Mitä mieltä olette, kun maitolitran hinta kaupassa on noussut, mutt tuottajalle maksettava laskenut?

Anonyymi-ap

Siis lehmän pitäjän saama korvaus maitolitrasta (tuottajahinta) on laskenut! Lehmä tarvitsee ihan saman hoidon kuin ennenkin, sekä ravinnollisesti kuin hoidollisestikin.
Maidosta kuitenkin meijeri ottaa, kerman ja myy maitoa; rasvaton-, kevyt-, sekä kokomaitona täyshintaisena tuotteena. Kerma on jäänyt meijerille, josta valmistetaan erilaisia muita tuotteita; kuohukermaa, ruokakermaa ja kahvikermaa ja kaikkia myös laktoosittomina, joista peritään asiaan kuuluva korkeampihinta!

Kermasta; voita, sekä smetanaa, kermasta ja maidosta valmistetaan myös kermaviiliä, kermajuustoja sekä muita juustoja kuten sinihomejuustoa ja sulatejuustoja!
Tietenkin niiden valmistus vie aikaa ja maksaa; mutt käytännössä kerma meijerille; on ilmainen raaka-aine joka erotetaan maidosta! Eikä se maito ole mikään jäte; se myydään kuluttajalle. Nyt sen hintaa on vielä nostettu; ja samaan aikaan tuottajalle maksettavaa korvausta alennettu!

Siis meijerit tai kauppias, tai molemmat yhdessä kummaavat "kermaa" jopista!
Maksumiehinä toimii niin tuottaja kuin kuluttajakin!
Pikkuhiljaa; maksamme joidenkin karttuvaa varallisuutta, aina vaan enemmän ja enemmän. Kuluttajan kannalta olisi hyvä, jos pystyttäisiin ostamaan ns. raakamaitoa, tosin siinä on aina riskinsä; koska se ei ole pastöroitua maitoa!

Jonkinmoinen "tuurinkyläkauppias" systeemi pitäisi saada luotua; nyt meijerit, tukkuliikkeet sekä kauppiaat päättävät vapaasti mitä kuluttajan on maksettava maitotuotteistaan!

Lehmä on monipuolinen eläin ja erittäin hyödyllinen ihmisille; siitä saadaan maitoa, lihaa ja munuaiset, maksa, sydän syötäväksi, jopa keuhkot ja suolet
kelpaa eläinten ruuaksi ja suolet pestyinä kelpaa makkaran nahaksi!

Nahka kelpaa vaikka jalkineiden tekoon, tai esiliinoiksi, liiveiksi, niin meille kuin eräille ammatinharjoittajille työvaatteeksi suojaamaan. Lehmän ravintona on pääasiassa heinäkasvit, jonkin verran myös viljaa ja kelpaa sille ylimääräiset omenatkin pilkottuna, Jäte mitä lehmä tuottaa on lanta; joka on luonnollista,
lannoitetta, pelloille ja kasvimaille! Eikä tehtaassa keinotekoisesti sekotettua apulantaa! Aito on aina parempaa mitä keinotekoinen!

Eiköhän tässä ollut tämän aamupäivän jorinat, mun osaltani.
Hartiat ja ranne niin arat puun sahaamisesta moottorisahalla, ja pikkeiden tekemisestä ja klapeiksi hakkaamisesta, näin äkkituimaan. Pitkästä aikaa taisin innostua yrittämään liikaa, mutt kyllä se tästä! Mä en koske kirveeseen tänään, enkä muuten kuokkaankaan. Teen safkat tänään, ja ulkoilen lähinnä pihalla Mimmin ja Pojun kanssa, pidän kunnon lepopäivän!
trollikka

33

483

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Toivoisin, että hintojen korotukset menisivät tuottajille. Maito tosin on tuote, jota en itse käytä ja muutenkin maitotuotteita kuluu todella vähän. Mä tilaisin mielelläni tuotteita suoraan tiloilta ja maksaisin tuottajille ilman välikäsiä, mutta tuollaisia palveluita on kovin vähän eivätkä ne olemassaolevat ole kovinkaan helppokäyttöisiä. Voisin ihan hyvin ostaa likipitäen kaikki raakaaineet suoraan tiloilta ja käydä marketista vain jalosteita ja ulkolaisia tuontituotteita.

