Pohdintaa ja pähkäilyä - minkälainen olisi luontoasäästävä elämä ?

Anonyymi-ap

Ihminen on liikaa muokannut luontoa. Luonnon ongelmat ovat ihmisen
aikaansaamia. Kehitys on mennyt niin nopeasti eteenpäin, ettemme ole
huomanneet painaa jarrua joissain asioissa, esimerkiksi kaikkea kulutusta olisi pitänyt vähentää jo kauan sitten.
Ikuinen talouskasvu ei ole mahdollista, vai onko ?

Auttaisiko paluu luonnonmukaisempaan elämään ja mitä se tarkoittaisi ?
Eihän sellainen maailma ole mahdollinen enää.
Voimmeko me säästää luontoa ja luonnonvaroja mitenkään,
koska ihmiset eivät halua juuri mistään luopua eivätkä voi
palata teollistumista edeltävään aikakauteen ?

Onko kaiken "kehityksen" lopputulos, että ihminen on tuhonnut planeettansa ?

81

483

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Aivan aluksi maapallon ihmismäärän radikaali väheneminen.

      • Anonyymi

        Oletko Junnilan asialla ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko Junnilan asialla ?

        Maapallon ja ihmiskunnan asialla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maapallon ja ihmiskunnan asialla.

        Niinkuin Junnila luulee olevansa ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinkuin Junnila luulee olevansa ?

        En tunne Junnilaa, enkä tiedä hänen ajamiaan asioita tai motiiveja.


      • Anonyymi

        Mikä on ratkaisusi maapallon ihmismäärän vähenemiseen ?


      • Anonyymi

        Höpön höpö. Toistat vain valhetta mitä luulet ja kuulet olevan totta. Saatanpalvojien asialla. Ihmislajia human ei ole niin paljon. Olette ihan hukassa tämän asian suhteen. Väestömäärä ei ole todellinen eikä oikea. Historia on sepitettyä.
        Me olemme vihan ja uhan alaisia olleet kauan. Tämä tulee selväksi myöhemmin kaikille niille jotka eivät tiedä vielä mistä kysymys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinkuin Junnila luulee olevansa ?

        Sehän on selvä, ettei maapallo kestä räjähdysmäistä väestön kasvua. Onhan siitä ollut puhetta jo menneinä vuosina. Ei tässä mitään Junnilaan vetoamista tarvita vaan ylsinkertaisesti omilla aivoillaan ajattelua. No, suomalaisethan ei enää juurikaan lisäänny ja taitaa Eurooppa olla jo "rappeutumassa". Mutta väkimäärä ei, kun väkeä on ylenmäärin tulossa muualta päin maailmaa. Juuri niin, jatkuva talouskasvu miten ihmeessä talouden pitää jatkuvasti kasvaa, ketä se palvelee. Juuri sillä tuhotaan maapallo. Olenkin aloittajan kanssa samaa ajatellut, että pitäisikö mennä takaisinpäin kaikesta tuhlailusta, eläen vaatimattomammin. Kenenkään elämä ei siitä huonone vaan paranee. Kuhan ajattelin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on ratkaisusi maapallon ihmismäärän vähenemiseen ?

        Jos tekee enemmän lapsia kuin kaksi, niin on mukana pahentamassa liikakansoitusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpön höpö. Toistat vain valhetta mitä luulet ja kuulet olevan totta. Saatanpalvojien asialla. Ihmislajia human ei ole niin paljon. Olette ihan hukassa tämän asian suhteen. Väestömäärä ei ole todellinen eikä oikea. Historia on sepitettyä.
        Me olemme vihan ja uhan alaisia olleet kauan. Tämä tulee selväksi myöhemmin kaikille niille jotka eivät tiedä vielä mistä kysymys.

        Siinä taas ihminen joka mieli kuvittelee omiaan , taasko aitä kusetetaan tässäkin asiassa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko Junnilan asialla ?

        Heti pilasit hyvän ja mielenkiintpisem aloituksen. En kiinnosta enempää...


    • Anonyymi

      Luontoa säästävä elämäntapa on nimenomaan paluu aikaan ennen teollista vallankumousta. Jokainen kasvattaa omat ruuat ja pitää omia eläimiä. Mahdollisimman omavarainen elämätapa ja mahdollisimman vähän markkinataloutta.

      • Anonyymi

        Niin juuri. Maaseutu on ihmislajin luontainen asuinpaikka jossa voimme hyvin.


      • Anonyymi

        22:56
        Ai.
        Rakennetaan wc-jokien ja järvien rantaan. Annetaan lehmien ulosteiden valua minne vain.
        Annetaan lannotteiden valua järviin rehevöittämään ha tuhoamaan esim. rapukantaa.
        Ja siinä luonnonmukaisessa elämässä kuollaan nälkään, koleraan, tuberkuloosiin, isorokkoon, tulirokkoon, lapsivuoteisiin.
        Ollaan syöpäläisten ympäröimiä.
        Saunotaan kerran viikossa ja käytetään ulkohuussia.
        Kootaan lakanat ja keitetään padoissa ulkona ja huuhdotaan avannoissa...
        Jne.
        Kyllä 1900-luvun alun elämäntyylistä on tultu onneksi tähän.
        Turha luomua on romantisoida liikaa. Hurinaa.
        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        22:56
        Ai.
        Rakennetaan wc-jokien ja järvien rantaan. Annetaan lehmien ulosteiden valua minne vain.
        Annetaan lannotteiden valua järviin rehevöittämään ha tuhoamaan esim. rapukantaa.
        Ja siinä luonnonmukaisessa elämässä kuollaan nälkään, koleraan, tuberkuloosiin, isorokkoon, tulirokkoon, lapsivuoteisiin.
        Ollaan syöpäläisten ympäröimiä.
        Saunotaan kerran viikossa ja käytetään ulkohuussia.
        Kootaan lakanat ja keitetään padoissa ulkona ja huuhdotaan avannoissa...
        Jne.
        Kyllä 1900-luvun alun elämäntyylistä on tultu onneksi tähän.
        Turha luomua on romantisoida liikaa. Hurinaa.
        Beng

        Kulutuksessa on menty yli. Ennen arvostettiin esimerkiksi kankaita,
        kun itse ommeltiin vaatteita, joita käytettiin niin kauan kuin ne kestivät.


    • Anonyymi

      Ihmiskunnan pitäisi nyt pakittaa, säästää luontoa, mutta kehittäessään
      keinoja se joutuu kuitenkin tuhoamaan lisää luontoa. Ilmastoa ja luontoa
      "säästävän" teknologian kehittäminen vaatii luonnonvarojen käyttöä.
      Ihminen on kuin harakka tervassa.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Todellakin. Kauas on tultu järkevyydestä.


    • Kaupungissa et elä luontaistaloudessa.

      Muistelen mökkielämää entisessä pienviljelijän torpassa joka tuli kesänvietto paikaksemme. Jonkun asteista luontaistaloutta olisi voinut harjoittaa. Peltosarakkeilla olisi juurekset tullu omasta takaa, kalaa järvestä, marjat sienet metsästä, sika olisi lihonut keväästä syksyyn. Metsästystä jos siihen syventynyt. Tuloja saanut marjan ja sienten keruulla, jotain pientä lisätuloa olisi keksinyt.

      • Anonyymi

        Uusliberaalissa maailmassa tuottavuus on yhteiskunnassa tärkeintä.
        Tuottamaton ihminen on turha ihminen.

        Ajattelu on mennyt sellaiseen uomaan, että ihminen syntyy liukuhihnan osaksi
        ja koko elämän pitää olla "tuottamista".

        Jos joku pystyisi elättämään itsensä omavaraistaloudessa se olisi hyvä vaihtoehto
        sitä haluavalle, elämäkin voisi olla "antoisampaa", rikkaampaa henkisesti,
        mutta sellainen elämäntapa ei ole helposti toteutettavissa.

        Ihminen tarvitsee kuitenkin myös yhteiskunnan tuottamia palveluja
        ja niitten kustannuksiin olisi löydyttävä rahaa. . .
        Pientä bisnestä joutuisi tekemään, esim. marjoilla ja sienillä,
        tai kauppaa oman maan tuotteilla yms.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uusliberaalissa maailmassa tuottavuus on yhteiskunnassa tärkeintä.
        Tuottamaton ihminen on turha ihminen.

        Ajattelu on mennyt sellaiseen uomaan, että ihminen syntyy liukuhihnan osaksi
        ja koko elämän pitää olla "tuottamista".

        Jos joku pystyisi elättämään itsensä omavaraistaloudessa se olisi hyvä vaihtoehto
        sitä haluavalle, elämäkin voisi olla "antoisampaa", rikkaampaa henkisesti,
        mutta sellainen elämäntapa ei ole helposti toteutettavissa.

        Ihminen tarvitsee kuitenkin myös yhteiskunnan tuottamia palveluja
        ja niitten kustannuksiin olisi löydyttävä rahaa. . .
        Pientä bisnestä joutuisi tekemään, esim. marjoilla ja sienillä,
        tai kauppaa oman maan tuotteilla yms.

        Kirjoitat hölmöjä. Joku robotti varmaan et ihminen.


      • Anonyymi

        Betoniviidakot ennallisetttava luonnonmukaiseen tilaan.


