AGM akkujen erot käytännössä

Anonyymi-ap

Mitä eroa on eri AGM akuilla? Tuntuu että joka ikinen on ”markkinoiden paras” jne

Toinen asia mikä askarruttaa, ostanko normaalit akkukengät, vai pulteilla olevat? Kaapeleissa on kengät päässä joissa 8mm reikä, mutta olivat siis normi vapaa-ajan akkuijen kengissä kiinni. Onko jompikumpi parempi/huonompi?

Ennen kun joku ehtii mainita litiumien ylivertaisuuden, niin ei, ei ole rahaa akkumonitoriin, dc-dc laturiin tai siihen lähes tuplahintaiseen litiumiin. Katsotaan sitten näiden akkujen jälkeen mihin päädytään.

Kapasiteetti tulee olemaan jotain 200-300Ah:n kieppeillä, riippuen hintatasosta. Tuo 200Ah riittää varmasti, mutta 300Ah toisi 100Ah pelivaraa. Vene perus matkavene ja kulutukset lähinnä kylmäboksi, valaistus, lämppäri., plotteri. Tämä siis noin yleisenä kommenttina jos sillä on vaikutusta ylläoleviin kysymyksiin.

68

1621

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Toinen voi pysyä hyvässä kunnossa 100 latausta ja purkua ja toinen identtistä käyttöä 300. Oikeaa käyttöä jossa akkua pureta liian tyhjäksi koskaan.

      Valmistaja kertoo usein akun lataus/purku määristä. Pdf tekniset tiedot valmistajan sivuilla. Varta, exide, bosch.

      Vertaamaan ja kysymään viestillä valmistajalta.


      Kannattaa laittaa paperille laitteiden virrankulutus joihin tarvitsee virtaa, katsoa mikä riittää ja saako miten ladattua.

      • Anonyymi

        Kai nyt 200A riittää veneen kuin veneen sähkönkulutukselle.


    • Anonyymi

      Esim varta professional deep cycle LAD akku.

      Dual purpose nimen akun lataus/purku kesto paljon huonompi. Tätä en itse ostaisi.

      Jostain syystä suomalaiset akku kaupat kauppaavat vain tätä. Eivätkä parasta ja käytännöllisintä.

      • Anonyymi

        On dual purposella käyttökohteensa. Kun tarvitaan suuria käynnistysvirtoja mutta myös syväpurkua esim jääkaapille tai kalakaiulle tarvitaan kaksi erillistä akkua tai dual purpose. Pieneen veneeseen ei välttämättä haluta painon ja tilankäytön takia kahta akkua. Suomessa on paljon pieniä veneitä ja siksi niitä dual akkuja myydään. Ostaisin.


    • Anonyymi

      Akuissa on valtavia eroja hinnassa ja laadussa. AGM on vain yksi määre akussa. Se ei takaa mitään kestävyydestä.

      Onko erityinen syy haluta juuri AGM?

      • Anonyymi

        Erityinen syy voi olla kyljelleen asennus, happovuotojen pelko tai hankala asennuspaikka joka käytännössä edellyttää huoltovapautta. Sinänsä AGM:ät ja muut suljetut lyijyakut ovat käytännössä usein lyhytikäisempiä kuin huollettavat (ja huolletut) avoimet lyijyakut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Erityinen syy voi olla kyljelleen asennus, happovuotojen pelko tai hankala asennuspaikka joka käytännössä edellyttää huoltovapautta. Sinänsä AGM:ät ja muut suljetut lyijyakut ovat käytännössä usein lyhytikäisempiä kuin huollettavat (ja huolletut) avoimet lyijyakut.

        Juuri näin, mutta oliko tässä tapauksessa joku syy valit AGM. Useilla tuntuu olevan harhaluulo, että se on pitkäikäisempi lähtökohtaisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin, mutta oliko tässä tapauksessa joku syy valit AGM. Useilla tuntuu olevan harhaluulo, että se on pitkäikäisempi lähtökohtaisesti.

        No se on pitkäikäisempi kuin avoin lyijyakku jonka huolto on laiminlyöty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No se on pitkäikäisempi kuin avoin lyijyakku jonka huolto on laiminlyöty.

        Mutta lyhytikäisempi tuntuu usein käytännössä olevan. Ilmeisesti AGM:t pääsevät usein kuivumaan purjeveneissä. Varsin usein kuulee muutamassa vuodessa hyytyneistä AGM-akuista. Niihinhän ei voi nestettä lisätä, jos tuo päästelee kaasuja ulos ylipaineventtiilistä eli regenerointikspasiteetti ylitetään liian suurella latausvirralla tai -jännitteellä. Avoakku tokenee tuosta vettä lisäämällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta lyhytikäisempi tuntuu usein käytännössä olevan. Ilmeisesti AGM:t pääsevät usein kuivumaan purjeveneissä. Varsin usein kuulee muutamassa vuodessa hyytyneistä AGM-akuista. Niihinhän ei voi nestettä lisätä, jos tuo päästelee kaasuja ulos ylipaineventtiilistä eli regenerointikspasiteetti ylitetään liian suurella latausvirralla tai -jännitteellä. Avoakku tokenee tuosta vettä lisäämällä.

        Ei se avoakkukaan siitä enää tokene jos kennoissa on levyt paljaana.


    • Anonyymi

      Akkukengillä ei ole merkitystä kunhan niiden läpi menee riittävästi virtaa. Käynnistys syö sitä eniten, muussa käytössä ei ole ihan niin tarkkaa.

      Tärkeintä on, että akkukengät ovat puhtaat ja tiukasti kiinni.

      • Anonyymi

        Minulla akunkengät on sellasta "linkku" mallia, eli niissä on tiukka pikalukitus joka painetaan kädellä alas. Pidän hyvänä asiana vaivatonta irrotusta / kiinnitystä. Joskus voi olla kiirekkin irrottaa akut, jonkun laitteen kärytessä esim. Voi välttyä tulipalolta kun saa nopsaan akut irti. Jotain voi olla kytkettynä ohi päävirtakytkimenkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla akunkengät on sellasta "linkku" mallia, eli niissä on tiukka pikalukitus joka painetaan kädellä alas. Pidän hyvänä asiana vaivatonta irrotusta / kiinnitystä. Joskus voi olla kiirekkin irrottaa akut, jonkun laitteen kärytessä esim. Voi välttyä tulipalolta kun saa nopsaan akut irti. Jotain voi olla kytkettynä ohi päävirtakytkimenkin.

