SSRI-masennuslääkkeet ja miehen sukupuolielämä?

Anonyymi-ap

Olen menossa 10 v tauon jälkeen psykiatrille ja aikoinaan olen käyttänyt lyhyen aikaa 2 kk ssri-masennuslääkettä. Se auttoi jonkinverran masennukseen ja ahdistukseen mutta pilasi kyvyn nauttia seksielämästä. Laukeaminen muuttui tuntemukseltaan jotenkin erilaiseksi, latteammaksi. Kun jätin lääkkeen kerralla sitten pois, sähköiskumaiset tuntemukset päässä kestivät viikon ja hävisivät. Mutta tuo seksin laukeamistuntemus on jäänyt lähes samanlaiseksi, ei ole paljon parantunut. Nyt jos lääkäri ehdottaa masennuslääkettä, olisiko viisainta kieltäytyä em. asian takia? En ole ajatellut seksiä lopettaa enkä haluaisi enää riskeerata sen osalta lisää. Mitä kokemuksia teillä miehillä (ja toki myös arvon naisilla) on ollut masennuslääke vs. seksielämä?

20

500

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Käytin joskus pariinkin eri otteeseen SSRI- masennuslääkkeitä. Lopetin parin kuukauden käytön jälkeen. Jäljelle jäi pysyvä orgasmikyvyttömyys.

      Vastaajana nainen

      • Anonyymi

        Käytin nuoresta asti SSRI-masennuslääkkeitä monta vuotta. En koskaan palautunut niistä. Lääkäri ei koskaan varoittanut seksuaalihäiriöistä. Orgasmi jäi latteaksi ja mielihyvättömäksi, genitaalialue tuntuu edelleen tunnottomalta ja kaikki halut pois eli en enää koe seksuaalisia tunteita. Kaikki nämä oireet alkoi lääkkeiden aikana ja paheni annosnoston yhteydessä eikä palautumista tapahtunut lopetuksen jälkeen. Laskisin itseni nykyään aseksuaaliksi ja tuon tilan lääkkeet puhkaisi.

        Kerran yritin lääkkeistä irtautumista ennen tuota ja halut ja tunto palasi. Toisella kertaa ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käytin nuoresta asti SSRI-masennuslääkkeitä monta vuotta. En koskaan palautunut niistä. Lääkäri ei koskaan varoittanut seksuaalihäiriöistä. Orgasmi jäi latteaksi ja mielihyvättömäksi, genitaalialue tuntuu edelleen tunnottomalta ja kaikki halut pois eli en enää koe seksuaalisia tunteita. Kaikki nämä oireet alkoi lääkkeiden aikana ja paheni annosnoston yhteydessä eikä palautumista tapahtunut lopetuksen jälkeen. Laskisin itseni nykyään aseksuaaliksi ja tuon tilan lääkkeet puhkaisi.

        Kerran yritin lääkkeistä irtautumista ennen tuota ja halut ja tunto palasi. Toisella kertaa ei.

        Ja olen N.


    • Anonyymi

      Nyt en taas ihan ymmärrä mitä tässää haetaan takaa? Miten minun kliimaksi voisi vaikuttaa sinun kliimaksiin? Jos et halua käyttää syystä X, niin parempi olla käyttämättä.

      Mitä ssri lääkkeisiin tulee, niin valitettavasti sillä puolella tehdyt tieteelliset läpimurrot eivät ole vielä siirtyneet samalla tavalla käytäntöö, mitä esimerkiksi HIV lääkityksessä, tai vaikka syöpähoidossa.

      Elämä on valintoja.

      • Anonyymi

        No ei se ihme ole että tieteelliset läpimurrot puuttuu kun psykiatrian ns. sairaudet on niin epämääräisiä biologiselta taustaltaan, heterogeeninen joukko ihmisiä eri syistä kokien kärsimystä syynä lukuisia erilaisia asioita mutta koko joukko yritetty ämpätä tiettyyn karsinaan pitäen muka samanlaisena yrittäen löytää ssiraudelle jotain yhtenevää biologista perustaa kun kerran on jotain samankalraisia oireita. Sairausdet heijastelee sitä mitä yhteiskunnassa pidetään normaalina ja hyväksyttävänä (vrt.homous sairautena), mitä ei ja on kehitelty jonain psykiatrien huutoäänestyksinä sen sijaan että olisi biologinen sairaus kuten syöpä tai diabetes johon on bioligiset testit. DSM, joka vaikuttanjr varmasti Suomenkin tautiluokituksiin niin on ollut mielenkiintoisra lukea psykiatri Allen Francesin ajatuksia aiheesta somessa joka on ollut koostamassa tätä.