    • Anonyymi

      Kaikki voi muuttua yht'äkkiä ja odottamatta, mutta ihmiskunnalla
      ei ole suunnitelma B:tä tai sitä kohti mennään aivan liian hitaasti,
      koska ihmisillä ei ole edes yksimielisyyttä ilmastonmuutoksesta
      ja sen hidastamiskeinoista.

      • Anonyymi

        ILAMSTOMUUTOS ON VALHE .
        Eikä teillä ole aivoja ollenkaan?


      • Anonyymi

        Silmänräpäyksessä yksi otetaan ja toinen jätetään..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ILAMSTOMUUTOS ON VALHE .
        Eikä teillä ole aivoja ollenkaan?

        Hörhöjä on helppo kusettaa, että ilmastonmuutosta ei ole. Fiksut tietävät paremmin.


    • Anonyymi

      Yleensä viher- ja kommunistinatsit viettävät luontoa säästävää elämää ryyppäämällä ja rypemällä

      Ilmastomuutoksesta paasaavat vihervasemmistolaiset tuhoavat luontoa oikein täydestä sydämestä .Tätä taustaa vasten on suorastaan ällistyttävää, että ilmastonmuutoksesta isoon ääneen puhuneet kansanedustajat Aino-Kaisa Pekonen (vas.) ja Ilmari Nurminen (sdp) sekä europarlamentaarikko Silvia Modig (vas.) ovat mukana tässä perinteisessä ”amerikkalaista hapatusta” sisältävässä kaupallisen televisioyhtiön tarjoamassa tosi-tv-ohjelmassa.


      https://www.seiska.fi/kotimaa/nakokulma-nyt-otetaan-niskalenkki-ilmastonmuutoksesta-sanoi-kansanedustaja-ja-lahti-tosi-tvn-tarjoamalle-maailmanymparysmatkalle/1092564

      Näkökulma: ”Nyt otetaan niskalenkki ilmastonmuutoksesta”, sanoi kansanedustaja ja lähti tosi-tv:n tarjoamalle maailmanympärysmatkalle
      Ilmastonmuutoksesta paasaavien kansanedustajien valinta herättää kummastusta

    • Huoli ympäristöstämme sai aikaan vihreänliikkeen, aito huoli jolle puolue nauraa ja vittuilee. sivistyneet korkeasti kouluttautuneet tuumi jos puolueena pystisivät enemmän vaikuttamaan.

      Halla-aholla oli mys huoli, valtaamalla populisti puolueen yhdistämällä uusnatsimisen muukalaisvihan, Purran viha mustiin jätesäkkeihin, kaikki mikä on vihreää on typerää.

      Kummatkin puolustaa omaa aatettaan paremmasta maailmasta, kukin valitkoon puolensa viha ja rakkaus.

    • Anonyymi

      "Voimmeko me säästää luontoa ja luonnonvaroja mitenkään, koska ihmiset eivät halua juuri mistään luopua eivätkä voi palata teollistumista edeltävään aikakauteen ?"

      Kun suunnilleen kaikki ihmiskunnan toiminnasta liittyy jatkuvaan ja yhä kasvavaan kulutukseen ja taloudelliseen tuottavuuteen, niin vaikaa nähdä mahdollisuutta todelliselle muutokselle.

      Nykyisin puhutaan yhä enempi ns. kestävästä kehityksestä, mutta sille annettu raami lienee puutteellinen, rajallinen ja liian lavea harmaine alueineen.

      Globaalia ihmiskunnan toimintaa ja tämän upean planeetan kaikin tavoin riistämistä tarkkailessa olen inhorealistina lähinnä sitä mieltä, että ihmiskunta on menossa vääjäämättä päin seinää ... nyt on jo liian myöhästä ... planeetta on jo nyt kuin pahoin kehkosyöpäinen ja muutoinkin vakavasti monisairas henkilö.

      Muutostarpeeseen on herätty, mutta muutoksen aloitteet ovat aivan riittämättömiä, samalla kun vanha meninki edelleen jatkuu laajalla skaalalla.

      Sitten teollistumisen aikakauden alettua planeettaa on riistetty, tuhottu ja saastuttettu oikein urakalla, maa, pohjavedet, meret (riistokalastuksineen ja ilmanlaatu.

      Ihmiskunta menee innovaatio edellä ilman, että tuolle innovaatiolle olisi globaalit yhteiset pelisäännöt.

      Viimeisin ja hyvin nopeasti kehittyvä, sekä potentiaalisti jopa hyvin tuhoisa on AI, keinoäly kaikkine sen mahdollisine sovelluksineen ja seuraamuksineen.

      Yksi anti-eko esimerkki.

      Vapaakauppasopumuksien ansiosta kaikkia mahdollisia tuotteita ja elinkaareltaan lyhytikäistä ja ekojäljeltään saastuttavaa random-roinaa (skeidaa) rahdataan megasaastuttavilla kontilaivoilla mantereilta toisille, vaikka suurimman osan samoista tuotteista voi tuottaa paikallisesti tai vaikkapa EU:n puitteissa.

      "15 suurinta rahtilaivaa tuottaa yhtä paljon typpi- ja rikkipäästöjä kuin kaikki maailman autot yhteensä"

      - https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/15-suurinta-rahtilaivaa-tuottaa-yhta-paljon-typpi-ja-rikkipaastoja-kuin-kaikki-maailman-autot-yhteensa-eivatka-ilmastosopimukset-koske-alaa/7108302

      En ole havainnut vihreiden kritisoivan tai yrittävän puuttua vapaakauppasopimuksiin, mutta sitä suuremmallakin innolla ovat sabotoimassa ihmisten arkea erilaisilla suorastaan idioottimaisilla ja itseään vastaan käyvillä tempauksilla tai hampaattomuudessaan ovat hyökkäämässä iso akuvaa ajatellen marginalisten tekijöiden kimppuun, medianäkyvyyttä saadakseen.

      Ihmiskunta on jo pitkään käyttänyt pulentoista maaapallon luonnonvarat joka vuosi (megaluokan saastuttamisen lisäksi) ja tahti vain kasvaa mm. Intian ja Kiinan ostovoiman ja kysynnän myötä.

      "The Ecological Footprint© is the only metric that measures how much nature we have and how much nature we use."

      - https://www.footprintnetwork.org/our-work/ecological-footprint/#worldfootprint

      Koko ihmiskunnan toimintamalli tulisi voida koodata kokonaan uudestaan ja nopealla tahdilla, muutoin on seinä vastassa.

      • Anonyymi

        @ 15:57

        Kiitos hyvästä kirjoituksestasi !

        Järjetön roinan rahtaaminen maanosasta toiseen on merkittävän kokoinen haitta,
        joka pitäisi ehdottomasti saada ainakin vähenemään.
        Hyöty siitä olisi valtavan monipuolinen ja kattava.


      • Anonyymi

        Sen kaiken laivalasteittain Eurooppaankin roudatun krääsän matka kaatopaikalle
        ei ole pitkä, maailma hukkuu jätteeseen tätä rataa, vaikka kuinka yritettäisiin
        kierrtää ja uusiokäyttää,


    • Anonyymi

      Joo mutta hiilipäästöt ovat oleellisia sitäsontaa tulee palstan eläkeläisten autoista
      usein naisten ajamana kun miehet ovat kuolleet

      naiset ovat ympäristötuho

      • Anonyymi

        ai , siis, eläkeläismiehen ajamasta autosta ei tule hiilipäästöä . . .


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Jos ensin tyydyttäisiin pääasiassa kotimaassa kasvaneeseen ruokaan ?
      Tarvitsemmeko tähtiananaksia todella ?

    • Anonyymi

      Muilta mantereilta riittäisi kahvi, muuta elintarviketta ei tarvitsisi rahdata
      miulle laivoilla eikä lentokoneilla. EU:n alueelta todennäköisesti löytyisi
      kaikki tarpeellinen, useimmat Suomesta.
      Muutaman euron halvemmuuden takia ole tilannut mitään härpäkettä
      Aasiasta.
      Varmasti on olemassa paljonkin tuotteita, joita ei EU:n alueella tehdä enää
      (esim. työn kalleuden takia?)

    • Omalle asialle näkyvyyttä vihreäliike lähti hakee koska se oli aitoa, Linkola oli alussa mukana.
      Ilmastonmuutos ollut tiedossa hyvin varhain, siitä ei välietty vasta muutama vuosi sitten havahduttiin kun olisi mitänyt uskoa kymmeniä vuosia sitten. Putinin sota ja ääri ilmiöt havahdutti tositeolla.
      Aiemmin piti valtaa trumppimainen ajattelu, ilmasto- ja ympäristönsuojelu maksaa, ei maksa vaivaa torjua. Halvemmaksi olisi tullut ryhtyä aiemmin toimiin mihin nyt ihminen ryhtynyt ilmastonmuutos alkanut pelottaa.