        Niitä linkkujakin on laadullisesti monta sorttia. Osa ihan päteviä ja osa on parempi jättää kauppaan.


    • Anonyymi

      Pari kysymystä.
      Onko sinulla hupiakku ja käynnistysakku erikseen?
      Moottori- vai purjevene?
      Miten lataat akut?

      • Anonyymi

        Purjevene ja on starttiakku erikseen. Kone lataa molempia ja lisäksi on 100W paneeli lataamassa hupiakkuja.
        Akut on tosiaan vähän ikävässä paikassa ja ostaisin mahdollisimman huoltovapaat akut. Nykyiset Vartan mitkä lie ”huoltovapaat” vapaa-ajanakut näytti kestävän 4 kautta hyvin, mutta viime kauden lopussa puhti loppui. Pystyasennossa ja nätisti ne siellä koteloissaan ovat, että sikäli voisi joku muukin akku kuin agm olla vaihtoehto. Mutta pääsy akkuihin vaatii punkan räjäyttämisen lisäksi voimistelutaustaa jotta saa taiteltua itsensä nelinkerroin, se alkaa olemaan tässä iässä jo kynnyskysymys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Purjevene ja on starttiakku erikseen. Kone lataa molempia ja lisäksi on 100W paneeli lataamassa hupiakkuja.
        Akut on tosiaan vähän ikävässä paikassa ja ostaisin mahdollisimman huoltovapaat akut. Nykyiset Vartan mitkä lie ”huoltovapaat” vapaa-ajanakut näytti kestävän 4 kautta hyvin, mutta viime kauden lopussa puhti loppui. Pystyasennossa ja nätisti ne siellä koteloissaan ovat, että sikäli voisi joku muukin akku kuin agm olla vaihtoehto. Mutta pääsy akkuihin vaatii punkan räjäyttämisen lisäksi voimistelutaustaa jotta saa taiteltua itsensä nelinkerroin, se alkaa olemaan tässä iässä jo kynnyskysymys.

        Akkukeskustelu menee usein siihen, että mikä akku kestää.

        Epäilen, että kyse ei ole kuitenkaan akkutyypeistä vaan niiden käytöstä. Kun puhutaan lyijyakuista, niiden erot ovat lopulta hyvin pienet.

        Joku akku voi kestää useamman tyhjennyksen ja vähän pienempään varaukseen, mutta mikään lyijyakku ei kestä pitkään edes puoleen varaukseen tyhjentämistä.

        Niin pitkään, kun ei osta akkuja alahyllyltä, kannattaa sijoittaa varauskykyyn enemmän rahaa kuin akkutyyppiin.

        Käytän kuorma-auton käynnistysakkuja ja ne ovat kestäneet yli 10 vuotta. Niitä ei ole tyhjennetty koskaan alle 70% eikä ne ole pitkään vajaalla varauksella. Vettä lisään kerran vuodessa.

        Jos akut ovat hankalassa paikassa, niin huoltovapaus on etu, mutta ei veden lisääminen ole hankalaa. Samalla näkee akkujen kennojen kuntoakin eli onko kuivunut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Akkukeskustelu menee usein siihen, että mikä akku kestää.

        Epäilen, että kyse ei ole kuitenkaan akkutyypeistä vaan niiden käytöstä. Kun puhutaan lyijyakuista, niiden erot ovat lopulta hyvin pienet.

        Joku akku voi kestää useamman tyhjennyksen ja vähän pienempään varaukseen, mutta mikään lyijyakku ei kestä pitkään edes puoleen varaukseen tyhjentämistä.

        Niin pitkään, kun ei osta akkuja alahyllyltä, kannattaa sijoittaa varauskykyyn enemmän rahaa kuin akkutyyppiin.

        Käytän kuorma-auton käynnistysakkuja ja ne ovat kestäneet yli 10 vuotta. Niitä ei ole tyhjennetty koskaan alle 70% eikä ne ole pitkään vajaalla varauksella. Vettä lisään kerran vuodessa.

        Jos akut ovat hankalassa paikassa, niin huoltovapaus on etu, mutta ei veden lisääminen ole hankalaa. Samalla näkee akkujen kennojen kuntoakin eli onko kuivunut.

        Laatu eron voi päätellä myös akun painosta, saman Ah omaavien akkujen painoa vertailemalla, voi saada paksummilla levyillä laadukkaamman akun.

        Toinen seikka on miten levyt ovat tuettu ja kiinnitetty. Laatuakussa ne ovat luonnollisesti paremmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laatu eron voi päätellä myös akun painosta, saman Ah omaavien akkujen painoa vertailemalla, voi saada paksummilla levyillä laadukkaamman akun.

        Toinen seikka on miten levyt ovat tuettu ja kiinnitetty. Laatuakussa ne ovat luonnollisesti paremmin.

        Monet asiat voivat olla paremmin, mutta jos akkua käyttää väärin, se ei kestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laatu eron voi päätellä myös akun painosta, saman Ah omaavien akkujen painoa vertailemalla, voi saada paksummilla levyillä laadukkaamman akun.

        Toinen seikka on miten levyt ovat tuettu ja kiinnitetty. Laatuakussa ne ovat luonnollisesti paremmin.

        Tuo on totta vain, jos lisääntynyt paino käytetään lyijyyn,

        Annan todellisen esimerkin muualta, mutta se kertoo innovaatiokyvystä:
        Patjan kestävyyttä on pystynyt ennustamaan vaaahdon tiheydellä. Mitä painavampaa vaahtoa, sitä pitkäikäisempi patja.
        Asiakkaat alkoivat vaatimaan painavampaa vaahtoa, mutta se lisää hintaa.
        Kauko-Idässä hoksattiin, että painoa on halvinta lisätä laittamalla kiveä vaahtoon. Sillä sai tiheyden nousemaan, mutta käyttöikään se vaikutti heikentävästi.

