Hesarissa kerrottiin perjantaina (HS3.3.2023 s.A21) sähköpotkulautailijoille asetettavista "uusista" rajoituksista. Käviköhän tässä nyt niin, että lääke on menossa väärälle potilaalle?
Muutos1: Sähköpotkulautojen pysäköinti jalkakäytäville kielletään. Se on ollut nyt jo kiellettyä.
Muutos2: Sähköpotkulaudalla on noudatettava pyöräilijöitä koskevia sääntöjä ja liikennemerkkejä. Nytkin pitää.
Muutos3: Tieliikennelakiin lisätään liikennemerkkejä mikroliikkumista ohjaamaan. OK niitä ei nyt ole, minkä luulette olevan vaikutuksen?
Muutos4: Mahdollistetaan miten sattuu jätettyjen sähköhärpättimien siirto, ennen sen on voinut siirtää vasta 48 tunnin kuluttua. viranomaisten lepsuilua, olisi ollut kaupunkikohtaisesti hoidettavissa.
Muutos5: Promilleraja 0,5 sekä polkupyöräilijöille että skuuttailijoille.
Miksi lihasvoimalla liikkuvien pyöräilijöiden pitäisi saada samat sanktiot kuin sähköllä suihkivien skuuttiohjusten?
Eikö olisi yksinkertaisempaa tehdä selvät säännöt sähköllä tai muulla konevoimalla kulkevien kevyiden ajoneuvojen käyttäjille. Niissä ne ongelmat ovat, eivät tavan fillaroijien käytöksessä. Pyörällä ei helposti mennä kolme päällä miljoonaa, kuten näyttää skuuteilla olevan ihan tavallista. Eikä pyöräilijä helposti riko edes itseään, ajokunnon muutenkin heiketessä vähenee myös onnettomuuksien vakavuus.
Sähköhärpättimien promille- ym. rajoitukset
35
121
Vastaukset
- Anonyymi
Promilleraja sekä polkupyöräilijöille että skuuttajille on hyvä asia. Liikenteessä ei pidä toikkaroida päihtyneenä millään ajoneuvolla tai ajoneuvon tyylisellä laitteella.
- Anonyymi
Eihän autoilijoillakaan ole eri promillerajoja riippuen siitä onko autossa bensa vai diesel-moottori
- Anonyymi
Kyllä tässä on kyse ihan samasta kuin autojenkin kanssa. Jos autossa on moottori, kuljettajan käytöstä säädellään paljon tarkemmin kuin jos autossa ei ole moottoria.
Juuri siksi minusta on kohtuutonta, että lihasvoimalla etenevälle pyöräilijälle tulee vaatimuksia sähkömoottorin vauhdittamilla ajopeleillä töppäilevien vuoksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä tässä on kyse ihan samasta kuin autojenkin kanssa. Jos autossa on moottori, kuljettajan käytöstä säädellään paljon tarkemmin kuin jos autossa ei ole moottoria.
Juuri siksi minusta on kohtuutonta, että lihasvoimalla etenevälle pyöräilijälle tulee vaatimuksia sähkömoottorin vauhdittamilla ajopeleillä töppäilevien vuoksi.Alkoholin vaikutuksesta töppäileviä ei tarvita liikenteeseen yhtään enempä. oli sitten moottori tai lihasvoimalla liikkuva ajoneuvo kyseessä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä tässä on kyse ihan samasta kuin autojenkin kanssa. Jos autossa on moottori, kuljettajan käytöstä säädellään paljon tarkemmin kuin jos autossa ei ole moottoria.
Juuri siksi minusta on kohtuutonta, että lihasvoimalla etenevälle pyöräilijälle tulee vaatimuksia sähkömoottorin vauhdittamilla ajopeleillä töppäilevien vuoksi.En ole koskaan nähnyt moottoritonta autoa. Olen joka tapauksessa sitä mieltä että alkoholi ja ajoneuvon kuljettaminen/ajamine eivät sovi yhteen, oli ajoneuvon käyttövoima sitten ihan mikä tahansa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En ole koskaan nähnyt moottoritonta autoa. Olen joka tapauksessa sitä mieltä että alkoholi ja ajoneuvon kuljettaminen/ajamine eivät sovi yhteen, oli ajoneuvon käyttövoima sitten ihan mikä tahansa.