      1,5 astetta pidetty maagisena rajana, olemme vasta jossain 1,2 asteessaja äätåriilmiöt näkyy selvästi. Ilmastomuutos muuttunut super kiihtyväksi kymmenen vuoden kuluttua olemme 1,5, sitten 2 astetta aika nopeasti mihin ihminen saa lämpenemisen pyäytettyä. Taalas arvioi vuotta 2060 mukaan mitä tiede osannu laskea, saataisiin kuriin jos koko maapallo on torjunnassa mukana, valtamerten lämpötia on vakauttanut tähän asti mutta ei enään siinä määrin, lämpemenimen kiihtyy entisestään. Valtamerten lämpeminen aiheuttaa loput merten elämästä ainakin suurelta osin kalat ei kerkiä sopeutua, sopeumista tarvitaan maallakin.

      Kun evoluutiolla on tarpeeksi aikaa eliöstö eläimistö sopeutuu, lajien sukupuuttoja ollut ennenkin, toipuminen vie miljoonia vuosia, ihminen ilmaantui miljoona vuotta sitten.
      Mitä peruuttamatonta ihminen aiheuttaa sen näkevät jo lapsemme, vielä selvemmin lapsenlapsemme.

    • Anonyymi

      Kun ihmisten tekojen seurauksena pitkän kehityksen tuloksena jotain pahaa on päässyt tapahtumaan luonnossa on liian myöhäistä.
      Katastrofit pitää estää ennalta.

    • Anonyymi

      Kun koranapandemian aikana turismi hieman väheni, siitäkös itku ja huuto syntyi kun turismista leipänsä ssavien tulot putosivat jne. Kun sitten turismi on elpynyt ja saastuttavat lento- sekä laivaliikennekin palautunut likimain ennalleen, siitähän riemuitaan kun turismi taas toimii ja tuo tuloja...
      Edes kaikkein turhinta kuluttamista ja saastuttamista ei saada kuriin, yksikään kansanedustaja ei ehdota esim. turhan (eli kaiken) turistilentoliikenteen kieltämistä ja lopettamista ympäristösyistä...
      Tämä ei voi tietää kuin huonoa lopputulemaa, eikä se ole enää estettävissä. Se ei jätä tulematta vaikka muutama ajatteleva ihminen uskaltaa siitä jo puhua...
      En tarkoita huonolla lopputulemalla mitään jumalallisia apokalyptisiä loppuja mutta vähän sinnepäin, yhä isomman osan maapallosta muuttuessa kiihtyvällä tahdilla elinkelvottomaksi.

      • Anonyymi

        Jos 'turha lentäminen' olisi liian kallista, sitä voisi tehdä vain huippuvarakkaat.
        Olisiko se tavallaan hyvä?
        Noinhan se paljolti oli ennenkin.
        Taiteilijat (taidemaalarit) ja tutkijat olivat matkaavia.
        Ja sitten piti päästä Nizzaan lomalle?
        Toinen vaihtoehto olisi lentovero ja jokin kortti, minkä turvin voisit tehdä joka toinen vuosi
        huvi-/lomamatkan.
        Pitääkö kaikkien käydä Niagaralla.
        Tulisipa joku viherpiipertäjä kertomaan, ettei ole lennellyt, ajellut, risteilyt missään.
        Se olisi aitoa.
        Pitäisi myös asua Katajanokan ja Bulevardin pohjoispuolella, mieluusti > 300 kilometriä korkeintaan jollain esikaupunkialueella.
        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos 'turha lentäminen' olisi liian kallista, sitä voisi tehdä vain huippuvarakkaat.
        Olisiko se tavallaan hyvä?
        Noinhan se paljolti oli ennenkin.
        Taiteilijat (taidemaalarit) ja tutkijat olivat matkaavia.
        Ja sitten piti päästä Nizzaan lomalle?
        Toinen vaihtoehto olisi lentovero ja jokin kortti, minkä turvin voisit tehdä joka toinen vuosi
        huvi-/lomamatkan.
        Pitääkö kaikkien käydä Niagaralla.
        Tulisipa joku viherpiipertäjä kertomaan, ettei ole lennellyt, ajellut, risteilyt missään.
        Se olisi aitoa.
        Pitäisi myös asua Katajanokan ja Bulevardin pohjoispuolella, mieluusti > 300 kilometriä korkeintaan jollain esikaupunkialueella.
        Beng

        Aika moni suomalaisnen asuu Katajanokan ja Bulevardinkin pohjoispuolella...
        Suomen väestö kykenisi aivan hyvin elämään tavalla jolla elivät joskus noin 150- vuotta sitten. Kaupunkimaisesta asumisesta olisi luovuttava ja hajaannuttava maaseudulle, tuotettava ruokaa paikallisesti, tehtävä peltotyöt hepovoimilla jne.
        Mutta tietysti elintasosta olisi tingittävä rajusti, keskimääräiset eliniätkin laskisivat koska ei olisi superhienoja sairaaloita eikä lääkkeitä. Ehkä jotain sellaista vielä joskus aivan pakon sanelemana tapahtuukin mutta ei ihminen mukavuudenhalustaan irti pääse, ei se suostu mukavuutaan heikentäviin juttuihin kuin pakon edessä, kun muuta mahdollisuutta ei enää ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos 'turha lentäminen' olisi liian kallista, sitä voisi tehdä vain huippuvarakkaat.
        Olisiko se tavallaan hyvä?
        Noinhan se paljolti oli ennenkin.
        Taiteilijat (taidemaalarit) ja tutkijat olivat matkaavia.
        Ja sitten piti päästä Nizzaan lomalle?
        Toinen vaihtoehto olisi lentovero ja jokin kortti, minkä turvin voisit tehdä joka toinen vuosi
        huvi-/lomamatkan.
        Pitääkö kaikkien käydä Niagaralla.
        Tulisipa joku viherpiipertäjä kertomaan, ettei ole lennellyt, ajellut, risteilyt missään.
        Se olisi aitoa.
        Pitäisi myös asua Katajanokan ja Bulevardin pohjoispuolella, mieluusti > 300 kilometriä korkeintaan jollain esikaupunkialueella.
        Beng

        Nykyisellään ilmailun osuus hiilipäästöistä on vain noin 2-3%, mutta siitäkin huolimatta todellisiin ongelmiin puututmiseen kykenemättömät viher-vasurit pitävät siitäkin suhteettomankin suurta mediameteliä.

        Ei toki niin, etteikö vihreillä, eri puolilla maailmaa olisi mitään järjellisiä ajatuksia, aloitteita ja tavoitteita, mutta valitettavasti profiloituvat aivan liian usein jonkin lajin extremisteinä, sabotoijina ja jopa väkivaltaisina ekoterroristeinä tuhoten jopa yksityistä omaisuutta, toisinaan maanviljelijöiden ja milloin kenenkin jne.

        Toisaalta, ilmalun vihreämmäksi saamisen eteen on jo pitkään tehty tuotekehitystä ja se jatkuu edelleen yhä aktiivisemmin.

        "Gallery: Aviation Continues to Invest in Green Initiatives"

        - https://aviationweek.com/special-topics/sustainability/gallery-aviation-continues-invest-green-initiatives

        "Hydrogen in aviation: how close is it?"

        - https://www.airbus.com/en/newsroom/stories/2020-10-hydrogen-in-aviation-how-close-is-it

        Sitten pieni pläjäys Nesteen eko-markkinointia:

        "Ilmailualan hiilestä irtautuminen edellyttää uusiutuvan lentopolttoaineen laajamittaista käyttöönottoa"

        - https://www.neste.fi/konserni/journeytozerostories/arkisto/1478-lentoliikenne/ilmailualan-hiilesta-irtautuminen-edellyttaa-uusiutuvan-lentopolttoaineen-laajamittaista-kayttoonottoa

        Tämä kaunis planeetta on ihmiskunnan pitkäaikaisen ja edelleen jatkuvan idiotismi-riistotoiminnan seurauksena nykyisin kuin hyvin vakavasti monisairas potilas.

        Samaa "viisautta" ollaan viemässä avaruuteen saakka ja ilmakehän ihmisperäinen roina on jo nyt vaarallista ko. toiminnalle itselleenkin.

        Siihen päälle aikamme moniaseistautuneet tuhon putlerit useilla mantereilla, osa atomipommeineen.

        Totaalisen kelvottomia lyhytaikaisia vuokralaisia, mutta minne ne (me) voisi planeetalta häätää ... planeetta voisi hyvin ilman ihmiskuntaa.

        :/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika moni suomalaisnen asuu Katajanokan ja Bulevardinkin pohjoispuolella...
        Suomen väestö kykenisi aivan hyvin elämään tavalla jolla elivät joskus noin 150- vuotta sitten. Kaupunkimaisesta asumisesta olisi luovuttava ja hajaannuttava maaseudulle, tuotettava ruokaa paikallisesti, tehtävä peltotyöt hepovoimilla jne.
        Mutta tietysti elintasosta olisi tingittävä rajusti, keskimääräiset eliniätkin laskisivat koska ei olisi superhienoja sairaaloita eikä lääkkeitä. Ehkä jotain sellaista vielä joskus aivan pakon sanelemana tapahtuukin mutta ei ihminen mukavuudenhalustaan irti pääse, ei se suostu mukavuutaan heikentäviin juttuihin kuin pakon edessä, kun muuta mahdollisuutta ei enää ole.

        10:16
        Hei älä nyt viitsi.
        Beng
        Voit itse tehdä excursion, edes viikon.
        Tule ja kerro shit, oliko kliffaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyisellään ilmailun osuus hiilipäästöistä on vain noin 2-3%, mutta siitäkin huolimatta todellisiin ongelmiin puututmiseen kykenemättömät viher-vasurit pitävät siitäkin suhteettomankin suurta mediameteliä.

