Kuinka pärjäilette hissittömässä kerrostalossa tässä iässä?

Anonyymi-ap

Jollakin se voi olla vaikeaa jos jaloissa on vikaa. Kukaan ei nykyään halua ostaa asuntoa jos talossa ei ole hissiä. Pitääkö asunto antaa pois lähes ilmaiseksi vai laittaa vuokralle ja muuttaa itse helpompiin oloihin? Jos ei ole mitään kokemusta vuokralle annosta niin siinäkin on riskinsä ja harminsa.
Kertokaa miten olette onnistuneet.

31

550

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Itse asuisin tuossa tilanteessa kotonani niin kauan kun pystyn. Sitten kun tulee vaikeuksia kiipeämisessä yläkerroksiin kauppakassien kanssa niin voi tilata kaupungin/kunnan ateriapalvelun kotiin. Ja jos selviäminen senkin jälkeen tuottaa vaikeuksia niin monella paikkakunnalla on edullisia palveluasumispaikkoja tarjolla joissa elämä ei paljon eroa kotona-asumisesta.
      Ei ole paljon järkeä ruveta yli kasikymppisenä väkisin myymään omistamaansa vanhaa asuntoakaan pilkkahintaan ja ostaa uutta soveltuvampaa tilalle. Asuntokauppa on tänäpäivänä hyvin nihkeätä. Vanhan omistusasuntosi vastikkeet joudut maksamaan joka tapauksessa niin kauan kun asunto on nimissäsi. Hyvässä lykyssä tulee siihen vielä putkiremontin kustannukset päälle. Palveluasumisen aikana on hyvää aikaa hoppuilematta myyskennellä omaa asuntoaan kaikessa rauhassa. Toivottavasti siinä vaiheessa nopeasti ja edullisesti. Ihmisen elinaikakin on rajallinen.

• Anonyymi

Voi kun löytäisi näitä:
        "monella paikkakunnalla on edullisia palveluasumispaikkoja".

• Anonyymi

Alasmenon kontrollia.
      1962 valmistunut talo. Autotallikerros + 3 asuinkerrosta. Asuntoomme 46 askelmaa.
      Ylöspäin normaalisti askeltaen tai 2 askelmaa kerrallaan hyvin tai harjoituksen vuoksi.
      Alaspäin vasen käsi kaiteen tuntumassa. Joskus, onnekseni jo vuosia sitten, petti vasen nivelrikkoinen lonkkani muutaman kerran ilman ennakkovaroitusta. Siis kerralla jalka alta pois.
      Tässä asumiemme 20:n voden aikana tuota ei ole tapahtunut kertaakaan mutta varon edelleenkin. Varsinkin kantaessani jotain raskaampaa alas on meno hankalaa jos molemmat kädet ovat kiinni kannettavassa taakassa.

Ainoa hankaluus ylöspäin menemisessä on nettikaupan tislelaatikon kantaminen. Painoa on vain 22kg - 24kg mutta laatikot ovat kuution muotoisia, sileästä pahvista valmistettuja, hoin 40cm kanttiinsa olevia joista ei saa otetta. Tasaisella vielä menee takakenossa koska painopiste on melko kaukana edessä mutta rappujen nousu on tuskaa. Normaalistikin raput noustaan lievässä etukenossa. Lodjun takaa ei näe eteensä eikä takakenosento onnistu rapuissa. Tarttee nousta sivuttain askelma kerrallaan. Onnekseni 12 putelin annos riittää pitkäksi ajaksi.
      Ei ole helppoa hauraan vanhuksen alkoholisoituminen.

• Anonyymi

12 putelia riittää hädintuskin 2 viikoksi. Mutta jos ne on tavallisia viinipulloja plus laatikon paino niin eiköhän kokonaispainoksi tule korkeintaan 15 - 16 kg. Mutta jos on hauras vanhus niin onhan siinäkin kantamista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

12 putelia riittää hädintuskin 2 viikoksi. Mutta jos ne on tavallisia viinipulloja plus laatikon paino niin eiköhän kokonaispainoksi tule korkeintaan 15 - 16 kg. Mutta jos on hauras vanhus niin onhan siinäkin kantamista.

Viinit eivät ole tisleitä!!!!!

3kpl litran pulloa Stroh rommia 80%. 3kpl litran pulloa viskiä. 3 kpl 0,7 litran pulloa brandyä 36% ja 3 kpl 0,7 litran pulloa Kannabis Absinttia 70%.
        Montako kaksiviikkoista vetäisisit putkeen?

Kuljetusyhtiö laskutti minua 24 kilon mukaan.
        Rommit ovat raskaimmissa pulloissa. Ilman niitä ja muitakaan litraisia on kokonaispaino ollut 22kg. Pienemmät putelit ovat jostakin syystä kevyempiä! Alkon määrän muutoksella ei ole merkitystä.
        Ota huomioon myös taara! Saksasta Suomeen ja lähimpään matkahuoltoon on useampi käsittely joten lodju on rakenteeltaan tanakka.