      • Anonyymi

        Ja siis mä en syö naudanlihaa ja nuo nahkavaatteetkin ovat vähän hiinäjahiinä. Siis on mulla nahkaisia kenkiä ja pari nahkatakkiakin, mutta kun ei ne hyvin pidettyinä mihinkään kulu, enkä siis uusia tarvitse. Että sinällään lehmä on mulle tuotantoelikkona aikalailla turhake.


    • No mä oon niin maidon tuottajista, kuten muistakin pien ja makroyrittäjistä huolissani. Verot, eläkemaksut js tietenkin lainojen korot tapissaan. Sitten isot kaupat ja kauppaketjut vaan tekee tulosta.

      Mä voin maksaa vaikka maitolitrasta 1 euron enemmän, kunhan se menis lyhentämättömänä tuottajalle.

      Toivottavasti hallitus tekee oikeasti yrittäjämyönteisiä toimia hallituskaudellaan ja seuraavakin sitoutuisi niihin.

      Lisäksi kun saisi jonkun s-ryhmän vaikka lamseeraamaan jonkun tuoteryhmän "tukipaketiksi" tuottajille. Vaikka siten, että näistä tuotteista s-bonukset tuottajille tms? Mä ostaisin ainakin... ei mun talous siihen kaatuis.

    • Anonyymi

      Eihän se noin esitettynä hyvältä kuulosta, mut jos lehmätilallisella on varaa ajella paremmilla kulkupeleillä kuin ihmiset muuten normaalisti niin ei nekään silloin nälkää ainakaan näe? Palkanmaksaja päättää, mikä on kohtuullista ja mikä vähemmän reilua. Maanviljelijät ovat minusta hyvin toimeen tulevia ihmisiä? Vaatia saa vaikka kuun taivaalta, mut se on toinen juttu kuka kykenee vaatimuksiin vastaamaan kyllä?

      • Anonyymi

        Ja miten monta pienmaatilallista sinä tunnet ja tiedät heidän todellisen talouellisen tilanteen.
        Pitää tosin paikkaansa ett esim. Bjön Walhroosilla taitaa mennä lujaa! 700 milj taskurahaa ja elelee nykyään Ruotsissa ilmeisesti koko perhe. Ruotsilla kun ei ole ns. perintöveroa; kuten Suomessa. Toisin sanoen perilliset eivät maksa latiakaan ns.perintöveroa -> fiksu veto!

        Walhroos kunnosti kartanon loistoonsa, eikä yksistään omilla rahoillaan. Sai tukirahoja myös; esim. Euroopan Unionilta huomattavasti historiaallisen rakennuksen säilyttämiseksi ja kunnostamiseen. Kartanon omista nykyään Nallen poika, joten siitäkään ei valtiolle ropoja ropise-> hyvissä ajoissa tehty omaisuuden siirto ja Ruotsin kansalaisuus, jotkut osaa!

        Tarkoitus ei ollut puhua suurtilallisista, joilla useammilla on millä mällätä.
        Niitä on myös pientilallisia, traktorit, leikkuupuimurit, oma talo, suhteellisen hyvä/tilava auto, millä pystyy kuljettamaan suuremmankin määrän tavaraa kerrallaan. Viljellyt pellot ja navetassa elukoita... Hyvältä näyttää ulospäin -> totuus kuitenkin saattaa olla toisenlainen.

        Konkurssin partaalla monikin tila... ja niitä konkursseja on tullut jo!
        Jos maatila menee konkurssiin; on ihan samalla tavalla ostajan markkinat, kuten pienemmässäkin asunnossa! Ostajia on vähän ja maksavat niin vähän kuin mahdollista!
        Saattaa käydä niin ett maatila meni, mutt henkilökohtaista velkaa jäi vielä tähteeksikin.

