yliopisto se ainoa oikea

Minna

Hei!

Yliopisto on se ainoa oikea, jos haluaa päästä jonnekkin elämässä. Toki ammattikorkeastakin saa työpaikan, mutta yleensä vain "tekijänä" ei "suunnittelijana" tai "päättäjänä". Tämä johtuu siitä, että yliopistossa opiskellaan teoriaa, ja johtajuutta yms. kun taas amk:ssa opiskellaan pelkkää tekemistä.

Tottakai amk:laiset ovat tärkeitä, ilman niitä tämäkin maa pysähtyisi. Joten onneksi on sellaisia, jotka eivät halua korkeaa elintasoa, tai jotka eivät jaksa pyrkiä siihen. Siksi he valitsevat helpomman vaihtoehdon, eli amk:n.

Ainoa poikkeus on sairaanhoito ja sosiaali-puolella työskentelevät. Ne tekevät todella tärkeetä työtä, vaikka eivät välttämättä yliopistoa ole edes nähneet.

Eli: jos olet jotenkuten fiksu, haluat pärjätä elämässä, ja sinulla on opiskelumotivaatiota, tervetuloa yliopistoon.

Losers, don't even bother!!

T: Minna

152

14929

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • it-duunari

Itse olen edelleenkin amk-opiskelija, mutta töissä vakituisesti paikassa, jossa samoissa hommissa on niin yliopiston, teknillisen korkeakoulun ja ammattikorkeakoulun käyneitä sekä edellämainituissa opiskelevia. Olen omaan palkkaani tyytyväinen(vertailukelpoinen vastavalmistuneen DI:n keskiarvopalkan kanssa).

Elintasoa löytyy sen verran, että auto, mp ja asunto on. Raha riittää harrastuksiinkin. Toisaalta eipä nuo tulot niin tärkeitä ole. Todellinen elämän sisältö tulee jostain aivan muualta, tämän varmaan monet muutkin ovat valmiita myöntämään.

Ja mitä koulutukseen tuleen niin kyllä se amk:ssakin melko teoriapainoitteista on. Käytäntö tulee vasta työelämässä oli sitten ala ja koulutus
      mikä hyvänsä. Johtajahommiin ei pelkillä papereilla päästä, tärkeämpää ovat sosiaaliset taidot ja kyky saada asiat hoitumaan, siten että mahdollisimman moni on tulokseen tyytyväinen.

• Minna

Hei!

Voipi olla, että joissakin paikoissa Insinöörillä ja DI:llä on sama palkka. Mutta DI saa pätevyyden moneen muuhun paikkaan, kuten esim. amk-opettajaksi.

Elämän sisältö tulee toki myös muusta kuin rahasta, kuten rakkaudesta, lapsista, perheestä, ystävistä. Mutta raha antaa paljon hyvää: turvallisuutta, varaa käydää ulkomailla/harrastaa/hemmotella itseään. Eli elintasoa. Mutta ei raha silti ole tärkein, vaikka se tärkeä mielestäni onkin.

Johtajaksi ei ehkä pääse papereilla pelkästään, esimerkiksi ainejärjestötoiminta on tärkeää. Sosiaalisia taitoja kun on vaikeeta opiskella/harjoitella. Mutta jos papereissa lukee että olet ollut sen ja sen killan pj, niin luultavasti niitä silloin löytyy. Johtajuudesta vielä sen verran, että voi sitä myös opiskella. Ainakin täällä Oulussa. Ja kyllä se varmasti näyttää hyvältä paperilla.

Mistä työnantaja tietää, että joku ihminen saa asiat hoitumaan? Siis jos ihan ulkopuolisena hakee jonkun työpaikan? Eri asiahan se on jos on ollut talossa monta vuotta, mutta joskus tulee tilanne jossa haetaan työpaikka toisesta firmasta, tai sitten ihan eka työpaikka. Miten sinä todistaisit että olet mies joka saa hommat hoidettua?

Jos minä olisin työnantaja, ja pitäisin valita markkinointipäälliköksi ihmisen, niin en varmasti ottaisi tradenomia jos tarjolla olisi yliopistossa markkinointia, taloustieteitä ja johtajuutta opiskellut aktiivinen ihminen.

• ??

jo on tytöllä asenne!! ihankuin yliopisto-opiskelijat olisivat sen parempia ihmisiä kuin amk:laiset. Itse opiskelen yliopistossa, mutten sentään ajattele noin negatiivisesti muista opinahjoista. Fiksuja ihmisiä on muuallakin kuin yliopistos! Ei missään asias ole aínoaa yhtä oikeaa, mietipäs vielä... sisäinen kasvukin on tärkeää...

• Työnantaja

..ainakaan minun firmaani töihin tuolla asenteella! Itse valitsen mielummin henkilöitä, joilla on vankka asiantuntemus ja kokemus tehtävästä. Tahdon sanoa, että valitsen mielummin AMK- tai ammattikoulupohjalta tulevia, kuin Yliopisto- tai lukiopohjalta tulevia, koska kuka tahansa osaa lukea harvat vain tehdä asioita hyvin!

Ymmärrän että haluat mainostaa omaa osaamistasi, mutta sitä EI ole soveliasta tehdä haukkumalla muita luusereiksi. Antaa vaikutelman epävarmasta ja ylimielisestä henkilöstä, joka ei arvosta muita yhtään.

• Minna

Hei!

Minä en ole ajatellut hakea töihin tekijäksi, eli ne jotka osaa tehdä asioita. (Tehdä asioita voisi olla vaikka: koodata, korjata sähkökaapeleita, istua kassalla, ajaa paperikonetta, korjaukset yms. työ käsillä) Minä ajattelinkin hakea työhön ns. teoreettiselle puolelle. Esim suunnittelua, markkinointia, päättämistä.

Kuten mielestäni melko selvästi sanoin: amk:sta tulee tekijät, yliopistosta teettäjät.

En tunne mitään suurta hinkua mainostaa osamistani täällä, sillä tuskin esim. tuleva työnantaja etsii työntekijöitä täältä. Epävarma en ole, ylimielinen ehkä. Arvostan tekijöitä ja niitä jotka yrittävät. Mutta en arvosta niitä jotka ylittävät aidan matalimmasta kohdasta ja jotka tyytyvät vähään.

• Joonas
        Minna kirjoitti:

Hei!

Minä en ole ajatellut hakea töihin tekijäksi, eli ne jotka osaa tehdä asioita. (Tehdä asioita voisi olla vaikka: koodata, korjata sähkökaapeleita, istua kassalla, ajaa paperikonetta, korjaukset yms. työ käsillä) Minä ajattelinkin hakea työhön ns. teoreettiselle puolelle. Esim suunnittelua, markkinointia, päättämistä.

Kuten mielestäni melko selvästi sanoin: amk:sta tulee tekijät, yliopistosta teettäjät.

En tunne mitään suurta hinkua mainostaa osamistani täällä, sillä tuskin esim. tuleva työnantaja etsii työntekijöitä täältä. Epävarma en ole, ylimielinen ehkä. Arvostan tekijöitä ja niitä jotka yrittävät. Mutta en arvosta niitä jotka ylittävät aidan matalimmasta kohdasta ja jotka tyytyvät vähään.

olet ajatellut ryhtyä yksityisyrittäjäksi: et halua työntekijäksi vaan suoraan pomoksi! Jos tuo työnantaja nyt etsii työntekijöitä niin niitähän vaikka montaa lajia. Ovathan ne suunnittelijatkin työntekijöitä vai kuin?
        Esim firmassa, jossa olen töissä toimin graafisena suunnittelijana siis suunnittelutehtävissä enkä ole käynyt mitään yliopistoa sen paremmin kuin lukiotakaan.. Et kait se ajattelu on sallittua yliopistossakin?
        Harvassa on ne ammatit, joissa ei tarvitse tehdä käsillä yhtään mitään.

• Minna
        Joonas kirjoitti:

olet ajatellut ryhtyä yksityisyrittäjäksi: et halua työntekijäksi vaan suoraan pomoksi! Jos tuo työnantaja nyt etsii työntekijöitä niin niitähän vaikka montaa lajia. Ovathan ne suunnittelijatkin työntekijöitä vai kuin?
        Esim firmassa, jossa olen töissä toimin graafisena suunnittelijana siis suunnittelutehtävissä enkä ole käynyt mitään yliopistoa sen paremmin kuin lukiotakaan.. Et kait se ajattelu on sallittua yliopistossakin?
        Harvassa on ne ammatit, joissa ei tarvitse tehdä käsillä yhtään mitään.

Hei!

En todellakaan aio yksityisyrittäjäksi (vaikka olen opiskellutkin yrittäjyyttä 15ov) vaan opinnoillani tähtään työhön yritykseen/kaupungille/valtiolle "toimistotyöhön". Tällaista toimistotyötä on esim. myyntisihteeri, markkinointiassistentti, visuaalisen markkinoinnin työ, viestittäjä, viennin- tai tuonnin sihteeri yms.

Toki jokaisessa työssä joutuu tekemään käsillään jotakin (kirjoitetaanhan sitä käsin koneella) mutta tuolla tarkoitin työtä, jossa tulos syntyy _pelkästään_ käsillä. Eli esim. rakentamista, korjaamista, siivoamista, koodaamista yms.

Enkä toki heti halua pomoksi, mutta haluan työn jossa on hyvät etenemismahdollisuudet. Assistentti/sihteeri -> teamin/ryhmän johtaja -> osaston johtaja -> koko paikan johtaja.
        Tottakai olen valmis aloittamaan pohjalta, tiedän, että pääsen ylhäälle asti, jos vaan haluan.

• 245
        Minna kirjoitti:

Hei!

Miten niin ylimielinen ehkä!!! Sä muija oot niin ylimielinen et kannattais tarkistaa asenteitas! Maailmassa on muutaki ku yliopisto, mikäli et ole huomannut!
        PS. kaikki ei haluu homehtua jossain toimistossa ja istuu 8 h penkillä niin et perse vaa leviää!

• Jukka
        Minna kirjoitti:

Hei!

En todellakaan aio yksityisyrittäjäksi (vaikka olen opiskellutkin yrittäjyyttä 15ov) vaan opinnoillani tähtään työhön yritykseen/kaupungille/valtiolle "toimistotyöhön". Tällaista toimistotyötä on esim. myyntisihteeri, markkinointiassistentti, visuaalisen markkinoinnin työ, viestittäjä, viennin- tai tuonnin sihteeri yms.

Toki jokaisessa työssä joutuu tekemään käsillään jotakin (kirjoitetaanhan sitä käsin koneella) mutta tuolla tarkoitin työtä, jossa tulos syntyy _pelkästään_ käsillä. Eli esim. rakentamista, korjaamista, siivoamista, koodaamista yms.

Enkä toki heti halua pomoksi, mutta haluan työn jossa on hyvät etenemismahdollisuudet. Assistentti/sihteeri -> teamin/ryhmän johtaja -> osaston johtaja -> koko paikan johtaja.
        Tottakai olen valmis aloittamaan pohjalta, tiedän, että pääsen ylhäälle asti, jos vaan haluan.

Hohhoijjaa... onpa sinulla edessä ruusuinen tulevaisuus, siellä vaan homehdut toimistossa levittämässä persettäsi, tuijottaen tietokone ruutua 8 tuntia päivässä, alaisesi (myyntiassistentilla alaisia???) inhoavat sinua asenteesi takia ja vittuilevat sinulle... Teoriassa tiedät (=väität tietäväsi) miten jokin asia pitäisi tehdä, mutta tosielämässä alaisesi (ehkäpä ne Ammattikorkeasta valmistuneet) kertovat sinulle kuinka homma käytännössä tapahtuu, ja antavat oikeat ohjeet suorittavalle työportaalle...

• Minna
        Jukka kirjoitti:

Hohhoijjaa... onpa sinulla edessä ruusuinen tulevaisuus, siellä vaan homehdut toimistossa levittämässä persettäsi, tuijottaen tietokone ruutua 8 tuntia päivässä, alaisesi (myyntiassistentilla alaisia???) inhoavat sinua asenteesi takia ja vittuilevat sinulle... Teoriassa tiedät (=väität tietäväsi) miten jokin asia pitäisi tehdä, mutta tosielämässä alaisesi (ehkäpä ne Ammattikorkeasta valmistuneet) kertovat sinulle kuinka homma käytännössä tapahtuu, ja antavat oikeat ohjeet suorittavalle työportaalle...

Hei!

Mielummin toimistossa kuin likaisessa konepajassa. Entäpä suurin osa esim. tradenomeista? Eikö neki oo töissä toimistoissa? Sinä opiskelet vissiin jotain teknistä? (anna mun veikata, oot käyny konepuolta amiksessa?) Siellä tuo homma ehkä on noin, että suunnitteluinsinööri tulee sanomaan että tehkääpäs pojat niin että saadaan tämä lopputulos, ja amk:n pojat tekee, koska osaavat.

Asenteessani ei todellakaan ole mitään vikaa, kun kirjoitin tuon ensimmäisen tekstin niin tarkoituksena oli juuri tämä. Provosoida esille keskustelu siitä, onko yliopisto parempi kuin ammattikorkeakoulu. Ns. oikeassa elämässä (ja työelämässä) asenteeni on aivan erillainen, tai no, olen itsevarma kuten tekstistä ehkä tuli esille. (joskus itsevarma ihminen saattaa vaikuttaa ylimielisiltä...)

Olen toiminut johtajana niin kouluelämässä (ainejärjestön puheenjohtaja 2 kautta, olisiko huonoa/vittumaista johtajaa valittu uudestaan?!) ja työpaikalla (projektiryhmän vetääjä).

Minä olen siis edelleen valmistumassa markkinointi/myynti/viestintäpuolelle, ja siellä homma on aika paljon enemmän teoreettista ja kirjallista kuin likaisessa konepajassa. Joten siellä yliopistoihminen pärjää vähintään yhtä hyvin, ellei peräti paljon paremmin, kuin amkihminen.

• jukka
        Minna kirjoitti:

Hei!

Mielummin toimistossa kuin likaisessa konepajassa. Entäpä suurin osa esim. tradenomeista? Eikö neki oo töissä toimistoissa? Sinä opiskelet vissiin jotain teknistä? (anna mun veikata, oot käyny konepuolta amiksessa?) Siellä tuo homma ehkä on noin, että suunnitteluinsinööri tulee sanomaan että tehkääpäs pojat niin että saadaan tämä lopputulos, ja amk:n pojat tekee, koska osaavat.

Asenteessani ei todellakaan ole mitään vikaa, kun kirjoitin tuon ensimmäisen tekstin niin tarkoituksena oli juuri tämä. Provosoida esille keskustelu siitä, onko yliopisto parempi kuin ammattikorkeakoulu. Ns. oikeassa elämässä (ja työelämässä) asenteeni on aivan erillainen, tai no, olen itsevarma kuten tekstistä ehkä tuli esille. (joskus itsevarma ihminen saattaa vaikuttaa ylimielisiltä...)

Olen toiminut johtajana niin kouluelämässä (ainejärjestön puheenjohtaja 2 kautta, olisiko huonoa/vittumaista johtajaa valittu uudestaan?!) ja työpaikalla (projektiryhmän vetääjä).

Minä olen siis edelleen valmistumassa markkinointi/myynti/viestintäpuolelle, ja siellä homma on aika paljon enemmän teoreettista ja kirjallista kuin likaisessa konepajassa. Joten siellä yliopistoihminen pärjää vähintään yhtä hyvin, ellei peräti paljon paremmin, kuin amkihminen.

En todellakaan ole käynyt mitään ammattikoulua, vaan lukion ja ylioppilas pohja, päästötodistuksen keskiarvo liki yhdeksän ja m:n paperit. Opiskelen ammattikorkeakoulussa metsätaloutta, saa tehdä esimiespuolen hommia, sekä toimistossa, että RAIKKAASSA JA PUHTAASSA ulkoilmassa...

• Minna
        jukka kirjoitti:

En todellakaan ole käynyt mitään ammattikoulua, vaan lukion ja ylioppilas pohja, päästötodistuksen keskiarvo liki yhdeksän ja m:n paperit. Opiskelen ammattikorkeakoulussa metsätaloutta, saa tehdä esimiespuolen hommia, sekä toimistossa, että RAIKKAASSA JA PUHTAASSA ulkoilmassa...

Hyvä että olet löytänyt työn jossa viihdyt, se on tärkeää. Melkein tärkeämpi kuin hyvä palkka, sillä mielummin mukavasta työstä pienempi palkka kuin tylsästä epämukavasta työstä suuri palkka.

T: Minna (lukion ka 9,3ja E:n paperit)

• Amk-opiskelija

Ohoh! Itse olen kyllä huomannutettä yliopisto-opiskelijat ne vasta ei työelämässä tahdo pärjätä... ammattikorkeassa opiskellaan SEKÄ teoriaa ETTÄ käytäntöä ja itse ainakin tulen valmistumaan esimiespuolen tehtäviin (opiskelen metsätaloutta). Yliopisto opiskelijat ovat NIIIIIN pihalla käytännön johtajuudesta ja työtehtävistä! Mutta sehän on vain luonnollista, sillä he opiskelevat VAIN teoriaa... Ja MINNALLE tiedoksi että itse valitsisin johtajaksi ARMEIJAN RUK:n käyneen henkilön... SIELLÄ sitä JOHTAJUUTTA opetetaan.

• Minna

Hei!

Itse olen nähnyt sekä yliopisto-, että amk-opiskelijoita, jotka eivät pärjää työelämässä, eikä myöskään missään muualla. Mutta hyvin pärjäävät (nyt puhutaan nuorista, ei vanhoista ketuista) ovat useimmiten käyneet yliopiston. Siis niistä joita tunnen/tiedän.

Ja tuota RUK:ia ei kuulemma arvosteta juuri yhtään, näin ainakin kaverit ja myös työnantajat ovat kertoneet.

Eikä yliopistossa opiskella vain teoriaa. Riippuu tietenkin linjasta ja koulutusohjelmasta kuinka paljon käytännön harjoituksia on. Käytännön harjoituksia ovat esim: labrat prosessiopiskelijoilla, käännösharjoitukset kieltenopiskelijoilla, työharjoittelu (pakollinen kaikille muille kuin opettajiksi opiskeleville), markkinointitutkimus jonka markkinointiopiskelija teettää, sähköläisten labrat...

Eli joka koulutusohjelmalla on omat harjoituksensa/labransa/käytännön kokemuksensa. Sittenhän tähän päälle tulee vielä kesätyöt. Esimerkkinä minun kesätyöt tähän mennessä: vastaava kielenkääntäjä kaupungilla, myynti- ja ilmoituspuolen sihteeri lehden toimituksessa ja asiakaspalveluassistentti lehdessä. Toinen esimerkki on ystäväni työharjoittelu (prosessitekniikka): yksi kuukautta linjalla AvestaPolaritin tehtaalla, sen jälkeen 5 kesää vuoromestarina.

Eli kyllä yo-opiskelija pääsee johtajuustehtäviin, ja helposti! Ja ovat hyviä johtajia.

• KTM, yo
        Minna kirjoitti:

Hei!

Itse olen nähnyt sekä yliopisto-, että amk-opiskelijoita, jotka eivät pärjää työelämässä, eikä myöskään missään muualla. Mutta hyvin pärjäävät (nyt puhutaan nuorista, ei vanhoista ketuista) ovat useimmiten käyneet yliopiston. Siis niistä joita tunnen/tiedän.

Ja tuota RUK:ia ei kuulemma arvosteta juuri yhtään, näin ainakin kaverit ja myös työnantajat ovat kertoneet.

Eikä yliopistossa opiskella vain teoriaa. Riippuu tietenkin linjasta ja koulutusohjelmasta kuinka paljon käytännön harjoituksia on. Käytännön harjoituksia ovat esim: labrat prosessiopiskelijoilla, käännösharjoitukset kieltenopiskelijoilla, työharjoittelu (pakollinen kaikille muille kuin opettajiksi opiskeleville), markkinointitutkimus jonka markkinointiopiskelija teettää, sähköläisten labrat...

Eli joka koulutusohjelmalla on omat harjoituksensa/labransa/käytännön kokemuksensa. Sittenhän tähän päälle tulee vielä kesätyöt. Esimerkkinä minun kesätyöt tähän mennessä: vastaava kielenkääntäjä kaupungilla, myynti- ja ilmoituspuolen sihteeri lehden toimituksessa ja asiakaspalveluassistentti lehdessä. Toinen esimerkki on ystäväni työharjoittelu (prosessitekniikka): yksi kuukautta linjalla AvestaPolaritin tehtaalla, sen jälkeen 5 kesää vuoromestarina.

Eli kyllä yo-opiskelija pääsee johtajuustehtäviin, ja helposti! Ja ovat hyviä johtajia.