        Yhtiä parhaimmista masennuslääkkeistä lienee köyhyyden ehkäisy, yksinäisyyden ehkäisy, tasa-arvoinen turvallinen yhteiskunta, tuki, turvaverkosto, riittävä taloudellinen turva, onnea tuovat asiat elämässä esim luonto ja eläimet mikä kellekin tuo, se että tulee arvostetuksi eikä mitätöidyksi tai kiusaruksi,merkityksellisyyden tunne elämässä se että kenties on osa jotain yhteisöä, että ylipäätöön oppii diilaaman elämään sisältyvän tuskankin kanssa ja kohtaamaan tunteitaan.

        Itse en usko että koskaan tullaan löytämään turvallista ja tehokasta masennuslääkettä jonka teho kestää ainiaan ja absurdi ajatuskin olisi että ihminen karkottaa ainiaan masennustaam jollain lääkkeellä kun koko elämän idea on aika kärsimystä tuottava toisinaan ja on normaalia reagoida elämään myös lannistuen eikä aina olla iloinen tehosuorittaja. Onhan näitä masennuslääkkeitä jo monenlaisia jollekin se on piri, alkoholi, jollekin kannabis. Sitten on psykiatrian psykoaktiivisten aineiden ryhmä esim SSRI, Voxra, amfetamiinijohdannaiset jollakin toimii myös tähän, ketamiini (katuhuumeenakin käytetty). Psykedeelit uusimpana tutkimuksessa.

        Huumaamalla itseään saa toki erilaisia oloja ja kautta aikain ihmisen historiassa psykoaktiivisia aineita on käytetty olon muuttamiseen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei se ihme ole että tieteelliset läpimurrot puuttuu kun psykiatrian ns. sairaudet on niin epämääräisiä biologiselta taustaltaan, heterogeeninen joukko ihmisiä eri syistä kokien kärsimystä syynä lukuisia erilaisia asioita mutta koko joukko yritetty ämpätä tiettyyn karsinaan pitäen muka samanlaisena yrittäen löytää ssiraudelle jotain yhtenevää biologista perustaa kun kerran on jotain samankalraisia oireita. Sairausdet heijastelee sitä mitä yhteiskunnassa pidetään normaalina ja hyväksyttävänä (vrt.homous sairautena), mitä ei ja on kehitelty jonain psykiatrien huutoäänestyksinä sen sijaan että olisi biologinen sairaus kuten syöpä tai diabetes johon on bioligiset testit. DSM, joka vaikuttanjr varmasti Suomenkin tautiluokituksiin niin on ollut mielenkiintoisra lukea psykiatri Allen Francesin ajatuksia aiheesta somessa joka on ollut koostamassa tätä.

        Yhtiä parhaimmista masennuslääkkeistä lienee köyhyyden ehkäisy, yksinäisyyden ehkäisy, tasa-arvoinen turvallinen yhteiskunta, tuki, turvaverkosto, riittävä taloudellinen turva, onnea tuovat asiat elämässä esim luonto ja eläimet mikä kellekin tuo, se että tulee arvostetuksi eikä mitätöidyksi tai kiusaruksi,merkityksellisyyden tunne elämässä se että kenties on osa jotain yhteisöä, että ylipäätöön oppii diilaaman elämään sisältyvän tuskankin kanssa ja kohtaamaan tunteitaan.

        Itse en usko että koskaan tullaan löytämään turvallista ja tehokasta masennuslääkettä jonka teho kestää ainiaan ja absurdi ajatuskin olisi että ihminen karkottaa ainiaan masennustaam jollain lääkkeellä kun koko elämän idea on aika kärsimystä tuottava toisinaan ja on normaalia reagoida elämään myös lannistuen eikä aina olla iloinen tehosuorittaja. Onhan näitä masennuslääkkeitä jo monenlaisia jollekin se on piri, alkoholi, jollekin kannabis. Sitten on psykiatrian psykoaktiivisten aineiden ryhmä esim SSRI, Voxra, amfetamiinijohdannaiset jollakin toimii myös tähän, ketamiini (katuhuumeenakin käytetty). Psykedeelit uusimpana tutkimuksessa.

        Huumaamalla itseään saa toki erilaisia oloja ja kautta aikain ihmisen historiassa psykoaktiivisia aineita on käytetty olon muuttamiseen

        Nyt kun masennuslääkkeiden vaikutusmekanismista on uutta tutkimustietoa, niin lääkkeet tulee aivan varmasti muuttumaan. Muuttuuko ne räjähtävän paljon tehokkaammaksi, tai vähemmän haittaa tuottaviksi. En osaa sanoa, kuten en sitäkään että meneekö siihen kymmenen vai viisitoista vuotta, Mutta jokatapauksessa lääkitys tulee muuttumaan.

