Det går inte att komma ifrån och därför bör den också bevaras.
Däremot anser jag, att det borde ske en stor attitydförändring i båda lägren som skulle främja vänskap och sämja i stället för den evinnerliga tjatigheten om "vem som är bäst". Varför kan ni inte inse, att tvåspråkighet är berikande i stället för att gnabbas med varandra om svenskans berättigande?
Men jag är av den åsikten, att obligatorisk svenskundervisning i skolan är fel, eftersom man inte kan lära någon att tycka om att studera något som han/hon inte vill och inte förstår idén med. Det blir inte fler svensktalande i det här landet för den skull. Tvärtom...
Men visst vore det skäligt att betala bättre lön åt den som kan kommunicera på flytande svenska i t.ex. service- och PR-sammanhang och inom sjukvården.
Vi får försöka kämpa och tala svenska så mycket vi orkar så språket inte dör ut för att vi svenskar är lata på den fronten! Om fem svenskspråkiga talar svenska med varandra på en tillställning så ska de inte slå över till finska så fort EN ENDA finne sluter sig till sällskapet; det finns ingen anledning till sådant fjäsk. Men det förekommer ofta. Varför, det kan man fråga sig! Finnarna skulle aldrig göra motsvarande språkomsvängning om en svensk kom till en finsktalande grupp. Varför? Just därför, att det inte finns anledning till det!
Inget fjäsk, men sluta bråka....
Svenskheten del av Finlands identitet
23
2192
Vastaukset
- +++++++
Håller med vad du säger och också att det behövs en attityd förändring i båda lägren.
- filur
ord du har fulkomligt rätt
- hahhhaa
Svenskheten är inte del av Finlands identitet fastän den kanske är en del av din identitet. Inte mera om den saken. Du borde nog förstå att det inte går att tvinga en identitet.
Jag håller helt med om att en attitydförändring krävs, men sanningen att säga så är det nog din minoritet som mest måste byta åsikter och tankesätt och för en gångs skull försöka se på saken ur vår synvinkel. Vad tvåspråkigheten beträffar, så kan det mycket väl vara berikande för individen, men nu är det bara så att finnarna inte är tvåspråkiga utan enspråkiga. Vi har ett modersmål och du ska lära dig respektera det. Argument typ "tvåspråkighet är rikedom" är bara utnötta fraser, tomma mantran som låter hemskt fint i öronen på den som inte är insatt i själva frågan. Nog är det sedan mycket konstigt varför tvåspråkigheten inte anses vara rikedom på Åland, i Närpes elller överhuvudtaget på sådana orter där svenskarna utgör majoritet. För finnarna är landet inte tvåspråkigt utan starkt enspråkigt. Vi har mycket sällan kontakter med svensktalande, man hör sällan svenska och man behöver inte kunna svenska även om det tyvärr är obligatoriskt i skolan än så länge. Jag anser att det är dags att sluta upprepa det där eviga "tvåspråkighet är rikedom" för det är det inte för dem som inte är tvåspråkiga. Över 92% av finländarna är enspråkiga.
I den här språkdebatten är det inte heller fråga om "vem som är bäst" utan vi vill helt enkelt göra er medvetna om vad vi vill och vad en stor del av majoriteten tycker. Visst förekommer det även osakliga inlägg men det beror nog också på hur man definierar ett osakligt inlägg. Du verkar inte vara så van vid att få kritik.
Om du förstår att svenskan bör vara frivillig i skolan så är det bra och jag hoppas att du kan förstå saken ur majoritetens synvinkel. Det är nog vi som vet vad som är bäst när det gäller våra egna språkstudier. Svenskan förtjänar inte heller någon särbehandling när det gäller olika yrken, man ska betala bra om man kan flera språk flytande. Svenskan bör vara ett främmande språk bland många andra.
Det verkar som om du trots allt inte hade förstått att ni är i minoritet. Det är ju helt klart att man slår om till finska när en finne sällar sig till sällskapet, i alla fall om finnen inte kan svenska eller är villig att tala.