Vai,että RUK:ta ei arvosteta työnantajien puolelta...Päivän paras huuli..Muutenkin voisit laskeutua sieltä jalustalta,koska pilaat meidän kaikkien yilopisto-opiskelijoiden maineen.Kyllä AMK:stakin valmistuu ihan pätevää porukkaa ja isossa talossa on tilaa joka tason suorittajille.Ps. tiesitkö,että tiimityötaito on eräs hyvin korkealle arvostettu ominaisuus ja nokka pystyssä kulkeva ei saa kyllä kovin paljoa arvostusta kollegoiden taholta..

• yo

Sä oot kyl aika pelle tyyppi. Ei se ammatti tai opiskelupaikka mitään ruusuista elämää sinetöi. Enemmän riippuu omasta päästä, luovuudesta ja motivaatiosta, miten menestyy elämässään. Mä tunnen monia tyyppejä, jotka menestyy tosi hyvin liike-elämässä, vaikkei niillä olekan yo-koulutusta ja toisaalta tunnen myös niitä, joille se yo-koulutus ei ollut juurikaan hyödyksi.
      Itse olen pyrkimässä nyt yliopistoon mutten siltikään mitätöi muita koulutuspaikkoja.

• Minna

Hei!

Ruusuinen elämä koostuu tästä: rakas elämänkumppani, paikka jossa asua, rakkautta, ystäviä, perhe (lapsia), taloudellinen turvallisuus, hyvä työpaikka, mahdollisuus edetä työpaikalla, korkea elintaso.

Raha ei toki anna kaikkea, mutta kyllä se auttaa ruusuisen elämän saavuttamisen.

Elämässä ei voi pärjätä ilman motivaatiota ja vavhaa tahota. Ilman näitä ei pärjää vaikka olisi kolminkertainen tohtori.

Tiedän paljon enemmän ihmisiä jotka ovat vaihtaneet amk:sta yo:on, kun toisinpäin. Tiedän jopa tapauksia jotka ensiks ovat hankkineet amk-tutinnon ja sitten huomanneet että ei se riitä ja tulleet yliopistoon.

• yo
        Minna kirjoitti:

Hei!

Ruusuinen elämä koostuu tästä: rakas elämänkumppani, paikka jossa asua, rakkautta, ystäviä, perhe (lapsia), taloudellinen turvallisuus, hyvä työpaikka, mahdollisuus edetä työpaikalla, korkea elintaso.

Raha ei toki anna kaikkea, mutta kyllä se auttaa ruusuisen elämän saavuttamisen.

Elämässä ei voi pärjätä ilman motivaatiota ja vavhaa tahota. Ilman näitä ei pärjää vaikka olisi kolminkertainen tohtori.

Tiedän paljon enemmän ihmisiä jotka ovat vaihtaneet amk:sta yo:on, kun toisinpäin. Tiedän jopa tapauksia jotka ensiks ovat hankkineet amk-tutinnon ja sitten huomanneet että ei se riitä ja tulleet yliopistoon.

Kyllä mäkin kannatan yliopistoa mutta se ei vaan takaa kaikkea. Pelkästään koulutus ei riitä, eikä toisia tartte mollata sen takia, ettei ne oo yliopistos.
        Valitettavan usein yliopiston käyneetkin on typeriä ihmisiä ja kovin usein amk- ja amistyypit ovat hyvin viisaita ja menestyviä.
        Arvosta itsekin rahaa ja menestystä mutta on olemassa monta reittiä näiden "aarteiden" luo!

• Minna
        yo kirjoitti:

Kyllä mäkin kannatan yliopistoa mutta se ei vaan takaa kaikkea. Pelkästään koulutus ei riitä, eikä toisia tartte mollata sen takia, ettei ne oo yliopistos.
        Valitettavan usein yliopiston käyneetkin on typeriä ihmisiä ja kovin usein amk- ja amistyypit ovat hyvin viisaita ja menestyviä.
        Arvosta itsekin rahaa ja menestystä mutta on olemassa monta reittiä näiden "aarteiden" luo!

Määrittele mitä tarkoitat sillä, että amk- ja amistyypit ovat hyvin viisaita?
        Tarkoitatko että he ovat lukeneempia, älykkäämpiä, kokeneempia, käsitaitoisempia tai ehkä sivistyneempiä kuin yliopiston käyneet? Tai ehkä tarkoitat tuolla "viisaita" sitä, että amiksen käynneillä on paremmat arvosanat ja pitempi koulutus?

Kiinnostaisi vaan tietää, miltä perusteelta sinä lähdet määrittelemään minkälaisia amislaiset on.

• yo
        Minna kirjoitti:

Määrittele mitä tarkoitat sillä, että amk- ja amistyypit ovat hyvin viisaita?
        Tarkoitatko että he ovat lukeneempia, älykkäämpiä, kokeneempia, käsitaitoisempia tai ehkä sivistyneempiä kuin yliopiston käyneet? Tai ehkä tarkoitat tuolla "viisaita" sitä, että amiksen käynneillä on paremmat arvosanat ja pitempi koulutus?

Kiinnostaisi vaan tietää, miltä perusteelta sinä lähdet määrittelemään minkälaisia amislaiset on.

Viisaus sisältää luovuuden ja kokemuksen. Tunnen
        amislaisia, jotka on viisaampia kuin lukio/
        yliopistotyypit.
        Se, että opiskelee yliopistossa ei tarkoita, että
        olisi mahdottoman viisas!
        Jos sä luulet olevas aikuisen ajattelun tasolla,
        niin voi sua. Mulla oli just samanlaiset mielipiteet
        kuin sullakin joskus yläasteen paikkeilla...

• Minna
        yo kirjoitti:

Viisaus sisältää luovuuden ja kokemuksen. Tunnen
        amislaisia, jotka on viisaampia kuin lukio/
        yliopistotyypit.
        Se, että opiskelee yliopistossa ei tarkoita, että
        olisi mahdottoman viisas!
        Jos sä luulet olevas aikuisen ajattelun tasolla,
        niin voi sua. Mulla oli just samanlaiset mielipiteet
        kuin sullakin joskus yläasteen paikkeilla...

Viisaus siis on pelkästään luovuutta ja kokemusta. Luovuutta omaavia ihmisiä on paljon yliopistossa, kaikki arkkitehdit, kääntäjät, markkinointiopiskelijat... lista on pitkä.

Ei se, että on yliopistossa tee ihmisestä viistasta. Täällä on helppo olla vaan kirjoilla, tekemättä mitään. Mutta jos opiskelee yliopistossa, niin viisastuu. Näin se on.

• ehplz
        Minna kirjoitti:

Viisaus siis on pelkästään luovuutta ja kokemusta. Luovuutta omaavia ihmisiä on paljon yliopistossa, kaikki arkkitehdit, kääntäjät, markkinointiopiskelijat... lista on pitkä.

Ei se, että on yliopistossa tee ihmisestä viistasta. Täällä on helppo olla vaan kirjoilla, tekemättä mitään. Mutta jos opiskelee yliopistossa, niin viisastuu. Näin se on.

Arvostan luovuutta ja asioiden syvällistä ymmärtämistä yli kaiken. Vain luova ihminen voi saavuttaa jotakin suurta elämässään.

Mainitsit tässä että koodaus on työskentelyä käsillä. Milläköhän perusteella määrittelet koodauksen työskentelyksi käsillä? Koodaus on todella luovaa ja aivotyötä vaativaa puuhaa johon LÄHESKÄÄN KAIKKI eivät pysty. Pitää pystyä tekemään monia ratkaisuja ja keskimään mitä mielikuvituksellisimpia tapoja ongelman suorittamiseksi. Itse luokittelisin koodaamisen lähinnä taiteeksi.

Minullakin oli samat asenteet, kuin sinulla nyt on, noin kuudennella luokalla. Satuin muuten löytämään tämän keskustelun "Tyhmin tapaamasi ihminen" -nimisestä threadista. Ymmärrän kypsymättömyytesi ja toivotan hauskaa vappua.

• amk+yliopisto
        Minna kirjoitti:

Veikkanpa että Minna vielä joskus häpeää näitä puheitaan, kunhan tuosta saa lisää ikää ja elämänkokemusta.

• Minna
        amk+yliopisto kirjoitti:

Veikkanpa että Minna vielä joskus häpeää näitä puheitaan, kunhan tuosta saa lisää ikää ja elämänkokemusta.

Kuten jo aikaisemmin sanoin, en ymmärrä että minun pitäisi tuntea häpeää siitä, että olen sanonut mielipiteeni. Olen myös sanonut, että tähän mennessä en ole kuullut hyviä perusteluita siihen, että minun pitäisi muuttaa mielipiteitäni. Jos kuulen sellaisia, myönnän virheeni ja omaksun uuden ajatusmaailman. Siihen asti tämä on kantani.

• Duunari

..muistaa kenen verorahoilla ylläpidetään niitä hienoja yliopistoja? Meidän siis minun ja tuhansien muiden veronmaksajien=työntekijöiden! Olisiko liikaa pyydetty hieman arvostusta ja kunnioitusta meitä kohtaan, koska me mahdollistamme sinunkin opiskelusi yliopistossa.
      Onko tämä liikaa pyydetty?
      Jos kerran haluat, että mahdolliset lapsesi saavat nauttia korkeluokkaisesta opetuksesta niin voisit miettiä edes hiukan sanomisiasi!

Emme mekään hauku teitä yliopistoihmisiä päinvastoin itse ainakin olen ylpeä jokaisesta pätevästä ja kohtuullisessa ajassa valmistuvasta nuoresta oli se sitten amislainen, ylioppilas, amk- tai yliopistotutkinto.

Olen ylpeä siitä, että minunkin verorahoja käytetään hyvään tarkoitukseen nuorison kouluttamiseen!

Joten voisitko ystävällisesti tarkistaa asenteitasi ja muistaa että tuskin se yliopistoihminen sitä sinun taloasi rakentaa tai korjaa autoasi yms.

Itse olen vain paperitehtaassa töissä mutta täällä ei ole likaista vaan puhtaampaa kuin sinun yliopistossa.
      Silti vaikka olenkin vain duunari niin minulla on perhettä vaimo ja 2 lasta, oma talo ja auto ja kesämökki yms. mukavaa. Lapsistani toinen menee ensi vuonna lukioon ja sieltä sitten minne haluaa toinen on vielä peruskoulussa ja taistelee murrosiän kynnyksellä! Meillä menee ihan hyvin ja on korkea elintaso vaikka en ole mikään yliopisto tohtori!

• Minna

Hei!

Niin, yliopistojahan ylläpidetään osittain valtion rahoilla, ja osa valtion rahoista tulee veroista. Suurin osa jopa. Maksan itsekin veroja, joten tiedän minkälaista se on. Mutta osa yliopiston varoista tulee ihan muualta, näin ainakin Oulussa. Oulun yliopisto omistaa erillaisia yrityksiä ja säätiöitä, jotka tuottavat rahaa yliopistolle.

Minkälainen maamme olisi jos yliopistoja ei ylläpidettäisi osittain verorahoilla, vaan pelkästään yksityisten rahoilla ja yliopistojen omilla rahoilla? Kuinka monella olisi varaa käydä koulussa, ja minkä tasoinen se sitten olisi? Verorahat käytetään Suomen hyvinvointia edistäviin tarkoituksiin: kouluihin, peruspalveluihin, sairaanhoitoon, kulttuuriin yms.

Yliopistoihminen, eli arkkitehti suunnittelee taloni, yliopistoihminen eli rakennusinsinööri suunnittelee teknisen työn, sähködiplomi-insinööri vetää taloni sähköt, joten kyllä niitäkin tarvitaan esim. talon rakentamiseen.

Ilman yliopistoja meillä ei olisi opettajia, ei lastentarhanopettajia, ei lääkäreitä, ei arkkitehteja, ei kielenkääntäjiä, ei tulkkeja, ei lakimiehiä, ei kauppatietelijöitä... Joten kiitä meitä, että opiskelemme yliopistossa. Ei se aina niin kevyttä/helppoa/hauskaa on. Mutta Suomi tarvitsee meitä ja me Suomea.

Mistä muuten arvelet, että yliopistossani on likaista? Itse olen käynyt vierailulla parissa eri paperitehtaassa, ja melko likaista siellä kyllä oli. Tottahan se on, että linjalla tienaa hyvin, 3vuorotyössä saa kivat lisät. Poikakaverini valmistuu kohta prosessilta, tähän mennessä se on 5 kesää ollut töissä tehtaalla, 4 mestarina. Ja sieltä se saa vakituisen työpaikan heti valmistuttuaan, mestarina, ei linjaduunarina.

T; Minna

• Rami
        Minna kirjoitti:

Hei!

Niin, yliopistojahan ylläpidetään osittain valtion rahoilla, ja osa valtion rahoista tulee veroista. Suurin osa jopa. Maksan itsekin veroja, joten tiedän minkälaista se on. Mutta osa yliopiston varoista tulee ihan muualta, näin ainakin Oulussa. Oulun yliopisto omistaa erillaisia yrityksiä ja säätiöitä, jotka tuottavat rahaa yliopistolle.

Minkälainen maamme olisi jos yliopistoja ei ylläpidettäisi osittain verorahoilla, vaan pelkästään yksityisten rahoilla ja yliopistojen omilla rahoilla? Kuinka monella olisi varaa käydä koulussa, ja minkä tasoinen se sitten olisi? Verorahat käytetään Suomen hyvinvointia edistäviin tarkoituksiin: kouluihin, peruspalveluihin, sairaanhoitoon, kulttuuriin yms.

Yliopistoihminen, eli arkkitehti suunnittelee taloni, yliopistoihminen eli rakennusinsinööri suunnittelee teknisen työn, sähködiplomi-insinööri vetää taloni sähköt, joten kyllä niitäkin tarvitaan esim. talon rakentamiseen.

Ilman yliopistoja meillä ei olisi opettajia, ei lastentarhanopettajia, ei lääkäreitä, ei arkkitehteja, ei kielenkääntäjiä, ei tulkkeja, ei lakimiehiä, ei kauppatietelijöitä... Joten kiitä meitä, että opiskelemme yliopistossa. Ei se aina niin kevyttä/helppoa/hauskaa on. Mutta Suomi tarvitsee meitä ja me Suomea.

Mistä muuten arvelet, että yliopistossani on likaista? Itse olen käynyt vierailulla parissa eri paperitehtaassa, ja melko likaista siellä kyllä oli. Tottahan se on, että linjalla tienaa hyvin, 3vuorotyössä saa kivat lisät. Poikakaverini valmistuu kohta prosessilta, tähän mennessä se on 5 kesää ollut töissä tehtaalla, 4 mestarina. Ja sieltä se saa vakituisen työpaikan heti valmistuttuaan, mestarina, ei linjaduunarina.

T; Minna

Tekstiä kyllä tulee mutta yhteenkään duunarin kysymykseen ei vastausta! Kertoo jotain luetunymmärtämisen tasosta ja duunarihan nimenomaan sanoi että arvostaa jokaista nuorta joka valmistuu amislaisista yliopiston tohtoreihin!

Sinun tekstiäsi:

"Minkälainen maamme olisi jos yliopistoja ei ylläpidettäisi osittain verorahoilla, vaan pelkästään yksityisten rahoilla ja yliopistojen omilla rahoilla? Kuinka monella olisi varaa käydä koulussa, ja minkä tasoinen se sitten olisi? Verorahat käytetään Suomen hyvinvointia edistäviin tarkoituksiin: kouluihin, peruspalveluihin, sairaanhoitoon, kulttuuriin yms.

Ilman yliopistoja meillä ei olisi opettajia, ei lastentarhanopettajia, ei lääkäreitä, ei arkkitehteja, ei kielenkääntäjiä, ei tulkkeja, ei lakimiehiä, ei kauppatietelijöitä... Joten kiitä meitä, että opiskelemme yliopistossa. Ei se aina niin kevyttä/helppoa/hauskaa on. Mutta Suomi tarvitsee meitä ja me Suomea. "

ja vertauksena duunarin tekstiä

"muistaa kenen verorahoilla ylläpidetään niitä hienoja yliopistoja? Meidän siis minun ja tuhansien muiden veronmaksajien=työntekijöiden! Olisiko liikaa pyydetty hieman arvostusta ja kunnioitusta meitä kohtaan, koska me mahdollistamme sinunkin opiskelusi yliopistossa.
        Jos kerran haluat, että mahdolliset lapsesi saavat nauttia korkeluokkaisesta opetuksesta niin voisit miettiä edes hiukan sanomisiasi!

Emme mekään hauku teitä yliopistoihmisiä päinvastoin itse ainakin olen ylpeä jokaisesta pätevästä ja kohtuullisessa ajassa valmistuvasta nuoresta oli se sitten amislainen, ylioppilas, amk- tai yliopistotutkinto.

Olen ylpeä siitä, että minunkin verorahoja käytetään hyvään tarkoitukseen nuorison kouluttamiseen!"

On varmaankin hienoa ensin vääristellä toisen tekstiä ja esittää sitten ne hienot ajatukset omina.
        Kertoo jotain sinusta ihmisenä ja taitaa sinulle raha ja hieno titteli olla tärkeintä tässä maailmassa. Tämä paistaa teksteistäsi läpi niin, että oikein häikäisee..

Tee palvelus meille oikeille yliopistoihmisille ja lopeta tuo pelleily!

PS. Säälin valmiiksi sinun lapsiasi, koska asenteet tulevat vanhemmilta. Olet todella ahdasmielinen ja kapeakatseinen..

• Minna
        Rami kirjoitti:

Tekstiä kyllä tulee mutta yhteenkään duunarin kysymykseen ei vastausta! Kertoo jotain luetunymmärtämisen tasosta ja duunarihan nimenomaan sanoi että arvostaa jokaista nuorta joka valmistuu amislaisista yliopiston tohtoreihin!

Sinun tekstiäsi:

"Minkälainen maamme olisi jos yliopistoja ei ylläpidettäisi osittain verorahoilla, vaan pelkästään yksityisten rahoilla ja yliopistojen omilla rahoilla? Kuinka monella olisi varaa käydä koulussa, ja minkä tasoinen se sitten olisi? Verorahat käytetään Suomen hyvinvointia edistäviin tarkoituksiin: kouluihin, peruspalveluihin, sairaanhoitoon, kulttuuriin yms.

Ilman yliopistoja meillä ei olisi opettajia, ei lastentarhanopettajia, ei lääkäreitä, ei arkkitehteja, ei kielenkääntäjiä, ei tulkkeja, ei lakimiehiä, ei kauppatietelijöitä... Joten kiitä meitä, että opiskelemme yliopistossa. Ei se aina niin kevyttä/helppoa/hauskaa on. Mutta Suomi tarvitsee meitä ja me Suomea. "

ja vertauksena duunarin tekstiä

"muistaa kenen verorahoilla ylläpidetään niitä hienoja yliopistoja? Meidän siis minun ja tuhansien muiden veronmaksajien=työntekijöiden! Olisiko liikaa pyydetty hieman arvostusta ja kunnioitusta meitä kohtaan, koska me mahdollistamme sinunkin opiskelusi yliopistossa.

Olen ylpeä siitä, että minunkin verorahoja käytetään hyvään tarkoitukseen nuorison kouluttamiseen!"

On varmaankin hienoa ensin vääristellä toisen tekstiä ja esittää sitten ne hienot ajatukset omina.
        Kertoo jotain sinusta ihmisenä ja taitaa sinulle raha ja hieno titteli olla tärkeintä tässä maailmassa. Tämä paistaa teksteistäsi läpi niin, että oikein häikäisee..

Tee palvelus meille oikeille yliopistoihmisille ja lopeta tuo pelleily!

PS. Säälin valmiiksi sinun lapsiasi, koska asenteet tulevat vanhemmilta. Olet todella ahdasmielinen ja kapeakatseinen..

Hei!

Miten minun olisi pitänyt vastata siihen, että duunari arvostaa nuoria jotka opiskelee? "Kiitos kovasti, että olet mahdollistanut tämän?" Hyvä että hän on tyytyväinen mihin verorahoja käytetään, moni nimittäin ei ole. Muistutukseksi vielä: palkkavero on pieni osa valtion verotuloista, alkoholi-, tupakka- ja esim. pensavero on myös tärkeä osa verotuloista. Ja näitähän varsinkin yliopisto-opiskelijat maksavat ;)

Se päällimmäinen ajatus, joka jäi mieleen duunarin kirjoituksesta oli se, että yliopistoja ylläpidetään lähinnä verorahoilla, ja että se on veronmaksajien ansiota että sieltä valmistuu porukkaa. Minä halusin tuoda esille, että on se porukasta itsekin kiinni, ja myös yliopistosta. Ei kaikki jaksa/halua valmistua yliopistosta. Sillä tämä on raskasta.

Toki kunnioitan vanhempia sukupolvia, jotka ovat rakentaneet tämän maan hyvinvoinnin, ja jotka vieläkin tekee arvokasta työtä. "Ennen vanhaan" pääsi pitkälle ilman yo-papereita tai tutkintoa. Nykyään ei.