        Raha tai ystävät ovat sellaisia välillisiä tekijöitä masennuksessa. Masennus ei lähde rahaa kaatamalla ihmisestä, eikä masis ole mikään köyhien yksinoikeus. Vanha sanonta raha ei tuo onnea, pitää masennuksen kohdalla paremmin kuin hyvin paikkansa.

        Tärkeämpää on se positiivinen stressi, merkityksellisyyden ja onnistumisen kokemukset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt kun masennuslääkkeiden vaikutusmekanismista on uutta tutkimustietoa, niin lääkkeet tulee aivan varmasti muuttumaan. Muuttuuko ne räjähtävän paljon tehokkaammaksi, tai vähemmän haittaa tuottaviksi. En osaa sanoa, kuten en sitäkään että meneekö siihen kymmenen vai viisitoista vuotta, Mutta jokatapauksessa lääkitys tulee muuttumaan.

        Raha tai ystävät ovat sellaisia välillisiä tekijöitä masennuksessa. Masennus ei lähde rahaa kaatamalla ihmisestä, eikä masis ole mikään köyhien yksinoikeus. Vanha sanonta raha ei tuo onnea, pitää masennuksen kohdalla paremmin kuin hyvin paikkansa.

        Tärkeämpää on se positiivinen stressi, merkityksellisyyden ja onnistumisen kokemukset.

        Omalla kohdalla masennus nivoutui vahvasti olosuhteisiin, ahdistaviin kokemuksiin, elämäntapahtumiin ja yksinäisyyteen alunperin. Köyhyyttäkin on tullut koettua ja sanotaan että köyhällä iso osa kapasiteetista menee siihen mihin raha riittää vieden pois kapasiteettia muusta. Jos tilassa elää pitempään ei näe oikein enää mitään parempaa.

        En usko että tulee olemaan tehokkaita lääkkeitä mielialaan koska ihmisen mieli mielialoineem on niin abstrakti asia. Psykiatria keskittyy kovalevyyn, kun kyseessä voi olla ohjelmistovika jota kannattaisi hoitaa ohjelmistovikana ettei vaurioita kovalevyä joka on tärkeä ohjelmistojen toimimiselle oikein.

        Oikea toimiva hoito omalla kohdalla on ollut kokonaisvaltaista(terveyden ja kehon tarpeiden kokonaisvaltaista tukemista) sekä ihan semmoista eksistentiaalista prosessointia. Elämänfilosofian pohtimista, tunteiden kohtaamista. Jos tulee raskas tilanne eteen työkalupakkiini kuuluu asteittainen puuhailin lisääminen pienin askelin. Huomaa kuinka kuuppa alkaa toimia paremmin jos masennus on vienyt toimintakykyä. Se vie tovin aikaa vain.

        Ei voi hoitaa mielenterveyttä unohtaen yhteiskunnalliset asiat mitkä tuhoaa ihmisten mielenterveyttä. Tai hölmöä se on. Kyllä tosi niukka toimeentulo ei lisää mielenterveyttä. Toki rikkaallakin voi olla masennusta. Kyse on syvemmästä asiasta siinä suhteessa, mutta perusasiat pitää olla kondiksessa voidakseen hyvin.


    • Anonyymi

      Jos on tullut hyvä olo vaikka hiihto juoksu
      Sari saattaa estää sen helposti

    • Anonyymi

      Ssri lääke aiheuttaa heti lieviä vieroitusoireita. Ja siksi ihmiset jatkaa niiden käyttöä pitkään. Eli aletaan lääkitä ei alkuperäistä ahdistusta vaan lääkkeen vaikutuksen hiipumisen aiheuttamaa ahdistusta. Sitä vain ei erota heti.

      Onneksi pystyin lopettamaan niiden käytön. Se oli pahin moka tässä elämässä.
      Aiheutti pahan riippuvuuden ja vei seksihalut. No, pikkuhiljaa halut ovat palautuneet mutta lääke, näin jälkeenpäin ajateltuna pilasi vuosia tai vuosikymmeniä elämästä.

      Kyllä kaikki lääkkeettömät vaihtoehdot kannattaa ensin käydä läpi. Lääke voi vaikuttaa loppuelämän.

      Ei todellakaan kannata käyttää niitä. Haitta on liian suuri.

