Mietitkö koskaan huomista

Sama kohtalo kuin oli omilla vanhemmilla viimeiset vuodet on ite kullakin edessä. En sitä pysähdy miettimään kuitenkin jossain takaraivossa välähtää välillä.

https://yle.fi/a/74-20051925

Vielä menee kohtuu hyvin, jonain kauniina päivänä et pärjää oikein hyvin kotona. Ennen korona pandemiaa Essote ja eräs vuokrataloyhtiö suunnitteli palvelutaloa jossa asuisi kaiken tasoisia ihmisiä normaali vuokralaisiin asti. Olisi saatavissa eritasoisia asumismuotoja sen mukaan miten kunto. Kiinnostuin heti, kyselinkin, mutta pandemia ja muut esteet lykänneet hanketta tuonnemmaksi vai menikö jäihin.

Sitä vaan on hyvä kunkin tahollaan valmistautua etukäteen, ei sitten muuta.

51

577

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ainahan sitä.

Siis aina ihminen miettii tulevaa, tekee suunnitelmia, haaveilee, ihan normaalia toimintaa. Toki mietteet muuttuu tavallaan positiivisesta pitkäntähtäimen haahuilusta lyhytjänteisemmiksi ja negatiivisemmiksikin, normaalia sekin.

Ajattelua häiritsee kehno ennustettavuus ja kehno ennuste. Jokatapauksessa jossain vaiheessa alkaa menemään kanttuvei, eikä odotettavissa tai toiveissa ole kuin siisti, nopea, kivuton kuolema.

Ja sen meinaa uskovaiset kieltää vastustamalla eutanasian sallimisen >:/

Käytännössä asiat kai menee silleen, himassa niinkauan, kuin ite pärjää. Sitten jonnekin laitokseen mätänemään ja lopuks joko onnistunut itsemurha, tai kituminen kuoliaaksi.

Se selkeetä, kuolemantaloja pitää olla, sitä puolta pitää kehittää ja tehostaa. Liikaa ei ihmistä saa kotonaan rääkätä, eikä se ole edes kustannustehokastakaan. Ja se eutanasia, se pitää saada sallituksi. Tulevaisuuden miettimisen kannalta koitan miettiä positiivisesti, että elän kohtuu kunnossa niin pitkään, että hallitus vaihtuu uuteen, joka sallii eutanasian ja sen toteuttaminenkin saadaan toimimaan myös käytännössä.

Ihan tavanomaisia ja realistisia mietintöjä. Mutta koska asia ei vielä ole ajankohtainen, mietin tällä hetkellä aktiivisemmin lihamurekkeen tekemistä.

=DW=

• Tein eilen kanttarelli-jaulihapihvejä 3-4 päiväksi.

Vanhin sisko 84-vuotias pirtee kuin mikä, soitteli eilen valitteli kun ystävät kuolee ympäriltä käy juttu kaverit vähiin. Sano käyvänsä auttamassa erästä paljon nuorempaa vanhusta.

• Anonyymi
        Pertikki kirjoitti:

Tein eilen kanttarelli-jaulihapihvejä 3-4 päiväksi.

Vanhin sisko 84-vuotias pirtee kuin mikä, soitteli eilen valitteli kun ystävät kuolee ympäriltä käy juttu kaverit vähiin. Sano käyvänsä auttamassa erästä paljon nuorempaa vanhusta.

Laittaisitko pihvi sienilihareseptin tänne mulle.
        Aikoinaan opin tekemään lihaboltseja täältä saamallani reseptillä.
        Jälkeläisetkin pitävät niistä - nykyisin.
        Beng
        Mulla on lähes yhtä valoisat mietteet kuin DW:lla tai :llä.
        Miksei joku tee yritystä. Sellainen 'lyhyt aikainen (määräaikainen) vuokraus' -tyylillä.
        Ottaa niin aivoon, kun tein tunnollisesti töitä vuosia ja sairastin todella vähän ja nyt on kasauma kremppoja parilta vuodelta. Olis pitänyt lintsata, ottaa löysin rantein ja jumppailla kaikkee jändee lintsausajalla. Nythän jumppailu on vain kuntoutumista ja ylläpitoa.
        Jostain toki iloitsee, mutta vanhushoito tulevaisuudessa ei vakuuta.
        Ja eläkkeet. Vitsi, kun joillain kutiaa sormet päästä pelaamaan eläkemaksuilla eli riskisijoittamaan.