Miten minun sanomiseni vaikuttaisi lapsieni tulevaan koulutukseen? Ei yliopistoja varmasti laukkauteta vaikka joku veronmaksaja ei halua että hänen rahojaan käytetään siihen. Ja jos joku lapsistani haluaa käydä amk:n, niin hyväksyn sen. Koska se on niiten valinta, ja niiten tulevaisuus. Jos he uskovat että he sillä voivat turvata omien lapsiensa elon ja elämän, niin hyvä. Itse haluan käydä yliopistossa ja saada tutkinnon tai kaks, ja hyvän työpaikan jotta lapsillani olisi hyvä olla.

Ja asenteessani ei ole mitään vika, en todellakaan ole ahdasmielinen. En vaan tykkää, että ihmiset yrittävät päästä helpolla, tekemättä mitään. (Lue alkuperäinen tekstini ja muut kommenttini)

• oikea opiskelija
        Minna kirjoitti:

Hei!

Miten minun olisi pitänyt vastata siihen, että duunari arvostaa nuoria jotka opiskelee? "Kiitos kovasti, että olet mahdollistanut tämän?" Hyvä että hän on tyytyväinen mihin verorahoja käytetään, moni nimittäin ei ole. Muistutukseksi vielä: palkkavero on pieni osa valtion verotuloista, alkoholi-, tupakka- ja esim. pensavero on myös tärkeä osa verotuloista. Ja näitähän varsinkin yliopisto-opiskelijat maksavat ;)

Se päällimmäinen ajatus, joka jäi mieleen duunarin kirjoituksesta oli se, että yliopistoja ylläpidetään lähinnä verorahoilla, ja että se on veronmaksajien ansiota että sieltä valmistuu porukkaa. Minä halusin tuoda esille, että on se porukasta itsekin kiinni, ja myös yliopistosta. Ei kaikki jaksa/halua valmistua yliopistosta. Sillä tämä on raskasta.

Toki kunnioitan vanhempia sukupolvia, jotka ovat rakentaneet tämän maan hyvinvoinnin, ja jotka vieläkin tekee arvokasta työtä. "Ennen vanhaan" pääsi pitkälle ilman yo-papereita tai tutkintoa. Nykyään ei.

Miten minun sanomiseni vaikuttaisi lapsieni tulevaan koulutukseen? Ei yliopistoja varmasti laukkauteta vaikka joku veronmaksaja ei halua että hänen rahojaan käytetään siihen. Ja jos joku lapsistani haluaa käydä amk:n, niin hyväksyn sen. Koska se on niiten valinta, ja niiten tulevaisuus. Jos he uskovat että he sillä voivat turvata omien lapsiensa elon ja elämän, niin hyvä. Itse haluan käydä yliopistossa ja saada tutkinnon tai kaks, ja hyvän työpaikan jotta lapsillani olisi hyvä olla.

Ja asenteessani ei ole mitään vika, en todellakaan ole ahdasmielinen. En vaan tykkää, että ihmiset yrittävät päästä helpolla, tekemättä mitään. (Lue alkuperäinen tekstini ja muut kommenttini)

koulua käydä ollenkaan kun sinulla on koko päivä heti aamusta aikaa iltamyöhäiseen surffailla vain täällä suomi24:ssa..Jos kattoo noita sun vastaus aikoja niin taidat olla vain paskaa jauhava työtön joka haaveilee yliopistoon pääsystä, mutta on niin tyhmä joka ei sinne pääsee. Sitten sä katkerana vuodattelet täällä ammattikorkeakoululaislle kateellisena kun nekin "edes" opiskelee..

Hei tee meille palvelus ja mee jakaa edes lehtiä, jookosta?

• Minna
        oikea opiskelija kirjoitti:

koulua käydä ollenkaan kun sinulla on koko päivä heti aamusta aikaa iltamyöhäiseen surffailla vain täällä suomi24:ssa..Jos kattoo noita sun vastaus aikoja niin taidat olla vain paskaa jauhava työtön joka haaveilee yliopistoon pääsystä, mutta on niin tyhmä joka ei sinne pääsee. Sitten sä katkerana vuodattelet täällä ammattikorkeakoululaislle kateellisena kun nekin "edes" opiskelee..

Hei tee meille palvelus ja mee jakaa edes lehtiä, jookosta?

Tai et ainakaan tiedä opiskelijaelämästä mitään.
        Yliopisto-opiskelu ei ole koulunkäyntiä. On vaan luentoja (lukutaidottomille), ehkä jotain harkkoja (tehdään ekana vuonna), kotiesseitä -referaatteja ja kirjatenttejä.
        Itse olen jo 4. vuosikurssin opiskelija, eli kovin paljon enää ei oo jäljellä. Ja sitä paitsi lähes kaikki luennot ovat jo loppuneet, wappu on pian ja silloin alkaa yliopistossa kesäloma ja kesätyöt.
        Olen tänään ollut kotona tekemässä käännösanalyysin. Ja siinä sivussa surffaillut vähän netissä. Tämä opiskelijan netti on täällä Oulussa halpaa, vain 25e aloitusmaksu ja sen jälkeen sitä saa vapaasti käyttää niin paljon kuin haluaa. Niin, sain muuten sen 2ov:n analyysin valmiiksi, ja palautan sen huomenna opettajalle. Sitten puuttuu enää yksi lyhyt sivuaine (15ov) ja gradu, joka jo on työn alla.

Minä en jaa lehtiä, vaan olen töissä myynti- ja markkinointiosastolla lehdessä, tänäkin kesänä.

• yo
        Minna kirjoitti:

Hei!

T; Minna

Niin, kyllähän ne insinöörit sun talos suunnittelee mutta kukahan ne työt toteuttaa? Tohtorit ja lisensiaatitko sulla siellä heiluttelee lapioita, vai tulevatko kenties ministerit sinne Ouluun rakentamaan kämppiä?
        Taitaapi olla kuule niin, että juuri ne duunarit tekee ne suurimmat työt - eli toteuttaa kaikki projektit.
        Tosiaan, aikuistuisit jo pikku hiljaa!

• Minna
        yo kirjoitti:

Niin, kyllähän ne insinöörit sun talos suunnittelee mutta kukahan ne työt toteuttaa? Tohtorit ja lisensiaatitko sulla siellä heiluttelee lapioita, vai tulevatko kenties ministerit sinne Ouluun rakentamaan kämppiä?
        Taitaapi olla kuule niin, että juuri ne duunarit tekee ne suurimmat työt - eli toteuttaa kaikki projektit.
        Tosiaan, aikuistuisit jo pikku hiljaa!

Hei!

En ole vielä ehtinyt miettiä miten ja mistä saan itselleni omakotitalon. Yksi vaihtoehto on rakentaa itse, kuten monet muut tekee, tai sitten ostaa valmiiksi rakennetun tai elementtitalon. Joskus pienempänä suunnittelin, että olisi kiva jos saisi itse rakentaa talon (siis ammattilaisten pienellä avulla, tottakai). Ystäväni arkkitehti lupasi piirtää talon mulle, ja sähköinsinööri löytyy suvusta. Jos muurarin tarvii, niin palkkaan semmosen. Eli jos on jotakin jota en itse/mieheni osaa tehdä, niin palkkaan siihen hommaan ihmiset jotka osaavat parhaiten. Eli niitä jolla on koulutusta juuri niihin käytännön asioihin.

Toki duunareita tarvii, ei kukaan pärjää ilman niitä. Mutta kaikki ei halua olla duunari, minä en halua olla. Ja mitä vikaa siinä on? Pakkohan jonkun on olla suunnittelemassa ja johtamassa asioita. Ja tutkia ja opettaa. Ei duunarit toteuta kaikkia projekteja, ne totetuttaa sen minkä pitää käsillä tehdä, mutta on paljon asioita joitan ei hoideta pelkällä raa'alla voimalla.

• yo
        Minna kirjoitti:

Hei!

En ole vielä ehtinyt miettiä miten ja mistä saan itselleni omakotitalon. Yksi vaihtoehto on rakentaa itse, kuten monet muut tekee, tai sitten ostaa valmiiksi rakennetun tai elementtitalon. Joskus pienempänä suunnittelin, että olisi kiva jos saisi itse rakentaa talon (siis ammattilaisten pienellä avulla, tottakai). Ystäväni arkkitehti lupasi piirtää talon mulle, ja sähköinsinööri löytyy suvusta. Jos muurarin tarvii, niin palkkaan semmosen. Eli jos on jotakin jota en itse/mieheni osaa tehdä, niin palkkaan siihen hommaan ihmiset jotka osaavat parhaiten. Eli niitä jolla on koulutusta juuri niihin käytännön asioihin.

Toki duunareita tarvii, ei kukaan pärjää ilman niitä. Mutta kaikki ei halua olla duunari, minä en halua olla. Ja mitä vikaa siinä on? Pakkohan jonkun on olla suunnittelemassa ja johtamassa asioita. Ja tutkia ja opettaa. Ei duunarit toteuta kaikkia projekteja, ne totetuttaa sen minkä pitää käsillä tehdä, mutta on paljon asioita joitan ei hoideta pelkällä raa'alla voimalla.

No eihän siinä mitään vikaa ookaan - ei oo duunari munkaan unelma-ammatti. Siltikään ei tarvitse nostaa itseään toisten yläpuolelle, varsinkaan kun vielä ei oo saavuttamut mitään työurallaan. Toivottavasti sunkin maailmankuvasi muuttuu hieman holistisempaan ja objektiivisempaan suuntaan.

• Minna
        yo kirjoitti:

No eihän siinä mitään vikaa ookaan - ei oo duunari munkaan unelma-ammatti. Siltikään ei tarvitse nostaa itseään toisten yläpuolelle, varsinkaan kun vielä ei oo saavuttamut mitään työurallaan. Toivottavasti sunkin maailmankuvasi muuttuu hieman holistisempaan ja objektiivisempaan suuntaan.

Miksi en arvostaisi itseäni enemmän, ja nostaisin itseäni ylemmäksi kuin joku saman ikäinen tyyppi, joka ei ole elämässään saavuttanut mitään? En tietenkään pysty vertaamaan itseäni 50 vuotiseen naiseen, joka on pitkään tehnyt uraa esim. sosiaalityössä. Tai mieheen, joka on elättänyt perheensä olemalla likaisessa tehtaassa 3-vuorotyössä. Mutta saman ikäiseen voin helposti verrata itseäni.

Esimerkiksi voidaan ottaa poika, joka on käynyt autopuolen amiksen, ja senkin huonolla menestyksellä. Tämän jälkeen hän ei oo tehnyt mitään muuta kuin röhötellyt sohvalla kotona, ja käynyt iltaisin rundilla kaupungilla, hienolla Corollalla. Hän asuu vielä kotona, syö äidin ruokia, maksaa laskut kun muistaa, elää sosiaalituella/työttömyysrahalla ja ei tee mitään yhteiskunnan eduksi.

Itse olen ylioppilas hyvillä papereilla, opiskellut 4 vuotta yliopistossa, valmistumassa. Olen ollut työelämässä kokoajan, myös opiskeluaikana. Kohta minulla on ensimmäinen tutkinto, jonka jälkeen ajattelin hommata toisen. Minulla on oma asunto, hoidan raha-asiani ja kotiani enkä ole opintolainaa/sosiaalirahaa/toimeentulotukea tarvinnut.

Olen minä mielestäni parempi kuin poika ekassa esimerkissä. Mitä mieltä sinä olet?

• Henkka
        Minna kirjoitti:

Hei!

T; Minna

No, mutta AMK:stahan niitä insinöörejä valmistuu ja vielä paljon enemmän kuin yliopistopuolelta!

• Henkka
        Minna kirjoitti:

Miksi en arvostaisi itseäni enemmän, ja nostaisin itseäni ylemmäksi kuin joku saman ikäinen tyyppi, joka ei ole elämässään saavuttanut mitään? En tietenkään pysty vertaamaan itseäni 50 vuotiseen naiseen, joka on pitkään tehnyt uraa esim. sosiaalityössä. Tai mieheen, joka on elättänyt perheensä olemalla likaisessa tehtaassa 3-vuorotyössä. Mutta saman ikäiseen voin helposti verrata itseäni.

Esimerkiksi voidaan ottaa poika, joka on käynyt autopuolen amiksen, ja senkin huonolla menestyksellä. Tämän jälkeen hän ei oo tehnyt mitään muuta kuin röhötellyt sohvalla kotona, ja käynyt iltaisin rundilla kaupungilla, hienolla Corollalla. Hän asuu vielä kotona, syö äidin ruokia, maksaa laskut kun muistaa, elää sosiaalituella/työttömyysrahalla ja ei tee mitään yhteiskunnan eduksi.

Itse olen ylioppilas hyvillä papereilla, opiskellut 4 vuotta yliopistossa, valmistumassa. Olen ollut työelämässä kokoajan, myös opiskeluaikana. Kohta minulla on ensimmäinen tutkinto, jonka jälkeen ajattelin hommata toisen. Minulla on oma asunto, hoidan raha-asiani ja kotiani enkä ole opintolainaa/sosiaalirahaa/toimeentulotukea tarvinnut.

Olen minä mielestäni parempi kuin poika ekassa esimerkissä. Mitä mieltä sinä olet?

Eipä tuo esimerkki ollut kovin vertailukelpoinen, kun otit sen ammattikoulunkäyneiden ääripäästä(siitä huonommasta ääripäästä). Otetaan ennemmin autonasentaja joka on töissä ja elättää itse itsensä ja perheensä(niin kuin ilmeisesti sinäkin aiot). Tällainen tyyppi on ihan yhtä "hyvä" kuin sinäkin ja siihen ei vaikuta kuinka monta tutkintoa aiot suorittaa..

• Minna
        Henkka kirjoitti:

Eipä tuo esimerkki ollut kovin vertailukelpoinen, kun otit sen ammattikoulunkäyneiden ääripäästä(siitä huonommasta ääripäästä). Otetaan ennemmin autonasentaja joka on töissä ja elättää itse itsensä ja perheensä(niin kuin ilmeisesti sinäkin aiot). Tällainen tyyppi on ihan yhtä "hyvä" kuin sinäkin ja siihen ei vaikuta kuinka monta tutkintoa aiot suorittaa..

No joo, tuo oli ehkä huono esimerkki. Otetaan vaikka minun ikäinen tyttö, joka on käynyt lukion ja sen jälkeen mennyt amk:hon. Hän lukee itsensä matkailunalan tradenomiksi ja pääsee koulun jälkeen (kestää yhtä kauan kuin minun yliopisto) töihin matkatoimistoon myyjäksi.

Itse opiskelen yliopistossa vieraita kieliä, markkinointia, taloustieteitä ja matkailua ja valmistun Filosofian maisteriksi kansainvälisen yritysviestinnän koulutusohjelmalta (tämä on totta). Pääsen valmistumisen jälkeen töihin samaiseen matkailutoimistoon, mutta en myyjäksi vaan markkinointi- ja ilmoitusosastolle tiiminvetäjäksi. Minulla on alaisia, liukuva työaika ja ehkä hieman parempi palkka kuin tradenomitytöllä.

Oliko nyt parempi esimerkki?

Eihän tämä sano mitään elämän laadusta, mutta koulutuksen laadusta ja hyvistä puolista kylläkin.

• Minna
        Henkka kirjoitti:

No, mutta AMK:stahan niitä insinöörejä valmistuu ja vielä paljon enemmän kuin yliopistopuolelta!

No niin valmistuuki, tusinainsinöörejä joilla ei ole kelpoisuutta kaikkiin työpaikkoihin. Amk:sta lähes kaikki valmistuu insinööreiksi. Minulla on jopa kaveri joka on vaatetusalan insinööri (koulutusohjelma oli Tekussa, siksi tuo insinööri-liite) Duunia ne osaa kyllä tehdä, mutta eipä juuri mitään muuta (suunnittelua, johtamista, teoriaa). Tämä siksi, että niiten opiskelu on niin käytännönpainoista, kun taas yliopistossa opiskellaan myös teoriaa ja suunnittelua, katotaan asioita vähän suuremmassa perspektiivistä, eikä vaan nysvätä samaa palikkaa koko elämän ajan.

• Saaga
        Minna kirjoitti:

Hei!

T; Minna

..kulta pieni, kun se insinööritutkinto on ihan 4 vuotinen AMK-tutkinto!
        Etkö sinä edes tiedä tuon vertaa ammattinimikkeistä.. aika hataralla pohjalla on sun maailmankuva vain yliopistotutkinnot kelpaavat ja jos jollain sellaista ei ole sitä voikin sitten haukkua ja katsoa nenänvartta alaspäin..

PS. itse opiskelen yliopistossa yhteiskuntatieteitä, mutta silti en katso kieroon veikkaani, joka on käynyt amiksen autopuolen ja toimii nyt Veholla autonasentajana..

• Henkka
        Minna kirjoitti:

No joo, tuo oli ehkä huono esimerkki. Otetaan vaikka minun ikäinen tyttö, joka on käynyt lukion ja sen jälkeen mennyt amk:hon. Hän lukee itsensä matkailunalan tradenomiksi ja pääsee koulun jälkeen (kestää yhtä kauan kuin minun yliopisto) töihin matkatoimistoon myyjäksi.

Itse opiskelen yliopistossa vieraita kieliä, markkinointia, taloustieteitä ja matkailua ja valmistun Filosofian maisteriksi kansainvälisen yritysviestinnän koulutusohjelmalta (tämä on totta). Pääsen valmistumisen jälkeen töihin samaiseen matkailutoimistoon, mutta en myyjäksi vaan markkinointi- ja ilmoitusosastolle tiiminvetäjäksi. Minulla on alaisia, liukuva työaika ja ehkä hieman parempi palkka kuin tradenomitytöllä.

Oliko nyt parempi esimerkki?

Eihän tämä sano mitään elämän laadusta, mutta koulutuksen laadusta ja hyvistä puolista kylläkin.

No, tuo olikin sitten huomattavasti parempi esimerkki.
        Tässäkin esimerkiksi olette ihan yhtä "hyviä", kumpikaan ei ole yhteiskunnan elätti vaan elättää itsensä.
        Miten niin teidän koulunne kestää yhtä kauan? Säännönmukaiset ajat ainakin ovat erilaiset. Tietysti nopeammin voi opiskella, mutta sitähän voi tehdä kummatkin.
        Muuten, teidän kummankin koulutukset on ylimitoitettuja noihin hommiin. Se on resurssien hukkaamista(sekä taloudellisten että henkisten), kun laitetaan tradenomi myyjäksi tai maisteri tuon tyyppisiin tiiminjohto hommiin.

• Jackie
        Henkka kirjoitti:

Tässäkin esimerkiksi olette ihan yhtä "hyviä", kumpikaan ei ole yhteiskunnan elätti vaan elättää itsensä.
        Miten niin teidän koulunne kestää yhtä kauan? Säännönmukaiset ajat ainakin ovat erilaiset. Tietysti nopeammin voi opiskella, mutta sitähän voi tehdä kummatkin.
        Muuten, teidän kummankin koulutukset on ylimitoitettuja noihin hommiin. Se on resurssien hukkaamista(sekä taloudellisten että henkisten), kun laitetaan tradenomi myyjäksi tai maisteri tuon tyyppisiin tiiminjohto hommiin.

..kyllähän sen tradenomin paikka on tiiminvetäjänä, sillä AMK-tutkinnot tähtäävät esimiestehtäviin ja Minna kun ei oikeen vielä tiedä että mihin kaikkeen maisterinpapereilla pääsee, niin tyytyy tiiminvetäjän hommiin...

• Henkka
        Minna kirjoitti:

No niin valmistuuki, tusinainsinöörejä joilla ei ole kelpoisuutta kaikkiin työpaikkoihin. Amk:sta lähes kaikki valmistuu insinööreiksi. Minulla on jopa kaveri joka on vaatetusalan insinööri (koulutusohjelma oli Tekussa, siksi tuo insinööri-liite) Duunia ne osaa kyllä tehdä, mutta eipä juuri mitään muuta (suunnittelua, johtamista, teoriaa). Tämä siksi, että niiten opiskelu on niin käytännönpainoista, kun taas yliopistossa opiskellaan myös teoriaa ja suunnittelua, katotaan asioita vähän suuremmassa perspektiivistä, eikä vaan nysvätä samaa palikkaa koko elämän ajan.

Niin, todellakin insinöörin nimikkeita annetaan turhan helposti. Esim. tuo vaatetusalan insinööri tai mediatekniikan inssi. Nuo on tosiaankin rapauttamassa koko insinöörikoulutuksen mainetta.
        Kyllä perinteisellä tekniikan puolella opiskelu on hyvin teoreettista. Ei esim. sähköpuolen asioita voi oppia ilman teoreettista koulutusta.
        Suunnittelua nimenomaan opiskellaan ja paljon. Johtamisopintoja voi liittää tutkintoonsa jos haluaa yms.
        Tuosta kelpoisuudesta sen verran, että harvassa on ne koulutukset jotka antavat kelpoisuuden kaikkiin työpaikkoihin. Eipä esim. Lakimiehellä ole asiaa sähkö- tai rakennussuunnittelijan hommiin...