        Noista suurista tukkuliikkeistä olisi päästävä eroon, koska ketjuuntuneet kauppiaat tilaavat tuotteet juuri niiden varastoista ja tavarat saattaa tehdä suuriakin turistimatkoja, reissaten
        muutaman kilometrin päästä kauppiaasta -> keskusvarastoon ja mutkan tai kahden päästä, takaisin lähes sinne mistä reissuun lähti! Totta hiivatissa näistä " turistimatkoista" hintaa kertyy! Mutt ei hätää, kyllä "kuluttaja" maksaa ja päälle vielä vaivanpalkkaa hanginnasta!

        Järkevintä olisi ett kauppias saisi itse hommata tavarat sieltä mistä halvimmalla sen saa, eikä keskusvarasto säätelisi hintoja! Samalla se ei vois myöskään pakko myydä kauppiaalle tuotteita. Kuten nyt jotain tarjoustuotetta, joka lopulta jää kauppiaan tappioksi ja sen tappion maksaa asiakas jonkin muun tuotteen hinnassa!

        Jaahas, kello soi; kukkakaaligratiinin pitäisi olla valmiin, hetken jäähdys ja porukka syömään! Perunia, juustokastiketta, kukkakaaligratiinia, höyrytettyjä nakkeja(kattilassa kannen alla)
        keitettyjä kananmunia! Mä eikä Mimmi nakkeja syödä, Poju saa Mimmiltä lautaselta nakin.
        Mimmille ja mulle on kuitenkin kananmunaa, on niitä muutama ylimääräinenkin!
        Palaan astialle,,, Kun Mimmi on mennyt yöunilleen joskus kello 21 jälkeen.
        Illanjatkoja!
        trollikka


    • Inflaatio. Kaupan koriin siirtyvän pakatun maitotuotteen ja mansikin välillä on aika monta toimijaa. Energian hinta kuljetuksiin ja prosesseihin on noussut, ihmisten palkat ovat nousseet, pakkausten hinnat ovat nousseet.

      Ei kerma tai mikään muukaan ole ilmaista. Ammu lypsää raaka-ainetta, joka kannattaa hyödyntää kokonaan, mutta juuri kukaan kuluttaja ei halua maitoa sellaisenaan vaan jonkin osan siitä jalostettuna hänen mieltymyksiään vastaavaksi. Huvittavia sinänsä ovat ravitsemussuosittelijoiden kehotukset käyttää vähärasvaisia maitotuotteita, koska jos joku hlö A käyttää entistä vähärasvaisempaa, niin vastaavasti hlö B käyttää entistä enemmän rasvaa sisältäviä maitotuotteita. Tämän nollasummapelin master mind kuitenkin on Mansikki, joka päättää paljonko maitorasvaa kansa käyttää ja tekee tuon sillä ohjeistuksella mitä vuosikymmenien tai -satojen karjanjalostus on säätänyt.

      Runsaat sata vuotta sitten vironomaisten testillä haukuttiin ala-arvoiseksi maito, joka ei sisältänyt tarpeeksi rasvaa. Ehkä jossain tapauksessa olisi voinut epäillä jopa, että isäntä olisi kaatanut saavista vettä sekaan.

      Tuskin mikään muu liiketoiminta Suomessa on niin kovasti osuuskuntien käsissä kuin maitotuotteet. Maidon jalostus hyvin tyypillisesti alkoi isäntien perustamissa osuusmeijereissä. Suuruuden ekonomia on lakkauttanut monet ja monet muut ovat sulautuneet Valio-nimiseen osuuskuntaan tai muuhun isompaan toimijaan. Jos pieni mainos sallittu, niin tällaisiakin yhä on:

      https://maitomaa.fi/
      https://www.maitokolmio.fi/
      https://satamaito.fi/
      https://www.porlammin.fi/

      Ja saahan sitä jokainen yrittää, jos pystyisi samaan taloudellisemmin tai muuten vaan parempaan.

