Kokemukseni helluntailaisperheen lapsena

Anonyymi-ap

Pelkäsin pienenä helvettiä. Opin myös,että seksuaalisuus on pahaa ja rumaa. Nämä ja monet muut asiat ovat aiheuttaneet elämässä vaikeuksia. Olen kärsinyt mielenterveysongelmista. En ole osannut toteuttaa oikealla tavalla seksuaalisuutta. Sekaannuin päihteisiin,harrastin irtoseksiä eli ns maniavaihe ja tällä hetkellä jo puolisen vuotta kestänyt masennus. Kesäisin iskee yleensä bilevaihe. Lisäksi äitini on syömishäiriöinen ja olen perinyt häneltä sen ja olen ylipainoinen. Eli onko teidän mielestä usko ja uskonto hyväksi ihmisille? Entä esim lasarus veljissä tapahtunut lasten kuritus. Vieläkö tuo pulju muuten toimii??Ei kai.

39

101

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jokainen järkevä lukija käsittää, että lapsen ja kenen vaan ihmisen hyvinvoinnin kannalta ei ole hyväksi, kun ihminen kuulee koko ajan puhuttavat pelottavista asioista, helvetistä, synnistä, hurmoskielistä, ylöstempauksesta, vaivanajoista, pedonmerkistä, pedonluvusta, henkimaailman sodista, rokotuksien vaaralisuudesta ja ties missä salaliittoteoroista ja ihmisten hurmoskokemuksista.

      Eihän sellainen kasvuympäristö ole kenellekään terveellinen.

    • Anonyymi

      Se oli keskiviikkotarina. Ei käy edes saduksi. Nimettömänä voi kertoa mitä vaan. Se siitä.

    • Jokainen järkevä lukija käsittää, että Anonyymi-ap on nähnyt unta syötyään sieniä.
      😄😄😄😄😄

    • Anonyymi

      Helluntaiuskovat kieltävät kaiken.
      Haukkua räksyttämisen osaavan.
      Kaukana kristillisyydestä?

      • Anonyymi

        Lasten kanssa työskentelevät ovat huomaneet sama asian. Maailmanlopusta ja niistä tempauspäiviä laskekeskelevat hurmahenkiset, vaikka jo huomenna tapahtuvasta salaisesta ylöstempauksista puhuvat ja niistä jatkuvasti kuulevat kastamattomat ei-kristityt lapset on pelokkaita ja sisäänpäin kääntyneitä toisten ihmisten seurassa. Heidät on peloteltu karttamaan lapsena kristityksi kastettuja lapsia, joita demonisoidaan, kuinka lapsen saama kaste kristityksi Jeesuksen omaksi on paha asia lapselle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lasten kanssa työskentelevät ovat huomaneet sama asian. Maailmanlopusta ja niistä tempauspäiviä laskekeskelevat hurmahenkiset, vaikka jo huomenna tapahtuvasta salaisesta ylöstempauksista puhuvat ja niistä jatkuvasti kuulevat kastamattomat ei-kristityt lapset on pelokkaita ja sisäänpäin kääntyneitä toisten ihmisten seurassa. Heidät on peloteltu karttamaan lapsena kristityksi kastettuja lapsia, joita demonisoidaan, kuinka lapsen saama kaste kristityksi Jeesuksen omaksi on paha asia lapselle.

        tähän aikaan olisi hyvä olla töissä ja kirjottaa satuja sitten illemmalla !


      • Anonyymi

        Täh: "Helluntaiuskovat kieltävät kaiken.
        Haukkua räksyttämisen osaavan.
        Kaukana kristillisyydestä"

        Sinä taidat sitten olla helluntailainen kun räksytät noin julmasti ja osoitat katkeruuttasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lasten kanssa työskentelevät ovat huomaneet sama asian. Maailmanlopusta ja niistä tempauspäiviä laskekeskelevat hurmahenkiset, vaikka jo huomenna tapahtuvasta salaisesta ylöstempauksista puhuvat ja niistä jatkuvasti kuulevat kastamattomat ei-kristityt lapset on pelokkaita ja sisäänpäin kääntyneitä toisten ihmisten seurassa. Heidät on peloteltu karttamaan lapsena kristityksi kastettuja lapsia, joita demonisoidaan, kuinka lapsen saama kaste kristityksi Jeesuksen omaksi on paha asia lapselle.

