Minun tarinani: kuinka mielenterveyteni romahti

Olen 40-vuotias akateeminen nainen. Työskentelin sosiaalialalla viranomaisena eli sosiaalityöntekijänä10 vuotta.
Syksyllä 2020 jouduin rikoksen uhriksi työssäni. Miespuolinen asiakas raiskasi minut, kun olin mennyt yksin hänen luokseen kotikäynnille. Selvisin ilman fyysisiä vaurioita, mutta jouduin sairaslomalle tapauksen henkisen kuormituksen takia. Rikos meni oikeuteen, ja syyllinen sai vankeustuomion.
Työssäni minä vaihdoin toimipaikkaa sairasloman jälkeen. Kaksi vuotta myöhemmin, syksyllä 2022, minut raiskannut mies oli ilmeisesti vapautunut vankilasta. Hän alkoi vainota minua netissä ja puhelimitse: soitteli ahdistavia puheluita, kirjoitteli häiritseviä viestejä sometileilleni.
Sain stressireaktion ja psyykeni alkoi horjua taas. Hain ahdistelijalle lähestymiskieltoa, jonka hän kiersi netissä erilaisin salanimin ja tekaistuilla profiileilla. Hän myös uhkaili raiskaavansa minut uudelleen.
Kolmen kuukauden netti- ja puhelinvainoamisen jälkeen minä sain burn outin ja vaikeita psyykkisiä oireita. Aloin kuulla ääniä, ja sain paniikkikohtauksia ja paranoidisia oireita.
Jäin lopullisesti pois töistä marraskuun 2022 lopussa. Olin käynyt terapiassa jo pitkään, mutta hakeuduin lopulta myös psykiatrille.
Yli puolen vuoden psykiatrin tutkimusten jälkeen minulle annettiin skitsofrenia-diagnoosi kesäkuussa 2023, eli kuukausi sitten. Suvussani on ollut alttiutta siihen, ja minun kohdallani laukaiseva tekijä oli pitkittynyt stressi, joka alkoi raiskauksesta 3 vuotta sitten, ja jatkui vainoamisena vuosi sitten.
Tänään oloni on sikäli helpompi, että minulla on diagnoosi ja toimiva hoito ja lääkitys. Vietän kesää ja ulkona kerron tapaamilleni ihmisille, että olen lomalla. Ehkä pystyn joskus palaamaan töihin, mutta se ei ole ajankohtaista pitkään aikaan.

46

1384

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ensiksi kiitos rohkeudestasi kertoa vaikeista kokemuksistasi. Ja toivon Sinulle voimia jaksaa koettelemuksistasi huolimatta.

      Huomioni kiinnittyi silti tuohon, että sinulle oli diagnosoitu myös skitsofrenia. Se on aika yleistä, että niin alalla tehdään. Trauma ja skitsofreniaan liittyvät oireet sekoitetaan joskus keskenään. Ne ovat kuitenkin aivan eri asioita.

      Itse oletan, että olet kärsinyt pitkään myös posttraumaattisista oireista. Etkä ole välttämättä skitsofreniaa sairastava. Itselläni on samanlainen tausta, ja samoja kokemuksia. En tosin käytä mitään lääkkeitä, vaan olen jo lopettanut aiemmin pitkään käyttämäni neuroleptit. En halua profiloitua ja leimautua miksikään skitsofreenikoksi. Tai että minua pidetään ja kohdellaan vain ja ainoastaan psyykkista sairautta olevansa potilaana.

      Toivon, että lepäät, keräät voimia, ja että olet löytänyt itsellesi oikean, kuuntelevan ja ymmärtäväisen terapeutin.

      Kaikkea hyvää ja voimia Sinulle!

      • Anonyymi

        Ihan totta tuo, skitsofrenia ja posttraumaattinen stressi oireilee samalla tavalla, jos ihminen on herkkä ja vielä saanut kokea raiskauksen niin ei ole ihme että voimat lähtee.
        Eikö sitä miestä saa mitenkään lopettamaan sitä että uhkailee, ei kai nyt uhrin tarttis kärsiä ja menettää terveyttään sellaisen sian vuoksi ,
        Soittaisin joka kerta poliisille kun tulee uhkauksia , yritä saada itsesi kuntoon lepäämällä ja puhelinumeronkin voi laittaa salaiseksi ettei hän tiedä missäpäin edes olet. Sadisti hän on eikä mikään muu.


      • Anonyymi

        Miten voit vankasti uskoa, että trauman ja skitsofrenian oireet sotketaan keskenään, mutta ne ovat kuitenkin täysin eri asioita? Miten ihmeessä pystyt tekemään erotusdiagnoosin, jos oireet ovat päällekkäiset, ja traumaattiset kokemukset moninkertaistavat skitsofreniadiagnoosin saamisen riskin? Eikö se pikemminkin viittaa siihen, että oirepohjaiset diagnoosit eivät kykene erottamaan eri etiologiaa olevia häiriöitä toisistaan? Skitsofrenian etiologiaa ei tunneta, ja tuskin tullaan koskaan tuntemaankaan, koska skitsofrenia ei ole yhtenäinen häiriö. Tämä käsittämätön, täysin logiikan ja realismin ulkopuolelle jättäytyvä denialismi psykiatristen häiriöiden lääketieteellisen validiteetin puutteesta on kummallista etenkin potilailta, jotka kokevat tulleensa "väärin diagnosoimiksi" Se kertoo lähinnä siitä, että tietyt diagnoosit koetaan oikeasti niin dehumanisoiviksi, hyödyttömiksi ja stigmatisoiviksi, ettei niihin haluta samaistua. Olen 100 % varma, että lähes kaikilla skitsofreniapotilailla on eriasteisia traumoja taustallaan ja moninkertaisesti enemmän, kuin keskivertoväestöllä.