        Akun paino voi kertoa laadusta, mutta se voi kertoa myös sen puuttesta.


    • Anonyymi

      Kokemusta 3 AGM akku merkistä

      Victron 2 x 260ah olivat 5 vuotta käytössä ja hyvät, niin kuin olisi pitänytkin olla, myin veneen.

      Varta dual startti akuissa + peräpotkuri käytössä, nyt 6 vuotta ja ovat ihan iskussa lepo jännit 12, 86v usean päivn jälkeenkin10/10

      Keula ja ankkuri vinssi 2 x 120Ah lifeline akut ovat premium prändi ja ovat nyt 12 vuotta ja ihan hyvässä kunnossa, mutta ei täydessä iskussa 8/10.

      Käyttö akut 4 x 120ah 6v yhdistetty 12V myös 12 vuotta ikää ja ovat hyvässä kunnossa 9/10.
      Lifeline premium akut.

      Vartat on edullisia ja laadukkaita, mutta kyllä nuo lifelinet ovat todistaneet laadun, ovat kyllä arvokkaat, ovat ensiasennusakut veneessäni.

      https://www.flinkenberg.fi/energy/lifeline/

      • Anonyymi

        Ei ollut varta kun Exide dual


    • Anonyymi

      Hirveitä Ah-määriä teillä on veneissä....

      Mulla on starttiakkuna Exide 56Ah AGM-akku, sille CTEK 7A laturi.
      Käyttöakkuna 110Ah Victron geeli, sille laturina CTEK M200 (15A) laturi.

      Aurinkopaneelia ei ole, kun ei se oikein mihinkään mahdu - liukuluukulla ei ole tallia eikä luukun ikkunaa viitsi peittää, ettei kabiini muutu pimeämmäksi luukun ollessa kiinni.

      Laidalla paneelin roikottaminen kuulemma rikkoo joustavankin paneelin ja tietysti sehän on mutkaisilla väylillä aina sillä veteen päin olevalla laidalla....

      Veneessä on 50 litran kylmäboksi Dometicin CU55-koneikolla, plotteri, VHF, Reiskan tuulimittari sekä loki/kaikuyhdistelmä, Reiskan pinnapilotti kauko-ohjaimella, 2KW Eberspächer (jota ei tosin kesällä käytetä), soitin, painevesisysteemit ja sisä- sekä kulkuvalot ledeillä.

      Kulussa virtaa vie käytännössä mittaristot, pilotti ja VHF sekä kylmäboksi.
      110Ah akku riittää hyvin pariksi vuorokaudeksi, jos koneella ajetaan 10-15min päivän alussa ja lopussa.
      Tietysti jos yöksi mennään satamaan, jossa veneen saa maasähköön, virta ei lopu ikinä.

      Joku 50W paneeli tuottaisi päiväsaikaan suunnilleen kylmäboksin kulutuksen verran, silloin 110Ah riittäisi lähes kolmen päivän käyttöön tällä käytöllä.

      Tietysti akkapasiteettia voisi laittaa enemmänkin, mutta vene painaa 2300kg ja jos siihen tunkee 200kg akkuja, homma menee pelleilyksi. Salkkugenu painaisi 25kg....

      • Anonyymi

        Akut on sen mukaiset mitä pitää olla, kun on sähkö härveleitä.

        Esim startti akku mitoitus tulee kone valmistajalta 6 litran diesel ei hörähdä tulille 56Ah akulla tai en ole varma, tehdas on määritellyt yli 200Ah.

        Ankkurivinssi tai keulapotkuri imevät virtaa käytettäessä rajusti, joten akkuja on oltava riittävät, etteivät releet hitsaa kiinni.


    • Anonyymi

      ....lisäyksenä edelliseen - 300Ah litiumakulla vapauttaisi itsensä sähkön riittävyyden miettimisestä kerralla, mutta parin tonnin hinta hirvittää - ei se litiumpatterikaan ikuinen ole.

      • Anonyymi

        Kannattaa ehkä rakentaa mielummin vaikka 3 x 100Ah niin ei ole koko systeemi vainaa, jos joku kennoista simahtaa, niin voi vaihtaa yhden ehkä tai sitten ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa ehkä rakentaa mielummin vaikka 3 x 100Ah niin ei ole koko systeemi vainaa, jos joku kennoista simahtaa, niin voi vaihtaa yhden ehkä tai sitten ei.

        Tai 1 x 300Ah jossa kaikki liitokset on avattavissa ja voi vaihtaa vaikka kennon kerrallaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai 1 x 300Ah jossa kaikki liitokset on avattavissa ja voi vaihtaa vaikka kennon kerrallaan.

        Onko tuollaisia kaupan vai tee se itse stylellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko tuollaisia kaupan vai tee se itse stylellä.

        On niitä monelta pikkupajalta, esim. Liontron Saksassa.


      • Anonyymi

        Akku ei tuota sähköä vaan se varastoi sitä.
        Vaikka olisi kuinka idot akut, niin ne menevät hajalla, jos lataaminen ei riitä


    • Anonyymi

      ....ja mitä vittua tekee salkkugeneraattorilla, kun veneen moottorissa on 75A laturi.

      • Anonyymi

        Siivoappa suutasi, kiitos.

        Ehkä sinä et tee, mutta joku muu kyllä.

        Itselläni 160A laturi pääkoneessa ja 5kW koteloitu vesijäädytteinen diesel genu jotta saa 230V jolla voi ladata tietysti akkuja.

        Idea on siinä, että pääkonetta ei voi käyttää vain akkujen latukseen, koska ilman kuormaa kone alkaa kärsiä monista ongelmista, kuten ohipuhalluksesta, lasittumisesta, karstoittumisesta yms. Joka päivä ei välttämättä ole ajo päivä.

