Kun rahalla harvoin enää maksetaan ja kaikki on niin digiä

Anonyymi-ap

34

70

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      "KAUPPOJEN uusien kassatyöntekijöiden perehdyttäjiä hirvittää.

      – Olen työssäni tekemisissä perehdytyksen kanssa, ja siellä on noussut esiin, että nuoret eivät enää osaa laskea edes vaihtorahoja. Huolestuttavinta tässä on se, että kassa vieläpä näyttää, paljonko asiakkaalle annetaan rahaa takaisin. Eli tarvitsee hyvin vähän ajatella itse.

      Näin kertoo pääkaupunkiseudulla työskentelevä Reetta. Hän kertoo aiheesta pelkällä etunimellään, ettei leimaisi uusia työntekijöitä tai työnantajaa.

      Ostokset maksavat 11,90 euroa ja asiakas antaa 20 euroa. Kassa näyttää, että vaihtoraha on 8,10 euroa, mutta vaikeuksia on poimia oikea vaihtoraha, Reetta kuvaa tyypillistä ongelmaa."
      IS

      "Sukupolvien välinen kuilu" ? Nuoret eivät käytännössä käsittele rahaa.
      Se pitää opetella, ei sen kummempaa ?

    • Anonyymi

      Ei kait kaupan kassaksi kukaan edes päädy mikäli matikkapää on kunnossa.

      • Anonyymi

        Nähtävästi päätyy.


      • Anonyymi

        No näyttää pääsevän pääministeriksikin ja yllätys, yllätys, entinen kaupan kassa!


    • Luin koko jutun. Huolestuttavaa.
      Tuo on sitä digiajan huonoa puolta.
      Tulin ajatelleeksi, etten minäkään enää osaa ulkoa, kun oman puhelinnumeroni.
      Eipä ole tullut opeteltua, kun ne on niin kätevästi kännyssä saatavissa.
      Tosin voihan tulla aika, että käteinenkin täysin häviää, joten kassaoilla ei tuota taitoa tarvita ollenkaan.
      Nykyisin vielä plus-miinus- jako-ja kertolasku vissiin pitäisi kuulua perustaitoihin, muutenkin suoritettuna, kun koneella.
      Mitenhän sitten käy tuon muistipuolen, jollei aivojaan tarvitse arjessa ollenkaan vaivata. Ruostuvatko ennen aikojaan. Tai kenties sitten jokasortin dementoitumiseen keksitäänkin lääke.

      • Anonyymi

        Eipä vaikuta tuo Reettakaan älyn jättiläiseltä: Jos mainitsee työskentelevänsä pääkaupunkiseudulla kaupassa tehtävissä joihin sisältyy esim. harjoittelijoiden opastusta ja nimi on Reetta joka ei nimenä ole ihan kaikkein yleisimpiä niin hoksaakohan ne muut siellä kaupassa että tuo valittajahan on se meidän kaupan Reetta?


    • Anonyymi

      Käteistä käyttää enää 13% asiakkaista, ja sekin vähenee koko ajan.

      • Anonyymi

        13 prosenttia???
        Heheheeh!
        Eihän meitä ole edes niin monta...


      • Anonyymi

        Käteistä käytän tietoisesti niin kauan kuin elän ruoka kaupassa .Olen yksin asuva joten ymmärettävääkin.Tiedän tasan tarkkaan paljon minulla on rahaa.Tietysti isoissa hankinoissa käytössäni on maksaessa pankki kortti. Vien asioitaetenpäin yleisellä tasolla,miten minua kohdella käteisrahan kanssa.Kuin ettei minulla ole älypuhelin tietoinen valinta.Ei pankki tunuksia ja en ole oma kanta.Vie eläkeläisjärjestöille tietoisuten miten ihmisä kohdellan kun toimii kuin minä.Kyllä pystyisin edellä mainttuja asioita käytää,utta vanhenevat sukulaiset eivät.Kuka on heidän ääni toriv jos mitän oikeita asioitaei esille tuoda.Mutta osatavatuoda rakentavasti esille.Kukaan ei teitä estä itseä kirjoitamasta Kaupunkien valtuusto, eläkeläisjärjestöt.isovanhemmat ry,VANHUUSVALTUUTETULLE EPÄKOHDISTA.Mikä ihme johtuuettei vie omia kokemuksia tai sukulaisten ystävien kaltoinkohteluja vanhoina edellä mainituihin paikoihinYLEISELLÄ TASOLLA?Tälttä kukaan hestä ei lue asioita ja asiat eivät tule tieoisuuteen.Helsinki 13.2.23, anteksi lukihäiröni teksti virheeni siksi.