        Ainoa ero traumaperäisten psykoottisten oireiden ja skitsofrenian välillä on se, että traumaperäisissä oireissa potilas itse on sen verran vähän traumatisoitunut, että pystyy kytkemään tiedollisesti oireensa traumaattiseen tilanteeseen ja psykiatri kokee potilaan kokemukset riittävän traumatisoivina ja loogisesti olevan syy-yhteydessä traumaattiseen tapahtumaan. Skitsofreenikoilla oireet voivat olla niin dissosioituneet traumaattisen stressin aiheuttajasta, ettei potilas itsekään tajua niiden välistä yhteyttä, eikä niillä sisällöllisesti olekaan välttämättä suoraa yhteyttä toisiinsa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten voit vankasti uskoa, että trauman ja skitsofrenian oireet sotketaan keskenään, mutta ne ovat kuitenkin täysin eri asioita? Miten ihmeessä pystyt tekemään erotusdiagnoosin, jos oireet ovat päällekkäiset, ja traumaattiset kokemukset moninkertaistavat skitsofreniadiagnoosin saamisen riskin? Eikö se pikemminkin viittaa siihen, että oirepohjaiset diagnoosit eivät kykene erottamaan eri etiologiaa olevia häiriöitä toisistaan? Skitsofrenian etiologiaa ei tunneta, ja tuskin tullaan koskaan tuntemaankaan, koska skitsofrenia ei ole yhtenäinen häiriö. Tämä käsittämätön, täysin logiikan ja realismin ulkopuolelle jättäytyvä denialismi psykiatristen häiriöiden lääketieteellisen validiteetin puutteesta on kummallista etenkin potilailta, jotka kokevat tulleensa "väärin diagnosoimiksi" Se kertoo lähinnä siitä, että tietyt diagnoosit koetaan oikeasti niin dehumanisoiviksi, hyödyttömiksi ja stigmatisoiviksi, ettei niihin haluta samaistua. Olen 100 % varma, että lähes kaikilla skitsofreniapotilailla on eriasteisia traumoja taustallaan ja moninkertaisesti enemmän, kuin keskivertoväestöllä.

        Ainoa ero traumaperäisten psykoottisten oireiden ja skitsofrenian välillä on se, että traumaperäisissä oireissa potilas itse on sen verran vähän traumatisoitunut, että pystyy kytkemään tiedollisesti oireensa traumaattiseen tilanteeseen ja psykiatri kokee potilaan kokemukset riittävän traumatisoivina ja loogisesti olevan syy-yhteydessä traumaattiseen tapahtumaan. Skitsofreenikoilla oireet voivat olla niin dissosioituneet traumaattisen stressin aiheuttajasta, ettei potilas itsekään tajua niiden välistä yhteyttä, eikä niillä sisällöllisesti olekaan välttämättä suoraa yhteyttä toisiinsa.

        Diagnooseista tuli mieleeni mainita, että minulle annettiin aikoinaan psykoosisairauden diagnoosi, kun sain psykooseja päihteiden sekakäytön aikoihin.
        Päihteet kun jäivät pois, ei ole koskaan ollut minkäänlaisia psykoottisia oireita.
        Diagnoosi taitaa silti seurata loppuelämän ajan. Olen käsittänyt, ettei niitä otettaisi pois.
        Nyt minua pidetään terveydenhuollossa " hulluna ", mikä hankaloittaa terveydenhoidollisia asioita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten voit vankasti uskoa, että trauman ja skitsofrenian oireet sotketaan keskenään, mutta ne ovat kuitenkin täysin eri asioita? Miten ihmeessä pystyt tekemään erotusdiagnoosin, jos oireet ovat päällekkäiset, ja traumaattiset kokemukset moninkertaistavat skitsofreniadiagnoosin saamisen riskin? Eikö se pikemminkin viittaa siihen, että oirepohjaiset diagnoosit eivät kykene erottamaan eri etiologiaa olevia häiriöitä toisistaan? Skitsofrenian etiologiaa ei tunneta, ja tuskin tullaan koskaan tuntemaankaan, koska skitsofrenia ei ole yhtenäinen häiriö. Tämä käsittämätön, täysin logiikan ja realismin ulkopuolelle jättäytyvä denialismi psykiatristen häiriöiden lääketieteellisen validiteetin puutteesta on kummallista etenkin potilailta, jotka kokevat tulleensa "väärin diagnosoimiksi" Se kertoo lähinnä siitä, että tietyt diagnoosit koetaan oikeasti niin dehumanisoiviksi, hyödyttömiksi ja stigmatisoiviksi, ettei niihin haluta samaistua. Olen 100 % varma, että lähes kaikilla skitsofreniapotilailla on eriasteisia traumoja taustallaan ja moninkertaisesti enemmän, kuin keskivertoväestöllä.

        Ainoa ero traumaperäisten psykoottisten oireiden ja skitsofrenian välillä on se, että traumaperäisissä oireissa potilas itse on sen verran vähän traumatisoitunut, että pystyy kytkemään tiedollisesti oireensa traumaattiseen tilanteeseen ja psykiatri kokee potilaan kokemukset riittävän traumatisoivina ja loogisesti olevan syy-yhteydessä traumaattiseen tapahtumaan. Skitsofreenikoilla oireet voivat olla niin dissosioituneet traumaattisen stressin aiheuttajasta, ettei potilas itsekään tajua niiden välistä yhteyttä, eikä niillä sisällöllisesti olekaan välttämättä suoraa yhteyttä toisiinsa.

        Sikäli tuot esille varmasti sellaisia näkökantoja, jotka voisi helposti uskoa ja pitää totena. Koska ne kirjoittamasi hypoteesit kuulostavat uskottavilta. Ja joissakin tilanteissa voivat pitää paikkansa. Varmaan pitää paikkansa minunkin kohdalla. Paitsi että kummastelen hieman tuota sinun tapaasi nostaa tapetille, tai kritisoida vaikeuksista kärsivien omien oireittensa hahmotusongelmia, tai loogisuuden ja realismin puutetta. Sitä voisi pitää aika tavalla leimaavana kommentoimisena. Se ei ole minusta ihan asiallista.

        Tuon kuitenkin esille sen näkökulman, että ei se auta, tai paranna ketään, jos ihmiselle annetaan jokin koko loppuelämää leimaava ja esim. terveydenhuollossa asiointia haittaava diagnoosi. Auttaako ja hoitaako se ketään millään tavalla, jos sellainen diagnoosi ja leima lyödään otsaan? Koska on täysi fakta, että niille, joilla on mt-diagnoosi, niin heitä pidetään aina joka tilanteessa psyykkisesti sairaana. Joten somaattisten oireiden tutkiminen ja sairauksiin hoidon saaminen vaikeutuu. Minusta niistä kaikista diagnooseista ja liiallisesta lääkekeskeisyydestä ja ylipäätään liiallisesta painottumisesta pitää luopua kokonaan. Eivät ne hyödytä ketään millään tavalla. Enemmän on hyötyä kognitiviisista tai muista traumaterapian muodoista. Tosin itse en ole edes enää julkisen mt-palveluiden piirissä, eli en käytä enää niitä. Eikä niitä kyllä olisi minulle koskaan tarjottukaan. Sen tiedän jo etukäteenkin.