        Ei toki niin, etteikö vihreillä, eri puolilla maailmaa olisi mitään järjellisiä ajatuksia, aloitteita ja tavoitteita, mutta valitettavasti profiloituvat aivan liian usein jonkin lajin extremisteinä, sabotoijina ja jopa väkivaltaisina ekoterroristeinä tuhoten jopa yksityistä omaisuutta, toisinaan maanviljelijöiden ja milloin kenenkin jne.

        Toisaalta, ilmalun vihreämmäksi saamisen eteen on jo pitkään tehty tuotekehitystä ja se jatkuu edelleen yhä aktiivisemmin.

        "Gallery: Aviation Continues to Invest in Green Initiatives"

        - https://aviationweek.com/special-topics/sustainability/gallery-aviation-continues-invest-green-initiatives

        "Hydrogen in aviation: how close is it?"

        - https://www.airbus.com/en/newsroom/stories/2020-10-hydrogen-in-aviation-how-close-is-it

        Sitten pieni pläjäys Nesteen eko-markkinointia:

        "Ilmailualan hiilestä irtautuminen edellyttää uusiutuvan lentopolttoaineen laajamittaista käyttöönottoa"

        - https://www.neste.fi/konserni/journeytozerostories/arkisto/1478-lentoliikenne/ilmailualan-hiilesta-irtautuminen-edellyttaa-uusiutuvan-lentopolttoaineen-laajamittaista-kayttoonottoa

        Tämä kaunis planeetta on ihmiskunnan pitkäaikaisen ja edelleen jatkuvan idiotismi-riistotoiminnan seurauksena nykyisin kuin hyvin vakavasti monisairas potilas.

        Samaa "viisautta" ollaan viemässä avaruuteen saakka ja ilmakehän ihmisperäinen roina on jo nyt vaarallista ko. toiminnalle itselleenkin.

        Siihen päälle aikamme moniaseistautuneet tuhon putlerit useilla mantereilla, osa atomipommeineen.

        Totaalisen kelvottomia lyhytaikaisia vuokralaisia, mutta minne ne (me) voisi planeetalta häätää ... planeetta voisi hyvin ilman ihmiskuntaa.

        :/

        Raha saa ihmeitä aikaan.
        Lentämisen rajoittaminen ja lentämättömien palkitseminen toimisi.
        Ihan hyvä, että kehitetään biopolttoaineita.
        Sekin on parempi kehitys kuin ei mitään.
        Beng
        Monesta on päästy.
        Lyijy bensassa. Nafta. Tyhjäkäynti. On tuta kehitystäkin.
        Mutta autokanta on paisunut. Pitääkö olla 2 kpl autoja, jos ollenkaan.
        Autoilun rajoittaminen ja julkisliikenteen käytön palkitseminen toimisi myös.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raha saa ihmeitä aikaan.
        Lentämisen rajoittaminen ja lentämättömien palkitseminen toimisi.
        Ihan hyvä, että kehitetään biopolttoaineita.
        Sekin on parempi kehitys kuin ei mitään.
        Beng
        Monesta on päästy.
        Lyijy bensassa. Nafta. Tyhjäkäynti. On tuta kehitystäkin.
        Mutta autokanta on paisunut. Pitääkö olla 2 kpl autoja, jos ollenkaan.
        Autoilun rajoittaminen ja julkisliikenteen käytön palkitseminen toimisi myös.

        "Lentämisen rajoittaminen ja lentämättömien palkitseminen toimisi."

        Pelkkiä marginaalisen myopisia lillukanvarsia päästöjen globaalisa isossa kokonaisuudessa. Ilmailun päästöt kun ovat jo muutenkin marginaalisia ja niiden vähienkin vähentämiseksi tehdään jatkuvaa tuotekehitystä.

        Yksityisautoilukin edustaa vain noin 10% päästöistä. Mikäli jo nyt saatavilla olevia bio-polttoaineita, niiden edelleen kehittämistä ja EURO 6-luokkaisiin siirtymistä tuettaisiin verotuksellisesti, niin nuokin päästöt laskisivat huomattavan radikaalisti jo lyhyellä aikajanalla.

        Sen sijaan tulisi analysoida teollisuustuotantoa ja sen saastuttavuutta ympäri maailmaan.

        "Tilasto: Parista tehtaasta pahemmat päästöt kuin koko Suomen yksityisautoilusta – sementillä yllättäviä ilmastovaikutuksia"

        - https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006121914.html

        Ympäristösaasteelliset tehtaat toimivat piiput punaisina 24/7 ja sitten niiden tuotantoa rahdataan megasaastuttavilla rahtilaivoilla ympäri planeettaa mantereilta toisille.

        "Laivaliikenteen vuotuiset hiukkaspäästöt vastaavat suuruusluokaltaan muun ihmistoiminnan hiukkaslukumääräpäästöjä mantereilla."

        - https://www.tuni.fi/fi/ajankohtaista/tutkijat-selvittivat-paljonko-koko-maailman-laivaliikenteesta-syntyy-hiukkaspaastoja

        Avoin kysymys.

        Montako prosenttia globaalilla tasolla ko. teollisuuden tuotannosta on todella hyödyllistä ja tarpeellisa ihmiskunnalle ja kuinka monta prosenttia pelkkää random-roinaa, josta voitaisiin luopua vaikka välittömästi.

        Maatalous ... on yksi varsin huomattava ympäristöongelma, niin paradoksaalilta kuin se voisikin kuulostaa. Tässä ei edes ole mukana maatalouden pohjavesien saastuttavuus.

        "Yhteensä nämä kaikki maatalousperäiset päästöt ovat noin 20 % Suomen kokonaispäästöistä."

        - https://jukuri.luke.fi/handle/10024/481727

        "Maatalouden ilmastotoimia on tuettu jo miljardeilla, mutta päästöt eivät olekaan vähentyneet"

        - https://www.hs.fi/talous/art-2000008220343.html

        :/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Lentämisen rajoittaminen ja lentämättömien palkitseminen toimisi."

        Pelkkiä marginaalisen myopisia lillukanvarsia päästöjen globaalisa isossa kokonaisuudessa. Ilmailun päästöt kun ovat jo muutenkin marginaalisia ja niiden vähienkin vähentämiseksi tehdään jatkuvaa tuotekehitystä.

        Yksityisautoilukin edustaa vain noin 10% päästöistä. Mikäli jo nyt saatavilla olevia bio-polttoaineita, niiden edelleen kehittämistä ja EURO 6-luokkaisiin siirtymistä tuettaisiin verotuksellisesti, niin nuokin päästöt laskisivat huomattavan radikaalisti jo lyhyellä aikajanalla.

        Sen sijaan tulisi analysoida teollisuustuotantoa ja sen saastuttavuutta ympäri maailmaan.

        "Tilasto: Parista tehtaasta pahemmat päästöt kuin koko Suomen yksityisautoilusta – sementillä yllättäviä ilmastovaikutuksia"

        - https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006121914.html

        Ympäristösaasteelliset tehtaat toimivat piiput punaisina 24/7 ja sitten niiden tuotantoa rahdataan megasaastuttavilla rahtilaivoilla ympäri planeettaa mantereilta toisille.

        "Laivaliikenteen vuotuiset hiukkaspäästöt vastaavat suuruusluokaltaan muun ihmistoiminnan hiukkaslukumääräpäästöjä mantereilla."

        - https://www.tuni.fi/fi/ajankohtaista/tutkijat-selvittivat-paljonko-koko-maailman-laivaliikenteesta-syntyy-hiukkaspaastoja

        Avoin kysymys.

        Montako prosenttia globaalilla tasolla ko. teollisuuden tuotannosta on todella hyödyllistä ja tarpeellisa ihmiskunnalle ja kuinka monta prosenttia pelkkää random-roinaa, josta voitaisiin luopua vaikka välittömästi.

        Maatalous ... on yksi varsin huomattava ympäristöongelma, niin paradoksaalilta kuin se voisikin kuulostaa. Tässä ei edes ole mukana maatalouden pohjavesien saastuttavuus.

        "Yhteensä nämä kaikki maatalousperäiset päästöt ovat noin 20 % Suomen kokonaispäästöistä."

        - https://jukuri.luke.fi/handle/10024/481727

        "Maatalouden ilmastotoimia on tuettu jo miljardeilla, mutta päästöt eivät olekaan vähentyneet"

        - https://www.hs.fi/talous/art-2000008220343.html

        :/

        Maajussien itsepäisyys on kummallista. Voisi luulla, että juuri he ovat mukana
        ilmasto- ja luontoasioissa kaikella tarmollaan. Mutta ei.


    • Anonyymi

      Kummallista, että kun lentäminen oli lähes "seis" parin pahimman koronavuoden aikana, sen vaikutuksia ei näkynyt missään ilmastomittauksissa.
      Pekingiläiset näkivät sinistä taivasta, siinä kaikki "tulokset".

      • Anonyymi

        "Pekingiläiset näkivät sinistä taivasta, siinä kaikki "tulokset". "

        Tuokaan ei liittynyt ilmailuun, vaan lähinnä saastuttavan teollisuusaktiviteetin merkittäväân vähenemiseen ja osin autoilunkin floppaamiseen.