      • Anonyymi

        Jep. Itse kuvaisin SSRI-fyysistä riippuvuutta (dependence) kohdallani niin että kun yksi annos unohtui se johti voimakkaisiin sähköiskuihin päässä ja niin ihmeelliseen pökkyräiseen epämukavaan oloon jossa ei pystynyt toimimaan normaalisti kun zäp zäp zäp sähköiskuja kun katsetta liikutteli vertikaalisesti. Muistan kerran kun ystäväni oli tulossa kylään toiselta paikkakunnalta ja olin unohtanut uusia reseptini. Olin ollut kaksi päivää ilman lääkettä. Sain vihdoin reseptin ja toimintakyvyttömänä sähköiskuista menin apteekkiin. Mietin miten pärjään ystävää nähdessä jos en saa reswptiä. Olo oli kuin narkkarilla kuin vihdoin otin aineeni. Olo helpottui kun keho sai aineen mihin fyysinen koukku ja ne hiton sähköiskut loppui.

        Minulla on ahdistavia muistoja kyseisen lääkkeen fyysisestä riippuvuudesta ja muistan vieläkin nuo luonnottomat olot sähköiskuineen kun tuntuu kuin aivot lagaisi ja kävisi hitaalla ja liikutellessa katsetta zäp. Zäp. Se kaikki yhdistyi silmien liikkeeseen. En ihmettelisi jos tuo kaikki olisi vaikuttanut negatiivisesti aivoihin ja hermostoon tuollaiset ihme olot. ihan luonnotonta.

        Minulle oli nuorena ihan normaalia että olin koukussa aineeseen jota ilman menin tuollaiseen tilaan jo päivässä. Kahdessa olo oli jo niin sietämätön että lääkkeet oli kaivettava jostain. Lääkkeistä lääkäri väitti että se ei aiheuta mitään riippuvutta.

        Kun yritin ekakerran irti SSRI-lääkkeistä olin ollut sitä ennen diagnoosilla masennus. Yhtäkkiä sainkin voimakkaita ahdistuspuuskia. Oma kokemukseni oli että lääkevieroitua laukaisi ahdistustiloja ja epämukavaa motorisra levottomuutta.

        Päädyin lääkkeelle takaisin mikä on ollut suurin moka elämässäni kun pääsin jo irti. Jopa seksuaalisen toiminnan häiriöt oli helpottaneet tässä vaiheessa kun olin irti palatakseen uudelleen ja sitten eivät enää palautuneet tokakerralla.

        Ennen masennuslääkkeen aloitusta olin mm.aloittanut lenkkeilyn ja yritin parantaa elintapojani jotka oli olleet masennuksen takia huonot. Kunpa psykiatri olisi antanut ajan ja elintapakeinojen hoitaa tehtävänsä eikä alkanut puskea lääkkeitä ekakerralla.

        Mietin mitä teki keholleni SSRI- käyttö kun aivot vielä kasvoi ja kehittyi. Uskon, että nykylääketiede vahingoitti kehoani ja aivojani näillä aineilla ja teki elämästäni täysin luonnotonta.

        Muistan aina muistaneeni alun positiivisen efektin että luulin lääkkeen auttavan minua vaikka se ei oikeasri niin tehnyt enää. Kyse oli todennäköisesti enemmän dependencen hoitamisesta siinä vaiheessa. Lääke ei auttanut minua toimimaan yhtään paremmin ja lopetuksen jälkeen tajusin kuinka elintapakeinot on tehokkaita tai tehokkaampia kuin lääke ja kuinka hyödytön lääke oli. Mutta luulin lääkkeen auttavan kun olin omaksunut tarinan jossa lääke oli minua auttanut.

        Sitten on vielä emotionaalinen aspekti lääkkeissä. Muutuin lääkkeen vaikutuksesta ajan saatossa välinpitämättömämmäksi kaikkea kohtaan ja apaattisuus lisääntyi. Mikään ei hetkauttanut. Normaali tunneherkkyyteni leikkautui. On vaatinut aikaa prosessoida asioita, on ollut hukassa kuka on. Todrlla sekaannuttavaa.

        Sitten päälle vielä vieroitusoireet jotka tekivät toimimisen arjessa hankalaksi. Muistan käyneeni löäkärissä ja selittäneeni että en saa annosta alas koska sähköiskut iskee ja hankala toimia. Hän ei ymmärtänyt mistä puhuin. Vieroituksesta alkoi krooninen unettomuus kestäen pitkiä aikoja ja paljon muuta. Olin aina ollut hyvä nukkumaan ennen sitä.

