Ja sehän on selvä, että normaali järki ymmärtää, ettei toinen sulje toistaan pois.

Vaikka olen lukenut täältä, että feminismi haluaa poistaa naista ympäröiviä stereotypioita (mikä on ihan hyvä asia), välillä kyllä tuntuu, että toisista se haluaa pitää visusti kiinni, kuten nyt tästä väkivallatomuudesta naisten osalta.

Naisasialiiton virallista kantaa en tunne. Mutta jos lähdetään sille linjalle että selitetään väkivaltaa, sekin tulisi sitten olla molempien oikeus selitellä.

että tämän palstan keskustelut tahtovat aina karata sinne kärjistyksiin.. puolin jos toisin... hieman enemmän on pistänyt silmään se, että kun aloitus käsittelee naisiin kohdistuvaa väkivaltaa niin jotkut eivät keskusteluun edes lähde ilman, että sanovat, että naisethan sitä väkivaltaa loppujen lopuksi harjoittavat eivätkä miehet.. eli kyllä sitä helposti suljetaan se toinen puoli pois.. niin kuin sitten myös joidenkin naisten puheissa käy myös.. toisaalta voisi keskustella ihan omassa aloituksessaan naisten harjoittamasta perheväkivallasta ja kulttuurisesta suhtautumisesta siihen. Selvähän se on, ettei sellaista ongelmaa nähdä olevan ja mies, joka lähtisi tällaisesta kokemuksesta kertomaan naurettaisiin ulos joka paikasta.. eli kyllähän se liittyy kulttuurisiin stereotypioihin sukupuolista.. mies, jota nainen hakkaa, leimautuu nyssykäksi jne. hän ei ole "todellinen" mies.. apua ei siis ole mitenkään saatavilla ja vaikka olisikin ei sitä haeta, koska ongelma koetaan noloksi.. purkamista kaivattaisiin siis monella alueella.. ei voi kuitenkaan lähteä siitä, että naisiin kohdistuvaa väkivaltaa lähettäisiin vähättelemään, etsimään syitä naisista itsestään tai ohjaamaan naisten vastuulle jo ennalta väkivaltaisten suhteiden tunnistaminen jne. Se on kuitenkin selvästikin suuri ongelma varsinkin Suomessa, joten asia pitää pitää tapetilla kun se kerran on sinne vihdoinkin saatu.

Mutta kiitos kun kerroit, että tänään tulee tuo ohjelma. En olisi varmaan muuten huomannut ja ohi olisi mennyt. =)

• Mies
        Mies kirjoitti:

Tämä on Miehen ainut kirjoittama juttu tällä palstalla. Juuri tämä kirjoitus.

Satuinpa vaan tälle palstalle, huomasin, että täällä on joku, ainakin viides tai kuudes Mies. Vai liekö ensimmäinen. Toinen. Tai kolmas. Tai neljäs.

Että silleen =)

olen seitsemäs. =)

• maaria
        Mies kirjoitti:

olen seitsemäs. =)

skitsofreenistä meininkiä..

• mariamagda
        ave.maria kirjoitti:

Kyllähän nyt feministipalstalla pitää käsitellä miesten kokemaa väkivaltaa naisten taholta ja kieltäytyä vallan puhumasta todellisesta väkivallasta, joka useinmiten on miesten naista kohtaan harjoittamaa.

Aivan kuin naisten olisi helppo saada apua miesten väkivaltaisuuteen ja helppo kailottaa sitä ympäri maailmaa. Täällä nimettömänä sen voi kertoa, sen voisi kertoa myös miehet.
        Mutta kun sitä naisten väkivaltaisuutta kun vaan ei ole paljonkaan, ei maha mittään.

Jostakin syystä ajattelisin, että miehen olisi helpompi vaikuttaa siihen tuleeko hakatuksi vai ei, kuin naisten, olisikohan se syy tuo fyysinen voima ja halu/tottumus/mikälie hakata ihmisiä.

Olin tänään kahvilla ja kaksi miestä juttelivat väkivallasta. He nauroivat ja heillä näytti olevan tosi hauskaa, kun kertoilivat toisilleen mitä joku mies oli tehnyt, oliko se niin, että joku mies oli lyönyt toista miestä vesurilla tuulilasin läpi. Minäkin vähän otin kantaa, mutta minua se ei niinkään naurattanut.

• Nari Säre
        ave.maria kirjoitti:

...esim. juuri lapsiin kohdistuvan väkivallan suhteen minulle on selkeästi tullut samanlainen kuva kuin sinulle (katso viestini "viitteitä" alla, jossa asia on osoitettukin).

Feminismin paradoksaalisuus on juuri tuossa, että se haluaa ehdoin tahdoin pitää stereotypioita yllä... ettei vain kävisi tarpeettomaksi?

Yleensä laaja-alaisempaa ajattelua minäkin kannatan.

• Jack

• Mies
        maaria kirjoitti:

skitsofreenistä meininkiä..

No todellakaan en puutu kenenkään yksityisasioihin varsinkaan noin yksityisestä aiheesta. Saatikka vedä sitä noin räikeästi kaikkien nähtäville.

• pro et contra
        mariamagda kirjoitti:

Kyllähän nyt feministipalstalla pitää käsitellä miesten kokemaa väkivaltaa naisten taholta ja kieltäytyä vallan puhumasta todellisesta väkivallasta, joka useinmiten on miesten naista kohtaan harjoittamaa.

Aivan kuin naisten olisi helppo saada apua miesten väkivaltaisuuteen ja helppo kailottaa sitä ympäri maailmaa. Täällä nimettömänä sen voi kertoa, sen voisi kertoa myös miehet.
        Mutta kun sitä naisten väkivaltaisuutta kun vaan ei ole paljonkaan, ei maha mittään.

Jostakin syystä ajattelisin, että miehen olisi helpompi vaikuttaa siihen tuleeko hakatuksi vai ei, kuin naisten, olisikohan se syy tuo fyysinen voima ja halu/tottumus/mikälie hakata ihmisiä.

Olin tänään kahvilla ja kaksi miestä juttelivat väkivallasta. He nauroivat ja heillä näytti olevan tosi hauskaa, kun kertoilivat toisilleen mitä joku mies oli tehnyt, oliko se niin, että joku mies oli lyönyt toista miestä vesurilla tuulilasin läpi. Minäkin vähän otin kantaa, mutta minua se ei niinkään naurattanut.

Jälleen kerran puhut yleistävästi miehistä...Ensinnäkin jotkut naiset harrastavat henkistä/fyysistä väkivaltaa kuten jotkut miehetkin..joten se on myös miesten oikeus vaatia väkivallatonta parisuhdetta...se ei ole asia jolle sanotaan "Ei voi mittää". Ja kun niin innokkaasti yleistät, voin sanoa että on paljon miehiä jotka ei periaatesyistä lyö päällekäyvää naista/vaimoa...eikä kyse ole puolustautumisesta vaan lyövän osapuolen ajatuksista....sulatteleppa hetki tätä!!!

• mariamagda
        pro et contra kirjoitti:

Jälleen kerran puhut yleistävästi miehistä...Ensinnäkin jotkut naiset harrastavat henkistä/fyysistä väkivaltaa kuten jotkut miehetkin..joten se on myös miesten oikeus vaatia väkivallatonta parisuhdetta...se ei ole asia jolle sanotaan "Ei voi mittää". Ja kun niin innokkaasti yleistät, voin sanoa että on paljon miehiä jotka ei periaatesyistä lyö päällekäyvää naista/vaimoa...eikä kyse ole puolustautumisesta vaan lyövän osapuolen ajatuksista....sulatteleppa hetki tätä!!!

`..väkivallasta, joka useinmiten on miesten naista kohtaan harjoittamaa..`

Missä kohden minä yleistin?

Mites siinä ohjelmassa sanottiinkaan. Kun näiltä väkivaltaa kokeneilta miehiltä kysyttiinn, `miksi et laita naista kuriin`, vastauksena oli, että `miten siinä vielä käy jos minäkin suutun ja alan lyömään`
        Kuulostaa taas siltä, kuin tällainen mies ei pystyisi lainkaan hallitsemaan väkivaltaisuuttaan.

• pro et contra
        mariamagda kirjoitti:

`..väkivallasta, joka useinmiten on miesten naista kohtaan harjoittamaa..`

Missä kohden minä yleistin?

Mites siinä ohjelmassa sanottiinkaan. Kun näiltä väkivaltaa kokeneilta miehiltä kysyttiinn, `miksi et laita naista kuriin`, vastauksena oli, että `miten siinä vielä käy jos minäkin suutun ja alan lyömään`
        Kuulostaa taas siltä, kuin tällainen mies ei pystyisi lainkaan hallitsemaan väkivaltaisuuttaan.

Puhuit jälleen yleistävään sävyyn miehet=kuulostaa jotakuinkin samalta kuin kaikki miehet. Ja mitä tulee tuohon ohjelmaan niin täytyy olla jollain tavalla sekaisin jos kuvittelee lauseen sisältävän tuollaisen viestin...Vai tarkoititko että pitää osata tempaista vain kaksi kertaa viiden nyrkillisen puolesta. Omituinen olet...sehän on sama jos sanon että: Miehet lyö naisia ja se on väärin...Jolloin sinä kuulet asian näin: Pelkään niin paljon vetäväni eukkoa turpaan että joudun hokemaan sitä pahaksi kokoajan itselleni. Anteeksi, mutta tällaisen vaikutuksen annat.

• mariamagda
        pro et contra kirjoitti:

Puhuit jälleen yleistävään sävyyn miehet=kuulostaa jotakuinkin samalta kuin kaikki miehet. Ja mitä tulee tuohon ohjelmaan niin täytyy olla jollain tavalla sekaisin jos kuvittelee lauseen sisältävän tuollaisen viestin...Vai tarkoititko että pitää osata tempaista vain kaksi kertaa viiden nyrkillisen puolesta. Omituinen olet...sehän on sama jos sanon että: Miehet lyö naisia ja se on väärin...Jolloin sinä kuulet asian näin: Pelkään niin paljon vetäväni eukkoa turpaan että joudun hokemaan sitä pahaksi kokoajan itselleni. Anteeksi, mutta tällaisen vaikutuksen annat.

.. sinä näet omiasi. Jos vielä alussa sanon lauseen, jossa sanon, että on `useinmiten miesten naista kohtaan harjoittamaa`, niin kyllä sen jo pitäisi sinullekin riittää.

Yhtälailla otsikon `voivoi` alla kirjoitin `miesten kokemaa väkivaltaa`

Katsos siinäkin sitten yleistin miehet sinun käsityskykysi mukaan, että kaikki miehet kokevat väkivaltaa.

• mariamagda
        pro et contra kirjoitti:

`joudun hokemaan sitä pahaksi itselleni kokoajan`

Uskon kyllä että joudut, sinä sanoit noin, en minä.

sinä ja sinun anteeksipyyntösi, asiallista keskustelua täällä ei ikinä ole, hakemalla haettua, omituista porukkaa..

• pro et contra
        mariamagda kirjoitti:

.. sinä näet omiasi. Jos vielä alussa sanon lauseen, jossa sanon, että on `useinmiten miesten naista kohtaan harjoittamaa`, niin kyllä sen jo pitäisi sinullekin riittää.

Yhtälailla otsikon `voivoi` alla kirjoitin `miesten kokemaa väkivaltaa`

Katsos siinäkin sitten yleistin miehet sinun käsityskykysi mukaan, että kaikki miehet kokevat väkivaltaa.

Kyllä...näen siis omiani, siis sinun kirjoittamasi tekstin. Ja kyllä yleistät aika ankarasti, suuntaan ja toiseenkin ja niinhän sitä sanotaan että ympäripyöreät lauseet ilman ajatusta on parhaita...kuten sinulla. V..ttumaista jaarittelua epäolennaisten asioiden ympärillä.

• pro et contra
        mariamagda kirjoitti:

`joudun hokemaan sitä pahaksi itselleni kokoajan`

Uskon kyllä että joudut, sinä sanoit noin, en minä.

sinä ja sinun anteeksipyyntösi, asiallista keskustelua täällä ei ikinä ole, hakemalla haettua, omituista porukkaa..

Eipä taida olla mitään vastattavaa tämän kummemmin noin lapsellisiin kommentteihin...hyvää kasvua sullekkin.

• Nari Säre

...että Suomessa juuri turvakotialan ammattilaiset ovat nyt myös heräämässä asiaan. Anglosaksisissa maissahan juuri Erin Pizzey (joka perusti maailman ensimmäisen turvakodin naisille) on viime vuosina korostanut, että tämä on niitä viimeisimpiä tabuja, joista ei saa juuri puhua...

Hyvä, että suomessakin uskaltavat jotkut rohkeat ottaa asiaa esille - ehkäpä se toisaalta on naiselle helpompaa kuin miehelle, joka olisi helppo leimata aran aiheen pohjalta biasoituneeksi asian suhteen.

Pizzeyhan oli todennut, että noin puolet hänen asiakkaistaan oli myös itse väkivaltaisia parisuhteessaan (ja on muistettava, että puolet ei ollut)... hän kuvasi, että noissa molemmin puolin väkivaltaisissa parisuhteissa nainenkin oli ikäänkuin psykologisesti "koukussa" omaan väkivaltaiseen käyttäytymismalliinsa - jossa todella sitten käy herkästi huonosti fyysisesti vahvemman miehen kanssa.

On myös muistettava, että sen 6%:n naisista lisäksi, jotka kärsivät väkivaltaisissa perheissä, esim. turvallisuustutkimuksissa on saatu esille että 3% miehistä kärsii väkivaltaisessa perheessä... Eikä näissä luvuissa ole sitten vielä lapsia mukana, joissa ongelmatilanteissa naisten osuus on käytännössä yhtä suuri, ikävä kyllä, tekijöinä kuin miesten.

Mikäli Pizzeyn analyysit pitävät paikkansa, niin "miehen rankaisu" ja naisen toteaminen yksiselitteisesti uhriksi, ei pidä paikkaansa läheskään kaikkien esim. turvakoteihin hakeutuneiden osalta - noin puolen osalta pitää. Mikäli sitä toista puolta parisuhteista, joissa molemmat osapuolet ruokkivat toistensa väkivaltaa, halutaan auttaa, siihen pitänee miettiä vähän erilaisia keinoja.

