Miksei Saksa rakentanut kunnollista nelimoottorista pommikonetta?

Anonyymi-ap

Taktiikka oli pääosin maavoimien tukeminen kevyillä sekä keskiraskailla pommikoneilla, mutta kuitekin jokainen valtio tiesi tuolloin ettei pelkkä vihollisen maavoimien kimppuun käyminen riitä voittamaan sotaa, senhän tiesivät Saksalaisetkin koska alkoivat pommittamaan Englantia.

Mutta mikseivät siis rakentaneet kestävempiä nelimoottorisia pommittajia vaikka tiesivät jo ennen sotaa että Brittien hyvin puolustettua teollisuutta täytyy pommittaa? Heinkelin kaksimoottorinen ei ollut tuollaiseen tehtävään sopiva edes paperilla ja Saksalaisilla oli pakko olla tieto tuosta ongelmasta.

Nyt en tarkoita mitään Amerikkapommittajia vaan B-17/B-24 tai Lancasteria vastaavaa pommikonetta.

72

824

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kyse oli vain siitä,että Saksalla ei ollut sinun kaltaisiasi neroja käytössä.
      Hommia hoitelivat kaikenkarvaiset suunnittelijat ja teollisuusmiehet kenraalien tuella.
      Ei sellaisesta mitään tule.

      • Anonyymi

        Saksassa oli asevarustelu kesken.


    • Anonyymi

      Saksalla oli suunniteltu ja rakennettu muutamia, mutta moottoreita niihin ei olisi saatu mistään Saksan orjatyöpajoista. Amerikassa oli hallit ja linjat.

      • Anonyymi

        Lancasterissa oli neljä moottoria joita käytettiin myös yksimoottorisissa hävittäjissä.

        Mikä olisi estänyt Saksalaisia tekemästä samaa?


    • Anonyymi

      Eivät Saksan rahkeetkaan kaikkeen riittäneet, vaan Luftwaffen tehtäväksi jäi maavoimien tukeminen. Kannataa myös muistaa, että Reichsbankin pääjohtajan Hjalmar Schachtin muistelmien mukaan Saksa oli talvella - 39 konkurssikypsä

    • Anonyymi

      Kaikkea Saksan toimintaa haittasi eräs perustavanlaatuinen ongelma. Natsit olivat kaapanneet vallan vaiheittain 1932-34. He tunkivat ministeriöitten ym. johtoon omia kokemattomia puolueviskaaleitaan, loivat kiireellä uusia hallintohimmeleitä, käytännössä perustivat samaan aikaan uudestaan aselajit jne. Organisaatioiden välillä oli kireää kilpailua ja pitkää puukkoa lyötiin (heh) toisten selkään kilpailtaessa fuuhrerin suosiosta.

      Saksan aselajit oli kehitetty nopeita hyökkäyksiä varten. Kun jonkun raskaan pommikoneen tekeminen vaati kymmenien hävittäjäkoneiden materiaalin ja työn, niin valitsivat hävittäjät.

      Joku saku (Manstein?) sanoi myöhemmin, ettei esim. mitään Englannin-strategiaa edes ollut ennen kesää -40.

      Ei briteilläkään ollut lennostojen käytössä sen kummempia pommikoneita 1938 kuin sakujen heinkelit ja junkersit. Kehitystyötä oli tosin käynnissä ja tässä brittien lentokoneteollisuuden mahti näkyi. Se oli 1940 paikkeilla ihan eri luokkaa kuin Saksan. Pitkänmatkan raskaat pommikoneet tulivat käyttöön vasta sodan aikana. Ja sakemannien kehitystyötä haittasivat sekä organisatooriset että moottoritekniset ongelmat.

      • Anonyymi

        Tämä kommentti on asian ytimessä. Natsien hallinto oli sekasotkua. Ilmavoimien päällikkönä oli entinen kapteeni Hermann Göring, jonka Hitler ylensi kerralla kuusiarvoa ylittäen kenraaliksi 1930-luvulla. Hän oli täystumpelo johtamisessa, ja useita hänen alaisiaan teki itsemurhan lopulta, kun joutuivat epätoivoon tumpeloinnista.


      • Anonyymi

        "Pitkänmatkan raskaat pommikoneet tulivat käyttöön vasta sodan aikana."

        Amerikkalaisilla oli käytössä B-17 jo 30-luvulla. Sehän taisi olla vanhin strateginen pommittaja, mikä palveli merkittävässä roolissa sodan alusta loppuun.


    • Anonyymi

      Saksan kenraalit lähtivät voittamaan edellistä sotaa. Kun silloin sota jumittui vuosikausien asemasodaksi ja sitä taklaamaan kehitettiin panssariase ja taktiset ilmavoimat.

    • Anonyymi

      Ei kai näillä ihmeaseilla aina edes osu kaupungin kokoiseen maaliin, Hitler itse lienee katunut, ettei rakentanut sukellusveneitä ja pst-tykkejä.