        Psykiatri tulkitsi vieroitusoireeni 2 kk lopetuksesta vain uusivana masennuksena ja tunki lääkkeitä lisää. Jouduin toipumaan niistäkin. Kyllä, toipumaan lääkkeistä ja nekin varasti elämääni minulta ja kaikki se toipumisaika mutta kukaan ei nähnyt asiaa niin että hermoston piti palautua aineista ja mitä kaikkea jouduin käymään vieroituksen takia lävitse.

        Lääke voi vaikuttaa loppuelämän. Minulla lääkkeet varasti pitkiä ajanjaksoja elämästä tuhoten elämääni.

        Minulla oli hankala päästä myös henkisestä riippuvuudesta lääkkeeseen "miren pärjään ilman lääkettä, mutta aivoni tarvii serotoniinilääkettä, olen masentunut ja pitää olla lääkitys". Olin aivopesty. On hankalaa vieroittautua aineista joiden vaikutuksesn on tottunut vuosia ja vuosia.

        Lykkäilin perheen hankintaa lääkkeiden takia koska en todellakaan halunnut hankkia lapsia lääkkeissä. Aika ajoi ohi, perhettä en todennäköisesti saa koska vieroitushelvetti vaikutuksineen kesti niin pitkään ja käytin lääkettä niin pitkään.

        Itse uskon että masennukseen lääke on pitemmällä aikavälillä hyödytön toimien apatisoivana. Ahdistukseen voi olla hyötyä tunteiden leikkauman takia mutta lääke voi myöa lisätä motorista levottomuutta ja ahdistuneisuutta etenkin vieroituksissa.

        Kävelin huijaukseen josta maksoin ison hinnan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep. Itse kuvaisin SSRI-fyysistä riippuvuutta (dependence) kohdallani niin että kun yksi annos unohtui se johti voimakkaisiin sähköiskuihin päässä ja niin ihmeelliseen pökkyräiseen epämukavaan oloon jossa ei pystynyt toimimaan normaalisti kun zäp zäp zäp sähköiskuja kun katsetta liikutteli vertikaalisesti. Muistan kerran kun ystäväni oli tulossa kylään toiselta paikkakunnalta ja olin unohtanut uusia reseptini. Olin ollut kaksi päivää ilman lääkettä. Sain vihdoin reseptin ja toimintakyvyttömänä sähköiskuista menin apteekkiin. Mietin miten pärjään ystävää nähdessä jos en saa reswptiä. Olo oli kuin narkkarilla kuin vihdoin otin aineeni. Olo helpottui kun keho sai aineen mihin fyysinen koukku ja ne hiton sähköiskut loppui.

        Minulla on ahdistavia muistoja kyseisen lääkkeen fyysisestä riippuvuudesta ja muistan vieläkin nuo luonnottomat olot sähköiskuineen kun tuntuu kuin aivot lagaisi ja kävisi hitaalla ja liikutellessa katsetta zäp. Zäp. Se kaikki yhdistyi silmien liikkeeseen. En ihmettelisi jos tuo kaikki olisi vaikuttanut negatiivisesti aivoihin ja hermostoon tuollaiset ihme olot. ihan luonnotonta.

        Minulle oli nuorena ihan normaalia että olin koukussa aineeseen jota ilman menin tuollaiseen tilaan jo päivässä. Kahdessa olo oli jo niin sietämätön että lääkkeet oli kaivettava jostain. Lääkkeistä lääkäri väitti että se ei aiheuta mitään riippuvutta.

        Kun yritin ekakerran irti SSRI-lääkkeistä olin ollut sitä ennen diagnoosilla masennus. Yhtäkkiä sainkin voimakkaita ahdistuspuuskia. Oma kokemukseni oli että lääkevieroitua laukaisi ahdistustiloja ja epämukavaa motorisra levottomuutta.

        Päädyin lääkkeelle takaisin mikä on ollut suurin moka elämässäni kun pääsin jo irti. Jopa seksuaalisen toiminnan häiriöt oli helpottaneet tässä vaiheessa kun olin irti palatakseen uudelleen ja sitten eivät enää palautuneet tokakerralla.

        Ennen masennuslääkkeen aloitusta olin mm.aloittanut lenkkeilyn ja yritin parantaa elintapojani jotka oli olleet masennuksen takia huonot. Kunpa psykiatri olisi antanut ajan ja elintapakeinojen hoitaa tehtävänsä eikä alkanut puskea lääkkeitä ekakerralla.

        Mietin mitä teki keholleni SSRI- käyttö kun aivot vielä kasvoi ja kehittyi. Uskon, että nykylääketiede vahingoitti kehoani ja aivojani näillä aineilla ja teki elämästäni täysin luonnotonta.