      • Anonyymi

        Uskotko tuohon? Minulla on aina käteistä. Käteinen on käypä valuutta. Tänä hienona digiaikana on varmasti jokainen saanut tuntea nahoissaan sen, kun mikään ei toimi. Ihan varmasti.
        Varmasti 10-20 vuoden päästä joku "keksii" uudestaan pyörän ja palataan ns vanhoihin menetelmiin. Itse alalla olleena tiedän nämä kiemurat, joten en luota.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        13 prosenttia???
        Heheheeh!
        Eihän meitä ole edes niin monta...

        Minua ei naurata. Käteisestä en halua luopua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käteistä käytän tietoisesti niin kauan kuin elän ruoka kaupassa .Olen yksin asuva joten ymmärettävääkin.Tiedän tasan tarkkaan paljon minulla on rahaa.Tietysti isoissa hankinoissa käytössäni on maksaessa pankki kortti. Vien asioitaetenpäin yleisellä tasolla,miten minua kohdella käteisrahan kanssa.Kuin ettei minulla ole älypuhelin tietoinen valinta.Ei pankki tunuksia ja en ole oma kanta.Vie eläkeläisjärjestöille tietoisuten miten ihmisä kohdellan kun toimii kuin minä.Kyllä pystyisin edellä mainttuja asioita käytää,utta vanhenevat sukulaiset eivät.Kuka on heidän ääni toriv jos mitän oikeita asioitaei esille tuoda.Mutta osatavatuoda rakentavasti esille.Kukaan ei teitä estä itseä kirjoitamasta Kaupunkien valtuusto, eläkeläisjärjestöt.isovanhemmat ry,VANHUUSVALTUUTETULLE EPÄKOHDISTA.Mikä ihme johtuuettei vie omia kokemuksia tai sukulaisten ystävien kaltoinkohteluja vanhoina edellä mainituihin paikoihinYLEISELLÄ TASOLLA?Tälttä kukaan hestä ei lue asioita ja asiat eivät tule tieoisuuteen.Helsinki 13.2.23, anteksi lukihäiröni teksti virheeni siksi.

        Niinpä. Ihmiset eivät ole solidaarisia toisiaan kohtaan, siinä syy.
        Joku jos kertoo kuinka vaikeaa on asioita hoitaa nykyisin, toinen ylistää kuinka kätevää on digiaika eikä piittaa ongelmasta.
        Tyäpaikassa oli pakollinen sovellus oltava, omaseurantaan. Ei ole älykännykkää edes ja lähtödän siitä brändinluontilafkasta tuli, noin vain, arvaamatta. No, perehdytyskin jäi väliin koska tunnistautumiseen olisi se härveli pitänyt olla mutta hölmöä esimiestä ei sekään asia kiinnostanut. Sellaisia ne Teams-perehdytykset joita laadukkaiksi mainoksissaan väittävät omakehujat. Ei harmita koska pelkkää puhelinmyyntiä olisi se hömppä ollut, työpaikkailmoituksessa siitä vain ei sanaakaan mainittu.
        Onko se digi oikeasti vain kätevää? Siihen liittyy paljon haittaa mutta siitä ei julkisesti puhuta koska on kiire jyrätä läpi huonotkin asiat, kaikista kansalaisista piittaamatta.
        Usein ajattelen että vanha konsti parempi kuin pussillinen uusia ja uusien konstien eli huononnuksien takana vain ja ainoastaan johtajien palkkapussin kasvattaminen, palvelua käyttävän kustannuksella. Kun korttejä ja mobiileita käytetään oikein urakalla, tulee pian samanlainen seuranta Suomeen kuin mikä Kiinassa on ja se toimii kansalaisia itseään vastaan. Miksi edesauttaa hirviön valtaanpääsyä? Laiskuus ja ajattelutyön raskaus estää.