        Toiseksi laturille ilmoitettu A määrä on max tuotto, joka vaatii määrätyn kierros alueen ylläpitämistä ja omassa laturissa se olisi koneelle noin 2000 rmp kun max rmp 2700. Olisi se lystikästä huudattaa konetta ilman vetoa 2000 rmp kuluisi polttoainettakin rutkasti vs apukone


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siivoappa suutasi, kiitos.

        Ehkä sinä et tee, mutta joku muu kyllä.

        Itselläni 160A laturi pääkoneessa ja 5kW koteloitu vesijäädytteinen diesel genu jotta saa 230V jolla voi ladata tietysti akkuja.

        Idea on siinä, että pääkonetta ei voi käyttää vain akkujen latukseen, koska ilman kuormaa kone alkaa kärsiä monista ongelmista, kuten ohipuhalluksesta, lasittumisesta, karstoittumisesta yms. Joka päivä ei välttämättä ole ajo päivä.

        Toiseksi laturille ilmoitettu A määrä on max tuotto, joka vaatii määrätyn kierros alueen ylläpitämistä ja omassa laturissa se olisi koneelle noin 2000 rmp kun max rmp 2700. Olisi se lystikästä huudattaa konetta ilman vetoa 2000 rmp kuluisi polttoainettakin rutkasti vs apukone

        On mukava nähdä, että joku muukin puuttuu täällä viljeltävään kielen käyttöön.
        Toivoisin että moni muukin ns. kunnon kansalainen jaksaisi antaa palautetta huonosta käytöksestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siivoappa suutasi, kiitos.

        Ehkä sinä et tee, mutta joku muu kyllä.

        Itselläni 160A laturi pääkoneessa ja 5kW koteloitu vesijäädytteinen diesel genu jotta saa 230V jolla voi ladata tietysti akkuja.

        Idea on siinä, että pääkonetta ei voi käyttää vain akkujen latukseen, koska ilman kuormaa kone alkaa kärsiä monista ongelmista, kuten ohipuhalluksesta, lasittumisesta, karstoittumisesta yms. Joka päivä ei välttämättä ole ajo päivä.

        Toiseksi laturille ilmoitettu A määrä on max tuotto, joka vaatii määrätyn kierros alueen ylläpitämistä ja omassa laturissa se olisi koneelle noin 2000 rmp kun max rmp 2700. Olisi se lystikästä huudattaa konetta ilman vetoa 2000 rmp kuluisi polttoainettakin rutkasti vs apukone

        Voi sitä vähän pienemmälläkin tuotolla latailla ja moottorin melu peitetään musiikilla. Akkujen täyttyminen kestää tyhjäkäynnillä vähän pidempään mutta kun ei mihinkään ole kiire. Pistää vaihteen päälle niin tulee sopivasti tuottoa ja kuormaa. Samalla tiskipaskavedet huuhtoutuu ulapalle.


      • Anonyymi

        Salkkugenerasttori on kätevä ja hiljainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On mukava nähdä, että joku muukin puuttuu täällä viljeltävään kielen käyttöön.
        Toivoisin että moni muukin ns. kunnon kansalainen jaksaisi antaa palautetta huonosta käytöksestä.

        Huonoa käytöstä on että höpistään totaalisesti ohi aiheen joka tässä tapauksessa on AGM akkujen erot.

        T. Huonokäytöksinen ns. kunnon kansalainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On mukava nähdä, että joku muukin puuttuu täällä viljeltävään kielen käyttöön.
        Toivoisin että moni muukin ns. kunnon kansalainen jaksaisi antaa palautetta huonosta käytöksestä.

        Taidat olla se lipunlaskija purjehduspalstalta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taidat olla se lipunlaskija purjehduspalstalta

        Sinulla taitaa olla harhaluuloisuushäiriö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On mukava nähdä, että joku muukin puuttuu täällä viljeltävään kielen käyttöön.
        Toivoisin että moni muukin ns. kunnon kansalainen jaksaisi antaa palautetta huonosta käytöksestä.

        Harvinaisen hyvän provon kirjoitit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huonoa käytöstä on että höpistään totaalisesti ohi aiheen joka tässä tapauksessa on AGM akkujen erot.

        T. Huonokäytöksinen ns. kunnon kansalainen.

        Tulin kattelee samaa tänne. Hyvää keskustelua. Mutta missä vastaukset ketjun aloittajalle?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tulin kattelee samaa tänne. Hyvää keskustelua. Mutta missä vastaukset ketjun aloittajalle?

        Ei ilmeisesti kukaan osaa vastata... tai no erot löytyy spekseistä ja hintalapuista (aika turha niitä tänne luetella), mutta parasta on mahdoton mennä sanomaan kun muuttujia on niin monia.


    • Anonyymi

      Valmistajathan voivat luvata akuistaan melkein mitä tahansa.

      Todelliset suoritusarvot paljastuvat vasta käytössä - ja toisinaan saatat saada kaupasta vanhentuneen akun jos et katso valmistuskuukauden leimaa - tai maanantaikappaleen.


      Kaikki akut - poislukien jotkut Vartan mallit ja Sloveniassa oleva TAB sekä Sznajder Puolasta taitavat olla tällä hetkellä ainoat eurooppalaiset akkuvalmistajat.
      Loput patterit tulevat järjestään Kiinasta.

      Asian vierestä - TAB-akkuja myydään Suomessa esimerkiksi 200Ah litiumakku maksaa kotimaisessa akkukaupassa päälle 1500€. Saman akun saa EBaysta 900 eurolla + ilmainen rahti - ja tullia+alvia ei tietenkään mene, sillä Slovenia kuuluu EU:hun.

      Alkuperäiseen kysymykseen - aivan sama, ostatko kalliin merkkiakun (AGM) vai halvemman.
      Joka tapauksessa homma on lottoamista. Akun kestoikään vaikuttaa eniten purkusyvyys ja syklien määrä.
      Pitkäikäisen (lue: 5-8 vuotta) halutessaan on akkutyypistä riippumatta hankittava akkukapasiteettia riittävästi, jotta purkusyvyydet pysyvät kurissa. Litiumakku salliii jopa 90% purkamisen ja kestää pidempään kuin lyijyakku.