Tämä on ollut pointtini koko ajan - sitä ihmettelen, miksi joillekin ihmisille on tullut kuva, että naureskelisin väkivallalle... päin vastoin - se on vakava asia, olipa tekijänä ja/tai uhrina kuka hyvänsä. Eikä siitä pidä vaieta, vaikka vastatuulta olisikin tabuaiheista asian suhteen tiedossa.

• Paikkansa

"Eikä näissä luvuissa ole sitten vielä lapsia mukana, joissa ongelmatilanteissa naisten osuus on käytännössä yhtä suuri, ikävä kyllä, tekijöinä kuin miesten."

Perustuuko tuo oikeasti muuhunkin kun omaan mielipiteeseesi. Meillä samoin kuin kavereilla ne on kyllä pääsääntösesi ollut isät jotka on remmillä takamukselle vedelleet.

• mariamagda

olet itse sanonut, että aikaisemmin naureskelit jos kuulit väkivaltaisesta naisesta.

Olet myös kertonut olleesi aikaisemmin narsisti.

Mahtaakohan tuosta taudista parantua, ainakin vaikutat hyvin sairaalloiselta tuon väkivaltavouhotuksesi kanssa. Itse et sitä varmaan huomaa..

• mariamagda
        Paikkansa kirjoitti:

"Eikä näissä luvuissa ole sitten vielä lapsia mukana, joissa ongelmatilanteissa naisten osuus on käytännössä yhtä suuri, ikävä kyllä, tekijöinä kuin miesten."

Perustuuko tuo oikeasti muuhunkin kun omaan mielipiteeseesi. Meillä samoin kuin kavereilla ne on kyllä pääsääntösesi ollut isät jotka on remmillä takamukselle vedelleet.

.. minun naapurintyttöäkin muuten remmillä veteli isä eikä äiti..

• ave.maria

Lukiessani tekstiäsi, joka oli hyvä, tuli mieleeni kuinka paljon suom. naisista on heitä, jotka vaikenevat syyllisyydestään siksikin, että yhteiskunta ei ole valmis vieläkään hyväksymään jäsenekseen väkivaltaista naista? Naisethan ovat aina rankaiseet toisiaan piirin ulkopuoliseksi joutumisella. Nämä naiset eivät halua tunnustaa syyllisyyttään ja pitävät tietenkin kiinni paikastaan yhteiskunnassa, jossa ei naisväkivaltaa tunneta. Tunnustaminen tietäisi leimautumista erilaiseksi. Tämä jättää kovin yksin tällaisen naisen, ja naisen perheen. On helpompi antaa asenteiden tehdä tehtävänsä ja syyttää miestä. Kun itse ei apua voisi saada...Ja miehet eivät nosta juttuja. Sekin on asian puolesta puhumista.

Ihan tällainen kommentti tuli mieleeni.

• Nari Säre
        Paikkansa kirjoitti:

WHO:n raportti:

http://www.rikoksentorjunta.fi/uploads/ahror5k6ininku.pdf

s. 18: Suomessakin tehdyn tutkimuksen mukaan naiset käyttävät miehiä enemmän ruumiillista kuritusta. "Globaalisesti" (tästä ei ilmeisesti ole suomalaista tietoa?) miehet ovat sitten enemmän syypäitä seksuaaliseen hyväksikäyttöön. (Joka on mielestäni pahempaa, kuin kevyt ruumiillinen kuritus, kylläkin).

"Yksinhuoltajaäideillä on suurin riski syyllistyä väkivaltaan lapsiaan kohtaan"... Yleensä sosiaaliset tekijät lisäävät riskiä lapsiin kohdistuvaa väkivaltaa kohtaan.... valitellaan sitä, että asiaa tutkittu liian vähän. (tuo linkki on pdf-tiedosto, joten katsonet itse... valitettavasti WHO:ltaki puuttuvat kunnon viitteet alkuperäiseen "suomessakin tehtyyn" tutkimukseen).

(Jostain syystä kuitenkaan esim. naisjärjestöjen keskusliitto ei julkilausumassaan http://www.naisjarjestojenkeskusliitto.fi/lausunnot.html ... tuo asiaa esille, vaikka puhuu lapsiin kohdistuvasta väkivallasta ongelmana samaan hengenvetoon, kun sanoo että ennalta ehkäisevät toimenpiteet on suunnattava poikiin ja miehiin...)

MTV:n uutinen aiheesta... samoin kuin muu perheväkivalta, se jää usein piiloon: http://www.mtv3.fi/uutiset2005/tulosta.shtml/arkistot/kotimaa/2005/05/366202
        Samaa tietoa sosiaaliturva-lehdestä... poliisin tietoon tulleet tapaukset vain murto-osa sairaalan dokumentoimista: http://www.sosiaaliturva.fi/pk304.htm

Kalevasta sama http://193.143.126.85/cf/juttu.cfm?j=481597 ... Antila arvioi, että joka vuosi noin 10-15 lasta kuolee pahoinpitelyn seurauksena (ja nämä eivät näy rikostilastoissa!)...lastenlääkäri Kaisu Antila nimeää asian nimenomaan "äitiyden pimeäksi puoleksi" jne.

Kuitenkin feministit korostelevat enemmän sitä, kuinka miehet pahoinpitelevät lapsia (jotenkin unohtaen tilastot aiheesta... jopa sen, että asiaa ei ole tilastollisesti juurikaan tutkittu, vaan siitä on vaiettu). Tai sitten otetaan heti "globaali" näkökulma ja unohdetaan oma kotomaamme - koska totta kai lasten ongelmat ovat megaluokkaa suuremmat sitten sotia käyvissä maissa jne... joissa todella miehet aiheuttavat niitä varmastikin enemmän.

Hyssyttely ja salailu, tai asian tutkimattomuus ei kuitenkaan auta ketään - kaikkein vähiten lapsia.

Itse en kykene katsomaan tämän illan ohjelmaa, joten olisin iloinen, että mikäli joku viittaa tilastoihin mm. lapsiin kohdistuvan väkivallan suhteen, että asiaa referoitaisiin.

Feministien kanssa olen samaa mieltä siitä, että näyttäisi selkeästi, että perheväkivaltaa näkemään joutunut henkilö aikuisena on itse väkivaltainen ... myös lapsiaan kohtaan. Eli ennalta ehkäisyyn käytetyt voimavarat ovat parhaiten kannattavia.

Tukiaseman määritelmiä aiheesta (mielestäni hyviä): http://www.tukiasema.net/teemat/artikkeli.asp?docID=185

• Nari Säre
        ave.maria kirjoitti:

Lukiessani tekstiäsi, joka oli hyvä, tuli mieleeni kuinka paljon suom. naisista on heitä, jotka vaikenevat syyllisyydestään siksikin, että yhteiskunta ei ole valmis vieläkään hyväksymään jäsenekseen väkivaltaista naista? Naisethan ovat aina rankaiseet toisiaan piirin ulkopuoliseksi joutumisella. Nämä naiset eivät halua tunnustaa syyllisyyttään ja pitävät tietenkin kiinni paikastaan yhteiskunnassa, jossa ei naisväkivaltaa tunneta. Tunnustaminen tietäisi leimautumista erilaiseksi. Tämä jättää kovin yksin tällaisen naisen, ja naisen perheen. On helpompi antaa asenteiden tehdä tehtävänsä ja syyttää miestä. Kun itse ei apua voisi saada...Ja miehet eivät nosta juttuja. Sekin on asian puolesta puhumista.

Ihan tällainen kommentti tuli mieleeni.

...Kalevan uutisessa, jossa haastateltiin lastenlääkäri Kaisu Antilaa, hän nimenomaan piti ongelman tunnustamista ensimmäisenä kompastuskivenä - jostain syystä asia on niin arka, ettei sitä haluta nostaa esille... miten sitten yksilötasollakaan lapsensa pahoinpitelijä osaisi hakea apua muuttuakseen?

Maailmaltahan tutkimukset osoittavat todella, että esim. biologisen isän puuttuminen perheestä nostaa todella paljon riskiä sille, että lapsi joutuu kokemaan väkivaltaa.

• NAri Säre
        mariamagda kirjoitti:

olet itse sanonut, että aikaisemmin naureskelit jos kuulit väkivaltaisesta naisesta.

Olet myös kertonut olleesi aikaisemmin narsisti.

Mahtaakohan tuosta taudista parantua, ainakin vaikutat hyvin sairaalloiselta tuon väkivaltavouhotuksesi kanssa. Itse et sitä varmaan huomaa..

...tämmöistä asennettahan ovat ruokkineet mm. sarjakuvat, jossa nainen joka lyö miestä on huvittava asia (Vihtori ja Klaara, Aku Ankka strippejä olen nähnyt monta, jossa on "hauskaa" kun Akulla on Iineksen kohtaamisen jälkeen silmä mustana jne...)

• nuoli
        Paikkansa kirjoitti:

Parisuhdeväkivallasta on noin 90% miesten tekemää ja 10 % naisten. Näissä luvuissa ei ole lapsiin kohdistuva väkivalta mukana. Luvut voi tarkistaa ensi-ja turvakotien liitosta.

• mariamagda
        Nari Säre kirjoitti:

s. 18: Suomessakin tehdyn tutkimuksen mukaan naiset käyttävät miehiä enemmän ruumiillista kuritusta. "Globaalisesti" (tästä ei ilmeisesti ole suomalaista tietoa?) miehet ovat sitten enemmän syypäitä seksuaaliseen hyväksikäyttöön. (Joka on mielestäni pahempaa, kuin kevyt ruumiillinen kuritus, kylläkin).

"Yksinhuoltajaäideillä on suurin riski syyllistyä väkivaltaan lapsiaan kohtaan"... Yleensä sosiaaliset tekijät lisäävät riskiä lapsiin kohdistuvaa väkivaltaa kohtaan.... valitellaan sitä, että asiaa tutkittu liian vähän. (tuo linkki on pdf-tiedosto, joten katsonet itse... valitettavasti WHO:ltaki puuttuvat kunnon viitteet alkuperäiseen "suomessakin tehtyyn" tutkimukseen).

(Jostain syystä kuitenkaan esim. naisjärjestöjen keskusliitto ei julkilausumassaan http://www.naisjarjestojenkeskusliitto.fi/lausunnot.html ... tuo asiaa esille, vaikka puhuu lapsiin kohdistuvasta väkivallasta ongelmana samaan hengenvetoon, kun sanoo että ennalta ehkäisevät toimenpiteet on suunnattava poikiin ja miehiin...)

MTV:n uutinen aiheesta... samoin kuin muu perheväkivalta, se jää usein piiloon: http://www.mtv3.fi/uutiset2005/tulosta.shtml/arkistot/kotimaa/2005/05/366202
        Samaa tietoa sosiaaliturva-lehdestä... poliisin tietoon tulleet tapaukset vain murto-osa sairaalan dokumentoimista: http://www.sosiaaliturva.fi/pk304.htm

Kalevasta sama http://193.143.126.85/cf/juttu.cfm?j=481597 ... Antila arvioi, että joka vuosi noin 10-15 lasta kuolee pahoinpitelyn seurauksena (ja nämä eivät näy rikostilastoissa!)...lastenlääkäri Kaisu Antila nimeää asian nimenomaan "äitiyden pimeäksi puoleksi" jne.

Kuitenkin feministit korostelevat enemmän sitä, kuinka miehet pahoinpitelevät lapsia (jotenkin unohtaen tilastot aiheesta... jopa sen, että asiaa ei ole tilastollisesti juurikaan tutkittu, vaan siitä on vaiettu). Tai sitten otetaan heti "globaali" näkökulma ja unohdetaan oma kotomaamme - koska totta kai lasten ongelmat ovat megaluokkaa suuremmat sitten sotia käyvissä maissa jne... joissa todella miehet aiheuttavat niitä varmastikin enemmän.

Hyssyttely ja salailu, tai asian tutkimattomuus ei kuitenkaan auta ketään - kaikkein vähiten lapsia.

Itse en kykene katsomaan tämän illan ohjelmaa, joten olisin iloinen, että mikäli joku viittaa tilastoihin mm. lapsiin kohdistuvan väkivallan suhteen, että asiaa referoitaisiin.

Feministien kanssa olen samaa mieltä siitä, että näyttäisi selkeästi, että perheväkivaltaa näkemään joutunut henkilö aikuisena on itse väkivaltainen ... myös lapsiaan kohtaan. Eli ennalta ehkäisyyn käytetyt voimavarat ovat parhaiten kannattavia.

Tukiaseman määritelmiä aiheesta (mielestäni hyviä): http://www.tukiasema.net/teemat/artikkeli.asp?docID=185

naisen hipaisua pidetään samana kuin miehen nyrkiniskua.
        Naista kun syytetään samasta asiasta aina pahemmin.

• Nari Säre
        mariamagda kirjoitti:

naisen hipaisua pidetään samana kuin miehen nyrkiniskua.
        Naista kun syytetään samasta asiasta aina pahemmin.

... mitä he tarkoittavat sillä, että tutkimusten mukaan naiset kurittavat lapsia ruumiillisesti Suomessakin miestä enemmän

... tai Kaisu Antilalta, mitä se tarkoittaa, kun 10-15 lasta vuosittain kuolee pahoinpitelyn seurauksiin, ja kun hän sanoo, että se on "äitiyden pimeä puoli" (tuo kalevan juttu).

...niin päästään asiassa eteenpäin.

• ave.maria
        NAri Säre kirjoitti:

...tämmöistä asennettahan ovat ruokkineet mm. sarjakuvat, jossa nainen joka lyö miestä on huvittava asia (Vihtori ja Klaara, Aku Ankka strippejä olen nähnyt monta, jossa on "hauskaa" kun Akulla on Iineksen kohtaamisen jälkeen silmä mustana jne...)

Suomessa on Domino-keksi, jonka yhdessä mainoksessa mies ryntää ulos talosta nainen kintereillään, mattopiiska lyömäasennossa. Sama toistuu mainoksen lopussa, mutta silloin juostaan sisälle taloon, mies edellä ja nainen hurjana perässä.

Sitten jotkut tuttavat tässä kerran puhuivat jostain eng./amer. tv-sarjasta, jonka alussa nainen iskee kasvoille jotain, tulee/tuli näin iltapäivällä, ennen kuutta. En muista nimeä, kun en ole juuri koskaan vielä silloin kotona, enkä itse nähnyt.

Se on Nari silkkaa viskoosia...

