Ilmanpainemittarin kalibrointi

Ite ei osaa

Miten saan kalibroitua ilmanpainemittarini, vai tarviiko sitä edes kalibroida. Mittari on mallia viisari ja takana on yksi pirun pieni ruuvi. Lasista menee läpi yksi säätöruuvi joka liikuttaa lyhyempää pinnassa olevaa viisaria, onko se sitten joku seuranta viisari.
Jos tarvii niin, mittarin sijainti paikka on Lahti. Kiitos!

20

16270

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kipaise lähimmälle lentokentälle, kutsu koneen omistajaa veivamaan korkeusmittari nollaan jolloin qnh lukema on vallitseva ilmanpaine koneen ympärillä, ja se sinun täytyisi saada säädetyksi omaan ilmapuntariin. Se lasin läpi säädettävä viisari on niinkuin trippi mittari ei tarvtse muistella paljonko lukema oli esim eilen. Laitat viisarit päällekkäin kun huomenna katsot huomaat eron. Kopauta mittaria kevyesti jolloi varsinainen viisari hakeutuu oikeaan arvoon. kitka tinkii jumittamaan viisaria hieman.

    • Olavi

      Ilmapuntarin käyttö on lähinnä ennustaa sään muutosta, ja kun laitat sen liikuteltavan viisarin näyttöviisarin päälle, niin näet mihinkä suuntaan ilmanpaine on muuttumassa ja voit vetää johtopäätöksiä mahdollisesta tulevasta säästä.

      Absoluuttisella ilmanpaineella ei ole mitään käyttöä tavalliselle ihmiselle, vain paineen muutoksilla on merkitystä.

      Jos kuitenkin jostain syystä haluat kalibroida mittarin, niin helpoin tapa on soittaa meteoon, antavat yleensä aika auliisti tietoja, ja lentokentälle jos on asiaa, niin lennonjohto tai vastaava antaa kyllä kentän paineen, ettei tarvii ruuvailla koneitten korkeusmittareita, joissa saattaa olla myös heittoa. (muistaakseni sallittu on jotain 60 ft tai sinnepäin, ja nollakorkeus kentällä on QFE eikä QNH).

      • Miksi ei voisi olla tarkka paine lukema. Kuten haluan tarkan lämpömittarin näyttämän. siis onko hellettä vai horiseeko mittari, sama ilmanpaineessa. Kun sanoin että kääntää korkeusmittarin nollille, silloin pikkuikkunassa oleve lukema Qnh näyttää vallitsevan ilmanpaineen. Tiedän toki että qfe on on korkeus kentänpinnasta, en vain tiennyt pikkuikkunan muuta nimeä ja useimmiten puhutaan qnh:sta kyseiseen ikkunaa liittyen. Itse asun korpikentän lähellä helpoin tapa oli kertomani, kun oli vielä avaimet lentokoneeseen. Sama taitaa olla lahdessa, kentälle vain, ja lentokoneen omistajia hihasta nykimään.


    • osku

      Jos sinulla on näitä koristeeksi tarkoitettuja ilmanpainemittareita,niin ovat vain suuntaa antavia.
      Säädä se lasin sisällä oleva viisari merenpainelukemiin lehtien tai tv:n sääkartoilta.
      Pieleen menee ,jos lentokenttälukemia siihen asennat.Ovat n 20 hPa pielessä merenpainelukemiin verrattuna.Sääkartoissa lukemat ovat nimenomaa merenpainelukemiksi muunneltuja.
      Sillä käsin säädettävällä viisarilla sitten näet ilmanpaineen muutoksen suunnan.

      • Jos kaveri haluaa tietää ilmanpaineen ympärillän miksi sinne pitäisi merentasa paineet säätää, hä. Miksi lentokenttä arvot on pielessä 20hPa. miten koneet tulee laskuun sumussa jos heittoa on noin 150metriä korkeussuunnassa.


      • osku
        airfoil kirjoitti:

        Jos kaveri haluaa tietää ilmanpaineen ympärillän miksi sinne pitäisi merentasa paineet säätää, hä. Miksi lentokenttä arvot on pielessä 20hPa. miten koneet tulee laskuun sumussa jos heittoa on noin 150metriä korkeussuunnassa.