Hauras vanhus on nyt 160kg:n maastavetokunnossa. Normitangon hack kyykky 150kg. Jos sinulla ei ole tuntumaa niin mene kokeilemaan!
        Haluaisin nähdä sinut nousemassa rappuja vastaavan kokoisen ja laatuisen, etupainoisen taakan kanssa.
        Painolla ei vielä noissa lukemissa ole merkitystä mutta käsiteltävyydellä on.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Viinit eivät ole tisleitä!!!!!

3kpl litran pulloa Stroh rommia 80%. 3kpl litran pulloa viskiä. 3 kpl 0,7 litran pulloa brandyä 36% ja 3 kpl 0,7 litran pulloa Kannabis Absinttia 70%.
        Montako kaksiviikkoista vetäisisit putkeen?

Kuljetusyhtiö laskutti minua 24 kilon mukaan.
        Rommit ovat raskaimmissa pulloissa. Ilman niitä ja muitakaan litraisia on kokonaispaino ollut 22kg. Pienemmät putelit ovat jostakin syystä kevyempiä! Alkon määrän muutoksella ei ole merkitystä.
        Ota huomioon myös taara! Saksasta Suomeen ja lähimpään matkahuoltoon on useampi käsittely joten lodju on rakenteeltaan tanakka.

Hauras vanhus on nyt 160kg:n maastavetokunnossa. Normitangon hack kyykky 150kg. Jos sinulla ei ole tuntumaa niin mene kokeilemaan!
        Haluaisin nähdä sinut nousemassa rappuja vastaavan kokoisen ja laatuisen, etupainoisen taakan kanssa.
        Painolla ei vielä noissa lukemissa ole merkitystä mutta käsiteltävyydellä on.

Minulle kuljetusfirma tuo viinat eteiseen asti. Varmaankin kantaisivat ihan baarikaappiinkin jos haluaisi. Vaihda parempaan palveluun äläkä narise kuin vanha akka!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minulla on yksi ystävä joka menee takaperin raput alas kuulemma ei silloin ota niin kipeää lonkkiin

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minulle kuljetusfirma tuo viinat eteiseen asti. Varmaankin kantaisivat ihan baarikaappiinkin jos haluaisi. Vaihda parempaan palveluun äläkä narise kuin vanha akka!

Olen käyttänyt kahta eri kuljetusyhtiötä.
        Omakotiasujille toimittavat ulko-ovelle mutta kerrostaloasukille lähimopään matkahuoltoon tai postiin. Viisasta kyllä, etteivät jätä laatikkoa lerrostalon lukitun ulko-oven eteen.
        Kerro ihmeessä mikä tuollainen täyden palvelun kuski on!!!!!!!
        Ulko-ovelle yrittämään yhteyttä ovipuhelimella. Jos asukas ei satu olemaan kotona niin tietenkin kuski jää päivysten odottelemaan!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eikö pysy ajatukset enää kasassa ... ?
        Aloittaja ei kysellyt viinoista.

• Anonyymi

Tiedän yhden edesmenneen vanhan papan joka oli asunut vuosikymmeniä kolmannessa kerroksessa omassa asunnossaan.
      Sitten kun ei enää kyennyt menemään portaita alas / ylös niin sai olla viimeiset kolme vuotta elämästään sisällä . Apua ei saanut yhteiskunnalta liioin .että olisi saanut olla edes kauniina kesäpäivänä joskus ulkona.

• Anonyymi

Eikös papalla ollut omaisia, jotka olisivat pappaa vieneet ulos? Olisko yhteiskunnan pitänyt rakentaa hissi vai mitä? Ei yhteiskuntakasn voi kantaa vanhusta portaissa. Miksei hän muuttanut hissilliseen taloon, jossa pyörätuolilla pääsee ulos?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eikös papalla ollut omaisia, jotka olisivat pappaa vieneet ulos? Olisko yhteiskunnan pitänyt rakentaa hissi vai mitä? Ei yhteiskuntakasn voi kantaa vanhusta portaissa. Miksei hän muuttanut hissilliseen taloon, jossa pyörätuolilla pääsee ulos?

Entä jos vaihtaisit alakerran asukkaan kanssa kämppää?
        Kysy isännöitsijältä onko hänellä tiedossa joku alakerran asunto.
        Pitäis ainakin ystävällisesti yrittää autaa!

Ota joku reportteri ja pyydä häntä haastattelemaan sinua.
        On takuulla muitakin samassa tilanteessa olevia.

Tehkää äkämölö asiasta!
        Kyllä kunnan/kaupungin sosiaaliviranomaisten auttaa asiassa!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tehkää äkämölö asiasta!

