Korkea hemoglobiini

Anonyymi-ap

Olen nainen 69 v. Kävin ilman lääkärin lähetettä verikokeissa. Muut tulokset olivat viitearvojen sisällä, mutta
Hemoglob. 155 (117-154)
Hematokriitti 49 (35-46)
Punasolujen keskitilavuus 99 (82-98)
Ferritiini 129 (15-125)

Tiedän, ettei tämä ole mikään lääkäripalsta, mutta halusin kysellä onko muilla samaa tilannetta. Ja olisiko syytä käydä lääkärin neuvonnassa.

36

1338

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Minulla on hemoglobiini huidellut jo vuosikausia liki 150 eikä lääkäri ole koskaan siihen puuttunut, kuten ei aikoinaan työterveydessäkään erikoisemmin mainittu. Eräällä työkaverilla oli vielä korkeampi ja hänelle suositeltiin säännöllistä verenluovutusta ja hän kävikin sitten kolmen kuukauden välein luovuttamassa.

    • Anonyymi

      Kehitystä on syytä seurata.
      Vaimoni Hb oli aina pikemminkin alakantissa. 120-125.
      +50v ikäisenä kävi lääkärissä kroonisen päänsärkynsä johdosta.
      Hb lukema oli 169 mutta naaraspuolinen tsausescu lekuri ei ihmetellyt vaan kehoitti rentoitumaan.
      Pari kuukautta myöhemmin tuli kotona lepo-olotilassa täydellinen halvaus. Vain silmät liikkuivat.
      Sairaalassa määrittivät Hb:n tason 196!
      Hoidoista ja venesektioista huolimatta tuli vielä 4 aivohalvausta.
      Hoikka, hyväkuntoinen nainen toipui kohtuulliseen tasoon. Kutomiset loppuivat. Numeroiden käsittely oli mahdotonta yms.
      Luuydin toimi ylikierroksilla pumpaten suoniin punasoluja ja lisäksi joitakin hapettomia.
      Alkoi syöpälääkitys seurannaisvaikutuksineen. Elinikäennuste oli 3 - 12 vuotta.

      Siis kannattaa seurata mahdollista muutosta.

    • Anonyymi

      Lieneekö kirjoitusvirheitä, mutta tuon mukaan kaikki tulokset olivat vähän yli normaaliarvojen.

      • Anonyymi

        Mitä tarkoitat? Eikö tuollaiset vähän yli -arvot ole vielä haitallisia? Osaisitko sanoa, miten paljon yli viitearvojen menevät luvut juoksuttaisivat jo lääkäriin hoitoa saamaan?


      • Anonyymi

        Niin vähän yli että sillä ei ole mitään merkitystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin vähän yli että sillä ei ole mitään merkitystä.

        Jos labrakokeen "vähän yli" -tuloksella ei ole mitään väliä, niin miksi lääkäri määrää lääkkeen, kun arvo on juuri rajalla? En kyllä suostunut ottamaan, muutakin voi kokeilla kuin nappia naamaan.


    • Anonyymi

      Minulla oli viimeksi verikokeessa kaikki ok. Punasolut olivat suuria, ja siitä lääkäri arveli että olen juoppo. Saunan jälkeen otan pari olutta, ja ehkä vähän jaloviinaa. En tule edes humalaan. Viikolla siis en ota viinaksia.

      • B12-vitamiinin ja folaatin puute saattavat suurentaa punasoluja.


    • Anonyymi

      Tuloksesi ovat hivenen viitearvojen yläpuolella, mutta vain hiukan. Jos veriarvosi eivät ole muuttuneet edellisestä mittauksesta, niin en näe syytä huoleen.
      Jos asia sinua kuitenkin mietityttää, niin varaa aika lääkärin vastaanotolle.
      Vuositarkastuksessa kannattaa käydä joka vuosi meidän iässämme.