      Agm ottaa varausta "tavallista" akkua nopeammin vastaan ja asennusasento on vapaa, mutta ei sekään ole sen immuunimpi syväpurkaukselle kuin tavallinen avoin akkukaan.
      Muutamalla 90% purkauksella tai parin kuukauden alle 70% varaustilassa pitäminen tuhoaa AGM- akun siinä kuin tavallisenkin akun.

      Ja muuten se litiumakkukin pitää varastoida täyteen varattuna ja sitä pitäisi purkaa ja ladata pidemmän varastoinnin aikana muutamaan otteeseen tai käyttöikä lyhenee radikaalisti.

      Laita veneeseesi 400Ah akkukapasiteettia ja pura siitä enintään 150Ah kerralla, niin voit odottaa 10 vuoden kestoikää lyijyakustolla ennen kapasiteetin putoamista alle 70% alkuperäisestä.
      Lisäksi akku pitää aina varastoida täyteen varattuna viileässä tai jopa pakkasessa.
      Lämpö tuhoaa akun nopeasti samoin kuin osittain varattuna pitäminenkin. AGM ei kestä yhtään sen paremmin kuin vesiakkukaan.

      Sen ainoat edut ovat nopea varauksen vastaanottokyky ja vapaa asennusasento.
      Geeliakku (vapaa asennusasento siinäkin) puolestaan kestää jopa 80% syväpurkausta (ns, "merkkiakku") sen 500 sykliä, mutta sekin on pian tuon jälkeen ladattava täyteen verkkolaturilla (moottorin laturi ei lataa akkuja koskaan 100% varaustasoon).

      Käytännössä kukaan ei noita syklejä laske, eikä veneessä vertailukelpoisia tilastoja saa mistään, kun identtisiä varaus/purkaussyklejä ei ole.

      Periaatteessa siis jos virrantarpeesi on vaikka 100Ah päivä, tarvitset siihen 300Ah kapasiteetin akkutyypistä riippumatta - litiumakun tapauksessa riittää 130-150Ah.

      Kiinalaisten litiumakkujen takuut ovat tyypillisesti 1-2 vuotta ja esimerkiksi BMS:n rikkoutuessa akulla ei tee mitään, ellet ole elektroniikka-asiantuntija, joka löytää ja vaihtaa rikkoutuneen komponentin. Kiinalaisessa elektroniikassa taas merkinnät ovat mitä sattuu eikä noista vastuksista ja mikropiireistä ota pirukaan selvää, mitkä niiden speksit ovat.

      AGM-akkuihin taas palatakseni todettakoon, että osta mitkä akut hyvänsä, mutta älä usko valmistajien "speksejä", niitä ei kukaan valvo eikä laboratoriotestaa. Laadussa on heittoja samankin valmistajan tuotteiden sisällä ja maanantaikappaleen sattuessa käteen akun käyttöikä jää lyhyeksi.
      Periaatteessa kulutusakkuna AGM:stä ei ole mitään sellaista hyötyä, mitä tavallinen "huoltovapaa" akku ei tarjoaisi. Paino on sama kuin muissakin akuissa, joten halvalla "Marine"-akulla säästää itsensä monelta harmilta vaikka joutuisi parin-kolmen vuoden välein ne uusimaankin.

      Kalliin merkkiakun levitessä vitutus syö miestä.
      Ikuista akkua ei olekaan ja jos painon haluaa pitää kurissa, ainoastaan litiumpatterilla pääsee painonsäästöön ja isoon kapasiteettiin.
      Kestoiästä ei niidenkään tapauksessa ole takeita.

      • Anonyymi

        Onhan kestoiästä takeita. Valmistajan takuu.


      • Anonyymi

        Huoltovapaankin nesteakun elinikä lyhenee jos se on kallellaan pidempiä aikoja kuten purjeveneessä voi olla.

        AGM on rakenteellisesti tukevampi, parempi tärinänkesto, levyt eivät pääse kosketuksiin (oikosulkuun) toistensa kanssa. Happojen vuotoriskiä ei myöskään ole.

        Kiinanlitiumien vikaantuneen bms:n komponentteja ei tarvitse ihmetellä kun vaihtaa koko bms:n.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan kestoiästä takeita. Valmistajan takuu.

        Takuu ei takaa sitä, etteikö akku voi levitä.
        Ja kyllä myyjä keksii hajoamisen syyksi "käyttäjän virheellisen toiminnan", jos kyseessä on kallis patteri ja valmistaja Kiinassa - ts. myyjä joutuisi kärsimään nahoissaan tappiot.

        "Merkkiakkujen" kohdalla taas takuusta ei ole yleensä hyötyä, kyllä se patteri sen pari vuotta toimii, jos sitä ei ihan tietoisesti riko.

        Usein vaan se Motonetin Sznajderkin toimii sen neljä-viisi vuotta ja maksaa sen sataneljäkymppiä kappale (painoa 23,6kg kappale =57 kg ja risat).

        Samantehoinen Victron AGM 110Ah maksaa 389€ (painoa 32kgx2 =64 kg) ja sen takuu on kaksi vuotta kuten Sznajderillakin.

        Tällä matematiikalla jos oletetaan Sznajderin kestoiäksi vaikka neljä vuotta, Victronin pitäisi kestää vähintään 11-12 vuotta jotta oltaisiin tasoissa hankintahinnan suhteen.
        Kestääkö - ottakaa selvää.

        Varauksen vastaanottokyky on tottakai Victronilla parempi ja varmaan syväpurkauksen kestokin. Mutta sen syväpurkamisen sijaan fiksumpi veto on varata sitä akkukapasiteettia niin, ettei syväpurkaustilanteita tule.

        Ja siinä pelissä se Szanjerdkin kestää hyvin suurella todennäköisyydellä syväpurkamatta ja asiallisesti lataamalla vähintään viisi vuotta - eikä maksa paljon mitään per päivä laskettuna.
        Ja onhan niitä muitakin vaihtoehtoja:

        Kahden Sznajderin 100Ah:n (278 € yhteensä) tai kahden Victronin 110Ah AGM:n (778€ yhteensä) sijaan voit ostaa vaikka Exide Dual AGM EP2100 240Ah akun, j(paino 70kg) josta saat tehoja ulos suunnilleen saman verran kuin noista kahdesta Sznajderista tai Victroneista akun vaurioitumatta. 539€ hintaan näyttää Moponetti noita myyvän.