• Anonyymi kirjoitti:

Laittaisitko pihvi sienilihareseptin tänne mulle.
        Aikoinaan opin tekemään lihaboltseja täältä saamallani reseptillä.
        Jälkeläisetkin pitävät niistä - nykyisin.
        Beng
        Mulla on lähes yhtä valoisat mietteet kuin DW:lla tai :llä.
        Miksei joku tee yritystä. Sellainen 'lyhyt aikainen (määräaikainen) vuokraus' -tyylillä.
        Ottaa niin aivoon, kun tein tunnollisesti töitä vuosia ja sairastin todella vähän ja nyt on kasauma kremppoja parilta vuodelta. Olis pitänyt lintsata, ottaa löysin rantein ja jumppailla kaikkee jändee lintsausajalla. Nythän jumppailu on vain kuntoutumista ja ylläpitoa.
        Jostain toki iloitsee, mutta vanhushoito tulevaisuudessa ei vakuuta.
        Ja eläkkeet. Vitsi, kun joillain kutiaa sormet päästä pelaamaan eläkemaksuilla eli riskisijoittamaan.

Puolituntia kuntopyörällä samalla katsoin eduskunnan jo hyväksyttyä vammaislain käsittelyä, tämä hallitus aikoo leikata 36 miljoonaa, nyt ministeri yrittää perusteilla miksi vammaislakia lakia ei hyväksytä, siksi että voidaan leikata.

Sienilihapihveistä tuli aika mauttomia diabetes ohjeen mukaisesti.

• Anonyymi
        Pertikki kirjoitti:

On se sitten kumma miten kunto vaihtelee ihmisillä.
        85 vuotias voi olla paremmassa kunnossa kuin 75 vuotias,
        vaikka olisi samantapaiset elämäntavat.

• Anonyymi
        Pertikki kirjoitti:

On se sitten kumma miten kunto vaihtelee ihmisillä.
        85 vuotias voi olla paremmassa kunnossa kuin 75 vuotias,
        vaikka olisi samantapaiset elämäntavat.

• Anonyymi
        Pertikki kirjoitti:

Puolituntia kuntopyörällä samalla katsoin eduskunnan jo hyväksyttyä vammaislain käsittelyä, tämä hallitus aikoo leikata 36 miljoonaa, nyt ministeri yrittää perusteilla miksi vammaislakia lakia ei hyväksytä, siksi että voidaan leikata.

Sienilihapihveistä tuli aika mauttomia diabetes ohjeen mukaisesti.

On raukkamaista leikata 36 miljoonaa, ettei uutta lakia päästä toteuttamaan.
        36 miljoonaa on pikku rahaa veronalennuksiin verrattuna,
        mutta sen merkitys olisi suuri vammaisille.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

On raukkamaista leikata 36 miljoonaa, ettei uutta lakia päästä toteuttamaan.
        36 miljoonaa on pikku rahaa veronalennuksiin verrattuna,
        mutta sen merkitys olisi suuri vammaisille.

Mulkkulauma huomista suunnittelematon miettii budjettia ja pie reskeleekuin maride

• Anonyymi

Päivä kerrallaan. Voi kuolo yllättää koska vain. Kokemusta!

• Anonyymi

senverran mietin iltaisin kun nukkumaan menen

EIPÄ TARVIS HERÄTÄ AAMULLA !

vitut tänäki aamuna ensimäisenä tuli mieleen TAAS TÄÄLLÄ
      MIKSEN SA VAAN KUOLLA ! ?