    • Katsoin tuosta hintoja:
      https://statdb.luke.fi/PxWeb/pxweb/fi/LUKE/LUKE__02%20Maatalous__06%20Talous__02%20Maataloustuotteiden%20tuottajahinnat/01_Tuottajahinnat_Maito_kk.px/table/tableViewLayout2/

      Maidon tuottajahinta on ollut laskussa tämän vuoden, mutta niinhän myös energian hintapiikki on ohi. Koronaa edeltävästä ajasta taas viime vuoden vaihteeseen hinta oli noussut jopa melkein 40%. Kuluttaja voi pitää kaupalle jäävää osuutta (ja sitä kautta mahdollisesti huonoihin investointeihin siirtyvää osuutta) ostamalla juuri sitä mitä haluaa sieltä mistä sen halvimmalla saa. Huvikseen maksettu ylihinta ei mitenkään valua alemmille portaille, vaan pelkästään houkuttelee kauppiasta tekemään tyhmyyksiä. (Osuus)meijerin oman, kaupan oman merkkiä kalliimman, merkin ostamisesta osa sitten voi valua tuottajalle saakka. Tuolla tavalla voi halutessaan hyväntekeväisyyttä harrastaa.

    • Anonyymi

      Tuottajan pitäisi saada parempi hinta. Kaupat ovat hyvin röyhkeitä, nostaessaan hintoja vaikka minkä tekosyyn varjolla.

    • Anonyymi

      Erotuksen saa tukiaisina takaisin eli esim maatilallinen saa 1 sentti litralta ja kauppa myy 1 euron litra niin maatilallinen saa 99 senttiä tukiaisina plus muut tukiaiset päälle ja kaikki menot poistoon saata.a kuinka paljon maatilallinen tarvii rahaa eikö mikään riitä tietysti täytyy esittää ettei saa mitään rahaa tulee mut ei menoja lainkaan kaikki poistoon ja tukiaisina mikkää ei maksa mittää yhteiskunta maksaa kaiken

      • Anonyymi

        Maatilat on yrityksiä


      • Anonyymi

        Kummallista, miten noin kannattavasta systeemistä huolimatta, tilojen määrä vähenee joka vuosi. Mahtaisiko olla, että oletkin väärässä.


    • Ikävältä ja väärältähän tuo kuulostaa eikä yhtään oikeudenmukaiselta. Toivottavasti on ollut mukava päivä teillä kaikilla ja oot saanut levättyä vaikka luulenkin(saatan myös olla väärässä) että sä olet sen tyyppinen ihminen ettet viihdy lepäilemässä laakereillasi ja lepopäivä sun tapauksessa tarkoittaa vain hieman kevyempää touhuilua ja ahkerointia. 😊. Anna pojulle kunnon rapsutukset mun puolestani.🙂.

      • Anonyymi

        uin


      • Anonyymi

        Tämä perhanan kone ei anna mun kirjoittaa viestejä, Harmiksellekin piti kirjoittaa kahteen kertaan. Lopulta sain viestin lähetettyä! Mä olen kyllä viettänyt lähes joutopäivän, tai siis leikkinyt Mimmin kanssa ja välillä istunut rappusilla, kun Mimmi kaahaili kolmipyöräisellään pihaa päästä päähän edestakaisin. Neiti on nukkumassa jo, oli rättiväsynyt. Naaman, käsienpesun, pyllypyyki ja jalat... just ja just hampaiden pesu joten kuten! Hyvä ettei nukahtanut jo ennen sänkyyn pääsyä. Yöpaita päälle ja neiti pussilakanan alle.
        Kun mä valitsin lastenlaulua hänelle ja kysyin ett käykö... Mimmi tuhisi jo sileässä unesa.

        Nyt jäi iltalaulu ja satu, häneltä kokonaan kuulematta! Poju jäi nukkumaan lattialle, vartioon!
        trollikka


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tämä perhanan kone ei anna mun kirjoittaa viestejä, Harmiksellekin piti kirjoittaa kahteen kertaan. Lopulta sain viestin lähetettyä! Mä olen kyllä viettänyt lähes joutopäivän, tai siis leikkinyt Mimmin kanssa ja välillä istunut rappusilla, kun Mimmi kaahaili kolmipyöräisellään pihaa päästä päähän edestakaisin. Neiti on nukkumassa jo, oli rättiväsynyt. Naaman, käsienpesun, pyllypyyki ja jalat... just ja just hampaiden pesu joten kuten! Hyvä ettei nukahtanut jo ennen sänkyyn pääsyä. Yöpaita päälle ja neiti pussilakanan alle.
        Kun mä valitsin lastenlaulua hänelle ja kysyin ett käykö... Mimmi tuhisi jo sileässä unesa.