Kyllä mä olen nähnyt.
Niitä sanotaan meillä päin mäkiautoiksi. Tai leluautoiksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä mä olen nähnyt.
Niitä sanotaan meillä päin mäkiautoiksi. Tai leluautoiksi.Leluauto tai mäkiauto ei ole ajoneuvo/auto lain tarkoittamassa mielessä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä tässä on kyse ihan samasta kuin autojenkin kanssa. Jos autossa on moottori, kuljettajan käytöstä säädellään paljon tarkemmin kuin jos autossa ei ole moottoria.
Juuri siksi minusta on kohtuutonta, että lihasvoimalla etenevälle pyöräilijälle tulee vaatimuksia sähkömoottorin vauhdittamilla ajopeleillä töppäilevien vuoksi.Miten menetellään polkuauton kohdalla. Kyse samasta asiasta?
- Anonyymi
Viritelmä on lausuntopalvelussa saatavissa ja lausuttavissa. Mukana on mm. Oikeusministeriön kannanotto promillerajaan.
Siinä sanotaan aika suoraan ettei ministeriö pidä tarpeellisena kriminalisoida yleensä nuorten miesten ja vain suurien kaupunkiseutujen alueella esiintyvää itsensä vaarantamista liikenteessä.
Suuressa osassa muuta maata pikku maistissa pyöräily ei nytkään ole ongelma. Siitä voisi kuitenkin tulla ongelma, jos absoluuttinen promilleraja tulisi voimaan.- Anonyymi
Missä tuollaiset väittämäsi asiat on luettavissa? Liikenteessä kun ei aina vaaranna pelkästään itsensä, vaan melko usein myös muut siinä tilanteessa.
- Anonyymi
On outoa että jos luovutan ajoneuvon humalaiselle, joudun siitä vastuuseen.
Miten polkupyörien ja skuuttien vuokrayritykset voivat laistaa vastuutaan jos tulee kiinteät promillerajat. Nythän voidaan katsoa että on kykenevä ajamaan, kun pysyy pystyssä .
Lisäksi muiden päihteiden kontrolli tulee vuokrayritysten vastuulle.
Nyt voimassa on näillä laitteilla ns. käyttörikos. Käyttörikoksesta voidaan ottaa kiinni myös kevyenliikenteen väylällä kulkeva kävelijä. Tarvitaan vain huumekoira haistelemaan väylän varteen.
En tiedä onko promillekoiria mutta setelikoiria on ja pystyvät haistamaan jos on liikaa rahaa. Vuokrayrityksille vaan promillehuumekoiria haisteleen. - Anonyymi
Pyöräliitto vastustaa 0,5 promillen rajaa. Kirjoittavat että päihtyneilläkin on tarve liikkua. Siihen hommaan onkin sitten omat jalat ja jos matka on pitkä tai jalat eivät kanna, niin sitten vaikka taksilla, jos muuta julkista ei ole saatavilla.
Ilmeisesti heille kävisi suurempi promilleraja. Sitten voi vastavedoksi väittää, että korkeampi promilleraja voi aiheuttaa enemmän päihtyneenä pyöräileviä liikenteen seassa.- Anonyymi
Harmittaa tuo Pyöräliiton kanta. Olen jäsenjärjestön kautta myös Pyöräliiton jäsen, sviddu.
- Anonyymi
Eniten päihdesäilöön otetaan tiettävästi kävelijöitä. Ihmettelen jos pyöräilijä tai skuuttaaja tekee ajovirheitä, on se ainakin autoilijoilla yksi syy pysäyttää. Tasapainoonhan voi vaikuttaa myös jokin elimellinen seikka, joka vaikeuttaa hallintaa.
- Anonyymi
Jos ihmisellä on sairaus, tulee hänelle oikeus käyttää KELA taksia.
Jos ihminen todetaan päihderiippuvaiseksi, tulee hänelle oltava oikeus käyttää KELA taksia.
Asia ratkaistu. - Anonyymi
Viime vuonna jouduttiin keskeyttämään Suomessa puhallusratsia kun promillerajan ylittäneitä oli niin paljon.