sen enempää en mieti huomista,
      puuhastelen sen minkä jaksan, toimitan asioita jotka on pakko toimittaa, löhöilen ja teen käsitöitä joka välissä,
      ja vitut
      taas illalla nukkumaan
      ja
      toivoa ettei heräisi aamulla enään, kun vanha on eikä enään ole niinkuin ennen
      tätä vanhuutta EI KERTAKAIKKIAAN VOI HYVÄKSYÄ,
      ihminen vanhan EI OLE ENÄÄN IHMINEN
      vaan on RAAKKI
      INHOTTAVA RAAKKI,
      kipuineen jakasmattomuutenaan, ei ihminen vanhana ole ihminen vaikka kuinka jotkut NÄYTTELEE ja TUOMITSEE vanhuksia kun vanhus ei enään haluaisi elää åäivääkää ittensä ja muitten VASTUKSILLA

TULIKO SELVÄKSI

eutanasia pillerit JAKOON kaikille iille vanhuksille jota ITSE HALUAA jo täätä pois, ja vitut teille jotka tämänki tekstin tuomitesette te olette pelkkiä TEESKENTELIJÖITÄ
      haistakaa home kaikki, teeskentelijät YLIPIRTEÄT YMMÄRTÄJÄT,,

• Anonyymi

Kyllä täältä pois pääsee jos vain haluaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä täältä pois pääsee jos vain haluaa.

ÄLÄ horise,

ei täältä kaikki halua lähteä sinun konstein vaan ihan asiallisesti
        lääkkeen avulla,

esm, kun menee nukkumaan aamulla ei enään herääkkää elävien kirjoihin,

mutt- ku niitä myrkkyjä ei anneta tavallisille ihmisille,
        vain eläimille jos halutaan päästä eläimestä eroon,

kyllä pitäisi vanhoille sairaille ihmisille niitä jo jakaa, jotka ITSE haluavat ottaa,
        ei kenenkää käskystä toivomuksesta, vain ihmisen itsensä pyynnöstä,

• Muista hymyillä se helpottaa.

• Anonyymi

jooo, hymyillään vaikka hampaat irvessä,,,

meillä menee lujaaa,,,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

jooo, hymyillään vaikka hampaat irvessä,,,

meillä menee lujaaa,,,

13:24
        Entä niillä, joilla on tekarit...
        Hitaastipas....

• Anonyymi

En jaksa valittaa kellekkään, sillä kaikilla muillakin voi olla huolia ja sairauksia. Kyllä se siitä ja en haaveile suuria vaan pidän arjen pikkujutuista, välillä päiviä et väsyttää, seuraavana päivänä ei ollenkaan eli elämässä on vaihtelua :)

• Anonyymi

Jokaisella aikansa!

• Mietin aika useinkin. Nyt on hyvä mutta entäs kun alkaa kunto mennä semmoseksi että tarvitsee toisten apua selvitäkseen. Menee muisti ja liikuntakyky ja sitä myötä toiminnanohjaus. Kotihoito saattaa piipahtaa ja puoliso ei ole mikään hoitajaluonne😀. Kulunvalvonta kehiin, voi olla että talvella ehtii jo kauas ennen kuin apu tulee perille. Turvaranneke ranteessa on ihan turha jos ei muista mikä se on.

Haluan asua omassa kodissa mahdollisimman pitkään, niin kauan kuin olo siellä on inhimillistä. Omassa kodissa kuitenkin säilyy jonkinlainen yksilöllisyys. Huolestuttaa miten tuo meillä asuva mies jaksaisi muistisairaan minän kanssa.

Toisaalta olemme sisaremme kanssa suunnitelleet että hankkiudumme sitten samaa yhteisölliseen asumismuotoon, jossa voimme vähän katsoa toistemme perään. Siis jos sinne asti saamme elää. Ukot tulee mukana sitten näkee tarviiko kysyä vai viedäänkö vain. Lapset näen vain ulkopuolisen avun organisoijana ja tytärtäni varten onkin valmiina sopimus edunvalbontavaltuutuksesta kun sen aika on.

Toive olisi että kun ei enää itse kykene itsestään huolehtimaan vaan elo on täysin toisten varassa kaikki aktiivinen hoito lopetettaisiin. Hoitotestamentissani tästä tarkemmin.

• Anonyymi

Kuolemisen kokenut! Voi tulla tosi yllättäen ja varoittamatta!

• Toisethan toivoo että saisi kuolla ns. saappaat jalassa. Mieluummin niin kuin kitumalla ja hiipumalla vuosikausia toisten armoilla.