    • Anonyymi

      Hitlerin direktiivi nro 17, annettu 1. elokuuta 1940, erityisesti kielsi Luftwaffea suorittamasta terrori-iskuja. Führer julisti, että terrori-iskut voivat olla hänen käskynsä mukaisesti vain kostokeino.

      • Anonyymi

        "Hitlerin direktiivi nro 17, annettu 1. elokuuta 1940, erityisesti kielsi Luftwaffea suorittamasta terrori-iskuja. "

        Ei pidä paikkaansa. Hitler varasi direktiivissä itselleen oikeuden käynnistää ns. kostotoimenpitetä, mutta terrori-iskuista se ei mainitse mitään. Koko "terroripommituksen" käsite oli muutenkin niin epämääräinen ettei asialla olisi muutenkaan ollut kauheasti merkitystä.

        Hitler oli jo aikaisemmin, direktiivissä nro 9, määritellyt ilmavoimien pommitusvoimien kattaviksi tavoitteiksi vastustajan infrastruktuurin, satamien, teollisuuden ja ruokahuollon eliminoinnin. Käytännössä tämä siis tarkoitti "terroripommituksia" vastustajan kaupunkeihin tämän yhteiskunnan luhistamiseksi.

        ///MeAgaln


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Hitlerin direktiivi nro 17, annettu 1. elokuuta 1940, erityisesti kielsi Luftwaffea suorittamasta terrori-iskuja. "

        Ei pidä paikkaansa. Hitler varasi direktiivissä itselleen oikeuden käynnistää ns. kostotoimenpitetä, mutta terrori-iskuista se ei mainitse mitään. Koko "terroripommituksen" käsite oli muutenkin niin epämääräinen ettei asialla olisi muutenkaan ollut kauheasti merkitystä.

        Hitler oli jo aikaisemmin, direktiivissä nro 9, määritellyt ilmavoimien pommitusvoimien kattaviksi tavoitteiksi vastustajan infrastruktuurin, satamien, teollisuuden ja ruokahuollon eliminoinnin. Käytännössä tämä siis tarkoitti "terroripommituksia" vastustajan kaupunkeihin tämän yhteiskunnan luhistamiseksi.

        ///MeAgaln

        "Ei pidä paikkaansa. Hitler varasi direktiivissä itselleen oikeuden käynnistää ns. kostotoimenpitetä, mutta terrori-iskuista se ei mainitse mitään"

        Kyllä mainitsee kohta 5.

        5. Terrorangriffe als Vergeltung behalte ich mir vor.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ei pidä paikkaansa. Hitler varasi direktiivissä itselleen oikeuden käynnistää ns. kostotoimenpitetä, mutta terrori-iskuista se ei mainitse mitään"

        Kyllä mainitsee kohta 5.

        5. Terrorangriffe als Vergeltung behalte ich mir vor.

        Ok, mutta se ei ole ihan kieltomuoto. Eikä se myöskään tee paljoa "terrorihyökkäyksen" määritelmälle, joita molempia haettiin.

        ///MeAgaln


    • Anonyymi

      Kaupunkien aluepommituksen tarkoitus esitettiin British Air Staff -asiakirjassa, joka on päivätty 23. syyskuuta 1941:

      Kaupungin aluetta vastaan ​​tehdyn hyökkäyksen perimmäisenä tavoitteena on murtaa sitä miehittävän väestön moraali. Tämän varmistamiseksi meidän on saavutettava kaksi asiaa: ensinnäkin meidän on tehtävä kaupungista fyysisesti asumiskelvoton ja toiseksi meidän on saatava ihmiset tietoisiksi jatkuvasta henkilökohtaisesta vaarasta. Välitön tavoite on siis kaksiosainen, nimittäin tuottaa (i) tuhoa ja (ii) kuolemanpelkoa.

      14. helmikuuta 1942 aluepommitusohje annettiin Bomber Commandille. Pommitusten piti "keskittyä vihollisen siviiliväestön ja erityisesti teollisuustyöntekijöiden moraaliin". Vaikka sitä ei koskaan nimenomaisesti ilmoitettu, tämä oli lähin brittien julistus rajoittamattomasta ilmapommituksesta – direktiivissä 22 sanottiin, että "sinulla on sen mukaisesti lupa käyttää joukkojasi rajoituksetta", ja sitten luetteloitiin joukko ensisijaisia ​​kohteita, joihin kuului Dortmund . , Essen , Duisburg , Düsseldorf ja Köln . Toissijaisia ​​kohteita olivat Braunschweig , Lyypekki , Rostock ja Bremen, Kiel , Hannover , Frankfurt , Mannheim , Stuttgart ja Schweinfurt . Direktiivissä todettiin, että "operaatioiden tulisi nyt keskittyä vihollisen siviiliväestön ja erityisesti teollisuustyöntekijöiden moraaliin". Sekaannusten välttämiseksi Sir Charles Portal kirjoitti marsalkka Norman Bottomleylle 15. helmikuuta "...Oletan, että on selvää, että tähtäyspisteet ovat taajama-alueet, eivät esimerkiksi telakat tai lentokoneet. tehtaita". Tehtaat eivät olleet enää kohteita.