        Ei ketjun aloittaja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten voit vankasti uskoa, että trauman ja skitsofrenian oireet sotketaan keskenään, mutta ne ovat kuitenkin täysin eri asioita? Miten ihmeessä pystyt tekemään erotusdiagnoosin, jos oireet ovat päällekkäiset, ja traumaattiset kokemukset moninkertaistavat skitsofreniadiagnoosin saamisen riskin? Eikö se pikemminkin viittaa siihen, että oirepohjaiset diagnoosit eivät kykene erottamaan eri etiologiaa olevia häiriöitä toisistaan? Skitsofrenian etiologiaa ei tunneta, ja tuskin tullaan koskaan tuntemaankaan, koska skitsofrenia ei ole yhtenäinen häiriö. Tämä käsittämätön, täysin logiikan ja realismin ulkopuolelle jättäytyvä denialismi psykiatristen häiriöiden lääketieteellisen validiteetin puutteesta on kummallista etenkin potilailta, jotka kokevat tulleensa "väärin diagnosoimiksi" Se kertoo lähinnä siitä, että tietyt diagnoosit koetaan oikeasti niin dehumanisoiviksi, hyödyttömiksi ja stigmatisoiviksi, ettei niihin haluta samaistua. Olen 100 % varma, että lähes kaikilla skitsofreniapotilailla on eriasteisia traumoja taustallaan ja moninkertaisesti enemmän, kuin keskivertoväestöllä.

        Ainoa ero traumaperäisten psykoottisten oireiden ja skitsofrenian välillä on se, että traumaperäisissä oireissa potilas itse on sen verran vähän traumatisoitunut, että pystyy kytkemään tiedollisesti oireensa traumaattiseen tilanteeseen ja psykiatri kokee potilaan kokemukset riittävän traumatisoivina ja loogisesti olevan syy-yhteydessä traumaattiseen tapahtumaan. Skitsofreenikoilla oireet voivat olla niin dissosioituneet traumaattisen stressin aiheuttajasta, ettei potilas itsekään tajua niiden välistä yhteyttä, eikä niillä sisällöllisesti olekaan välttämättä suoraa yhteyttä toisiinsa.

        Ihan mielenkiintoinen teoria, mutta tulkinnassasi näen kyllä aitoa ristiriitaa.

        Kuvailemassasi teoriassa vaatisi sen, että skitsofrenia olisi jotenkin autoimmuunisairauden tyyppinen sairaus missä ihmisen oma ”pelko” traumaan loisi jotenkin niitä traumaattisia kokemuksia.

        Viime aikoina on runsaasti esitelty teorioita, joissa väitetään että länsimaisten yhteiskuntien suurin mielenterveysongelma on se että elämä on liian helppoa. Kun ei tarvitse työmatkalla painia karhun kanssa, niin jää vähän ylimääräistä aikaa ahdistua, tai masentua.

        Itse en ole hirveästi niille teorioille lotkauttanut korviani. Oma elämäni on omasta mielestä ollut ihan riittävän hankalaa, ilman että susilaumoja olisi tarvinnut juosta karkuun kaupassa käydessä.

        Mutta tälläkin foorumilla on todistettu jatkuvasti, miten paljon vähemmän kehitysmaissa esiintyy skitsofreniaa, joten kai siinä joku totuus täytyy olla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan mielenkiintoinen teoria, mutta tulkinnassasi näen kyllä aitoa ristiriitaa.

        Kuvailemassasi teoriassa vaatisi sen, että skitsofrenia olisi jotenkin autoimmuunisairauden tyyppinen sairaus missä ihmisen oma ”pelko” traumaan loisi jotenkin niitä traumaattisia kokemuksia.

        Viime aikoina on runsaasti esitelty teorioita, joissa väitetään että länsimaisten yhteiskuntien suurin mielenterveysongelma on se että elämä on liian helppoa. Kun ei tarvitse työmatkalla painia karhun kanssa, niin jää vähän ylimääräistä aikaa ahdistua, tai masentua.

        Itse en ole hirveästi niille teorioille lotkauttanut korviani. Oma elämäni on omasta mielestä ollut ihan riittävän hankalaa, ilman että susilaumoja olisi tarvinnut juosta karkuun kaupassa käydessä.

        Mutta tälläkin foorumilla on todistettu jatkuvasti, miten paljon vähemmän kehitysmaissa esiintyy skitsofreniaa, joten kai siinä joku totuus täytyy olla.

        Kehitysmaiden skitsofrenia-tilannetta ei voi tietää.
        Siellä ei ole läheskään kaikilla ihmisillä mahdollisuutta mennä edes lääkäriin, saati sitten jollekin erikoislääkärille, esim. psykiatrille.
        Kehitysmaita ei voi verrata länsimaihin yleensäkään vaikkapa terveydenhuollollisissa asioissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan mielenkiintoinen teoria, mutta tulkinnassasi näen kyllä aitoa ristiriitaa.

        Kuvailemassasi teoriassa vaatisi sen, että skitsofrenia olisi jotenkin autoimmuunisairauden tyyppinen sairaus missä ihmisen oma ”pelko” traumaan loisi jotenkin niitä traumaattisia kokemuksia.

        Viime aikoina on runsaasti esitelty teorioita, joissa väitetään että länsimaisten yhteiskuntien suurin mielenterveysongelma on se että elämä on liian helppoa. Kun ei tarvitse työmatkalla painia karhun kanssa, niin jää vähän ylimääräistä aikaa ahdistua, tai masentua.

        Itse en ole hirveästi niille teorioille lotkauttanut korviani. Oma elämäni on omasta mielestä ollut ihan riittävän hankalaa, ilman että susilaumoja olisi tarvinnut juosta karkuun kaupassa käydessä.

        Mutta tälläkin foorumilla on todistettu jatkuvasti, miten paljon vähemmän kehitysmaissa esiintyy skitsofreniaa, joten kai siinä joku totuus täytyy olla.