        En aikoinani uskonut korviani, kun minulle selvisi, että jotkut uskovat ylöstempaukseen. Kysyin, mitä se tarkoittaa, ja sain vastaukseksi, että joku tempaistaan taivaaseen tuosta vaan kuin raketti pilvien yläpuolelle. Esimerkkinä Elias tulivaunuissa, mutta ei se jäänyt suinkaan ainoaksi tapahtumaksi.
        Onko se uskottava kertomus? '
        Mitä "ylöstempaus" todellisuudessa kuvaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        tähän aikaan olisi hyvä olla töissä ja kirjottaa satuja sitten illemmalla !

        Olen töissä täällä ja saan aika hyvää palkkaa.
        Jeesus Maksaa.


    • Anonyymi

      "onko teidän mielestä usko ja uskonto hyväksi ihmisille" - EHDOTTOMASTI, jos itsekin olisit oikeasti uskossa niin ongelmasi olisivat huomattavasti penempiä (Huom. en väitä että silloinkaan kaikki olisi hyvin).

      Nyt sen sijaan painit suurten ongelmien kanssa kun haet nautintoa ja hyväksyntää milloin mistäkin!

    • Anonyymi

      Täällä ei kerrota satuja lapsille. Varmaan kirjastoosi saat mennä kertomaan satuja lapsille. Kysy aika.Varmaan järjestyy.

    • Anonyymi

      Ahdasmielisissä uskonlahkoissa kuri ja henkinen painostus voi olla vielä kovempaa kuin Kalifaatissa konsanaan.

      2. Piet. 2:19

      He lupaavat näille vapautta, vaikka itse ovat turmeluksen orjia: kenen voittama ihminen on, sen orja hän on.

      Tehän tiedätte, että jos antaudutte orjina tottelemaan jotakuta, olette juuri sen orjia, jota tottelette.

      • Anonyymi

        Uskonlahkot sitovat ihmisiä itseensä ahtailla opeilla, hierarkioilla, pelottelulla, vaatimuksilla, velvollisuuksilla, säännöillä, sidosrituaaleilla kuten uudestikasteilla

        Gal. 5:1

        Vapauteen Kristus vapautti meidät. Pysykää siis lujina, älkääkä antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskonlahkot sitovat ihmisiä itseensä ahtailla opeilla, hierarkioilla, pelottelulla, vaatimuksilla, velvollisuuksilla, säännöillä, sidosrituaaleilla kuten uudestikasteilla

        Gal. 5:1

        Vapauteen Kristus vapautti meidät. Pysykää siis lujina, älkääkä antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen.

        Laidun on vapautta tulla ja mennä oman harkinnan mukaisesti.
        Ei mitään orjuutta johonkin lahkoon menemistä.

        Joh. 10:9

        Minä olen ovi; jos joku minun kauttani menee sisälle, niin hän pelastuu, ja hän on käyvä sisälle ja käyvä ulos ja löytävä laitumen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laidun on vapautta tulla ja mennä oman harkinnan mukaisesti.
        Ei mitään orjuutta johonkin lahkoon menemistä.

        Joh. 10:9

        Minä olen ovi; jos joku minun kauttani menee sisälle, niin hän pelastuu, ja hän on käyvä sisälle ja käyvä ulos ja löytävä laitumen.

        Jeesuksen kautta sisälle meno Jumalan valtakuntaan tarkoittaa Kristillistä kastetta Kristuksen ruumiin jäseneksi, uudestisyntymisen pesoa vedestä ja Hengestä.

        Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan."

        1. Kor. 12:13

        Meidät kaikki, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ON KASTETTU YHDEKSI RUUMIIKSI.
        Yksi ja sama Henki on yhdistänyt meidät, kaikki me olemme saaneet juoda samaa Henkeä.

        Ef.4:5 Yksi kaste on Uuden liiton jäseneksi. Jumalan teko. Jumalan ei tarvitse uusia,
        eikä paikkailla tekojaan.

        Ei kahta ja tai useampia erilaista kastetta eri ihmisille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesuksen kautta sisälle meno Jumalan valtakuntaan tarkoittaa Kristillistä kastetta Kristuksen ruumiin jäseneksi, uudestisyntymisen pesoa vedestä ja Hengestä.

        Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan."