Miten promilleraja ratkaisee tämän ongelman? - Anonyymi
Tuulilasinpesunestettä ei onneksi käytetä pyöräillessä tai skuutatessa.
Kun ajoneuvon ilmastointilaitteesta pöllähtää sisään 96% ainetta, ylittyy kaikki promillerajat. - Anonyymi
Tämän lainsäädännön myötä menemme kohti arabivaltioiden säännöksiä, jossa kaikki alkoholia sisältävät tai joihin on voinut muodostua alkoholia, tulee kielletyksi esimerkkinä Kombutsa, hapatetut tuotteet, sima, kefiiri, käynyt mehu.
Lisäksi lapsille syötetään D-vitamiinitippoja. Yksi tuote joka on pirtupohjainen ei aiheuta koliikkioireita ja vatsanväänteitä. Kuitenkin laskelmieni pohjalta päivittäinen annos puoli lasia keskiolutta. Koska kasvavan lapsen maksa ei polta alkoholia tulemme näkemään rangaistusvaatimuksia kaikille ikäryhmille.
Hiivasyndroomasta kärsivällä todettiin 3,5 promillen lukemat vaikka ei ollut nauttinut mitään alkoholia.- Anonyymi
Ei alkoholia olla kieltämässä, vaan myös polkupyörän/sähköpotkulaudan yms. ajoneuvon kuljettamista päihtyneenä, tietyn promillerajan ylitettäessä. Ei tosiaankaan olla menossa väittämäsi suuntaan.
- Anonyymi
Kun käytät laitetta jossa promilleraja, on sinun tiedettävä nämä, jotta vältyt rangaistukselta.
Tuomiosta ei välty sillä että sanoo että en tiennyt.
Kannattaisiko lainsäätäjän vaatia ajolaitteisiin pakollinen analysaattori kun ei voi kaikkea tietää. Se parantaisi ainakin oikeudellista asemaa tässä sääntö-Suomessa. - Anonyymi
Kyllä pyöräilijäkin voi "suihkia" melkoista vauhtia, jopa ylinopeutta nykyisillä alemmilla kaupunkinopeuksilla. Polkupyörä on kooltaan ja painoltaan suurempi kuin joku skuutti laittomalla 2-3 hengen kuormalla ja aiheuttaa vahinkoja jopa omaisuudelle.
- Anonyymi
Ei muuta kuin polkupyöräkortti kuivumaan
- Anonyymi
Suomessa toimii sellainen kuin ikärasismi.Itseltäni vietiin ABCe -ajo-oikeudet haastemiehen vaatimuksesta.
Polkupyöräkorttia ei ole eikä mopedikorttia kun se vaaditaan vasta -82 syntyneiltä.
Kävelykorttikin menisi jos sellaisen omistaisin.
Voin siis ajaa mopedilla, polkupyörällä ja kulkea jalkaisin.
Pahinta Suomen politiikka on kenelle tahansa, joka on liikenteessä.- Anonyymi
Ihan pelkän iän takiakko vietiin? Vai onko jossain laillisessa prosessissa todettu, ettet ole kykenevä ajamaan turvallisesti?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan pelkän iän takiakko vietiin? Vai onko jossain laillisessa prosessissa todettu, ettet ole kykenevä ajamaan turvallisesti?
Eiköhän tuossa tilanteessa ole syynä ollut sairaus joka estää kaiken ajamisen moottoriajoneuvolla. Tuntuu oudolta että haastemies vaatisi ajo-oikeuden menettämistä, eihän hänelle kuulu sellaiset asiat (lääkäri ja poliisi voi vaatia).
- Anonyymi
Ei haastemies voi viedä sinulta ajo-oikeutta, on se sitten vaikka ABCE!
Haastemies voi antaa sinulle tiedoksi asian, jonka joku muu esim. viranomainen on päättänyt. - Anonyymi
Liikenne ei ole tasa-arvoista, eikä kuulukaan olla. Asia selviää lakien pykälistä, myös tieliikennelain pykälistä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei haastemies voi viedä sinulta ajo-oikeutta, on se sitten vaikka ABCE!