        Nyt jäi iltalaulu ja satu, häneltä kokonaan kuulematta! Poju jäi nukkumaan lattialle, vartioon!
        trollikka

        Juu todella ärsyttävää on ja on mulle kanssa ruvennut enemmän ja enemmän tekeen samaa ja välimuistin tyhjennys ei auta kuin hetken ja taas herjataan botiksi. Mä teen sillain et jos se ei lähetä viestiä kopioin sen ja käyn pois siitä ketjusta ja tuun takas ja liimaan sen kopioidun tekstin niin ei tarvi kirjottaa uudestaan. Se yleensä auttaa ja viesti lähtee joskus voi joutua käymään kahdesti pois ketjusta.🙂.

        No hyvä että oot osannu rentoutua ja levätä. Ite tiedän joitain ihmisiä kelle sellainen joutenolo tuntuu todella hankalalta ja he ei oo onnellisia jos eivät saa touhuta jatkuvasti jotain ja jos joutuvat vamman tai sairauden vuoksi lepäämään se on vähän kuin kidutusta heille. Pikku raukalla oli siis sitten rankka päivä mutta on se varmaan hauskakin ollut kun on itsensä niin väsyksiin touhunnu. No nyt saa levätä uskollisen ystävän vahtiessa.😊.


    • Anonyymi

      Jos haluat maksaa maidosta enemmän ei muuta kuni tuommoiseen johonkin facebiik ryhmään mukaan:

      https://y-lehti.fi/reko-lahiruokarenkaista-voi-ostaa-maatilojen-omia-tuotteita/

      Yksi kaverini stadissa käy jostain tuommoisesta hakemassa peruselintarvikkeita. Vähän jäykkä systeemi se kuulemma on kun pitää ensin siellä face ryhmässä "tilata" ja tuottajat sitten jonnekin torille ennakkotilatut asiat toimittaa. Siinä on kuulemma joku lainsäädännöllinen juttu että tuottaja ei voin ottaa vaikkapa tuhatta kananmunaa kyytiin ja sitten tulla myymään sinne torille, vaan pitää olla ennakkotilaus ja se on sitten vain ikäänkuin toimitustapahtuma. Toimii se kuitenkin jotenkin, jauhoja, vihanneksia, jauhelihaa ja jotain semmoisia se kaveri on sieltä ostellut.

      -harmiseikirj-

      • Anonyymi

        Kiitti vinkistä, mä taidan panna systerin asialle. Hänellä kun on paljon enemmän ostettavaa mitä mulla. Mä havittelen lähinnä vuohenmaitoa ja ternimaitoa niin ja tuoretta kalaa.

        Tosin sitä kalaa vain koe mielessä; miten tuoretta se on. Nahkiaisia mä en kyllä syö, vaikka ne söisi munt! Ne näet ovat oikeesti raadon syöjiä, niin mun Pappa joskus 30 vuotta sitten mulle kertoi, kun nahkiaisista puhuttiin.
        Joku raumaalainen rakennusmies oli tuonut ison kasan nahkiaisia pappalleni, hän syötti ne kaikki kissoille! RemonttiReiska kun majaili pappan puutarhassa teltassa; kesäaikaan ja käytti ulkohuusia. Toi sitten kerran niitä nahkiaisia, tulisaisiksi, tuskin mies sai koskaan tietää mihin ne nahkiaiset päätyivät... kissoille!
        trollikka


      • Janakkalassakin on rekoryhmä ja kuulunkin siihen mutta ei oo tullu ton jäykkyyden vuoksi vielä testattua mutta hyvin kehityskelpoinen ideahan se on.🙂.


    • Anonyymi

      Lehmille lisää liksaa!

      Ja voikohan sitä kaikesta poistettua laktoosia myydä jotenkin erikseen?

      -keinovaginamies-

    • Niin.. Harrastuksesta pitää aina maksaa.., mutta onhan tuollainen tuotantoeläinten pitäminen niin raskasta 24/7 työtä, että ei siitä kyllä niin paljon makseta, että minä haluaisin ehdontahdoin päivätyötäni siihen vaihtaa.