        1. Kor. 12:13

        Meidät kaikki, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ON KASTETTU YHDEKSI RUUMIIKSI.
        Yksi ja sama Henki on yhdistänyt meidät, kaikki me olemme saaneet juoda samaa Henkeä.

        Ef.4:5 Yksi kaste on Uuden liiton jäseneksi. Jumalan teko. Jumalan ei tarvitse uusia,
        eikä paikkailla tekojaan.

        Ei kahta ja tai useampia erilaista kastetta eri ihmisille.

        Eli lapsikaste on siis täten perkeleestä ja saa aikaan mielenterveydellisiä ongelmia.


    • Anonyymi

      Mielenterveysongelmia voi tulla kenelle tahansa. Vaikka ihminen syntyisi ateisti kotiin tai tavalliseen eiuskovaiseen luterilaiseen kotiin, hänelle voi tulla mielenterveysongelmia. Vahvan ihmisen psyyke kestää lapsena kuullut uskovaisten helvetti opetukset. Lestadiolaiskodeissa voi joutua kohtaamaan vielä pahempaa asiaa kun pelkät helvetti opetukset.

      • Anonyymi

        Uskontojen uhrien palveluthan on perustettu helluntailaisten ongelmien vuoksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskontojen uhrien palveluthan on perustettu helluntailaisten ongelmien vuoksi.

        Raamatussa ne ongelmat liittyvät juuri siihen hurmahenkeen.

        Jer. 29:26

        'Herra on pannut sinut, Sefanja, pappi Jojadan seuraajaksi valvomaan järjestystä Herran temppelissä ja toimittamaan jalkapuuhun ja kaularautaan kaikki hullut ja hurmahenget, jotka esiintyvät profeettoina.

        Juud. 8

        Yhtä kaikki nämä hurmahenget tekevät samalla tavoin. He saastuttavat ruumiinsa, halveksivat Herraa ja hänen valtaansa ja herjaavat henkivaltoja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskontojen uhrien palveluthan on perustettu helluntailaisten ongelmien vuoksi.

        Niistä suurin on lapsikaste.


    • Anonyymi

      saahan sitä erilaiset poppoot kastella pikkuvauvoja ja julistaa tempulle vaika minkälaisia tuloksia, mutta käytännössä sillä tapauksella ei ole minkäänlaisia taivasta avaavia seuraamuksia!
      tilanne on ihan sama kuin eräs isäntä aäesti peltoaan rullaäes korkealla ilmassa eikä huomannut mitään ongelmaa koska ei katsonut taakseen koko kierroksella !

      • Anonyymi

        kääkäläl tuo pikkuvaouvojen kastelu on joku fetissi.

        khä khä sodomia, ala pedofilia

        Kasteesta tuo pedo ei tajua ,mitään. Kasteella on se merktiys minkä Raamattu antaa


    • Anonyymi

      Itselläni monin kohdin samankaltainen kokemus kuin aloittajalla.
      Kirjoitinkin siitä juuri toiseen ketjuun.

      • Anonyymi

        ja niitä on PALJON, mutta helluntailainen ei IKINÄ tunnusta itsestään mitään ns. vähemmän mukavaa julkisuuteen tullutta asiaa.
        Helluntailaisuudessa , syntynyt ja kasvanut Lääkäri Terho Miettinen perusti
        Uskonnon uhrit ry. ja sai kilokaupalla pelkkää vihapostia, e`hei, e`hei, ei helluntailainen ole ikinä väärässä , > omasta mielestään, eikä takuuvarmasti käytä sanaa "anteeksi",
        ei KOSKAAN.

        tarinoita ei todellakaan tarvitse KEKSIÄ, kun uskonto on siellä hallinnan ja manipuloinnin väline.
        Helluntailaisuudessa ei todellakaan tiedetä , mitä on: k r i s t i n u s k o.


      • Anonyymi

        Itselläni on päinvastainen kokemus kuin aloittajalla.
        Uskoontulossa Jumala johdatti minut helluntaiseurakuntaan.
        Jumala ei pyytänyt minua menemään helluntaiseurakuntaan.
        Hän VAATI sitä minulta. Ja tämä tuli minulle tuhannen selväksi.

        Sain kohdata Herran Jeesuksen Kristuksen juuri
        helluntaiseurakunnassa ja sen toiminnan kautta.