Haastemies voi antaa sinulle tiedoksi asian, jonka joku muu esim. viranomainen on päättänyt.Koska poliisi ei ole tavannut liikenteestä, eivätkä muuten tavoittaneet, haastemies tulee ovelle kolkuttelemaan.
Syynä on juurikin tuo ikä. C-kortin myötä tulee pakkolääkärintarkastus kesken ajokortin voimassaolon. Samalla jos et ole käynyt pakkotarkastuksessa ajallaan, menetät myös kaikki muut ajo-oikeudet vaikka B-kortin vaatimuksissa EI tällaista ole vaan se on normaalisti voimassa vanhoilla säännöillä siihen saakka kunnes täytät 70-vuotta.
Uudet ajo-oikeudet on nykyisellään typistetty 5-15 vuoden pituisiksi kerrallaan jolloin aina uusittaessa tulee tuo pakkolääkärintarkastus. Nyt kysymyksessä on kesken virallisen asiakirja eli ajokortin voimassaoloaikana tapahtuva pakkotoimi kun ajo-oikeus voimassa vuoteen 2033.
- Anonyymi
Jos tähän liitettäisiin polkupyörä tai kävelykortti, menettäisin nykykäytännöllä myös iän perusteella oikeuden pyöräillä tai kävellä jos en olisi pakkotoimea suorittanut eli käynyt lääkärintarkastuksessa.
Ent. kansanedustaja Rinne ehdotti vuosittaisia lääkärintarkastuksia ja tippui eduskunnasta. - Anonyymi
Pariisissa kiellettiin sähköpotkulaudat koska 3 henkilöä kuollut jossain vaiheessa törttöillessä.
Walesin prinsessa Diana, kuljettaja ja yksi matkustaja kuoli törttöillessä. En ole nähnyt vaatimuksia autoilun kieltämisestä Pariisissa.
Nyt on tullut vaatimus lautojen luvanvaraisuudesta jolla rajoitetaan eri alueilla lautojen saatavuutta, siis siellä missä on käyttäjiä. En ole nähnyt vaatimusta autojen luvanvaraisuudesta esim. alueilla jossa ei löydy esim. parkkipaikkoja.
Nyt Tampereella on löytymässä teknisiä ratkaisuja. GPS-valvottuina voidaan rajoittaa nopeus vaikka 5 km/h kävelytiellä jolloin laite voidaan katsoa olevan kelvollinen kävelytielle. Pyörätiellä voidaan nopeutta rajoittaa tarpeen mukaan kellonajan, liikennetiheyden, ajotapatarkkailun (päihtynyt mutkittelee) myötä.
Kuitenkin vuokralleantajan pitää olla aina vastuussa vuokralaitteella tapahtuneista vahingoista ottamalla itselleen siihen sopivan vakuutuksen. Vakuutusehdot määrittelee koska korvataan ja koska yritys joutuu vastuulliseksi.
Ei voi olla niin että yhteiskunnan on lisättävä poliiseja, valvontaviranomaisia lupatoimistoihin yms. Tavallinen ihminen joutumassa nyt leikkuriin uuden hallituksen myötä.- Anonyymi
Laitteen paikan kadulla määrittää laitteen maksiminopeus. Puhutaan rakenteellisesta nopeudesta. Mikä on sitten se rakenteellinen nopeus? Rajoitettu nopeus ei sitä varmaankaan ole, kun kerta se vain "rajoittaa" nopeuden ajan tai paikan suhteen. Maksiminopeus (rakenteellinen nopeus) on kuitenkin suurempi kuin rajoitettu nopeus.
Jos liikkumisvälineen sähköavustus ei katkea 15 km/h nopeudessa, ei sillä saa ajaa jalkakäytävällä, vaikka ajovauhti pysyisikin alle 15 km/h. Rajoitettu nopeus on siis vain rajoitettu ja laitteella on suurempi maksiminopeus. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Laitteen paikan kadulla määrittää laitteen maksiminopeus. Puhutaan rakenteellisesta nopeudesta. Mikä on sitten se rakenteellinen nopeus? Rajoitettu nopeus ei sitä varmaankaan ole, kun kerta se vain "rajoittaa" nopeuden ajan tai paikan suhteen. Maksiminopeus (rakenteellinen nopeus) on kuitenkin suurempi kuin rajoitettu nopeus.