      • Anonyymi

        Kyllä se näkyi kokonaispäästöjen vähentymisenä. Koska tilannetta kesti vain alle kaksi vuotta ja koska maapalloa ympäröivä ilmakehä on jo niin h_lvetin läpisaastunut, eihän se tietenkään voinut mitenkään sitä jo olemassaolevaa saastetta poistaa!
        Siinähän se saaste pyörii maapallon pyörimisliikkeen mukana....ei se hetkeen minnekään poistu vaikka lisää ei tulisi grammaakaan muutamaan vuoteen.
        Olennaista olisi siis saada LISÄsaastuttaminen jatkossa vähenemään ja vähenemään ja siten saada se jo maapallon ilmakehässä ( ja merissä sekä järvissä ja maaperässä) olevan saasteen määrä edes hitaasti pienenemeään tai edes pysymään ennallaan eikä lisääntymään...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se näkyi kokonaispäästöjen vähentymisenä. Koska tilannetta kesti vain alle kaksi vuotta ja koska maapalloa ympäröivä ilmakehä on jo niin h_lvetin läpisaastunut, eihän se tietenkään voinut mitenkään sitä jo olemassaolevaa saastetta poistaa!
        Siinähän se saaste pyörii maapallon pyörimisliikkeen mukana....ei se hetkeen minnekään poistu vaikka lisää ei tulisi grammaakaan muutamaan vuoteen.
        Olennaista olisi siis saada LISÄsaastuttaminen jatkossa vähenemään ja vähenemään ja siten saada se jo maapallon ilmakehässä ( ja merissä sekä järvissä ja maaperässä) olevan saasteen määrä edes hitaasti pienenemeään tai edes pysymään ennallaan eikä lisääntymään...

        Jos ei kahden vuoden lentoliikenteen loppuminen käytännössä
        vaikuta mihinkään, mitä keinoja on ?
        Tekojen pitäisi todella suuria, että hiilineutraaliuteen päästäisiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ei kahden vuoden lentoliikenteen loppuminen käytännössä
        vaikuta mihinkään, mitä keinoja on ?
        Tekojen pitäisi todella suuria, että hiilineutraaliuteen päästäisiin.

        Lentoliikenne on bisnestä!
        Eihän tuollainen bisnes v o i saastuttaa.
        Varsinkin kun tuo bisnes on valtion lentoyhtiön harjoittamaa ja viimeksikin tuotti voittoa, siis rahaa valtion kassaan.
        Bisnes ja raha pyörittää palloa ja viiskö siitä, mikä pazkakerros ympäröi?

        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lentoliikenne on bisnestä!
        Eihän tuollainen bisnes v o i saastuttaa.
        Varsinkin kun tuo bisnes on valtion lentoyhtiön harjoittamaa ja viimeksikin tuotti voittoa, siis rahaa valtion kassaan.
        Bisnes ja raha pyörittää palloa ja viiskö siitä, mikä pazkakerros ympäröi?

        Beng

        "Lentoliikenne on bisnestä!"

        Yleishyödyllistä businestä, jonka päästöt ovat isossa kuvassa aivan marginaalisia ja pienevät tasaista tahtia teknologian kehittyessä.

        Yksi ainoa tehdas voi tuottaa moninkertaiset päästöt Finnairiin nähden.

        "Varsinkin kun tuo bisnes on valtion lentoyhtiön harjoittamaa ja viimeksikin tuotti voittoa, siis rahaa valtion kassaan."

        Ajatusmalli ei nyt oikein aukea. Ongelmana on siis sekin kun veronmaksajien yhteinen kassa on kasvanut Finnairin ansiosta.

        Kooetetaanko tuossa kertoa, että hyvän ja hyväksyttävän busineksen tulisi olla tappiota tuottavaa .... tai vaihtoehtoisesti, että business tuli kokonaan lakkauttaa ja siityä itänaapurin historiasta tunnettuun kolhoositalouteen ... tosin silloinkin harvat ja valitut ideologian tiennäyttäjät elivät kuin upporikkaat kroisokset kansan selkänahasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Lentoliikenne on bisnestä!"

        Yleishyödyllistä businestä, jonka päästöt ovat isossa kuvassa aivan marginaalisia ja pienevät tasaista tahtia teknologian kehittyessä.

        Yksi ainoa tehdas voi tuottaa moninkertaiset päästöt Finnairiin nähden.

        "Varsinkin kun tuo bisnes on valtion lentoyhtiön harjoittamaa ja viimeksikin tuotti voittoa, siis rahaa valtion kassaan."

        Ajatusmalli ei nyt oikein aukea. Ongelmana on siis sekin kun veronmaksajien yhteinen kassa on kasvanut Finnairin ansiosta.

        Kooetetaanko tuossa kertoa, että hyvän ja hyväksyttävän busineksen tulisi olla tappiota tuottavaa .... tai vaihtoehtoisesti, että business tuli kokonaan lakkauttaa ja siityä itänaapurin historiasta tunnettuun kolhoositalouteen ... tosin silloinkin harvat ja valitut ideologian tiennäyttäjät elivät kuin upporikkaat kroisokset kansan selkänahasta.

        Noinko päättelit.
        Kuin piru lukien Raamattua.

        Yleensä suhtaudutaan penseästi rajoituksiin, jos kone olisi valtionyhtiö ja varsinkin, jos se tuottaa.

        En mitään itämaista ole ehdottanut. Tuo kaikki on sinun 18:08 vääntelyä.
        Sinullahan on tendenssi, vai mitä.

        Ehdotin yllä, että lentäminen olisi niin kallista, että vain pieni ryhmä käyttäisi koneita.
        Henkilömäärät pienenisivät, mutta tulos pidettäisiin suhteellisesti samana.
        Se olisi kuin sakko, kun saastutat.
        Kysyin, pitääkö kaupunkien käydä Niagaralla.

        Nythän kirjoitettiin, miten elämäntavoilla (ja valinnoilla) voitaisiin vaikuttaa luontoon.

        Sinä menit jo kolhoosiin. Oletko käynyt? Minä en eikä kiinnosta.

        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Lentoliikenne on bisnestä!"

        Yleishyödyllistä businestä, jonka päästöt ovat isossa kuvassa aivan marginaalisia ja pienevät tasaista tahtia teknologian kehittyessä.

        Yksi ainoa tehdas voi tuottaa moninkertaiset päästöt Finnairiin nähden.

        "Varsinkin kun tuo bisnes on valtion lentoyhtiön harjoittamaa ja viimeksikin tuotti voittoa, siis rahaa valtion kassaan."

        Ajatusmalli ei nyt oikein aukea. Ongelmana on siis sekin kun veronmaksajien yhteinen kassa on kasvanut Finnairin ansiosta.

        Kooetetaanko tuossa kertoa, että hyvän ja hyväksyttävän busineksen tulisi olla tappiota tuottavaa .... tai vaihtoehtoisesti, että business tuli kokonaan lakkauttaa ja siityä itänaapurin historiasta tunnettuun kolhoositalouteen ... tosin silloinkin harvat ja valitut ideologian tiennäyttäjät elivät kuin upporikkaat kroisokset kansan selkänahasta.

        Finnair edustaa maailman lentoliikenteen päästöistä alle promillen kymmenesosaa!
        Maailmanlaajuinen lentoliikenne kokonaisuudessaan on maailaman saastuttavimpia kokonaisuuksia, laiva- ja autoliikenteen ja teollisuuden päästöjä unohtamatta.

        Ja tiedoksesi, edes hra Stalin ei elänyt kuin kroisos jos sitä elintasoa verrataan mykypäätäjien elintasoon!
        Ota muutama historiankirja eteesi ja luekin ne, yritä tajuat vähän edes alkeita...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Finnair edustaa maailman lentoliikenteen päästöistä alle promillen kymmenesosaa!
        Maailmanlaajuinen lentoliikenne kokonaisuudessaan on maailaman saastuttavimpia kokonaisuuksia, laiva- ja autoliikenteen ja teollisuuden päästöjä unohtamatta.

        Ja tiedoksesi, edes hra Stalin ei elänyt kuin kroisos jos sitä elintasoa verrataan mykypäätäjien elintasoon!
        Ota muutama historiankirja eteesi ja luekin ne, yritä tajuat vähän edes alkeita...

        Minä en Stalinia vedä tähän.
        Tuollaiset ovat niitä peitetarinoita.
        Beng
        Nytkin tehdään kansainvälisiä sopimuksia.
        Mutta jotta ei projisoida ongelmia muualla, pitää ajatelka miten minä, miten me.

        Sinulla on kovin halveeraava asenne ja mielivaltainen tapa yhdistellä asioita.
        Nyt on nyt ja historia siellä selän takana.
        Ravista menneisyyden tomut ja elä tätä päivää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Finnair edustaa maailman lentoliikenteen päästöistä alle promillen kymmenesosaa!
        Maailmanlaajuinen lentoliikenne kokonaisuudessaan on maailaman saastuttavimpia kokonaisuuksia, laiva- ja autoliikenteen ja teollisuuden päästöjä unohtamatta.