        Skitsofreniadiagnoosi alkaa kuulostaa, tai taitaa olla muoti-ilmiö psykiatriassa toimivien parissa. Eli potilaalle, kuin potilaalle, joka kertoo omista oireistaan, niin vaikka olisi kyseessäkin vain trauma, annetaan kyseinen diagnoosi. Niitä annetaan nykyisin aika tavalla liukuhihnalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Diagnooseista tuli mieleeni mainita, että minulle annettiin aikoinaan psykoosisairauden diagnoosi, kun sain psykooseja päihteiden sekakäytön aikoihin.
        Päihteet kun jäivät pois, ei ole koskaan ollut minkäänlaisia psykoottisia oireita.
        Diagnoosi taitaa silti seurata loppuelämän ajan. Olen käsittänyt, ettei niitä otettaisi pois.
        Nyt minua pidetään terveydenhuollossa " hulluna ", mikä hankaloittaa terveydenhoidollisia asioita.

        Aika tyypillistä terveydenhuollossa toimivien tuo tapa asennoitua. Se on ihan totta, ja valitettavan totta, että jos sattuu saamaan, tai eihän tarvitse itse pyytää, jonkin diagnoosin, niin se on ja pysyy siellä kaikissa niissä merkinnöissä. Luetaan "perussairaudeksi", vaikka potilaalla olisi muitakin, somaattisia sairauksia. Kyllä se ikävä kyllä pitää valitettavalla tavalla paikkansa, että ne kaikki mt-diagnoosit leimaavat potilasta ja hankaloittavat somaattisten oireiden tutkimista ja avun ja hoidon saamista niihin. Merkintöjä on aika vaikea saada pois, ja sikäli ne, jotka ovat esim. jo joutuneet työkyvyttömyyseläkkeelle, heidän kuntoutumisensa takaisin työelämään, tukiverkon saamiset ja työkyvyn palautumiset rankkojen, tai edelleen vielä päällä olevien lääkitysten takia on aika vaikeaa, jopa mahdotonta.

        Ylipäätään ihmettelen sitä, miksi psykiatriassa se pohja on edelleen se sama, eli diagnoosi ja lääkekeskeisyys, eikä potilaan hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen, tai välttämättä kuntoutuminenkaan. Ainakaan kaikkien potilaiden kohdalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten voit vankasti uskoa, että trauman ja skitsofrenian oireet sotketaan keskenään, mutta ne ovat kuitenkin täysin eri asioita? Miten ihmeessä pystyt tekemään erotusdiagnoosin, jos oireet ovat päällekkäiset, ja traumaattiset kokemukset moninkertaistavat skitsofreniadiagnoosin saamisen riskin? Eikö se pikemminkin viittaa siihen, että oirepohjaiset diagnoosit eivät kykene erottamaan eri etiologiaa olevia häiriöitä toisistaan? Skitsofrenian etiologiaa ei tunneta, ja tuskin tullaan koskaan tuntemaankaan, koska skitsofrenia ei ole yhtenäinen häiriö. Tämä käsittämätön, täysin logiikan ja realismin ulkopuolelle jättäytyvä denialismi psykiatristen häiriöiden lääketieteellisen validiteetin puutteesta on kummallista etenkin potilailta, jotka kokevat tulleensa "väärin diagnosoimiksi" Se kertoo lähinnä siitä, että tietyt diagnoosit koetaan oikeasti niin dehumanisoiviksi, hyödyttömiksi ja stigmatisoiviksi, ettei niihin haluta samaistua. Olen 100 % varma, että lähes kaikilla skitsofreniapotilailla on eriasteisia traumoja taustallaan ja moninkertaisesti enemmän, kuin keskivertoväestöllä.

        Ainoa ero traumaperäisten psykoottisten oireiden ja skitsofrenian välillä on se, että traumaperäisissä oireissa potilas itse on sen verran vähän traumatisoitunut, että pystyy kytkemään tiedollisesti oireensa traumaattiseen tilanteeseen ja psykiatri kokee potilaan kokemukset riittävän traumatisoivina ja loogisesti olevan syy-yhteydessä traumaattiseen tapahtumaan. Skitsofreenikoilla oireet voivat olla niin dissosioituneet traumaattisen stressin aiheuttajasta, ettei potilas itsekään tajua niiden välistä yhteyttä, eikä niillä sisällöllisesti olekaan välttämättä suoraa yhteyttä toisiinsa.

        Kun on livenä tavannut useamman skitsofreenikon ja traumaperäisen ihmisen, niin ne on kyllä aika helppo erottaa toisistaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun on livenä tavannut useamman skitsofreenikon ja traumaperäisen ihmisen, niin ne on kyllä aika helppo erottaa toisistaan.

        Ulkonäöstäkö, vai olemuksestako olet tehnyt "diagnooseja"? Vai oletko alalla oleva, joka on lukaissut omakannasta tai muista tiedostoista aiempien lääkäreiden potilaasta tekemiä arvioita?

        Kuules, kun kenenkään ulkonäöstä tms. ei voi tietää, ja mennä tekemään mitään päätelmiä kenenkään sairauksista. Ja aika ja liian usein potilaan uudet hoitotahossa, tai päivystyksessä yms. paikoissa ja tilanteissa lääkäreillä on tapana ns. myötäillä ja kirjoittaa lausuntonsa aikaisempien potilaan tavanneen lääkäreiden tapaan ja sen mukaisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Skitsofreniadiagnoosi alkaa kuulostaa, tai taitaa olla muoti-ilmiö psykiatriassa toimivien parissa. Eli potilaalle, kuin potilaalle, joka kertoo omista oireistaan, niin vaikka olisi kyseessäkin vain trauma, annetaan kyseinen diagnoosi. Niitä annetaan nykyisin aika tavalla liukuhihnalta.

        Itseasiassa kun se ei edes tilastollisesti ole mikään muoti ilmiö, vaan luvut on pysyneet suht tasaisina, varsinkin kun vertaa ahdistukseen joka on räjähtänyt käsiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Skitsofreniadiagnoosi alkaa kuulostaa, tai taitaa olla muoti-ilmiö psykiatriassa toimivien parissa. Eli potilaalle, kuin potilaalle, joka kertoo omista oireistaan, niin vaikka olisi kyseessäkin vain trauma, annetaan kyseinen diagnoosi. Niitä annetaan nykyisin aika tavalla liukuhihnalta.

