Miten tätä elämää eletään

Anonyymi-ap

En siis osaa elää elämää enkä tehdä mitään. Olen 30v mies ja asun tuetussa asumisessa. Mulla on skitsofrenia diagnoosi mitä en tiedä oireita ite. En käy töissä tai opiskele, ei ole yhtään ihmissuhteita paitsi vanhemmat ja tuetun asumisen ohjaajat. Ongelma on siis siinä että en osaa tehdä mitään. Olen todella arka ja ujo enkä uskalla lähestyä ihmisiä. En saa aikaa kulumaan, eikä rahaa ole edes ryyppäämiseen mikä voisi auttaa sosiaalisuudessa. Kärsin sosiaalisten tilanteiden pelosta. Mitä tässä pitäisi tehdä, aloittaa joku harrastus? Mikään ei tunnu oikeen kiinnostavan.

7

456

Vastaukset 7

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

No joo, joku harrastus ois varmasti parempi, kuin ryyppääminen. Vaikea sanoa, miten "oppisit tekemään jotain" kun itselläni ei ole koskaan ollut sellaisia ongelmia. Käy vaikka uimahallissa. En tiedä onko miesten puolella toisin, mutta naisten puolella ainakin saunassa syntyy usein keskustelua ja vakikävijöiden välille muodostuu tuttavuuksia. Nythän niitä syksyllä alkaa kaikenlaisia harrastusryhmiä. Joissakin kirjastoissa esimerkiksi on ihan ilmaisia lukupiirejä, joissa jokainen lukee saman kirjan ja siitä sitten keskustellaan.

• Anonyymi

Tai mene jonkun seurakunnan toimintaan mukaan. No en tiedä, useinhan ne on kyllä vähän sairasta lahkotouhua, mutta seuran takia kai siellä suurinosa on. Siksi niitä sanotaan seurakunniksi...

• Anonyymi

Olet tuetussa asumismuodossa, mutta onko silti oma vuokra-asunto, vai onko se jokin hoito-/palvelukoti?
      Eikö noilla, jotka järjestävät tuollaista tuettua juttua, ole mitään yhteistä toimintaa ?
      Useinhan jossain tuollaisissa järjestetään jotain ryhmä-, tms. yhteistä tekemistä.

• Anonyymi

On jotain toimintaa mutta pelkään sosiaalisia tilanteita nii jättäydyn niistä pois.

• Anonyymi

Ei se pelko lähde koskaan pois, jos ei sille tee mitään.
        Olisi hyvä, jos edes yrittäisit mennä niihin toimintoihin, vaikka vain käymään. Pääseehän sieltä pois, jos siltä tuntuu.
        Vaikka olisit vain vähän aikaa kerrallaan, voit mahdollisesti huomata jälkeenpäin, ettei se niin kauheaa ollutkaan.

Sosiaalisten tilanteiden pelkoon on altistava hoito oikeastaan se paras hoito. Eli pikkuhiljaa kokeilee mennä tilanteisiin, ja poistuu kun siltä tuntuu.
        Mitä kauemmin kaikkea välttelee, pelko vain voimistuu ja kynnys nousee ajan myötä.

Mitä ajattelet niistä sosiaalisista tilanteista, mikä niissä pelottaa ?
        Onko mielessä ehkä, mitä muut sinusta ajattelevat, tms. ?
        Jos ne on sen tuetun asumismuodon yhteisiä toimintoja, niin kaikilla muillakin, jotka osallistuvat, taitaa olla jokin psyykkinen ongelma. Eivät he ole yhtään sinua parempia, niin ei tarvitse ajatella.
        Itse olen huomannut, jos jännittää, niin sanon ääneen, että mua jännittää. Sitten muutkin tietävät sen, ja se helpottaa myös itseäni.
        Mulla oli nuorempana tosi paha sosiaalisten tilanteiden pelko, jota aloin hoitaa täysin väärällä tavalla, hain rohkaisua päihteistä. No senhän saattaa kuvitella, mitä siitä seurasi, kaikki meni vain entistä vaikeammaksi.

Sitten sain omat ongelmat selvitettyä ajan kanssa, sain myös ammattiapua, ja pelot ja jännitykset jäivät pois.
        Rohkeutta vaan menemiseen, siinä voi itsekin yllättyä positiivisesti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei se pelko lähde koskaan pois, jos ei sille tee mitään.
        Olisi hyvä, jos edes yrittäisit mennä niihin toimintoihin, vaikka vain käymään. Pääseehän sieltä pois, jos siltä tuntuu.
        Vaikka olisit vain vähän aikaa kerrallaan, voit mahdollisesti huomata jälkeenpäin, ettei se niin kauheaa ollutkaan.

Sosiaalisten tilanteiden pelkoon on altistava hoito oikeastaan se paras hoito. Eli pikkuhiljaa kokeilee mennä tilanteisiin, ja poistuu kun siltä tuntuu.
        Mitä kauemmin kaikkea välttelee, pelko vain voimistuu ja kynnys nousee ajan myötä.