• Miina
        Henkka kirjoitti:

Hei!

Minulla on paljon tradenomikavereita, joista osa ei ole ollenkaan saanut työtä, ja josta osa tekee jotain alipalkattua toimistotyötä. Ja matkailutoimistoon ei pääse myyjäksi jos ei ole koulutusta ja alan kokemusta. Eli ei sinne helpolla päästä.

Ja minun koulutusohjelmastani moni on valmistunut juuri tuollaisiin tehtäviin, myyntiassistentti, markkinointisihteeri, vienninjohtaja yms. Eli monesti nimikkeessä on assistentti tai sihteeri. Mutta tämähän on vain lähtökohta, siitä lähtee sitten ura nousemaan.

• Minna
        Jackie kirjoitti:

..kyllähän sen tradenomin paikka on tiiminvetäjänä, sillä AMK-tutkinnot tähtäävät esimiestehtäviin ja Minna kun ei oikeen vielä tiedä että mihin kaikkeen maisterinpapereilla pääsee, niin tyytyy tiiminvetäjän hommiin...

Hei!

No joo, esimiestehtäviin minäkin koulutan itseäni. Osa taloustieteenopintoja on Johtajuus, jossa juuri näitä asioita käydään läpi.

Ja tuo esimerkki on Henkan pyynnöstä, eli yritin näyttää miten kaksi jotka ovat opiskellut lähes samaa amk:ssa ja yo:ssa työllistyy verrattuna toisiin. YO:sta johtajat, amk:Sta tekijät.

• Minna
        Saaga kirjoitti:

..kulta pieni, kun se insinööritutkinto on ihan 4 vuotinen AMK-tutkinto!
        Etkö sinä edes tiedä tuon vertaa ammattinimikkeistä.. aika hataralla pohjalla on sun maailmankuva vain yliopistotutkinnot kelpaavat ja jos jollain sellaista ei ole sitä voikin sitten haukkua ja katsoa nenänvartta alaspäin..

PS. itse opiskelen yliopistossa yhteiskuntatieteitä, mutta silti en katso kieroon veikkaani, joka on käynyt amiksen autopuolen ja toimii nyt Veholla autonasentajana..

Insinööri voi olla kaikkea media-alantyöntekijästä vaatesuunnittelijaan. Mitä tässä hain takaa on se, että kun suunnittelen taloani niin tarvitsen avuksi diplomi insinöörejä. Ja jos en osaa rakentaa taloani itse, pyydän insinöörejä avuksi.

Itseasiassa en ymmärrä, miksi joku menee Amk:hon opiskelemaan sähköä, tietotekniikkaa tai vaikkapa prosessia kun sitä voi opiskella paljon laajemmin yliopistossa. Jos samaa ei voi opiskella yliopistossa, niin ymmärrän amkvalinnan. Mutta muuten en.

• oikea opiskelija
        Minna kirjoitti:

Tai et ainakaan tiedä opiskelijaelämästä mitään.
        Yliopisto-opiskelu ei ole koulunkäyntiä. On vaan luentoja (lukutaidottomille), ehkä jotain harkkoja (tehdään ekana vuonna), kotiesseitä -referaatteja ja kirjatenttejä.
        Itse olen jo 4. vuosikurssin opiskelija, eli kovin paljon enää ei oo jäljellä. Ja sitä paitsi lähes kaikki luennot ovat jo loppuneet, wappu on pian ja silloin alkaa yliopistossa kesäloma ja kesätyöt.
        Olen tänään ollut kotona tekemässä käännösanalyysin. Ja siinä sivussa surffaillut vähän netissä. Tämä opiskelijan netti on täällä Oulussa halpaa, vain 25e aloitusmaksu ja sen jälkeen sitä saa vapaasti käyttää niin paljon kuin haluaa. Niin, sain muuten sen 2ov:n analyysin valmiiksi, ja palautan sen huomenna opettajalle. Sitten puuttuu enää yksi lyhyt sivuaine (15ov) ja gradu, joka jo on työn alla.

Minä en jaa lehtiä, vaan olen töissä myynti- ja markkinointiosastolla lehdessä, tänäkin kesänä.

Olet siis työtön, joka haaveilee opiskelemaan pääsystä ja oletkin saanut kesätöitä mansikan poimimisen lisäksi myös kahvinkeittäjänä ja yleisenä toimistosiivoojana :)

Voi kuinka mukavaa!

• Minna

Olet siis työtön, joka haaveilee opiskelemaan pääsystä ja oletkin saanut kesätöitä mansikan poimimisen lisäksi myös kahvinkeittäjänä ja yleisenä toimistosiivoojana :)

Voi kuinka mukavaa!

Itse tunnut aivan uskomattoman katkeralta? Kuulutko kenties joukkuun "työttömiä akateemikkoja", jotka ei työllisty edes kesäksi? Itse aloitan työt 20.5 Kalevan asiakaspalvelu- ja ilmoituspuolella, ja palkkakin on hyvä. Ja eiköhän siellä ole sinun kaltaiset katkerat "oikeat opiskelijat" keittämässä mulle kahvit...

• oikea opiskelija
        Minna kirjoitti:

Itse tunnut aivan uskomattoman katkeralta? Kuulutko kenties joukkuun "työttömiä akateemikkoja", jotka ei työllisty edes kesäksi? Itse aloitan työt 20.5 Kalevan asiakaspalvelu- ja ilmoituspuolella, ja palkkakin on hyvä. Ja eiköhän siellä ole sinun kaltaiset katkerat "oikeat opiskelijat" keittämässä mulle kahvit...

Taisin osua oikeeseen, kun et pystynyt pitämään kirjoitustasi enää yhtä asiallisena kun noi muut kirjoituksesi yrittävät olla! Totuus tuli siis julki!

No, toivottavasti ylennyt kesätyöpaikassasi yleisenä siivoojana, kahvinkeittäjänä ja satunnaisena mansikanpoimijana myös ehkäpä osa-aikaiseksi arkistoijaksi..

Mee tarinoimaan katkeroituneita vuodatuksiasi sille opiskelevalle poikaystävälles ja anna meidän veronmaksajien ja muiden oikeasti opiskelevien olla..vaikka et sä kyllä muuta tee kuin herätät pikkasen sääliä...

• Mari
        Minna kirjoitti:

Hei!

T; Minna

Valitettava todellisuutta on se, että nykyaikana valmistuu "lastentarhanopettajia" amk:sta sosionomeina! Itse olen varhaiskasvatusta opiskeleva HKI:n yliopistosta ja kyllä se harmittaa aikamoisesti, kun sosionomit vie meidän työt... Meillä kummiskin on aivan erilainen koulutus...

• Minna
        Mari kirjoitti:

Valitettava todellisuutta on se, että nykyaikana valmistuu "lastentarhanopettajia" amk:sta sosionomeina! Itse olen varhaiskasvatusta opiskeleva HKI:n yliopistosta ja kyllä se harmittaa aikamoisesti, kun sosionomit vie meidän työt... Meillä kummiskin on aivan erilainen koulutus...

Äitini on lastentarhanjohtaja, ja olen monen monta kertaa saanut kuulla kun hän valittaa juuri näistä sosionomeista. Koulutushan todellakin on ihan eri! Sosionomeillahan ei ole pedagogisia opintoja juuri nimeksikään, eikä heidän myöskään tarvitse ottaa työstään vastuun, sillä jokaisessa ryhmässähän pitää olla lastentarhanopettaja joka tekee tämän. Sosionomien ei myöskään tarvitse suunnitella päivää kotona. Eli periaatteessa sosionomit voivat luistaa tehtävistään sanomalla: "ei tää kuulu mulle. ei mun tarvi tätä tehdä". Tästä ei kukaan hyödy.

Asiaan kuuluu myös se, että olin syksyn aikana osa-aikaisena iltapäiväkerho-ohjaajana Oulun ruotsinkielisessä tarhassa (opiskelen mm. pohjoismaista filologiaa ja sain tämän kautta sen työpaikan). Työkaverina oli mm. eräs vastavalmistunut sosionomi, ja typerämpää ihmistä en ole nähnyt. Hän ei tienyt lapsista tai lapsien hoitamista mitään. Ainoa asia josta hän tiesi jotakin, oli lapsien turvasta ja oikeuksista. Olisi mielummin hakeutunut sosiaalipuolelle töihin kaupungintalolle, eikä lapsien sekaan.

Tsemppiä!

• Minna

Taisin osua oikeeseen, kun et pystynyt pitämään kirjoitustasi enää yhtä asiallisena kun noi muut kirjoituksesi yrittävät olla! Totuus tuli siis julki!

No, toivottavasti ylennyt kesätyöpaikassasi yleisenä siivoojana, kahvinkeittäjänä ja satunnaisena mansikanpoimijana myös ehkäpä osa-aikaiseksi arkistoijaksi..

Mee tarinoimaan katkeroituneita vuodatuksiasi sille opiskelevalle poikaystävälles ja anna meidän veronmaksajien ja muiden oikeasti opiskelevien olla..vaikka et sä kyllä muuta tee kuin herätät pikkasen sääliä...

Tuota, jos teksti ei ollut yhtä asiallinen kuin aikaisemmin, se johtu pelkästään siitä, että alan kyllästymään sinuun. Pääsisimme kaikki helpommalla jos myöntäisit olevasi väärässä, ja että tajuat että olen tosiaankin saanut kesätöitä. (jo 5. kesä peräkkäin). Toisaalta sinun on varmasti vaikeaa ymmärtää, että myös humanisti voi työllistyä, ja jopa haluta tehdä työtä. Ei me humanistit ole mitään kahvinkeittäjiä, mansikanpoimijia, siivoojia, kaupan kassoja yms. työntekijöitä. Voimme työllistyä myös omalla alallamme.

Itse en todellakaan ole katkera, ei ole syytä olla. Aurinko paistaa ulkona (tai ainakin paistoi päivällä), wappu on pian (kaikkien opiskelijoiden kokohohta), kesätyöt alkaa pian (20.5), pääsemme muuttamaan suurempaan asuntoon, suoraan sanoen, elämä hymyilee!

Syksyllä aloitan Gradun tekeminen, ja silloin valmistuminen ja siirtyminen "oikeaan työelämään" on lähempänä kuin koskaan. Kalevalta vihjattiin jo, että valmistumiseni jälkeen sieltä saattaisi löytyä vakituista paikkaa :D

Toivottavasti elämä hymyilee myös sulle!

• yo
        Minna kirjoitti:

Sä koko ajan käsittelet aika vahvoja stereotypioita!
        Tuo esimerkkisi amis-poika ei ole ehkä hirveen hyvin
        menestynyt elämässään mutta uskoisit vaan, että on
        olemassa niitä, jotka menestyvät ja hiton hyvin.
        Ajattelepas muuten vaikkapa jotain tietokoneneroja,
        jotka tienaavat miljoonia ilman mitään koulutusta!
        Siinä sulle arvostusta, rahaa ja kunniaa.

• Minna
        yo kirjoitti:

Sä koko ajan käsittelet aika vahvoja stereotypioita!
        Tuo esimerkkisi amis-poika ei ole ehkä hirveen hyvin
        menestynyt elämässään mutta uskoisit vaan, että on
        olemassa niitä, jotka menestyvät ja hiton hyvin.
        Ajattelepas muuten vaikkapa jotain tietokoneneroja,
        jotka tienaavat miljoonia ilman mitään koulutusta!
        Siinä sulle arvostusta, rahaa ja kunniaa.

Hei!

Koko maailma on yhtä stereotypiaa, ja minkäs minä voin, jos stereotypiani koskien ammareita ovat osoittautuneet todeksi. En siis tunne ketään joka olisi menestyvä pelkällä ammattikoulun papereilla. (Omani ikäistä, siis)

It-alalla on nykyään erittäin vaikeata pärjätä, vielä pari-viisi vuotta sitten työntekijöistä oli pula, ja sinne otettiin semmosiakin, joilla ei ollut koulutusta. Nykyään näin ei ole. Jos viisi vuotta sitten pääsi töihin ilman koulutusta, niin ehkä saa työpaikan pidettyä vieläkin (kokemuksella) mutta nykyään kukaan ilman koulutusta ei pääse tietokonehommiin.

Esimerkiksi Nokia networks täällä oulussa ei ole ottanut vakituiseksi yksikään insinööri (amk:sta siis) pariin vuoteen. Nyt kesällä otetaan ensimmäinen uusi, vakituinen työntekijä vähään aikaan. Ja hän on ystäväni, tietotekniikan DI täältä Oulusta.

It-alalla on lama, ja koulutus on valttia!

• oikea opiskelija
        Minna kirjoitti:

Tuota, jos teksti ei ollut yhtä asiallinen kuin aikaisemmin, se johtu pelkästään siitä, että alan kyllästymään sinuun. Pääsisimme kaikki helpommalla jos myöntäisit olevasi väärässä, ja että tajuat että olen tosiaankin saanut kesätöitä. (jo 5. kesä peräkkäin). Toisaalta sinun on varmasti vaikeaa ymmärtää, että myös humanisti voi työllistyä, ja jopa haluta tehdä työtä. Ei me humanistit ole mitään kahvinkeittäjiä, mansikanpoimijia, siivoojia, kaupan kassoja yms. työntekijöitä. Voimme työllistyä myös omalla alallamme.

Itse en todellakaan ole katkera, ei ole syytä olla. Aurinko paistaa ulkona (tai ainakin paistoi päivällä), wappu on pian (kaikkien opiskelijoiden kokohohta), kesätyöt alkaa pian (20.5), pääsemme muuttamaan suurempaan asuntoon, suoraan sanoen, elämä hymyilee!

Syksyllä aloitan Gradun tekeminen, ja silloin valmistuminen ja siirtyminen "oikeaan työelämään" on lähempänä kuin koskaan. Kalevalta vihjattiin jo, että valmistumiseni jälkeen sieltä saattaisi löytyä vakituista paikkaa :D

Toivottavasti elämä hymyilee myös sulle!

Ai, että oikein "pääsisimme kaikki helpommalla" tai sitten: "mitä me keksittäis jotta ymmärtäisit?" niin kuin vastasit jollekin "Hannalle" tuolla alempana? Siis ketkä te? Sinä ja sinun sairaan pienen pääsi 10 sivupersoonaasi, vai?!?

Niin ja on se hyvä, että jaksat koko ajan mainita tulevan vapun. Saa sinunlaisesikin työtön juoppo juoda kerrankin ihan rauhassa, ilman, että sukulaiset haukkuu alkoholistiksi, kun se on se päivä vuodesta kun ryyppääminen on tavallaan "suotavaa" ja "sallittua"

hauskaa vappua luuseri!

• Minna

Ai, että oikein "pääsisimme kaikki helpommalla" tai sitten: "mitä me keksittäis jotta ymmärtäisit?" niin kuin vastasit jollekin "Hannalle" tuolla alempana? Siis ketkä te? Sinä ja sinun sairaan pienen pääsi 10 sivupersoonaasi, vai?!?

Niin ja on se hyvä, että jaksat koko ajan mainita tulevan vapun. Saa sinunlaisesikin työtön juoppo juoda kerrankin ihan rauhassa, ilman, että sukulaiset haukkuu alkoholistiksi, kun se on se päivä vuodesta kun ryyppääminen on tavallaan "suotavaa" ja "sallittua"

hauskaa vappua luuseri!

No terve, ehti jo olla ikävä.

Noh, olisiko ollut parempi jos olisin puhunut Mika Häkkiskieltä: "No sitten kun sinä selität tämän niin että muut ymmärtää..." Ehkä on tullut opiskeltua liikaa englantia, on tarttunut vieras kielioppi ja syntaksi liian hyvin päähän.

Wappua olen tainnut mainita pari kertaa, ja molemmat kerrat ainoalle joka on vastannut ja ottanut kantaa asiallisesti. (Esim. sinä et sitä osaa). Et todellakaan taida opiskella, jos uskot että wappu kestää yhden päivä. Vähintään kolme päivää se kestää, parhaimillaan neljä. Niin ainakin täällä Oulussa. Juoppo en ole, saati sitten työtön. Mutta minulta loppuu pian keinot, et sinä vissiin usko minua. Pitäisikö skannata tuo työsopimus ja mailata se sulle? Ääh, liikaa vaivaa. Elä sinä ihan omassa mielikuvitusmaailmassasi jossa minunkaltaiset onnistuneet ja menestyvät opiskelijat olemme "työttömiä" ja "juoppoja". Joopa joo.

• oikea opiskelija
        Minna kirjoitti:

Noh, olisiko ollut parempi jos olisin puhunut Mika Häkkiskieltä: "No sitten kun sinä selität tämän niin että muut ymmärtää..." Ehkä on tullut opiskeltua liikaa englantia, on tarttunut vieras kielioppi ja syntaksi liian hyvin päähän.

Wappua olen tainnut mainita pari kertaa, ja molemmat kerrat ainoalle joka on vastannut ja ottanut kantaa asiallisesti. (Esim. sinä et sitä osaa). Et todellakaan taida opiskella, jos uskot että wappu kestää yhden päivä. Vähintään kolme päivää se kestää, parhaimillaan neljä. Niin ainakin täällä Oulussa. Juoppo en ole, saati sitten työtön. Mutta minulta loppuu pian keinot, et sinä vissiin usko minua. Pitäisikö skannata tuo työsopimus ja mailata se sulle? Ääh, liikaa vaivaa. Elä sinä ihan omassa mielikuvitusmaailmassasi jossa minunkaltaiset onnistuneet ja menestyvät opiskelijat olemme "työttömiä" ja "juoppoja". Joopa joo.

että kaiken kukkuraksi kuulut niihin pelleihin, jotka viikon ulkomaanreissun jälkeen tulevat Suomeen ja voivottelevat, kuinka eivät osaa enää puhua Suomea kun ovat niin kauan olleet poissa!?

Toi oli kyllä nyt ihan huippu! ;D

• Minna

että kaiken kukkuraksi kuulut niihin pelleihin, jotka viikon ulkomaanreissun jälkeen tulevat Suomeen ja voivottelevat, kuinka eivät osaa enää puhua Suomea kun ovat niin kauan olleet poissa!?

Toi oli kyllä nyt ihan huippu! ;D

Noh, suomen kieli ei ole koskaan kuulunut niihin vahvimpiin. Muut ovat vahvempia (kuten esim. äidinkieleni). Mutta eiköhän tuo me-muoto on yleisesti käytetty näin vapaassa kirjoitetussa tekstissä?

Niin, en käy viikon lomalla ulkomailla, pitää olla pitempi loma jotta ehtii nähdä ja kokea vieraan kulttuurin ja paikan hyvin ;P

• minna r0x0r
        Minna kirjoitti:

Hei!

Koko maailma on yhtä stereotypiaa, ja minkäs minä voin, jos stereotypiani koskien ammareita ovat osoittautuneet todeksi. En siis tunne ketään joka olisi menestyvä pelkällä ammattikoulun papereilla. (Omani ikäistä, siis)

It-alalla on nykyään erittäin vaikeata pärjätä, vielä pari-viisi vuotta sitten työntekijöistä oli pula, ja sinne otettiin semmosiakin, joilla ei ollut koulutusta. Nykyään näin ei ole. Jos viisi vuotta sitten pääsi töihin ilman koulutusta, niin ehkä saa työpaikan pidettyä vieläkin (kokemuksella) mutta nykyään kukaan ilman koulutusta ei pääse tietokonehommiin.

Esimerkiksi Nokia networks täällä oulussa ei ole ottanut vakituiseksi yksikään insinööri (amk:sta siis) pariin vuoteen. Nyt kesällä otetaan ensimmäinen uusi, vakituinen työntekijä vähään aikaan. Ja hän on ystäväni, tietotekniikan DI täältä Oulusta.

It-alalla on lama, ja koulutus on valttia!

Niin, että noksulla ei oteta nimenomaan amk inssejä duuniin? hoh hoh, taitaa katos koko lafkalla olla recruitment freeze. Eli eipä kuule oteta nokialle ketään duuniin (yleisesti siis), älä viitti nolata itteäs noin tyhmillä jutuilla.

Sä olet just sellanen p33l0 kun meiltä sai fudut viime viikolla, hän oli diplomi-insinööri. Ei kukaan halua tollasia huuhaa-assareita.

Kumma kyllä meiltä ei saanut yksikään inssi kenkää ja esim. mun kaveri joka sattuu olemaan insinööri pääsi meille töihin.

• Make
        Minna kirjoitti:

Minnalla taitaa hölskyä päässä.

"...jossa minunkaltaiset onnistuneet ja menestyvät opiskelijat..."