      Ne "kaupan omat tuotteet" nykyisellään on sitten ihan vihonviimeinen systeemi tuottajan kannalta, vaikka toisaalta tietenkin on kuluttajan kannalta mukava, että ne hinnat on kilpailutettu niin alas. - Kyllä silti mieluummin ostan ihan aitoja merkkituotteita, kuten Valiota, Arlaa tai Juustoporttia, enkä Kotimaista, Pirkkaa tai Xtraa, jos vain on mahdollista.

      Muutenkin haluan tukea suomalaista kulutustavarateollisuutta, että täällä pysyisi edes jonkin verran teollisuutta. Kumiteollisuus, tekstiili ja muoti, kenkä, nahka, kultasepänteollisuus, harjat ja siveltimet, lasikeraminen, Fiskars jne.

    • Anonyymi

      Taitaa olla traktorit ja vastaavat velka vetoisia samoin muutkin ne rakennukset, hiljattain jostain luin että tuottaja saa maidosta 46 senttiä litrasta, siitä vaan tilalliseksi jos kateeksi käy.

    • Anonyymi

      Kävin vastikään Viron kiertueella. Oikein kiva reissu, mutta palasin mielelläni kotiin nauttimaan Valion Eila tuotteita ja kasvisruokia. Muhun saarella laktoosittomien tuotteiden valikoima oli suoraan sanottuna surkea kaupassakin. Valion Eilaa siellä myytiin ja euron litra kalliimmalla kuin Suomessa.

      Sukulaisellani on maitotila, oikein menestyväkin. Ei hän purnaa maidon hinnasta, vaan keksii miten tuotantokustannuksissa säästetään; uusi teknologia on käytössä.

      - Sheena

    • Kyllä tuottajienkin pitää saada sen verran rahaa, että pärjäävät.

      Itse en syö kauheasti punaista lihaa ja jos joskus ostan, niin sian liha on mulla yleensä se punainen liha ja sitäkin ostan yleensä jauhelihana. Lihana mulla on yleisimmin kana.

      Maitotuotteita käytän jonkun verran, esim. joskus juustoa leivän päällä, jugurttia, kermaa ruuanlaitossa ja kermaviiliä tai maitorahkaa dippiin. Juotavaa maitoa en osta. Joskus piimää saatan.

      • Jauheliha onkin siitä hyvä, ettei siinä nää sitä, että on syömässä jotakuta. Mä en saa energioita riittään pelkillä kasviksilla ja siks lihaakin pitää ostaa. Härkäpapua söisin mielellään, mutta jostain syystä ei viime vuosina sadot oo onnistunu. Muutama vuosi sitten söin paikallisen viljelijän papuja, enkä juurikaan syöny lihaa. Suuret ketjut kun ottaa ihan älyttömästi välistä. Soijaa en missään tapauksessa ikinä söisi.


    • Kaiken on kuitenkin lähdettävä ensisijaisesti eläinten elinolosuhteista, Ei pieniä ahtaita koppeja tai tiloja, joissa satoja lehmiä ahdettu samaan tilaan. Lehmille mahdollisuus ulkoiluun ja kesäisin laitumelle. Ja vasikoita ei saa liian aikaisin erottaa emoistaan. Inhimillinen elämä näillekin otuksille.

      • Anonyymi

        Kyllä ne vasikat talvella erotetaan emostaan ja saavat oman karsinan, niin mä olen käytännössä tuota asiaa seurannut, Kesäisin toki saattaa joku heikompi vasikka saada emon vierihoitoakin, kun muut lehmät ovat laitumella ja muut vasikat vasikkahaassa.
        Se vierihoitoa saanut vasikka oli sellainen rääpäle, isäntä sen olisi teuraaksi paannut, mutt emäntä vastusti ajatusta jyrkästi. Sanoi kyllä saavansa sen vasikan kuntoutettua ja sai kanssa.