      kylmätotuus

      • Anonyymi

        Meidän uudella hyvinvointialueella ja uudella terveysasemalla se vuositarkastus on sitä että labralähete on joka vuosi määrättyyn aikaan omakannassa valmiina ja kun olet käynyt tökittävänä tulee tulokset omakantaan. Verenpainemittaukset toimitat lapulla tai kirjaat omakantaan lääkärille luettavaksi ja lääkäri kirjoittaa sinne jos on jotain huomautettavaa ja tarvittavat reseptit uusii. Vastaanotolle tai puhelinaikoja ei ole kuin korkeintaan monen kuukauden päähän. Jos sairastut niin päivystykseen mentävä jos aiot lääkäriin päästä. Itsellä hoidettu verenpainetta jo useampi vuosi näin kahden eri lääkärin toimesta ilman että olen kertaakaan ollut vastaanotolla ja ikää mulla jo 68v.
        Kerran kävin päivystyksessä rintakipujen takia kesken lenkin, mutta kun ekg:ssä ja verikokeissa ei ilmennyt mitään niin eivät katsoneet aiheelliseksi enempää tutkia. Rintakipuja tulee välillä edelleen, mutta jätän noteeraamatta, jos pahasti käy niin kaipa joku sitten ambulanssin soittaa. Sitten vielä sanotaan että naisten rintakivut pitäisi aina tutkia kunnolla, no ei näy niin olevan ainakaan näiden nuorten lääkärien mielestä mitä päivystyksessä tapasin.
        Nuori mieslääkäri oli sitä mieltä että liivit puristaa, vaikka ei todellakaan ole tiukat ja hän varmaan sen itsekin huomasi :D :D


    • Anonyymi

      Työkaverilla oli verisyöpä, minä tiesin siitä pari vuotta, en tiedä miten kauan oli ollut. (niitähän on useita vähän toisistaan poikkeavia muotoja) Tautia hallittiin siten että hänestä otettiin verta säännöllisesti. Ei tietenkään kelvannut verenluovutukseen. Useat arvot olivat liian korkeat ja punasoluja syntyi ylettömästi liikaa. En tiedä onko vielä hengissä kun jäin eläkkeelle, mutta ei mitenkään huonosti voivalta näyttänyt, päinvastoin urheili ja oli muutenkin energinen.

      • Polysytemia vera?


      • Anonyymi

        Normaali polysytemia vera on suhteellisen yleinen ja hallittavissa marevanilla ja/tai säännöllisillä venesektioilla eli veren valutuksilla.
        Vaimoni geneettisen luuydinsyövän kohdalla ne eivät riittäneet.
        Ei vaimonikaan oireillut ennen ensimmäistä aivohalvausta paitsi aivan viimeaikoina valitti päänsärkyä.
        Hyväkuntoinen, säännöllisesti liikkuva, täysin savuton ja alkoton nainen 162cm/52kg.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Polysytemia vera?

        En yhtään muista tämän verisyöpäversion nimeä.


      • Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

        Polysytemia vera?

        Erittäin harvinainen sairaus.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Erittäin harvinainen sairaus.

        Suomessa siihen sairastuu vuosittain vain noin 2 henkilöä sadastatuhannesta.
        Sanotaan Terveysiirjastossa.


      • Siili2 kirjoitti:

        Suomessa siihen sairastuu vuosittain vain noin 2 henkilöä sadastatuhannesta.
        Sanotaan Terveysiirjastossa.

        Siis Terveyskirjastossa.


    • Anonyymi

      Ihminen voi olla ihan terve, vaikka laboratorioarvot ei ole just
      prikulleen viitearvojen sisällä, nehän on viitearvoja.
      Pari pykälää sinne tai tänne ei ole merkityksellistä.
      Veriarvot vähän vaihtelevat monista syistä.
      Jos menisit parin kuukauden päästä uudestaan kokeeseen,
      tulokset voisivat olla vähän erilaiset.

      Itselläni on myös Hb aika korkea, melkein aina yli 150 ja nuo muut mainitsemasi arvot kulkevat sen mukaan, olen huomannut.
      Kun hb nousee ne muutkin arvot nousevat
      ja kun hb laskee ne muutkin arvot laskevat.

      Kannattaa kysyä lääkäriltä jo oman mielenrauhankin takia.
      Joku syy ehkä oli, että menit kokeeseen ?
      Lääkäri pystyy päättelemään perusverenkuvasta niin monenlaisia asioita,
      ettemme aavistakaan.
      Lääkäri voi ehkä laittaa sinulle seurantakokeet jonkun ajan päähän
      tai lisäkokeita jos katsoo aiheelliseksi.

    • Anonyymi

      Lääkärien kirjastosta löytyy kaikki tieto, jos on kiinnostunut tietämään,
      mutta diagnoosiin tarvitaan lääkärintutkimus ym.
      Tässä on sinulle perusverenkuvatietoa
      https://www.terveyskirjasto.fi/snk03030

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Maallikon ei kannata alkaa pohtia hemoglobiinin tason syitä. Se on lääkärien hommaa.
        Jos itse ryhtyy mahdollisia syitä funtsimaan, voi käydä niin, että mielikuvitus lähtee lentoon ja pian kuvittelee sairastavansa kaikkia mahdollisia ja mahdottomiakin tauteja.

        kylmätotuus


      • Anonyymi

        Miten täältä löytäisi suoremmin tiedon ?