        Muistan aina muistaneeni alun positiivisen efektin että luulin lääkkeen auttavan minua vaikka se ei oikeasri niin tehnyt enää. Kyse oli todennäköisesti enemmän dependencen hoitamisesta siinä vaiheessa. Lääke ei auttanut minua toimimaan yhtään paremmin ja lopetuksen jälkeen tajusin kuinka elintapakeinot on tehokkaita tai tehokkaampia kuin lääke ja kuinka hyödytön lääke oli. Mutta luulin lääkkeen auttavan kun olin omaksunut tarinan jossa lääke oli minua auttanut.

        Sitten on vielä emotionaalinen aspekti lääkkeissä. Muutuin lääkkeen vaikutuksesta ajan saatossa välinpitämättömämmäksi kaikkea kohtaan ja apaattisuus lisääntyi. Mikään ei hetkauttanut. Normaali tunneherkkyyteni leikkautui. On vaatinut aikaa prosessoida asioita, on ollut hukassa kuka on. Todrlla sekaannuttavaa.

        Sitten päälle vielä vieroitusoireet jotka tekivät toimimisen arjessa hankalaksi. Muistan käyneeni löäkärissä ja selittäneeni että en saa annosta alas koska sähköiskut iskee ja hankala toimia. Hän ei ymmärtänyt mistä puhuin. Vieroituksesta alkoi krooninen unettomuus kestäen pitkiä aikoja ja paljon muuta. Olin aina ollut hyvä nukkumaan ennen sitä.

        Psykiatri tulkitsi vieroitusoireeni 2 kk lopetuksesta vain uusivana masennuksena ja tunki lääkkeitä lisää. Jouduin toipumaan niistäkin. Kyllä, toipumaan lääkkeistä ja nekin varasti elämääni minulta ja kaikki se toipumisaika mutta kukaan ei nähnyt asiaa niin että hermoston piti palautua aineista ja mitä kaikkea jouduin käymään vieroituksen takia lävitse.

        Lääke voi vaikuttaa loppuelämän. Minulla lääkkeet varasti pitkiä ajanjaksoja elämästä tuhoten elämääni.

        Minulla oli hankala päästä myös henkisestä riippuvuudesta lääkkeeseen "miren pärjään ilman lääkettä, mutta aivoni tarvii serotoniinilääkettä, olen masentunut ja pitää olla lääkitys". Olin aivopesty. On hankalaa vieroittautua aineista joiden vaikutuksesn on tottunut vuosia ja vuosia.

        Lykkäilin perheen hankintaa lääkkeiden takia koska en todellakaan halunnut hankkia lapsia lääkkeissä. Aika ajoi ohi, perhettä en todennäköisesti saa koska vieroitushelvetti vaikutuksineen kesti niin pitkään ja käytin lääkettä niin pitkään.

        Itse uskon että masennukseen lääke on pitemmällä aikavälillä hyödytön toimien apatisoivana. Ahdistukseen voi olla hyötyä tunteiden leikkauman takia mutta lääke voi myöa lisätä motorista levottomuutta ja ahdistuneisuutta etenkin vieroituksissa.

        Kävelin huijaukseen josta maksoin ison hinnan.

        Olen vuosien ainana jo joiltain osin hyväksynyt sen että lääke vei seksuaalisen puoken minusta. Minulla ei enää ole seksuaalista puolta. En ihastu, en kykene tuntemaan himoa, minulla ei enää ole seksielämää, minulla on tuntohäiriöitä kuin puudutusainetta kehossani. Tuntohäirööissä koen myös parestesiamaisia jatkuvia tikutteluja kehossani. Lääkkeet tuhosi tältä osin myös yhden parisuhteeni jonka aikana muutuin tällaiseksi lääkkeiden vuoksi. Seksi oli pitkään sellaista että kosketus ei tuottanut iloa koska tuntohäiriöt ja lopulta meni kyky tuntea enää edes haluja jo verrattain nuorena. Halut sai haluamaan seksiä, vaikka se ei tuntunut samalta. Koen nykyään seksin merkityksettömänä koska kehoni on turra.

        Elämä on monin verroin värittömämpää lääkeharmien takia. Tunnen oloni kuin friikiksi joka on muista erilainen. Lääkeharmit erotti minua muista ihmisistä kokemuksen tasolla.

        Ehkä joku parisuhde aseksuaalin kanssa voisi toimia. En ollut tosin sellainen aina. Minusta lääke teki sellaisen.