        Eipä tarvitse kertoa kuin joku asia, joka kuulostaa uskomattomalta, niin heti on skitsofrenia, tai ainakin psykoosi päällä.
        Eikös joitain vuosia sitten ollut lehdissäkin, kun joku moottorisahajonglööri joutui osastolle, ja hän oli kertonut, että heittelee käynnissä olevia moottorisahoja, jonglööraa.
        Häntä väitettiin hulluksi, kun ei uskottu, mitä mies osaa, eikä päästetty edes pois sairaalasta kuin vasta monen mutkan kautta.
        Muistaakseni joutui vaihtamaan kirjat toiselle paikkakunnalle, siirrettiin toiseen sairaalaan, ja pääsi saman tien kotiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun on livenä tavannut useamman skitsofreenikon ja traumaperäisen ihmisen, niin ne on kyllä aika helppo erottaa toisistaan.

        Skitsofreenikollakin voi olla jokin trauma, ja trauman kokenut ihminen voi sairastua skitsofreniaan.
        Ei heitä tuosta vain voi tunnistaa.
        On tullut livenä sairaita laitoksissa nähtyä, eikä heistä voi mennä tapaamalla sanomaan, mitä kenelläkin on taustalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ulkonäöstäkö, vai olemuksestako olet tehnyt "diagnooseja"? Vai oletko alalla oleva, joka on lukaissut omakannasta tai muista tiedostoista aiempien lääkäreiden potilaasta tekemiä arvioita?

        Kuules, kun kenenkään ulkonäöstä tms. ei voi tietää, ja mennä tekemään mitään päätelmiä kenenkään sairauksista. Ja aika ja liian usein potilaan uudet hoitotahossa, tai päivystyksessä yms. paikoissa ja tilanteissa lääkäreillä on tapana ns. myötäillä ja kirjoittaa lausuntonsa aikaisempien potilaan tavanneen lääkäreiden tapaan ja sen mukaisesti.

        Niinpä. Ja lääkärit usein kohtelevat potilasta sen mukaan, mitä taustatiedoista lukevat.
        Sekään ei ole oikein.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ulkonäöstäkö, vai olemuksestako olet tehnyt "diagnooseja"? Vai oletko alalla oleva, joka on lukaissut omakannasta tai muista tiedostoista aiempien lääkäreiden potilaasta tekemiä arvioita?

        Kuules, kun kenenkään ulkonäöstä tms. ei voi tietää, ja mennä tekemään mitään päätelmiä kenenkään sairauksista. Ja aika ja liian usein potilaan uudet hoitotahossa, tai päivystyksessä yms. paikoissa ja tilanteissa lääkäreillä on tapana ns. myötäillä ja kirjoittaa lausuntonsa aikaisempien potilaan tavanneen lääkäreiden tapaan ja sen mukaisesti.

        Sillä tavallako sinä käyt tapaamassa tuntemiasi ihmisiä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sillä tavallako sinä käyt tapaamassa tuntemiasi ihmisiä?

        En puhunut itsestäni. Enkä koskaan arvioi ja tee kenestäkään mitään diagnooseja ulkonäön, enkä edes käytöksen perusteella. Enkä edes ole kyseisellä alalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Skitsofreenikollakin voi olla jokin trauma, ja trauman kokenut ihminen voi sairastua skitsofreniaan.
        Ei heitä tuosta vain voi tunnistaa.
        On tullut livenä sairaita laitoksissa nähtyä, eikä heistä voi mennä tapaamalla sanomaan, mitä kenelläkin on taustalla.

        Jonkinverran tulen vähän tässä asiassa vastaan, eli ainakin Iltalehden uutisartikkelissa väkivallan kohteeksi joutuneesta naisesta, eli uhrista pystyi näkemään silmistä kärsimyksen, tuskan ja traumataustan. Tietynlainen surumielisyys ja pelokkuus on nähtävissä pahojen tekojen kohteeksi joutuvista. Olen nähnyt tuon saman ilmeen ja olemuksesta huokuvan tuskan, paitsi itsestäni, myös aivan liian monta kertaa muidenkin ihmisten kohdalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jonkinverran tulen vähän tässä asiassa vastaan, eli ainakin Iltalehden uutisartikkelissa väkivallan kohteeksi joutuneesta naisesta, eli uhrista pystyi näkemään silmistä kärsimyksen, tuskan ja traumataustan. Tietynlainen surumielisyys ja pelokkuus on nähtävissä pahojen tekojen kohteeksi joutuvista. Olen nähnyt tuon saman ilmeen ja olemuksesta huokuvan tuskan, paitsi itsestäni, myös aivan liian monta kertaa muidenkin ihmisten kohdalla.

        Tässä on kyllä tottakin.
        Surun ja tuskan pystyy kyllä joskus näkemään ihmisen ilmeestä, katseesta ja ehkä myös olemuksesta. Voi olla arka, pelokas katse silmissä, saattaa säpsähdellä säikähdyksestä, jne.

        Vahvasti lääkityn ihmisenkin pystyy joskus tunnistamaan ulkonäöltään, silmät seisovat lasittuneina päässä, kasvot voivat olla täysin ilmeettömät, liikkeet hidastuneita, puhe hiljaista ja hidasta. Usein ryhtikin voi olla lysähtänyt, kumara, katse koko ajan maata kohti, leuka rinnassa, pää alhaalla.

        Voisin sanoa, mitä enemmän on tekemisissä tällaisten ihmisten kanssa, oppii jonkin verran näkemään ihan vain ulkoisesta olemuksesta, ettei kaikki ole kunnossa.
        Ammattilaiset, jotka työskentelevät mt-ongelmaisten kanssa, näkevät herkästi potilaistaan heidän vointinsa, sekä myös paljon osastoilla olleet ( kuten minäkin ), jotka ovat nähneet monia, monia potilastovereita huonossa kunnossa ja lääkittyinä, osaavat kyllä jonkin verran nähdä muista kaltaisistaan, jos jokin on pielessä.
        Diagnooseja ei pysty tekemään pelkästään katsomalla tai näkemällä, siihen ei pysty edes lääkärit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En puhunut itsestäni. Enkä koskaan arvioi ja tee kenestäkään mitään diagnooseja ulkonäön, enkä edes käytöksen perusteella. Enkä edes ole kyseisellä alalla.

        No, mikä narsismi tumake se saa taas ihmisen kuvittelemaan niin, että muut tekisivät sillä tavalla jos ei itse tee niin?

        Miksi ihmisiin ei vain voi tutustua, jakaa heidän ilot ja surut heidän kanssaan, ja oppia tuntemaan heidän elämän haasteita?