• Minna
        minna r0x0r kirjoitti:

Niin, että noksulla ei oteta nimenomaan amk inssejä duuniin? hoh hoh, taitaa katos koko lafkalla olla recruitment freeze. Eli eipä kuule oteta nokialle ketään duuniin (yleisesti siis), älä viitti nolata itteäs noin tyhmillä jutuilla.

Sä olet just sellanen p33l0 kun meiltä sai fudut viime viikolla, hän oli diplomi-insinööri. Ei kukaan halua tollasia huuhaa-assareita.

Kumma kyllä meiltä ei saanut yksikään inssi kenkää ja esim. mun kaveri joka sattuu olemaan insinööri pääsi meille töihin.

Hei!

En halua Nokialle.
        Juttelin äsken juuri sen Nokialaisen kaverin kanssa. Ja se on ihan eri mieltä sun kanssa. Eli otetaan työntekijä vakituiseen suhteeseen, jos se on hyvä, ja jos sitä saatetaan tarvita tulevaisuudessa. Eli kyllä ne palkkaa.

Taitaa vaan inssit olla niin huonoja täällä Oulussa, että ei niitä oteta.

Äläkä vertaa minua dippainsseihin, en opiskele tekiikkaa. Musta tulee jotain ihan muuta.

• Minna
        Make kirjoitti:

Minnalla taitaa hölskyä päässä.

"...jossa minunkaltaiset onnistuneet ja menestyvät opiskelijat..."

Hei!

Jos kursseja on 4 vuodessa suoritettu lähes 140 ja keskiarvo on päälle 2 (paras on 3 yo:ssa) niin eiköhän silloin ole onnistunut ja menestyvä? Tähän lisäksi tulee tietysti kaikki työpaikat ja suhteet jotka olen ehtinyt luoda.

• oikea opiskelija
        Minna kirjoitti:

Noh, suomen kieli ei ole koskaan kuulunut niihin vahvimpiin. Muut ovat vahvempia (kuten esim. äidinkieleni). Mutta eiköhän tuo me-muoto on yleisesti käytetty näin vapaassa kirjoitetussa tekstissä?

Niin, en käy viikon lomalla ulkomailla, pitää olla pitempi loma jotta ehtii nähdä ja kokea vieraan kulttuurin ja paikan hyvin ;P

Sä kuvittelet, että maailma pyörii sun oman napasi ympärillä. Ihan kuin sä koskaan edes pystyisit tajuamaan, että maailmassa on muitakin ihmisiä ja mitä mielenkiintoisempia kulttuureita..?

Susta ei kyllä Minna ole siihen..omat ennakkoluulosi ja suvaitsettomuutesi paistaa niin läpi, että olet kyllä varmaan rasistikin.

• just joo

Kaikenlaisia idiootteja sitä maailmasta löytyykin..hohhoijaa..

Ihan huvittavia noi sun muka keksityt yliopistotarinasi opintoviikoista sun muista, ei susta mitään tule ikinä, kuhan puhut vaan! Et sä varmaan ees oikeasti missään opiskele, ei noin tyhmä ihminen pääse mihinkään opiskelemaan!

Semmonen juttu vaan noista "tekijöistä" ja "teettäjistä", että luuletko muka, että susta valmistuisi "pomo" suoraan yliopistosta? Luuletko olevasi parempi "pomo" sillä, että osaat kaiken maailman teoriat asioista, mutta et tiedä mitään käytännöstä?

Sanonpahan vaan että et oo mitään muuta kun tuulen suhinaa korvissani, sillä tuskin saisit mitään aikaiseksi tyhjänpäiväisenä "pomona", joka ei tiedä miten hommat käytännössä toimii..

Kyllä sua joskus vielä hävettää, miten ahdasmielisiä, tympeitä ja itserakkaita juttuja sitä on tultu tänne kirjoiteltua..

• Minna

Minä haluan vielä joskus pomoksi, mutta tiedän että joudun aloittamaan työuran vähän alemmalta. Eli pomon assistenttina, tiiminvetäjänä, myyjänä tms. riippuen työpaikasta.

"Muka keksityt tarinat opintoviikoista sun muista", mitä tarkoitat tuolla? Ainoa asia joka on tekaistu, on nikkini joka ei ole oikea nimeni vaan lempinimeni. Pääsin koulutusohjelmaan johon vuosittain otetaan 6 ihmistä, ja vielä parhailla pisteillä, joten olen ansainnut opiskelupaikkani.

Enkä varmasti koskaan hävetä, että sanoin mitä mieltä olen ja puolustin mielipiteitäni. Jos ne ei mielytä teitä, niin hyvä on. Omapa on asianne ja elämänne, itse tiedän just kuinka hyvä olen ja kuinka pitkälle tulen pääsemään elämässä. Enkä mielestäni ole yhtään sen itserakkaampi kuin keskivertosuomalainen, itseluottamusta taas löytyy enemmän. Ja olen ehkä jonkun mielestä ahdasmielinen, ja ajatusmaailmani stereotyyppinen, muttase perustuu kokonaan siihen mitä olen itse nähnyt ja kokenut.

En tunne yhtään hyvin menestyvää, tai edes työllistettyä "ammaria". Kaikki ovat joutuneet vähintään amk:n käymään. Ja amk:n käyneet ovat monesti tulleet yliopistoon hommaamaan paremman tutkinnon. Nyt tarkoitan vaan alle 28-vuotiaita ihmisiä, vanhempia ihmisiä on turhaa verrata. Sillä silloin kun ne ovat olleet nuoria, kaikki on ollut erillaista

• minä
        Minna kirjoitti:

Minä haluan vielä joskus pomoksi, mutta tiedän että joudun aloittamaan työuran vähän alemmalta. Eli pomon assistenttina, tiiminvetäjänä, myyjänä tms. riippuen työpaikasta.

"Muka keksityt tarinat opintoviikoista sun muista", mitä tarkoitat tuolla? Ainoa asia joka on tekaistu, on nikkini joka ei ole oikea nimeni vaan lempinimeni. Pääsin koulutusohjelmaan johon vuosittain otetaan 6 ihmistä, ja vielä parhailla pisteillä, joten olen ansainnut opiskelupaikkani.

Enkä varmasti koskaan hävetä, että sanoin mitä mieltä olen ja puolustin mielipiteitäni. Jos ne ei mielytä teitä, niin hyvä on. Omapa on asianne ja elämänne, itse tiedän just kuinka hyvä olen ja kuinka pitkälle tulen pääsemään elämässä. Enkä mielestäni ole yhtään sen itserakkaampi kuin keskivertosuomalainen, itseluottamusta taas löytyy enemmän. Ja olen ehkä jonkun mielestä ahdasmielinen, ja ajatusmaailmani stereotyyppinen, muttase perustuu kokonaan siihen mitä olen itse nähnyt ja kokenut.

En tunne yhtään hyvin menestyvää, tai edes työllistettyä "ammaria". Kaikki ovat joutuneet vähintään amk:n käymään. Ja amk:n käyneet ovat monesti tulleet yliopistoon hommaamaan paremman tutkinnon. Nyt tarkoitan vaan alle 28-vuotiaita ihmisiä, vanhempia ihmisiä on turhaa verrata. Sillä silloin kun ne ovat olleet nuoria, kaikki on ollut erillaista

Ensinnäkin olet erittäin mielenkiintoinen ihminen sanan negatiivisessa merkityksessä...

Kaikista ei voi tulla pomoja. Yhteiskunta ei toimi ainoastaan niiden varassa. Me tarvitsemme myös niitä tekijöitä, jotka osaavat käytännössä toteuttaa visioita. Pelkällä teorialla ei elämästä selviä... Toisaalta en näe erityisen hohdokasta elämää pomona. Moni käytännön ammattilainen tekee hyvin arvokasta työtä, ja ilman heitä ei kuulepas pomo pärjää! Tulevana pomona sinun tulee oppia hieman nöyrtymään. Voit vaikkapa aloittaa nöyrtymisen miettimällä Linus Torvaldsin ideologiaa, jonka varmasti fiksuna tyttönä tiedätkin... :)

Noista palkoista ja elintasosta vielä... Haloo, tytterö!!! Tunnetto käsitteen ay-liike? Kyseinen organisaatio ajaa ponekkaasti ns. duunareiden etuja. TOTUUS ON, ETTÄ AKATEEMISESTI KOULUTETUT IHMISET EIVÄT PÄRJÄÄ LÄHESKÄÄN YHTÄ HYVIN TALOUDELLISESTI KUIN AMMATTITUTKINNON SUORITTANEET. Ei meillä ole sellaista voimaa ajamassa takana etuja kuin ay-liike...

Niin, tiedoksi että olen nainen ja pyrkimässä yliopistoon yhteiskuntatieteelliseen enkä aio pomoksi!

• Minna
        minä kirjoitti:

Ensinnäkin olet erittäin mielenkiintoinen ihminen sanan negatiivisessa merkityksessä...

Kaikista ei voi tulla pomoja. Yhteiskunta ei toimi ainoastaan niiden varassa. Me tarvitsemme myös niitä tekijöitä, jotka osaavat käytännössä toteuttaa visioita. Pelkällä teorialla ei elämästä selviä... Toisaalta en näe erityisen hohdokasta elämää pomona. Moni käytännön ammattilainen tekee hyvin arvokasta työtä, ja ilman heitä ei kuulepas pomo pärjää! Tulevana pomona sinun tulee oppia hieman nöyrtymään. Voit vaikkapa aloittaa nöyrtymisen miettimällä Linus Torvaldsin ideologiaa, jonka varmasti fiksuna tyttönä tiedätkin... :)

Noista palkoista ja elintasosta vielä... Haloo, tytterö!!! Tunnetto käsitteen ay-liike? Kyseinen organisaatio ajaa ponekkaasti ns. duunareiden etuja. TOTUUS ON, ETTÄ AKATEEMISESTI KOULUTETUT IHMISET EIVÄT PÄRJÄÄ LÄHESKÄÄN YHTÄ HYVIN TALOUDELLISESTI KUIN AMMATTITUTKINNON SUORITTANEET. Ei meillä ole sellaista voimaa ajamassa takana etuja kuin ay-liike...

Niin, tiedoksi että olen nainen ja pyrkimässä yliopistoon yhteiskuntatieteelliseen enkä aio pomoksi!

Vai että mielenkiintoinen ihminen :)

Tottakai kaikista ei voi tulla pomoja, ja moni pomo ei ansaitsisi olla pomo. Itse tiedän, että olisin hyvä pomo, ja tämän takia pääsen vielä joskus johtavaan tehtävään.

Ja tiedän hyvin ay-liikkeen, ja myös muut ammattiyhdistykset ja työntekijöiden etua ajavat yhdistykset. Äiti on esim. mukana lastentarhanopettajaliiton hallituksessa ja OAJ:n valtuustossa. Olen siis seurannut tätä työtä hyvin läheltä.

Ja onhan akateemikkoilla omat edunvalvojansa, esim Akava ja sen alajärjestöt. Itse kuulun AEK:hon, joka on erikoisalojen opiskelijoiden keskusjärjestö.

Yhteiskuntatieteitä olen ajattelut mennä opiskelemaan Åbo Akademihin, kunhan vain ehdin valmistua täältä Oulusta ensiksi. Tai sitten otan tuon sivuaineeksi ensimmäiseen tutkintoon. Onnea valitsemallasi tiellä!

• just joo
        Minna kirjoitti:

Kuulostat siltä, ettet osaa edes perunaa itse kuoria vaan odotat vaan, että joku työntää sen suuhusi, niin hyvällä tuurilla osaat ehkä pureksia sen itse!

Koska olethan "teettäjä", etkä "tekijä"...

• Maisteri
        Minna kirjoitti:

"En tunne yhtään hyvin menestyvää, tai edes työllistettyä "ammaria". Kaikki ovat joutuneet vähintään amk:n käymään. Ja amk:n käyneet ovat monesti tulleet yliopistoon hommaamaan paremman tutkinnon. Nyt tarkoitan vaan alle 28-vuotiaita ihmisiä, vanhempia ihmisiä on turhaa verrata. Sillä silloin kun ne ovat olleet nuoria, kaikki on ollut erillaista"

Niinpä etpä taidaa tuntea, koska katsot kaikkia niitä joilla ei ole vähintään 3 yliopistotutkintoa taskussa nenänvartta alaspäin ja pelkäät että, jos joku ammari edes uskaltaa tulla sinun lähellesi niin mitä sinun "hienot snobi" ystäväsi mahtavatkaan ajatella sinusta!

Olet vain turhantärkeä tittelien perässä juoksija vailla mitään kosketusta todellisuuteen!

• Jackie
        just joo kirjoitti:

Kuulostat siltä, ettet osaa edes perunaa itse kuoria vaan odotat vaan, että joku työntää sen suuhusi, niin hyvällä tuurilla osaat ehkä pureksia sen itse!

Niinpä niin taitaa olla se poikaystävä, joka takapuolesi pyyhkii, koska olethan "teettäjä" etkä "tekijä".
        Varmaan se poikaystävä kääntelee sivuja sitä mukaa kuin luet koska olethan "teettäjä" etkä "tekijä".

• Minna
        Maisteri kirjoitti:

"En tunne yhtään hyvin menestyvää, tai edes työllistettyä "ammaria". Kaikki ovat joutuneet vähintään amk:n käymään. Ja amk:n käyneet ovat monesti tulleet yliopistoon hommaamaan paremman tutkinnon. Nyt tarkoitan vaan alle 28-vuotiaita ihmisiä, vanhempia ihmisiä on turhaa verrata. Sillä silloin kun ne ovat olleet nuoria, kaikki on ollut erillaista"

Niinpä etpä taidaa tuntea, koska katsot kaikkia niitä joilla ei ole vähintään 3 yliopistotutkintoa taskussa nenänvartta alaspäin ja pelkäät että, jos joku ammari edes uskaltaa tulla sinun lähellesi niin mitä sinun "hienot snobi" ystäväsi mahtavatkaan ajatella sinusta!

Olet vain turhantärkeä tittelien perässä juoksija vailla mitään kosketusta todellisuuteen!

Hei!

Läheisestä ystäväporukastani (12 tyttöä) joita olen tuntenut vähiintään yläasteesta asti, vain 1 ei ole käynyt lukion. Hän valitsi terveydenhoito-oppilaitoksen. Muut valitsivat lukion. Tuttavapiiriin kuuluu myös muutama poika jotka ovat valinneet ammattikoulun tai kauppakoulun (eli ei lukiota) ja sitten amk:n/yliopiston/teknillisen korkeakoulun. Näistä kaikki ovat hyvin menestyviä.

En pidä itseäni snobina. En vaan tunne ketään minun ikäistä joka pärjäisi pelkällä ammattikoululla.

• Minna
        Jackie kirjoitti:

Niinpä niin taitaa olla se poikaystävä, joka takapuolesi pyyhkii, koska olethan "teettäjä" etkä "tekijä".
        Varmaan se poikaystävä kääntelee sivuja sitä mukaa kuin luet koska olethan "teettäjä" etkä "tekijä".

Älä sekoita työelämää yksityiselämään. Yksityiselämässä osan varmasti tehdä juuri kaikki asiat mitkä sinäkin. Eli pyyhkiä persettäni, kääntää kirjojen sivuja, vaihtaa talvirenkaat autoon, käydä ostoksilla, laittaa ruokaa jne jne.

Työelämä on asia erikseen, siellä haluan olla teettäjä eikä tekijä.

• Minna
        just joo kirjoitti:

Työelämää yksityiselämään. "Oikeassa elämässä" teen asioita, se on työelämässä jossa haluan olla teettäjä. Eli kyllä minä omat perunani kotona kuorin, työpaikalla syön työpaikkaruokalan ruoat, ellei sitten satu olemaan eväät mukana.

Yritähän tulevaisuudessa pitää työ- ja yksityiselmän erillään, jooko?

• Saaga
        Minna kirjoitti:

Itse en taas tunne yhtään menestyvää tai edes työllistettyä alle 30 v ylioppilasta. "Ammareita" kylläkin, koska heillä on sentään jotain näyttöä ammatillisesta osaamisestaan tosin kun näillä alle 30v ylioppilailla, jotka elää sossunrahoilla.

Sopii miettiä mistä tämä kertoo?

Vinkki: ei ainakaan lukion ylivertaisuudesta amikseen

• Minna
        Saaga kirjoitti:

Itse en taas tunne yhtään menestyvää tai edes työllistettyä alle 30 v ylioppilasta. "Ammareita" kylläkin, koska heillä on sentään jotain näyttöä ammatillisesta osaamisestaan tosin kun näillä alle 30v ylioppilailla, jotka elää sossunrahoilla.

Sopii miettiä mistä tämä kertoo?

Vinkki: ei ainakaan lukion ylivertaisuudesta amikseen

Pelkällä valkoisella ylioppilaslakilla ei elämässä pärjää. Pitää hankkia jotakin sen lisäksi. Itse tunnen valmistuneita dippainssejä ja maistereita jotka ovat töissä, ja niitäkin jotka vielä eivät ole työllistyneet. Suurimmalla osalla työpaikka kuitenkin on. Työn saaminen on mielestäni hyvin pitkälti kiinni omasta aktiivisuudesta. Ja siitä, suostuuko tinkimään vaatimuksistaan, eli että erillaisia työpaikkoja voi ajatella, eikä vaan sitä yhtä ainoaa. (Esim. opettaja voisi ottaa kouluttajan/kurssisihteerin/assistentin virkaa eikä odottaa kotona sohvalla että se opettajan työ tulee hänelle kotiin).

• kyllästynyt
        Minna kirjoitti:

Hei!

Läheisestä ystäväporukastani (12 tyttöä) joita olen tuntenut vähiintään yläasteesta asti, vain 1 ei ole käynyt lukion. Hän valitsi terveydenhoito-oppilaitoksen. Muut valitsivat lukion. Tuttavapiiriin kuuluu myös muutama poika jotka ovat valinneet ammattikoulun tai kauppakoulun (eli ei lukiota) ja sitten amk:n/yliopiston/teknillisen korkeakoulun. Näistä kaikki ovat hyvin menestyviä.

En pidä itseäni snobina. En vaan tunne ketään minun ikäistä joka pärjäisi pelkällä ammattikoululla.

Onko se sitten sillä sinetöity asia että ammattikoululaiset eivät menesty, koska sinä et tunne yhtään sellaista? Sinä saatat vielä tulevassa elämässäsi kuurata vessan lattioita, jos sinulla "elävässä elämässäkin" on samanlainen kusipääasenne kuin täällä tuntuu olevan.

Kiinnitä muuten vähän enemmän huomiota oikeinkirjoitukseen. Näyttää nimittäin noiden kirjoitusvirheiden jälkeen että sinä tuskin olet apukoulun alaluokkaa pidemmälle koulussa edennyt. Ei ole kovin uskottavan näköistä kun yliopistotason ihminen tekee tuollaisia kirjoitusvirheitä.

Kaiken lisäksi minusta näyttää että nuo viestit on kirjoittanut mies. Ettei vain ole niin että nimesi ei ole Minna vaan pikemminkin Mikko?

Hyvää kesän odotusta, Mikko!

• Minna
        kyllästynyt kirjoitti:

Onko se sitten sillä sinetöity asia että ammattikoululaiset eivät menesty, koska sinä et tunne yhtään sellaista? Sinä saatat vielä tulevassa elämässäsi kuurata vessan lattioita, jos sinulla "elävässä elämässäkin" on samanlainen kusipääasenne kuin täällä tuntuu olevan.

Kiinnitä muuten vähän enemmän huomiota oikeinkirjoitukseen. Näyttää nimittäin noiden kirjoitusvirheiden jälkeen että sinä tuskin olet apukoulun alaluokkaa pidemmälle koulussa edennyt. Ei ole kovin uskottavan näköistä kun yliopistotason ihminen tekee tuollaisia kirjoitusvirheitä.

Kaiken lisäksi minusta näyttää että nuo viestit on kirjoittanut mies. Ettei vain ole niin että nimesi ei ole Minna vaan pikemminkin Mikko?

Hyvää kesän odotusta, Mikko!

Jag ber väldigt mycket om ursäkt ifall det finns skrivfel i texten. Finska är inte mitt modersmål, och jag skriver sämre då jag är upprörd.

Eli vaikka suomi ei ole äidinkieleni, pärjään hyvin Oulun yliopistossa. Monet kurssit (lähes kaikki) ovat englanniksi.

• Ares
        Minna kirjoitti:

Jag ber väldigt mycket om ursäkt ifall det finns skrivfel i texten. Finska är inte mitt modersmål, och jag skriver sämre då jag är upprörd.

Eli vaikka suomi ei ole äidinkieleni, pärjään hyvin Oulun yliopistossa. Monet kurssit (lähes kaikki) ovat englanniksi.

Minna, din attityd är faktiskt en skam för det finlandssvenska folket. Vi har tillräckligt med problem som det är och vi behöver definitivt inte din "hjälp". Grattis, du har verkligen blivit vad finnar kallar för "bättre folk".

