gallup

karate

no niin sanokaapas nyt ketkä olette jotain kamppailulajia harrastaneet, mikä on paras laji ja miks- olis itsellä varmaan lajinvaihdos edessä... ei siinä että karatessa jotain vikaa olis- paikat vaan ei enää kauan niitä potkuja kestä... harmi

32

2687

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • andy

      Paras laji mihin tarkoitukseen ja kenelle? Onko kyseessä 75v, 150cm, 45kg nainen, joka haluaa etsiä henkistä rauhaa vai 25v, 195cm, 100kg kommandosotilas, joka haluaa oppia tappamaan paljain käsin niin nopeasti kuin mahdollista?

      • karate

        Tarkoitin "paras laji" ihan vain mielipiteenä... makuasioistahan ei voi kiistellä ja mikä sopii yhdelle ei välttämättä sovi toiselle. Haluaisin kuulla mielipiteitä ja harrastajien omia kokemuksia erilaisista lajeista, jos on useampaa lajia harrastanut niin osaa vähän vertaillakin eri lajien hyviä/huonoja puolia. Mikä kellekin sopii on sitten jokaisen itsensä päätettävissä.. itse haen jotain karaten tyyppistä lajia joka pitää kunnon sopivasti yllä ja jossa treenaaminen olisi sopivan haastavaa.. enpä ole kyllä keksinyt vastaavaa, jossa ei tarvitsisi potkuja tehdä?


      • Boxailija
        karate kirjoitti:

        Tarkoitin "paras laji" ihan vain mielipiteenä... makuasioistahan ei voi kiistellä ja mikä sopii yhdelle ei välttämättä sovi toiselle. Haluaisin kuulla mielipiteitä ja harrastajien omia kokemuksia erilaisista lajeista, jos on useampaa lajia harrastanut niin osaa vähän vertaillakin eri lajien hyviä/huonoja puolia. Mikä kellekin sopii on sitten jokaisen itsensä päätettävissä.. itse haen jotain karaten tyyppistä lajia joka pitää kunnon sopivasti yllä ja jossa treenaaminen olisi sopivan haastavaa.. enpä ole kyllä keksinyt vastaavaa, jossa ei tarvitsisi potkuja tehdä?

        Eipähän tarvis potkuja ainakaan tehä ja kunto kyllä pysyy tosi hyvin yllä... jos vaan jaksaa reenata. Ite oon ainakin tykänny tosin ajattelin siirtyä thai boxingin puolelle.


      • Andy
        karate kirjoitti:

        Tarkoitin "paras laji" ihan vain mielipiteenä... makuasioistahan ei voi kiistellä ja mikä sopii yhdelle ei välttämättä sovi toiselle. Haluaisin kuulla mielipiteitä ja harrastajien omia kokemuksia erilaisista lajeista, jos on useampaa lajia harrastanut niin osaa vähän vertaillakin eri lajien hyviä/huonoja puolia. Mikä kellekin sopii on sitten jokaisen itsensä päätettävissä.. itse haen jotain karaten tyyppistä lajia joka pitää kunnon sopivasti yllä ja jossa treenaaminen olisi sopivan haastavaa.. enpä ole kyllä keksinyt vastaavaa, jossa ei tarvitsisi potkuja tehdä?

        Parasta lajia en lähde nimelämään, koska sellaista ei ole. Opettaja ratkaisee aina lajia enemmän. Mutta tässä muutama laji, jotka voisivat sinulle sopia:

        -Nyrkkeily: ei tarvitse ainakaan potkia. Toisaalta ei juuri "karaten tapainen".

        -Jujutsu: Vaihtelee todella paljon tyylisuunnittain. Jotkut eivät käytä potkuja lainkaan. Japsilaji, joten on tavoiltaan ja liikeradoiltaan sukua karatelle.

        -Tai Shin Mun: Kung-fu-tyyli. Potkut lantioystävällisiä. Lyöntitekniikat toimivat täysin eri tavoin kuin japanilaislajeissa. Toisaalta piristävää.

        -Krav Maga: Poikkeaa paljon karatesta. Potkut lantioystävällisiä. Hiukan brutaalia.