• mariamagda
        NAri Säre kirjoitti:

kyllä, olen itsekin ihmetellyt, miksi sarjakuvat valehtelevat ja ovat muuttaneet asiat päinvastaisiksi kuin todellisuudessa asiat ovat. Mikki ei koskaan lyö muka Minniä, vaan Minni mukamas Mikkiä.

Täyttä huijausta.

• exLotta
        Nari Säre kirjoitti:

"Poliisin tutkintaan tuli viime vuonna kaikkiaan 11 alle 5-vuotiaan vakavaa pahoinpitelyä. Henkirikoksia ja kuolemantuottamuksia todettiin molempia yksi. Tapon, murhan ja surman yrityksiä kirjattiin neljä, vammantuottamuksia 14 ja seksuaalirikoksia 45. "

Itselleni oli yllätys tuossa uutisessa kerrottu tieto siitä, että lapsiin kohdistuneet seksuaalirikokset ovat lähteen mukaan huomattavasti yleisempiä kuin pahoinpitelyt. Ja kaiken kaikkiaan esitetyt arviot luvuista ovat kyllä varsin korkeat. Tällaiset tilastot saavat kyllä ihmisen ihmettelemään, minkälaisessa maailmassa oikein elämme.

• ave.maria
        nuoli kirjoitti:

Parisuhdeväkivallasta on noin 90% miesten tekemää ja 10 % naisten. Näissä luvuissa ei ole lapsiin kohdistuva väkivalta mukana. Luvut voi tarkistaa ensi-ja turvakotien liitosta.

"Naisten tekemästä perheväkivallasta ei ole juurikaan tilastoja, mikä johtuu osin siitä, että suurin osa väkivallan kohteeksi joutuneista miehistä ei tee asiasta rikosilmoitusta."

Olen tästä sanonut tällä palstalla erittäin usein. Minua vastaan on väitetty, mutta näkyy se kuitenkin pitävän paikkansa mitä olen sanonut, naisten harjoittamaa väkivaltaa ei ole juurikaan tilastoitu. Ohjelmassa selviää syy tähän.

Joten suhtauden kyllä erittäin suurella varauksella tuohon mainitsemaasi lukuun.

• Nari Säre
        nuoli kirjoitti:

...siis. Eli siitä, jossa seuraukset ovat äityneet niin vakaviksi.

Lievemmän väkivallan suhteen riippuen mittareista homma sitten vaihtelee enemmän.

Turvallisuustutkimuksen suhteen 6% naisista ja 3% miehistä (luvuissa mukana teini-ikäiset lapset) kokee perheväkivallan uhkana... Mikäli oletetaan, että miehet tekisivät enemmän uhkaavasti hommaa, niin tässä mielessä voisimme arvioida, että 6% miehistä olsii väkivaltaisia, ja mahdollisesti 1-2 % naisista. Tällöin vakavammastakin perheväkivallasta, joka ei tulisi poliisin tietoon, olisi naistekijöiden osuus 17-25%.

(Esim. usa:ssa on todettu, että vakavasta perheväkivallasta kärsivä mies ilmoittaa sen poliisille harvemmin kuin nainen...).

Ja tässäkään luvussa eivät ole mukana sitten ne pienet lapset, joiden osalta luvut ovat naistenkin osalta rumemmat aika suurella todennäköisyydellä.

Eli siinä mielessä olen vähän eri mieltä naisjärjestöjen kl:n kanssa, ettäkö ennalta ehkäisevät toimenpiteet perheväkivallan suhteen pitäisi vain suunnata poikiin ja miehiin... Teemme karhunpalveluksen naisille ja lapsille, jos ajattelemme liian sinisilmäisesti tässä.

• mariamagda
        Nari Säre kirjoitti:

... mitä he tarkoittavat sillä, että tutkimusten mukaan naiset kurittavat lapsia ruumiillisesti Suomessakin miestä enemmän

... tai Kaisu Antilalta, mitä se tarkoittaa, kun 10-15 lasta vuosittain kuolee pahoinpitelyn seurauksiin, ja kun hän sanoo, että se on "äitiyden pimeä puoli" (tuo kalevan juttu).

...niin päästään asiassa eteenpäin.

kun en nyt pääse kyselemään. Etkö itse koskaan mitään tajua?

Ovat naiset joskus tappaneet tyttölapsia jättäen ne kuolemaan, miksihän? Ihanko omista vaatimuksistaan ja tällaisesta halusta?
        On toki, on tällaista tapahtunut.

• exLotta
        Nari Säre kirjoitti:

"Tukiaseman määritelmiä aiheesta (mielestäni hyviä): http://www.tukiasema.net/teemat/artikkeli.asp?docID=185 "

Mielestäni nuo heidän määritelmänsä eivät vaikuta erityisen hyvältä. Ainakin itsestäni tuntuu melko vähättelevältä määritellä lieväksi väkivallaksi mm. piiskaaminen. Mielestäni tämä osoittaa, että meillä vieläkin on jollain tasolla "vanhat hyvän ajan kurissa ja nuhteessa elämisen metodit" vallalla ja jollain tavalla mm. lasten kurittamista fyysisesti ei koeta samalla tavalla väkivallanteoksi kuin mitä mikä tahansa muu vastaava väkivallanteko.

• ave.maria
        exLotta kirjoitti:

"Tukiaseman määritelmiä aiheesta (mielestäni hyviä): http://www.tukiasema.net/teemat/artikkeli.asp?docID=185 "

Mielestäni nuo heidän määritelmänsä eivät vaikuta erityisen hyvältä. Ainakin itsestäni tuntuu melko vähättelevältä määritellä lieväksi väkivallaksi mm. piiskaaminen. Mielestäni tämä osoittaa, että meillä vieläkin on jollain tasolla "vanhat hyvän ajan kurissa ja nuhteessa elämisen metodit" vallalla ja jollain tavalla mm. lasten kurittamista fyysisesti ei koeta samalla tavalla väkivallanteoksi kuin mitä mikä tahansa muu vastaava väkivallanteko.

Puhuttaneen myös tästä aiheesta.

• exLotta
        Nari Säre kirjoitti:

Lievemmän väkivallan suhteen riippuen mittareista homma sitten vaihtelee enemmän.

Turvallisuustutkimuksen suhteen 6% naisista ja 3% miehistä (luvuissa mukana teini-ikäiset lapset) kokee perheväkivallan uhkana... Mikäli oletetaan, että miehet tekisivät enemmän uhkaavasti hommaa, niin tässä mielessä voisimme arvioida, että 6% miehistä olsii väkivaltaisia, ja mahdollisesti 1-2 % naisista. Tällöin vakavammastakin perheväkivallasta, joka ei tulisi poliisin tietoon, olisi naistekijöiden osuus 17-25%.

(Esim. usa:ssa on todettu, että vakavasta perheväkivallasta kärsivä mies ilmoittaa sen poliisille harvemmin kuin nainen...).

Ja tässäkään luvussa eivät ole mukana sitten ne pienet lapset, joiden osalta luvut ovat naistenkin osalta rumemmat aika suurella todennäköisyydellä.

Eli siinä mielessä olen vähän eri mieltä naisjärjestöjen kl:n kanssa, ettäkö ennalta ehkäisevät toimenpiteet perheväkivallan suhteen pitäisi vain suunnata poikiin ja miehiin... Teemme karhunpalveluksen naisille ja lapsille, jos ajattelemme liian sinisilmäisesti tässä.

"Ja tässäkään luvussa eivät ole mukana sitten ne pienet lapset, joiden osalta luvut ovat naistenkin osalta rumemmat aika suurella todennäköisyydellä."

Oletpas nyt taas innoissasi näkemässä naisten lukuja suuremmaksi. Miksi et samalla tavalla esitä epäilyksiä siitä, että samoin näiden seksuaalisen väkivallan kohteiksi (ja kuten itse sanoit yleensä miesten tekojen kohteiksi)joutuineiden lukumäärä on todennäköisesti paljon suurempi.
        Tämä on oikeasti varsin tärkeä asia keskustella, mutta on todella vaikea yrittää keskustella asiallisesti, kun vaikuttaa siltä, että joidenkin kirjoittajien ainoa tarkoitus on vain saada toitottaa kuinka väkivaltaisia naiset oikeasti ovat.

• ave.maria
        exLotta kirjoitti:

"Ja tässäkään luvussa eivät ole mukana sitten ne pienet lapset, joiden osalta luvut ovat naistenkin osalta rumemmat aika suurella todennäköisyydellä."

Oletpas nyt taas innoissasi näkemässä naisten lukuja suuremmaksi. Miksi et samalla tavalla esitä epäilyksiä siitä, että samoin näiden seksuaalisen väkivallan kohteiksi (ja kuten itse sanoit yleensä miesten tekojen kohteiksi)joutuineiden lukumäärä on todennäköisesti paljon suurempi.
        Tämä on oikeasti varsin tärkeä asia keskustella, mutta on todella vaikea yrittää keskustella asiallisesti, kun vaikuttaa siltä, että joidenkin kirjoittajien ainoa tarkoitus on vain saada toitottaa kuinka väkivaltaisia naiset oikeasti ovat.

Sitä et tiedä sinä, eikä kukaan muukaan. Sillä sitä ei ole katsottu tarpeelliseksi tutkia riittävästi, jotta siitä edes voitaisiin keskustella. Se nimittäin riittää soraäänten vaientamiseen, kun asiasta ei ole mitään näyttöä. Sinä kun rakastat näitä vertauksia niin verrataan taas...Tupakkateollisuuskin tiesi haitat myymästään tuotteesta jo aikoja ennen kuin ne, jotka polttivat. Jossain vaiheessa vain oli pakko myöntää sekin tosiasia, joskaan vieläkään en usko, että kaikki on kerottu.

Siksipä, suuntautukaamme ainoastaan miesten ja lasten syyllistämiseen. Sillä voitamme taistelun.

• exLotta
        Nari Säre kirjoitti:

...Kalevan uutisessa, jossa haastateltiin lastenlääkäri Kaisu Antilaa, hän nimenomaan piti ongelman tunnustamista ensimmäisenä kompastuskivenä - jostain syystä asia on niin arka, ettei sitä haluta nostaa esille... miten sitten yksilötasollakaan lapsensa pahoinpitelijä osaisi hakea apua muuttuakseen?

Maailmaltahan tutkimukset osoittavat todella, että esim. biologisen isän puuttuminen perheestä nostaa todella paljon riskiä sille, että lapsi joutuu kokemaan väkivaltaa.

"Maailmaltahan tutkimukset osoittavat todella, että esim. biologisen isän puuttuminen perheestä nostaa todella paljon riskiä sille, että lapsi joutuu kokemaan väkivaltaa. "

Mitähän tutkimuksia mahdat tarkoittaa? Olisi mielenkiintoista lukea asiasta enmmän ja selvittää millä tavoin lapsi joutuu väkivaltaa enemmän kokemaan.

• exLotta
        ave.maria kirjoitti:

Sitä et tiedä sinä, eikä kukaan muukaan. Sillä sitä ei ole katsottu tarpeelliseksi tutkia riittävästi, jotta siitä edes voitaisiin keskustella. Se nimittäin riittää soraäänten vaientamiseen, kun asiasta ei ole mitään näyttöä. Sinä kun rakastat näitä vertauksia niin verrataan taas...Tupakkateollisuuskin tiesi haitat myymästään tuotteesta jo aikoja ennen kuin ne, jotka polttivat. Jossain vaiheessa vain oli pakko myöntää sekin tosiasia, joskaan vieläkään en usko, että kaikki on kerottu.

Siksipä, suuntautukaamme ainoastaan miesten ja lasten syyllistämiseen. Sillä voitamme taistelun.

"Sitä et tiedä sinä, eikä kukaan muukaan. Sillä sitä ei ole katsottu tarpeelliseksi tutkia riittävästi, jotta siitä edes voitaisiin keskustella."

Siis tarkoitatko nyt sitä, että miesten tekemiä lapsiin kohdistuvia seksuaalirikoksia ei ole katsottu tarpeelliseksi tutkia riittävästi, sitähän tuossa kyselin. No olet kyllä oikeassa siinä.

• ave.maria
        exLotta kirjoitti:

"Sitä et tiedä sinä, eikä kukaan muukaan. Sillä sitä ei ole katsottu tarpeelliseksi tutkia riittävästi, jotta siitä edes voitaisiin keskustella."

Siis tarkoitatko nyt sitä, että miesten tekemiä lapsiin kohdistuvia seksuaalirikoksia ei ole katsottu tarpeelliseksi tutkia riittävästi, sitähän tuossa kyselin. No olet kyllä oikeassa siinä.

Kuuluu myös lauseeseen, myös edellisessä viestissäni...

• Nari Säre
        exLotta kirjoitti:

"Maailmaltahan tutkimukset osoittavat todella, että esim. biologisen isän puuttuminen perheestä nostaa todella paljon riskiä sille, että lapsi joutuu kokemaan väkivaltaa. "

Mitähän tutkimuksia mahdat tarkoittaa? Olisi mielenkiintoista lukea asiasta enmmän ja selvittää millä tavoin lapsi joutuu väkivaltaa enemmän kokemaan.

USAsta (Suomesta en ole vastaaviin törmännyt)

http://www.policyalmanac.org/crime/archive/family_violence.shtml

Lasten osalta:

More than 80 percent of victims (84 percent) were abused by a parent or parents. Mothers acting alone were responsible for 47 percent of neglect victims and 32 percent of physical abuse victims. Nonrelatives, fathers acting alone, and other relatives were responsible for 29 percent, 22 percent, and 19 percent, respectively, of sexual abuse victims" (National Child Abuse and Neglect Data System (NCANDS) Summary of Key Findings from Calendar Year 2000).

...jos katsot ylempää toisen linkin, ons iellä viittaus puhelintutkimukseen joka on osoitettu lasten "ensisijaisille huoltajille", ja jonka mukaan sitten (eli näiden huoltajien vastausten mukaan) 66% lasten pahoinpitelijöistä on ollut miehiä, 34% naisia - mutta tässä käsittääkseni tuo informanttien valinta voinee vääristää hommaa - koska olettaisin, että ensisijainen huoltaja ei hevin kerro omista suorituksistaan... (Eli sitten tuo toinen luku on jo taas erilainen).