        Kestoikä ja suoritusarvot käytännössä ovat arvoitus. Takuu Exidellä on 1 vuosi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huoltovapaankin nesteakun elinikä lyhenee jos se on kallellaan pidempiä aikoja kuten purjeveneessä voi olla.

        AGM on rakenteellisesti tukevampi, parempi tärinänkesto, levyt eivät pääse kosketuksiin (oikosulkuun) toistensa kanssa. Happojen vuotoriskiä ei myöskään ole.

        Kiinanlitiumien vikaantuneen bms:n komponentteja ei tarvitse ihmetellä kun vaihtaa koko bms:n.

        Missä näitä BMS:iä myydään?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä näitä BMS:iä myydään?

        Kaiken maailman Amazonit sun muut kiinanroinaa myyvät tahot netissä. Voihan koko akkupaketin rakentaa itse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Takuu ei takaa sitä, etteikö akku voi levitä.
        Ja kyllä myyjä keksii hajoamisen syyksi "käyttäjän virheellisen toiminnan", jos kyseessä on kallis patteri ja valmistaja Kiinassa - ts. myyjä joutuisi kärsimään nahoissaan tappiot.

        "Merkkiakkujen" kohdalla taas takuusta ei ole yleensä hyötyä, kyllä se patteri sen pari vuotta toimii, jos sitä ei ihan tietoisesti riko.

        Usein vaan se Motonetin Sznajderkin toimii sen neljä-viisi vuotta ja maksaa sen sataneljäkymppiä kappale (painoa 23,6kg kappale =57 kg ja risat).

        Samantehoinen Victron AGM 110Ah maksaa 389€ (painoa 32kgx2 =64 kg) ja sen takuu on kaksi vuotta kuten Sznajderillakin.

        Tällä matematiikalla jos oletetaan Sznajderin kestoiäksi vaikka neljä vuotta, Victronin pitäisi kestää vähintään 11-12 vuotta jotta oltaisiin tasoissa hankintahinnan suhteen.
        Kestääkö - ottakaa selvää.

        Varauksen vastaanottokyky on tottakai Victronilla parempi ja varmaan syväpurkauksen kestokin. Mutta sen syväpurkamisen sijaan fiksumpi veto on varata sitä akkukapasiteettia niin, ettei syväpurkaustilanteita tule.

        Ja siinä pelissä se Szanjerdkin kestää hyvin suurella todennäköisyydellä syväpurkamatta ja asiallisesti lataamalla vähintään viisi vuotta - eikä maksa paljon mitään per päivä laskettuna.
        Ja onhan niitä muitakin vaihtoehtoja:

        Kahden Sznajderin 100Ah:n (278 € yhteensä) tai kahden Victronin 110Ah AGM:n (778€ yhteensä) sijaan voit ostaa vaikka Exide Dual AGM EP2100 240Ah akun, j(paino 70kg) josta saat tehoja ulos suunnilleen saman verran kuin noista kahdesta Sznajderista tai Victroneista akun vaurioitumatta. 539€ hintaan näyttää Moponetti noita myyvän.

        Kestoikä ja suoritusarvot käytännössä ovat arvoitus. Takuu Exidellä on 1 vuosi.

        Jos takuuta kaipaa ei kannata ostaa kiinanihmettä ebaysta vaan joltain paikalliselta jonka tiskille sen hajonneen voi kantaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaiken maailman Amazonit sun muut kiinanroinaa myyvät tahot netissä. Voihan koko akkupaketin rakentaa itse.

        Ja mitä maksaa, kun ostat kotelon, BMS:n ja kennot erikseen verrattuna valmiiseen akkuun?
        Tein itse ja säästin?

        -Savun hälvettyä tarkistakaa kytkennät-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja mitä maksaa, kun ostat kotelon, BMS:n ja kennot erikseen verrattuna valmiiseen akkuun?
        Tein itse ja säästin?

        -Savun hälvettyä tarkistakaa kytkennät-

        Jos osaa ja ottaa harrastuksena eikä laske tuntiliksaa itselleen niin tulee halvemmaksi. Takuuasiatkin on aika yksinkertaisia kun mitään takuuta omalle työlle ei ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos osaa ja ottaa harrastuksena eikä laske tuntiliksaa itselleen niin tulee halvemmaksi. Takuuasiatkin on aika yksinkertaisia kun mitään takuuta omalle työlle ei ole.

        Joo minäkin taidan ostaa S-Mersun osina kiinakaupasta, kasaan itse ja säästän.


        Itse asiassa muutaman toisten hylkäämän autonromun olen noilla opeilla kasannut.

        Sen opin, että mitään en säästänyt ja sen, että sen ajan, mikä rakentamiseen menee, voi käyttää paremminkin.
        Vaikka rakentamalla itselleen jotain oikeasti kivaa. Litiumakussa ei ole mitään kivaa.
        Vähän samaa kuin jos säästäisi ompelemalla itselleen kalsarit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo minäkin taidan ostaa S-Mersun osina kiinakaupasta, kasaan itse ja säästän.


        Itse asiassa muutaman toisten hylkäämän autonromun olen noilla opeilla kasannut.

        Sen opin, että mitään en säästänyt ja sen, että sen ajan, mikä rakentamiseen menee, voi käyttää paremminkin.
        Vaikka rakentamalla itselleen jotain oikeasti kivaa. Litiumakussa ei ole mitään kivaa.
        Vähän samaa kuin jos säästäisi ompelemalla itselleen kalsarit.