        Tämä Jeesuksen kohtaaminen vapautti minut kaikista
        peloista, ahdistuksesta ja levottomuudesta.
        Sain sellaisen rauhan, ilon ja vapauden, ettei sitä uskosta osaton
        ihminen voi käsittää. En minäkään tiennyt enkä käsittänyt,
        että tällaista on olemassa, siis se rauha ja ilo ja vapaus, josta
        Jeesus puhuu evankeliumeissa, ja jota Hän lupaa omilleen, seuraajilleen.
        Ahdistuksen, pelon ja levottomuuden tilalle tuli ilo ja rauha.

        Nyt minä siis sain itse nämä kokea ihan henkilökohtaisesti
        ja todellisesti, ja minä ihmettelin sitä. Koin olevani maailman
        onnellisin ihminen. Olin päässyt sisälle paratiisiin jo tässä ajassa.

        En silloin vielä käsittänyt hengellisiä asioita, niin kuin nyt käsitän,
        että olin tullut sisälle Jumalan valtakuntaan, Hänen välittömään
        läsnäoloonsa. Jumala on rakkaus ja Hänen läsnäolossaan on rakkaus.
        Siksi minä koin myös Jumalan rakkauden, ensin itseäni kohtaan, ja
        sitten toisia uskovia kohtaan. Mutta hämmästyin kun nyt koin
        Jumalan valtavan ansaitsemattoman rakkauden kaikkia ihmisiä kohtaan.
        Jumalan läsnäolossa elävä ihminen rakastaa kaikkia ihmisiä koska
        Jumala, jonka läsnäolossa uskova elää, on rakkaus.

        Olin silloin alussa niin vihreä ja yksinkertainen uskova, että luulin
        kaikkien ihmisten tahtovan saada kokea samaa, jos he vain saavat kuulla
        ja käsittävät, että nämä ovat todellisia asioita ja mahdollista saada ja kokea,
        nimittäin, että Jeesus Kristus on elävä Todellisuus, ja että Hänet voi kohdata,
        ja että Häneltä saa valtavat siunaukset yksin armosta ja yksin uskosta Häneen.

        Kannattaa uskoa Jeesukseen Kristukseen ja ottaa Hänet vastaan.
        Hänessä Jumala on siunannut jokaista ihmistä kaikilla taivaan
        hengellisillä siunauksilla. Koska nämä siunaukset ovat Jeesuksessa,
        Jeesuksen ohi niitä ei voida saada eikä käsittää. Siksi otamme Jeesuksen
        vastaan uskon kautta. Silloin meillä on nämä siunaukset Hänessä.
        Sitten saamme ne kokea ja voimme kertoa toisille ihmisille kokemuksistamme.

        https://www.jumala-kanssamme.se/439625257.html


    • Anonyymi

      Aloitus on verrattavissa hirvimiesten ja monien sotaveteraanien kerrontaan.

    • Anonyymi

      Uskonto ei ole hyväksi, uskonto on epäjumalanpalvontaa.

      Kristinusko ei ole uskonto.

      Jos olisit helluntalaisperheessä elänyt niin tietäisit tämän.

      Mutta saatanan lapset eivät tämän eroa huomaa.

      • Anonyymi

        helluntailaisuus on maailmaan lähetetty eksytys.


    • Anonyymi

      Matt.7:12 Biblia (1776) Kaikki siis, mitä te tahdotte, että ihmist pitää teille tekemän, niin te myös heille tehkäät; sillä tämä on laki ja prophetat.

    • Anonyymi

      Terve kristinusko on hyvä asia.

      Helluntailaisuus ei ole mitään tervettä kristinuskoa ja se saa ihmiset hurmoshenkien ja tämän maailman heikkojen alkeisvoimien valtaan ja sitten ajastaan monet muuttuu pelkästään siellä henkivalloissa liihotteleviksi tzombeiksi.

      Lääk.tri Miettisen tutkimuksen mukaan 80 % oli kokonaan niitä henkimaailman ihmisiä ja jalat irti tästä maailmasta.
      20% oli en "normaaleja".

      • Anonyymi

        Mitäs tälle Miettiselle mahtaa nykyään kuulua? Vai joko on sielunsa valitsemassaan loppusijoituspaikassa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitäs tälle Miettiselle mahtaa nykyään kuulua? Vai joko on sielunsa valitsemassaan loppusijoituspaikassa?