        Totta kai kaikki yleiset kartat piirretään merenpintakäppyröiden mukaan maailman laajuisesti.
        Jokaiselle kentälle on sitten korkeutensa mukaan oma korjaus.Toinen asuu montussa toinen kukkulalla.
        Itse asiassa,jos meinaat tarkat ilmapainekorkeudet lentokentällesi,niin tarvitset
        mittareittesi tarkan lämpötilakorjauksen.Sekin virallisissa mittauksissa meinaa usein useita kymmenyksiä.
        Kaverilla oli tuollainen "hehtaaripuntari" ,jossa ilmoitetaan sadetta,poutaa jne.Parhaimman tuloksen tuollaiset antavat ,kun ne asetetaan merenpinnan mukaisiin lukemiin.


      • Olavi
        airfoil kirjoitti:

        Jos kaveri haluaa tietää ilmanpaineen ympärillän miksi sinne pitäisi merentasa paineet säätää, hä. Miksi lentokenttä arvot on pielessä 20hPa. miten koneet tulee laskuun sumussa jos heittoa on noin 150metriä korkeussuunnassa.

        Mihin ihmeeseen tarvitsee tavallinen tallaaja tarkkaa tietoa ilmanpaineesta.

        Jos haluaa kalibroida hehtaarimittariaan, niin kattoo paineen vaikka täältä;

        http://www.fmi.fi/saa/paikalli.html?Keywords=&kunta=Lahti¶m=T&neito=1


      • osku kirjoitti:

        Totta kai kaikki yleiset kartat piirretään merenpintakäppyröiden mukaan maailman laajuisesti.
        Jokaiselle kentälle on sitten korkeutensa mukaan oma korjaus.Toinen asuu montussa toinen kukkulalla.
        Itse asiassa,jos meinaat tarkat ilmapainekorkeudet lentokentällesi,niin tarvitset
        mittareittesi tarkan lämpötilakorjauksen.Sekin virallisissa mittauksissa meinaa usein useita kymmenyksiä.
        Kaverilla oli tuollainen "hehtaaripuntari" ,jossa ilmoitetaan sadetta,poutaa jne.Parhaimman tuloksen tuollaiset antavat ,kun ne asetetaan merenpinnan mukaisiin lukemiin.

        Minä kävin lentokentällä tekemässä kaliproinnin, ja kun joskus sanottiin että nyt oli matalin koskaan suomessa mitattu ilmanpaine, oli mukava kun sai myös todellisen ympärillä olevan paineen merkittyä omaan allakkaan. Siis todellisen, voihan siinä olla heittoa, mutta tarkempi kuin sääsivuilta tai muualta napattu lukema. Kuten lämpötila, olkoon vaikka muualla pakkasta, meillä oli 24.05 26,0 astetta lämpöä. Toiset haluaa merentasa lukemat, toiset todelliset lukemat. Hei Hei.


      • Ite ei osaa
        Olavi kirjoitti:

        Mihin ihmeeseen tarvitsee tavallinen tallaaja tarkkaa tietoa ilmanpaineesta.

        Jos haluaa kalibroida hehtaarimittariaan, niin kattoo paineen vaikka täältä;

        http://www.fmi.fi/saa/paikalli.html?Keywords=&kunta=Lahti¶m=T&neito=1

        Kiitos kaikille asiaan vihkiytyneille ja neuvoa antaneille. Säädin hehtomittarini just noitten ilmatieteenlaitoksen sivujen mukaan. Mieluusti olisin säätänyt mittarin ihan tarkkoihin lukemiin, mutta taitaa olla käytännössä mahdotonta. Mittarin todellisesta tarkkuudesta en tiedä, mutta olen sitä tässä viime päivinä tuijotelleena havainnut sen regoivan. Sitten silmäily ulos ja joo, siellä sataa. Taitaa mittari pitää kutinsa.

        Elkää tämmösen asian takia ruvetko tappeleen. Halusin tarkkoja arvoja, mutta mittarini ei niitä voi antaa. Kiitos teille avusta.