    • Anonyymi

      Päässälaskua ei ehkä enää opeteta ollenkaan kouluissa ?
      Kun meni 2-3:n tavaran kanssa kassalle tasaraha kädessä,
      kassahenkilö on äimänä kun summa stemmaa kassan loppusumman
      kanssa. "Miten sä voit tietää?"
      (Harvoin minäkään enää rahalla maksan)

    • Anonyymi

      Joskus voi taito unohtua. Olen käyttänyt vuosia Anroid laitteita niin huomasin hiljattain etten osaa kannettavan Windows 7 juttuja. Kopioi ja liitä on vaikeampaa kun ei ole leikepöytää. Kirjanmerkki ja tallenus sujuu. Tabletti on vain niin kätevä. Pikakuvake ja tallennus toimii hyvin Netti toimii helposti ja voi olla auki koko päivän eikä kuumene tuuletin.

      • Anonyymi

        Tuuletin ei kuumene... Entä se kone jota tuulettimen on tarkoitus jäähdyttää?


      • Voi hyvät hyssykät!
        Jos koneesi kuumenee oltuaan päivän auki, niin siinä on tuuletin jo vaarallisen täynnä pölyä.
        Windows 7? Aika vanha versio siinä tapauksessa.
        Jopa minulla on jo Windows 10, eikä sekään vielä ole kaikkein uusin.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Voi hyvät hyssykät!
        Jos koneesi kuumenee oltuaan päivän auki, niin siinä on tuuletin jo vaarallisen täynnä pölyä.
        Windows 7? Aika vanha versio siinä tapauksessa.
        Jopa minulla on jo Windows 10, eikä sekään vielä ole kaikkein uusin.

        Et ymmärtänyt sisältöä. Ja toinen vielä saivarteli.
        Android tabletit ei juuri kuumennu tuntien käytössä ja minulla on useita 2 vuorotellen ja olivat halpoja ja hyviä. Lataus riittää 10 tuntia käyttöön yhä 7v jälkeen melkein saman kuin uutena.
        Vertasin siis tabletin helppo käyttöisyyttä kannettavaan joka kuumenee ja tuulettaa kesäaikaan. Kannettavaa on käytettävä pöydällä ja tablettia voi käyttää makuulla sohvalla istumisen lisäksi. Tabletilla kaikki toimii paremmin mitä minä tarvitsen. Windowsille ei ole minulla käyttöä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et ymmärtänyt sisältöä. Ja toinen vielä saivarteli.
        Android tabletit ei juuri kuumennu tuntien käytössä ja minulla on useita 2 vuorotellen ja olivat halpoja ja hyviä. Lataus riittää 10 tuntia käyttöön yhä 7v jälkeen melkein saman kuin uutena.
        Vertasin siis tabletin helppo käyttöisyyttä kannettavaan joka kuumenee ja tuulettaa kesäaikaan. Kannettavaa on käytettävä pöydällä ja tablettia voi käyttää makuulla sohvalla istumisen lisäksi. Tabletilla kaikki toimii paremmin mitä minä tarvitsen. Windowsille ei ole minulla käyttöä.

        10 tuntia päivittäin netissä maaten tai sohvalla istuen? Oletko liikuntavammainen?


    • Anonyymi

      Kävin taannoin eräässä myymälässä, jossa ostin kuuden euron tuotteen, josta oli alennus 50 %.
      Kassatyttö pähkäili hetken, otti laskimen esille, saadakseen luvun selville.
      Huvittuneena seurasin, päädymmekö samaan numeroon.