• Minna
        Ares kirjoitti:

Minna, din attityd är faktiskt en skam för det finlandssvenska folket. Vi har tillräckligt med problem som det är och vi behöver definitivt inte din "hjälp". Grattis, du har verkligen blivit vad finnar kallar för "bättre folk".

Vad menar du egentligen med bättre folk, knappast samma sak som de finskspråkiga? (Pappa betalar, lätt att komma in i universitet, högmodig, rik...)
        Om jag vore finskspråkig, så skulle min attityd inte störa dig, eller? Vad har mitt modersmål med allt det här att göra? Det är inte p.g.a det som jag hävdar att jag är bra och att jag kommer att komma långt här i livet.

Jag anser att alla kan vara sk. "bättre folk", det har absolut inget med språket att göra. Det har att göra med vilken utbildning man skaffar sig, hur hårt man kämpar och hur bra man lyckas klara sig.

Här i Uleåborg har jag aldrig mött på förakt, hat eller "bättre folk"-attityden då jag berättat vilket modersmål jag har. Alla är tvärtom mycket vänliga, och uppskattar att jag valt ett universitet som högaktas och uppskattas i Finland, i stället för det enklare och mer logiska alternativet, Åbo Akademi.

• Tiina
        Minna kirjoitti:

Äsken vielä kehuskelit, että olet kirjoittanut E:n ja nyt puolustelet kirjoituksiasi oikealla äidinkielelläsi! Kumpikohan tarinoistasi on nyt täyttä paskaa?

• Celery
        Minna kirjoitti:

Fan va det tog länge förrän jag märkte denna otroligt roliga grej, thx to MuroBBS again! :)
        Hej på dej "Minna" annars... :)

Du skrev: att du skriver sämre när du är upprörd, av vad blir du upprörd då, när folk skjuter ned dina teorier om var det lönar sig att studera och var det ej lönar sig att studera...? Inte skall man nu bli upprörd av sånt här heller, det är ju bara roligt!
        Varifrån kommer du annars, Uleåborg nu tydligen, men varifrån är du hemma?? Vi kanske känner varandra??

Annars får jag nästan hålla med Ares, fy skam! Du borde kanske vidga dina vyer lite, för på det där sättet slutar det inte bra!

Ser framemot att fortsätta den här "diskussionen"!

Celery

• Minna
        Celery kirjoitti:

Fan va det tog länge förrän jag märkte denna otroligt roliga grej, thx to MuroBBS again! :)
        Hej på dej "Minna" annars... :)

Du skrev: att du skriver sämre när du är upprörd, av vad blir du upprörd då, när folk skjuter ned dina teorier om var det lönar sig att studera och var det ej lönar sig att studera...? Inte skall man nu bli upprörd av sånt här heller, det är ju bara roligt!
        Varifrån kommer du annars, Uleåborg nu tydligen, men varifrån är du hemma?? Vi kanske känner varandra??

Annars får jag nästan hålla med Ares, fy skam! Du borde kanske vidga dina vyer lite, för på det där sättet slutar det inte bra!

Ser framemot att fortsätta den här "diskussionen"!

Celery

Hej på dig med!

Fan vad du är långsam ;)

Visst, jag skriver sämre _finska_ (vilket inte är mitt modersmål) när jag är upprörd. Mina "teorier" är, enligt mig, helt ok. Jag kommer från mellersta österbotten, gissa själv vilken stad :)

Visst, mina vyer är vigdade, men jag anser ändå att universiteten är bättre än yrkeshögskolorna :)

diskusionen fortsätter.

• ...

Miksi kirjoitit tuon viestin?

• Minna

Kirjoitin tuon koska halusin saada keskustelua aikaan siitä, onko yliopisto parempi kuin muut oppilaitokset. Viestin sävy oli provosoiva, jotta ihmiset haluaisi vastata. Harmittavaa on, että asiallisia vastauksia ja kommentteja on tullut todella vähän. Yleensä ihmiset haukkuvat minua, eikä ota kantaa yliopisto vs. amk keskusteluun. Ehkä osuin kantaan, jos eivät uskalla/halua vastata.

Oma mielipiteeni on edelleen, että tietyille ihmisille joilla on tietyt tavoitteet ja halut niin yliopisto on parempi. Toisille taas amk sopii paremmin. Itseä ei oo koskaan kaduttanut että menin lukioon ja yliopistoon, amk ei koskaan ollut vaihtoehto.

• Hanna
        Minna kirjoitti:

Kirjoitin tuon koska halusin saada keskustelua aikaan siitä, onko yliopisto parempi kuin muut oppilaitokset. Viestin sävy oli provosoiva, jotta ihmiset haluaisi vastata. Harmittavaa on, että asiallisia vastauksia ja kommentteja on tullut todella vähän. Yleensä ihmiset haukkuvat minua, eikä ota kantaa yliopisto vs. amk keskusteluun. Ehkä osuin kantaan, jos eivät uskalla/halua vastata.

Oma mielipiteeni on edelleen, että tietyille ihmisille joilla on tietyt tavoitteet ja halut niin yliopisto on parempi. Toisille taas amk sopii paremmin. Itseä ei oo koskaan kaduttanut että menin lukioon ja yliopistoon, amk ei koskaan ollut vaihtoehto.

"Yliopisto on se ainoa oikea!"

Ensin esitit noin jyrkän mielipiteen ja nyt sanoit tälläisen neutraalin:

"Oma mielipiteeni on edelleen, että tietyille ihmisille joilla on tietyt tavoitteet ja halut niin yliopisto on parempi. Toisille taas amk sopii paremmin."

Ootkohan huomannut miten typerä olet..?

• Minna
        Hanna kirjoitti:

"Yliopisto on se ainoa oikea!"

Ensin esitit noin jyrkän mielipiteen ja nyt sanoit tälläisen neutraalin:

"Oma mielipiteeni on edelleen, että tietyille ihmisille joilla on tietyt tavoitteet ja halut niin yliopisto on parempi. Toisille taas amk sopii paremmin."

Ootkohan huomannut miten typerä olet..?

"Yliopisto on se ainoa oikea, jos haluaa päästä jonnekkin elämässä. Toki ammattikorkeastakin saa työpaikan, mutta yleensä vain "tekijänä" ei "suunnittelijana" tai "päättäjänä". Tämä johtuu siitä, että yliopistossa opiskellaan teoriaa, ja johtajuutta yms. kun taas amk:ssa opiskellaan pelkkää tekemistä."

Noin minä sanoin ensimmäisessä viestissä, ja olen edellen samaa mieltä. Eli jos ihmisellä ei ole halua päästä pitkälle, tai tykkää tehdä asioita käsillää, tai ei löydy haluttua linjaa yliopistossa (vaatesuunnittelija, kampaaja, sosiaalipuolen työ...) tai jos jostakin muusta syystä haluaa amk:hoh, niin fine by me.

Mutta yliopisto on edelleen se ainoa oikea jos haluaa päästä pitkälle eikä halua tyytyä pelkkään tekemiseen, vaan haluaa myös päättää, suunnitella ja johtaa. Tämä on minun mielipiteeni, mikä on sinun?

Jos kerrot miksi minun pitäisi muuttaa mielipiteeni, ja syy on hyvä, niin saatan jopa muuttaa mielipiteeni. Voin nähdä asioita myös muiden näkökulmasta, jos tarvii. Mutta tähän mennessä en ole kuullut amk:n puolustajilta mitään fiksua, haukkumista, nimittelyä ja huonoja esimerkkejä vaan.

Niin, ja mielestäni en ole typerä, vaan itseensä luottava, kunnianhimoinen, fiksu nuori nainen joka pääsee vielä elämässä pitkälle. Ihan sama mitä mieltä sinä olet, sillä se ei vaikuta minuun tai tulevaisuudensuunnitelmiin.

Ystävällisesti: Minna

• Hanna
        Minna kirjoitti:

"Yliopisto on se ainoa oikea, jos haluaa päästä jonnekkin elämässä. Toki ammattikorkeastakin saa työpaikan, mutta yleensä vain "tekijänä" ei "suunnittelijana" tai "päättäjänä". Tämä johtuu siitä, että yliopistossa opiskellaan teoriaa, ja johtajuutta yms. kun taas amk:ssa opiskellaan pelkkää tekemistä."

Noin minä sanoin ensimmäisessä viestissä, ja olen edellen samaa mieltä. Eli jos ihmisellä ei ole halua päästä pitkälle, tai tykkää tehdä asioita käsillää, tai ei löydy haluttua linjaa yliopistossa (vaatesuunnittelija, kampaaja, sosiaalipuolen työ...) tai jos jostakin muusta syystä haluaa amk:hoh, niin fine by me.

Mutta yliopisto on edelleen se ainoa oikea jos haluaa päästä pitkälle eikä halua tyytyä pelkkään tekemiseen, vaan haluaa myös päättää, suunnitella ja johtaa. Tämä on minun mielipiteeni, mikä on sinun?

Jos kerrot miksi minun pitäisi muuttaa mielipiteeni, ja syy on hyvä, niin saatan jopa muuttaa mielipiteeni. Voin nähdä asioita myös muiden näkökulmasta, jos tarvii. Mutta tähän mennessä en ole kuullut amk:n puolustajilta mitään fiksua, haukkumista, nimittelyä ja huonoja esimerkkejä vaan.

Niin, ja mielestäni en ole typerä, vaan itseensä luottava, kunnianhimoinen, fiksu nuori nainen joka pääsee vielä elämässä pitkälle. Ihan sama mitä mieltä sinä olet, sillä se ei vaikuta minuun tai tulevaisuudensuunnitelmiin.

Ystävällisesti: Minna

Otsikossasihan sanot lyhyesti ja ytimekkäästi: "yliopisto se ainoa oikea"

Niin että voiko tuota nyt väärin tulkita? Älä yritä pelastaa enää itseäsi idiootin leimasta, oot sen ihan ansainnut :)

• Minna
        Hanna kirjoitti:

Otsikossasihan sanot lyhyesti ja ytimekkäästi: "yliopisto se ainoa oikea"

Niin että voiko tuota nyt väärin tulkita? Älä yritä pelastaa enää itseäsi idiootin leimasta, oot sen ihan ansainnut :)

Voi voi sun kanssa, mitä me keksittäis jotta ymmärtäisit? Olisiko mun pitänyt laittaa otsikkoon koko lauseen ja kirjoituksen tarkoitus: "Yliopisto se ainoa oikea jos haluat päättäjäksi, suunnittelijaksi tai johtajaksi. Muuten voit mennä ammattikorkeakouluun"

Oletko koskaan lukenut lehtiä, tai ehkä opiskellut viestintää, tai ehkä muistat tämän äidinkielintunneilta? (siis jos oot käyny lukion) Otsikon kuuluu olla lyhyt ja huomiota kiinnittävää, itse tekstin pitää sitten tarkentaa mistä on kysymys.

Ehkä et vaan osaa lukea, ja siksi et ole lukenut muuta kuin otsikon, voi sua.

• AD
        Minna kirjoitti:

Voi voi sun kanssa, mitä me keksittäis jotta ymmärtäisit? Olisiko mun pitänyt laittaa otsikkoon koko lauseen ja kirjoituksen tarkoitus: "Yliopisto se ainoa oikea jos haluat päättäjäksi, suunnittelijaksi tai johtajaksi. Muuten voit mennä ammattikorkeakouluun"

Oletko koskaan lukenut lehtiä, tai ehkä opiskellut viestintää, tai ehkä muistat tämän äidinkielintunneilta? (siis jos oot käyny lukion) Otsikon kuuluu olla lyhyt ja huomiota kiinnittävää, itse tekstin pitää sitten tarkentaa mistä on kysymys.

En ole käynyt lähelläkään yliopistoa ja silti toimin suunnittelijana ja päättäjänä ja tiiminjohtajana.. Olen vain AMK:n käynyt medianomi sv oli yhteisöviestintä... Eli ei se yliopisto ole se AINOA oikea jos haluaa suunnittelu tai johtotehtäviin.. Ikää minulla on vain 26 vuotta, joten en katso olevani mikään vanha "käpy".

• Minna
        AD kirjoitti:

En ole käynyt lähelläkään yliopistoa ja silti toimin suunnittelijana ja päättäjänä ja tiiminjohtajana.. Olen vain AMK:n käynyt medianomi sv oli yhteisöviestintä... Eli ei se yliopisto ole se AINOA oikea jos haluaa suunnittelu tai johtotehtäviin.. Ikää minulla on vain 26 vuotta, joten en katso olevani mikään vanha "käpy".

Hei!

Kiva että olet onnistunut valitsemallasi tiellä. Tuo medianomi tutkinto on sellainen jota tarkkaa vastinetta yliopistossa ei taida olla. Yhteisöviestintää voi toki lukea, mutta muistelisin että näkökohdat ja painopisteet olivat hieman erillaiset kuin tuossa medianomin koulutuksessa. Mieheni pikkusiskon poikakaveri on kohta valmis medianomi, joten olen läheltä seuranut mitä siihen kuuluu. Vaikuttaa kieltämättä mielenkiintoiselta.

Luonnollistahan on, että näillä aloilla joilla ei ole yliopistokoulutusta, ainakaan laajasti, (sairaanhoito- ja sosialityö, medianomikoulutus, maa- ja metsätaloutta yms) niin myös ylempi porras on amk:n käyneitä. Hassuahan se olisi, jos joku taloustieteilijä tai yhteiskuntaopin maisteri alkaisi päättämään asioista joista hän ei tiedä mitään :)

Terveisin: Minna

• AD
        Minna kirjoitti:

Hei!

Kiva että olet onnistunut valitsemallasi tiellä. Tuo medianomi tutkinto on sellainen jota tarkkaa vastinetta yliopistossa ei taida olla. Yhteisöviestintää voi toki lukea, mutta muistelisin että näkökohdat ja painopisteet olivat hieman erillaiset kuin tuossa medianomin koulutuksessa. Mieheni pikkusiskon poikakaveri on kohta valmis medianomi, joten olen läheltä seuranut mitä siihen kuuluu. Vaikuttaa kieltämättä mielenkiintoiselta.

Luonnollistahan on, että näillä aloilla joilla ei ole yliopistokoulutusta, ainakaan laajasti, (sairaanhoito- ja sosialityö, medianomikoulutus, maa- ja metsätaloutta yms) niin myös ylempi porras on amk:n käyneitä. Hassuahan se olisi, jos joku taloustieteilijä tai yhteiskuntaopin maisteri alkaisi päättämään asioista joista hän ei tiedä mitään :)

Terveisin: Minna

En ymmärrä joidenkin väitteitä siitä, että olisit muka vähätellyt muita koulutuksia. Itsekin kirjoitin vain näyttääkseni muille, että kaikilla on mahdollisuus nousta huipulle oli ala mikä hyvänsä.

Onko sinulla jo gradun teko käynnissä vai vieläkö on vuosia jäljellä? En ole jaksanut koko ketjua lukea =(
        Minun sisko on tekemässä gradua niin tuli vaan mieleen =)

Sinulla on vahvat ja selkeät tavoitteet eli tiedät mitä haluat ja miten saavutat sen ja olet valmis tekemään töitä myös!
        Onnea sinulle opinnoissasi ja tiedän että saat tehtyä hyvän gradun!

Toivottavasti muutkin saisivat selkeät tavoitteet ja päämäärän opiskeluihinsa oli se sitten mitä tahansa amiksesta yliopistoon, koska kaikkia tarvitaan ja kaikki on samanarvoisia ihmisiä!

• Minna
        AD kirjoitti:

En ymmärrä joidenkin väitteitä siitä, että olisit muka vähätellyt muita koulutuksia. Itsekin kirjoitin vain näyttääkseni muille, että kaikilla on mahdollisuus nousta huipulle oli ala mikä hyvänsä.

Onko sinulla jo gradun teko käynnissä vai vieläkö on vuosia jäljellä? En ole jaksanut koko ketjua lukea =(

Sinulla on vahvat ja selkeät tavoitteet eli tiedät mitä haluat ja miten saavutat sen ja olet valmis tekemään töitä myös!

Toivottavasti muutkin saisivat selkeät tavoitteet ja päämäärän opiskeluihinsa oli se sitten mitä tahansa amiksesta yliopistoon, koska kaikkia tarvitaan ja kaikki on samanarvoisia ihmisiä!

Hei!

En minä olekaan vähätellyt muita koulutuksia, olen vaan sanonut että yliopistosta ponnahtaa helposti pidemmälle kuin amk:sta.

Minulla on Gradun esitutkinnat (haastattelut, kyselyt) tehty, ja kesällä (kesätyön ohella) kirjoitan ne puhtaaksi. Töiden jälkeen syyskuussa alan sitten varsinaisen gradun teon. Minulta puuttuu vielä yksi lyhyt sivuaine, eli 15ov. Senkin suoritan ensi vuonna. Joten vuoden päästä tähän aikaan minä olen vastaleivottu Filosofian maisteri.

Toivottavasti gradustani tulee hyvä, se sivuaa erään yrityksen toimintaa (en tee sitä varsinaisesti heille, kuten monet dippainssit). Pieni toivo olisi, että pääsisin kyseiselle yritykselle töihin, tai sitten saman laiselle heti valmistumisen jälkeen.

Valitettavan moni ei tunnu tietävän mitä haluavat elämästään, ja tämän takia he eivät tee mitään. Tunnen ihmisiä jotka vielä 25-vuotiaina asuu kotona, nukkuu päivät pitkät ja käy illalla autolla (tai ilman) kaupungilla. Mikä elämä tuollainen oikein on?

Kiitoksia onnentoivotteluista :)

• Sanna
        AD kirjoitti:

Jos Minna kertoo, että hänen mielestään yliopistosta tulee teettäjiä ja ammattikorkeakoulusta tekijöitä, hän vähättelee esim. tradenomin tutkintoa. Tradenomin tutkinto tähtää asiantuntija ja johtajuustehtäviin. Eikö?

• Minna
        Sanna kirjoitti:

Jos Minna kertoo, että hänen mielestään yliopistosta tulee teettäjiä ja ammattikorkeakoulusta tekijöitä, hän vähättelee esim. tradenomin tutkintoa. Tradenomin tutkinto tähtää asiantuntija ja johtajuustehtäviin. Eikö?

Hei!

Saattaahan tradenomistakin tulla johtaja, hyvällä tuurilla ja voimakkaalla tahdolla. Ihan kenestä vaan voi tulla johtaja jos on taitoa, suhteita, kokemusta...

"Talouden ja hallinnon opiskelijat ovat "joko tyyppiä kirjanpitäjä tai markkinamies", he ovat "jo opintojen alussa määrätietoisia suunnitelmia tekeviä realisteja"."
        -ote Heliitti-lehdestä jonka tradenomiopiskelijat heliassa julkaisee

"- Ero kauppakorkeakouluun taas on se, että Helia on työelämälähtöinen. Ammattikorkeakoulussa jää pois valmius tieteelliseen työhön ja mahdollisuus edetä tutkijaksi. Heliasta valmistutaan käytännön työelämään."
        - Opettaja Seppo Kinkki kertoo koulusta

otteita sivulta http://www.wsoy.fi/ammattikirjat/aku/1_2001/sivu3.html

Eli jos jopa opettaja sanoo että Tradenomitutkinnon suorittaneet tekevät käytännön työtä, niin uskon siihen.

Eri asia on mitä (harhaluuloiset?) tradenomit ja tradenomiksi opiskelevat itse sanoo...

• AMK opiskelija
        Minna kirjoitti:

Hei!

Saattaahan tradenomistakin tulla johtaja, hyvällä tuurilla ja voimakkaalla tahdolla. Ihan kenestä vaan voi tulla johtaja jos on taitoa, suhteita, kokemusta...

"Talouden ja hallinnon opiskelijat ovat "joko tyyppiä kirjanpitäjä tai markkinamies", he ovat "jo opintojen alussa määrätietoisia suunnitelmia tekeviä realisteja"."

"- Ero kauppakorkeakouluun taas on se, että Helia on työelämälähtöinen. Ammattikorkeakoulussa jää pois valmius tieteelliseen työhön ja mahdollisuus edetä tutkijaksi. Heliasta valmistutaan käytännön työelämään."

Eli jos jopa opettaja sanoo että Tradenomitutkinnon suorittaneet tekevät käytännön työtä, niin uskon siihen.

Eri asia on mitä (harhaluuloiset?) tradenomit ja tradenomiksi opiskelevat itse sanoo...

Sellainen pointti, että amk paperit voi vuodessa ulkomailla "päivittää" ylemmäksi korkeakoulututkinnoksi (MBA), jonka jälkee ollaankin sitten taas samalla viivalla, mitä tutkintoon tulee... ja toinen pointti: Ei voi yleistää kaikkia amk-tutkintoja samanlaisiksi. Esim it-ala on ihan oma lukunsa.