      • käyttöön
        Ite ei osaa kirjoitti:

        Kiitos kaikille asiaan vihkiytyneille ja neuvoa antaneille. Säädin hehtomittarini just noitten ilmatieteenlaitoksen sivujen mukaan. Mieluusti olisin säätänyt mittarin ihan tarkkoihin lukemiin, mutta taitaa olla käytännössä mahdotonta. Mittarin todellisesta tarkkuudesta en tiedä, mutta olen sitä tässä viime päivinä tuijotelleena havainnut sen regoivan. Sitten silmäily ulos ja joo, siellä sataa. Taitaa mittari pitää kutinsa.

        Elkää tämmösen asian takia ruvetko tappeleen. Halusin tarkkoja arvoja, mutta mittarini ei niitä voi antaa. Kiitos teille avusta.

        Tavallisen keskimääräismittarin tarkkuus on aika summittaista, eli jos säädät sen noiden ilmatieteenlaitoksen lähipaikkakuntiesi lukemaan suhteellisen vakaassa tilanteessa n. 1010-1015 hPa:n keskipaineessa jolloin paine ei ole menossa kovaa vauhtia jonnekin suuntaan, kuten tänään http://www.fmi.fi/saa/paikalli.html?param=p&kunta=Helsinki
        niin olet aika lähellä oikeata tavallisilla keleillä, mutta oma perusmittarini ainakin jää jälkeen ääriarvokeleillä kummassakin suunnassa ja ajoittain tuntuu tarvivan uusia kalibrointeja.

        Vähän lisää asemia löytyy tästä:
        http://www.myrsky.com/onlineasemat.htm

        Sitten ilmapuntarin viereen vihko, johon kirjaa niitä lukemia ja liikkeitä suhteessa olevaan ja tulevaan säähän.


      • osku
        käyttöön kirjoitti:

        Tavallisen keskimääräismittarin tarkkuus on aika summittaista, eli jos säädät sen noiden ilmatieteenlaitoksen lähipaikkakuntiesi lukemaan suhteellisen vakaassa tilanteessa n. 1010-1015 hPa:n keskipaineessa jolloin paine ei ole menossa kovaa vauhtia jonnekin suuntaan, kuten tänään http://www.fmi.fi/saa/paikalli.html?param=p&kunta=Helsinki
        niin olet aika lähellä oikeata tavallisilla keleillä, mutta oma perusmittarini ainakin jää jälkeen ääriarvokeleillä kummassakin suunnassa ja ajoittain tuntuu tarvivan uusia kalibrointeja.

        Vähän lisää asemia löytyy tästä:
        http://www.myrsky.com/onlineasemat.htm

        Sitten ilmapuntarin viereen vihko, johon kirjaa niitä lukemia ja liikkeitä suhteessa olevaan ja tulevaan säähän.

        Kyllä nuo IL:n sivujen ilmapainelukemat ovat huipputarkkoja.
        Huomaa,että ne ovat merenpintapaineeseen muutettuja kaikki!
        Lukemat otetaan 3 tunnin välein xx:45.
        Kaikilla sääasemilla paria lukuunottamatta mittaus tapahtuu
        nykyisin Vaisalan automaattisilla mittauslaitteilla.Sama koskee lentoasemiakin.
        Ennen näitä automaattiasemia paine luettiin
        ilmanpaineen mittarista eli barometrista.Elohopeapatsaan lukema
        luettiin kymmenyksen tarkkuudella.Laitteiston vieressä on lämpömittari ja
        sen kulloisenkin lämpötilan mukaan tehtiin korjaus painelukemaan.Yl. 20-22 C:n
        lämpötiloissa korjaus on noin -2 hPa.
        Tämän jälkeen korjattu paikallinen paine muutetaan merenpintaan eli jokaisen
        paikkakunnan korkeudelle on omat korjauskertoimet,esim.noin 150 m merenpinnan yläpuolella
        olevilla paikkakunnilla korjaus on noin 20 hPa.Tässä huomioidaan myös ulkona oleva
        lämpötila.Tämä lukema sitten ilmoitetaan maailman laajuiseen sääverkostoon.
        Vertailuissa ihmisten ja automaatin välistä mittauseroa ei juuri lukemissa ole.