Mutta joka tapauksessa, naisten osuus lapsiin kohdistuvasta perheväkivallasta on maailmalla osoittautunut millä hyvänsä mittarilla sen verran isoksi, että en nyt ihan menisi sanomaan, että se ennaltaehkäisy olisi vain miesten/poikien heiniä, kuten naisjärjestöt sanovat...

Etenkinkään, kun nämä tutkimukset TOISAALTA sanovat, että eräs suurimmista taustatekijöistä ihmisen väkivaltaiselle käyttäytymiselle aikuisena on se, onko esim. kokenut lapsena kotonaan väkivaltaa... Naisilla on lapsiin kohdistuvan perheväkivallan muodossa tässä oma vastuunsa kannettavana - väheksymättä lainkaan sen vakavuutta mitä miesten toiminnasta aiheutuu... Mutta en todellakaan sukupuolittaisi ongelmaa niin voimakkaasti, saati pitäisi feministien tapaan "hyvä nainen, paha mies" stereotypioita yllä...

(Edelleenkin, mielestäni naista tai lasta lyövä mies on raukka... samaten lasta lyövä nainen... miestä lyövän naisenkin olisi syytä vähän sitten harkita, ennen kuin tekee semmoista...)

• exLotta
        ave.maria kirjoitti:

Kuuluu myös lauseeseen, myös edellisessä viestissäni...

"Kuinka väkivaltaisia... Sitä et tiedä sinä, eikä kukaan muukaan. Sillä sitä ei ole katsottu tarpeelliseksi tutkia riittävästi, jotta siitä edes voitaisiin keskustella."

• kotiterroristi
        exLotta kirjoitti:

"Kuinka väkivaltaisia... Sitä et tiedä sinä, eikä kukaan muukaan. Sillä sitä ei ole katsottu tarpeelliseksi tutkia riittävästi, jotta siitä edes voitaisiin keskustella."

Mikseivät miehet sitten ryhdy vastarintaan?

- Koska naiset eivät osaa ottaa vastaan kritiikkiä, Törrönen sanoo.
        - Kun naista arvostellaan, raivo on hirveä. Asiasta tehdään välittömästi
        tasa-arvopoliittinen, ja mies leimataan sovinistiksi.

Sanoo psykologi Hannele Törrönen. Onko hän mies vai nainen?

• Nari Säre
        Nari Säre kirjoitti:

..."rate of victimization" nimenomaan parisuhteen toisen osapuolen taholta on niin, että:

5% naisista, 1% miehistä on kokenut tuota "victimization:ia" - eli ilmeisesti vakavampata väkivaltaa PARTNERINSA TAHOLTA, joka haittaa sitä elämistä:

http://www.ojp.usdoj.gov/bjs/pub/pdf/ipv01.pdf

Tuon luvun mukaan siis USAssa oltaisiin parisuhteen osalta haarukassa 20% perheväkivaltaisista vakavasti otettavissa tapauksissa naisia, 80% miehiä - eli totta kai enemmän miesten ongelmasta puhutaan. Onneksi tuolla mittarilla ainakin USA:ssa on menty myös parempaan suuntaan ainakin naisten victimizationin vähenemisen osalta.

USA:ssakin sitten poliisitilastot ovat se klassinen 10-90, jota feministit useimmiten tykkäävät siteerata enemmän kuin tätä "rate of victimization:ia".

...eli sikäli mielenkiintoista, että USAn osalta tuo haarukkani oli aika realistinen.

Suomessahan tuossa et.Suomen turvallisuustutkimuksessa miesten uhrilukuja rumensivat perheväkivallan kohteeksi joutuvat teini-ikäiset lapset, jotka olivat mukana kyselyssä - ja siihen vastanneiden kesken tuo "rate of victimization" -asiaa vastaava luku yleensä perheissä oli, että 6% naisista ja 3% miehistä, jotka vastasivat kyselyyn, kokevat perheväkivallan haittaavan elämäänsä. Eli yllättävän lähellä olemme jenkkeihin nähden tässä.

• exLotta
        kotiterroristi kirjoitti:

"- Koska naiset eivät osaa ottaa vastaan kritiikkiä, Törrönen sanoo.

Sanoo psykologi Hannele Törrönen. Onko hän mies vai nainen? "

Heitänpä veikkauksen, että tuo Hannele on nainen. Tällöinhän tuo teksti tavallaan kumoutuu.. ellei hän sitten ole hirvittävän raivon vallassa näitä lauseita sinkoillut.

Mutta vakavasti puhuen, uskon itse siihen, että kelle tahansa väkivallan tekijälle on erittäin vaikea myöntää omaa väkivaltaisuuttaan, olipa sitten mies tai nainen.

• mariamagda
        Nari Säre kirjoitti:

..."rate of victimization" nimenomaan parisuhteen toisen osapuolen taholta on niin, että:

5% naisista, 1% miehistä on kokenut tuota "victimization:ia" - eli ilmeisesti vakavampata väkivaltaa PARTNERINSA TAHOLTA, joka haittaa sitä elämistä:

http://www.ojp.usdoj.gov/bjs/pub/pdf/ipv01.pdf

Tuon luvun mukaan siis USAssa oltaisiin parisuhteen osalta haarukassa 20% perheväkivaltaisista vakavasti otettavissa tapauksissa naisia, 80% miehiä - eli totta kai enemmän miesten ongelmasta puhutaan. Onneksi tuolla mittarilla ainakin USA:ssa on menty myös parempaan suuntaan ainakin naisten victimizationin vähenemisen osalta.

USA:ssakin sitten poliisitilastot ovat se klassinen 10-90, jota feministit useimmiten tykkäävät siteerata enemmän kuin tätä "rate of victimization:ia".

...eli sikäli mielenkiintoista, että USAn osalta tuo haarukkani oli aika realistinen.

Suomessahan tuossa et.Suomen turvallisuustutkimuksessa miesten uhrilukuja rumensivat perheväkivallan kohteeksi joutuvat teini-ikäiset lapset, jotka olivat mukana kyselyssä - ja siihen vastanneiden kesken tuo "rate of victimization" -asiaa vastaava luku yleensä perheissä oli, että 6% naisista ja 3% miehistä, jotka vastasivat kyselyyn, kokevat perheväkivallan haittaavan elämäänsä. Eli yllättävän lähellä olemme jenkkeihin nähden tässä.

Turhaan laitat näitä `tilastojasi`, ei niitä viitsi lukea.

Olisi hauska nähdä naaman ilmeesi nyt.. punaisena vihasta naisia kohtaan.

Kuule kun naiset eivät mielellään miehen väkivallasta kerro livessä vaan salailevat sitä.

• Nari Säre
        kotiterroristi kirjoitti:

...on vain oikeassa - ks. esim. allekirjoittaneen saamat kommentit, kun olen tuonut tilastotietoa (semmoista, missä on vertailukelpoista dataa kerätty naisista, miehistä, lapsista uhreina ja naisista, miehistä tekijöinä).

Useinhan suomessa etenkin naistutkijat (esim. Husso, joka on kiinnostunut aiheesta koettuaan itse väkivaltaa) ovat tehneet kvalitatiivista tutkimusta aiheesta - perehtyen naisuhrien tarinoihin, myös naistekijöiden tarinoihin (niiden, jotka on saatu vankilaan asti). Näistä on sitten yleistetty niitä rankimpia juttuja lainauksiksi jne. Vertailukelpoista tilastollista juttua ei niinkään ole oikein tehty...

Ja maailmalta väkivaltatutkimuksiin viittaajat sitten katsotaan heti "sovinisteiksi", "vähättelijöiksi" tms...

Törrönenhän on vain pitänyt silmänsä auki nykyajan mediamaastossa, jossa feminismin kritiikki nähdään eräänä tabuna...

Sinänsähän tämäkin linja pitää sikäli kutinsa yleensäkin maailmanlaajuiseenkin trendiin verrattuna - mm. Erin Pizzey, joka on nostellut aihetta esiin anglosaksisissa maissa, on saanut tappouhkauksia jne. Onneksi suomessa feministien raivo on jäänyt ainakin vielä tuonne sanalliselle tasolle.

• Nari Säre
        mariamagda kirjoitti:

Turhaan laitat näitä `tilastojasi`, ei niitä viitsi lukea.

Olisi hauska nähdä naaman ilmeesi nyt.. punaisena vihasta naisia kohtaan.

Kuule kun naiset eivät mielellään miehen väkivallasta kerro livessä vaan salailevat sitä.

..ei ole kovin häikäisevä - tilastoja voi tuoda esille ihan silleen asiallisesti... minkä signaalin tulkitsit vihaksi "naisia kohtaan"?

Naisia vastaan minulla ei ole mitään, eikä feministejäkään vastaan ihmisinä.

Feministisiä myyttejä ammun alas ihan mielelläni, jopa naatiskellen :-)

• kotiterroristi
        Nari Säre kirjoitti:

...on vain oikeassa - ks. esim. allekirjoittaneen saamat kommentit, kun olen tuonut tilastotietoa (semmoista, missä on vertailukelpoista dataa kerätty naisista, miehistä, lapsista uhreina ja naisista, miehistä tekijöinä).

Useinhan suomessa etenkin naistutkijat (esim. Husso, joka on kiinnostunut aiheesta koettuaan itse väkivaltaa) ovat tehneet kvalitatiivista tutkimusta aiheesta - perehtyen naisuhrien tarinoihin, myös naistekijöiden tarinoihin (niiden, jotka on saatu vankilaan asti). Näistä on sitten yleistetty niitä rankimpia juttuja lainauksiksi jne. Vertailukelpoista tilastollista juttua ei niinkään ole oikein tehty...

Ja maailmalta väkivaltatutkimuksiin viittaajat sitten katsotaan heti "sovinisteiksi", "vähättelijöiksi" tms...

Törrönenhän on vain pitänyt silmänsä auki nykyajan mediamaastossa, jossa feminismin kritiikki nähdään eräänä tabuna...

Sinänsähän tämäkin linja pitää sikäli kutinsa yleensäkin maailmanlaajuiseenkin trendiin verrattuna - mm. Erin Pizzey, joka on nostellut aihetta esiin anglosaksisissa maissa, on saanut tappouhkauksia jne. Onneksi suomessa feministien raivo on jäänyt ainakin vielä tuonne sanalliselle tasolle.

"Moni nainen suhtautuu mieheen kuin projektiin - materiaaliin, joka koulitaan sopivaksi.
        Kuinka moni nainen onkaan ystävättärilleen vannonut: "Kyllä minä sen muutan"!
        Suvereenisti nainen puuttuu miehen henkilökohtaisiin asioihin, arvostelee tämän
        makua ja jopa vaatettaa miestä mieleisekseen.
        Naisen viha syttyy, kun mies ei kouliinnukaan suunnitellussa tahdissa. Silloin
        tavataan naisporukassa, terapoidaan itseä ja toisia eli haukutaan miehiä.

- On elämäntilanteita - kuten äidiksi tuleminen tai vaihdevuodet - joissa naisten
        keskustelut ovat tärkeitä. Mutta yleensä puheet miehistä vain vahvistavat naisten
        omaa patologiaa.

Porukassa miesviha saa entistä absurdimpia muotoja. Törrönen kertoo naisesta, joka
        huvitteli lähettämällä miehensä lähikauppaan mutkikkaan ostoslistan kanssa. Nainen
        oli vaihtanut tavaroiden nimet listassa niin, että esimerkiksi tomusokeri olikin
        pölysokeri - testatakseen, selviytyykö mies koitoksesta. Kotona nainen odotteli,
        milloin ensimmäinen avunpyyntöpuhelu mieheltä tulisi. Hän myös tarkisti tutulta
        myyjältä, oliko mies joutunut pyytämään apua. Lopuksi miehen avuttomuudelle naurettiin
        kaveriporukassa."

Täällä joku pallopääfemakko juuri sanoi, ettei tiedä mitä miesviha onkaan, ettei sellasta ole olemassakaan. Näkyy olevan ja vielä asiaa puhuvan naisen kirjottamana.

• nuoli
        Nari Säre kirjoitti:

Miksi sinun esittämäsi tilastot ovat aina ristiriidassa yleisemmin tunnustettujen ja testattujen tilastojen kanssa? Tämähän tuli selvästi esiin jo Cisman esittelemän materiaalin kanssa.

• cisma
        Nari Säre kirjoitti:

Kansallisen turvallisuustutkimuksen mukaan 90 % parisuhdeväkivallan uhreista on naisia.

Poliisin tietoon tulleissa perheväkivaltatapauksissa yleisin ryhmä oli miesten naisiin kohdistamat teot, toiseksi yleisempiä olivat miesten miehiin kohdistamat teot.

Miksi ei muuten puhuta miesten miehiin kohdistuvista teoista tai miksei myöskin naisten naisiin kohdistuvista teoista? Miksikäs se tekijän pitäisi olla aina toista sukupuolta?

• Nari Säre
        nuoli kirjoitti:

Miksi sinun esittämäsi tilastot ovat aina ristiriidassa yleisemmin tunnustettujen ja testattujen tilastojen kanssa? Tämähän tuli selvästi esiin jo Cisman esittelemän materiaalin kanssa.

...kanssa nuo ovat ristiriidassa?

Cismakin ymmärtää (vaikka ajoittain unohtaa mainita), että esim. tuo paljon puhuttu UTH-kysely on pohjautunut löysemmille mittareille - samaten se on suunnattu vain naisille, jolloin verrokkiryhmä samoilla mittareilla puuttuu...

Toivonkin, että tuo UTH-juttu laajenisi myös miesten ja etenkin lasten kokeman perheväkivallan puolelle, metodologisesti pätevällä tavalla, jotta saisimme kokonaiskuvaa asiasta.

FEministit (ja esim. amnesty) ovat erikoistuneet puhumaan samassa kontekstissa sitten hyvinkin erilaisista lähteistä eri mittareilla hankitusta tiedosta, jolloin nopeasti aihetta lukevalle lukijalle voi jäädä hyvinkin esim. kuva että 22-40% naisista kärsii perheväkivallasta, samalla kun siteerataan poliisin tietoon tulleita juttuja jne. Eräs suosikkisiteeraus on myös se, että lapsiin kohdistuva väkivalta korreloi naisen kokeman kanssa (kun on juuri sitä ennen siteerattu noita poliisiväkivaltajuttuja...).