Lopuksi vielä kysyisin, että moniko yliopistosta valmistunut tekee tieteellistä tutkimusta? veikkaan 5%.

• Sanna
        Minna kirjoitti:

Hei!

vaan AD:lle! Luulisi, että edes sen verran ymmärrät! Sun näitä ylimielisiä, lapsenkenkäisiä mielipiteitäs on täällä saanut lukea aivan riittämiin! Joten anna vuoro jo muillekin!

• AD
        Sanna kirjoitti:

kuten jo ekaan viestin kirjoitin, että EN ole lukenut koko ketjua, enkä jaksa aloittaakaan menisi liikaa työaikaa =)
        Jos sinä ystävällisesti voisit laittaa sen kohdan, missä minna haukkuu tradenomeja niin palaan asiaan....

• Sanna
        AD kirjoitti:

kuten jo ekaan viestin kirjoitin, että EN ole lukenut koko ketjua, enkä jaksa aloittaakaan menisi liikaa työaikaa =)
        Jos sinä ystävällisesti voisit laittaa sen kohdan, missä minna haukkuu tradenomeja niin palaan asiaan....

No vaikkapa tässä ensimmäisessä kirjoituksessa, hän vähättelee amk:ta. Tradenomin tutkinnossa ei opetella pelkkää tekemistä, vaan siellä on myös hyvin paljon esimiehisyyteen valmentavia kursseja.

Ihan niinkuin tradenomina ei minnekään elämässä pääsisi..? Ja miten niin yleensä? Onko Minna tehnyt jonkin tutkimuksen asiasta?

• jeg
        Minna kirjoitti:

Hei!

En minä olekaan vähätellyt muita koulutuksia, olen vaan sanonut että yliopistosta ponnahtaa helposti pidemmälle kuin amk:sta.

Minulla on Gradun esitutkinnat (haastattelut, kyselyt) tehty, ja kesällä (kesätyön ohella) kirjoitan ne puhtaaksi. Töiden jälkeen syyskuussa alan sitten varsinaisen gradun teon. Minulta puuttuu vielä yksi lyhyt sivuaine, eli 15ov. Senkin suoritan ensi vuonna. Joten vuoden päästä tähän aikaan minä olen vastaleivottu Filosofian maisteri.

Toivottavasti gradustani tulee hyvä, se sivuaa erään yrityksen toimintaa (en tee sitä varsinaisesti heille, kuten monet dippainssit). Pieni toivo olisi, että pääsisin kyseiselle yritykselle töihin, tai sitten saman laiselle heti valmistumisen jälkeen.

Valitettavan moni ei tunnu tietävän mitä haluavat elämästään, ja tämän takia he eivät tee mitään. Tunnen ihmisiä jotka vielä 25-vuotiaina asuu kotona, nukkuu päivät pitkät ja käy illalla autolla (tai ilman) kaupungilla. Mikä elämä tuollainen oikein on?

en oo koskaan kirjoittanut tänne,mutta nyt ajattelin...olisi kiva uskoa,että yliopistosta ponnahtaa pidemmälle,kuin amk:sta.ei koske ainakaan mun alaa (sote),lähdin alaa lukemaan ulkomaat mielessäni ja nyt onkin tiedossa kesätyöpaikka norjassa.en viitsi mainita palkkaa,ettei ala ärsyttämään.sama tilanne ei ole ystävälläni,joka on kasvatustieteiden maisteri.töistä pulaa ja palkka olematon.

on oma pärjääminen tietysti itsestänikin ollut kiinni,puhun sujuvasti monia kieliä ja matkustan aina tilaisuuden tullen ulkomaille.eipähän pääse suomettumaan!

• Macke
        Minna kirjoitti:

Siis tiedätkö yhtään mistä puhut??

"Luonnollistahan on, että näillä aloilla joilla ei ole yliopistokoulutusta, ainakaan laajasti, (sairaanhoito- ja sosialityö, medianomikoulutus, maa- ja metsätaloutta yms) niin myös ylempi porras on amk:n käyneitä. Hassuahan se olisi, jos joku taloustieteilijä tai yhteiskuntaopin maisteri alkaisi päättämään asioista joista hän ei tiedä mitään :) "

Mistä lähtien esim maa- ja metsätalous alalla ei ole ollut yliopistokoulutusta?? Hei c'moon, vähän taustatietoa sais olla ennenkuin rupeat väittelyn!

Ja jos luulet että sinusta tulee jonkinlainen päättäjä vaan siksi että olet yliopistossa niin olet aika pahasti vääräässä! Hate to break it to you like this! :)

"Tämä johtuu siitä, että yliopistossa opiskellaan teoriaa, ja johtajuutta yms. kun taas amk:ssa opiskellaan pelkkää tekemistä.
        "

Taas väärä väite! Sinä vaan näytät miten tyhmä olet!

T. Dipl.inissi, valmistunut jo MONTA vuotta sitten!

• kyllästynyt
        Minna kirjoitti:

Hei!

"En minä olekaan vähätellyt muita koulutuksia, olen vaan sanonut että yliopistosta ponnahtaa helposti pidemmälle kuin amk:sta", sanoo Minna. Mitä tämä on jos ei vähättelyä?

Ja puhuit sellaisista ihmisistä jotka vielä 25-vuotiaana ajelevat kaupungilla huvia jne jne. Eikai sen pitäisi sinulta olla pois? Oletko nähnyt tässä ketjussa monta tällaista kuskia valittamassa omasta tyylistäsi hoitaa asiat? On meillä niin helvetin hankalaa kun emme ole kaikki samanlaisia kuin Über-Minna.

• Jick

Osaahan sielä joku vielä kirjoittaa asiatekstiä! Itse olen tulossa ensi syksyksi Oulun yliopistoon opiskelemaan elektroniikkaa teknilliseen tiedekuntaan! Valmistus siis kai sähkötekniikan DI:ksi?! Johtajaksi pyritään...

• DI

...olet sitten varmaan sinä. Vai johtajaksi pyritään.... Joko olet tehnyt
        alustavia sihteerivalintoja? HAHAHAHHAH
        "Valmistus siis KAI sähkötekniikan DI:ksi?!"

Älä suotta vaivaudu. Kokemuksesta tiedän, että sinunlaiset painuu
        2 kk:n sisällä maitojunalla takaisin. Mutta voihan sitä elvistellä, että
        melkein DI....buhahahahaaaaahhaaa....

• Minde :)

Tervetuloa vaan, täältä niitä johtajia valmistuu...

• Minna
        DI kirjoitti:

...olet sitten varmaan sinä. Vai johtajaksi pyritään.... Joko olet tehnyt
        alustavia sihteerivalintoja? HAHAHAHHAH
        "Valmistus siis KAI sähkötekniikan DI:ksi?!"

Älä suotta vaivaudu. Kokemuksesta tiedän, että sinunlaiset painuu
        2 kk:n sisällä maitojunalla takaisin. Mutta voihan sitä elvistellä, että
        melkein DI....buhahahahaaaaahhaaa....

Hei!

Myös tekn.yo saattaa pärjätä. Esimerkkinä Vennamon Pekka ja kumppanit.

• Dr.Felix

Vai että avaimet onnelliseen elämään löytyy yliopistosta... juu... en epäile lainkaan sanojasi...

On erityisen hienoa että jaksat silti kannustaa meitä "helpomman vaihtoehdon valitsijoita", kaikki fiksut ja kauniit ÝO-ihmiset eivät kyllä välitä meistä tyhmistä, rumista ja laiskoista. Oikein menee suu virneeseen näin aamusta kun on tuollainen tukihahmo jossakin.. eli suomeksi, sinä olet aamun paras vitsi tähän mennessä...

Sinä kuulut porukkaan, joka todellakin luulee, että 5 D-inssiä vastaa ainakin 20 "amis-inssiä", ja 40 paperimiestä, raksaporukasta puhumattakaan. Mutta tyttöhyvä, herää todellisuuteen.

Sinulle olisi ehkä armeijan käyminen positiivinen kokemus, se voisi avata silmäsi tässä asiassa. Siellä voisit huomata (ehkä, takuuta en anna), että työn tekeminen vaatii johtajan (=vastuunkantaja), pari pikkupomoa ja liudan tekijöitä. Siltikään kukaan heistä ei ole eriarvoinen tehdyn työn suhteen, jokainen on tärkeä lenkki.

Totuushan on edelleen se, että paskahommista maksetaan edelleen sen edellyttämä korvaus. Paperin ja metallin porukka tekee parempaa tiliä heti työelämään mennessään samalla aikaa kun Sinä heiluttelet DI-papereitasi työnantajan edessä ja leikit kuningatarta. Toki ajan myötä saat siitä "johtamisestasi" ja "suunnittelustasi" jo ihan rahaakin, joka on se tärkein elementti elämässäsi.

Toivottavasti et ole tyypillinen YO-opiskelija, kyllä nimittäin on kusiset paikat jos kaltaisiasi valmistuu tuleville työntekijäsukupolville pomoiksi... Avaa silmäsi ja katsele ympärillesi, saatat ymmärtää, että jokainen ammatti on tärkeä, saa siihen koulutuksen sitten ammattikoulusta, ammattikorkeakoulusta, tai yliopistosta...

Niin ja... me amislaiset ja AMK:n kävijät olemme hiukan tyhmiä, me kirjoitamme "jonnekin"-sanan yhdellä k-kirjaimella... anna anteeksi...

• lollipop

en jaksanut lukea noita vastauksia, niitä oli niin paljon, mutta:
      itse olen yliopistossa, opiskelen luonnontieteitä, kohta gradua vaille valmis. yliopisto-opetus on täysin perseestä, opettajat epäpäteviä, opetuksen tasoon ei tosiaankaan panosteta, oppilaita otetaan sisään huima määrä ja on tilanpuutetta, kursseja ei saa suorittaa omaan tahtiin, kun kursseille otetaan vai tietty määrä oppilaista. tietty tämä on paljon valinnaisempaa kuin amk:ssa mutta valitan kuitenkin.
      pääsen johtavaan asemaan, vain jos minusta tulee tohtori. jos silloinkaan. kun valmistun maisteriksi, tulen saamaan palkkaa 1500 euroa, joka on minusta kuitenkin helvetin vähän verrattuna siihen, että olen ylioppilas ja opiskellut yliopistossa 4 vuotta. vertaan aina itseäni amiksen käyneisiin pojankoltiaisiin, jotka menevät johonkin paperitehtaaseen ja saavat 3000 euroa kuussa.
      no, elintasoni nousee vasta siinä vaiheessa, kun minusta pakotetaan tulemaan tohtori. silloin hyvällä tuurilla saan jo sen 3000 e, tosin vakituista työtä koskaan tuskin tulen saamaan, vaan tulen työskentelemään aina jossain projekteissa, joissa palkka itse anotaan ja haetaan seuraavaksi pariksi-kolmeksi vuodeksi. joskus ei niinkään pitkäksi ainaa.

että ei elämä ole aina niin ruusuita, itse olen ainakin tosi pettynyt siihen opetukseen ja rahan vähyyteen, mitä tällä opiskelulla saa, vaikka tiedänkin olevani oikealla alalla.

• Minna

Hei!

Missä yliopistossa noin epäpäteviä opettajia on? Meillä on hyvät ja pätevät opettajat, joten olen ehkä onnellinen.

Ei kannata verrata itseään noihin pojankoltiaisiin. Haluaisitko niiten elämän? 3vuorotyötä, likaiset ymäristöt, kärsivän perhe-elämän jne. Mielummin opiskelen 4-5v yo:ssa, ja saan hyvän työn joka ei ole likainen eikä vaikuta liikaa perhe- ja sosiaaliseen elämään.

Onnea sulle!

• mohamishmoh

kerropa mulle, miten se, että olet käynyt yliopiston, ja olet "teettäjänä" työpaikalla, vaikuttaa siihen, että "pääsee jonnekin elämässä"?

mitä sinä tuolla tarkoitat?

ja vielä tuosta elintasosta: se, että olet käynyt yliopiston ja olet maisteri, ei se takaa sinulle korkeaa elintasoa.

Ja elämässä pärjää jokainen, jolla on halua elää..

• mohamishmoh

viimeinen lause tarkoitti sitä, että se yliopistohan ei takaa sulle mitään hyvää elämää..

• Ylpeä AMIS

Ja kuten monet jo edellä ovat todenneet; sun asenteissa todellaki on parantamisen varaa! Vaikka et sitä itellesi pystykään tunnustamaan, olet erittäin ylimielinen ihminen, joka pitää itseään "amiksia" ja muita "tekijöitä"- kuten heitä kutsut- parempina ihmisinä vain ja ainoastaan sen takia että olet yliopistossa. Syitä ylimieliseen itsensäkorottamiseen toivon mukaan on muitakin kuin opiskelupaikka, koska se on huonoin syy jonka voin tähän hätään keksiä pitää itseään muita parempana!

Ja tuossa tekstissäsi kun mainitsit, että "onneksi on sellaisia, jotka eivät halua korkeaa elintasoa, tai jotka eivät jaksa pyrkiä siihen. Siksi he valitsevat helpomman vaihtoehdon, eli amk:n"

Onko ikinä tullut mieleen, että jotkut meistä, kuten esim. minä, eivät ensinnäkään halunneet lähteä akateemiselle koulutielle, vaan valitsivat sellaisen alan jonka osaavat/tietävät, ja jossa halusivat opiskella, eli suomeksi: Menivät amikseen ja aikovat sieltä mennä ammattikorkeaan ja jos jaksaa/kiinnostaa ni sitte voidaa lähteä kattelemaa ekonomin papereita.

Kauppista vedetään läpi kovaa vauhtia ja sieltä armeijaan (kyllä, teen sen maani puolesta ja olen siitä ylpeä. jopa odotan sitä innolla. tosiaa, yhä edelleenkin RUK:n käyneet ihmiset saavat tiettyä etua työmarkkinoilla, ja toi tieto on varma, en sitten tiedä millaisten työnantajien kanssa olet puhunut..) Armeijan jälkeen voidaan jatkaa opiskelua ja lähteä ammattikorkeaan (ei suoraan viitsi lähteä lukemaan ekonomiksi, ei taida edes olla tarvis) tradenomin paperit sieltä ja kaikki väylät työmarkkinoilla ovat avoinna!

Mutta pakkohan sitä vielä on sitte sullekin toivottaa onnea ja menestystä tulevaisuuteesi ja työelämää varten, noilla asenteilla sä tuut tarttemaa sitä.. Paha hyppiä AMK:laisten nenille jos pomona on tradenomi.. (Ja mikä vois olla pahinta, sun pomoks vois tulla FIKSU MERKONOMI!!)

Ja viimenen asia minkä haluan sulle kertoa: Fiksu amis on aina ylpeä ammatistaa ja koulutuksestaa, sano ylpät mitä sano. Näin se vaan on ja tulee aina olemaan, ystävä hyvä!

• minä

Ei se nyt varmaankaan ole ihan helppoa "mennä" kauppakorkeaan ilman yo-todistusta. Tietysti sokea usko auttaa, mutta...

Niin ja tietysti näin ulkopuolisesta saattaa vaikuttaa ristiriitaiselta, että sinä, joka et halunnut lähteä akateemiselle opintielle lähtisit "kattelemaan ekonomin papereita".

Muuten on hyvä, että olet ylpeä itsestäsi, siitä monen tulisi ottaa mallia!

• Minna

Hei!

Jos asenteeni teitä ärsyttää, niin se on sitten voi voi. Sanon vaan mielipiteeni, mielestäni Suomi on edelleen vapaa maa (kiitos sinulle ja edeltäjillesi, armeijassa).

Niin, ihmettilit miksi pidän itseäni muita parempana. Tässäpä vähän syitä: minulla on hyvä opiskelupaikka, ei velkoja, hyvä asunto, olen fiksu eli älykäs, minulla on ystävyys-, perhe-, ja rakkaussuhde kunnossa, olen sosiaalisesti lahjakas sekä synnynnäinen johtaja... Syitä on monta.

RUK:ista voi olla montaa eri mieltä. Mielestäni se on erittäin hyvä instituutio, mutta työnantajat ei välttämättä enää arvosta sitä yhtä paljon kuin ennen. (Olen jutellut mm. kaupallisen alan, vakuutusalan, it-alan ja tekniikanalan työnantajien/rekrytoijien kanssa)

Kiitoksia onnentoivotuksista. Vaikka en tarvitse niitä, niin saattaa ne joskus olla hyviä...

• tsula
        Minna kirjoitti:

Hei!

Jos asenteeni teitä ärsyttää, niin se on sitten voi voi. Sanon vaan mielipiteeni, mielestäni Suomi on edelleen vapaa maa (kiitos sinulle ja edeltäjillesi, armeijassa).

Niin, ihmettilit miksi pidän itseäni muita parempana. Tässäpä vähän syitä: minulla on hyvä opiskelupaikka, ei velkoja, hyvä asunto, olen fiksu eli älykäs, minulla on ystävyys-, perhe-, ja rakkaussuhde kunnossa, olen sosiaalisesti lahjakas sekä synnynnäinen johtaja... Syitä on monta.

RUK:ista voi olla montaa eri mieltä. Mielestäni se on erittäin hyvä instituutio, mutta työnantajat ei välttämättä enää arvosta sitä yhtä paljon kuin ennen. (Olen jutellut mm. kaupallisen alan, vakuutusalan, it-alan ja tekniikanalan työnantajien/rekrytoijien kanssa)

Kiitoksia onnentoivotuksista. Vaikka en tarvitse niitä, niin saattaa ne joskus olla hyviä...

Miten sinä viisas tyttöraukka pärjäät täällä tyhmempien seassa? Sosiaalinen elämämme on surkeaa, ystävämme ovat rumia ja lahjattomia. Asuntomme ovat likaisia ja pieniä ja emme osaa johtaa. Säälin sinua todella. Elämäsi täytyy olla helvettiä.

Katsotko myös ystäviäsi pitkin nokanvartta, vai kuuluvatko hekin tähän elitistiseen maailmaasi?

• Minna
        tsula kirjoitti:

Miten sinä viisas tyttöraukka pärjäät täällä tyhmempien seassa? Sosiaalinen elämämme on surkeaa, ystävämme ovat rumia ja lahjattomia. Asuntomme ovat likaisia ja pieniä ja emme osaa johtaa. Säälin sinua todella. Elämäsi täytyy olla helvettiä.

Katsotko myös ystäviäsi pitkin nokanvartta, vai kuuluvatko hekin tähän elitistiseen maailmaasi?

Hei vaan!

Ystäväni ovat ihania ja minulle rakkaita ihmisiä, ja tuen niitä asiassa kuin asiassa. Eli heiltä en vaadi "täydellisyyttä" (kuten teen itseltäni). Enkä mielestäni katso ketään pitkin nokanvartta, lähinnä ihmettelen sitä että eivät halua pyrkiä eteenpäin. Pitäisi vissiin jo tajuta, että kaikki eivät halua johtajiksi, ja että jotku haluavat olla duunareita tai työttömiä. Mutta se tuntuu vaan niin oudolta...

Niin, ja elämäni on taivasta.

• tsula
        Minna kirjoitti:

Hei vaan!

Ystäväni ovat ihania ja minulle rakkaita ihmisiä, ja tuen niitä asiassa kuin asiassa. Eli heiltä en vaadi "täydellisyyttä" (kuten teen itseltäni). Enkä mielestäni katso ketään pitkin nokanvartta, lähinnä ihmettelen sitä että eivät halua pyrkiä eteenpäin. Pitäisi vissiin jo tajuta, että kaikki eivät halua johtajiksi, ja että jotku haluavat olla duunareita tai työttömiä. Mutta se tuntuu vaan niin oudolta...

Niin, ja elämäni on taivasta.

Oletko tullut ajatelleeksi semmoista mahdollisuutta, ettet pääsekään kaikkien ihannoimaksi johtajaksi? Entäpä jos kiistämättömiä kykyjäsi ja hurmaavaa asennettasi ei arvosteta? Putoaako maailmaltasi pohja, jos joudut töihin meidän tavallisten ihmisten kanssa? Voi olla, että tuolla asenteella ei paljoa ystäviä työpaikoilla kerätä. Sinähän suorastaan halveksit muita ihmisiä.

Kaikesta huolimatta hyvää vappua.

• Minna
        tsula kirjoitti:

Oletko tullut ajatelleeksi semmoista mahdollisuutta, ettet pääsekään kaikkien ihannoimaksi johtajaksi? Entäpä jos kiistämättömiä kykyjäsi ja hurmaavaa asennettasi ei arvosteta? Putoaako maailmaltasi pohja, jos joudut töihin meidän tavallisten ihmisten kanssa? Voi olla, että tuolla asenteella ei paljoa ystäviä työpaikoilla kerätä. Sinähän suorastaan halveksit muita ihmisiä.

Kaikesta huolimatta hyvää vappua.

Hei!