      • suskis
        osku kirjoitti:

        Kyllä nuo IL:n sivujen ilmapainelukemat ovat huipputarkkoja.
        Huomaa,että ne ovat merenpintapaineeseen muutettuja kaikki!
        Lukemat otetaan 3 tunnin välein xx:45.
        Kaikilla sääasemilla paria lukuunottamatta mittaus tapahtuu
        nykyisin Vaisalan automaattisilla mittauslaitteilla.Sama koskee lentoasemiakin.
        Ennen näitä automaattiasemia paine luettiin
        ilmanpaineen mittarista eli barometrista.Elohopeapatsaan lukema
        luettiin kymmenyksen tarkkuudella.Laitteiston vieressä on lämpömittari ja
        sen kulloisenkin lämpötilan mukaan tehtiin korjaus painelukemaan.Yl. 20-22 C:n
        lämpötiloissa korjaus on noin -2 hPa.
        Tämän jälkeen korjattu paikallinen paine muutetaan merenpintaan eli jokaisen
        paikkakunnan korkeudelle on omat korjauskertoimet,esim.noin 150 m merenpinnan yläpuolella
        olevilla paikkakunnilla korjaus on noin 20 hPa.Tässä huomioidaan myös ulkona oleva
        lämpötila.Tämä lukema sitten ilmoitetaan maailman laajuiseen sääverkostoon.
        Vertailuissa ihmisten ja automaatin välistä mittauseroa ei juuri lukemissa ole.

        ..itse vain ihmettelin ohimennen,onko tuo kotikäyttöinen mittarini mennyt rikki, kun lattialle putosi ja löysin kunnon ohjeapajan!
        Kiitos tiedoista, empä tiennyt tuosta laitteesta aiemmin muuta kun oisko nyt pilvistä tulos vai ei.. xD


    • Vanha Topic, mutta jatketaan aiheesta.
      Luin Jokamiehen Merenkulkuopas kirjaa vm 1968 "mitä ennen kirjoitettin, mielessä", ja pääsin kohtaan Ilmanpaine. kertoivat ilmanpaineen muutettavan merentasolle , kun ilmoitettaan toisille aluksille. Mittarin osoittama ilmanpaine käy kun seuraa ja osaa havaita ennakolta vaihtuvaa säätilaa.
      kuukeloin tuota korjaustaulukkoa ilmanpaineelle merenpinnan tasolle, vaan en löytänyt.
      Osaisiko joku lukijoista neuvoa onko sellaista nykyään?

      Aikoinani kun ostin tuon ilmanpainemittarin (barometer) kellokaupasta, soitin ilmatieteenlaitokselle. sieltä vastannut henkilö katsoi kotikuntani ympäristön ilmanpaineita ja likisuuntaisesti neuvoi säätämään.

      Nyt tämän ketjun löydettyäni katsoin ilmatieteenlaitoksen sivuilta ympäröivien mittauspisteiden ilmanpaineet Siikajoki, 2 x oulu, vaala , jotka olivat 1011,1- 1011,7 hPa.
      Yli vuosikymmen sitten kalibroitu mittarini "kopauttamalla", siirtyi 1012 lukuun aika hyvin! tuollaisesra neulanäyttöisestä on madoton katsoa desimaali tarkkuudelle.

      ilmapuntarin kalibrointi sis kannattaa vaikka aika koristeelinen olisikin.

      • Anemometri

        Eikö ne toisetkin alukset ole myös merenpinnantasolla, elleivät ole sukellusveneitä tai lentoveneitä?


    • ..ha, ha !
      Aivan totta1
      Olisiko 60-luvun "jokamiehen Merenkulkuopas" kirjoittajan läppä?