Det är vanligt för vilken minoritet som helst, och mycket praktiskt och lätt. Man vill väl inte krånga med saker och ting i onödan.- filur
Är det något fel på den här statistiken i frågan om språkkunskaper i Finland du påstår att 92% är enspråkiga
http://europa.eu.int/comm/education/policies/lang/languages/index_sv.html#4 - hahhhaa
filur kirjoitti:
Är det något fel på den här statistiken i frågan om språkkunskaper i Finland du påstår att 92% är enspråkiga
http://europa.eu.int/comm/education/policies/lang/languages/index_sv.html#4Med enspråkig menar jag att finnarna bara har ett språk som modersmål. Vi är inte tvåspråkiga som ni, utan enspråkiga. Sedan är det ju en helt annan fråga hur många främmande språk man behärskar.
- ////
jag varför du har tagit som namn hahhhaa! Du ger så goda skratt åt oss som läser vad du skriver ;-)
Du upprepar och upprepar hela tiden att svenskheten inte är en del av Finlands identitet. Tror du att bara för att du upprepar samma sak så blir din synvinkel på saken den enda sanningen? Men på ett sätt har du rätt, svenskheten är inte en del av Finlands identitet, men finlandssevenskheten är nog en del.
Fast det endast är en liten del av Finlands befolkning som talar svenska som modersmål så är det ändå en del av Finlands identitet, och har varit det för en lång tid. Sen är det en annan sak att diskutera vem som ska lära sig svenska etc. - hahhhaa
//// kirjoitti:
jag varför du har tagit som namn hahhhaa! Du ger så goda skratt åt oss som läser vad du skriver ;-)
Du upprepar och upprepar hela tiden att svenskheten inte är en del av Finlands identitet. Tror du att bara för att du upprepar samma sak så blir din synvinkel på saken den enda sanningen? Men på ett sätt har du rätt, svenskheten är inte en del av Finlands identitet, men finlandssevenskheten är nog en del.
Fast det endast är en liten del av Finlands befolkning som talar svenska som modersmål så är det ändå en del av Finlands identitet, och har varit det för en lång tid. Sen är det en annan sak att diskutera vem som ska lära sig svenska etc.Roligt om du får ett gott skratt, men man måste hålla sig till saken nu..
Jag undrar om ni ens gör skillnad mellan svenskhet och finlandssvenskhet. Det kanske är samma sak för er. Men i så fall är ni nog svenskar.
Jag tycker att den svenskspråkiga finlandssvenska identiteten är en liten del av Finlands identitet. Men absolut ingen svenskhet. Svenskheten finns i Sverige. Man ska också absolut komma ihåg att det svenska språket inte är en del av majoritetens identitet. - filur
hahhhaa kirjoitti:
Med enspråkig menar jag att finnarna bara har ett språk som modersmål. Vi är inte tvåspråkiga som ni, utan enspråkiga. Sedan är det ju en helt annan fråga hur många främmande språk man behärskar.
Ja så en som har svenska som modersmål och har lärt sig ett främmande språk då är man tvåspråkig, men om man har finska som modersmål och lärt sig ett främmande språk då är man fortfarande enspråkig. Din logiska tankeförmåga tycks lite halta tror jag men jag har noterat att du inte representerar finska folket utan endast dej själv.
Jag är född som svenskspråkig och för mej är finska språket lika främmande som det svenska språket är för en finsktalande.
Så kan jag bli två språkig om jag lär mej finska och varför kan inte då en finskspråkig bli det om han /hon kan svenska? - ////
hahhhaa kirjoitti:
Roligt om du får ett gott skratt, men man måste hålla sig till saken nu..
Jag undrar om ni ens gör skillnad mellan svenskhet och finlandssvenskhet. Det kanske är samma sak för er. Men i så fall är ni nog svenskar.
Jag tycker att den svenskspråkiga finlandssvenska identiteten är en liten del av Finlands identitet. Men absolut ingen svenskhet. Svenskheten finns i Sverige. Man ska också absolut komma ihåg att det svenska språket inte är en del av majoritetens identitet.“Jag tycker att den svenskspråkiga finlandssvenska identiteten är en liten del av Finlands identitet.”
Det är ju precis dethär som alla menar då det talas om den “svenska” identiteten i Finland!! Trevligt att vi håller med varandra! - hahhhaa
filur kirjoitti:
Ja så en som har svenska som modersmål och har lärt sig ett främmande språk då är man tvåspråkig, men om man har finska som modersmål och lärt sig ett främmande språk då är man fortfarande enspråkig. Din logiska tankeförmåga tycks lite halta tror jag men jag har noterat att du inte representerar finska folket utan endast dej själv.