    • Anonyymi

      "Serotonergisten masennuslääkkeiden käyttöön liittyviä tai niiden käytön jälkeen jäljelle jäävien seksuaalisten toimintahäiriöiden mekanismia ei tunneta. Useita hypoteesejä on esitetty. Serotoniinilla on keskeinen rooli hypotalamus-aivolisäke-sukurauhasakselin toiminnassa. Suuri serotoniinipitoisuus hypotalamuksessa saattaa johtaa tämän akselin vaimennussäätelyn käynnistymiseen ja pienentää testosteronipitoisuuksia (6). SSRI-lääkityksen johtaa juuri 5-HT1A-reseptorien vaimennussäätelyyn (down-regulation) ja desensitisaatioon, joka saattaa olla myös pitkäaikaisten seksuaalihaittojen mekanismi (18,19). On myös ehdotettu, että ”serotonergisellä neurotoksisuudella” voisi myös olla merkitystä pitkäaikaisten seksuaalihaittojen synnyssä, koska 3,4-metyleenidioksimetamfetamiini eli ekstaasi lisää serotoniinin vapautumista ja estää sen takaisinottoa, ja tiedetään, että sen aiheuttamat seksuaalisen toiminnanhäiriöt voivat jatkua pitkään huumeen käytön lopettamisen jälkeen. Tällöin oletettu mekanismi on aksonaalinen vaurio (13). "

      https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/118360/voiko_masennuslaakkeen_aiheuttama_2018.pdf?sequence=2&isAllowed=y

      • Anonyymi

        Mielenkiintoisin on mielestäni tuo hypoteesi jossa SSRI-lääkkeen haittoja verrataan serotonergisen huumeen haittoihin jotka siis saattaa aluksi nostaa hurmosta ja jopa lisätä haluja ja lopussa lääke laukaisee seksuaalihäiriöitä. En ihmettelisi jos kroonisesta laittomien päihteiden käytöstä pystyttäisiin tulevaisuudessa vetämään muitakin yhtäläisyyksiä krooniseen SSRI-käyttöön esim altistuminen masennukselle jatkuvassa käytössä ynnä muuta.

        Toki PSSD:n mekanismit voi olla moninaisetkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielenkiintoisin on mielestäni tuo hypoteesi jossa SSRI-lääkkeen haittoja verrataan serotonergisen huumeen haittoihin jotka siis saattaa aluksi nostaa hurmosta ja jopa lisätä haluja ja lopussa lääke laukaisee seksuaalihäiriöitä. En ihmettelisi jos kroonisesta laittomien päihteiden käytöstä pystyttäisiin tulevaisuudessa vetämään muitakin yhtäläisyyksiä krooniseen SSRI-käyttöön esim altistuminen masennukselle jatkuvassa käytössä ynnä muuta.

        Toki PSSD:n mekanismit voi olla moninaisetkin.

        Mielestäni PSSD on mielenkiintoinen aihe koska se kertoo syvemmin masennuslääkkeiden jopa jagkuvaa harmia tuottavasta potentiaalisesta vaikutuksesta ja avaa mekanismeja.


    • Anonyymi

      Minulla oli SSRI lääkitys miltei vuoden ajan kun toivuin avioerosta ja täydellisestä loppuunpalamisesta. Kun elämä alkoi voittaa, niin lääkäri oli hieman haluton ajamaan lääkitystä alas. Ihmettelin sitä melkoisesti ja loppuvaiheessa päätin tehdä sen itse. Alussa ajattelin juurikin, että pillerit pois niin homma on sillä selvä. Oli todella pahat vieroitusoireet. Juurikin sähköiskuja pään sisällä ja huimausta. Tuossa joku kuvailikin, että oli täysin lamaantunut ja kuin narkkari. Komppaan tuota täysin.
      Minulla oli Optipar 40mg kerta päivässä ja lähdin tiputtamaan sitä pienemmäksi heti 20mg jonka seurauksena ei tullut vielä vieroitusoireita. Kun leikkasin tuosta puoleen 10mg /päivä olo meni sekavaksi. Hetkellistä sähköä korvien välissä mutta olin täysin välinpitämätön kaikkeen. Piti rytmittää viikko 10mg/10mg/20mg/10mg jne rytmille. Lopulta 5mg ja irti koko skeidasta. Tähän meni 3kk että pääsin eroon lääkkeestä.
      Lääkityksen aikana seksihalut lähtivät kokonaan. Yksi orastava suhde kaatui siihen kun ei kiinnostanut pussailla, halailla tai mikään fyysinen. Vastapuoli oli kyllä todella ihana ja kaunis mutta intohimoa en saanut aikaan en sitten millään. Ennen tätä myrkkyä olin hyvinkin innokas ja voisi sanoa helppo tapaus. SSRI lääkitys tappoi libidon kokonaan. Itse seksi oli turhauttavaa puumunalla heilumista ja ei tuottanut sitä mielihyvää jonka olin tottunut seksistä saamaan. Itsetyydytys jäi kokonaan pois. Siis aivan kokonaan.
      Lopputulema on, että halut eivät ole vieläkään palanneet vaikka lääkityksestä on päästy eroon jo muutama vuosi sitten. Toisen himoitseminen, kosketus, kaikki intiimi ovat todella suuren vaivan takana. Toivon todella, että asiat palaavat vielä normaaliksi. Lääkkeet veivät suuren osan elämästäni pois ja vain sen vuoksi, että uskoin lääkäriä. En ole edes varma auttoivatko lääkkeet kuten oli tarkoitus vaan olinko se minä loppupeleissä joka nosti itsensä suosta.