Mm. Muray straus on USA:ssa kiinnittänyt feministijärjestöjen erittäin yksipuoliseen, jopa harhaanjohtavaan, tiedottamiseen asiasta... Kun feministit ovat siteeranneet hänen tutkimuksiaan. (Ts. tutkija itse on älähtänyt siitä, miten feministinen propaganda kritiikittömästi ja yksipuolisesti siteeraa dataa - suomessa se näyttää myös tuottavan dataa yksipuolisesti omia ennakkopremissejään tukeakseen).

• luku
        cisma kirjoitti:

Kansallisen turvallisuustutkimuksen mukaan 90 % parisuhdeväkivallan uhreista on naisia.

Poliisin tietoon tulleissa perheväkivaltatapauksissa yleisin ryhmä oli miesten naisiin kohdistamat teot, toiseksi yleisempiä olivat miesten miehiin kohdistamat teot.

Miksi ei muuten puhuta miesten miehiin kohdistuvista teoista tai miksei myöskin naisten naisiin kohdistuvista teoista? Miksikäs se tekijän pitäisi olla aina toista sukupuolta?

jos kaikki miehet ilmoittaisivat naistensa taholta kohtaaman väkivallan poliisille? Voitaisko edelleen sanoa, että 90% UHREISTA on naisia?

• Nari Säre
        cisma kirjoitti:

...aiheeseen.

Mikäli tuossa katsotaan vakavaa parisuhdeväkivaltaa, niin noille lukemillehan se homma menee.

Perheväkivaltahan on sitten laajempi käsite (tuon tämän nyt varulta, ettei tämä perheväkivalta, josta tässä enempi puhutaan, nyt sitten sekaannu sen osa-alueeseen nimeltä parisuhdeväkivalta).

Poliisin tietoon toisaalta tulee kaikista vähiten vakavaa lapsiin kohdistunutta väkivaltaa... jota tämä turvallisuustutkimuskaan ei mittaa.

Siitä emme lie erimielisiäkään, että naisille parisuhdeväkivallassa käy keskimäärin huonommin - en ole edes varma, olemmeko eri mieltä siitä, että miten syitä pitäisi kartoittaa ja suunnata ennalta ehkäiseviä toimia...

Sitähän minä olen enempi ihmetellyt, kun feministit erilaisine prosenttilukuineen pruukaavat antaa ymmärtää, että ilmiö koskisi vakavanakin isompaa kansanosaa, kuin koskee. Tosin 6% naisista ja 3% miehistä (kun pienet lapset on jätetty tästä ulos) on sekin iso luku - silti esim. kokoluokan 22-40% naisista jne. toitottelu vääristää mielestäni sitä, mistä asiassa on kysymys heidän osaltaan, jotka asiasta kärsivät.

Samalla kun ne pienimmät ja heikoimmat lapset unohdetaan, kun lapsiin kohdistuvaa väkivaltaa hyssytellään.

Oma lukunsahan on tietenkin se, että yli kymmenentuhatta ihmiselämää lopetetaan maassamme väkivaltaisesti jo alkuunsa... yhtä arvokkaita kuin itse kukin näistä aikuisuhreista. Samaten esim. se, miten moniongelmaisilla ihmisillä olleiden raskauksien johdosta vahingoittuu sikiöitä/lapsia jatkuvasti jää usein peittoon. Nämä ongelmat ovat sitten jo täysin eri mittaluokassa - esim. lääkäri Päivi Räsänen pitää tätä vakavimpana perheväkivallan muotona konsanaan... kyllähän nämä uhriluvut ovat tässä todella isot.

• Nari Säre
        luku kirjoitti:

jos kaikki miehet ilmoittaisivat naistensa taholta kohtaaman väkivallan poliisille? Voitaisko edelleen sanoa, että 90% UHREISTA on naisia?

...mikäli trianguloimme USA:an asiaa, fyysisiä vammoja aiheuttaneiden uhrien määrä miesten osalta nousisi jonnekin 20%:iin, mutta silti naisten osuus pysyttelisi 80%:n kieppeillä uhreista siinä mielessä.

Eli kyllä perheväkivallassa aina eittämättä vammautuu ensi sijassa nainen, 4/5:stä tapauksista, fyysisesti.

Tietysti sitten nuo henkiset seuraukset ovat erikseen.

• Nari Säre
        Nari Säre kirjoitti:

...mikäli trianguloimme USA:an asiaa, fyysisiä vammoja aiheuttaneiden uhrien määrä miesten osalta nousisi jonnekin 20%:iin, mutta silti naisten osuus pysyttelisi 80%:n kieppeillä uhreista siinä mielessä.

Eli kyllä perheväkivallassa aina eittämättä vammautuu ensi sijassa nainen, 4/5:stä tapauksista, fyysisesti.

Tietysti sitten nuo henkiset seuraukset ovat erikseen.

..eli PARISUHDEVÄKIVALLASSA vammautuu nainen noin 4/5:ssa tapauksia.

• cisma
        Nari Säre kirjoitti:

...aiheeseen.

Mikäli tuossa katsotaan vakavaa parisuhdeväkivaltaa, niin noille lukemillehan se homma menee.

Perheväkivaltahan on sitten laajempi käsite (tuon tämän nyt varulta, ettei tämä perheväkivalta, josta tässä enempi puhutaan, nyt sitten sekaannu sen osa-alueeseen nimeltä parisuhdeväkivalta).

Poliisin tietoon toisaalta tulee kaikista vähiten vakavaa lapsiin kohdistunutta väkivaltaa... jota tämä turvallisuustutkimuskaan ei mittaa.

Siitä emme lie erimielisiäkään, että naisille parisuhdeväkivallassa käy keskimäärin huonommin - en ole edes varma, olemmeko eri mieltä siitä, että miten syitä pitäisi kartoittaa ja suunnata ennalta ehkäiseviä toimia...

Sitähän minä olen enempi ihmetellyt, kun feministit erilaisine prosenttilukuineen pruukaavat antaa ymmärtää, että ilmiö koskisi vakavanakin isompaa kansanosaa, kuin koskee. Tosin 6% naisista ja 3% miehistä (kun pienet lapset on jätetty tästä ulos) on sekin iso luku - silti esim. kokoluokan 22-40% naisista jne. toitottelu vääristää mielestäni sitä, mistä asiassa on kysymys heidän osaltaan, jotka asiasta kärsivät.

Samalla kun ne pienimmät ja heikoimmat lapset unohdetaan, kun lapsiin kohdistuvaa väkivaltaa hyssytellään.

Oma lukunsahan on tietenkin se, että yli kymmenentuhatta ihmiselämää lopetetaan maassamme väkivaltaisesti jo alkuunsa... yhtä arvokkaita kuin itse kukin näistä aikuisuhreista. Samaten esim. se, miten moniongelmaisilla ihmisillä olleiden raskauksien johdosta vahingoittuu sikiöitä/lapsia jatkuvasti jää usein peittoon. Nämä ongelmat ovat sitten jo täysin eri mittaluokassa - esim. lääkäri Päivi Räsänen pitää tätä vakavimpana perheväkivallan muotona konsanaan... kyllähän nämä uhriluvut ovat tässä todella isot.

http://www.om.fi/optula/24727.htm

Kyse on ollut nimenomaan parisuhdeväkivallasta - näinhän sanoinkin. Myös parisuhdeväkivalta on perheväkivaltaa. Kyllähän tämä 90% ja 10% kertoo ainakin siitä kuinka yleistä naisten ja miesten väkivalta toisiinsa nähden on. Voivathan tietenkin esim sisarukset olla väkivaltaisia toisiinsa kohden.

Ilmeisesti tämä lapsiin kohdistuva väkivalta on eniten seksuaalista väkivaltaa.

• cisma
        luku kirjoitti:

..tuossa turvallisuustutkimuksessa ei ollutkaan kyse poliisien tietoon tulleista tapauksista. Kyse on ollut ns. uhritutkimuksesta.

• Nari Säre
        cisma kirjoitti:

Kyse on ollut nimenomaan parisuhdeväkivallasta - näinhän sanoinkin. Myös parisuhdeväkivalta on perheväkivaltaa. Kyllähän tämä 90% ja 10% kertoo ainakin siitä kuinka yleistä naisten ja miesten väkivalta toisiinsa nähden on. Voivathan tietenkin esim sisarukset olla väkivaltaisia toisiinsa kohden.

...Esim. minusta on hyvä kysymys se, kuinka huolissaan ihmiset ovat esim. perheväkivallasta (ts., että joutuu kotonaan väkivallan kohteeksi) - kuinka monen elämää se aidosti varjostaa:

http://www.om.fi/optula/uploads/pmwfxnurtdty4wf.pdf

Erittäin paljon 1,2% naisista, 0,8% miehistä, jonkin verran 3,3% naisista, 2,3% miehistä, ei ollenkaan 95% naisista, 96,7% miehistä (loput ei vastausta).

Minusta noin mittarina tämä kuvaa ongelman laatua - ja sen mukaan meillä on valtaosa täysin normaaleja perheitä, joissa ihmiset eivät "elä pelon alla" (yli 95%). Miksikähän feministit eivät tuo näitä esille, vaan sen sijaan mieluummin tuota 22-40% naisista annetaan ymmärtää, että he jotenkin kärsisivät perheväkivallasta?

Työelämässä sitten jonkin verran huolissaan on jo yli 12% naisista ja 6% miehistä.Selkein ero on sitten luonnollisesti siinä, että sukupuolisen lähentelyn kohteeksi joutumisesta naiset ovat enemmän huolissaan, kuin miehet.

Noin yleensä naiset ovat myös enemmän huolissaan esim. murroista kuin miehet - ts. voisi ajatella, että nainen noin yleensä kokee enemmän turvattomuutta kuin mies.

Kun katsoo vammatyyppejä, on naisten ylivoimaisesti yleisin vamma "mustelmia kehoon", kun taas miehillä se on "mustelmia päähän", kun puhutaan väkivallasta...
        http://www.om.fi/optula/uploads/25yboixzw0du6vk.pdf
        ...tämä kertoisi kyllä sitä, että mies ei esim. lyö naista samalla tavalla kuin mies lyö miestä - ...onneksi. Miesten saamat väkivaltavammat ovat myös paljon enemmän hoitotoimenpiteitä vaativia kuin naisten - eli miehillä onneksi tuntuisi naisten suhteen pinnan palaessakin pelaavan jonkinasteinen itsehillintä noin enimmäkseen: http://www.om.fi/optula/uploads/76nmadzenixvo.pdf

...tällä en puolustele naista lyövää miestä, mutta tilastot puhuisivat noin yleensä tämmöistä kieltä. Mies lyö miestä surutta, mutta nainen selviää yleensä fyysisestäkin yhteenotosta miehen kanssa paljon vähemmällä kuin mies. Onneksi näin.

Naisiin kohdistuva perheväkivalta on (onneksi) vähentymässä, työssä naiset kokevat uhkaa nykyisin enemmän.

2003 oli naisen kokemaa perheväkivaltaa 39 tuhatta tapausta kohti, eli 3,9% naisia oli kokenut perheväkivaltaa.

Miehillä näyttäisi 2003 olevan 7 tuhatta tapausta kohti, eli 0,7% miehistä oli tuona vuonna kokenut perheväkivaltaa. (Kuva 15).

Etelä-suomen turvallisuustutkimuksessa oli tutkittu sitten kolmen vuoden ajalta asiaa, joka totesi, että 6% naisista ja 3% miehistä oli kokenut perheväkivaltaa... tästä voisi päätellä vähän homman kumuloitumista (joskin esim. miesten osalta näyttäisi, että etelä-Suomessa naisen kanssa asuminen on vaarallisempaa :-)

Eli aika lailla samoja lukuja, kuin minä olen esitellyt... Kuvaavaa on, että tekijämääristä kertovat luvut feministit ottavat näistä jutuista, kun taas painottaessaan "uhriutumista" otetaan muualta raflaavampia lukuja, kuin esim. sitä, kuinka moni kokee väkivallan uhkaa parisuhteessaan... Saadaan homma näyttämään yleisemmältä. Tätä juuri tarkoitan yksipuolisella ja harhaanjohtavalla tiedottamisella (jota feministien lisäksi näyttäisi harrastavan myös esim. amnesty suomen osalta).

En löytänyt noista tekijöistä kertovaa 90-10 jakaumaa itse, mutta ehkäpä se sieltä löytyy kun kaivaa.

Mistä vedit esiin tiedon, että "ilmeisesti lapsiin kohdistuva väkivalta on eniten seksuaalista väkivaltaa"? Itse luulisin, että ruumiillinen kuritus on huomattavasti yleisempää kuin seksuaalinen hyväksikäyttö... Tuntuisi loogisemmalta.

• mitä?
        cisma kirjoitti:

..tuossa turvallisuustutkimuksessa ei ollutkaan kyse poliisien tietoon tulleista tapauksista. Kyse on ollut ns. uhritutkimuksesta.

Mikä on uhritutkimus? Miten siihen on haastateltavat valittu?

• ave.maria
        cisma kirjoitti:

Mitä haluat näillä prosenttijakaumillasi viestiä? Onko tarkoitus vähätellä miesten kokemaa parisuhdeväkivaltaa vai mikä on tässä taustalla? Mikäli on, toimit juuri niin kuin tabuna asiaa pitävä toimii. Voit myös puolustella naisten väkivaltaa erikoisolosuhtein...Mutta miestä ei sovi ymmärtää samalla tavalla.

Itseäni häiritsee kovasti ajatus, että toisen tekemänä sama asia olisi toista vähäisempi.

Sanot että se kertoo kuinka yleistä se on, onko täällä joku, joka ei ole tätä täältä vielä lukenut? Epäilen. Sen sijaan naisten käyttämää väkivaltaa ei ole tutkittu riittävästi, jotta olisi asettaa yhtä tarkasti tutkittu materiaali verrattavaksi.

Tabu ei ole miesten väkivalta vaan naisten. Siitä oli tarkoitus puhua, mutta juttu meni taas syystä tai toisesta riitelyksi siitä, kumpi hakkaa enemmän ja kummana jälki on tuomittavampaa. Minun mielestäni (varsinkin lasten ollessa kyseessä) kaikenlainen väkivalta on kamala asia. Jäi siitä sitten jälki poskelle tai sieluun.

• kuin poliisin
        mitä? kirjoitti:

Mikä on uhritutkimus? Miten siihen on haastateltavat valittu?

Ainakin se on todellisempi kuin poliisin tietoon tulleet tapaukset. Suuri osa väkivaltaa kokeneista - myös naisista - ei tee rikosilmoitusta koska häpeävät tapahtunutta.