        Ja tiedoksesi, edes hra Stalin ei elänyt kuin kroisos jos sitä elintasoa verrataan mykypäätäjien elintasoon!
        Ota muutama historiankirja eteesi ja luekin ne, yritä tajuat vähän edes alkeita...

        "Maailmanlaajuinen lentoliikenne kokonaisuudessaan on maailaman saastuttavimpia kokonaisuuksia ..."

        Lentoliikenne edustaa noin 2-3% hiilipäästöistä, josta jo tuolla ylempänä mainitsin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noinko päättelit.
        Kuin piru lukien Raamattua.

        Yleensä suhtaudutaan penseästi rajoituksiin, jos kone olisi valtionyhtiö ja varsinkin, jos se tuottaa.

        En mitään itämaista ole ehdottanut. Tuo kaikki on sinun 18:08 vääntelyä.
        Sinullahan on tendenssi, vai mitä.

        Ehdotin yllä, että lentäminen olisi niin kallista, että vain pieni ryhmä käyttäisi koneita.
        Henkilömäärät pienenisivät, mutta tulos pidettäisiin suhteellisesti samana.
        Se olisi kuin sakko, kun saastutat.
        Kysyin, pitääkö kaupunkien käydä Niagaralla.

        Nythän kirjoitettiin, miten elämäntavoilla (ja valinnoilla) voitaisiin vaikuttaa luontoon.

        Sinä menit jo kolhoosiin. Oletko käynyt? Minä en eikä kiinnosta.

        Beng

        "Noinko päättelit.
        Kuin piru lukien Raamattua."

        Haastavaksihan kommunukoiti tulee, kun heitellään täysin epärelevantteja ja irrallisia ajatuksia, niitä edes yksilöimättä ja perustelematta. Nyt sitten vedettiin kuvitteellinen piru ja raamattukin asiaan mukaan.

        Käytit lentämisen rajoitteita toivoen "argumenttinä" sitä, että lentoliikenne on busienestä ja tämä oikien huutomerkin (!) kera. Sitten vielä kauhistelit sen tuottaneen jopa voittoa valtiolle, siis veronmaksajien yhteiseen kassaan.

        Siis syytetään jonkin olevan liiketoimintaa ja tuottavan vieläpä voittoa.

        Anteeksi, mutta miten tuollaiseen järjesttömyyteen sitten tulisi reagoida.

        Olen ketjussa toistamiseen kuuluttanut suhteellisuudentajun ja mittasuhteiden perään.

        Miksi? Koska juurikin viher-vasurit keskittyvät useinkin, todellisiin ison kuvan kysymyksiin puuttumisen hampaattomuudessaan lillukanvarsiin ja koettavat överiksi menevine rajoitetoiveineen sabotoida kanssaihmistensä elämää.

        Edelleenkin.

        Lentoliikenne edustaa vain noin 2-3% hiilipäästöistä ja teknologisen tuotekehityksen ansiosta nuo marginaalisetkin päästöt tulevat laskemaan tasaista tahtia, josta linkitin ajankohtaista infoa ylempänä. Tuota vihreämmäksi kehitystä palvelee liiketoiminnan toivottava tuottavuus.

        #

        "Lentoliikenne on bisnestä!
        Eihän tuollainen bisnes v o i saastuttaa.
        Varsinkin kun tuo bisnes on valtion lentoyhtiön harjoittamaa ja viimeksikin tuotti voittoa, siis rahaa valtion kassaan.
        Bisnes ja raha pyörittää palloa ja viiskö siitä, mikä pazkakerros ympäröi?"

        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Finnair edustaa maailman lentoliikenteen päästöistä alle promillen kymmenesosaa!
        Maailmanlaajuinen lentoliikenne kokonaisuudessaan on maailaman saastuttavimpia kokonaisuuksia, laiva- ja autoliikenteen ja teollisuuden päästöjä unohtamatta.

        Ja tiedoksesi, edes hra Stalin ei elänyt kuin kroisos jos sitä elintasoa verrataan mykypäätäjien elintasoon!
        Ota muutama historiankirja eteesi ja luekin ne, yritä tajuat vähän edes alkeita...

        "Ja tiedoksesi, edes hra Stalin ei elänyt kuin kroisos jos sitä elintasoa verrataan mykypäätäjien elintasoon!"

        No, onhan tuossa jälleen kerran "ei-alkeellisen valovoimaista logiikkaa."

        Mutta kerropa joutessasi miten tsaarit & Co elivät vs. aikansa kolhoolilaiset .... tai miten tämänpäivän puttler ja oliargit elävät vs. popula.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ja tiedoksesi, edes hra Stalin ei elänyt kuin kroisos jos sitä elintasoa verrataan mykypäätäjien elintasoon!"

        No, onhan tuossa jälleen kerran "ei-alkeellisen valovoimaista logiikkaa."

        Mutta kerropa joutessasi miten tsaarit & Co elivät vs. aikansa kolhoolilaiset .... tai miten tämänpäivän puttler ja oliargit elävät vs. popula.

        Sen, minkä kirjoitin, sen kirjoitin.
        Tietääkseni en ole mitään velkaa sinulle.
        En oikein usko tuohon muutaman prosentin saastuttamiseen.
        Meillä ei ole kukaan kirjoittanut kerosiinistä. Ei koskaan.
        Luepa kerosiinin myrkyllisyydestä Neukkulan asioiden asemesta.
        Beng
        Mitä yritän sanoa, on se, että koska F. on sijoituskohde (VN > 50 %) lisäksi, ei siitä saa sanoa pahhaa sannaa. Että 'ei meidän y r i t y k s e t saastuta' ja sitten viitataan muihin saastuttajiin.
        Mutta. Koko huomioi maailman lentoliikenne ja kerosiinipäästöt, niin en kehuisi terveelliseksikään.
        Tuohon nähden F on pikkuruikku.
        Mutta mukana isommassa kuvassa ja onhan F:n edustajat kertoneet tavoitteistaan saasteettomaan polttoaineeseen siirtymiseen.
        Kaikki vaan on kovin hidasta.
        Epärelevanttiudeksi määrittelemäsi on vain kuvaus haluttomuudestasi ymmärtää muita kuin itseäsi.
        Minulla on hyllyssäni mm. Leningradin piiritys ja Tillanderin suvun tarina, pako Suomeen..
        Ja mitä Stalin nyt tähän aloitukseen mitenkään kuuluu.
        Oletko ihan seonnut. Putukka, Metukka ja Lutukka ovat pistäneet maailman kaaokseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ja tiedoksesi, edes hra Stalin ei elänyt kuin kroisos jos sitä elintasoa verrataan mykypäätäjien elintasoon!"

        No, onhan tuossa jälleen kerran "ei-alkeellisen valovoimaista logiikkaa."

        Mutta kerropa joutessasi miten tsaarit & Co elivät vs. aikansa kolhoolilaiset .... tai miten tämänpäivän puttler ja oliargit elävät vs. popula.

        Tsaarit veteli kauhalla kaviaaria, vaikka kansa luuli niiden elävän
        samalla tasolla kuin he.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sen, minkä kirjoitin, sen kirjoitin.
        Tietääkseni en ole mitään velkaa sinulle.
        En oikein usko tuohon muutaman prosentin saastuttamiseen.
        Meillä ei ole kukaan kirjoittanut kerosiinistä. Ei koskaan.
        Luepa kerosiinin myrkyllisyydestä Neukkulan asioiden asemesta.
        Beng
        Mitä yritän sanoa, on se, että koska F. on sijoituskohde (VN > 50 %) lisäksi, ei siitä saa sanoa pahhaa sannaa. Että 'ei meidän y r i t y k s e t saastuta' ja sitten viitataan muihin saastuttajiin.
        Mutta. Koko huomioi maailman lentoliikenne ja kerosiinipäästöt, niin en kehuisi terveelliseksikään.
        Tuohon nähden F on pikkuruikku.
        Mutta mukana isommassa kuvassa ja onhan F:n edustajat kertoneet tavoitteistaan saasteettomaan polttoaineeseen siirtymiseen.
        Kaikki vaan on kovin hidasta.
        Epärelevanttiudeksi määrittelemäsi on vain kuvaus haluttomuudestasi ymmärtää muita kuin itseäsi.
        Minulla on hyllyssäni mm. Leningradin piiritys ja Tillanderin suvun tarina, pako Suomeen..
        Ja mitä Stalin nyt tähän aloitukseen mitenkään kuuluu.
        Oletko ihan seonnut. Putukka, Metukka ja Lutukka ovat pistäneet maailman kaaokseen.

        "Sen, minkä kirjoitin, sen kirjoitin. Tietääkseni en ole mitään velkaa sinulle."

        Olemme yleisellä keskustelufoorumilla ja on loogista odottaa väitteiden ja mielipiteiden esittäjien osaavan perustella loogisesti ja selkeästi näkökulmansa.

        "En oikein usko tuohon muutaman prosentin saastuttamiseen."

        Kyseessä ei ole uskonasian vaan tutkittua faktaa ja älyllisesti utelias tiedonhakija saa nykyisin helposti paljon informaatioita kaikilta elämän alueilta.

        Seikin on täysin luonnollista, että lentoliikenteenkin päästöjen vähennys on oman aikansa ottava varsin pitkä prosessi, josta kakkoslinkissä enempi.