      Summa summarum. Pysy kaukana näistä lääkkeistä. Muistakin konsteja on hankkia vireyttä. Ulkoile, liiku, käy salilla, uimassa, mitä vaan joka saa kropan liikkeelle ja tuottamaan itse serotoniiniä ja mielihyvää. Ei enää ikinä.

      M42

    • Anonyymi

      Mietin miksi lääkärit edelleen suosittelevat lääkettä. Vaikka heidän täytyy tietää haittavaikutuksista.

      Hyviä kertomuksia tässä ketjussa.

      Ensin ssri lääke voi tuntua erinomaiselta. Mutta salakavalasti siihen syntyvä riippuvuus ja ahdistus kun lääkettä ei ole elimistössä vie vuosia elämästä. Eikä seksi ikinä palaudu ennalleen. Ihminen ei vaan erota alkuperäistä ahdistusta ja lääkkeen aikaansaama vieroitusoireahdistusta toisistaan. Luulee lääkitsevänsä alkuperäisiä oireita mutta lääkitseekin läkeriippuvuuttaan.

      Itse vähensin lääkettä 1/4 osa kerrallaan, lisäsin ulkoilua ja sosiaalista toimintaa ym. Ja huomasin ettei minulla ole mitään ahdistusta. Kaikki ahdistus tuli lääkkeestä kun se haihtui elimistöstä. En pystynyt olemaan ilman lääkettä. Mutta vei vuosia ymmärtää se.

      • Anonyymi

        Minullakaan ei ole enää juuri ahdistusta pitkän aikaa SSRI-lääkkeiden vieroituksen jälkeen jona aikana kävin läpi elämäni intensiivisimmän ahdistuksen paniikkeihin asti. Väittäisin, että elämäntapakeinotkin voisi olla hyödyllisiä ahdistuksen kanssa kamppailussa oman kokemukseni pohjalta ainakin.

        Olen törmännyt Instagramissa ja netissä tällaiseen holistisesti ajattelevaan psykiatriin, Ellen Vora jolla on mielestäni järkiajatuksia aiheesta miten elintavoilla voi vaikuttaa ahdistukseen. Suosittelen hänen Instagram-kanavaansa, jossa hän ottaa kantaa kriitrisestikin lääkkeisiin esim.juuri ymmärtäen sen että osa voi sotkea lääkkeen hyödylliset vaikutukset vieroitusoireiden välttelyyn lääkkeissä.
        https://www.washingtonpost.com/wellness/2022/12/21/anxiety-body-responses/

        "The determinants of our mental well-being go beyond our genes and brain chemistry to include inflammation, gut health, sleep, nutrition, hormones, chronic limbic hyperarousal because of unresolved trauma, and even having our fundamental human needs for community, nature, meaning and purpose go unmet. If we do have what is known as a chemical imbalance, it is probably a downstream effect of these other states of imbalance.
        In other words, anxiety is not all in your head; it’s largely based in the body, and that’s where it should first be addressed."

        Itse toivon että psykiatrian tulevaisuuden suunta ottaa huomioon kokonaisvaltaisemmin terveyden ja kehon kuin tunkemalla toksisia elämänlaatua leikkaavia koukuttavia pillereitä, jotka aiheuttaa kroppaan häiriötä.
        Se on hyvä kysymys miksi lääkärit niin innoissaan suosittelevat masennuslääkkeitä. Se vanha sanonta, kun ainut työkalu on vasara, kaikki ongelmat alkaa näyttää nauloilta lienee hyvä kuvaamaan asiaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      242
      2154
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      154
      1388
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      53
      1280
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      74
      1025
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1009
    6. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      940
    7. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      211
      933
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      835
    9. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      659
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      650
    Aihe