• miten .
        kuin poliisin kirjoitti:

Ainakin se on todellisempi kuin poliisin tietoon tulleet tapaukset. Suuri osa väkivaltaa kokeneista - myös naisista - ei tee rikosilmoitusta koska häpeävät tapahtunutta.

lukumäärällinen tilasto voi olla epätodellisempi kuin jonkun mielipiteeseen perustuva yleistys?

• nuoli
        cisma kirjoitti:

Lasten kuritusperinne juontaa juurensa Raamatusta (samoin kuin naisen "kurituksen raamatullinen tulkinta"). Tiedätkin varmaan hyvin, että kumpaakin kuritusmuotoa pidettiin perheen sisäisenä asiana aina 1995-luvulle saakka, jolloin parisuhdeväkivallasta lähinnä miehen tekemänä, tuli yleisen syyttäjän alainen asia.

Kun miesten naisiin kohdistama väkivalta oli nostettu julkisuuteen, alkoi keskustelu pian sen jälkeen myös naisten käyttämästä väkivallasta. Tilanne on vieläkin vähän sekava ja hämmentynyt kun todettiin karmea tosiasia, että perheväkivalta saattoi todella tehdä elämästä helvetin, ja jopa tappaa.

Tunteet ovat vieläkin kovasti mukana keskustelukuvioissa. Syyllistämällä toista sukupuolta ei saavuteta muuta kuin vihamielinen ilmapiiri. Lisää monipuolista tietoa vaan väkivaltaan johtavista syistä ja kasvatusta jo lapsena toisen ihmisen kunnioittamiseen ja tasa-arvoon.

• cisma
        Nari Säre kirjoitti:

...Esim. minusta on hyvä kysymys se, kuinka huolissaan ihmiset ovat esim. perheväkivallasta (ts., että joutuu kotonaan väkivallan kohteeksi) - kuinka monen elämää se aidosti varjostaa:

http://www.om.fi/optula/uploads/pmwfxnurtdty4wf.pdf

Erittäin paljon 1,2% naisista, 0,8% miehistä, jonkin verran 3,3% naisista, 2,3% miehistä, ei ollenkaan 95% naisista, 96,7% miehistä (loput ei vastausta).

Minusta noin mittarina tämä kuvaa ongelman laatua - ja sen mukaan meillä on valtaosa täysin normaaleja perheitä, joissa ihmiset eivät "elä pelon alla" (yli 95%). Miksikähän feministit eivät tuo näitä esille, vaan sen sijaan mieluummin tuota 22-40% naisista annetaan ymmärtää, että he jotenkin kärsisivät perheväkivallasta?

Työelämässä sitten jonkin verran huolissaan on jo yli 12% naisista ja 6% miehistä.Selkein ero on sitten luonnollisesti siinä, että sukupuolisen lähentelyn kohteeksi joutumisesta naiset ovat enemmän huolissaan, kuin miehet.

Noin yleensä naiset ovat myös enemmän huolissaan esim. murroista kuin miehet - ts. voisi ajatella, että nainen noin yleensä kokee enemmän turvattomuutta kuin mies.

Kun katsoo vammatyyppejä, on naisten ylivoimaisesti yleisin vamma "mustelmia kehoon", kun taas miehillä se on "mustelmia päähän", kun puhutaan väkivallasta...
        http://www.om.fi/optula/uploads/25yboixzw0du6vk.pdf
        ...tämä kertoisi kyllä sitä, että mies ei esim. lyö naista samalla tavalla kuin mies lyö miestä - ...onneksi. Miesten saamat väkivaltavammat ovat myös paljon enemmän hoitotoimenpiteitä vaativia kuin naisten - eli miehillä onneksi tuntuisi naisten suhteen pinnan palaessakin pelaavan jonkinasteinen itsehillintä noin enimmäkseen: http://www.om.fi/optula/uploads/76nmadzenixvo.pdf

...tällä en puolustele naista lyövää miestä, mutta tilastot puhuisivat noin yleensä tämmöistä kieltä. Mies lyö miestä surutta, mutta nainen selviää yleensä fyysisestäkin yhteenotosta miehen kanssa paljon vähemmällä kuin mies. Onneksi näin.

Naisiin kohdistuva perheväkivalta on (onneksi) vähentymässä, työssä naiset kokevat uhkaa nykyisin enemmän.

2003 oli naisen kokemaa perheväkivaltaa 39 tuhatta tapausta kohti, eli 3,9% naisia oli kokenut perheväkivaltaa.

Miehillä näyttäisi 2003 olevan 7 tuhatta tapausta kohti, eli 0,7% miehistä oli tuona vuonna kokenut perheväkivaltaa. (Kuva 15).

Etelä-suomen turvallisuustutkimuksessa oli tutkittu sitten kolmen vuoden ajalta asiaa, joka totesi, että 6% naisista ja 3% miehistä oli kokenut perheväkivaltaa... tästä voisi päätellä vähän homman kumuloitumista (joskin esim. miesten osalta näyttäisi, että etelä-Suomessa naisen kanssa asuminen on vaarallisempaa :-)

Eli aika lailla samoja lukuja, kuin minä olen esitellyt... Kuvaavaa on, että tekijämääristä kertovat luvut feministit ottavat näistä jutuista, kun taas painottaessaan "uhriutumista" otetaan muualta raflaavampia lukuja, kuin esim. sitä, kuinka moni kokee väkivallan uhkaa parisuhteessaan... Saadaan homma näyttämään yleisemmältä. Tätä juuri tarkoitan yksipuolisella ja harhaanjohtavalla tiedottamisella (jota feministien lisäksi näyttäisi harrastavan myös esim. amnesty suomen osalta).

En löytänyt noista tekijöistä kertovaa 90-10 jakaumaa itse, mutta ehkäpä se sieltä löytyy kun kaivaa.

Mistä vedit esiin tiedon, että "ilmeisesti lapsiin kohdistuva väkivalta on eniten seksuaalista väkivaltaa"? Itse luulisin, että ruumiillinen kuritus on huomattavasti yleisempää kuin seksuaalinen hyväksikäyttö... Tuntuisi loogisemmalta.

Nyt kun siis on tutkimus, jonka Narikin ilmeisesti hyväksyy niin voidaan kai todeta, että 90 % parisuhdeväkivallan uhreista on naisia - myöskin Narin mielestä (kyllä tämä tieto siellä on)

Ja tottahan toki voidaan puhua tästä 10 %:sta.

Se onkin eri asia pidetäänkö turvallisuustutkimuksia hyvinä juuri perheväkivallan esille saamisena.

• cisma
        ave.maria kirjoitti:

Mitä haluat näillä prosenttijakaumillasi viestiä? Onko tarkoitus vähätellä miesten kokemaa parisuhdeväkivaltaa vai mikä on tässä taustalla? Mikäli on, toimit juuri niin kuin tabuna asiaa pitävä toimii. Voit myös puolustella naisten väkivaltaa erikoisolosuhtein...Mutta miestä ei sovi ymmärtää samalla tavalla.

Itseäni häiritsee kovasti ajatus, että toisen tekemänä sama asia olisi toista vähäisempi.

Sanot että se kertoo kuinka yleistä se on, onko täällä joku, joka ei ole tätä täältä vielä lukenut? Epäilen. Sen sijaan naisten käyttämää väkivaltaa ei ole tutkittu riittävästi, jotta olisi asettaa yhtä tarkasti tutkittu materiaali verrattavaksi.

Tabu ei ole miesten väkivalta vaan naisten. Siitä oli tarkoitus puhua, mutta juttu meni taas syystä tai toisesta riitelyksi siitä, kumpi hakkaa enemmän ja kummana jälki on tuomittavampaa. Minun mielestäni (varsinkin lasten ollessa kyseessä) kaikenlainen väkivalta on kamala asia. Jäi siitä sitten jälki poskelle tai sieluun.

Narihan tuossa on tuonut esille kuinka paljon miehet kokevat verrattuna naisiin.

Ja tässä nyt todellakin on tutkimus, joka on tehty yhtälailla niin miehille kuin naisille, vaikkakin täällä kovasti on väitetty ettei tämmöistä tutkimusta olisi olemassa. Kyllä on.

Eikä lainkaan haittaa puhe naisten miehiin kohdistamasta väkivallasta.

• ave.maria
        cisma kirjoitti:

Narihan tuossa on tuonut esille kuinka paljon miehet kokevat verrattuna naisiin.

Ja tässä nyt todellakin on tutkimus, joka on tehty yhtälailla niin miehille kuin naisille, vaikkakin täällä kovasti on väitetty ettei tämmöistä tutkimusta olisi olemassa. Kyllä on.

Mielenkiintoista...Mutta mikä tabu se sitten enää on?

• Nari Säre
        cisma kirjoitti:

Nyt kun siis on tutkimus, jonka Narikin ilmeisesti hyväksyy niin voidaan kai todeta, että 90 % parisuhdeväkivallan uhreista on naisia - myöskin Narin mielestä (kyllä tämä tieto siellä on)

Ja tottahan toki voidaan puhua tästä 10 %:sta.

Se onkin eri asia pidetäänkö turvallisuustutkimuksia hyvinä juuri perheväkivallan esille saamisena.

...eli se oli sivulla 18.

Alaviitteessä... olit jättänyt muut asiat siteerauksesta pois, jotka muuttavat vähän asian luonnetta. OTan tähän koko alaviitteen:

"Parisuhdeväkivaltaa oli naisten kokemasta perheväkivallasta vuonna 2003 yhdeksän tapausta kymmenestä, miesten kokemasta kaksi kolmasosaa. Nainen oli uhrina 90%:ssa parisuhdeväkivaltaa."

Eli prosentteina tämä merkitsee seuraavaa (naisia, jotka kokeneet perheväkivaltaa 3,9%, miehiä 0,7%)

- 3,51% suomalaisista parisuhteessa elävistä miehistä on harjoittanut parisuhdeväkivaltaa vuonna 2003 naiskumppaniaan kohtaan. Perheitä on 1400000 -> suomessa on 49000 väkivaltaista miestä naispartneriaan kohtaan, jotka saavat pääosin mustelmia aikaiseksi (nuo vammat, joita tapahtuu - eli sillä tasolla liikutaan).
        - 0,39% suomalaisista perheissä asuvista naisista (täysi-ikäisistä, jotka vastanneet kyselyyn) ovat kokeneet väkivaltaa muun kuin partnerinsa taholta, eli tämmöisiäkin on vuosittain 5600 tapausta.
        - perheissä asuvista miehistä 0,46% on kokenut väkivaltaa naispartnerinsa taholta, eli reilut 6500 tapausta (! määrällisesti paljon tämäkin!),
        - kun taas perheissä asuvista miehistä 0,24% on kokenut väkivaltaa esim. isänsä/äitinsä/muun sukulaisen taholta - eli 3300 tapausta.

Eli Suomessa ON - monien väkivaltaisten miesten lisäksi myös tuhansia väkivaltaisia naisia, jotka ovat saaneet aikaan vakavia vammoja parisuhteessaan. Kun tuijottelemme prosenttilukuja yksistään, älkäämme unohtako niitä inhimillisiä tragedioita, jotka ovat siellä "vähemmistön" luvuissa... koska ne voivat olla yhtä ikäviä.

Tosin noin yleensä esim. tieliikenne on huomattavasti vaarallisempaa (10-20-kertaa) kuin yksiin muutto vastakkaisen sukupuolen kanssa... joten siinä mielessä yhteisasuminen on kyllä turvallisempaa kuin vaikkapa autoilu.

• cisma
        Nari Säre kirjoitti:

...eli se oli sivulla 18.

Alaviitteessä... olit jättänyt muut asiat siteerauksesta pois, jotka muuttavat vähän asian luonnetta. OTan tähän koko alaviitteen:

"Parisuhdeväkivaltaa oli naisten kokemasta perheväkivallasta vuonna 2003 yhdeksän tapausta kymmenestä, miesten kokemasta kaksi kolmasosaa. Nainen oli uhrina 90%:ssa parisuhdeväkivaltaa."

Eli prosentteina tämä merkitsee seuraavaa (naisia, jotka kokeneet perheväkivaltaa 3,9%, miehiä 0,7%)

- 3,51% suomalaisista parisuhteessa elävistä miehistä on harjoittanut parisuhdeväkivaltaa vuonna 2003 naiskumppaniaan kohtaan. Perheitä on 1400000 -> suomessa on 49000 väkivaltaista miestä naispartneriaan kohtaan, jotka saavat pääosin mustelmia aikaiseksi (nuo vammat, joita tapahtuu - eli sillä tasolla liikutaan).
        - 0,39% suomalaisista perheissä asuvista naisista (täysi-ikäisistä, jotka vastanneet kyselyyn) ovat kokeneet väkivaltaa muun kuin partnerinsa taholta, eli tämmöisiäkin on vuosittain 5600 tapausta.
        - perheissä asuvista miehistä 0,46% on kokenut väkivaltaa naispartnerinsa taholta, eli reilut 6500 tapausta (! määrällisesti paljon tämäkin!),
        - kun taas perheissä asuvista miehistä 0,24% on kokenut väkivaltaa esim. isänsä/äitinsä/muun sukulaisen taholta - eli 3300 tapausta.

Eli Suomessa ON - monien väkivaltaisten miesten lisäksi myös tuhansia väkivaltaisia naisia, jotka ovat saaneet aikaan vakavia vammoja parisuhteessaan. Kun tuijottelemme prosenttilukuja yksistään, älkäämme unohtako niitä inhimillisiä tragedioita, jotka ovat siellä "vähemmistön" luvuissa... koska ne voivat olla yhtä ikäviä.

Tosin noin yleensä esim. tieliikenne on huomattavasti vaarallisempaa (10-20-kertaa) kuin yksiin muutto vastakkaisen sukupuolen kanssa... joten siinä mielessä yhteisasuminen on kyllä turvallisempaa kuin vaikkapa autoilu.

..muuten perheitä joissa on mies ja nainen ole n. 1 200 000?

Mutta kuten sanoinkin aivan hyvin voidaan puhua naisten miehiin kohdistamasta väkivallasta ja miettiä syitä myös siihen (kai niitä syy-seuraus suhteita haluat myös näissä tapauksissa pohtia?)

Voisiko olla tekemistä (viitaten ylempään keskusteluun) sillä(kin), että nainen kokee itsensä enemmän kodin kuin muun kautta? Elikä se kotiin rajoittuva valta, se pirttihirmuisuus.