Jos liikkumisvälineen sähköavustus ei katkea 15 km/h nopeudessa, ei sillä saa ajaa jalkakäytävällä, vaikka ajovauhti pysyisikin alle 15 km/h. Rajoitettu nopeus on siis vain rajoitettu ja laitteella on suurempi maksiminopeus.Suomi on allekirjoittanut Liikenteen Yleissopimuksen.
Teillä on sovittu niin että jos ajoneuvon rakenteellinen nopeus ei voi saavuttaa väylälle määrättyä maksiminopeutta se ei voi väylää käyttää. Mopoauto ei näin voi käyttää yleisiä teitä joissa nopeusrajoitus 80 km/h.
Tämä tarkoittaa että esim. raskaalla liikenteellä ja bussiliikenteellä
rakenteellisella nopeudella ei pysty saavuttamaan moottoritielle asetettua maksiminopeutta eli suurin osa väylää käyttävistä ei voisi sitä käyttää. Tätä tarkoittaa rakenteellinen nopeus tässä.
Lainsäädännöllisesti tämä on kuitenkin sama asia koska monissa tapauksissa maksiminopeuksia on rajoitettu rakenteellisesta nopeudesta. Moni ajoneuvo kulkisi lujempaakin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Laitteen paikan kadulla määrittää laitteen maksiminopeus. Puhutaan rakenteellisesta nopeudesta. Mikä on sitten se rakenteellinen nopeus? Rajoitettu nopeus ei sitä varmaankaan ole, kun kerta se vain "rajoittaa" nopeuden ajan tai paikan suhteen. Maksiminopeus (rakenteellinen nopeus) on kuitenkin suurempi kuin rajoitettu nopeus.
Jos liikkumisvälineen sähköavustus ei katkea 15 km/h nopeudessa, ei sillä saa ajaa jalkakäytävällä, vaikka ajovauhti pysyisikin alle 15 km/h. Rajoitettu nopeus on siis vain rajoitettu ja laitteella on suurempi maksiminopeus.Tällä hetkellä löytyy sähköavusteisia järjestelmiä polkupyörään jossa voi asettaa maksiminopeuden. Se voi olla käytännöllinen mm. jos on MTB ja kulkee myös rajoitettujen väylien ulkopuolella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomi on allekirjoittanut Liikenteen Yleissopimuksen.
Teillä on sovittu niin että jos ajoneuvon rakenteellinen nopeus ei voi saavuttaa väylälle määrättyä maksiminopeutta se ei voi väylää käyttää. Mopoauto ei näin voi käyttää yleisiä teitä joissa nopeusrajoitus 80 km/h.
Tämä tarkoittaa että esim. raskaalla liikenteellä ja bussiliikenteellä
rakenteellisella nopeudella ei pysty saavuttamaan moottoritielle asetettua maksiminopeutta eli suurin osa väylää käyttävistä ei voisi sitä käyttää. Tätä tarkoittaa rakenteellinen nopeus tässä.
Lainsäädännöllisesti tämä on kuitenkin sama asia koska monissa tapauksissa maksiminopeuksia on rajoitettu rakenteellisesta nopeudesta. Moni ajoneuvo kulkisi lujempaakin.Englannissa pellolle viedään kaikki ajoneuvot , traktorit ja laitteet lavetilla.
Piennar on tarkoitettu kevyelle liikenteelle.
Euroopassa moottoriteillä on kahdet nopeusrajoitukset. Hidas ja nopea.
Raskas liikenne kulkee oikeaa puolta.
- Anonyymi
Autoilun alkuaikoina ajoneuvon edessä oli käveltävä lippumies joka heilutti varoitukseksi lippua. Vaikuttaa yhtä tyhmältä touhulta .
Erilaisia teknisiä tarkkailumenetelmiä on mm. ajoneuvoissa. Anturiteknologialla voidaan estää törmäykset, GPS varoittaa vaaranpaikoista äänimerkillä, valoilla tai vähentämällä nopeutta esim. jos on liian lähellä pyörätien kiveystä jne.
GPS varoittaa autoilijoitakin mm. nopeusvalvonnasta.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1397880Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde412039Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251970- 911663
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801595Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071050Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5989- 50955
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28840- 34822