Luuletko että omistusasuntoja noin vaan vaihdellaan. Asut kai itse jossain kaupungin vuokraslummissa jossa joku "isännöitsijä" muuten vaan vaihtaa asukkaita asunnosta toiseen??

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Luuletko että omistusasuntoja noin vaan vaihdellaan. Asut kai itse jossain kaupungin vuokraslummissa jossa joku "isännöitsijä" muuten vaan vaihtaa asukkaita asunnosta toiseen??

Halveksivaan sävyyn kirjoitat vuokraslummista joten rasistinen olet.
        Eivätkö ikävuodet ole opettaneet sinulle mitään, vihallasi kidutat itseäsi
        enemmän kuin muita, paljosta olet jäänyt paitsi, mutta itse olet
        ilkeytesi valinnut.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei niitä vaihdella, se on oma keksintösi, vaan myydään ja ostetaan.Oletpa aggressiivinen ja vainoharhainen, mene hoitoon!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"kaupungin vuokraslummissa"
        Ihmisarvoa alentavaa kieltä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tehkää äkämölö asiasta!

""Entä jos vaihtaisit alakerran asukkaan kanssa kämppää?""
        Luuletko, että joku haluaisi vaihtaa ?
        Hankkia ongelman itselleen ?

• Anonyymi

Ajattelisin niin, että nuoremmat polvet voisivat ostaa toisen tai kolmannen
      kerroksen asunnon, jos hinta on kohdillaan. Heille se tuskin tulisi olemaan
      viimeinen asunto, mutta ensiasunnoksi hyvä ostos.

Asunnot, joissa ei ole hissiä tai parveketta ovat hiukan edullisempia,
      koska niistä ei saa ihan niin paljon kuin jos olisi hissi tai parveke.
      Vuokra-asuntoihin pätee sama.

Hyvä myyjä kyllä saa asunnon kaupaksi. Hyviä asunnonvälittäjiä on harvassa,
      jotka haluavat nähdä vähän vaivaakin, eikä vaan odotella ostajaa.

60-70-luvulla rakennettiin paljon 3-kerroksisia lähiötaloja.
      Niissä on putkiremontit ja niiden kalleus tulleet ajankohtaisiksi jo aiemmin
      ja nyt hissittömyys.

• Anonyymi

Meillä ratkaisi työvoiman ( lasten ) kaikkoaminen ja kerrostaloasunnon sijainti keskustassa.
        Kaksi markettia 300.n säteellä.
        Kepakkoloita ja kuppiloita lähempänäkin.
        R-kioski 100m.
        Paikallisliikenteen bussupysäkki 100m.
        Taksiasema ja bussiliikenteen solmukohta 300m.
        Apteekki 350m.
        Kuntosali 500m.
        Ylin kerros, kulmahuoneusto. Miinuksena parvekkeen suunta, itään.
        Kuntoportaat 46 askelmaa. Kotiutuessa kyykky- tai maastavetotreenin jälkeen 8-kymppiselle vanhukselle tekee hyvän loppusilauksen rappujen nousu 2 askelmaa kerrallaan. Jalka 2 askelmaa ylemmälle rapulle tossun kärki ylemmän rapun etusivuun kiinni. Painopisteen siirto sille ylemmälle jalalle ja nousu ilman alemman jalan ponnistusta. Jne. ylös saakka.
        Tekis varmaa hyvää jolle kulle muullekin.

• Anonyymi

Ostimme omakotitalomme 10 vuotta vanhana rakennuksena 90-luvun alussa. Jalat on välillä reistanneet, mutta nyt on taas hyvä kunto. 20 vuoden kuluttua olemme 8-kymppisiä ja talomme on todella toimiva ikäihmiselle. Eipä tuota nuorena osannut arvostaa kuinka hyvä on, kun kaikki tilat on samassa tasossa. Pyörätuoliluiskankin rakentaminen takaovelle tulee olemaan helppoa. Nyt täytyy vaan käydä kuntoportaissa juoksemassa, kun talossa ei rappuja ole. Hissittömässä talossa asuvat saa treenin joka päivä ja vähällä vaivalla.

• Anonyymi

Tottakai voi vaihtaa, kun sopii ehdoista.

Vaihtaminen on ihan yleistä täälläpäin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tottakai voi vaihtaa, kun sopii ehdoista.

Vaihtaminen on ihan yleistä täälläpäin.

Kuka olisi niin höhlä, että vaihtaisi huonompaan ? Eli hissittömään
        kolmanteen kerroksen asuntoon omistusasuntonsa ?

• Anonyymi

Otan sen kuntoiluna vaikka vai rappunen kerrallan.