    • Myrrys

      olen itse harrastanut nyt nelisen vuotta aikidoa ja se tuntuu sopivalta lajilta elämäntapoihini katsottuna. se on tietenkin aivan toista maata kuin karate juuri sen takia,koska aikidon tekniikat ovat luonnollisia liikeratoja noudattavia (liikkeet siis pyöreitä ja pehmeitä)
      ...voin sanoa,että aikidossa tuskin saa paikkoja rikki,jos ei tahallaan halua satuttaa toista tai itseään. suosittelen kokeilemaan. hyviä seuroja on ympärin suomea ja laji sopii kenelle tahansa...ikään tai kokoon katsomatta... :)

    • Varjo

      Nyt tulee kyseeseen se, että miten valmentajasi sinua ohjaa ja missä tyylisuunnassa?

      Mielestäni karatea voidaan harjoitella toisinkin kuin näiden nykyisten kilpailusääntöjen mukaisilla mawashigereillä ja uramawasheilla, eli kuten aikanaan Okinawalla opeteltiin karatea. Lyönnit ja kyynärpäätekniikat olivat suunnattu päähän, potkuja ei paikaltaan tehty lainkaan polvesta ylöspäin, koska siihen ei ollut tarvetta.

      Maegeri oli ainoa potku, joka tehtiin nivusiin. Polvia saatettiin käyttää joskus esim. vatsaan. Mutta kädet hoitivat asian yläpäässä, nykyiset korkeat mawat ja uramawat ovat etupäässä kilpailupotkuja, tosin esim. mawashigeri on myös tehokas sinällään, jos notkeus riittää ja lonkat kestävät.

      Sinun täytyy vaatia valmentajaltasi toisenlaista valmennusta, mikäli seurassanne keskitytään vain korkeisiin potkuihin ja kisatekniikkaan (otteluun). Esim. kata on erittäin hyvä harjoitusmuoto, joka tukee myös ottelua. Ilman kataa tuskin onnistuu huipulle pääseminen ottelussa, ei ainakaan kansainvälisissä otteluissa.

      Mikäli olet iältäsi yli 30 vuotta tai jo lähempänä 40 vuotta, tulee sinun ehdottomasti keskittyä hiomaan käsitekniikkaa ja alas suuntautuvia potkuja, painottuen enemmän kataan ja käsitekniikkaan. Ihmisen fysiikka ei kestä koko elinikää samanlaista otteluharjoitusta, vielä vähemmän mikäli sitä koko ajan kovennetaan.

      • Andy

        Timo Klemola niminen kaveri ainakin opettaa kehoystävällistä karatea. Tyylinä taitaa olla wado-ryu. Opetus on ymmärtääkseni pääkaupunkiseudulla, joten jos asut siellä, kannattaa tutustua. Olen käynyt yhden leirin häneltä ja painotus oli tekniikan terveellisessä suorittamisessa henkisissä asioissa. Häneltä löytyy myös kirjoja. Mm. "Karate-do" ja "Zen-karate". Kannattaa lukea ainakin jos on kiinnostunut noista "henkimaailman" jutuista.


      • karate

        Totta kyllä meidän seurassa on paljon painoa kilpailulla... ja matsitreenejä ei oikein voi välttää, moni ohjaaja kun kilpailee itse kumitessa...
        Tyylisuunta on wado-ryu, pelkistettyä ja väistöihin perustuvaa tekniikkaa... jostain mulle on tullut sellainen käsitys että se ei ainakaan ole kaikkein "rankin" tyylisuunta, ainakin mitä on muiden tyylien edustajien juttuja kuunnellut.


      • BUJINKAN

        PUHUT ASIAA. ALOITIN BUJINKAN BUDO TAIJUTSUN
        4KK SITTEN. IKÄNI ON 40V, JA TUNTUU SOPIVAN
        HYVIN MEIKÄLÄISELLE. SOPIVA SEKOITUS KARATEA,
        AIKIDOA, YM. SUOSITAAN NIMENOMAAN MATALIA POTKUJA,
        JOTKA OVAT TEHOKKAAMPIA,NOPEAMPIA JA HELPOMPIA.
        PÄÄPAINO KUITENKIN AINAKIN ALUSSA ON TORJUNNOISSA JA LUKKOTEKNIIKOISSA.