        Saatat vaikka yllättyä, ihmiset eivät välttämättä olekkaan sellaisia kuin kuvittelet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Diagnooseista tuli mieleeni mainita, että minulle annettiin aikoinaan psykoosisairauden diagnoosi, kun sain psykooseja päihteiden sekakäytön aikoihin.
        Päihteet kun jäivät pois, ei ole koskaan ollut minkäänlaisia psykoottisia oireita.
        Diagnoosi taitaa silti seurata loppuelämän ajan. Olen käsittänyt, ettei niitä otettaisi pois.
        Nyt minua pidetään terveydenhuollossa " hulluna ", mikä hankaloittaa terveydenhoidollisia asioita.

        Mä opiskelin lähihoitajaksi kun ite menin psykoosiin, en menny lääkäriin kun olin ihan sekasin koska tiesin että se voi olla huono homma. Kanta kirjoitukset meni kyllä myöhemmin vituiks...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Diagnooseista tuli mieleeni mainita, että minulle annettiin aikoinaan psykoosisairauden diagnoosi, kun sain psykooseja päihteiden sekakäytön aikoihin.
        Päihteet kun jäivät pois, ei ole koskaan ollut minkäänlaisia psykoottisia oireita.
        Diagnoosi taitaa silti seurata loppuelämän ajan. Olen käsittänyt, ettei niitä otettaisi pois.
        Nyt minua pidetään terveydenhuollossa " hulluna ", mikä hankaloittaa terveydenhoidollisia asioita.

        Niin ei sulla pitäisi sitä diagnoosia olla.

        Labrat ja huumeseula ensin taustalta pitää tarkistaa ja hoitaa sekä somaattiset. Verikokeissa tarkistetaan esim. perusverenkuva, kilpparit ja d-vitamiini, b12-vitamiini sekä folaatti, se on aika laaja, paitsi ferritiinit puuttuu!

        Sinun tapauksessa (jos muistan lukeneeni oikein toisen vastaavanlaisesta kokemuksesta) käsittääkseni olisi pitänyt tarkistaa tilanne päihteiden lopettamisen jälkeen 6kk:n kuluessa?, mutta ei hän tiennyt sitä.

        Jotkut eivät edes tee näitä verikokeita ja diagnosoi masennuksen ja lääkkeet kouraan, mutta voi taustalta löytyä kilpirauhasen vajaatoiminta.

        Sitä voi tosiaa mt-diagnoosin saada esim. kriisin myötäkin, jopa ja ennen labrakokeiden tuloksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin ei sulla pitäisi sitä diagnoosia olla.

        Labrat ja huumeseula ensin taustalta pitää tarkistaa ja hoitaa sekä somaattiset. Verikokeissa tarkistetaan esim. perusverenkuva, kilpparit ja d-vitamiini, b12-vitamiini sekä folaatti, se on aika laaja, paitsi ferritiinit puuttuu!

        Sinun tapauksessa (jos muistan lukeneeni oikein toisen vastaavanlaisesta kokemuksesta) käsittääkseni olisi pitänyt tarkistaa tilanne päihteiden lopettamisen jälkeen 6kk:n kuluessa?, mutta ei hän tiennyt sitä.

        Jotkut eivät edes tee näitä verikokeita ja diagnosoi masennuksen ja lääkkeet kouraan, mutta voi taustalta löytyä kilpirauhasen vajaatoiminta.

        Sitä voi tosiaa mt-diagnoosin saada esim. kriisin myötäkin, jopa ja ennen labrakokeiden tuloksia.

        Tutkittiin minulta silloin aikoinaan labrat ym., päihteettömyyttä ei vain ollut lainkaan siinä vaiheessa vuosikausiin.
        Lääkkeitä määrättiin kourakaupalla, joita tuli sitten viinan kanssa otettua, joskus enemmän kuin lääkäri oli edes määrännyt.
        Tietysti pää meni ajan myötä enemmän ja enemmän sekaisin, mutta kun " sairaus oli pahentunut " sanottiin, ja lisää lääkkeitä, joitakin vaihdeltiin toiseen lääkkeeseen.
        Toki ihmettelin, kun itsekin jälkeenpäin tuli luettua, että ennen diagnosointia pitäisi olla se 6 kuukautta ilman päihteitä. Ei toteutunut ainakaan minun kohdallani.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tutkittiin minulta silloin aikoinaan labrat ym., päihteettömyyttä ei vain ollut lainkaan siinä vaiheessa vuosikausiin.
        Lääkkeitä määrättiin kourakaupalla, joita tuli sitten viinan kanssa otettua, joskus enemmän kuin lääkäri oli edes määrännyt.
        Tietysti pää meni ajan myötä enemmän ja enemmän sekaisin, mutta kun " sairaus oli pahentunut " sanottiin, ja lisää lääkkeitä, joitakin vaihdeltiin toiseen lääkkeeseen.
        Toki ihmettelin, kun itsekin jälkeenpäin tuli luettua, että ennen diagnosointia pitäisi olla se 6 kuukautta ilman päihteitä. Ei toteutunut ainakaan minun kohdallani.

        Jokainen terve ihminen tietää ettei viinaa edes nautita saman aikaisesti kun ollaan lääke kuurilla , sillä viina ja lääkkeet vaikuttavat samaan osaan aivoissa ja jos on niin typerä että ei sitä tiedä niin jossain on vika. Silloin sotkee hoidon totaalisesti kun sekoittaa aivonsa tahallisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Skitsofreenikollakin voi olla jokin trauma, ja trauman kokenut ihminen voi sairastua skitsofreniaan.
        Ei heitä tuosta vain voi tunnistaa.
        On tullut livenä sairaita laitoksissa nähtyä, eikä heistä voi mennä tapaamalla sanomaan, mitä kenelläkin on taustalla.

        Joo. Kun olin osastolla niin luulen että vain 2-3 potilaasta olis skitso diagnoosi. Näin jälkeenpäin arvioituna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokainen terve ihminen tietää ettei viinaa edes nautita saman aikaisesti kun ollaan lääke kuurilla , sillä viina ja lääkkeet vaikuttavat samaan osaan aivoissa ja jos on niin typerä että ei sitä tiedä niin jossain on vika. Silloin sotkee hoidon totaalisesti kun sekoittaa aivonsa tahallisesti.