        Enpä tiedä kertoa mitä sille nyt kuuluu; tuliko lypsylehmä vai joutuiko teuraaksi syksyllä!
        Sen verran vielä ettei tuossa navetassa ollut kuin 5 aikuista lehmää ja 2-3 vasikkaa toisinaan, ei edes joka vuosi, Vasikkahaka oli puuaidattu: varmaan 50-60 m² kokoinen nurmipohjainen, pienellä sadekatoksella varustettu! Niin sanotuilla maitokärryillä niille vietiin aina tuoretta ruohoa, heinää ja apilaa yleensä... joskus myös lepänoksia, josta söivät lehdet pois, puiset oksat heitettin kasaan ja joku pilkkoi niistä saunapuita.
        Pelkkä muisto monulta, jostain 90-luvunpuolelta, naapurin lehmistä!
        trollikka


      • Inhimillinen elämä lehmille tarkoitti joskus, että kesäaikaan sai laiduntaa niityillä ja metsässä. Pellot olivat ihmisten ruuan tuottamista varten. Kesällä lehmän sitten kannattikin syödä, koska talvella sai olla nälässä. Riittävästi ravitsevaa ruokaahan niille ei talveksi varattu.

        https://jukuri.luke.fi/bitstream/handle/10024/534136/GeVa2015-s11-13.pdf

        Inhimillistä siinä mielessä, että aika ajoin ihmisiäkin kuoli huonon satovuoden ja ankaran talven jäljiltä nälkään.


    • Anonyymi

      herne on kuin näkkileipä vuodesssa, sama ravinto.


      Mutta jotenkin huvittaa kun joskus ohjelmoijana haaveilin että olisi jotain samanlaisia ohjelmoija-yttöjä, sitten tuli ja joo juurikin kuin jossain Leisure Larry -peleissä...

      Eli ylimääräistä seksiä aina...

    • Anonyymi

      1970-luvulla maitolitra ja bensalitra maksoivat aika tarkkaan saman verran: 1 mk. Nyt halvin maitolitra (kurria eli kurnaalia) maksaa 0,75 £ ja bensalitra 2,25 €. Eli maito on halventunut kolmasosaan tai bensa on kallistunut noista ajoista 200 %. Palkkaani en tuolta ajalta muista, joten ei siitä sen enempää.

      • Bensan ja maidon litrahinnat tosiaan ovat olleet suunnilleen samat vielä 1980-luvullakin. Pelkästään 1990-luvun aikana kuitenkin bensan valmisteverot suunnilleen kolminkertaistuivat. Samaan aikaan kuitenkin öljyn hinta pikemminkin oli alamäessä, joten kuluttajalle bensan hinnan nousu ei näkynyt. Jos nytkin riivittäisiin pumppuhinnasta kaikki verot pois, niin bensa olisi lähempänä maidon hintaa.


    • Anonyymi

      Kyllä maitolitan hita on saatava alle 3-senttiä vaikka väkisin...

      tr... Booman.

    • Anonyymi

      Ei kiinnosta paljonko maalaispummille maksetaan. Se on sitä kapitalismia. Siinähän kaupunkilaisia, vasemmistoa, vihreitä ja ihan kaikkea vihaavat maalaisjunttipersut menevät sitten sossun luukulle kerjäämään traktoriinsa löpöä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      127
      2396
    2. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      109
      1444
    3. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      118
      1164
    4. Peräti 95 % persujen kannattajista rasisteja

      Kertoo EVA:n teettämä kysely. Pakollista yhdenvertaisuuskoulutusta tarvitsee siis paljon laajempi joukko kuin pelkästää
      Maailman menoa
      338
      1163
    5. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      104
      1097
    6. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      99
      1005
    7. On minulla suunitelma

      Siitä ei vain tiedä kukaan muu kuin tällä hetkellä minä. Suunnitelma ja varasuunnitelma. Sinun takiasi nainen. Vain s
      Ikävä
      45
      722
    8. Palstan ylivoimaisesti suosituin keskustelunaihe

      Palstan suosituin keskustelunaihe näyttää olevan homoseksuaalisuus. Otsikoiden perusteella voisi kuvitella olevansa Seks
      Luterilaisuus
      252
      709
    9. Ei koskaan saatu tuntea

      Mitä olisi ollut painautua toisiimme vasten. Hengittää syvään, hyväillä ja rakastella vailla kiirettä. Tai repiä vaattee
      Ikävä
      33
      700
    10. 50
      684
    Aihe