Hesarissa kerrottiin perjantaina (HS3.3.2023 s.A21) sähköpotkulautailijoille asetettavista "uusista" rajoituksista. Käviköhän tässä nyt niin, että lääke on menossa väärälle potilaalle?
Muutos1: Sähköpotkulautojen pysäköinti jalkakäytäville kielletään. Se on ollut nyt jo kiellettyä.
Muutos2: Sähköpotkulaudalla on noudatettava pyöräilijöitä koskevia sääntöjä ja liikennemerkkejä. Nytkin pitää.
Muutos3: Tieliikennelakiin lisätään liikennemerkkejä mikroliikkumista ohjaamaan. OK niitä ei nyt ole, minkä luulette olevan vaikutuksen?
Muutos4: Mahdollistetaan miten sattuu jätettyjen sähköhärpättimien siirto, ennen sen on voinut siirtää vasta 48 tunnin kuluttua. viranomaisten lepsuilua, olisi ollut kaupunkikohtaisesti hoidettavissa.
Muutos5: Promilleraja 0,5 sekä polkupyöräilijöille että skuuttailijoille.
Miksi lihasvoimalla liikkuvien pyöräilijöiden pitäisi saada samat sanktiot kuin sähköllä suihkivien skuuttiohjusten?
Eikö olisi yksinkertaisempaa tehdä selvät säännöt sähköllä tai muulla konevoimalla kulkevien kevyiden ajoneuvojen käyttäjille. Niissä ne ongelmat ovat, eivät tavan fillaroijien käytöksessä. Pyörällä ei helposti mennä kolme päällä miljoonaa, kuten näyttää skuuteilla olevan ihan tavallista. Eikä pyöräilijä helposti riko edes itseään, ajokunnon muutenkin heiketessä vähenee myös onnettomuuksien vakavuus.
Sähköhärpättimien promille- ym. rajoitukset
8
101
Vastaukset
- Anonyymi
Promilleraja sekä polkupyöräilijöille että skuuttajille on hyvä asia. Liikenteessä ei pidä toikkaroida päihtyneenä millään ajoneuvolla tai ajoneuvon tyylisellä laitteella.
- Anonyymi
Eihän autoilijoillakaan ole eri promillerajoja riippuen siitä onko autossa bensa vai diesel-moottori
- Anonyymi
Kyllä tässä on kyse ihan samasta kuin autojenkin kanssa. Jos autossa on moottori, kuljettajan käytöstä säädellään paljon tarkemmin kuin jos autossa ei ole moottoria.
Juuri siksi minusta on kohtuutonta, että lihasvoimalla etenevälle pyöräilijälle tulee vaatimuksia sähkömoottorin vauhdittamilla ajopeleillä töppäilevien vuoksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä tässä on kyse ihan samasta kuin autojenkin kanssa. Jos autossa on moottori, kuljettajan käytöstä säädellään paljon tarkemmin kuin jos autossa ei ole moottoria.
Juuri siksi minusta on kohtuutonta, että lihasvoimalla etenevälle pyöräilijälle tulee vaatimuksia sähkömoottorin vauhdittamilla ajopeleillä töppäilevien vuoksi.Alkoholin vaikutuksesta töppäileviä ei tarvita liikenteeseen yhtään enempä. oli sitten moottori tai lihasvoimalla liikkuva ajoneuvo kyseessä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juuri siksi minusta on kohtuutonta, että lihasvoimalla etenevälle pyöräilijälle tulee vaatimuksia sähkömoottorin vauhdittamilla ajopeleillä töppäilevien vuoksi.En ole koskaan nähnyt moottoritonta autoa. Olen joka tapauksessa sitä mieltä että alkoholi ja ajoneuvon kuljettaminen/ajamine eivät sovi yhteen, oli ajoneuvon käyttövoima sitten ihan mikä tahansa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En ole koskaan nähnyt moottoritonta autoa. Olen joka tapauksessa sitä mieltä että alkoholi ja ajoneuvon kuljettaminen/ajamine eivät sovi yhteen, oli ajoneuvon käyttövoima sitten ihan mikä tahansa.
Kyllä mä olen nähnyt.
Niitä sanotaan meillä päin mäkiautoiksi. Tai leluautoiksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä mä olen nähnyt.
Niitä sanotaan meillä päin mäkiautoiksi. Tai leluautoiksi.Leluauto tai mäkiauto ei ole ajoneuvo/auto lain tarkoittamassa mielessä.
- Anonyymi
Viritelmä on lausuntopalvelussa saatavissa ja lausuttavissa. Mukana on mm. Oikeusministeriön kannanotto promillerajaan.
Siinä sanotaan aika suoraan ettei ministeriö pidä tarpeellisena kriminalisoida yleensä nuorten miesten ja vain suurien kaupunkiseutujen alueella esiintyvää itsensä vaarantamista liikenteessä.
Suuressa osassa muuta maata pikku maistissa pyöräily ei nytkään ole ongelma. Siitä voisi kuitenkin tulla ongelma, jos absoluuttinen promilleraja tulisi voimaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Puukotus koulussa Ylivieskassa
Nuori puukottanut toista. Onko jollain tietoa mitä tapahtunut? https://www.kaleva.fi/nuori-puukotti-toista-nuorta-ylivieskan-kaisanieme/5438560986493ILONA JAKONEN tuomittiin joulukuussa Etelä-Savon käräjäoikeuden päätöksellä 3 vuoden 8 kuukauden van
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009480846.html Ilona yritti surmata Äitinsä lyömällä veitsellä ja samalla istuen hänen päällään! Suomina22212Martina Muuttaa
Mutta minne? Kertokaa landelle missä sijaitsee tämä upea erkkerillinen asunto.2961677- 591153
Suomi pulassa työttömien kanssa ? Kelan tuet pois !!
https://www.iltalehti.fi/paakirjoitus/a/e0bf1770-a252-4d9f-8d78-6d74bbc5ca8b Ainut keino lopettaa tämä vuosia jatkunut pelleily on siirtää oikeasti s2841140- 156941
Tankkauspalvelu Mustonen/Oulaisten kaupunki
Nyt kaikki yrittäjät ja varsinkin koneyrittäjä ym: - tiesittekö että voitte käydä tankkaamassa Nesteellä Oulaisten kaupungin piikkiin polttoaineet jot18904Farmi-tippuja Jade Nyström paljastaa - Loppukisassa ei puhtaat jauhot pussissa: "Mä itse tiesin..."
Tätä et nähnyt tv:ssä. Yleisurheilija Jade Nyström oli kautta aikain Farmi Suomen nuorin kisaaja. Nyström tekee aikamoisia paljastuksia tippumisensa j9700Nainen, eikö se kerro jotain meidän tunteista
että välillämme oli paljon jännitettä. Välillä pilkettä silmäkulmassa, välillä leikittelyä ja välillä pientä sanailua. Myös naurua ja ehkä itkuakin yk38697