        Kyllä sen olen tajunnut jälkeenpäin, että jossain oli vika.
        Se, että ( liian ) nuoresta alkaen käytin alkoholia ja kannabista, oli jo virhe.
        Kun niistä menin ihan sekaisin, ei ollut elämässä enää järjen hiventäkään jäljellä, ja siihen kun tuli lääkkeet mukaan, niin yhdistyiväthän ne päihteiden kanssa.
        Kun ihminen on syvällä päihdehelvetissä, siinä vaiheessa ei enää mieti, mikä sopii yhteen minkäkin kanssa, päämääränä on saada itsensä mahdollisimman sekaisin.
        Ja se oli helppoa, kun lyötiin reseptejä kouraan jatkuvalla syötöllä.

        Sellaisessa tilanteessa ihmisen on vaikea yksin alkaa yrittää selvitä siitä kaikesta, ja mistä päästä sitä pitäisi alkaa purkaa ? Omasta mielestäni ensin tulisi hoitaa se päihdeongelma, jollain muulla tavalla, kuin määräämällä pillereitä suuria määriä.

        Ja miksi sanotaan lääkekuuri, silloin kun puhutaan psyykelääkkeistä ? Usein lääkärit sanovat, että lääkkeitä pitäisi käyttää loppuelämän ajan. Se, että söisi lääkkeitä vuosikausia, vuosikymmeniä, ei ole mikään kuuri.

        Lääkkeet voivat olla hyvä ensiapu pahimmassa tilanteessa, mutta kun aletaan käydä ihmisen tilannetta läpi, saadaan ihminen voimaan paremmin, olisi niitä lääkityksiä tarkasteltava uudemman kerran. Ei kaikkien kohdalla ole tarvetta elinikäisille lääkityksille. Monille riittää, kun saadaan ongelmat ja vaikeudet selvitettyä.

        Sekin on pulma, kun aletaan pohtia, kumpi tuli ensin, päihde- vai mielenterveysongelmat.
        Hyvin usein ne kulkevat käsi kädessä, ja molemmat voivat laukaista toisen ongelman.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä opiskelin lähihoitajaksi kun ite menin psykoosiin, en menny lääkäriin kun olin ihan sekasin koska tiesin että se voi olla huono homma. Kanta kirjoitukset meni kyllä myöhemmin vituiks...

        Oletko yhä hoitoalalla?


    • Anonyymi

      Itse jouduin vuosia sitten seksuaalisen väkivallan tekojen kohteeksi. En tehnyt siitä rikosilmoitusta. Tuolloin käytin vielä neuroleptejä, ja ajauduin käyttämään liikaa alkoholia, jotka haittasivat merkittävästi asian käsittelemistä. En ole käyttänyt myöskään terapiapalveluita. Vasta myöhemmin tajusin, että paitsi asiat jäivät kokonaan selvittämättä ja traumatisoiduin ja kuinka pahasti asiat vaikuttivat omaan henkiseen jaksamiseen ja selviytymiseen. Fyysinen selviytyminen kun ei ole sama asia, kuin henkinen.

      Itse ihmettelen suuresti tätä psykiatriassa toimivien tapaa tehdä niin helposti lonkalta ja lähes liukuhihnalta noita skitsofreniadiagnooseja. Tietyt oireet kun ovat hyvin samanlaisia.

      Koska kaikista niistä tapahtumista on jo lähes 10 vuotta, olen ajatellut tehdä paitsi niiden asioiden osalta deletoinnin omassa muistissa. On lähes pakko. Muuten elämästä tulee liian tuskallista, vaikeaa ja sietämätöntä. Sitä en tiedä, onnistuuko se. Mutta koska minulla ei ole terapiasuhdetta ja tapaamisia mihinkään tahoon, niin ei kai tässä muitakaan vaihtoehtoja enää ole, kuin tehdä se kaikkien ikävien asioiden ja tapahtumien "deletointi" oman pään osalta.

      • Anonyymi

        No niimpä tietenkin!


      • Anonyymi

        Pol. tahot käyttää del-nappia kyllä turhan useasti. Mikä ei miellytä, sen voi poistaa, ei mitään väliä lapsista.


    • Anonyymi

      Ompa ikävää, että näin on sinulla mennyt.

      En osaa muuten sanoa mitään, mutta muistattehan raiskauksen uhrit, että keho uusiutuu ja solut uusiutuvat jatkuvasti, koko keho uudistuu säännöllisin väliajoin, noin puolessa vuodessa, eli muutaman ajan päästä teidän keho on eri, kun mihin raiskaaja on koskenut.

      Toivottavasti tämä auttaa edes jonkin verran, voimia uudistumiseen ja elämään!

      • Anonyymi

        5-7v kaikki solut uusiutuu


      • Anonyymi

        Keho toki paranee monistakin kokemuksista, mutta se psyykkinen puoli on se, joka aiheuttaa pitkäaikaiset ongelmat.
        Muistot ja muistikuvat eivät katoa sillä, että solut ja keho uusiutuu.
        Psyykeä joutuu työstämään paljon kauemmin.


    • Anonyymi

      Kiitos että kerroit,kamalia olet kokenut.Kyllä tuo ahdistelija joutaa lukkojen taa,toivottavasti ei enää vainoa.Teit vain työtäsi ja jouduit vaaraan ja sitä myöten sairastuminen,harmittaa että täysin viaton joutuu kärsimään.Elämä on joskus tällaista arvaamatonta ja tuskien taivalta .Hyvä että olet saanut apua ja töihin ehtii kyllä palata,terveys on tärkein.Voimia!

    • Anonyymi

      Ei liity mitenkään asiaan, mutta älkää hyvät ihmiset antako yksityisnumeroitanne

      • Anonyymi

        Työasioihin.


    • Anonyymi

      Ei ole kovinkaa pitkä aika siitä, kun yhdessä iltapäivälehdessä kerrottiin taas uutisjuttuna naisesta, jota oli vakavasti pahoinpidelty, ja hän traumatisoitui. Sai kyllä masennus, tai rauhoittavat lääkkeet, mutta hänen pyytäessään pääsyä traumaterapiaan, se torpattiin sillä perusteella, kun on jonkinlaista päihdetaustaa, tai ei ole diagnosoitu mt-ongelmaa.

      Joten aika ihmeellistähän tuo touhu nykyisin on terveydenhuollon toimivien keskuudessa.

      Ja tästä maasta löytyy varmasti monia, lukuisia samanlaisessa tilanteessa ja samoja asioita ja tilanteita kokeneita. Apua, tukea ja hoitoa ei vain itselleen saa. Priorisointia on vähän liiankin paljon terveydenhuollossa.