    • Anonyymi

      Minulla on myös korkea hemoglobiini ja päälle hidas pulssi/alhainen verenpaine. Minulle suositeltiin verenluovutusta jotta veri hieman ohenisi; sinälläänhän hyvästä HB arvosta ei ole haittaa.

      Rautaa ei tietenkään pidä syödä!

      Liian korkealla HB arvolla voi olla sivuoireena jatkuva väsymys

      • Anonyymi

        Onko alhainen verenpaine yhdessä korkean hemoglobiiniarvon kanssa huono yhdistelmä? Minullakin näin on, mutta olen aina luullut, että verenpaineeni (aamuisin n. 110) on hyvä juttu.
        Sydän lyö usein voimakkaasti hakaten, varsinkin nukkumaan käydessä.

        Löysin ja tutkiskelin vanhoja hemoglobiiniarvojani. Ne ovat olleet aina melko korkeat, joten lienee minulle normaalia. Jos tulee suuria muutoksia, on enemmän syytä ahdistua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko alhainen verenpaine yhdessä korkean hemoglobiiniarvon kanssa huono yhdistelmä? Minullakin näin on, mutta olen aina luullut, että verenpaineeni (aamuisin n. 110) on hyvä juttu.
        Sydän lyö usein voimakkaasti hakaten, varsinkin nukkumaan käydessä.

        Löysin ja tutkiskelin vanhoja hemoglobiiniarvojani. Ne ovat olleet aina melko korkeat, joten lienee minulle normaalia. Jos tulee suuria muutoksia, on enemmän syytä ahdistua.

        Mikäköhän saa iltaisin sydämen voimakkaasti hakkaamaan,
        voisiko se liittyä johonkin iltapuuhaan tai syömiseen tai iltakahviin ?
        Minulla on iltapäiväkahvi alkanut aiheuttaa tykyttelyä,
        on myönnettävä, vaikka en ole aikaisemmin uskonut kahvin vaikuttavan
        sydämen toimintaan. Iltapäiväkahvi pitäisi kuulemma juoda
        viimeistään klo 14, sen vaikutus voi olla pitkä, esim. häiritä sydäntä
        ja unta.

        Minulla on aina ollut alhainen verenpaine ja melko korkea Hb,
        aina yli 140.
        En ole tullut ajatelleeksi, että niillä olisi yhteys. En oikein usko ....
        Verenpaineeni saattaa olla aamuisin esim. 95/63.
        Illemmalla 110/63 ja olla päinvastoinkin, vaikka yön levon jälkeen
        verenpaine on yleensä ihmisillä alhaisin.

        Ikää myöten on tullut verenpaineeseen ja sydämen toimintaan vaihtelua,
        "nousupiikkejä" , heittelyjä, sykkeen nousua, muljahteluja,
        rytmihäiriöitä, epämiellyttäviä tuntemuksia, joskus huolestuttaa.
        Minulla on todettu pieni aorttaläppävuoto, mutta sekin on kuulemma
        yleistä ikääntyessä.

        Olen ollut kardiologilla sydänultrassa, se kertoo sydämen toiminnasta.
        Halusin tietää onko jotain perustavaa laatua olevaan häikkää.
        Ultrassa todettiin pieni aorttaläppävuoto, mutta sekin on kuulemma
        aika yleistä ikääntyessä. Voi tulla myös mitraaliläppävuoto.

        Ystävälläni on aina ollut melko alhainen Hb eikä se nouse.
        Ehkä se on "geeneissä" ja kaikilla ihmisillä rauta ei kai imeydy hyvin ?
        Maito estää raudan imeytymistä, sanoi proviisori apteekissa.
        Maitoa ei kannattaisi juoda ruuan yhteydessä, että ruuasta saisi paremmin rautaa,

        Ravinto kai vaikuttaa jonkun verran ?
        Jos on korkea ferritiiniarvo ei kai pitäisi syödä paljon rautaa sisältäviä ruokia ?
        Vai miten se on ?


    • Anonyymi

      Hemoglobiinipitoisuuden mittaus on yksi yleisimmin käytetyistä laboratoriokokeista terveydenhuollossa. Jokaisella henkilöllä on yksilöllinen veren hemoglobiinipitoisuus.

      Mitä hemoglobiini on?
      Noin kolmasosa veren punasolusta koostuu hemoglobiinista (Hb). Hemoglobiini on rautapitoinen proteiini ja sillä on keskeinen tehtävä: se kuljettaa happea keuhkoista kaikkialle elimistöön.