• Anonyymi
        Siili2 kirjoitti:

Toisethan toivoo että saisi kuolla ns. saappaat jalassa. Mieluummin niin kuin kitumalla ja hiipumalla vuosikausia toisten armoilla.

Minulla on hait eteisessä. Voi käydä niin, ettei kerkeä...

• Anonyymi kirjoitti:

Minulla on hait eteisessä. Voi käydä niin, ettei kerkeä...

Hai sie 😄. Varmaan vaikea ymmärtää jotta "saappaat jalassa" voi olla myös kuvannollinen ilmaus. Jos kuolee "saappaat jalassa" kuollaan kesken touhujen.

• Anonyymi

Mietin huomista. En ole huolestunut mutta avuttomana toisen armoille joutuminen pelottaa eniten. Siksi
      - jumppaan että lihakset pysyvät kunnossa ja jaksaisin omassa kodissa asumisen
      - syön terveellisesti että välttäisin tai pitkittäisin vakavien sairauksien puhkeamista
      - pidän ihmissuhteita yllä että olisi aina ainakin tuttavia, jos ei peräti ystäviä
      - harrastan, tanssin, täytän ristikoita, osallistun ryhmiin, että pysyn aktiivisena
      - jännään kumman läheisten sukurasitteesta saan, alzheimerin vai syövän
      Muilta ja yhteiskunnalta en toistaiseksi odota mitään, sekin aika ehkä tulee.

• Anonyymi

70 ikävuoden paikkeilla, kun vielä kykenee,
      on hyvä alkaa miettiä tulevaisuuttaan
      miten sen parhain päin järjestäisi.
      Takaiskuja voi alkaa tulla yllättäen.

Suomessa on vähemmän tarjolla "yhteisöllistä" asumismuotoa
      ainakaan hintaan mihin yltäisi.

Viittä vaille kuolemaa pääsee tehostettuun hoitoon,
      mutta se on sitten jo "muumiovaihe".

• Yhteisöllinen hoitohan on nyt oikein tulossa vanhustenhoitoon rytinällä.

• Mun pari sisarusta pitkitti huono kuntoisina liian pitkään asumista normaali ihmisen olosuhteissa, toinen melkein jouduttii kantamaan palvelutaloon, toinen vietiin hoitoon ambulanssilla jonne mmenehtyi, hänen osittain halvaantunut sitten palvelutaloon.

Mieltä, etukäteen ajateltava missä viimeiset vuodet elelee silmän pidon alla. Harmittaa tuo asumismuoto josta mainitsin alussa, tuleeko kuin oli suunniteltu asuintalon rakentaminen ajankohtaiseksi.

Hyvä tässä vielä asustella vaikka monta sairautta päällä, aamulla sähköpyörällä essoten labraan.

• Siili2

Yhteisölliseen asumiseen. Oisko vaihtoehto vaihtaa sellaiseen kuntaan jossa näitä asumismuotoja on tarjolla. Alkuun vuokralle ja siihen voi sitten ottaa palveluita tarpeen ilmaantuessa. Siellävoisi olla tarjolla myös yhteistoimintaa jos niin haluaa.
        Siis pidättääkö joku tekijä nykyisessä kunnassa?

• Siili2 kirjoitti:

Yhteisölliseen asumiseen. Oisko vaihtoehto vaihtaa sellaiseen kuntaan jossa näitä asumismuotoja on tarjolla. Alkuun vuokralle ja siihen voi sitten ottaa palveluita tarpeen ilmaantuessa. Siellävoisi olla tarjolla myös yhteistoimintaa jos niin haluaa.
        Siis pidättääkö joku tekijä nykyisessä kunnassa?

Mikkeliä parempaa ei lähimain, ennen koronaa oli useampi yhteisöllinen rakennus suunnitteilla, nyt en justii tiedustellu vieläkö aiemmat suunitelmat voimassa.
        Sitten kun kolmanteen kerrokseen kapuaminen käy ruokakassien kanssa ylivoimaiseksi on jotain radikaalia keksittävä. Ensi kuussa alan tilata ruuat kotiin sisälle asti.