Mitä ajattelet niistä sosiaalisista tilanteista, mikä niissä pelottaa ?
        Onko mielessä ehkä, mitä muut sinusta ajattelevat, tms. ?
        Jos ne on sen tuetun asumismuodon yhteisiä toimintoja, niin kaikilla muillakin, jotka osallistuvat, taitaa olla jokin psyykkinen ongelma. Eivät he ole yhtään sinua parempia, niin ei tarvitse ajatella.
        Itse olen huomannut, jos jännittää, niin sanon ääneen, että mua jännittää. Sitten muutkin tietävät sen, ja se helpottaa myös itseäni.
        Mulla oli nuorempana tosi paha sosiaalisten tilanteiden pelko, jota aloin hoitaa täysin väärällä tavalla, hain rohkaisua päihteistä. No senhän saattaa kuvitella, mitä siitä seurasi, kaikki meni vain entistä vaikeammaksi.

Sitten sain omat ongelmat selvitettyä ajan kanssa, sain myös ammattiapua, ja pelot ja jännitykset jäivät pois.
        Rohkeutta vaan menemiseen, siinä voi itsekin yllättyä positiivisesti.

Oon todella ujo ja menen jotenkin mykäksi varsinkin isommissa porukoissa. Enkö osaa keskustella ja menetän ns. Toimintakyvyn.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oon todella ujo ja menen jotenkin mykäksi varsinkin isommissa porukoissa. Enkö osaa keskustella ja menetän ns. Toimintakyvyn.

On aika paljon sellaisia ihmisiä, jotka tykkäävät seurata vierestä, vähän kauempaa, toisten tohinoita.
        Ei ole mikään pakko mennä porukkaan suoraan keskustelemaan.
        Voi vähän niin kuin tunnustella tilannetta, ja katsoa, miten homma etenee.
        Ja jos uskallus ei riitä alkaa puhua mitään, niin ei ole pakko, kukaan ei pakota.
        Ei saa mitään selville omasta itsestä tuollaisissa tilanteissa, jos ei edes yritä.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuollut teini Kajaanissa

Kuulemma sellaista huhua liikkeessä?
      Kajaani
      13
      2286
    2. Perhoseni (miehelle)

Miksi et usko, että mun rakkaus sinuun on aitoa ja vilpitöntä? Tai että se oli jo silloin? Miksi ajattelet, ettet ole r
      Ikävä
      167
      1118
    3. Totta on asia. Jeffrey Cohen on jättänyt Sofian.

Vaimon viesti on paljastanut totuuden.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      274
      1102
    4. Uskallatko paljastaa

Millä nimellä löydyn puhelimestasi?
      Ikävä
      79
      897
    5. Uskaltaisitko

Tavata kaivattusi tässä tilanteessa?
      Ikävä
      87
      833
    6. Halaus juuri sinulle

Kaikki järjestyy kyllä. Luota vain. ❤️🫶
      Ikävä
      63
      808
    7. Mies, näetkö minut myös

Seksuaalisena ihmisenä ja naisena? Haluatko minua seksuaalisesti? Vai olenko mielestäsi tyttönen?
      Ikävä
      24
      735
    8. Kuinkahan monen

Naisen puolisoa olet nainen vikitellyt ja eron aiheuttanut? Toivottavasti karma on ku*sut muroihisi useamman kuin kerran
      Ikävä
      69
      701
    9. Mitä sä haluat vanhus?

🤣🤣🤣🤣🤣
      Ikävä
      65
      681
    10. Nainen, mitä mieltä olet kodittomista?

Ja heistä jotka eivät kykene huolehtimaan asioistaan, itsestään eikä terveydestään? Miten heidän kanssaan tulisi toimia?
      Ikävä
      142
      681
    11. Mies, kumman ottaisit mieluummin

176 cm vai 154 cm naisen, jos molemmat muuten yhtä viehättäviä? Mikä on oma pituutesi?
      Sinkut
      134
      660
    12. Meneekö unohtamis

Projektisi hyvin??
      Ikävä
      47
      660
    13. Tekisi mieli vetäistä kunnon jurrit sinun kanssasi

Ja keskustella asiat, ei tästä tule hevonvttua.
      Ikävä
      46
      604
    14. Kauan mökötetään toisillemme?

Loppuelämäkö? Vai oisko jo pussailutreffit?
      Ikävä
      53
      604
    15. Voiko se ikinä toimia

Voiko meistä ikinä tulla mitään? Näin kauan aikaa on kulunut ja mitään ei tapahdu... En usko, että sinä mietit minua het
      Ikävä
      32
      598
    16. Pettymys TTK-parketilla! Anna Hanski tippui - Sami-opelta erikoinen heitto: "Nyt sä pääset..."

Toisena parina Tanssii Tähtien Kanssa -kisasta tippuivat Anna Hanski ja Sami Helenius. Pettymys oli käsinkosketeltava y
      Tanssii tähtien kanssa
      25
      563
    17. Eikö olisi mukavaa

Jakaa arki yhdessä mies. Tämmöisin aatoksin.
      Ikävä
      40
      554
    18. Voin tulla

Sisustamaan sulle 🤭
      Ikävä
      55
      548
    19. Anteeksi mies

En jaksa tätä…, en halua, että sinulla on paha mieli tämän takia. Viestiä Sinulle.
      Ikävä
      41
      532
    20. Kerro mies tarinasi

Miksi kaikki meni niinkuin meni? Haluaisin vieläkin ymmärtää. Tuskin saan vastausta häneltä, koska etsin aavikolta juuri
      Ikävä
      20
      518
    Aihe