      • Anonyymi

        Yleensä kassakone laskee alennuksen. Syöttävät alennusprosentin siihen ja kassakone laskee loppusumman. Ei tarvitse matikkaa silloin edes osata. Riittää, että osaa syöttää oikeat prosentit koneeseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yleensä kassakone laskee alennuksen. Syöttävät alennusprosentin siihen ja kassakone laskee loppusumman. Ei tarvitse matikkaa silloin edes osata. Riittää, että osaa syöttää oikeat prosentit koneeseen.

        Mitkä hemmetin alennusprosentit, ostan pääosin normaalihintaisia tuotteita?


    • Anonyymi

      Kun kone kertoo, että asiakkaalle on annettava takaisin 8, 90 euroa
      eikä ihminen osaa noukkia sitä summaa kassalaatikosta on kyllä jo
      heikkoa.

      • Anonyymi

        Olisi pitänyt olla 8,90 euron seteli...Tuohan olisi muuten liian vaikeaa, kun joutuu etsimään vitosen, 2 eurosen, 1 euron kolikon ja vielä 90 senttiä erisuuruista pikkukolikkoa.
        Pitäisi olla sellainen näyttö kassakoneen vierellä, mistä näkisi vaihtorahojen kuvat...


      • Tässä meidän kaupoissa ei tarvitse kassan pähkäillä vaihtorahojen kanssa.
        Vaihtokolikot ropsahtaa automaattisesti kaukaloon, mistä asiakas saa ne poimia ja toinen automaatti työntää vaihtosetelit ulos.


      • Anonyymi

        Peruskoulun tyhmennyslinjalla valmistuu osaamattomia.


    • Anonyymi

      Päässälaskuun ja kertotauluihin negatiivisesti suhtautuvia on jopa oppineissa ihmisissä, pitävät turhana, kuten historian pänttäämistä vuosilukuineen. Kas, löytyy kuukelista.

      • Anonyymi

        Paljon historiaa lukeneena ja lukevana olen sitä mieltä että esim. se vuosilukujen ulkoa pänttääminen todella on turhaa, riittää kun asioista syntyy jonkinlainen muistijälki ja karkea tuntuma kokonaisuuteen. Kun on lukenut historiaa vaikkapa 500000 sivua tai enemmän, on vastaan tullut tuhansia ja taas tuhansia päivämääriä niistä ja näistä tapahtumista, olisihan siinä muistamista jos ne kaikki yrittäisi päähänsä päntätä ja mitä järkeä siinä pänttäämisessä sitten olisi?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Paljon historiaa lukeneena ja lukevana olen sitä mieltä että esim. se vuosilukujen ulkoa pänttääminen todella on turhaa, riittää kun asioista syntyy jonkinlainen muistijälki ja karkea tuntuma kokonaisuuteen. Kun on lukenut historiaa vaikkapa 500000 sivua tai enemmän, on vastaan tullut tuhansia ja taas tuhansia päivämääriä niistä ja näistä tapahtumista, olisihan siinä muistamista jos ne kaikki yrittäisi päähänsä päntätä ja mitä järkeä siinä pänttäämisessä sitten olisi?

        Niinpä just.
        Sillä keinoin pääsin aikoinaan läpi (monen yrityksen jälkeen) historian suullisesta tentistä, kun osasin kuitenkin löytää kirjasta kaiken maailman sotien, rauhojen ja uusien rajojen tiedot ja milloin kukakin oli minkäkin maan hallitsijana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paljon historiaa lukeneena ja lukevana olen sitä mieltä että esim. se vuosilukujen ulkoa pänttääminen todella on turhaa, riittää kun asioista syntyy jonkinlainen muistijälki ja karkea tuntuma kokonaisuuteen. Kun on lukenut historiaa vaikkapa 500000 sivua tai enemmän, on vastaan tullut tuhansia ja taas tuhansia päivämääriä niistä ja näistä tapahtumista, olisihan siinä muistamista jos ne kaikki yrittäisi päähänsä päntätä ja mitä järkeä siinä pänttäämisessä sitten olisi?

