Nasa lähetti luotaimen tutkimaan Psyche metalliasteroidia, joten yritin laskea lähtönopeuden asteroidilta. Oletin, että taivaankappale on pallonmuotoinen, tiheys n.3,3kg/dm3, säde 113 km ,enkä ottanut huomioon asteroidin pyörimistä. Koulufysiikasta on aikaa, joten en ole varma laskujen onnistumisesta.
Tulos: n.265 m/s eli 950 km/h eli aika korkea. Jos siis ampuisi aseella pinnan suuntaisesti luodin asteroidin kiertävälle radalle, se saattaisi osua ampujaa selkään kierrettyään pikkuplaneetan n. 2 m korkeudella.
Joten päätin laskea vielä, minkä kokoinen asteroidin pitäisi olla, jotta nopeudella n. 24m/s heitetty pallo tekisi saman eli kiertäisi koko asteroidin.
Tulos: säde n. 10 km.
Jos joku viisaampi viitsisi tarkistaa.
lähtönopeus Psyche asteroidilta
4
493
Vastaukset
- Anonyymi
Pakonopeus tuon asteroidin pinnalta on v(e) = sqrt(2GM/r). Tämä on sqrt(2) kertaa v(c) missä v(c) on tuo ympyrärataan tarvittava nopeus etäisyydellä r keskipisteestä.
G = 6,67*10^(- 11) m^3/(kg*s^2). M = 4/3 pii r^3 * d. d= 3300 kg/m^3
r = 113000m,
v(e) = 2,671 m/s
v(c) = 1,889 m/s- Anonyymi
Sori.Unohtui laskustani tuo tiheys. Oikeasti
v(e) = 153,45 m/s ja v(c) = 108,50 m/s. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sori.Unohtui laskustani tuo tiheys. Oikeasti
v(e) = 153,45 m/s ja v(c) = 108,50 m/s.Vielä tuo toinen kysymys. Täytyisi olla v(c) = 24 m/s.
v(c) = sqrt(2GM/(2r)) eli v(c)^2 =GM/r = G*4/3*pii*r^2*d .
r^2 = 3 v(c)^2/(4*G*pii*d)
r =25 km - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vielä tuo toinen kysymys. Täytyisi olla v(c) = 24 m/s.
v(c) = sqrt(2GM/(2r)) eli v(c)^2 =GM/r = G*4/3*pii*r^2*d .
r^2 = 3 v(c)^2/(4*G*pii*d)
r =25 kmVielä lisäkommentti. nuo ympyräratanopeudet suhtautuvat kuten säteiden pituudet kun tiheydet ovat samat.
Eli r/113000 =24/108,5 joten r = 25000 (m)
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1101074
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82804Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat262586Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede17585- 65531
- 92518
- 26492
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.47491- 42457
- 47427