        Täysin eri asia. Tarvikkeiden valitsemiseen ja tilaamiseen menee puolisen tuntia ja kun paketti on perillä menee kasaamiseen pauttiarallaa tunti. Saat juuri sen kokoisen ja muotoisen akkupaketin kuin tarvitset. Ei se ole mitään rakettitiedettä. Tekniikkalegojen kasaaminen on haastavampaa. Eikä sitä akkupakettia mistään toisten hylkäämistä romuista (vaikka käytetyistä porakoneakuista) tarvitse kasata vaikka mahdollista onkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo minäkin taidan ostaa S-Mersun osina kiinakaupasta, kasaan itse ja säästän.


        Itse asiassa muutaman toisten hylkäämän autonromun olen noilla opeilla kasannut.

        Sen opin, että mitään en säästänyt ja sen, että sen ajan, mikä rakentamiseen menee, voi käyttää paremminkin.
        Vaikka rakentamalla itselleen jotain oikeasti kivaa. Litiumakussa ei ole mitään kivaa.
        Vähän samaa kuin jos säästäisi ompelemalla itselleen kalsarit.

        Käyttäisit sitten sen aikasi paremmin etkä notkuisi täällä laukomassa typeriä kommentteja. Kiinalainen lapsikin osaa kasata akkupaketin mutta muut käärii voitot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käyttäisit sitten sen aikasi paremmin etkä notkuisi täällä laukomassa typeriä kommentteja. Kiinalainen lapsikin osaa kasata akkupaketin mutta muut käärii voitot.

        No niin, voisitko laittaa linkkejä, mistä niitä kennoja ja BMS:siä saa niin, että rakentamasi akusto on halvempi suhteessa saman ampeerituntimäärän valmiiseen kiinalaiseen?

        Nopealla vilkaisulla 1kpl 105Ah/3.2V kennoja maksaa parisataa euroa + tullit+rahti+alvit.

        Siinä sinulla on 3.2V akku. Osta niitä neljä, kytke sarjaan ja sitten on 12,8V 105Ah.
        Vielä puuttuu BMS ja ehkä olisi kiva kasata ne kennot johonkin Bilteman akkulaatikkoon?

        Meinaan että tonnilla saa kotiovelle 200Ah eurooppalaisen litiumakun kahden vuoden tehdastakuulla.

        Voihan olla, että jostain AliExpressistä saa halvalla kennoja. Rahat maksettuasi sitten sormet kainaloita myöten ristiin, tuleeko sieltä koskaan mitään ja jos tulee, tuleeko saippuaa, käytettyjä naistenvaatteita vai kenties tilaamasi kennot - joista saattaa puolet olla valmiiksi rikki :).

        EBaysta ei löydy "halpoja" litiumkennoja Euroopasta mistään. Ja jos tilaat ne rapakon takaa tai Kiinasta, rahti+ tulli + alv päälle ja se, että joudut itse maksamaan palautuksen.

        Voi toki olla, että oikeasti halpoja kennojakin jostain saa. Olisi kiva nähdä niitä linkkejä, mistä?
        Sitten me kaikki voimme rakentaa 400Ah litiumakustot veneisiimme :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No niin, voisitko laittaa linkkejä, mistä niitä kennoja ja BMS:siä saa niin, että rakentamasi akusto on halvempi suhteessa saman ampeerituntimäärän valmiiseen kiinalaiseen?

        Nopealla vilkaisulla 1kpl 105Ah/3.2V kennoja maksaa parisataa euroa tullit rahti alvit.

        Siinä sinulla on 3.2V akku. Osta niitä neljä, kytke sarjaan ja sitten on 12,8V 105Ah.
        Vielä puuttuu BMS ja ehkä olisi kiva kasata ne kennot johonkin Bilteman akkulaatikkoon?

        Meinaan että tonnilla saa kotiovelle 200Ah eurooppalaisen litiumakun kahden vuoden tehdastakuulla.

        Voihan olla, että jostain AliExpressistä saa halvalla kennoja. Rahat maksettuasi sitten sormet kainaloita myöten ristiin, tuleeko sieltä koskaan mitään ja jos tulee, tuleeko saippuaa, käytettyjä naistenvaatteita vai kenties tilaamasi kennot - joista saattaa puolet olla valmiiksi rikki :).

        EBaysta ei löydy "halpoja" litiumkennoja Euroopasta mistään. Ja jos tilaat ne rapakon takaa tai Kiinasta, rahti tulli alv päälle ja se, että joudut itse maksamaan palautuksen.

        Voi toki olla, että oikeasti halpoja kennojakin jostain saa. Olisi kiva nähdä niitä linkkejä, mistä?
        Sitten me kaikki voimme rakentaa 400Ah litiumakustot veneisiimme :)

        Et vain osaa etsiä.
        Euroopasta löytyy kennoja ja BMS'iä n. 50% valmista akkua halvemmalla.
        Taisi olla jopa 1 suomalainen kauppa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et vain osaa etsiä.
        Euroopasta löytyy kennoja ja BMS'iä n. 50% valmista akkua halvemmalla.
        Taisi olla jopa 1 suomalainen kauppa.

        Laita nyt linkkejä?`

        "Osaa etsiä" ei riitä. Parin tunnin netissä kahlaaminen ei tälläkään kertaa tuottanut tulokseksi halpoja litiumkennoja.

        Taitaa olla niin, että luulit sitä mainostekstiä "105Ah" Lithium Cell" 12-volttiseksi, mutta tajusit että se onkin vain yksi 3,2V kenno :).

        Jännä, ettei kukaan myy puoli-ilmaisia litiumkennoja näinä aikoina hahahahah!!!!

        Toinen juttu on, että ne halvat BMS:t joita netistä löytää muutamalla eurolla tai muutamalla kympillä, ovat tyypillisesti purkauskapasiteetiltaan muutaman ampeerin, reilulla satasella voi saada 40A BMS:n, joka ei esimerkiksi ankkurivinssin tai starttiakun tapauksessa riitä yhtään mihinkään.
        Ja luulen, että 7 euron BMS ei ole muutenkaan kovin toimiva ja pitkäikäinen.

        Mutta laita nyt linkkejä, kun niin kovasti jaksat väittää että halpoja kennoja ja BMS:iä on saatavilla jostain?