        50-/60-vaihteen historian opetus lukiossamme painotti eri asioiden ja ilmiöiden keskinäisiä vaikutuksia ja riippuvuuksia. Vuosiluvut olivat vain viitteellisiä asioita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        50-/60-vaihteen historian opetus lukiossamme painotti eri asioiden ja ilmiöiden keskinäisiä vaikutuksia ja riippuvuuksia. Vuosiluvut olivat vain viitteellisiä asioita.

        Olet sitten jo 80+ ikäluokkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet sitten jo 80 ikäluokkaa.

        Niin olen. Eräänä esimerkkinä voin mainita suurten maailmanuskontojen rakenteet, kehityshistoriat, vaikutukset ko. yhteiskuntien kehitykseen sekä kulttuuri, talous ja tekniikka mielessä.
        Joidenkin syntyhistorian ja rakenteen vaikutukset ovat tänäkin päivinä näkyvissä.
        Taustan pintapuolinenkin tuntemus tekee ymmärrettäväksi erään ainoan, oikean opin nykyisenkin ajan ilmiöt.


    • Anonyymi

      En huomannu mitään ongelmia ikinä, olen alkanut käyttää itsepalvelu kassaa.
      Käteistä kolikoita jonkun verran taskussa.

      • Anonyymi

        Ai maksat ip-kassalla kolikoilla? Saatko paljonkin alennusta, kun hoitelet myyjien tehtävät?


    • Anonyymi

      Kortti, käteinen ja maksuvalmius.
      Hyvin yleinen kuva luottokortin käytöstä on, että sitä käytetään käteisen puutteessa.
      Tiedän ärsyttäväni joitakin ihmisiä mutta senkin uhalla en malta olla sanomatta käyttäväni luottokortin korotonta maksuaikaominaisutta kaikessa vaikka käytettävissäni on ensimmäisenä pankkipäivänä noin 30 kertaa vuoden nettoeläkkeeni verran rahaa. Syynä tietenkin pieni eläkkeeni!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Se ääni ja

      Olemus vaan, kyl teis jotain samaa on ja samoja luonteenpiirteitäkin löytyy vaikka paljon on höpöäkin mukana 😍😂🤭 vaik
      Ikävä
      34
      3246
    2. Hallitus heitti kymmeniä miljoonia

      Yksityislääkäri kela korvauksiin. Ei ole mikään ihme, että se ei lyhentänyt terveyskeskusjonoja niinkuin hallitus väitti
      Maailman menoa
      135
      2325
    3. Kotipizza Hyllykallio

      Meniköhän jotain pieleen? Arveletteko, että lisää arvostusta teitä kohtaan?Arveletteko, että ei vaikuta myyntiä vähentäv
      Seinäjoki
      110
      2285
    4. Ville Mykkänen, sankari vai typerys?

      Tietenkin typerys. Lähteä nyt toisten sotaan ottamaan vapaaehtoisesti luotia päähänsä. Kuvitteli raukka, että saa hyvän
      Maailman menoa
      170
      1994
    5. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      93
      1906
    6. HS haukkuu Pate Mustajärven uuden levyn

      Täytyypä käydä ostamassa se. https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000010618367.html
      Maailman menoa
      103
      1681
    7. Kohta tulee iso uutinen

      muutama päivä niin kuullaan tästä!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      98
      1555
    8. Mopomiitissä vakava loukkaantuminen

      IMATRAN mopomiitistä lauantai-iltana sairaalaan joutuneet kuljettajat ovat loukkaantuneet vakavasti, Kaakkois-Suomen pol
      Imatra
      131
      1399
    9. Todellinen brahmani ei koskaan menisi lastentarhaan

      Joku, joka tekee kaikkensa käännyttääkseen vääräuskoiset maailman ”ainoaan oikeaan” uskontoon, kristinuskoon, on kertonu
      Hindulaisuus
      384
      1313
    10. Mietin minä sitä vieläkin

      että rakastuitkohan sinäkin minuun silloin. Olin niin sekaisin ja onnellinen pelkästä näkemisestäsi aina....
      Ikävä
      49
      1240
    Aihe