      • Anonyymi

        "Tehtaat eivät olleet enää kohteita."

        Tässä on tosin tärkeää huomata noiden poimintojen viittaavan spesifiseen maalinvalintaan. Kokonaisuudessaan aluepommitusohje tekee selväksi, kuten jo kaupunkivalinnasta näkyy, että strateginen tavoite oli jatkaa edellisenä kesänä kesken jäänyttä Saksan teollisuusinfran murentamista. Ohje sanookin sen hyvin suoraan:
        "Niiden teollisen ja "moraalisen" luonteen lisäksi, kaikki niistä [kaupungit] olivat avainkohtia Saksan rautatie- ja vedenkuljetusverkostossa, joiden häiriöillä voisi olla laaja vaikutus Saksan sotakoneeseen."

        Kysymyksessä ei siis ollut vain Harrisin tai edes Portalin pakkomielle kostosta, vaan kylmän pragmatistinen ajattelu sotastrategian suhteen. Ohje sanoo suoraan, että kokemuksen perusteella pistemaalien hakeminen oli osoittautunut epäkäytännölliseksi ja pyrkimyksenä olisi kohdella suurempia asutuskeskuksia maaleina, painottaen ensimmäisenä prioriteettina niiden taloudellista merkitystä.

        ///MeAgaln


    • Anonyymi

      Suomeen tilattiin 3 kpl.

      Koneita ei sodan sytyttyä kuitenkaan toimitettu Suomeen, vaan Saksan valtio takavarikoi ne, ja ne menivät saksalaisten omaan käyttöön tyyppimerkinnällä D-1; ensin Lufthansalle ja myöhemmin Luftwaffelle. Kaikki kolme konetta tuhoutuivat sodan aikana.

    • Anonyymi

      Saksalla oli kaksimoottorinen pommikone mutta taistelukestävyys oli huono, moottorit ongelmalliset, puolustusaseistus melko onneton. Muuten samaa luokkaa kuin Lancaster ja kantoi isomman pommikuorman.
      https://fi.wikipedia.org/wiki/Heinkel_He_177

      Nelimoottorisena versiona tuo olisi päihittänyt niin B-17/24/ kuin Lancasterinkin.

      Jostain syystä Saksalaiset olivat viehättyneet kaksimoottorisiin pommikoneisiin.

      • Anonyymi

        HE 177 : ssa oli itse asiassa neljä moottoria; sen konepellit sisältävät DB606 "voimajärjestelmän", joka koostuu kahdesta vierekkäin asennetusta DB601-moottorista, jotka antavat DB606:lla 2 700 hv, mutta vain kaksi potkuria.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        HE 177 : ssa oli itse asiassa neljä moottoria; sen konepellit sisältävät DB606 "voimajärjestelmän", joka koostuu kahdesta vierekkäin asennetusta DB601-moottorista, jotka antavat DB606:lla 2 700 hv, mutta vain kaksi potkuria.

        Käytännössä vain kaksi moottoria kun olivat yhdessä ja molemmat käyttivät samaa porkuria... vihollisen tarvitsi vain ampua yhteen kohtaan minkä jälkeen sai "kaksi moottoria" rikki.


      • Anonyymi

        Joku vielä sanoo Saksalaisia sotilaita kyvykkäiksi. Halusivat tehdä raskaasta pommikoneesta panssarintuhoajan.

        ". Viiden He 177 A-3/R5:n nokkaan asennettiin 75 mm BK 7.5 PaK 40 -panssarintorjuntatykki käytettäväksi itärintamalla panssarintorjuntaan, mutta ratkaisu osoittautui epäonnistuneeksi."

        Hah hah.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Saman aikakauden Bristol Blenheim vei vain reilut 500 kg.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saman aikakauden Bristol Blenheim vei vain reilut 500 kg.

        Blenhim luokiteltiin kevyeksi pommariksi.


    • Anonyymi

      Saksa kehitti "salaa" taktisiin pommituksiin kykenevät 2-moottoriset pommikonetyypit. Nämä olivatkin vertailukelpoisia mihin tahansa aikakautensa vastaaviin koneisiin. Esim. He 111 kuljetti 2500 kg pommikuorman, tosin hitaus koitui kohtalokkaaksi.

      Nelimoottoristen koneiden kehitystyössä ongelmat moninkertaistuivat. Isompi massa, pidemmät siivet, rakenteisiin kohdistuvat voimat, moottoritekniikka jne. olivat kysymyksiä joihin kaikkiin piti etsiä ratkaisu. Esim. Condoria vaivasivat monet lastentaudit ja sen rakenne oli hiukan heppoinen, mistä syystä se soveltui pommitusten sijaan merivalvontakoneeksi.