Jag är född som svenskspråkig och för mej är finska språket lika främmande som det svenska språket är för en finsktalande.
Så kan jag bli två språkig om jag lär mej finska och varför kan inte då en finskspråkig bli det om han /hon kan svenska?Mitt inlägg hade ingenting med främmandespråksinlärning att göra. Jag förklarade bara att finnarna är enspråkiga eftersom de bara har ett modersmål. Man blir ju sällan tvåspråkig när man studerar främmande språk. Man kan lära sig språk mycket flytande och uppnå olika nivåer av språkkunnande.
Men poängen är att man vanligen blir fullständig tvåspråkig endast när man lär sig båda språken i tidig ålder och i den naturliga miljö där språket talas. Man blir inte tvåspråkig med skolsvenskan och inte heller med skolfinskan.
Men sedan återkommer vi till finlandssvenskarnas evinnerliga problem: att förstå att man är i minoritet. Finlandssvenskarna är tvåspråkiga p.g.a. minoritetsställningen. Ni har 100% bättre chanser att lära er finska på modersmålsnivå även om ni skulle komma från enspråkigt svenska hem. Det beror på att man hör och ser finska överallt och framför allt: Man måste använda språket i de mest varierande tillfällen. Och detta är naturligtvis inte fallet med svenskan.
Finskan och svenskan kan bara inte vara jämställda eftersom svenskan är ett minoritetsspråk.
Om du lär dig finska, vilket jag tror du kan riktigt bra, så har du mycket bättre möjligheter att bli tvåspråkig än vad finnarna har. Beror naturligtvis på var du bor etc.
Jag representerar bara mina egna åsikter men till och med du borde medge att finnarna bara har ett modersmål. Sedan kan man givetvis lära sig hur många främmande språk som helst. Men sällan, väldigt sällan kommer man upp till modersmålsnivån om man inte lärt sig språket som ung. - filur
hahhhaa kirjoitti:
Mitt inlägg hade ingenting med främmandespråksinlärning att göra. Jag förklarade bara att finnarna är enspråkiga eftersom de bara har ett modersmål. Man blir ju sällan tvåspråkig när man studerar främmande språk. Man kan lära sig språk mycket flytande och uppnå olika nivåer av språkkunnande.
Men poängen är att man vanligen blir fullständig tvåspråkig endast när man lär sig båda språken i tidig ålder och i den naturliga miljö där språket talas. Man blir inte tvåspråkig med skolsvenskan och inte heller med skolfinskan.
Men sedan återkommer vi till finlandssvenskarnas evinnerliga problem: att förstå att man är i minoritet. Finlandssvenskarna är tvåspråkiga p.g.a. minoritetsställningen. Ni har 100% bättre chanser att lära er finska på modersmålsnivå även om ni skulle komma från enspråkigt svenska hem. Det beror på att man hör och ser finska överallt och framför allt: Man måste använda språket i de mest varierande tillfällen. Och detta är naturligtvis inte fallet med svenskan.
Finskan och svenskan kan bara inte vara jämställda eftersom svenskan är ett minoritetsspråk.
Om du lär dig finska, vilket jag tror du kan riktigt bra, så har du mycket bättre möjligheter att bli tvåspråkig än vad finnarna har. Beror naturligtvis på var du bor etc.
Jag representerar bara mina egna åsikter men till och med du borde medge att finnarna bara har ett modersmål. Sedan kan man givetvis lära sig hur många främmande språk som helst. Men sällan, väldigt sällan kommer man upp till modersmålsnivån om man inte lärt sig språket som ung.Ja ha så det är enbart avundsjuka då på finlandssvenskarnas möjligheter att lära sig som ligger till grund för ditt resonemang då.
Kan nog ge dej rätt i det för egentligen är det bara vilja som behövs för att lära sig något och det finns på finlandssvenskt håll.
Men undrar lite vad du menar då du skriver “Det beror på att man hör och ser finska överallt och framför allt: Man måste använda språket i de mest varierande tillfällen. “
Kan du lite närmare precisera när är det ett absolut måste att använda finska i vårt tvåspråkiga land. - hahhhaa
filur kirjoitti:
Ja ha så det är enbart avundsjuka då på finlandssvenskarnas möjligheter att lära sig som ligger till grund för ditt resonemang då.