• Anonyymi
        Pertikki kirjoitti:

Mikkeliä parempaa ei lähimain, ennen koronaa oli useampi yhteisöllinen rakennus suunnitteilla, nyt en justii tiedustellu vieläkö aiemmat suunitelmat voimassa.
        Sitten kun kolmanteen kerrokseen kapuaminen käy ruokakassien kanssa ylivoimaiseksi on jotain radikaalia keksittävä. Ensi kuussa alan tilata ruuat kotiin sisälle asti.

Se on hyvä päätös ! Lopetin ruuan rahtaamisen kotiin jo vuosia sitten,
        On mukavampi ulkoilla ilman kauppakasseja.

• Pertikki kirjoitti:

Voihan olla et Mikkelissäkin kehittelevät jotain yhteisöllistä vanhempiin rakennuksiin. Uusien rakentaminen voi olla nyt aika haussa. Kerrostalossa hissi ois hyvä tai sitten koti eka kerroksessa.

Hyvä et ruoan voi tilata kotiin. Ja jatkossa jos tarvista kotihoidon.

• Anonyymi kirjoitti:

Se on hyvä päätös ! Lopetin ruuan rahtaamisen kotiin jo vuosia sitten,
        On mukavampi ulkoilla ilman kauppakasseja.

Useampana talvena tilannu ruuat kotiin, tästä edes taidan tilata kesällä myös, on vaa kätevästi sisälle asti.

• Anonyymi

Illalla varuilta asperiini jos sattuu kolottamaan ja aamulla korpikuusen kyyneltä pari mukillista niin johan pöllikasa saa liikettä.

• Anonyymi

Olemme aina mietineet / suunnitelleet paitsi huomista niin myöskin ylihuomista.
      Tietenkin on tullut muutoksia suunnitelmiin.
      Kotimaan etelä Savon kaupunkiin hankittu rantakadun kesäasunto siirrettiin lastemme nimiin.
      Espanjan 1986 hankittu talviasunnon käyttö estyi 3 vuotta sitten. Olen kokeillut lyhyttä yksin oleilua mutta ei napannut.
      Jos vaimoni leskeytyy niin nykyinen asunto myyntiin ja muutto johonkin ikäreiden taloon jossa on halutut palvelut saatavana.
      Jos taas minä olen pitempi-ikäinen niin en muuta nykyisestä mihinkään mutta vaimoni puolitosissaan lausuma ennustus saattaisi toteutua.
      Sen mukaan minä joko treenaan itseni hengiltä tai sitten päädyn samaan lopputulokseen ryyppäämällä.
      Olemme siis varautuneet kaikkeen tärkeään.

• Anonyymi

Itse asun kaksiossa, talossa ei hissiä ja kiipeilyy käy jaloille ja voimille.

Ruuat verkkokaupasta olen tilannut kotiin. Monet muutkin tuotteet, jopa lääkkeet apteekista.

• https://www.helkamavelox.fi/tuoteosastot/sahkopyorat/e-city/helkama-e-aino-7v-26-musta/
      Ostin uuden sähköpyörän. Tämä on klassikko mummopyörä.
      Yli 8-vuotta sitten ostin ensimmäisen, jätän sen mökkipyöräksi.
      Tänään ajelin keskustassa, kamalia nämä koululaiset sähköpotkulautojensa kanssa. Oli monta vaaran paikkaa, kerran olin mennä nurin kun eräs tuli suoraan kohti. Vapisin vielä kotonakin.
      Toivon, kuten kaikki varmaan toivovat, kaikessa rauhassa nukkuessa olisi hyvä lähtö.
      Kävin miestäni lähes päivittäin syöttämässä monta vuotta kun joutui vuodeosastolle, se olisi karmea kohtalo joutua sinne.
      Olen eutanasian kannalla jos toivo tervehtymisestä ei enää ole.

• Anonyymi

Vaan me muorin kanssa ajellaan tandemilla,kiroillaan ja syljeskellään huonommin liikkuvien päälle sekä nautitaan päivä kahveet puistonpenkillä rantamaisemissa.

• Anonyymi

Eikö hoitajille enää kuulu syöttää heikot potilaat?
        Olen itse aikoinaan ollut tuossa työssä. Ja kiire oli kova.