      Kun resursseja ei haluttu juuri suunnata nelimoottoristen kehittelyyn, niin vaikea optimointi massa-toimintasäde-lentokorkeus-pommikuorma-lujuus-moottoritekniikka jäi keskeneräiseksi.

    • Anonyymi

      Mahtava Ural Bomber.

      Wever, vuonna 1933 perustetun Luftwaffen esikuntapäällikkö, ymmärsi strategisen pommituksen merkityksen sodassa. Sodassa Neuvostoliittoa vastaan ​​hän odotti, että saksalaiset joukot eivät edes hyökkäisi Moskovasta itään . Wever ehdotti strategisen pommikoneen käyttöä Uralin tehtaiden eliminoimiseksi, mikä lopettaa Neuvostoliiton maajoukkojen kyvyn taistella.

      • Anonyymi

        Weverin kuoleman jälkeen tulleet eivät tienneet paremmin ja Saksa oli pakotettu käyttämään kevyitäpommittajia hoitamaan kaukopommituksetkin.

        Sitten ihmiset vielä kehuvat saksalaisia neroiksi vaikka tekivät jatkuvasti tuollaisia mokia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Weverin kuoleman jälkeen tulleet eivät tienneet paremmin ja Saksa oli pakotettu käyttämään kevyitäpommittajia hoitamaan kaukopommituksetkin.

        Sitten ihmiset vielä kehuvat saksalaisia neroiksi vaikka tekivät jatkuvasti tuollaisia mokia.

        He-177 piti olla myös syöksypommmittaja, mikä on täysin hullu kuvitelma.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        He-177 piti olla myös syöksypommmittaja, mikä on täysin hullu kuvitelma.

        Eipä paljon kyllä päätä pakottanut kun raskaasta pommikoneesta haluttiin tehdä isompi versio Stukasta, jos joku oli Arthur Harrisille ehdottanut sellaista että "tehdäänpä Avro Lancasterista sellainen pommikone millä pystyy syöksypommittamaan", niin ehdottaja olisi todennäköisesti joutunut suljetulle osastolle.


    • Anonyymi

      1930 puolessa välissä kehiteltiin "Ural pommittajaa" sillä nelimoottorisia pommikoneita haluavat tiesivät, että tulossa oleva vaatii vihollisen sotateollisuuden vahingoittamista tai tuhoamista, mutta sittemmin Luftwaffen johtoon valittiin henkilöitä ketkä halusivat taktisia sekä syöksypommittajia minkä takia monet koneet "rampautettiin" lisäämässä niihin kyky syöksypommitukseen.

      Koska Saksa ei panostanut kunnon pommareihin saivat viholliset rakentaa omia sotakoneitaan suht rauhassa.

    • Anonyymi

      Göring hylkäsi projektin ja hän myöhemmin sanoi: "Führer ei koskaan kysy minulta, kuinka suuria pommikoneemme ovat, mutta kuinka monta meillä on."

      • Anonyymi

        Noin käy diktatuureissa kun ei uskalleta sanoa pomolle mitään minkä voi tulkita negatiiviseksi asiaksi. Hitler taisi myös vaatia että He-177 pommarin piti olla kykenevä syöksypommitukseen minkä seurauksena koneeseen asennettiin oudot yhdistelmämoottorit mitkä pyörittivät kahta propellia ja painoakin taisi kyseinen vaatimus lisätä? Näin olen ymmärtänyt.

        He-177 olisi kaiketi ollut hyvä raskaspommikone nelimoottorisena ja ilman kykyä syöksypommitukseen.


    • Anonyymi

      Heinkell 111 oli neljä moottoria jotka pyöritti kahta potkuria. Saksan lähes kaikki aseet oli liian teknisiä ja kalliita valmistaa. Kun sota jatkui niin pommitukset tuhosivat tehtaita. Yhdysvallat sai rauhassa rakentaa ylivoimaisella teollisuudellaan aseita kenenkään uhkaamatta .

    • Anonyymi

      Natsijohdon innostus oli valtava, kun He 176 nousi ensimmäistä kertaa ilmaan 20. heinäkuuta 1939.

      Viisi viikkoa myöhemmin oli suihkumoottorinen He 178 valmis ensimmäiselle lennolleen. Ensiesittely 27. elokuuta ei kuitenkaan suurta huomiota saanut, mikä oli virtuoosille valtava pettymys. Sota oli juuri alkamassa ja saksalaisilla oli muuta mietittävää.

      Vuonna 1958 kuollut Heinkel kirjoitti myöhemmin muistelmissaan, kuinka hän katkeroitui tuolloin pahoin.

      Kone oli kuin MIG-15, joka piti Koreassa vastustajaa pilkkanaan.

    • Anonyymi

      "Kone oli kuin MIG-15, joka piti Koreassa vastustajaa pilkkanaan."

      Eli hävisi ilmataistelut 1 : 5!