      • minä vaan..
        Andy kirjoitti:

        Timo Klemola niminen kaveri ainakin opettaa kehoystävällistä karatea. Tyylinä taitaa olla wado-ryu. Opetus on ymmärtääkseni pääkaupunkiseudulla, joten jos asut siellä, kannattaa tutustua. Olen käynyt yhden leirin häneltä ja painotus oli tekniikan terveellisessä suorittamisessa henkisissä asioissa. Häneltä löytyy myös kirjoja. Mm. "Karate-do" ja "Zen-karate". Kannattaa lukea ainakin jos on kiinnostunut noista "henkimaailman" jutuista.

        Olen samaa mieltä, että Wado on ehdottomasti kaikkein "lempein" tyylisuunta kropalle. Käsittääkseni se perustuu paljolti myös vastustajan voiman hyödyntämiseen torjuntojen lisäksi, jolloin omaa voimaa ei tarvita.
        Mutta ilmeisesti sitäkin harjoitetaan eri paikoissa eri lailla, toisissa paikoissa sparratessa annetaan viedä potkut ja lyönnit perille asti. Kontrolli unohtuu ja jotkut joutuvat lopettamaan kun kroppa ränkkänä...


    • joku

      oon karates ja meille on sanottu et jos ei treenaa kunnolla ja tekee tietyt asiat väärin ni ei ne paikat kauaa kestäkään! ja, sori vaan, jos ei paikat kestä ni ei sun kannata ees miettii uutta taistelulajii, vielä ruveta harrastaa! samanlaisiihan ne potkut melkeen kaikis taistelulajeis on...

      • Andy

        Potkut samanlaisia kamppailulajeissa? Oliko tuo vitsi? Paljonko olet tutustunut esim. kiinalaisten lajien potkutekniikkaan?


      • karate

        no kyllä mä edelleen uskon että sellainen löytyy jossa ei juurikaan ole painoarvoa potkuilla. jujutsun alkeiskurssin ehdin jo käydä eikä yhtään potkutekniikoita siinä opeteltu... jos ei sekään tunnu sopivan niin taiji olis sitten tosi rauhallista menoa :) (vai lasketaanko sitä taistelulajiksi...)

        en usko että tekniikassa on mulla vikaa kai siitä olisi näiden 5 vuoden aikana jo joku huomauttanut?? mutta kun ei polvituetkaan enää tunnu auttavan niin paras kai luovuttaa-- lääkärin "tuomio" oli että nivelet on yliliikkuvat eli rasittuvat helpommin kuin "normaaleilla" harrastajilla... :) lihasten vahvistaminen nivelten ympäriltä olis yks vaihtoehto vaan eipä tunnu riittävän sekään. Joten ei kai asialle mitään muuta voi kuin valittaa netin keskustelupalstoilla! :)


      • joku
        Andy kirjoitti:

        Potkut samanlaisia kamppailulajeissa? Oliko tuo vitsi? Paljonko olet tutustunut esim. kiinalaisten lajien potkutekniikkaan?

        mä tarkotin ihan sitä et ne on periaattees samanlaisii! huhuu, sanoinko jotain potkutekniikoista? kaikki potkut on erilaisii, mut en oikee usko, et jos potkui tekee, ni oli se mikä potku tahansa, samanverran siihen käytetään vaivaa ja samanverran se tuntuu! jos nyt vieläkää ymmärsit!!


      • Andy
        joku kirjoitti:

        mä tarkotin ihan sitä et ne on periaattees samanlaisii! huhuu, sanoinko jotain potkutekniikoista? kaikki potkut on erilaisii, mut en oikee usko, et jos potkui tekee, ni oli se mikä potku tahansa, samanverran siihen käytetään vaivaa ja samanverran se tuntuu! jos nyt vieläkää ymmärsit!!

        "mä tarkotin ihan sitä et ne on periaattees samanlaisii! huhuu, sanoinko jotain potkutekniikoista?"