Tämä pirttihirmu on mielenkiintoinen nimitys. No onhan kyseessä nainen, jos olisi mies, niin sitä kai kutsuttaisiin esmes hyväksi ja tarkaksi erinäisten kodin ja perheen asioiden hallinnaksi..

• cisma
        ave.maria kirjoitti:

Mielenkiintoista...Mutta mikä tabu se sitten enää on?

Ainakin omasta mielestäni. Se, että on tehty jostakin asiasta tutkimuksia ei tarkoita sitä, että sen olemassaolo myönnetään.

• ave.maria
        cisma kirjoitti:

Mutta kuten sanoinkin aivan hyvin voidaan puhua naisten miehiin kohdistamasta väkivallasta ja miettiä syitä myös siihen (kai niitä syy-seuraus suhteita haluat myös näissä tapauksissa pohtia?)

Voisiko olla tekemistä (viitaten ylempään keskusteluun) sillä(kin), että nainen kokee itsensä enemmän kodin kuin muun kautta? Elikä se kotiin rajoittuva valta, se pirttihirmuisuus.

Tämä pirttihirmu on mielenkiintoinen nimitys. No onhan kyseessä nainen, jos olisi mies, niin sitä kai kutsuttaisiin esmes hyväksi ja tarkaksi erinäisten kodin ja perheen asioiden hallinnaksi..

Minulla on käsitys, että pirttihirmuisuus miehellä on just sitä alistamista ja väkivaltaista käytöstä.

• ave.maria
        cisma kirjoitti:

Ainakin omasta mielestäni. Se, että on tehty jostakin asiasta tutkimuksia ei tarkoita sitä, että sen olemassaolo myönnetään.

Onko nämä tutkimukset siis tehty todistamaan ettei juttua ole? Siinä tapauksessa asiaan ei ole luottamista.

• ave.maria
        cisma kirjoitti:

Ohjelman esittelyssä nyt kuitenkin lukee näin:

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=114&conference=1500000000000140&posting=22000000008454328#22000000008454328

• Nari Säre
        cisma kirjoitti:

...tarkasti:

Lähde: http://www.tieke.fi/?E=11687&SINGLE_EMBED=11687&num=1029&PVIEW=pick

"Suomessa oli vuoden 2004 lopussa 1 421 000 perhettä. Perheiden määrä on kasvanut 5 000 perheellä edellisestä vuodesta. Perheisiin kuului 77 prosenttia väestöstä. Kaksi kolmasosaa perheistä oli avioparien perheitä. Avoparien perheitä oli 20 prosenttia perheistä ja yhden vanhemman perheitä 13 prosenttia. Saman sukupuolen rekisteröityjen parien perheitä oli 682."

Yhden vanhemman perheitä oli 0,13 * 1421000 ja samaa sukupuolta pareja 682, eli yhteensä nais&miesperheitä = 1235588.

Kun tuossa oli prosentuaalisesti laskettu noita juttuja, niin mulla oli näköjään siinä sitten reilun 10 prosentin heitto kaikissa määrissä yläkanttiin.

Mielenkiintoista, että homoperheitä on parisuhteista 0,055% (kun verrataan noihin ei-yhden huoltajan kokonaisperhehin). Homojen pariutumisprosentti on siis aika pieni verrattuja heterojen pariutumisprosenttiin, jos oletetaan, että homoja/lesboja olisi esim. kaksikin prosenttia kansastamme. tällöin vain 2,75 / 2 eli 1,37% homoista olisi uskollisessa mielessä pariutuvaa sorttia rekisteröimiseksi asti.

Eli homoille on käytännössä tosi vähän merkitystä tuolla partnerilailla suhteessa sen saamaan mediajulkisuuteen tai sitten Suomessa on paljon vähemmän homoja, mitä annetaan ymmärtää.

(tulipa vain noista luvuista mieleen).

• mariamagda

Tästäkin voi tajuta näitä syy-seuraus suhteita.

Miksi minulle ja toiselle henkilölle oli syntyä palstalla erimielisyyttä?
      Johtuiko se meistä itsestämme?

Myönnän, että minun tekstini voi joskus ymmärtää väärin.
      Mutta suurin syy oli näissä palstan miesfeikeissä, jotka täällä pelleilevät. Kehenkään ei voi ketään luottaa.

Tänään tajusin kuinka paska palsta tämä on, erikoisesti sen jälkeen, kun nämä feikit vielä jatkoivat pelleilyään syyttämällä minua feikiksi tavalla ja toisella.

Ja nyt ne samat pelleilevät väkivallasta.
      ???

• nuoli

Lainaus Törrösen artikkelista:
      ”Usein naisen vallankäyttö on verhoiltu kodin sääntöihin. Vaikka kodin pitäisi olla
      perheen yhteinen paikka, nainen katsoo oikeudekseen määrittää yhteiset standardit.
      Perhe-elämän sääntöjen oheen ilmestyy kummallisia pakkomielteitä, joita muiden pitäisi
      noudattaa.”

Muistan vuosia sitten islamilaisessa yhteisössä tehdyn tutkimuksen jossa väitettiin, että naisen vallan puute on pelkkä myytti. Nainen hallitsee kotia ja käyttää suvereenia valtaa kodin piirissä. Näkemys sai kovaa kritiikkiä koska todettiin, että naisen vallan käytön piiri oli miesten määrittämä ja rajaama. Naisilla ei ollut valtaa yhteiskunnallisissa elimissä jossa päätökset kodin ja naisen asemasta tehdään. Sen lisäksi mies oli kotonakin naisen pää ja aikuisten poikiensa alainen.

Tämä koko feministipalsta olisi täysin tarpeeton jos valta jakautuisi (tai: olisi jakautunut jo parituhatta vuotta) luontevasti kummankin sukupuolen kesken. Suomessakin naisen todellinen vaikutusmahdollisuus itseään koskeviin asioihin esimerkiksi politiikassa, on melko tuore ilmiö. Kodin piiriä on totuttu pitämään naisten valtakuntana, jossa nainen määrää ja laatii säännöt. Näin ei pitäisi tietenkään olla vaan miehelle olisi annettava tila vastata omasta osuudestaan myös kotona. Samoin kuin naiselle olisi annettava tila julkisen vallan alueella.

Törrösen teksti on varmaan ihan kohdallaan. Ehkä hän on tarkoituksella jättänyt historialliset elementit kokonaan pois, saadakseen viestilleen ’shokeeraavamman’ painoarvon...

• mariamagda

Tekisi toisaalta mieli katsoakin, mutta koska täällä ei saa edes mainita miesten tekemästä väkivallasta, joka edelleen on paljon suurempaa, niin ei oikein sen vuoksi edes huvita.

Kiinnostaisi tavallaan kyllä tuokin pieni osa väkivallasta ja se ovatko keskustelijat samaa mieltä kuin täällä palstalla. Tuskin ainakaan vähättelevät miesten tekemää väkivaltaa.

• Pinja

..nainen saa lyödä miestä jos mies ärsyttää?

• Nari Säre

...mitäs mieltä siittä?

• ave.maria

Ohjelma oli todella hyvä ja sisälsi niitä ajatuksia, joita kuvittelin sen sisältävänkin. Se oli huolellisesti tehty ja päälimmäisenä jäi mieleen kysymys (myös ohjelmassa moneen kertaan mietitty), miksi naisten on vähäteltävä ja selitettävä omaa väkivaltaansa niin voimallisesti? Varsinkin kun sen selittely on kielletty mieheltäkin. Ja on oikein ettei sitä pyritä selittämään väsymyksillä ja masennuksilla.

Haasteen voisi feministitkin ottaa vastaan ja alkaa miettimään, mitä voitaisiin tehdä, jotta väkivaltaiseksi tunnustautuminen olisi helpompaa naisille.

Kaiken huippuna koin sen, että poliisit nauravat miehille, jos nämä menevät tekemään rikosilmoitusta väkivaltaisista vaimoistaan. Koska näin olisi tehty vastaavassa tilanteessa olevalle naislle?

Hannele Törrönen kertoi kuinka "naiset pettävät naisen"-ajatus saa piilottamaan synkkää salaisuutta, väkivaltaansa. Haluan nyt muistuttaa, että tässä ketjussa minä sanoin aivan saman asian, vain tosilla sanoilla.
      Olen näiden ajatusteni takia ollut täällä halveksittu ja idioottina pidetty, mutta ohjelmassa sanottiin myös, että on totuuden kieltämistä, jos ajattelee että sukupuoli jakaa pahuuden toiselle ja toiselle hyvyyden...

Allekirjoitan ihan kaiken, mitä ohjelmassa puhuttiin.

• hyvä keskustelu

Oli aivan erinomainen ohjelma, vain harvoin saa nähdä noin kaavoista vapaata keskustelua. Hannele Törrönen vaikuttaa erittäin älykkäältä, rehelliseltä ja rohkealta naiselta ajatellessaan noin ja puhuessaan avoimesti asiasta, jonka Suomen feministimafia systemaattisesti yrittää lakaista maton alle. Kiitos Ylelle, Maarit Tastulalle ja ennen kaikkea Hannele Törröselle!

• mariamagda

Aika väkinäiseltä väkivalta-aiheelta tuntui?

Miten lyödään kynsisaksilla? Voisitko kertoa kun tiedät. Minä ottaisin todella jotain kättä pidempää, kuten pesäpallomailan..

• mariamagda
        hyvä keskustelu kirjoitti:

Oli aivan erinomainen ohjelma, vain harvoin saa nähdä noin kaavoista vapaata keskustelua. Hannele Törrönen vaikuttaa erittäin älykkäältä, rehelliseltä ja rohkealta naiselta ajatellessaan noin ja puhuessaan avoimesti asiasta, jonka Suomen feministimafia systemaattisesti yrittää lakaista maton alle. Kiitos Ylelle, Maarit Tastulalle ja ennen kaikkea Hannele Törröselle!

Eihän tuo Törrönen edes ollut tietoinen, ettei naiset ole henkisesti sen väkivaltaisempia kuin miehetkään.

Palstankin mukaan tulee selkeästi esiin, että miehet ovat henkisestikin väkivaltaisempia, joka on myös sallitumpaa heille.

• pro et contra
        mariamagda kirjoitti:

Miten lyödään kynsisaksilla? Voisitko kertoa kun tiedät. Minä ottaisin todella jotain kättä pidempää, kuten pesäpallomailan..

Olen lukenut useita ja useita viestejä joita kyseinen Mariamagda on kylvänyt tänne. Useimmissa viesteissä henkilö pyrkii tuomaan omat ajatuksensa esille(varsin negatiivisia)ja nonseeraamaan muiden ajatukset. Olisikohan nyt niin että esim. naisen väkivaltaisuus, turpaan ottaminen mieheltä ja viimeisen sanan sanominen on niin tuttuja asioita henkilön menneestä elämästä,että katkeruuden ja vihan kaiku sointuu tahtomatta kaikessa.Mariamagda käytännössä tuhoo kaikki ne puhtaat ja kauniit aateet jotka feministit rakentavat suurella vaivalla. Muistutetaanpa Mariamagdaa siitä että tasa-arvo on molemmin puolista...ei sitä että peitetään tosiasioita ja laitetaan miehet kyykkyyn. Ja mitä tulee noihin useimpiin asioihin joita kirjoitat...älä yleistä...teet sitä jatkuvasti. Toisekseen koita muistaa mitä olet sanonut muissa viesteissä...laskujeni mukaan olet puhunut itsesi pussiin jo ainakin 4:ssä eri jutussa.;)

• pro et contra
        mariamagda kirjoitti:

Unohdin mainita koska Mariamagda niin vaadit....kyllä...olen miespuolinen henkilö....;D

• pro et contra kirjoitti:

Olen lukenut useita ja useita viestejä joita kyseinen Mariamagda on kylvänyt tänne. Useimmissa viesteissä henkilö pyrkii tuomaan omat ajatuksensa esille(varsin negatiivisia)ja nonseeraamaan muiden ajatukset. Olisikohan nyt niin että esim. naisen väkivaltaisuus, turpaan ottaminen mieheltä ja viimeisen sanan sanominen on niin tuttuja asioita henkilön menneestä elämästä,että katkeruuden ja vihan kaiku sointuu tahtomatta kaikessa.Mariamagda käytännössä tuhoo kaikki ne puhtaat ja kauniit aateet jotka feministit rakentavat suurella vaivalla. Muistutetaanpa Mariamagdaa siitä että tasa-arvo on molemmin puolista...ei sitä että peitetään tosiasioita ja laitetaan miehet kyykkyyn. Ja mitä tulee noihin useimpiin asioihin joita kirjoitat...älä yleistä...teet sitä jatkuvasti. Toisekseen koita muistaa mitä olet sanonut muissa viesteissä...laskujeni mukaan olet puhunut itsesi pussiin jo ainakin 4:ssä eri jutussa.;)

täällä taas motiivien arvailija.

Hauskaa että olet löytänyt "mielekkään" harrastuksen. Että oikeen on energiaa tilastoida ja pohdiskella jonkun viestejä...

Tästä kannattaa olla otettu, Mariamagda. Olet ilmeisimmin tehnyt todella suuren vaikutuksen johonkuhun.

• pro et contra

täällä taas motiivien arvailija.

Hauskaa että olet löytänyt "mielekkään" harrastuksen. Että oikeen on energiaa tilastoida ja pohdiskella jonkun viestejä...

Tästä kannattaa olla otettu, Mariamagda. Olet ilmeisimmin tehnyt todella suuren vaikutuksen johonkuhun.

Eipä tuo nyt kovin mielekästä katsoa noita katkeria viestejä...mutta yleistys on yleistys, ja siitä ei pääse mihinkään....taisipa olla edellisellekin puhujalle liian kova pala, pahoittelen...tavutan seuraavalla kerralla..:)

• mariamagda
        pro et contra kirjoitti:

En ole puhunut varmaankaan pussiin, tietysti virheitä voi joskus tulla, on sinulla syytökset.
        Voit kertoa sitten seuraavalla kerralla kun mielestäsi puhun pussiin, niin voin oikaista ymmärtämättömyytesi.

Mikä tuollainen nimimerkki taas on, pitäisiköhän alkaa vastailemaan vain tuntemilleni nimimerkeille..