      • Anonyymi

        MiG-15 Koreassa onnistui tekemään sen, mitä Focke-Wulfit ja Messerschmitit toisen maailmansodan aikana eivät koskaan pystyneet tekemään, ajamaan Yhdysvaltain pommikonejoukot taivaalta." Marraskuusta 1951 lähtien B-29:t pysyivät maassa päiväsaikaan, pommitehtäviä lennätettiin vain yöllä.


      • Anonyymi

        Vasta F-86 Sabren tultua mukaan kuvioihin. Muita hävittäjiä MiG-15 pyöritteli lähes mennen tullen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vasta F-86 Sabren tultua mukaan kuvioihin. Muita hävittäjiä MiG-15 pyöritteli lähes mennen tullen.

        MiGit tehokkaampina valitsi milloin taistella.


    • Anonyymi

      ensiksikin kenraalien puhetapa puhua vainajien puolesta on sairasta adolf hitlerin ilmavoimien ystävä kuoli lentokoneonnettomuudessa goebbelsin ja "göringin" hermot eivät kestäneet enää huumeita ja kipulääkkeitä kun joutuivat tuomiolle sotarikoksista montako voitti 2. maailman sodassa kuolleita oli siviiliuhreineen yli 40 miljoonaa eli voittajien manifestikin on huijausta, kuolihan adolfkin pommiattentaatissa eli hänellä oli sairas ylityörakkaus räjähdysaineisiin, vai yöpyikö jopa ruutitynnyrissä

      • Anonyymi

        79-80 miljoonaa kuollutta


    • Anonyymi

      Briteissä alettiin pohtia sodan aikana että tarkkuuspommitukset teollisuuslaitoksiin olivat huomattavasti tehokkaampia ja taloudellisempia niiden tuhoamisessa kuin massapommitukset vähän sinne päin. Ongelmana oli vaan sopivan kaluston puute, sillä silloisten taktisen tason pommarien toimintasäde ja puolustusaseistus ei ollut omiaan strategisen tason iskuihin syvälle vihollisen ilmatilaan.

      Näkemys tulikin realistiseksi Mosquiton myötä, kun siinä oli kone jolla oli kantamaa ja joka kykeni nopeutensa ansiosta välttämään hävittäjätorjunnan joka aiemmilta saman sarjan koneilta oli puuttunut.

      On laskettu, että huomattavasti pienempi määrä halvempia Mosquitoja olisi kyennyt parempaan vaikutukseen strategisia maaleja kohtaan (pl. saksalaisten siviilien terroripommitukset). Mossehan kykeni viemään 2 x 2000kg pommeja Berliiniin asti samassa ajassa kuin B-17 vei 2500kg, ja pudottamaan ne tarkasti kohteeseen.

      Tämä olisi vaatinut vähemmän miehistöä, vähemmän moottoreita, vähemmän materiaaleja ja vähemmän rahaa, ja saanut aikaan paremmat tulokset.

      Mutta, koska teollisuuslaitokset pukkasi Halifaxia ja Lancastereja täydellä höyryllä, ja Mosquiton rakenne oli varsin erilainen, ei linjoja lähdetty muuttamaan vaan mentiin vanhoilla konsteilla.

      • Anonyymi

        Huonekalutehtaat osallistuivat Mosquiton valmistukseen, mukaan lukien Dancer ja Hearne.


    • Anonyymi

      Siinä tapahtui niin,että Stuka oli oleellisesti halvempi valmistaa kuin raskas pommikone ja kykeni kuitenkin täsmäpommittajana riittävään tuhovaikutukseen.Vuonna 1940 se olikin melkoinen helvetinkone tuhotessaan vastustajan tykistöasemia ja huoltotukikohtia.
      Sodan jatkuessa Stukan ongelma eli hitaus kävi yhä ilmeisemmäksi.Se vaati hävittäjäsuojan että tappioluvut pysyisivät siedettävinä.
      Sodan loppuvaiheessa oli jo liian myöhä edes haaveilla raskaasta pommikoneesta.
      Ei ollut resursseja edes hävittäjien riittävän polttoainehuollon ylläpitämiseksi.

      • Anonyymi

        "Siinä tapahtui niin,että Stuka oli oleellisesti halvempi valmistaa kuin raskas pommikone ja kykeni kuitenkin täsmäpommittajana riittävään tuhovaikutukseen.Vuonna 1940 se olikin melkoinen helvetinkone tuhotessaan vastustajan tykistöasemia ja huoltotukikohtia."

        Stuka oli lähitulitukikone ja soveltui korkeintaan taktisen tason pommituksiin. Strategiseen käyttöön siitä ei ollut ja se tuli selväksi viimeistään taistelussa Englannista. Koneella ei ollut riittävää toimintasädettä, nopeutta tai puolustuskykyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Siinä tapahtui niin,että Stuka oli oleellisesti halvempi valmistaa kuin raskas pommikone ja kykeni kuitenkin täsmäpommittajana riittävään tuhovaikutukseen.Vuonna 1940 se olikin melkoinen helvetinkone tuhotessaan vastustajan tykistöasemia ja huoltotukikohtia."