Kan nog ge dej rätt i det för egentligen är det bara vilja som behövs för att lära sig något och det finns på finlandssvenskt håll.
Men undrar lite vad du menar då du skriver “Det beror på att man hör och ser finska överallt och framför allt: Man måste använda språket i de mest varierande tillfällen. “
Kan du lite närmare precisera när är det ett absolut måste att använda finska i vårt tvåspråkiga land.Nej, inte avundsjuka utan realism. En minoritet lär sig majoritetsspråket av omständigheternas tvång. På finlandssvenskt håll måste man ha vilja att lära sig finska, annars kan det bli outhärdligt i vårt enspråkiga land. Visst kan man ta engelskan till hjälp eller hanka sig fram med gester eller enstaka ord. Men att kunna finska i största delen av landet är ett absolut måste, jag tror inte heller att det är många som tvivlar på detta. På finskt håll behöver man inte heller ha vilja att lära sig svenska, huvudsaken är att man får välja när det gäller ett minoritetsspråk.
När är det ett absolut måste sen? Jag tror du har många egna erfarenheter av den saken.. Men det är ju klart att man använder finska om motparten inte kan eller vill använda svenska.
Till all lycka är största delen av finlandssvenskar inte gnälliga utan använder det språk som situationen kräver. För en tvåspråkig torde det inte spela någon roll heller.
T.ex. här i huvudstadsregionen klarar man allt sämre på svenska, vilket framgår av de många klagobrev som HBL publicerar. Det är bara vissa ställen där man får betjäning på svenska. Annars är det mycket sällsynt och finlandssvenskarna är nog redo att inleda samtalet på majoritetsspråket. Enligt en undersökning som kom ut i fjol lever under 30-åriga finlandssvenskar enbart på finska i H:fors.
Detta är sanningen om "levande tvåspråkighet" som endast existerar i finlandssvenskarnas värld. - filur
hahhhaa kirjoitti:
Nej, inte avundsjuka utan realism. En minoritet lär sig majoritetsspråket av omständigheternas tvång. På finlandssvenskt håll måste man ha vilja att lära sig finska, annars kan det bli outhärdligt i vårt enspråkiga land. Visst kan man ta engelskan till hjälp eller hanka sig fram med gester eller enstaka ord. Men att kunna finska i största delen av landet är ett absolut måste, jag tror inte heller att det är många som tvivlar på detta. På finskt håll behöver man inte heller ha vilja att lära sig svenska, huvudsaken är att man får välja när det gäller ett minoritetsspråk.
När är det ett absolut måste sen? Jag tror du har många egna erfarenheter av den saken.. Men det är ju klart att man använder finska om motparten inte kan eller vill använda svenska.
Till all lycka är största delen av finlandssvenskar inte gnälliga utan använder det språk som situationen kräver. För en tvåspråkig torde det inte spela någon roll heller.
T.ex. här i huvudstadsregionen klarar man allt sämre på svenska, vilket framgår av de många klagobrev som HBL publicerar. Det är bara vissa ställen där man får betjäning på svenska. Annars är det mycket sällsynt och finlandssvenskarna är nog redo att inleda samtalet på majoritetsspråket. Enligt en undersökning som kom ut i fjol lever under 30-åriga finlandssvenskar enbart på finska i H:fors.
Detta är sanningen om "levande tvåspråkighet" som endast existerar i finlandssvenskarnas värld.Inte ens ett enda litet exempel, bara en massa strunt du bör skärpa dej. Det fins väl ingen finskspråkig person som det är absolut nödvändigt att diskutera med VEM kunde det vara?
- hahhhaa
filur kirjoitti:
Inte ens ett enda litet exempel, bara en massa strunt du bör skärpa dej. Det fins väl ingen finskspråkig person som det är absolut nödvändigt att diskutera med VEM kunde det vara?