        Kyllä. Kirjoitit sanatarkasti:
        "samanlaisiihan ne potkut melkeen kaikis taistelulajeis on... "

        Mielestäni tässä puhutaan potkuista. Ymmärsin kyllä vallan hyvin, mitä ajat takaa, mutta olet mielestäni väärässä. Potkuja, saati sitten muita tekniikoita ei todellakaan tehdä eri lajeissa samalla tavalla. Ok. Tietysti kaikissa joudutaan jalka tai käsi oikaisemaan, mutta siihenpä se samanlaisuus sitten jääkin. Voimantuottomekanismitkin poikkeavat huomattavasti eri tyylien välillä. Eräissä tyyleissä voima haetaan kierrolla, toisissa pitkittäisliikkeellä, kolmansissa käytetään pelkkää raajan voimaa kun painotetaan suorituksen nopeutta, neljänsissä lantion liike tapahtuu pystysuuntaisena keinahduksena. Voimantuottomekansimilla on erittäin suuri merkitys siihen, kuinka pahasti liikkeet rasittavat eri kehonosia.

        Tutustu hiukan vaikka johonkin kung-fu tyylisuuntaan, niin huomaat, että tekniikat voi tehdä perusteiltaan todella monilla eri tavoilla. Japanilaislajeissa harrastettu lantionkiertosysteemi on vain yksi tie monien joukossa.


      • joku
        Andy kirjoitti:

        "mä tarkotin ihan sitä et ne on periaattees samanlaisii! huhuu, sanoinko jotain potkutekniikoista?"

        Kyllä. Kirjoitit sanatarkasti:
        "samanlaisiihan ne potkut melkeen kaikis taistelulajeis on... "

        Mielestäni tässä puhutaan potkuista. Ymmärsin kyllä vallan hyvin, mitä ajat takaa, mutta olet mielestäni väärässä. Potkuja, saati sitten muita tekniikoita ei todellakaan tehdä eri lajeissa samalla tavalla. Ok. Tietysti kaikissa joudutaan jalka tai käsi oikaisemaan, mutta siihenpä se samanlaisuus sitten jääkin. Voimantuottomekanismitkin poikkeavat huomattavasti eri tyylien välillä. Eräissä tyyleissä voima haetaan kierrolla, toisissa pitkittäisliikkeellä, kolmansissa käytetään pelkkää raajan voimaa kun painotetaan suorituksen nopeutta, neljänsissä lantion liike tapahtuu pystysuuntaisena keinahduksena. Voimantuottomekansimilla on erittäin suuri merkitys siihen, kuinka pahasti liikkeet rasittavat eri kehonosia.

        Tutustu hiukan vaikka johonkin kung-fu tyylisuuntaan, niin huomaat, että tekniikat voi tehdä perusteiltaan todella monilla eri tavoilla. Japanilaislajeissa harrastettu lantionkiertosysteemi on vain yksi tie monien joukossa.

        pälä pälä pälä ja voi voi!! ihan sama se mulle on, oli ne potkut sitte minkälaisii tahansa. ja on järkee kirjottaa kokonaisen kirjan verran tekstii siitä kuin potkut tehään. taisit viettää pariki tuntii siihen ku etit tietokirjoist ton kaiken tiedon!? tai sitte oot kävelevä tietosanakirja.


      • Andy
        joku kirjoitti:

        pälä pälä pälä ja voi voi!! ihan sama se mulle on, oli ne potkut sitte minkälaisii tahansa. ja on järkee kirjottaa kokonaisen kirjan verran tekstii siitä kuin potkut tehään. taisit viettää pariki tuntii siihen ku etit tietokirjoist ton kaiken tiedon!? tai sitte oot kävelevä tietosanakirja.

        Tietovarantoni on jonkinlainen, vaikka se on vain pisara verrattuna oikeitten mestarien tietoihin. Toistakymmentä vuotta olen salilla käynyt ja kymmeniä leirejä kiertänyt. Jotain on ehkä päähän jäänytkin, enkä sitä suinkaan häpeä.

        Potkujen tekemisestä riittäisi puhumista monen kirjan edestä. Mutta taitoa ei saavuteta pelkin puhein ja teoriaa tietämällä. On harjoiteltava vuodesta toiseen. Minä en kuitenkaan pysty kovin kattavaa kuvaa antamaan eri potkutyyleistä. Hyvä, että suunnilleen ymmärrän itse käyttämäni tyylin perusasiat.