Onhan se tietysti helpotus, jos joku omainen tekee tuon työn, jotkut potilaat ovat todella hitaita nielemään ruokaa ja juomaa, mutta yhteiskunnalle ja hoitajille tuo kyllä varsinaisesti kuuluu. Jos hoito sairaalassa on heikkotasoista, no silloin rakastava omainen tietenkin katsoo parhaammaksi antaa omalle läheiselleen parhaan mahdollisen avun.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vaan me muorin kanssa ajellaan tandemilla,kiroillaan ja syljeskellään huonommin liikkuvien päälle sekä nautitaan päivä kahveet puistonpenkillä rantamaisemissa.

Moukkia. Molemmat. Selvästi nk. nousukkaita.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onhan se tietysti helpotus, jos joku omainen tekee tuon työn, jotkut potilaat ovat todella hitaita nielemään ruokaa ja juomaa, mutta yhteiskunnalle ja hoitajille tuo kyllä varsinaisesti kuuluu. Jos hoito sairaalassa on heikkotasoista, no silloin rakastava omainen tietenkin katsoo parhaammaksi antaa omalle läheiselleen parhaan mahdollisen avun.

En haluaisi, että kukaan syöttäisi, jos en itse pysty. En varsinkaan sukulaisen tai muun läheisen! Jättäkööt ruoatta ja lyhentäkööt siten kärsimystä. Ei ole enää oikeaa elämää, pelkkää nöyryytystä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Laittoivat miten ruuan soseeksi, ei tykännyt. Kävin syöttämässä kiireettömästi ruuan kuten se kuuluu syödä, jos mahdollista.
        Liekko

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Moukkia. Molemmat. Selvästi nk. nousukkaita.

Moukka saatan olla, mutta en nousukas, sähköpyörän takia. 🤔
        Liekko

• Anonyymi

Minun huomiseni ei kovin kaksinen ole, jos ei tämäkään päivä, mutta jotenkuten pärjäilen.

Sairauksia on lukuisia, en jaksa taas laskea, montako. On niitä vähintäänkin yli 10.

• Anonyymi

Kun äitee on pirteä vanhus ja lähestyy 100 vuotta, niin ei tässä vielä ole ollut yhtään aikaa miettiä omaa vanhuutta. Kaikki tulee aikanaan.

• Anonyymi

Ongelmia ei voi oikein laittaa "tärkeysjärjestykseen", koska kaikki asiat ovat
      tärkeitä riippuen kenen näkökulmasta katsoo.

Hallituksen 1,5 miljardin leikkaus sotesta heikentää myös vanhuspalveluita
      monin tavoin. Sote-alueilla ei ole mahdollista toteuttaa hyviä ideoita
      yksilöllisistä palveluista, hyvä kun jokainen saa ruokansa ja lääkkeensä.

Yksinäisyys on usein lohdutonta on nuori tai vanha, mutta vanhalle se on
      vaikeampaa, kun oma toimintakyky on heikentynyt ei kykene enää
      omasta puolestaan aktiivisesti lähestymään ihmisiä,
      jää sen toiveen armoille, että jospa joku tulisi tervehtimään.

Monesti tulee miettineeksi poismenneitä läheisiään. Heidän aikanaan ei
      enemmälti juostu lääkäreissä, sairaudet pääsivät pahenemaan.
      Ei kovin vähästä valitettukaan.

Nykyään elämänlaatu voi pysyä parempana iäkkäänä
      ja ihminen voi pysyä kauemmin toimintakuntoisena,
      kun apua on totuttu hakemaan ja apua saa,
      vaikka yleinen väite onkin, ettei kunnallisesti apua saa.

Ikäväkseni joudun toteamaan, että tämän hallituksen aikana sen toimien
      takia avun saaminen tulee heikkenemään.
      Harvalla on varaa alkaa pitää "mehiläisiä" terveyskeskuksenaan,
      jonne hallitus rahaa siirtää kunnalliselta puolelta.