Nej, du kan väl alltid försvåra ditt liv och vänta tills du möter nån som talar svenska. Men så dum är du väl inte? T.ex. i Vasa som ännu kan kallas tvåspråkigt med sina 25% svenskspråkiga, kan det vara så här svårt att få tag på svensktalande poliser.
http://www.vasabladet.fi/arkiv.asp?docID=6270&katID=1
Kom ihåg att det bara finns 3 helsvenska kommuner i Finland. Där klarar man sig kanske helt utan finska, men ingen annanstans. - filur
hahhhaa kirjoitti:
Nej, du kan väl alltid försvåra ditt liv och vänta tills du möter nån som talar svenska. Men så dum är du väl inte? T.ex. i Vasa som ännu kan kallas tvåspråkigt med sina 25% svenskspråkiga, kan det vara så här svårt att få tag på svensktalande poliser.
http://www.vasabladet.fi/arkiv.asp?docID=6270&katID=1
Kom ihåg att det bara finns 3 helsvenska kommuner i Finland. Där klarar man sig kanske helt utan finska, men ingen annanstans.Det visar ju bara att myndigheterna inte ser till att ha kompetent personal för att klara sina uppgifter. Det var ju polisen som borde kunnat svenska naturligtvis finns det yrken där det finns språkkrav det är en annan sak.
Vist är det bra att kunna finska det är ju självklart inte tu tal om det men nu var frågan i vilken situation är det absolut nödvändigt med finska i vårt tvåspråkiga land. Vist jo i många yrken är det ett absolut måste.
Sedan att klara sig på svenska jo tack det går utmärkt bor inte i någon av dom tre kommunerna men har inga problem för det.
Dessutom har jag rest runt i Finland rätt så mycket inga problem med det gått utmärkt på svenska . Förstår inte alls dom som klagar på dålig svensk service tror det mera beror på deras egen attityd .
Man hittar dom som kan svenska där man minst anar det. - Finlandssvensk74
hahhhaa kirjoitti:
Roligt om du får ett gott skratt, men man måste hålla sig till saken nu..
Jag tycker att den svenskspråkiga finlandssvenska identiteten är en liten del av Finlands identitet. Men absolut ingen svenskhet. Svenskheten finns i Sverige. Man ska också absolut komma ihåg att det svenska språket inte är en del av majoritetens identitet.Jag har läst dina texter en längre tid och kan konstatera att du skriver bättre svenska än många svenskar. Mao du är en person som kan defineras som tvåpråkig, så varför detta hat mot finlandssvenskheten?
- So depressing
hahhhaa kirjoitti:
Nej, inte avundsjuka utan realism. En minoritet lär sig majoritetsspråket av omständigheternas tvång. På finlandssvenskt håll måste man ha vilja att lära sig finska, annars kan det bli outhärdligt i vårt enspråkiga land. Visst kan man ta engelskan till hjälp eller hanka sig fram med gester eller enstaka ord. Men att kunna finska i största delen av landet är ett absolut måste, jag tror inte heller att det är många som tvivlar på detta. På finskt håll behöver man inte heller ha vilja att lära sig svenska, huvudsaken är att man får välja när det gäller ett minoritetsspråk.
Detta är sanningen om "levande tvåspråkighet" som endast existerar i finlandssvenskarnas värld.En stor del av finlandssvenskarna har dåliga erfarenheter av sk. "junttisuomalaiset", denna primitiva, bittra, otoleranta, destruktiva och djupt hatiska människogruppen, som alla finlandssvenskar känner till bra. Den är en ganska stor grupp i Finland och är Finlands as..hole både hemma och utomlands. När jag var ung kände man ofta hot av dessa hatiska människot ifall jag talade svenska offentlig, så man blev försiktig. Detta hände i huvudstadsregionen på 70-talet, och nog kollar jag ännu också var och när talar jag svenska.
Hatet mot svenskspråkiga kommer ju hemifrån.
Finland är ett ganska trångsynt land med mycket illamående och ångest (jag har bott i flera länder, erfarenhet), eli ahistaa.
Du kan inse att om omgivningen är negativ mot svenska språket så kan ingen äkta "levande tvåspråkighet" utvecklas och existera.
Attityden "mitä sä oikein kuvittelet olevas" lever ännu starkt, denna negativa, ugriska avundsjukan.
I Finland är det bäst att leva med mottot: var grå, tyst, se illamående ut och var fullständigt som alla andra, annars kan det bli svårt : )
Tommy Hellsten har skrivit en bra bok där bl.a det finska folklynnet beskrivs bra.