        Yleisesti toivoisin, että jos esiinnytte jonkin lajin harrastajina, ette käyttäisi asiatonta kieltä tai muuten herjaisi muita keskustelijoita. Annatte sillä erittäin huonon kuvan koko lajista ja monet töppäilyihinne syyttömät voivat joutua siitä kärsimään.


      • karateka
        karate kirjoitti:

        no kyllä mä edelleen uskon että sellainen löytyy jossa ei juurikaan ole painoarvoa potkuilla. jujutsun alkeiskurssin ehdin jo käydä eikä yhtään potkutekniikoita siinä opeteltu... jos ei sekään tunnu sopivan niin taiji olis sitten tosi rauhallista menoa :) (vai lasketaanko sitä taistelulajiksi...)

        en usko että tekniikassa on mulla vikaa kai siitä olisi näiden 5 vuoden aikana jo joku huomauttanut?? mutta kun ei polvituetkaan enää tunnu auttavan niin paras kai luovuttaa-- lääkärin "tuomio" oli että nivelet on yliliikkuvat eli rasittuvat helpommin kuin "normaaleilla" harrastajilla... :) lihasten vahvistaminen nivelten ympäriltä olis yks vaihtoehto vaan eipä tunnu riittävän sekään. Joten ei kai asialle mitään muuta voi kuin valittaa netin keskustelupalstoilla! :)

        yliliikkuvat nivelet tekevät varmasti kiusaa lajissa kuin lajissa! mitä vauhdikkaampi ja dynaamisempi laji sitä enemmän mahdollisuuksia saada nivelet "muljuamaan" yli. Asiaa voi parantaa kasvattamalla kehotietoisuutta, aloittamalla laji kuin laji rahuallisesti hyvässä ohjauksessa. Sinun pitää aina treenatessasi tiedostaa mitä milloinkin teet. Kun opit oman kehon hallintaa ja lihaksesi kehittyvät pitämään nielet "kunnossa" voi vauhtia lisätä asteittain!

        On se laji valinta mikä vain niin maltti on valttia ja tietenkin hyvä opetus korvaa monta puutetta! Mutta ratkaisu löytyy sinusta itsestäsi. Pitää harjoitella oikein, niin kehittyy kehollisesti ja muutoinkin...nivelet pysyvät kunnossa!


      • joku
        Andy kirjoitti:

        Tietovarantoni on jonkinlainen, vaikka se on vain pisara verrattuna oikeitten mestarien tietoihin. Toistakymmentä vuotta olen salilla käynyt ja kymmeniä leirejä kiertänyt. Jotain on ehkä päähän jäänytkin, enkä sitä suinkaan häpeä.

        Potkujen tekemisestä riittäisi puhumista monen kirjan edestä. Mutta taitoa ei saavuteta pelkin puhein ja teoriaa tietämällä. On harjoiteltava vuodesta toiseen. Minä en kuitenkaan pysty kovin kattavaa kuvaa antamaan eri potkutyyleistä. Hyvä, että suunnilleen ymmärrän itse käyttämäni tyylin perusasiat.

        Yleisesti toivoisin, että jos esiinnytte jonkin lajin harrastajina, ette käyttäisi asiatonta kieltä tai muuten herjaisi muita keskustelijoita. Annatte sillä erittäin huonon kuvan koko lajista ja monet töppäilyihinne syyttömät voivat joutua siitä kärsimään.

        pyydän nöyrästi anteeksi!!!


    • Dark Fighter

      ..kaikki lajit ovat yhtä hyviä. Kenenkään, joka on koko sydämeltään budoka, oli laji mikä tahansa, ei pitäisi mennä arvostelemaan muita lajeja. Kyllähän se on totta, että tämä on mielipidekysymys, mutta onhan se vähän typerää alkaa haukkumaan/arvostelemaan muita lajeja, lajin toimivuuskin riippuu siitä, miten sitä opetetaan ja harjoitellaan.....oivoi... :)

      • keijo

        eihän se ole muiden haukkumista tai arvostelemista jos vaan omaansa kehuu... eikä se budohenkeen sopisikaan. joten voin varmaan sanoa ketään loukkaamatta että jujutsu on hieno laji! monipuolinen heittoineen ja irrottautumisineen eikä ole potkujakaan liikaa, ainakaan hokutoryussa.