        Stuka oli lähitulitukikone ja soveltui korkeintaan taktisen tason pommituksiin. Strategiseen käyttöön siitä ei ollut ja se tuli selväksi viimeistään taistelussa Englannista. Koneella ei ollut riittävää toimintasädettä, nopeutta tai puolustuskykyä.

        Ennen sotaa Saksassa laskettiin että Stuka korvaisi raskasta tylistöä. Olisi halvempi ja paljon likuvampaa. Venäjän rintamalla selvisi että tykistön suhteellisen vähäinen määrä on ongelma . Sade, pimeys, talvi, lamaanutivat ilmatuen.😡😡😡


    • Anonyymi

      kaikki on jälleen"kuolleidenkin"ajatuksia koska lentämistä kehitettiin sodan aikana:" stuka v-siipi on ollut historiassa mutta englannin messesmithit ja saksan spitfiret olivat pienempiä lentokoneita, mutta u-2 ohjukset tuhosivat saksan

      • Anonyymi

        messesmitit oli saksan ja spitfiret englannin lentokoneita mutta putoamisen jälkeen toisin päin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        messesmitit oli saksan ja spitfiret englannin lentokoneita mutta putoamisen jälkeen toisin päin

        stugat englantilaisia


    • Anonyymi

      Ei polttoainetta, ei nelimoottorisia pommikoneita. Ei mopolla mahdottomia.

    • Anonyymi

      Nykyään on muotia mustamaalata raskaat pommikoneet "tarpeettomiksi" mutta todellisuudessa olivat törkeä osa liittoutuneiden arsenaalia.

      Monet Saksan sulattamat ja muut vastaavat tuotantolaitokset tuhottiin mikä näkyi Saksalaisten käyttämän metallin laadussa ja se taas näkyi rintamalla heikkolaatuisempana panssarina ja tykinammuksien jäädessä enemmissä määrin suutareiksi. On silkkaa hulluuttaa väittää ettei pommituksilla saatu mitään aikaan.

      • Anonyymi

        Tuosta törkeydestä olen täysin samaa mieltä, se että sakut sulattivat tuotantolaitoksiaan oli heidän oma asiansa..


    • Anonyymi

      Englantia ei ollut tarkoitus pommittaa, vaan ensin saavuttaa ilmaherruus ampumalla alas kaikki brittihävittäjät, ja sitten suorittaa maihinnousu.

      • Anonyymi

        Pommittivat kuitenkin siviilejä sen sijaan että olisivat pommittaneet lentokenttiä.


    • Anonyymi

      Saksassa ei ymmärretty suurta kuvaa.

      Saksa ei olisi voinut lyödä Neuvostoliittoa koska Neukkujen tehtaat siirrettiin Uralille niin ettei koneet kuten He-111 voineet millään lentää sinne asti ja takaisin. Saksalla oli aikoinaan Uralinpommittaja kehitteillä mutta tyhmästi luopuivat siitä.

      https://en.wikipedia.org/wiki/Ural_bomber

    • Anonyymi

      "vaikka tiesivät jo ennen sotaa että Brittien hyvin puolustettua teollisuutta täytyy pommittaa?"

      Eiväthän tienneet. Vielä sodan alettuakin Hitler yritti saada britit irtautumaan sodasta rauhantarjouksilla ja taisi sen sanoa jo Mein Kampfissakin, ettei halua sotaa Britanniaa vastaan.

      Liittoutuneet eivät saaneet pommitettua Saksaa polvilleen, miten saksalaiset olisivat saaneet britit. Jos se jotenkin olisi onnistunutkin, niin olisi vaatinut pitkän ja kalliin kampanjan. Saksalla ei sellaisiin ollut aikaa, se tavoitteli lyhyttä sotaa ja luonnonvaroja.

      Puolustussodassa, jollaista britit suunnittelivat käyvänsä, strategisten pommarien ajateltiin oikeasti voivan korvata maataistelut, ja ennen sotaa siihen saatettiin jopa uskoa.

    • Anonyymi

      Saksan kenraalit käsittelivät 1MS traumaansa paikoilleen jämähtäneestä jalkaväen asemasodasta. Eivät kyenneet näkemään että sota ratkaistaan pääosin ilmasodankäynnillä. Vasta Normandiassa havahtuivat huomaamaan mitä ilmaherruus käytännössä tarkoitti.

      • Anonyymi

        Kenraalit jumittivat menneessä, Hitler taas havitteli utopisia ihmeaseita. Siinä hetkessä tarvittujen asejärjestelmien kehittäminen jäi paitsioon.


    • Anonyymi

      Syöksypommittaja Stukan oli tarkoitus korvata raskas pommikone.
      Stuka ohjasi syöksyssä pommikuormansa tarkasti maaliin,kun taas vaakalennosta pommeja tiputtelevan pommikoneen tarkkuus oli luokkaa "kymmeniä hehtaareja".
      Kun yhden raskaan pommikoneen hinnalla sai 4-5 Stukaa,oli valinta selvä!
      Sodan alkuvaihe olikin Stukan ansiosta varsinainen menestystarina.
      Se tuhosi tehokkaasti vihollisen tykistöasemia,kulkuyhteyksiä ja panssarikeskittymiä.
      Vuodesta 1943 alkoivat vastustajan uudet,nopeammat hävittäjäkoneet estää Stukien tehokasta käyttöä ja natsit alkoivat joutua auttamattomasti puolustuskannalle.