        2022 - "Flying is a highly controversial topic in climate debates. It accounts for around 2.5% of global CO₂ emissions, but 3.5% when we take non-CO₂ impacts on climate into account."

        - https://ourworldindata.org/co2-emissions-from-aviation

        "The aviation sector wants to reach net zero by 2050. How will it do it?"

        - https://www.weforum.org/agenda/2022/12/aviation-net-zero-emissions/

        "Mitä yritän sanoa, on se, että koska F. on sijoituskohde (VN > 50 %) lisäksi, ei siitä saa sanoa pahhaa sannaa. Että 'ei meidän y r i t y k s e t saastuta' ja sitten viitataan muihin saastuttajiin."

        Sijoitustoiminta on lienee edelleenkin ihan laillista ja mahdollista kenelle vain, myös osingoista kadehtiville punertavan aatteen duunareille itselleen. Tämä ihan kuriositeettinä, sillä osingoista valittaviin ko. kategorian edustajiin törmää eri yhteyksissä.

        Itse en ole havainnut missään mainittuja Finnair-kritiikkikieltoja. Sen sijaan olen toistamiseen peräänkuuluttanut oikeiden mittasuhteiden ja kohtuullisuuden sisäistämisen tarpeen puolesta.

        "Epärelevanttiudeksi määrittelemäsi on vain kuvaus haluttomuudestasi ymmärtää muita kuin itseäsi."

        Päinvastoin. Peräänkuulutin loogisen ja juurikin ymmärrettävän ja selkeästi perustellun itsensä ilmaisemisen puolesta.

        Mitä peräti herrateltuihin massamurhaaja stalineihin tulee, niin ne ovat eri henkilön kynästä ja olivat allekirjoittaneelle kohdistettuja, kuten tekstilainauksista käy ilmi.


    • Anonyymi

      Kovin yleistävää. Ihmisiä on monenlaisia, rikkaita ja köyhiä.

    • Miellähän on jo nyt mahdollista laskea itsellemme oma hiilijalanjälki. Eikö sen mukaan eläminen voisi olla meidän kansalaisvelvollisuus ?
      Se ilmoitettaisiin viranomaiselle kuten ilmoitamme tulommekin veroviranomaiselle. Jos hiilijalanjälki on liian iso, siitä seuraisi sanktio.
      "Jotakin tarttis tehrä" ja tiedetäänhän me, ettei ihminen vapaaehtoisesti luovu mistään.

      • Anonyymi

        "Miellähän on jo nyt mahdollista laskea itsellemme oma hiilijalanjälki. Eikö sen mukaan eläminen voisi olla meidän kansalaisvelvollisuus ? "

        Tuo tulisi soveltaa globaalilla tasolla mm. vapaakauppasopimuksien seuraamuksiin, teollisuuteen, maatalouteen ja rahti- sekä risteilylaivaliikenteeseen, joitakin mainitakseni.

        Todellisiin ongelmiin nähden hampaattomien viher-vasurien yksityishenkilöihin kohdistama loputon syyllistäminen ja "ahdistelu" on hyvin luokatonta ja virheellistä maalittamista.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Miellähän on jo nyt mahdollista laskea itsellemme oma hiilijalanjälki. Eikö sen mukaan eläminen voisi olla meidän kansalaisvelvollisuus ? "

        Tuo tulisi soveltaa globaalilla tasolla mm. vapaakauppasopimuksien seuraamuksiin, teollisuuteen, maatalouteen ja rahti- sekä risteilylaivaliikenteeseen, joitakin mainitakseni.

        Todellisiin ongelmiin nähden hampaattomien viher-vasurien yksityishenkilöihin kohdistama loputon syyllistäminen ja "ahdistelu" on hyvin luokatonta ja virheellistä maalittamista.

        Niinhän tuo taidetaan kokea, Ano 16.59. Ketään ei saa syyllistää, kenenkään vapautta ei saa rajoittaa, keneltäkään ei saa vaatia mitään..))
        Ei edes sen hiilijalanjäljen tietämistä. Ahdistelua sekin varmaan...


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Niinhän tuo taidetaan kokea, Ano 16.59. Ketään ei saa syyllistää, kenenkään vapautta ei saa rajoittaa, keneltäkään ei saa vaatia mitään..))
        Ei edes sen hiilijalanjäljen tietämistä. Ahdistelua sekin varmaan...

        "Ano 16.59. Ketään ei saa syyllistää, kenenkään vapautta ei saa rajoittaa, keneltäkään ei saa vaatia mitään..))"

        Olen kaiken aikaa tässä ketjussa peräänkuuluttanut mittasuhteiden ja ison kuvan perään, sekä laittanut tuolla ylempänä linkkejäkin siihen liittyen.

        Ongelmana on se miten julkisuudessa, mediassa ja viher-vasemmiston taholta kouhkataan lillukanvarsien ympärillä, todellisten mittasuhteiden ja ison kuvan vastuullisten elementtien sijaan.

        En ole havainnut EU-vihreiden nostavan ääntään vaikkapa __vapaakauppasopimuksista__, joilla on todella mittavat ja massiiviset ilmasto- ja ympäristövaikutukset.

        Samaan aikaan he pitävät suurtakin media-mekkalaa marginaalisista tekijöistä sekä lillukanvarsista ja koettavat sabotoida ja rajoittaa kanssaihmistensä arkea eri tavoin, syyllistämispolitiikkaa sivuuttamatta.

        15 % vs. 85 %

        Erään artikkelin mukaan kumpipyöräliikenteen päästöt Euroopassa edustavat noin 15% ja kevyemmän autoliikenteen osuus siitä on noin 10%.

        Usein vaikuttaa siltä ettei mediasa juuri muusta pidetäkään mekkalaa kuin yksityisautoilusta.

        Samaan aikaan viherhampaattomuudessa vaietaan varsin aktiivisesti tuosta 85- 90 %:sta.

        Edellä olevalla en tarkoita, etteikö olisi hyödyllistä yksilötasollakin koettaa tehdä hyviä valintoja.

        Mutta, koen ehdotteun Kiina-pisteytys-seuranta-metodi-tyyppisen yksilön hiilijalanjäljen käyttöönottoa jo ajatuksenakin lievästikin ilmaisten kohtuuttomana ja suhteettomana.


    • Anonyymi

      Mitä suosittelisitte eläkeläisen hiilijalanjäljen pienentämiseksi ?
      Mitä pitäisi muuttaa elämäntavoissa ?
      Eläkeläisellä ei ole autoa, hänellä on pieni asunto kerrostalossa,
      hän menee kävellen kauppaan rollaattori tukenaan tavallisia kotimaisia perusruoka-aineksia ostamaan, vaatetta hänen ei ole tarvinnut ostaa
      kymmeneen vuoteen. Hän liikkuu kävellen max. kilometrin etäisyydellä
      kotoa. Hän kierrättää jätteensä, joita tulee vähän, lähinnä kahvinporot.
      Hän katsoo vähän TV:tä ja surffailee joskus netissä.Hän pyykkää ja imuroi kerran viikossa. Miten pitäisi tai voisi parantaa elintapojaan ilmaston hyväksi ?
      Kuolemalla ?

      • Hyvin kuvaat minunkin elämääni, Ano 17.45...)) Pieni elämä riittää, ainakin tässä elämänvaiheessa. Se vain ei taida riittää kaikille.
        Elintaso on kasvanut kuin huomaamatta. Sellaiset asiat, mitkä vielä meidän lapsuudessa olivat luksusta, ovat nyt peruskauraa melkein kaikille: omat autot, ulkomaanmatkat, kaikki kodin härpäkket, kotiteatterit, kesämökit, veneet ja mitä kaikkea siihen "rikkaaseen elämään" tänään lasketaankin...


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Hyvin kuvaat minunkin elämääni, Ano 17.45...)) Pieni elämä riittää, ainakin tässä elämänvaiheessa. Se vain ei taida riittää kaikille.
        Elintaso on kasvanut kuin huomaamatta. Sellaiset asiat, mitkä vielä meidän lapsuudessa olivat luksusta, ovat nyt peruskauraa melkein kaikille: omat autot, ulkomaanmatkat, kaikki kodin härpäkket, kotiteatterit, kesämökit, veneet ja mitä kaikkea siihen "rikkaaseen elämään" tänään lasketaankin...

        Siihen valitettavasti lasketaan esim. juuri mahdollisimman paljon mahdollisimman monien vempaimien omistamista.
        Aikanaan Pohjois- Amerikan alkuperäisasukkaat halveksivat eurooppalaisia erityisesti siksi, että he tuhlasivat voimavaransa ja aikansa maallisen mammonan omistamiseen sekä kaiken aikaa maallisen varallisuutensa lisäämiseen.
        No, hehän päätyivät sitten itsekin valkoisen miehen alisteiseksi ja omaisuudeksi että oikeassapa hyvinkin olivat.
        Eipä me olla tuosta pitkälle päästy, samat himot ovat päällä kaiken aikaa. ja hetki vain ja kaikki on menetetty, yleensä vajaat sata vuotta omistamisen riemua kestää.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Siihen valitettavasti lasketaan esim. juuri mahdollisimman paljon mahdollisimman monien vempaimien omistamista.
        Aikanaan Pohjois- Amerikan alkuperäisasukkaat halveksivat eurooppalaisia erityisesti siksi, että he tuhlasivat voimavaransa ja aikansa maallisen mammonan omistamiseen sekä kaiken aikaa maallisen varallisuutensa lisäämiseen.
        No, hehän päätyivät sitten itsekin valkoisen miehen alisteiseksi ja omaisuudeksi että oikeassapa hyvinkin olivat.
        Eipä me olla tuosta pitkälle päästy, samat himot ovat päällä kaiken aikaa. ja hetki vain ja kaikki on menetetty, yleensä vajaat sata vuotta omistamisen riemua kestää.