    • shodan

      pysäyttämään(palauttamaan) potku ennen kuin se ehtii vetää sun polvees lukkoon

    • 4.kyu

      aluks,ite harrastan karatea (shorinjiryu) ja olen vielä poikanen (16 v,4.kyu)ja aattelin kysyä muiden mielipiteitä mikä laji kannattais ottaa sen lisäks?mun kaveri harrastaa karatea ja aikidoa,ja se sopii sille,mutta mulle se ei jotenki sovi...kyllähän meillä on koryo-karate harkat kerran viikos,mut ei se oikee riitä...
      ideoita?perustelkaa älkääkä vaan sanoko et harrasta sitä ja sitä koska se on paras.
      dankke etukäteen!!

      • Andy

        Suosittelisin sellaista lajia, joka ei painotu lyönteihin ja potkuihin. Näin siksi, että osaat nyt lyöntejä ja potkuja karatetyyliin, muttet ole vielä täysin sisäistänyt niitä automaatioiksi. Jos alat treenata lyöntejä ja potkuja lisäksi toisella tavalla, sekoitat vain itsesi, etkä opi hyvin kumpaakaan tapaa. Toinen suositus olisi, että laji olisi japanilainen. Tämä ei kuitenkaan ole yhtä tärkeää, mutta helpottaa opiskelua, kun tietyt periaatteet ovat samat. Voisin ehdottaa vaikka judoa tai jotain perinteistä jujutsutyyliä, joka keskittyy enemmän lukkoihin ja heittoihin kuin lyönteihin. Vaikka Hontai Yoshin Ryuta tai Tauramuso-ryuta. Jälkimmäisen kanssahan Shorinji-ryulla on paljonkin yhteistä tekemistä, kun sensei Yuji Matsuoi on molempien pääopettaja Suomessa. Mutta nämä eivät suinkaan ole ainoita mahdollisuuksia vaan vain esimerkkejä sopivista tyyleistä.


      • 4.kyu
        Andy kirjoitti:

        Suosittelisin sellaista lajia, joka ei painotu lyönteihin ja potkuihin. Näin siksi, että osaat nyt lyöntejä ja potkuja karatetyyliin, muttet ole vielä täysin sisäistänyt niitä automaatioiksi. Jos alat treenata lyöntejä ja potkuja lisäksi toisella tavalla, sekoitat vain itsesi, etkä opi hyvin kumpaakaan tapaa. Toinen suositus olisi, että laji olisi japanilainen. Tämä ei kuitenkaan ole yhtä tärkeää, mutta helpottaa opiskelua, kun tietyt periaatteet ovat samat. Voisin ehdottaa vaikka judoa tai jotain perinteistä jujutsutyyliä, joka keskittyy enemmän lukkoihin ja heittoihin kuin lyönteihin. Vaikka Hontai Yoshin Ryuta tai Tauramuso-ryuta. Jälkimmäisen kanssahan Shorinji-ryulla on paljonkin yhteistä tekemistä, kun sensei Yuji Matsuoi on molempien pääopettaja Suomessa. Mutta nämä eivät suinkaan ole ainoita mahdollisuuksia vaan vain esimerkkejä sopivista tyyleistä.

        ju-jutsu...sitä kyllä monet harrastaa...tiedän tiedän ei sitä lajia sen perusteella valita...
        mutta,olen yrittänyt hokutoryu ju-jutsua mutta huomasin heti aluksi(peruskurssin jälkeen)että olen liian "hento" siihen...enkä pelkästään ruumiiltani...mitenkäs sitten tauramuso-ryu tai hontai yoshin-ryu eroavat hokutoryusta?meidän paikkakunnalla ei ole kuin hokutoryu ja shorinjiryu...
        kiitoksia noista vinkeistä muuten...niille tulee varmasti käyttöä...


      • Andy
        4.kyu kirjoitti:

        ju-jutsu...sitä kyllä monet harrastaa...tiedän tiedän ei sitä lajia sen perusteella valita...
        mutta,olen yrittänyt hokutoryu ju-jutsua mutta huomasin heti aluksi(peruskurssin jälkeen)että olen liian "hento" siihen...enkä pelkästään ruumiiltani...mitenkäs sitten tauramuso-ryu tai hontai yoshin-ryu eroavat hokutoryusta?meidän paikkakunnalla ei ole kuin hokutoryu ja shorinjiryu...
        kiitoksia noista vinkeistä muuten...niille tulee varmasti käyttöä...