      • Anonyymi

        Englantia vastaan Stukat eivät pärjänneet edes 1940.


      • Anonyymi

        No ei ollut. Strategiseen pommitukseen kyetä pitävän raskaan pommarin ja rintaman tulitukeen tarkoitetun Stukan käyttöperiaatekin on aivan eri, eikä kumpikaan voi korvata toista.

        "Sodan alkuvaihe olikin Stukan ansiosta varsinainen menestystarina.
        Se tuhosi tehokkaasti vihollisen tykistöasemia,kulkuyhteyksiä ja panssarikeskittymiä."

        Ja nämä ei millään tavalla liity strategiseen pommitukseen, joka on raskaan pommikoneen käytännössä ainoa käyttötarkoitus. Toki liittoutuneet käytti niitä rintamallakin, mutta tämä on varmaan ollut siksi koska niitä oli valtavat määrät ja niille piti keksiä tekemistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei ollut. Strategiseen pommitukseen kyetä pitävän raskaan pommarin ja rintaman tulitukeen tarkoitetun Stukan käyttöperiaatekin on aivan eri, eikä kumpikaan voi korvata toista.

        "Sodan alkuvaihe olikin Stukan ansiosta varsinainen menestystarina.
        Se tuhosi tehokkaasti vihollisen tykistöasemia,kulkuyhteyksiä ja panssarikeskittymiä."

        Ja nämä ei millään tavalla liity strategiseen pommitukseen, joka on raskaan pommikoneen käytännössä ainoa käyttötarkoitus. Toki liittoutuneet käytti niitä rintamallakin, mutta tämä on varmaan ollut siksi koska niitä oli valtavat määrät ja niille piti keksiä tekemistä.

        "käyttöperiaatekin on aivan eri, eikä "
        No ei ole.
        Maksimaalisen tuhon aiheuttaminen pienimmällä mahdollisella kustannuksella on ainoa relevantti lähtökohta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "käyttöperiaatekin on aivan eri, eikä "
        No ei ole.
        Maksimaalisen tuhon aiheuttaminen pienimmällä mahdollisella kustannuksella on ainoa relevantti lähtökohta.

        Stukalla sitä maksimaalista tuhoa ei pääse viemään strategisille etäisyyksille, koska kyseessä oli rintaman lähitulitukeen suunniteltu lyhyen toimintasäteen vehje. Siksi edes Saksan sodanjohto ei ollut niin tyhmä, että olisi suunnitellut siitä 4-moottoristen raskaiden pommareiden korviketta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Stukalla sitä maksimaalista tuhoa ei pääse viemään strategisille etäisyyksille, koska kyseessä oli rintaman lähitulitukeen suunniteltu lyhyen toimintasäteen vehje. Siksi edes Saksan sodanjohto ei ollut niin tyhmä, että olisi suunnitellut siitä 4-moottoristen raskaiden pommareiden korviketta.

        Ali-ihmisten valtioita kurittaessaan ja tuhotessaan ei arjalainen rotu tarvinnut "strategisia pommituksia"!Riitti kun Wehrmacht ajoi paikalle SS-divisioonineen ja murskasi vastarinnan!Siihen tarkoitukseen oli Stuka paljon tehokkaampi kuin typerä "nelimoottorinen" pommituskone!
        Ei nykyäänkään mitään "strategisia pommituksia" tehtäisi!
        Täsmäaseiden iskut hoitavat homman!


    • Anonyymi

      Saksassa piti jokaisen pommikoneen kyetä syöksypommitukseen. Tuo aiheutti liikaa vaatimuksia rakenteelle, eli paino kasvoi jne. Isojen moottorien jäähdytyksen kanssa oli jatkuvia ongelmia sodan loppuun asti.

    • Anonyymi

      Syitä oli monia, tässä tärkeimmät:

      1.Strateginen painotus: Natsi-Saksa keskittyi enemmän hävittäjiin ja kaksimoottorisiin pommikoneisiin, kuten Heinkel He 111:een ja Junkers Ju 88:aan, jotka pystyivät suorittamaan monenlaisia tehtäviä ja olivat riittävän tehokkaita sodan alkuvaiheessa.

      2.Teolliset resurssit: Saksan teollisuus oli rajallista, ja nelimoottoristen pommikoneiden valmistaminen olisi vaatinut enemmän resursseja ja aikaa, joita ei ollut saatavilla sodan aikana.

      3.Kilpailu muiden projektien kanssa: Saksan ilmailuministeriö oli keskittynyt kehittämään muita lentokonesuunnitelmia, kuten pitkän kantaman pommikoneita, mutta ne eivät koskaan saavuttaneet nelimoottoristen pommikoneiden tasoa.