• Anonyymi

Itse olen plus 70v. nainen.Asun yksin Heka-vuokralaisena. Lähelläni asuu yksin Leski sarjausarjastamme 83v. Hääpöistä hänen elämä ei ole.Kulkee rollatorilla.paha astma ja keuhkojen ahtautuma tauti. Rakstaa kyllä elämää.Yöt ovat uneomia,kun kaikki ajatukset vaivaa,Yrtän likutaa itseäni yksin kävelen kuin ilmasissa Senjori jumpissa käyn.Siitä huolimatta on polvien niverikot ymm.Elän päiväään kerralla.82 vuotialla apuna lesken eläke.Minua ei.Hekan vuokrat nousee 2024. etttä tämösä.tolasia.Kuhan pysyis likunta kyky ettei elämä jää koti.Tavihan rollatori kansalle on karmea edes ulos kaupaan mennä.Lunta kun Helsingin lähiökin aina on ja auramatta kadut.Kaikialle aura auto ei hetkessä kerkiä.Kun Helsingin suurpiiri valtava.Kaukana Turusta,rovanimestä tai Porista.

• Anonyymi

Vanhan liikunta rajoitteisen ei kannata tehdä enään varsinkaan liukkailla kelillä kauppareissuja, ruuat saa kotiin tilaamalla.

• Anonyymi

ei nykyisin , sillä katuja ei hiekoteta , vaan hiekotukset on vaihdettu kenkämyyjille , saa siis hankkia kunnon nastakengät , muunlaisilla kengillä ei enää juuri käyttöä ole , > Suomen talvessa.

• Anonyymi

Joka päivä. Huomenna on aika terveyskeskuslääkärille.
      Elokuussa tilasin. Kun en tiedä onko aika 10, 15, vai 20 minuutiksi
      yritän valmistautua, että edes yhdessä asiassa pääsisi eteenpäin.

• Anonyymi

🇫🇮🇮🇱🇮🇱🇫🇮 tänään sunnuntaina 15.10. klo 16 eduskuntatalon edessä Israelin tukitapahtumassa.
      Ota mukaan Israelin lippu tai Suomen lippu ja tule osoittamaan tukesi Israelille.

• Anonyymi

Valitettavan usein. Eläähän pitäisi tässä hetkessä, tätä päivää.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olit niin lähellä

Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa
      Ikävä
      40
      1963
    2. Elokapinan mielenosoitussarja alkaa

Varma kesän merkki on, kun planeetastamme huolestuneet ihmiset alkavat pitää tilaisuuksia muistuttaakseen ihmisiä siitä,
      Maailman menoa
      405
      1635
    3. Vaskikello osaa asiakaspalvelun

Uskaltaako vaskikellolla asioida enää vai tuleeko turpaan, jos sinne menee? Täytyypä jatkossa hoitaa kaikki asiointi abc
      Pyhäjärvi
      49
      1603
    4. Kun me näemme taas

Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen
      Ikävä
      9
      1314
    5. Eipäs sitten ryypätä kesälomalla

Työnantaja voi antaa potkut, vaikka olisi ryypännyt 2-4 viikkoa sitten. Vaikka olenkin raivoraitis, niin en kannata tuo
      Maailman menoa
      110
      1301
    6. Pysyä yhdessä vai ei

En tiedä, ollaan asuttu samassa asunnossa kohta joku 5 vuotta. Olisi sanomista vähän kaikesta mutta eniten itseä ottaa p
      Parisuhde
      56
      901
    7. Marinin hallitus onnistui työllisyystoimissa

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/marinin-hallitus-saavutti-tavoitteensa-merkittava-onnistuminen-tyollisyydessa-tuore-m
      Maailman menoa
      224
      885
    8. Oletko mielikuvasi kaivatusta muuttunut

Lähiaikoina? Jos, mihin suuntaan? Miten ja miksi?
      Ikävä
      60
      852
    9. Tänään oli

Noiiiiin 🤏 vähällä ettei tapahtunut jotain mieletöntä. Valitettavasti olosuhteet esti. Odota hetki vielä 😘
      Ikävä
      32
      807
    10. En halua sua enää

joten ihan turhaan tulet "esiintymään" mun näkö- ja kuulopiiriin. Ärsyttää vain kun omat tekemiset häiriintyy, kun en ha
      Ikävä
      37
      658
    Aihe