    • ÄijänKäppyräUkkeli

      Merenpinnan ilmanpaineet tietysti vaihtelevat korkea-ja matalapaineiden mukaan.Myrskyalueilla paine tippuu esim 950 hPa:n lukemiin ,kun taas korkean alueilla se on helposti 1050 hPa.
      1 hPa tarkoittaa noin 8 metriä .
      Onhan ne ilmanpainekäppyrät sääkartoissa.Käppyröiden tiheydestä voit helposti katsella missä merellä myrskyää esim hurrikaanit

    • IsoVähäPoika

      Tuossa vaan muistelen,kun hyppäsin junaan tuolla takamailla 70-luvulla.Matkaa kertyi reilusti yli 1000 km.Kävin Iaitoksella (IL) kalibroimassa ilmanpaineen mittarin eli barometrin.Olihan se noin metrin mittainen elohopeapötkyle.
      Koko reissun ajan mittari piti pitää pystyssä asennossa.Tarkkaa oli touhu.
      Joskus kävi pieniä vahinkoja työn touhussa hauraiden pienten elohopeamittareiden kanssa.Sitten kontattiin pitkin lattioita ja etsittiin sitä myrkyllistä elohopeaa.
      Se oli silloin ja nyt on nyt.

    • Anonyymi

      Otetaampa vielä tämä vanha ketju esille. Ilmapuntarin kalibroimiseen ei nykypäivänä suinkaan tarvi enään soittoa lentoasemalle, vaan kaikki tiedot löytyvät netistä. Ottaa auki esim ilmatieteenlaitoksen tai forecan sivun, niin sieltä löytyy kaikki paikkakuntakohtaiset lyhyin väliajoin päivittyvät säätiedot, ilmanpaine myös.

      Minulla on sellainen erittäin harvinainen vanha Länsi-Saksalais -valmisteinen paristokäyttöinen ilmapuntari tai sääasema, jossa ilmanpaine ja sen hetkinen tai tuleva säätila ilmaistaan kolmella erivärisellä ledillä, ja painonapilla. Laitteessa on myös huoneen lämpötila, sekä ilmankosteusmittarit. Sisällä on se normaali tyhjiöön perustuva paineanturi jossa on jousi, joka liikuttaa pitkää metalliliuskaa, joka muodostaa virtapiirin milloin millekin ledille sen hetkisen paineen mukaan. Säätila tai paine saadaan siis selville napin painalluksella. Vihreä ledi jos syttyy, niin se tarkoittaa korkeapainetta, keltainen vaihtelevaa, ja punainen matalapainetta, usein myrskyä. Takana on erittäin pieni kalibrointiruuvi. Minäkin sain tämän laitteen kalibroitua juuri niin, että katsoin ilmatieteenlaitoksen sivulta sen hetkisen paineen ja sitten vielä etsin netistä kuvan viisarikäyttöisestä ilmapuntarista, josta näki että minkä säätilan kohdalle se painelukema sattuu. Sitten vain pyöritin ruuvia pienellä ruuvimeisselillä, ja painoin sitä nappia välillä, kunnes sen hetkisen paineen mukainen ledi syttyy.

      Laite on minulla seinällä, joten se piti kalibroida näyttämään oikeen pystyasennossa ollessa, koska laitetta käännellessä sisällä oleva metalliliuska liikkuu ja näyttää eri asennossa ihan muuta, joten se on kalibroitava aina sen asennon mukaankin. Kyllä se ihan oikein on näyttänyt, kun viime viikkojen syysmyrskyjen aikaan siinä syttyi punainen valo, kun nappia painoin.

    • Anonyymi

      ..Tämän Aamun huomiona, vuoden toiseksi matalin ilmanpaine rasiailmanpainemittarissa 967 hPa Eli perinteinen seinällä oleva Neulaosoittimena.
      Digitaalinen ilmapuntari näyttää 966 hPa,
      Ilmatieteenlaitos 971Hpa Oulunsalon lentokenttä.
      Omassa seinämittarissa alin luku tälle vuotta on 964 hPa jos oikein muistan.
      Ilmanpaine tippui 988-964 päivänaikana siis aamusta iltaan välillä..

    • Anonyymi

      Miten paljon ilmapuntari keskittyy vain ilmanpaineen näyttämiseen, vai vaikuttavatko siihen lisäksi kosteus, lämpötila ja muut seikat?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      446
      3251
    2. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      410
      2851
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      126
      2765
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      163
      2153
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      1970
    6. 176
      1380
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1327
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1216
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      76
      1172
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1030
    Aihe