        Niin Ano, 22.30. "Joka jatkuvasti likaa oman sijansa, tukehtuu jonain yönä omaan saastaansa". (Intiaanipäällikö Seattlen puheesta vuodelta 1854).


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Niin Ano, 22.30. "Joka jatkuvasti likaa oman sijansa, tukehtuu jonain yönä omaan saastaansa". (Intiaanipäällikö Seattlen puheesta vuodelta 1854).

        6:32
        Ihmisen loppupäivät ovat tuollaiset. Et voi sille mitään, jos perä pettää.


      • Anonyymi kirjoitti:

        6:32
        Ihmisen loppupäivät ovat tuollaiset. Et voi sille mitään, jos perä pettää.

        Valitettavasti, Ano 9.53, näin taitaa olla. Itse ehtii luultavasti alta pois, mutta surua tuntee jälkikasvun puolesta, jolle jää tämä tuhottu planeetta asuttavaksi.


    • Anonyymi

      Ei se kurjuutta kummempaa olisi.

    • Anonyymi

      Metsien lisäsuojelu ja ennallistaminen johtavat vähitellen puupulaan ollaan huolissaan, direktiivien laatijat ja ennallistamisen tavoitteet ei sovi, vastustajat vaativat avohakkuiden lisäämistä myös suojelualueille. Väite näin saataisiin hävietettyä tuholaiset kuoriaisineen, väite avohakkuu alueille syntyisi monipuolinen lajirikas metsä, todellisuudessa avohakkuu merkitsee yhden puulajin puupeltoa jossa puussa viihtyvät kuoriaiset lisääntyvät.

      Kuulostaako suurten metsäyhtiöiden tavoitteilta, näin mielipide heidän taholtaan jonka luin, hyvä tietysti metsiämme hyönynnetään.
      Metsäyhtiöinen tämän vuotuinen huono tulos, sitä ennen huipputulos. Olisiko vaikea muuttaa ajattelua, suhteuttaa puuntuotto sellaiselle tasolle että metsämme olisi oikean metsän näköistä. Metsäyhtiöiden valta on sama raha ratkaisee. EU:n uudesta lajienmonimuotoisuudesta voitava vielä neuvotella, metsät on osa hiilinielua.
      Olisiko tehtävä laaja kansalaisten huomioonottava mielipide minkä näköinen metsiemme tulee olla, eikä mikä on metsänomistajien mielipide.

      Alunperin metsät ei olleet kenenkään omistuksessa, maa-alueet jotenkin siirtyivät joidenkin omistukseen mistä hyvästä, alunperin ei maanrajoja, saatikka valtioiden rajoja. Tietysti ei voi olla niin ettei kukaan omista metsiämme, kun saanut metsät haltuun on siitä oltava vastuu, vastuu metsän väestä eläimistä linnuista hyönteisistä maanmatosista.

      • Nimmari kuka kirjoitti


      • Anonyymi

        Niinpä. Ennen maatkin olivat yhteisiä kunnes rikkaammat/aateliset keksivät omia
        alueita itselleen. Sitä ennen kaikki saivat käyttää maan antimia vapaasti.
        Koskematonta metsää on hyvin vähän enää jäljellä Suomessa, en muista juuri nyt
        kuinka vähän. Seuraan luontoasioita mielenkiinnolla, vaikka en ole ollenkaan
        syvällisemmin perillä faktoista.

        Kun metsänomistajat ja metsäteollisuus hallitsevat metsiä ei muilta
        varmaankaan kysytä mitään. Maallikkona toivoo vain, että eri puulajit
        saisivat kasvaa niitten luontaisilla kasvupaikoilla, että metsien monimuotoisuus
        säilyisi ja jotain niitten "alkuperäisyydestäkin".


      • Anonyymi

        "Olisiko vaikea muuttaa ajattelua, suhteuttaa puuntuotto sellaiselle tasolle että metsämme olisi oikean metsän näköistä. Metsäyhtiöiden valta on sama raha ratkaisee. EU:n uudesta lajienmonimuotoisuudesta voitava vielä neuvotella, metsät on osa hiilinielua."

        Dokkareita aihepiiristä seurattuani. Ilmastonmuutoksen ja suurien metsäpalojen seuraamuksena pitkin EU:ta, varsinkin etelemmässä, on havahduttu pakosta ajattelemaan puulajejakin uudella tavalla. Puusto, joka aiemmin viihtyi etelämmässä ja kuumemmassa alkaa sopeutua korkeammille vyöhykkeelle.

        Samoin metsien monimuotoisuuden tarpeeseen on viimein herätty, sillä on hyvin laajoja alueita joille on vuosikymmenten myötä istutettu hyvinkin yksipuolisesti.

        Ranskan tapahtumia seuranneena. Taannoin (vuosia en muista) puukaupan ollessa rahallista EU:ssa, paikalliset metsän omistajat kaatoivat kohtuuttoman suuria kuutiomääriä vanhaa laatu-tukkipuuta Kiinan vientiin.

        Sitten Kiinassa edullisella työvoimalla arvottivat tuon puun, tekemällä siitä mm. huonekaluja ja parkettia, jota sitten myytiin komealla katteella takaisin EU:n, saastelaivarahdilla molempiin suuntiin, luonnollisestikin.

        Aurinkopaneelikenttien "eko-hankkeita", metsä vs. paneelit.

        Sitten pitkin Ranskaa on tehty melkoisen suuriakin (hiilinielujen) avohakkuita vain, jotta sen tilalle voidaan asentaa "vihreiden eko-yrittäjien" markkinoimia aurinkopaneelikenttiä varsin hyvällä vuosituotolla maan ja metsien omistajille ja pitkillä sopimuksilla, tietystikin usein jotakin kiinakamaa.

        Toisinaan omistajina on kyse metsäyrityisistä, kunnista tai yksityisistä metsän omistajista.

        Joskus jopa viljeltäviä peltoja on laitettu pakettiin vakaiden ja hyvien aurinkopaneelitulojen edestä.

        Ranska Landes. Aurinkopaneelien edestä tuhotaan metsiä:

        - https://reporterre.net/Dans-les-Landes-pour-faire-du-solaire-on-detruit-les-forets

        Ranska, Etelä-Alpeilla aurinkopanelit nakertavat metsiä:

        - https://www.lemonde.fr/planete/article/2022/08/21/dans-les-alpes-du-sud-les-parcs-solaires-rongent-les-forets_6138592_3244.html

        :/


    • Anonyymi

      Kone jakaa joskus kummallisesti tekstiä riveille. Mistäköhän se johtuu ?
      (kysyy 22:12 kommentin kirjoittaja)

    • Anonyymi

      Yksityisomistus hiipi kuvioihin Ruotsissa eli myös silloisessa Suomessa joskus 1600- luvun jälkeen. Itse asiassa tuosta ei edes hirtoriankirjoituksesta saata löytyä aivan tarkkoja merkintöjä.
      Käytännössä kuningas oli se joka omisti eli määräsi kaikkien maiden hallinnasta pitkään, kuningas antoi suuria tiluksia eli läänityksiä sitten häntä miellyttäville alaisilleen jne. mutta silloinkin vielä viimeinen sana säilyi kuninkaalla koska hän myös saattoi halutessaan perua "omistukset". Oma sukuni isäpuolelta on jäljitettävissä aikaan jolloin ensimmäisen kerran alettiin pitää kirjaa taloista ja tiloista, eli noin vuosiin 1530- 1540. Jäljet johtavat yhteen tietun pitäjän tietyn kylän kuudesta talosta joista muuten muut viisi tätä tilaa lukuun ottamatta eräässä vaiheessa peruutettiin eli palautettiin kruunulle. Syitä ei ole selkeästi tallentunut tai tiedot ovat syvällä jossakin arkistoissa mutta yleensä tuohon johti tilan veronmaksukyvyn olennainen heikentyminen, huono hoito tai peräti autioituminen jota sitäkin tapahtui.
      Ei ole selvää missä vaiheessa tarkkaan ottaen kävi niin, että sukuni tilasta tuli yksityisomaisuutta jota ei kruunu enää hallinnoinut, viimeistään 1800- luvulla joka tapauksessa se jo vaihtoi omistajaa ihan kaupanteon kautta. Yksi kulminaatiokohta olisi saattanut olla se hetki jolloin Ruotsin ote Suomesta kirposi?

      • Anonyymi

        Eikö tiettyjen tilojen pitänyt varustaa kuninkaan sotaväkeä; sotilaita, hevosia, viljaa jne.
        Ratsutilat?
        Beng


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      135
      7455
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      166
      4492
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      56
      3510
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      510
      3275
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      297
      2164
    6. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1813
    7. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      24
      1799
    8. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1593
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      179
      1505
    10. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1456
    Aihe