        Tapaus Miettinen

        Kun on parantunut vaikkapa sydänviasta tms. sisäelinviasta pitäisi tutkia heti maanantaina. Sellaisiin tutkimuksiin sairaaloiden kapiteetti ei ole ole takuulla riittänyt. Eikä sairaalat varmuudella ryhdy sellaisiin. Siis joka maanantai oli tällaisia tutkimuksia. En edes usko että parantuneet edes osa heistä olisi mennyt hänen tutkimuksiin. Täysin mielikuvitusta. Kun selkäsairas on parantunut, asia on selvä ilman ketään lääkäriä.


    • Anonyymi

      Ps.75:7-9 Ei tule apua idästä, ei lännestä, ei vuorista erämaasta, vaan Jumala on se, joka tuomitsee: yhden hän alentaa, toisen ylentää. Sillä Herra kädessä on malja, joka vaahtoaa täynnänsä höystettyä viiniä, js siitä hän kaataa; kaikkien maan jumalattomien täytyy se juoda, särpiä pohjasakkaa myöten. Ps.60:5

    • Anonyymi

      Dan.4:32 Kaikki maan asukkaat ovat tyhjänveroiset; ja hän tekee, niinkuin hän tahtoo, taivaan joukolle ja maan asukkaille, eikä ole sitä, joka pidättää hänen kätensä ja sanoo hänelle: Mitäs teet? Job.9:12

      • Anonyymi

        Helluntailaisuuden valheilla ja ihmetempuilla ei päästä taivaanporttia pitemmälle.

        Matt.7
        22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.


    • Anonyymi

      Tarina on muutoin kristallinkirkas, mutta syömishäiriöinen ei ole lihava, vaan päinvastoin kun hän ei syö tai jos syö, haluaa oksentaa sen ja harrastaa pakonomaiseti liikuntaa. Syömishäiriössä ei nimenomaan syödä eikä se ole sitä että syödään liikaa.

      Siinä kohden on tullut tarinan sekaan vähän lusetta joukkoon. Muutoin tietenkään ei anna epäillä mitään ja antaa hyvän aiheen herjaamiseen.

    • Anonyymi

      Itseasiassa syömishäiriö on kuolemanvakava asia. Silloin olisi sivuseikka jos kuuluu perheeseen, joka on hurmahenkinen ja jossa perhe-elämä koostuu kiimaisen kojootin ulvonnasta. Siihen ei kuitenkaan kuole.

      Syömishäiriöinen suhtautuu syömiseen sairaalloisesti siten ettei halua syödä ja pyrkii liikkumaan tavattomasti että se vähäinenkin energia minkä on saanut kuluisi pois. Vakavimmillaan siinä ihminen kuihtuu ja kuolee pois.

    • Anonyymi

      Onhan se tietenkin häiritsevää jos vanhemmat ovat hurmahenkisiä ja ulvovat kuin kiimaiset kojootit. Ei voi oikein kutsua kavereita kylään kun alkavat ihmettelemään, että mikä ääni se tuo oikein on. Ja sitten pian alkaa kaverit koulussa kiusaamaan että teillä asuu jotain tosi outoja eläimiä. Eikä voi sanoa että ne ovat vanhemmat, jotka niin ääntelee. Onhan se todella traumaattista. Siitä ei kyllä selviä mitenkään ehjin nahoin.

    • Anonyymi

      <<Uskontojen uhrien palveluthan on perustettu helluntailaisten ongelmien vuoksi<<

      Lestadiolaisten ja jehovalaisten uhrit ovat varmaan siellä psykiatrien ja muiden viranomaisten kärkipäässä. Aivan varmasti mielneterveyspalveluita käyttää eniten luterilaisten kotien lapsia. Psykooseihin kuuluvat uskonto puheet ja vaikka kotikasvatus olisi ollut täysin uskonnoton niin psyykkiset ongelmat tuottvat uskonnollista Jumala puhetta. Jumalista puhuvat myös huumeiden kautta psykoosiin joutuneet. Nykyään varmaan islam ja maahanmuuttajat näkyvät mielentervyspalveluissa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      42
      2197
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      51
      1728
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      37
      1548
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      43
      1511
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      3
      1459
    6. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1454
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1430
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      3
      1361
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1281
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      8
      1245
    Aihe