      4.Sodan aikaiset tarpeet: Alkuvaiheessa Saksan ilmavoimat eivät nähneet tarvetta nelimoottorisille pommikoneille, koska sodan strategia perustui nopeisiin ja liikkuviin operaatioihin.

    • Anonyymi

      Mitäpä 4 -moottorisilla pommikoneilla olisi tehty, kun lentobensiiniä ei riittänyt 1 - 2 -moottorisiinkaan, panssarivaunujen bensiinistä nyt puhumattakaan.

      • Anonyymi

        Suunnitelmissa oli rakentaa 3-moottorisia pommikoneita, mutta tuo bensapula kariutti suunnitelmat.


    • Anonyymi

      Eivät osanneet rakentaa tähtimoottoria.

      • Anonyymi

        Olihan Focke-wulfissa tähtimoottori. Tosin kuumeneminen ym. vaivat kiusasivat sitä aika pitkään.

        Saksan ilmasodankäynti oli alun perin suunniteltu taktiseksi, maavoimien toimintaa tukevaksi. Saksan pommikoneet saivat 1940 selkäänsä Englannissa, mutta syynä ei ollut nelimoottorisen koneen puute, vaan aselajin käyttö tavallaan sen suunnitteluperiaatteiden vastaisesti.


    • Anonyymi

      Vielä 1941 Saksalla oli täysi ilmaylivoima mannermaalla. Brittien yritykset pommittaa päivällä torjuttiin tehokkaasti. Tuolloin briteilä oli esim. 4-moottorinen Short Stirling ja tappiot kovia. Saksa sai tietysti koneen hylkyjä tutkittavaksi, mutta kiinnostus ei herännyt. Itärintamalla 1941 ja -42 kesällä taistelumenestys ei varsinaisesti riippunut pommikoneiden koosta. Stalingadin motin huolto osoitti sitten vakavat puutteet kapasiteetissa.

      • Anonyymi

        Eli oli tarvittu ei pommi-vaan huoltokoneita?
        Just joo,tarvittiin Fuhrerin tapainen nero ohjastamaan joukot tilanteeseen,josta oli vain imaginaarisia pelastumisteitä...


    • Anonyymi

      Saksalla ei ollut riittävästi öljyä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Persut = far-right Finns Party?

      Eikös tuo tarkoita, että persut ovat äärioikeistoa? "In 2023, Petteri Orpo, of the National Coalition Party, unseated M
      Maailman menoa
      65
      7282
    2. Sanna Marin pitäisi palauttaa pääministeriksi

      Oikeisto "voitti" vaalit valehtelemalla äänistäjille päin naamaa, joten heidät tulisi tuomita menettämään vaalitulos ja
      Maailman menoa
      126
      4001
    3. Ei me olla sielunkumppaneita

      jos sellaisia edes on. En tiedä miksi niin kovasti pidin sinusta, varmaan olisi paljonkin hyviä syitä, mutta ehkä olit v
      Ikävä
      46
      3896
    4. Opettaja teki pornoa sivubisneksenä

      Jännittävää nähdä, koetaanko tämä ihan normaaliksi ja toivottavaksi kombinaatioksi kasvatusalalla. Voi mennä hyvin kiinn
      Maailman menoa
      54
      3308
    5. Demarilesbo synnytti lapsen

      Lapsen biologisella isällä ei ole mitään oikeuksia lapseensa. On pelkkä "luovuttaja". https://www.hs.fi/politiikka/art
      Maailman menoa
      139
      3202
    6. HS - SDP valmistatuu MILJARDILEIKKAUKSIIN seuraavalla vaalikaudella!

      "Sdp:n uusi talous­ääni lupaa miljardien edestä leikkauksia HS-haastattelu|Kansanedustaja Joona Räsänen on Sdp:n puheen
      Maailman menoa
      49
      2600
    7. Porno-ope?

      Kaikenlaisia sitä nykyään Suomessakin on. Tai onhan niitä voinut olla aiemminkin, mutta ehkä paperilehtin aikakaudella e
      Maailman menoa
      60
      2418
    8. Hevosmies kylän kunnioitettu herra

      Hei, eikö olis aika pistää "nuoriso" kuriin? Tiedämme miten teidän "yhteisö" toimii sekä kylän vanhin herra, olet poruka
      Hyrynsalmi
      36
      2242
    9. KÄVELYTREFFIT ?

      Mikä on tuo konsepti. Ei kävely ole mitkään treffit. Se on hengailua, ilman mitään panostamista toiseen, go with the flo
      Ikävä
      248
      2084
    10. Persu ei ole koskaan päässyt Valkoiseen Taloon

      Eikä pääse. Jopa demareita siellä on käynyt, vaikka jenkkien vasemmistolaisin suuri puolue vastaa lähinnä Suomen kokoomu
      Maailman menoa
      10
      1931
    Aihe