Tiedätkö että ennen palstalle tuloani olen ollut tästä väkivalta-aiheesta toista mieltä. Olen lukenut ja katsellut elokuvia missä naiset ovat olleet väkivaltaisia(esim. neitoperho). En ole ennen kuvitellutkaan, ettei nainen voisi olla väkivaltainen, itse olen tehnyt raskaampia töitä ja olen voimakkaampi kuin naiset yleensä ja `aseiden` käyttö olisi hallussa.

Mutta tämä palstan henki, joka on, ettei koko miesten väkivaltaisesta käyttäytymisestä saa edes puhua, oli minulle täysi yllätys ja omituisuus, jota en ymmärrä. Koska miehet kuitenkin ovat paljon paljon väkivaltaisempia kuin naiset, niin en suostu sitten puhumaan myöskään naisten väkivallasta, mikä on hyvin harvinaista, joka eilisessä ohjelmassakin tuli todettua. Oma sairas suhtautumisenne väkivaltaan on syynä tähän.

Palstan tyyliin: `missähän nuo ohjelman hakatut miehet asuivat, varmaan slummissa ja mitä pirua ne on sellaisen väkivaltaisen naisen kanssa, omapa on syynsä.`
        Kuulostaako fiksulta?

Eipä tuo nyt kovin mielekästä katsoa noita katkeria viestejä...mutta yleistys on yleistys, ja siitä ei pääse mihinkään....taisipa olla edellisellekin puhujalle liian kova pala, pahoittelen...tavutan seuraavalla kerralla..:)

tavuttamaan. Jospa vaikka keskittyisit asioihin joista jotain tiedät (mikäli sellaisia on), ja arvaamisia harrastat sitten lototessasi.

• mariamagda
        pro et contra kirjoitti:

Unohdin mainita koska Mariamagda niin vaadit....kyllä...olen miespuolinen henkilö....;D

kysyin, että miten lyödään kynsisaksilla?

• ave.maria
        mariamagda kirjoitti:

kysyin, että miten lyödään kynsisaksilla?

Niin minä näytän.

• mariamagda
        pro et contra kirjoitti:

ohjelmassa oli myös se, että syynä väkivaltaan nähtiin se, että pelkää toisen lähtevän, siis jättävän toisen.

Siis ilmeisesti miehessä on jo muutenkin ollut jotain vikaa kun on syytä epäillä että nainen jättää hänet..

• nainen
        mariamagda kirjoitti:

ohjelmassa oli myös se, että syynä väkivaltaan nähtiin se, että pelkää toisen lähtevän, siis jättävän toisen.

Siis ilmeisesti miehessä on jo muutenkin ollut jotain vikaa kun on syytä epäillä että nainen jättää hänet..

käytti sitä uhkailuna. Sekin on väkivaltaa. Se uhkaileminen.

• pro et contra
        mariamagda kirjoitti:

En ole puhunut varmaankaan pussiin, tietysti virheitä voi joskus tulla, on sinulla syytökset.
        Voit kertoa sitten seuraavalla kerralla kun mielestäsi puhun pussiin, niin voin oikaista ymmärtämättömyytesi.

Mikä tuollainen nimimerkki taas on, pitäisiköhän alkaa vastailemaan vain tuntemilleni nimimerkeille..

Tiedätkö että ennen palstalle tuloani olen ollut tästä väkivalta-aiheesta toista mieltä. Olen lukenut ja katsellut elokuvia missä naiset ovat olleet väkivaltaisia(esim. neitoperho). En ole ennen kuvitellutkaan, ettei nainen voisi olla väkivaltainen, itse olen tehnyt raskaampia töitä ja olen voimakkaampi kuin naiset yleensä ja `aseiden` käyttö olisi hallussa.

Mutta tämä palstan henki, joka on, ettei koko miesten väkivaltaisesta käyttäytymisestä saa edes puhua, oli minulle täysi yllätys ja omituisuus, jota en ymmärrä. Koska miehet kuitenkin ovat paljon paljon väkivaltaisempia kuin naiset, niin en suostu sitten puhumaan myöskään naisten väkivallasta, mikä on hyvin harvinaista, joka eilisessä ohjelmassakin tuli todettua. Oma sairas suhtautumisenne väkivaltaan on syynä tähän.

Palstan tyyliin: `missähän nuo ohjelman hakatut miehet asuivat, varmaan slummissa ja mitä pirua ne on sellaisen väkivaltaisen naisen kanssa, omapa on syynsä.`
        Kuulostaako fiksulta?

Ja yleistys jatkuu näemmä. Et oikeen kai käsitä mutta älähän nyt sentään kuvittele olevasi nokkela...putkinäköistä näyttää olevan ajattelusi...unohda että edes keskusteltiin...raakile vielä...;(

• pro et contra

tavuttamaan. Jospa vaikka keskittyisit asioihin joista jotain tiedät (mikäli sellaisia on), ja arvaamisia harrastat sitten lototessasi.

No niin nyt tulee fiksun ulkokuoren takaa lapsi esiin...noh, et siis ole kovinkaan kypsä keskustelemaan tasapuolisesti katsoen kaikista näkökulmista....hio vielä ajatus maailmaasi..suosittelen..

• SovariPossu
        ave.maria kirjoitti:

Niin minä näytän.

Sinun toimintasi osoittaa parhaimmillaan, että naiset ovat erittäin ja osa jopa sairaalloisen väkivaltaisia.

• mariamagda
        SovariPossu kirjoitti:

Sinun toimintasi osoittaa parhaimmillaan, että naiset ovat erittäin ja osa jopa sairaalloisen väkivaltaisia.

saa kyllä kaiken näyttämään nurinkuriselta ja sehän se on tietysti tarkoituskin.

Aaveen tiedän kyllä jo ennestäänkin olevan väkivaltainen..

• mariamagda
        nainen kirjoitti:

käytti sitä uhkailuna. Sekin on väkivaltaa. Se uhkaileminen.

kokemuksesta olen nähnyt itsekin, että väkivaltaa esiintyy juuri silloin, kun mies pelkää, että toinen lähtee, uhkailuna ei sellaista koskaan käyttänyt.

• raimo
        mariamagda kirjoitti:

kokemuksesta olen nähnyt itsekin, että väkivaltaa esiintyy juuri silloin, kun mies pelkää, että toinen lähtee, uhkailuna ei sellaista koskaan käyttänyt.

väkivaltaa esiintyy niinkin päin että kun mies lähtee, niin nainen rupeaa ahistelemaan ja kyttäilemään.kokemusta on exäni hyökkäsi discossa kimppuuni ja portsari ei puuttunut asiaan vaikka pyysin apua

No niin nyt tulee fiksun ulkokuoren takaa lapsi esiin...noh, et siis ole kovinkaan kypsä keskustelemaan tasapuolisesti katsoen kaikista näkökulmista....hio vielä ajatus maailmaasi..suosittelen..

No lapsethan on keskimäärin terävämpää porukkaa kuin aikuiset. Ihan täytyy kiittää kohteliaisuudesta.

"Ajatus maailmani" voi ihan hyvin jo, kiitos vaan mielenkiinnosta.

• mariamagda
        pro et contra kirjoitti:

Ja yleistys jatkuu näemmä. Et oikeen kai käsitä mutta älähän nyt sentään kuvittele olevasi nokkela...putkinäköistä näyttää olevan ajattelusi...unohda että edes keskusteltiin...raakile vielä...;(

yleistin ja sanoin vahingossa että `miesten kokemaa väkivaltaa naisten taholta`

Näet ihan mitä haluat nähdä, huomaatkos?

Sanon kumminpäin vaan samanlaisesti. Kaikkien pitäisi ymmärtää mitä tarkoitan.

• mariamagda

No lapsethan on keskimäärin terävämpää porukkaa kuin aikuiset. Ihan täytyy kiittää kohteliaisuudesta.

"Ajatus maailmani" voi ihan hyvin jo, kiitos vaan mielenkiinnosta.

nimittelee joka viestissään ja osoittaa itse silti kokoajan olevansa idiootti.

• raimo
        mariamagda kirjoitti:

jos uskallat

• mariamagda
        raimo kirjoitti:

väkivaltaa esiintyy niinkin päin että kun mies lähtee, niin nainen rupeaa ahistelemaan ja kyttäilemään.kokemusta on exäni hyökkäsi discossa kimppuuni ja portsari ei puuttunut asiaan vaikka pyysin apua

Jos näitä esimerkkejä taas otetaan, niin eräs nainen kertoi kuinka hänen naisystävänsä oli lopulta joutunut muuttamaan henkilöllisyytensä, koska hänen exmiehensä ei jättänyt häntä mitenkään rauhaan (oli väkivaltainen,mitä ei kai saisi täällä sanoa).
        Löydän aina paremman tai oikeastaan pahemman esimerkin miehistä, jos sillä tavalla luulet pärjääväsi.

• raimo
        mariamagda kirjoitti:

Jos näitä esimerkkejä taas otetaan, niin eräs nainen kertoi kuinka hänen naisystävänsä oli lopulta joutunut muuttamaan henkilöllisyytensä, koska hänen exmiehensä ei jättänyt häntä mitenkään rauhaan (oli väkivaltainen,mitä ei kai saisi täällä sanoa).
        Löydän aina paremman tai oikeastaan pahemman esimerkin miehistä, jos sillä tavalla luulet pärjääväsi.

en luullut olevani jossain kilpailu tilanteessa,mut en usko että portsari olisi jättänyt tulematta väliin, jos itse olisin ollut väkivaltainen entistä naisystävääni kohtaa.

• mariamagda
        raimo kirjoitti:

en luullut olevani jossain kilpailu tilanteessa,mut en usko että portsari olisi jättänyt tulematta väliin, jos itse olisin ollut väkivaltainen entistä naisystävääni kohtaa.

hänellä kynsisakset vai kukkapurkki? Muuten ei naiselta onnistu, sanottiin eilisessä ohjelmassa. Itse ihmettelen mikseivät ota kunnon kättä pidempää.

Sitäpaitsi kysymys oli siitä, että vielä parisuhteessa kun ollaan, niin väkivaltaa ilmenee silloin, kun toinen vain pelkää toisen lähtevän.

• mariamagda kirjoitti:

se kaipaa huomiota.

• raimo
        mariamagda kirjoitti:

hänellä kynsisakset vai kukkapurkki? Muuten ei naiselta onnistu, sanottiin eilisessä ohjelmassa. Itse ihmettelen mikseivät ota kunnon kättä pidempää.

Sitäpaitsi kysymys oli siitä, että vielä parisuhteessa kun ollaan, niin väkivaltaa ilmenee silloin, kun toinen vain pelkää toisen lähtevän.

mut oli sillä pitkät kynnet sekä notkeat jalat.sama nainen puolustautui miehen hyökkäystä stiletillä ja joutui poliisi asemalle siitä hyvästä, että vaan vilautti sitä.se oli vielä minun stiletti, jonka hän oli pyytänyt lainaksi,koska syksy pimeitten aikana oli joku ihme hiippari ilmestynyt hänen työmatka varrelle pusikkoihin, useammin kuin kerran.olisin hyväksynyt sen ,että hän olisi puolustanut itseään stiletillä esim raiskaajan uhatessa

• pro et contra
        mariamagda kirjoitti:

Kunhan arvostelen...mutta sovitaan vaikka sitten niin jos se jotenkin helpottaa viimeistä sanaa...

• pro et contra
        mariamagda kirjoitti:

yleistin ja sanoin vahingossa että `miesten kokemaa väkivaltaa naisten taholta`

Näet ihan mitä haluat nähdä, huomaatkos?

Sanon kumminpäin vaan samanlaisesti. Kaikkien pitäisi ymmärtää mitä tarkoitan.

Kirjoitan siis nyt tästä lähtien kaiken toisinpäin...voin vakuuttaa että jokainen sovinisti saa täällä itkupotkuraivaroin jos sen teen....mut mikäpä siinä...

• pro et contra

se kaipaa huomiota.

Kappas vaan....Härmän vapaa lapsi on taas vauhdissa...sulla taisi mennä se kehoitus ohi siitä että pitäis kasvaa vähän ennen kuin on kypsä keskustelemaan missään..edes täällä....kotia kohti tytsy...;)

• nainen_84
        pro et contra kirjoitti:

pro et contra olet oikeassa :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persujen kannatusromahdus ilahduttaa

Siin' ei hyvä häviä. Luotto parempaan tulevasuuteen alkaa taas palautua.
      Maailman menoa
      210
      4861
    2. Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan

Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html
      Maailman menoa
      22
      4003
    3. Avopuoliso, mies-/naisystävä vai mikä?

Kävin eilen irl keskustelun, joka jätti minut pohtimaan seuraavaa ... millä nimityksellä kutsua henkilöä, jonka kanssa o
      Ikävä
      224
      3744
    4. Huvittava ilmiö: Vasemmistolaiset uskoo sokeasti SDP:n parantavan heidän

elämäänsä, jos demarit johtaa seuraavaa hallitusta (Kyse on siis palstan vasemmistolaisista) Totuus on toinen, nimittäi
      Maailman menoa
      130
      3055
    5. Pitkän päivän ilta

Tarina elämättömästä miehestä, jonka elämän täytti velvollisuudentunto. Pikkutarkka, huolellinen, hyvällä katsottu, miel
      Ikävä
      157
      3015
    6. Riikka ohoi! Saksa alensi bensaveroa, missä euron bensa?

Perussuomalaisten yksi vaalilupauksista oli euron bensiini suomalaisille autoilijoille. Ei ole näkynyt. Jopa vasemmis
      Maailman menoa
      63
      2942
    7. Miksi Kuhmolaiset on niin nyrpeä ilmeisiä?

Miksi suurin osa (ei onneksi kaikki) on niin typääntyneen näkösiä elämäänsä? Tuijotetaan toisia pahansuopaisesti ja kat
      Kuhmo
      15
      2591
    8. Tulipalo rivitalossa, tuhoutuu täysin

Kainuun pelastuslaitos sai hieman puolenyön jälkeen maanantaina ilmoituksen rivitalon huoneistossa syttyneestä tulipalos
      Puolanka
      64
      2522
    9. Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat

"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien
      Maailman menoa
      85
      2325
    10. En selvinnyt ilman naarmuja

Vaikka ehkä kuvittelin sen olevan ilmoitusluonteinen asia, jonka jälkeen kaikki palaa entiselleen ja ilma puhdistuu. Naa
      Ikävä
      13
      2135
    Aihe