MVH Starkt tvåspråkig finlandssvensk
PS Hoppas någon läser dethär - H:fors
So depressing kirjoitti:
En stor del av finlandssvenskarna har dåliga erfarenheter av sk. "junttisuomalaiset", denna primitiva, bittra, otoleranta, destruktiva och djupt hatiska människogruppen, som alla finlandssvenskar känner till bra. Den är en ganska stor grupp i Finland och är Finlands as..hole både hemma och utomlands. När jag var ung kände man ofta hot av dessa hatiska människot ifall jag talade svenska offentlig, så man blev försiktig. Detta hände i huvudstadsregionen på 70-talet, och nog kollar jag ännu också var och när talar jag svenska.
Hatet mot svenskspråkiga kommer ju hemifrån.
Finland är ett ganska trångsynt land med mycket illamående och ångest (jag har bott i flera länder, erfarenhet), eli ahistaa.
Du kan inse att om omgivningen är negativ mot svenska språket så kan ingen äkta "levande tvåspråkighet" utvecklas och existera.
Attityden "mitä sä oikein kuvittelet olevas" lever ännu starkt, denna negativa, ugriska avundsjukan.
I Finland är det bäst att leva med mottot: var grå, tyst, se illamående ut och var fullständigt som alla andra, annars kan det bli svårt : )
Tommy Hellsten har skrivit en bra bok där bl.a det finska folklynnet beskrivs bra.
MVH Starkt tvåspråkig finlandssvensk
PS Hoppas någon läser dethärÄr fö. av samma åsikt. Jag lever för tillfället utomlands och är mycket nöjd med mitt val.
Påståendet
"I Finland är det bäst att leva med mottot: var grå, tyst, se illamående ut och var fullständigt som alla andra, annars kan det bli svårt : )"
stämmer i och för sig, men det var först då jag började arbeta i H:fors som det slog mig. Övriga Finland kan jag inte gå i borgen för och i Västra Finland stämmer det inte, men i H:fors är det just så där. Något av det gråaste, tristaste och homogenaste som jag vet (Kouvola borträknat). Fy fan.
- suomalainen
Det finns bara 5 procent av befolkningen som talar svenska. Det betyder att det fel att Finland är tvåspråkigt. Berättä mig att var finns ett annat land som har samma situation? Och jag betyder demokratisk land.
- !!!
Irland! Demokratiskt land och tvåspråkigt. Alla måste läsa gaelic i skolan fast bara några tusen talar det som modersmål. Och det är onödigt att säga att orsaken är att de vill uppliva ett gammalt språk, det är ingen skillnad vad orsaken är men systemet är samma som i Finland, men ännu mera extremt.
- suomalainen
!!! kirjoitti:
Irland! Demokratiskt land och tvåspråkigt. Alla måste läsa gaelic i skolan fast bara några tusen talar det som modersmål. Och det är onödigt att säga att orsaken är att de vill uppliva ett gammalt språk, det är ingen skillnad vad orsaken är men systemet är samma som i Finland, men ännu mera extremt.
Vilka nyttan får Irland med det här beslutet? Och vad får finskspråkiga i Finland när de måste lära sig svenska? Svaret till båda frågor är samma: ingenting
- sunwae
Svenskheten är faktiskt en mycket viktig del av Finlands identitet, oberoende av hur man förhåller sig till den. Under de närmare 700 år som Finland var en del av Sverige fungerade allt på svenska. Ja mer än det, landet var helt enkelt svenskt. Under 700 år. Det är faktiskt mycket längre än vad finskan har haft officiell status i det här landet. Om och om igen har svenskan spelat huvudrollen i Finlands historia.
- ultriksi
Plus finskan har tagit väldigt många ord från svenska, t.ex. "jäävi, sänky, kartta" (jävig, säng, karta) och tvärtom: t.o.m. svenskarna i Sverige talar om "pojkar", "kängor" och "pjäxar" (pojat, kengät, pieksut). Och glöm inte Helsingfors slangen heller. Den finska versionen har ord som är lånada från svenskan och tvärtom. "Tuu jelppii mua stikkaa tää dörtsi poseen" var den juttun jag ropade till min kaveri. Kanske sku jag gå och sova, skolan börjar idag.
Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä642116Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1721722Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701418Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2431389Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2371337Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3421195- 811186
- 1281165
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3571126Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3291103