      Rauta on elimistön välttämätön rakennusaine, jota tarvitaan punasolujen hemoglobiinin lisäksi muun muassa lihaksissa ja elimistön toimintaa säätelevissä entsyymeissä. Merkittävin raudan tehtävä liittyy punasoluihin: ihminen tarvitsee rautaa hapen kuljetuksesta huolehtivan hemoglobiinin rakennusaineeksi.

      Elimistössä rautaa kierrätetään ja kuljetetaan. Liiallisina pitoisuuksina rauta on elimistölle haitallinen aine ja siksi sen tasapainon säätely on monimutkainen ja monivaiheinen prosessi. Rauta varastoituu maksaan ja sitä on myös luuytimessä, jossa verisoluja valmistuu. Myös veriplasmassa ja veren valkosoluissa on rautaa.

      • Anonyymi

        Lähde?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähde?

        SPR Veripalvelu


    • Anonyymi

      Minulla ollut aina korkea hemoglobiini, siksi olen käynyt säännöllisesti jo yli 40v luovuttamassa verta, sillä se on pysynyt siinä 150-155 tietämissä.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      HB ja muitten veriarvojen tulkitseminen ei ole helppoa maallikolle.
      Ei oikeastaan kannata yrittääkään. Voi vetää ihan vääriä johtopäätöksiä.
      Paras on mennä lekurille jos huolestuttaa.
      Aloittaja sai toivottavasti sen verran apua huoleensa, että pienet lukemat
      viitearvojen ulkopuolella ei tarvitse merkitä esim. sairautta.

      • Anonyymi

        Huonoin ehdotus kyselijälle on, mene lääkäriin. Joka ikinen meidän ikäisistä tietää että voi mennä lääkäriin vaivasta kuin vaivasta. Kyselyn tarkoitus on hakea vertaistukea, miten joku muu juuri omalla tai läheisen kohdalla on ongelman kokenut. Jokainen myös ymmärtää että ihmisten kokemukset samasta asiasta ovat erilaisia, eikä kukaan noudata suoraan täältä saamia ohjeita joiden mukaan joku toinen on toiminut samassa tilanteessa.
        Eli he joilla ei ole mitään kokemusta asiasta, voisivat olla kirjoittamatta menelääkäriinohjetta.
        Miten niin vaikeaa tulita kokeiden arvoja. Ei ole, kun niissä on mainittu viitearvot. Minulle ainakin ihan simppeliä enkä ole sen viisaampi kuin te muutkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huonoin ehdotus kyselijälle on, mene lääkäriin. Joka ikinen meidän ikäisistä tietää että voi mennä lääkäriin vaivasta kuin vaivasta. Kyselyn tarkoitus on hakea vertaistukea, miten joku muu juuri omalla tai läheisen kohdalla on ongelman kokenut. Jokainen myös ymmärtää että ihmisten kokemukset samasta asiasta ovat erilaisia, eikä kukaan noudata suoraan täältä saamia ohjeita joiden mukaan joku toinen on toiminut samassa tilanteessa.
        Eli he joilla ei ole mitään kokemusta asiasta, voisivat olla kirjoittamatta menelääkäriinohjetta.
        Miten niin vaikeaa tulita kokeiden arvoja. Ei ole, kun niissä on mainittu viitearvot. Minulle ainakin ihan simppeliä enkä ole sen viisaampi kuin te muutkaan.

        Ei maallikko ole täydellinen viitearvojen tulkitsija ja jos ihminen on huolissaan
        viitearvojen ulkopuolella olevista arvoista, silloin lääkäriltä saa oikeaa tietoa.


    • Anonyymi

      Hb taso ja verenpaine. Periaatteessa yksikertainen riippuvuus.
      Korkea Hb > veren suurempi viskositetti > vaatii enemmän pumppaustehoa > korkeampi verenpaine.
      Ainakin vaimoni kohdalla selkeä riippuvuus.
      169 > 180/120 > aivohalvaus ja maksan laskimon tukos.
      Ennen todellisen, meidän oloissamme todella harvinaisen syövän, 2 - 3 diagnosia / vuosi toteamista 4 aivohalvausta. Verrokkimateriaali Euroopasta. Syöpälääkitys.
      Elinikäennuste 3 - 12 vuotta.

    • Anonyymi

      En olisi yhtään varma.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      392
      1545
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1288
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      116
      1230
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      165
      1155
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      997
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      906
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      826
    8. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      91
      814
    9. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      810
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      170
      709
    Aihe