      Jos joku vielä väittää, että "kyllä sitä terapiaa saa, kun vaan hakee". Niin lukisi vähän enemmän ihmisten omakohtaisista kokemuksista mediastakin, ennen kuin tulee väittämään sellaista. Kyllä aika tavalla laput silmillä ja tosiasioita kiistäviä näkyy tälläkin palstalla ja alalla olevien keskuudessa olevan. Aivan liian paljon kiinnitetään huomiota rerusrssipulaan, hoitaja, tai lääkäripulaan, tai ylipitkiin hoitojonoihin. Jotakin muuta on systeemien toimivuudessa vähän pielessä.

      • Anonyymi

        Korjaus: Aivan liian paljon kiinnitetään huomiota vallitsevaan resurssi, hoitaja, tai lääkäripulaan, tai ylipitkiin hoitojonoihin. Vaikka ne pitäisivätkin paikkansa, niin jotakin muutakin näyttää olevan systeemien, sekä hoitoon pääsyn kriteerien ja niiden toimivuuden osalta. Ne, jotka tarvitsisivat akuutisti apua, tukea ja hoitoa, eivät sitä tässä maassa itselleen saa. Yksin joutuu olemaan ja pärjäämään henkisesti ja fyysisesti, jopa ilman mitään olemassa olevaa tukiverkostoakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korjaus: Aivan liian paljon kiinnitetään huomiota vallitsevaan resurssi, hoitaja, tai lääkäripulaan, tai ylipitkiin hoitojonoihin. Vaikka ne pitäisivätkin paikkansa, niin jotakin muutakin näyttää olevan systeemien, sekä hoitoon pääsyn kriteerien ja niiden toimivuuden osalta. Ne, jotka tarvitsisivat akuutisti apua, tukea ja hoitoa, eivät sitä tässä maassa itselleen saa. Yksin joutuu olemaan ja pärjäämään henkisesti ja fyysisesti, jopa ilman mitään olemassa olevaa tukiverkostoakaan.

        Olen joskus kuullut myös, jos haluaa poliklinikalta mielenterveysongelmiinsa apua, ei välttämättä saa, jos ei suostu syömään mitään lääkkeitä.


    • Anonyymi

      Hitto että tuli paha mieli kun luin tekstisi tästä yhteiskunnasta ja tavasta käsitellä asioita. Toivon mukaan osaat vielä puhua kun lätkäisseet sulle vaan leimaavan diagnoosin ja vielä terveyden pilaavat lääkkeet. Toivottavasti saat keskusteluapua koska reaktiosi on ihan normaali, sinä et ole millään tasoa sairas ja et ansaitse ennenaikaista kuolemaa!

    • Anonyymi

      Voimia sinulle!

      Olen itse kärsinyt skitsoaffektiivisesta (lähellä kaksisuuntaista, mutta vilelä vaikeampaa löytää oikea hoito). Minulta on kuollut lapsi jo useita vuosia sitten. En käynyt surua tuoreeltaan läpi, koska minulla oli 2 alle kouluikäistä lasta. Sairastuin 2015 ja pikkuhiljaa elämä on menossa kohta normaalia. Kuulen usein ääniharhoja joko pahoja (olet huono äiti ja lapset voivat huonosti, olet itse tappanut lapsesi) ym. tai keskustelevia, jolloin niiden mukaan meinaa joutua. Minulla on lääkkeet ja tulen niitä syömään aina. Ei kukaan voi sanella ettei skitsofrenia tai skitsoaffektiivinen "puhkea stressi- ja traumaperäisenreaktion kanssa yhtäaikaa. Kyllä minulla on skitsoaffektiivinen- ja traumaperäinen stressireaktio.

    • Anonyymi

      En missään nimessä halua kyseenalaistaa tätä aloittajan tarinaa, mutta siinä kyllä on monia erikoisuuksia, sanotaanko näin. Ekanakin, sosiaalityöntekijät käsittääkseni eivät mene YKSIN asiakaskäynneille, ainakaan minun tietääkseni, aina tulee parin kanssa juurikin näiden riskien takia. Ehkä sitten joku tuttu asiakas, voisiko olla poikkeus, tai jossain muussa virassa kuin kunnan?
      Tokaksi, aikajana tapahtumien välillä on sangen nopeaa....
      Rikoksesta oikeudenkäyntiin ja koko tuomion suorittamiseen alle 2 vuotta? Lähestymiskieltohakemukseen ei reagoida?
      Eikö mennyt edes korkeimpiin oikeusasteisiin juttu, ei valituskierrosta, ei mitään, usein näissä menee vuosia, jo pelkäsätän että rikostutkinta saadaan tehdyksi, ja syyttäjä nostaa syytteen, asetetaan oikeudenkäyntiaika, jne...No ehkä tosiaan menny noin nopeesti sit. Ja sit vankilasta juuri vapautunut, alkaa vainoamaan uhriaan ja 3 kk saat jo skitsofrenian, ilman että poliisia kiinnostaa tämä tuomittu rikollinen joka vainoaa (kunnan?) virkamiestä, on kyllä aika erikoista.....

      • Anonyymi

        Onhan siinä kyllä vähän muitakin epäjohdonmukaisuuksia, mutta jos näin on tapahtunut, niin hemmetin ikäväähän se on.


    • Anonyymi

      Ja pyydän anteeksi jos juttu tosiaan meni niin kuin kerroit. Mutta miten on mahdollista ettei edes työnantajasi vienyt juttua poliisitutkintaan (tai sinä itse) jos aiemmin virkamiehen raiskannut uhkaa tehdä teon uudestaan...?Rikoksella uhkailu on laiton uhkaus josta napsahtaisi kyllä käsittääkseni uudestan tuomio. Tee rikosilmoitus vaikka NYT. Ei se ole vanhentunut???
      Tokaksi, miksi juttua (sossun raiskaus) ei ole uutisoitu missään? No ehkä on, mutten ole huomannut....
      Outoja asioita vaan

    • Anonyymi

      ihan mielenkiintoista minkälaisia tarinoita naiseudesta on olemassa

    • Anonyymi

      oliko teillä miehen kanssa ennestään tuttuja välejä?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      203
      8208
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4638
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      28
      2240
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2148
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      28
      1945
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1825
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1746
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      23
      1736
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1643
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1458
    Aihe