Tavoitteeni ovat seuraavanlaiset: ensiksi töihin firmaan, vaikka assistentiks. Sitten pikkuhiljaa uratikapuita ylöspäin. Toivottavasti pääsen sitten johtajaksi. Uskon kuitenkin että pääsen, olen melko hyvä ;)

Klara wappen åt dig med!

• fiksu

fiksu ei tarvii olla, yliopistoissa on mitä typerämpiä idiootteja, ulkolukutaitoa vaaditaan joillain aloilla, mutta muuten oikein

• IsoP

Ydinhän löytyy siinä että jos haluut menestyy elämässä niin nykyään lukeminen kannattaa vaikka ilmankin pärjäisi niin ei siitä lukemisesta haittaa oo. Kyllä jokasen on myönnettävä että firman johtoon helpoin tie suhteiden jälkeen käy kunnon koulutuksen kautta.
      Joku kommentoi tossa edellä että yliopisto opetus on tasotonta - tervetuloa vaan Helsingin kauppakorkean luennoilla kuuntelemaan vaikka päiväksi niin tiedät mikä on korkeakouluopetuksen taso täällä päin suomee.

• Minna

Kerrankin löytyi joku joka ymmärtää :)

• jiiz

Moro Minna,

Nyt on pakko kysyä, miksi oletat, että kaikki haluavat 'päättäjiksi' yms. Itse olen työssä, jonka voi täysin unohtaa kun paiskaa työpaikan oven lähtiessään kiinni. Nautin siitä, ettei minun tarvitse tehdä töitä vapaalla, eikä koskaan tarvitse tehdä ylitöitä tai venyttää työpäivää projektien yms. takia. Ilmeisesti olen sinun mainitsemasi 'tekijä', mutta eipä haittaa minua kun palkkakin on vähintään kohtuullinen.

Ainiin, alkuperäisestä aiheesta sen verran, että olen tradenomiopiskelija ja kommentoin sen verran, että jos yliopistossa saa ovareita yhtä helpolla kuin AMK:ssa niin ihmettelen. Toisaalta AMK:t ampuvat tässä kohtaa itseään jalkaan, toisissa on helppoa, toisissa ei.

• Minna

En toki oleta, että kaikki haluaa päättäjiksi. Alkuperäisen viestin tarkoitus oli kehottaa näitä "wannabe-päättäjiä" pyrkimään yliopistoon eikä amk:hon.

Yliopistossa ovareita tulee joskus helpolla, joskus ei. Riippuu aiheesta ja kurssista. Eli joka laitoksella/aineella/tiedekunnalla on omat kurssipituusensa.

• Sauli

No, Terve!

Et tule ikinä olemaan työsuhteessa paria kuukautta pidempään.
      Tähän mennessä olet vain elänyt muiden siivellä. Sinuna jättäisin
      opintolainat nostamatta, koska ne tulevat minun työssäkäyvän
      maksettavaksi (valtiontakaus).

Kannattaisi ottaa vihjeestä muorin ja lopettaa opiskelut vielä kun
      ei suurempaa vahinkoa ole tapahtunut (suurin vahinkohan sattui
      isällesi ja äidillesi, mutta tehtyä ei saa tekemättömäksi).

TOISTAN. Et tule ikinä ansaitsemaan omaa elantoasi. Et tule ikinä saa-
      maan minkäänlaista tutkintoa, koska en sentään noin tyhminä
      yliopistoväkeä pidä!

• Minna

Hei!

Itse en ole ottanut lainaa, mutta jos olisi pakko niin ottaisin, ja alkaisin heti maksaan ne takas. Pisin työsuhteeni on kestänyt 7kk, ja olisi kestänyt pitempäänkin, mutta halusin lopettaa koska työ ei ollut sitä mitä halusin.

Pian, eli tähän aikaan ensi vuonna, on eka tutkinto plakkarissa. Sen jälkeen hommaan toisen taloustieteen tdk:n puolelta.

Harmi että sinunlaisia on olemassa, minä joudun teitä elättään veroillani. Sinä vain ryyppäät ja surffaat netissä, ja minä maksan sen... Toimeentulotuki pois tuollaisilta.

• Joonas!
      • Minna

Heips vaan!

Me ei olla tavattu, eli miten voit sanoa että olen typerin tapaamasi ihminen? Tule tapaamaan minua "oikeassa elämässä" niin mielipiteesi varmasti muuttuu...

• Minna

Hei!

Yritin vastata sinun, ja muiden Minna-fanien viesteihin. Mutta en viitsinyt rekisteröityä. Ja jos on jotain sanottavaa, sano se suoraan.

[email protected]

• Joonas
        Minna kirjoitti:

Hei!

Yritin vastata sinun, ja muiden Minna-fanien viesteihin. Mutta en viitsinyt rekisteröityä. Ja jos on jotain sanottavaa, sano se suoraan.

[email protected]

Ei paljon kiinnosta tää jutustelu sun kanssa.... :) On muutakin tekemistä katos, joillakin on jo työ....

Ja se MuroBBS:än juttu oli kyllä aika hauska, harmi vaan että sinä et tajunnut sitä! Mee sinne rekisteröimään nyt vaan! Niin voit osallistua keskusteluun!

• Joonas
        Minna kirjoitti:

Heips vaan!

Me ei olla tavattu, eli miten voit sanoa että olen typerin tapaamasi ihminen? Tule tapaamaan minua "oikeassa elämässä" niin mielipiteesi varmasti muuttuu...

Noh, juttun ydin oli just se MuroBBS:än topicci jolla oli otsikkona "Tyhmin ihminen jonka olet tavannut?", ja en ole henkilökohtaisesti tavannut sinua, minä vaan lähetin sen viestin niinkuin pienenä vinkkinä!
        Kai sä tajusit sen, sä vaan leikit tyhmää?

• Kalpa

Hyvä Minna, kyllä se siitä...
      Tosiaan, pääsit kyllä "tyhmin ihminen" joukkoon kärkipaikalle. Murossa tämä juttu saa sitten luultavasti hieman suuremman mittasuhteen.

• Joopajoo

No onneksi sinullakin on monipuolinen näkemys maailmasta. Yliopistot ovat ihan hyviä mutta korkeakoulujen opetus on aivan samalla tasolla. Ja teoria on mitä on. Teorian tietävä ihminen ei välttämättä osaa tehdä sitä asiaa vaikka niin luulisikin. Eli häpeä itseäsi!

• Minna

Miksi pitäisi hävettää? Miksi haluaisin tehdä asioita? Miksi ei riitä, että jotku tietävät miten asiat toimivat ja kertovat tästä muille. Miksi kaikkien pitäisi olla duunareita? Kerro sä mulle...

• Juuso

Heips!

....voi olla olemassa. Siis ikäistä joka jo muutamia sanoja osaa kirjoittaa
      peräkkäin. Ei voi, ei ei ei.....
      Ei minkäänlaista kokemusta mistään. PILALLE HEMMOTELTU KAKARA!

SÄÄLIN SINUA MINNA. TODELLA.

T: Kerro jo henkilötietosi. Mielesi tekee kuitenkin.

• Minna

Hei!

Minua ei ole hemmoteltu, isäni on duunari ja äitini lastentarhanopettaja. Ainoa millä minua on hemmoteltu on rakkaudella. Mutta jossakin vaiheessa päätin, että haluan tähdätä, ja päästä, korkealle. En tyydy vähään kun tiedän että voin saavuttaa suuria ja hienoja asioita.

laitappahan maili, niin pistän mitat ja henkilötiedot. Mieles tekee kuitenkin tietää miltä näytän.

• Tomppa

Yliopistosta sitä vasta turhaa porukkaa valmistuu. Siellä kun on tärkeintä
      akateeminen vapaus saa lukea mitä vaan on sillä sitten kysyntää
      myöhemmin työelämässä tai ei?

• fiksumpi

Trolli, mikä trolli.

• ålle

Voi Minna riepu sinua. Juuri nyt kun sinä luet yliopistossa ne amikset on jo töissä ja heidän elintaso opiskelijaan verrattuna on huikea. Sen jälkeen kun sinä niin kuin minäkin olemme kuluttaneet 5-6 vuotta tuskaisesti opiskellen yliopistossa on amk opiskelija tienannut 1300 €/kk eli noin 31200 € olessaan töissä. Eikö kuitenkin ole niin että se joka jokaiselle työntekijälle palkan maksaa koska katsoo että hänen tekemänsä työ on arvokasta. Mitä sairaanhoitajiin tulee, niin mielestäni esim. jätepakkaaja on yhteiskunnan kannalta paljonkin sairaanhoitajaa tärkeämpi. Kumpaakin luonnollisesti tarvitaan ja molemmat työt ovat tärkeitä. Ajatelkaas mitä tapahtuisi jos sairaan hoitajan lopettaisivat työn teon. Muutama vanhus ja sairas menehtyisi, ei siis paljo mitään. Ajatelkaas jos jätehuolto henkilöstö lopettaisi työn teon, kaikki hukkuisimme jätteisiin parissa kuukaudessa. Siis koittakaahan miettiä mitä sammakoita suusta pääsee.

• Jugga

Terve itsellesi.

Luin mielenkiinnolla kommenttisi ja valitettavasti en voisi olla enempää eri mieltä. Olen itse tuleva inssi/DI ja työskentelen opiskelun ohessa mm. Turun yliopiston alaisuudessa. Lisäksi ystävinäni on useita henkilöitä yliopistosta, dekaaneista maistereihin.

Kommentistasi puuttuu selvästi tieto muusta opiskelusta/maailmasta kuin yliopisto-opiskelu.
      Esimerkiksi monien maisterien on paljon vaikeampi löytää työpaikkaa kuin valmiiden insinöörien. On olemassa jopa tohtoreita, jotka elävät samanlaisilla lounailla kuin opiskelijat(kokemus ja tieto puhuu, ei luulot kuten sinulla). Joten ei pelkkä opiskelupaikka taivasta avaa, luonne ratkaisee enemmän.

Todellisella johtajuudella ja yliopistossa opiskeltavalla "teorialla" ei ole mitään tekemistä käytännön kanssa(luuletko muka etteivät työnantajatkaan tätä tiedä :P). Asia, jonka tietää kaikki armejan käyneet. Itse olen res.vänrikki joten on tullut tuotakin puolta harjoiteltua.

Tee palvelus muille ja lopeta yksipuolinen lätinäsi. Kaikki yliopistosta/muista laitoksista kiinnostuneet ottavat varmasti asioista selvää.

Jugga

• Eloveena

..koska jotkut nauttivat tällaisten provojen julkituomisesta.
      Hoitoa en voi enää suositella, poju. Olet jo uskot-
      tavuutesi menettänyt.
      Hieman alkaa jo arveluttamaan, että ylläpito näitä
      juttuja tekee...
      Paskassa tullaan kaikki rämpimään jos niin on.
      Ei netissä pidäkään kaikkea uskoa, mutta tämä alkaa
      olemaan jo pohjanoteeraus.

• Minna

Hei!

Myönnän, että viesti oli provosoiva, mutta niin oli tarkoituskin. Halusin saada aikaseksi keskustelu yo vs amk aiheesta.

Poju? Viime tarkistuksella olin vielä tyttö. Eikä kukaan tietääkseni ole suorittanut minulle leikkauksen päivän aikana.

Ja jos tämä on pohjanoteeraus, niin et ole paljoa lukenut netissä.

• JR

No, miten sen ottaa. Arvostelen nyt tekniikan alaa, koska itse toimin siellä. AMK:han laski insinöörien pisteitä Eurooppalaisen mittarin mukaan 4:stä 3.5:een, joten olet siinä oikeassa, ettei AMK:stä ole enää oikein mihinkään. Siellä on liikaa vapauksia valita opinnot, sekä yleisaineiden suuri määrä on korvannut tekniikan opinnot. Onneksi olen ehtinyt valmistua opiston puolelta inssiksi.
      No teen nyt suunnittelu- ja laskentatyötä, työkavereina on inssejä ja DI:jä. Kun joskus pääset työelämään, huomaat ettei ole suurta eroa näiden välillä, kaikki riippuu paljon enenpi henkilökohtaisista ominaisuuksista.
      Sen voin sanoa, että itse kun olin tekussa, pätevimmät opettajat olivat insinöörejä ei dippainssejä, tähän huomioin sekä käytännön että teorian!

p.s kolmessa eri työpaikassa olessani, aina suunnittelupäälikkö on ollut opistoinssi, suunnittelijoina on kyllä ollut paljonkin DI:jä!

• Minna

hei!

Kivaa välissä lukea asiallisia viestejä, eikä henkilökohtaisia loukkauksia (vaikka en minä ole loukkaantunut).
        Tuosta Eurooppalaisesta mittarista minäkin olen kuulut. Siihen voisin vielä lisätä asiaa BOlognan prosessissa, jossa yritetään saada yo-opiskelijoita ottamaan kandin paperit eikä aina lukea maisteriks asti. Tällöin he olisivat lähes samalla viivalla kuin amk:laiset.

Kiitos ja onnea tulevaisuuteen! :)

• loser

Heijsan!

...Oulun yliopiston rehtorille Lauri Lajuselle. Jos kyseinen "minna"
      siellä opiskelee, rehtori takuulla tietää / ottaa selvää.

Toivottavsti vie eteenpäin kehitystä, jossa soveltuvuustestit tulevat
      osaksi hakuprosessia. Ja kohdallasi, "minna", toivon, että soveltu-
      vuustesti tulee osaksi tutkinnon myöntämistä.

T:Loser, joka tuhosi tulevaisuutesi

• Minna

Hei!

Minun koulutusohjelmalleni on jo soveltuvuushaastattelu osa pääsykoetta. Ja pääsin kirkkaasti läpi.

Lauri on mukava mies, kävi mm. meidän vuosijuhlissa, ja istuin hänen vieressä (pj:n ominaisuudessa.) Hänellä on varamsti paljon muuta tekemistä kuin puuttua sinuun valituksiin.

• Aqua

Tuon kyseisen herran sähköpostiosoite niin laitan täältä Minnan kootut huonoimmat selitykset kyseiselle miehelle!

• Minna
        Aqua kirjoitti:

Tuon kyseisen herran sähköpostiosoite niin laitan täältä Minnan kootut huonoimmat selitykset kyseiselle miehelle!

[email protected]

• JooonathanX
      • tsula

Valtaosa näistä AMK-vastaisista argumenteista perustuu kuulopuheisiin. En syytä yksinään Minnaa, vaan tapa on varsin yleinen.
        Minun silmissäni yksi yliopiston lieveilmiö on juuri tämä käsittämätön AMK-vastaisuus. Kuuluuko tämä orientoiviin opintoihin?

Mitä tuohon alkuperäiseen väitteeseen tulee, niin johtopäätöksenä on siis se, että yliopistolta valmistutaan johtajiksi huolimatta siitä kuka lukee ja mitä. AMK:n opiskelijat taas pääsevät johtajiksi vain hyvällä onnella, hirvittävillä suhteilla ja yliluonnollisilla kyvyillä.
        Minnan uskaliasta esimerkkiä seuraten: vaikka opiskelen tietojenkäsittelyn Tradenomiksi, minusta tulee norsunluutornissa istuva huippujohtaja. Olenhan fiksu eli viisas, erittäin komea, ystäväni ovat Oulun kermaa ja tyttöystäväni häikäisee kauneudellaan.

ai niin, ;)

• Siiri

lopettaa ajoissa?!? Olet tahrannut jo Oulun Yliopiston ja sen opiskelijoiden maineen. Eikö yhtään hävetä? Miten mä kehtaan enää myöntää opiskelevani yliopistossa, kun kaikilla on nyt tommonen "Minna stereotypia" päässä?!?

• Minna

Hei!

Luulisi, että ihmiset osaavat erotta yhden ihmisen, ja kokonaisen yliopiston mielipiteet toisistaan. Mielestäni Suomi on vapaa maa, ja täällä on oikeus sanoa sanottavansa.

Jos et kehtaa myöntää opiskelevasi yliopistossa, niin et ehkä kuulu sinne. Ja miten niin kaikilla on "Minna stereotypia" päässä. Tätä viestiä ei ole kovin monesti edes luettu. Ja luultavasti samat ihmiset täällä vaan käy...

Sinun pitäisi hävetä ettet kehtaa myöntää olevasi yo-opiskelija.

• .

Minna. Sinulla on asennevamma ja pahinta on, että et itsekään tajua sitä, etkä koskaan ehkä tulekaan.

• Minna

Minä olen erittäin onnellinen, jos en kerta tiedä tästä asennevammasta. Elään onnellisesti siinä tiedossa, että olen parempi kuin muut. Onnistun elämässä, niin työpuolella että henkilökohtaisella puolella, koska uskon olevani hyvä ellei täydellinen. Tuommonen asennevamma ei mielestäni ole paha, joten anna minun pitää sen, jooko? ;)

• hamppu

Hei,

Onneksi olkoon sinulle Minna siitä, että olet niin kovin tyytyväinen itseesi.

Itse olen valmistunut amk:sta tradenomiksi ja myönnän kyllä sinulle sen, ettei ko. tutkinto ole tuottanut minulle johtajatason asemaa. Toisaalta, nyt opiskelen yliopistossa pääaineena englannin kieltä, mutta en kyllä usko FM-tutkinnonkaan tuovan minulle paikkaa 'sikariportaassa' -vaan enpä sellaisesta kyllä haaveilekaan.

Myönnän kyllä sinulle sen, että itse olen pitänyt enemmän yliopisto-opinnoistani kuin amk-opinnoista, ja myös sen että minusta amk tuntui melkoisen turhalta paikalta -toisaalta tuskin olisin pitänut ekonomiopinnoistakaan yhtään trademoniopintojani enemmän, eli siis opiskelin itselleni sopimatonta oppiainetta ja motivaatio oli itseltäni siksi hukassa. Myönnän myös sen, että en itsekään arvosta amk:ta hirvittävän korkealle. Toisaalta sinun kannattaisi Minna ymmärtää se, että amk:ta on Suomessa kolmisenkymmentä, joten tasoeroja (tai eroja muuten vaan) niiden välillä löytyy: eräänä esimerkkinä mm. Lahden muotoiluinstituutti (osa Lahden amk:ta), joka on lähes yhtä arvostettu opinahjo kuin Taideteollinen korkeakoulu. Muotsikasta voi mm. hakea taideteolliseen parivuotisiin maisteriopintoihin. Toisaalta erityisesti kauppisten osalta olen ajattelussani kanssasi samoilla linjoilla.

Vielä hivenen keskustelun tasosta.
      Näin kielestä ja filosofiasta/retoriikasta kiinnostuneena haluaisin huomautta sinulle Minna, että hyvään dialogiin kuuluu ensinnäkin siinä käytettävien ydinkäsitteiden mahdollisimman hyvä ja tarkka määrittely. Tällä vältytään epätarkan kielen mahdollisesti tuottamilta ongelmilta ja voidaan turvata keskustelun/väittelyn eteneminen. Käsitteet tekeminen, johtajuus, suunnittelija, päättäjä jne., joita käytät heti aloitusviestissäsi -olkoonkin että haluat sillä provosoida- kaipaavat tarkempaa määrittelyä, jotta niiden pohjalta voitaisiin hedelmällisesti keskustella. Lisäksi, koska olet ikään kuin keskustelun vetäjä tässä, tulisi sinun välttää ns. ad hominen argumentien käyttöä, vaikka muut keskustelijat niitä sinua kohtaan esittävätkin. Tällaiset argumentit laskevat kovasti keskustelun tasoa ja ovat sitä paitsi täysin turhia. Myös itsesi kehumisen (vaikka tämä keino olikin antiikin retoriikassa osa argumentoinnin taktiikka) voisit jättää hivenen vähemmälle, sillä ymmärrettävästi sellainen ärsyttää kanssakeskustelijoita ja motivoi heitä käyttämään mainittuja ad hominem argumentteja sinua vastaan; tämä edelleen laskee keskustelun tasoa ja johtaa turhaan toinen toisensa sättimiseen.

Nämä ovat asioita jotka sinun tulisi ylioppilaana, yliopisto-opiskelijana, tulevana maisterina ja kenties tulevana johtajana mielestäni tietää.

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      150
      6478
    2. Halaisin sua mies

Jos voisin 💗
      Ikävä
      32
      2322
    3. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

Vähän luulen että on..
      Ikävä
      187
      2099
    4. Mitä tämä on

Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut
      Tunteet
      10
      1343
    5. Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?

gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.
      Maailman menoa
      89
      1286
    6. Olen valmis

Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      73
      1077
    7. Hyvää yötä kaivatulleni

En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä
      Tunteet
      24
      1047
    8. Nyt on konstit vähänä.

Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,
      Kiuruvesi
      25
      987
    9. Tilinpäätösvaltuusto 27.5

Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty
      Pyhäjärvi
      44
      951
    10. Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.

Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke
      Helsinki
      10
      858
    Aihe