        Hmm. miten noita vertailisi. Hokutoryusta on kokemusta useampi vuosi (olen iso ja vahva), Tauramusoryusta jokunen leiri ja Hontai-yoshinista tiedän vain puheista videolta. Sanoisin, että nämä perinteiset tyylit painottavat enemmän vääntöjä, lukotuksia ja heittoja. Hokutoryussa on sitten enempi lyöntejä, potkuja ja painimista. Ns. perinteisiä tyylejä on paljon muitakin, mm. Daito-ryu. Googlella löydät luultavasti Suomen Ju-jutsuliiton nettisivut. Niiltä löytyy tietoa eri tyyleistä.


      • SitäVainEttä
        Andy kirjoitti:

        Suosittelisin sellaista lajia, joka ei painotu lyönteihin ja potkuihin. Näin siksi, että osaat nyt lyöntejä ja potkuja karatetyyliin, muttet ole vielä täysin sisäistänyt niitä automaatioiksi. Jos alat treenata lyöntejä ja potkuja lisäksi toisella tavalla, sekoitat vain itsesi, etkä opi hyvin kumpaakaan tapaa. Toinen suositus olisi, että laji olisi japanilainen. Tämä ei kuitenkaan ole yhtä tärkeää, mutta helpottaa opiskelua, kun tietyt periaatteet ovat samat. Voisin ehdottaa vaikka judoa tai jotain perinteistä jujutsutyyliä, joka keskittyy enemmän lukkoihin ja heittoihin kuin lyönteihin. Vaikka Hontai Yoshin Ryuta tai Tauramuso-ryuta. Jälkimmäisen kanssahan Shorinji-ryulla on paljonkin yhteistä tekemistä, kun sensei Yuji Matsuoi on molempien pääopettaja Suomessa. Mutta nämä eivät suinkaan ole ainoita mahdollisuuksia vaan vain esimerkkejä sopivista tyyleistä.

        Seisotko Andy yhä sanojesi takana?


    • storde

      Jos paikat ei kestä saattaisi aikido olla ratkaisu. Se tosin vaatii sitäkin että jaksaa harjoitella kauan saadakseen edes vähän hyötyä.
      Vammoja ei kuitenkaan pitäisi tulla.

    • Ayla

      Harrastin tossa viitisen vuotta sitten Choy Lee Fut Kung Fu:a. Aivan ihana ja mielenkiintoinen laji, ei liian raskaskaan. Liikkeet, torjunnat, potkut yms. kaikki kauheen toimivia ja luonnollisia. Lajiin kuuluu lähes kaikki mitä kamppailulajilta voi haluta: itsensäpuolustus, erilaiset aseet, qi qung -luennot, matsitreenit, leirit, lisäksi vielä kauniit puvutkin.
      Tykkäsin lajista hirveesti, mutta jätin harrastuksen hurjien kuukausi-, ja leirimaksujen takia. Lisäksi valmentajien kesken oli kummallista känää koko ajan. Joskus harmittaa että jätin harrastuksen, kuitenkin viihdyin siellä ja pärjäsin aika hyvin. Tilanne vain oli mikä oli. Käy ihmeessä joskus katsomassa treenejä, saattaapa olla että ihastut tähän hienoon lajiin :)

    • StoneMan

      Vapaaottelu!

    • Recca

      Miten olisi filippiiniläiset taistelulajit (Kali-Escrima, Arnis). Tietääkseni useimmissa Suomalaisissa seuroissa ei käytetä laisinkaan potkuja ja pääpaino on asetekniikoissa. Itselläni on ollut myös ongelmia polvien kanssa eikä ne ole haitanneet harrastusta.

      Lukemani perusteella Wing Tsung kung fu on hieman saman kaltaista.

    • aitoBlueteam

      ihan vain sitä tulin kertomaan jotta fistauskin on vaihtoehto siinä missä muutkin

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5674
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2506
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1987
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      60
      1738
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1601
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1398
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1307
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      13
      1295
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1239
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1193
    Aihe