• Asun puolet vuodesta kerrostalossa.
      Ostin asunnon miehen eläessä kun on alin kerros, maan tasalla, pääsi pyörätuolilla sisään. Talossa ei ole hissiä.
      Vähän liian iso on minun tarpeisiini, asunnot eivät mene kaupaksi joten asun itse siinä.
      Eihän vastikkeen hinnalla saisi edes vuokrattua yksiötä.
      Jalat on kipeät, kyllä pääsisisin vielä rappuset mutta tiukkaa tekisi.

• Anonyymi

Niin ne jalat.
        Itelläni on paljon häikkää, ei meinaa jaksaa kävellä mitään.

Mitä kummaa tekisi, että saisi nuo kampurat kuntoon. Ei huvita vielä ajatus rollaattorista.
        Aion tilata ajan fysioterapeutille ja pyytää harjoitusohjelmia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin ne jalat.

Mitä kummaa tekisi, että saisi nuo kampurat kuntoon. Ei huvita vielä ajatus rollaattorista.

Viimeisessä lauseessasi on asiaa.
        Käyttämäni salin yläkerrassa on fyssarin toimipiste ja hän käyttää salin monipuolisia mahdollisuuksia eri tyypin kuntouttamisissaan.
        Asiakkaita liikuntarajoitteisista näkövamaisiin.
        Ainakin tämä alan pitkäaikainen yrittäjänainen vaikuttaa ammattitaitoiselle.
        Aloittaa kartoituksella, ravintofysiologialla ja alkutilannetestauksella.
        Ohjelman suunnittelu ja toteutuksen ohjaus.

Jaksamattomuus saattaa johtua myös aortan läpän vuodosta kuten minulla.
        Lihakset eivät hapetu vaan hapottuvat.
        Omani selvisi kartiologin ultrauksessa muun tutkimusen yhteydessä.
        Uusintatähyily kahden viikon kuluttua.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin ne jalat.

Muutama vuosi sitten rupesin harjoituttamaan jalkoja itse
        keksimälläni "ohjelmalla".
        Eihän lihakset tarvitse kuin käyttöä, että ne voimistuvat.

- Sängyssä makuulla jalan nosto kohti polvea 10 x.
        Molemmilla jaloilla en jaksa yht'aikaa, joten nostan jalkoja vuoronperään
        10 kertaa. Alussa en jaksanut kuin viisi kertaa.
        Tätä teen aamupäivällä ja iltapäivällä. Se vahvistaa reisilihaksia ja lonkan lihaksia
        ja myös vatsalihaksia ja antaa voimaa jaloille.

- Varpailleennousua (tuolin selästä tukea ottaen) 10-12 kertaa aamuin illoin.
        Usko tai älä se vahvistaa jalkojen lihaksia ja tekee hyvää jalkojen verenkierrolle.

- Tuolista ylös nousua käsin auttamatta niin monta kertaa kuin jaksaa.
        Aamuin illoin tai parin tunnin välein päivän mittaan.
        Antaa hyvin voimaa jaloille.

Parissa viikossa tuli lisää voimaa jalkoihin.
        Teen edelleen nämä liikkeet joka päivä 2-3 kertaa.

Reipas kävely tekee hyvää vaikka 10 minuutin lenkki joka päivä,
        jos jaksaa.

Lihakset eivät vahvistu kuin itse tekemällä jotain säännöllisesti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tätä teen aamupäivällä ja iltapäivällä. Se vahvistaa reisilihaksia ja lonkan lihaksia

Usko tai älä se vahvistaa jalkojen lihaksia ja tekee hyvää jalkojen verenkierrolle.

jos jaksaa.

Jos on pelivaraa niin lihaskuntoa kannattaa hankkia myös sen vuoksi, että on jotain mistä luopuu kun se väistämättä alkaa heikkenemään.
        Olen itse ollut tuossa heikkenemisputkessa kymmenisen vuotta. Kauemmas taaksepäin ei kannata muistellakaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

jos jaksaa.

Tekstistäsi käy ilmi mutta olisit voinut painottaa, että säännöllisyys ja toistuvuus ovat tärkeitä eikä pikavoittoja ole!

• Anonyymi

1½ krs rivitalossa ,vielä pärjään rappusissa :)

Gubbe 74

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olit niin lähellä

Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa
      Ikävä
      119
      5234
    2. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      49
      2913
    3. Kun me näemme taas

Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen
      Ikävä
      33
      2812
    4. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      31
      2601
    5. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      23
      1979
    6. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      11
      1777
    7. Oletko mielikuvasi kaivatusta muuttunut

Lähiaikoina? Jos, mihin suuntaan? Miten ja miksi?
      Ikävä
      118
      1657
    8. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      23
      1455
    9. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      10
      1428
    10. Hukkuu hukkuu

Mitä houdiineja nämä kun ajaa veteen
      Laitila
      97
      1407
    Aihe