        Väitän, ettei tässäkään tapauksessa keisarilla ole vaatteita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laita nyt linkkejä?`

        "Osaa etsiä" ei riitä. Parin tunnin netissä kahlaaminen ei tälläkään kertaa tuottanut tulokseksi halpoja litiumkennoja.

        Taitaa olla niin, että luulit sitä mainostekstiä "105Ah" Lithium Cell" 12-volttiseksi, mutta tajusit että se onkin vain yksi 3,2V kenno :).

        Jännä, ettei kukaan myy puoli-ilmaisia litiumkennoja näinä aikoina hahahahah!!!!

        Toinen juttu on, että ne halvat BMS:t joita netistä löytää muutamalla eurolla tai muutamalla kympillä, ovat tyypillisesti purkauskapasiteetiltaan muutaman ampeerin, reilulla satasella voi saada 40A BMS:n, joka ei esimerkiksi ankkurivinssin tai starttiakun tapauksessa riitä yhtään mihinkään.
        Ja luulen, että 7 euron BMS ei ole muutenkaan kovin toimiva ja pitkäikäinen.

        Mutta laita nyt linkkejä, kun niin kovasti jaksat väittää että halpoja kennoja ja BMS:iä on saatavilla jostain?

        Väitän, ettei tässäkään tapauksessa keisarilla ole vaatteita.

        120Ah 3,2v kenno maksaa noin 82eur/kpl. 200A BMS 140eur. Tarvikkeisiin joku kymppi ja rahti Tsekistä reilut 30eur. Veroineen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        120Ah 3,2v kenno maksaa noin 82eur/kpl. 200A BMS 140eur. Tarvikkeisiin joku kymppi ja rahti Tsekistä reilut 30eur. Veroineen.

        Älä nyt vaan linkkiä laita!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä nyt vaan linkkiä laita!

        En tietenkään ala mainostamaan mitään tiettyä toimittajaa täällä kun lapsikin sen linkin tai vastaavan löytää minuutissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        120Ah 3,2v kenno maksaa noin 82eur/kpl. 200A BMS 140eur. Tarvikkeisiin joku kymppi ja rahti Tsekistä reilut 30eur. Veroineen.

        Tuossa näkyy olevan: https://www.mivvyenergy.cz/en/lifepo4-cells/136-cell-lifepo4-120ah-32v-higee.html


        Katso "maksuehdot"....ja ei muuta kuin onnea kaupoille hahahahah!!!!


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laita nyt linkkejä?`

        "Osaa etsiä" ei riitä. Parin tunnin netissä kahlaaminen ei tälläkään kertaa tuottanut tulokseksi halpoja litiumkennoja.

        Taitaa olla niin, että luulit sitä mainostekstiä "105Ah" Lithium Cell" 12-volttiseksi, mutta tajusit että se onkin vain yksi 3,2V kenno :).

        Jännä, ettei kukaan myy puoli-ilmaisia litiumkennoja näinä aikoina hahahahah!!!!

        Toinen juttu on, että ne halvat BMS:t joita netistä löytää muutamalla eurolla tai muutamalla kympillä, ovat tyypillisesti purkauskapasiteetiltaan muutaman ampeerin, reilulla satasella voi saada 40A BMS:n, joka ei esimerkiksi ankkurivinssin tai starttiakun tapauksessa riitä yhtään mihinkään.
        Ja luulen, että 7 euron BMS ei ole muutenkaan kovin toimiva ja pitkäikäinen.

        Mutta laita nyt linkkejä, kun niin kovasti jaksat väittää että halpoja kennoja ja BMS:iä on saatavilla jostain?

        Väitän, ettei tässäkään tapauksessa keisarilla ole vaatteita.

        Neljä 280Ah kennoa 730eur toimituskuluineen suomalaiselta toimittajalta...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alibabasta saa saman kennon 35 eurolla kulut. Ei muuta kuin kaverikimppatilausta tekemään.

        Itsekin tilannut AliBabasta kahdesti tavaraa. Toisella kerralla ei tullut mitään (myyjä katosi) toisella kerralla tuli pahvilaatikossa naisten huivi, rintsikat ja muovinen koiran lelu.
        Tilattuna oli ekalla kerralla robottiruohonleikkuri ja toisella kerralla kameradrone...

        Kannattaa tosiaan kerätä kimppa ja lähettää Kiinaan kerralla useampia tuhansia euroja.
        Saatte kerralla toisistanne ikuiset viholliset...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itsekin tilannut AliBabasta kahdesti tavaraa. Toisella kerralla ei tullut mitään (myyjä katosi) toisella kerralla tuli pahvilaatikossa naisten huivi, rintsikat ja muovinen koiran lelu.
        Tilattuna oli ekalla kerralla robottiruohonleikkuri ja toisella kerralla kameradrone...

        Kannattaa tosiaan kerätä kimppa ja lähettää Kiinaan kerralla useampia tuhansia euroja.
        Saatte kerralla toisistanne ikuiset viholliset...

        Kolmas kerta toden sanoo. Usko pois :D

        Oikeasti et noita kahta tilausta koskaan tehnyt. Suomalainen ei kehtaisi edes anonyymisti myöntää tulleensa huijatuksi - kahdesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kolmas kerta toden sanoo. Usko pois :D

        Oikeasti et noita kahta tilausta koskaan tehnyt. Suomalainen ei kehtaisi edes anonyymisti myöntää tulleensa huijatuksi - kahdesti.

        Kiinnostaisi tietää, mihin tutkimukseen tuo lausunto pohjaa?


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      eBaysta kannattaa ostaa se Sloveniassa tehty TAB.
      Halvempi kuin kiinalaiset romut suomalaisen akkukaupan tiskillä.

    • Anonyymi

      Ostin pari vuotta sitten Victronin geeliakun.
      No, tulin tässä laskeneeksi, että olisi kannattanut ostaa Motonetin veneakut tai sitten joku litiumritsa.
      Molemmissa vaihtoehdoissa euroa/Wh olisi ollut selvästi Victronia halvempi....

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      138
      7775
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1975
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1920
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1643
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1565
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1030
    7. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      930
    8. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      4
      909
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      830
    10. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      812
    Aihe