Mauno Koiviston muistomerkki

https://www.is.fi/
En ole varmaan oikea ihminen arvostelemaan taiteilijoiden teoksia.
Mutta mieleeni tuli romukasan keskellä olleet kylkiluut.
Anteeksi vain tyhmyyteni

86

818

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olet juuri oikea ihminen arvostelemaan ja olen samaa mieltä muistomerkistä.

      • Anonyymi

        Tsot tsot, ei edes Katjan mekkoa saa täällä arvostella.
        Se on selvästi ilmoitettu.


    • Anonyymi

      Se mitä näin telkussa siitä välähdyksen, kun se oli iltavalaistuksessa se
      näytti upealta.

      • Varmaan lehden kuva ei tee oikeutta taideteokselle.


      • Anonyymi
        liekko kirjoitti:

        Varmaan lehden kuva ei tee oikeutta taideteokselle.

        Älä turhaan nöyristele mielipidettäsi, ei se ole hyvä missään valaistuksessa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Älä turhaan nöyristele mielipidettäsi, ei se ole hyvä missään valaistuksessa.

        En nöyriste :) Mutta kun en ole taiteellinen ihminen, epäilen että ymmärrän väärin.
        Katseli taideteosta uudelleen eikä se auennut minulle.
        Kylkiluut romukasassa vain...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä turhaan nöyristele mielipidettäsi, ei se ole hyvä missään valaistuksessa.

        Miten mielipide valaistaan?


      • Anonyymi

        Hienoa, että siinä yhdistyy muistomerkki ja kiipeilyteline. Lapset tykkäävät kiipeillä ja samalla voi kertoa historiasta. Suomettumisen ajasta ja esim 90-luvun laman uhreista, joita vielä joukostamme löytyy melkoisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hienoa, että siinä yhdistyy muistomerkki ja kiipeilyteline. Lapset tykkäävät kiipeillä ja samalla voi kertoa historiasta. Suomettumisen ajasta ja esim 90-luvun laman uhreista, joita vielä joukostamme löytyy melkoisesti.

        Vain lapset?
        Eikö se ole tarpeeksi tukeva kiipeilyharrastajalle?


    • Anonyymi

      Tuomoisen nyt vääntää joka kylä seppä.1000e max.hintaan.

      • Anonyymi

        . . . mutta vain yksi on vääntänyt.
        Sepät ovat aloitekyvyttömiä ihmisiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        . . . mutta vain yksi on vääntänyt.
        Sepät ovat aloitekyvyttömiä ihmisiä.

        Kaikki ihmiset eivät kykene ymmärtämään taidettakaan siihenkin on omat ihmisensä jotka osaavat tulkata . Mutta niinhän se on ollut aina. Ihmisillä on kaikilla omanlaisensa kyvyt.


    • Anonyymi

      Minusta se näytti kyllä upealta. Haluaisin nähdä sen luonnossa, saisi paremmin mittasuhteet ja värin ja paikkaan sopeuttamisen.
      Meillä jokaisella on omat mieltymyksemme, kauneus on katsojan silmässä.

    • Anonyymi

      En löytänyt tekstiä mitä tuo teos esittää tai oletetaan esittävän. Kylkiluut on kyllä nähtävissä. Yli miljoona euroa tuo on maksanut. Ei ole hintansa väärtti, ainakaan minusta.

    • Anonyymi

      Kyllä, se on suomettumisen muistomerkki. Jäljellä vain luut.

    • Anonyymi

      Yllätyin sen koosta. Ihmiset olivat pieniä sen vieressä.

    • Anonyymi

      Se on nähtävä ja koettava paikan päällä. Minusta se näyttää hienolta.
      Siinä on liikettä.

    • Anonyymi

      Kyllä se on Koiviston näköinen - taitaa siinä olla Tellervokin mukana.

    • Anonyymi

      Melkoinen demari hässäkkä, jossa lapset voivat kiipeillä.🗽

    • Lehtikuva on kyllä huono, ei siitä oikein tolkkua saa. Teoshan on 6 m korkea ja 15m pitkä.
      Voi näyttää hienolta iltavalaistuksessa sinällään.
      En vain oikein osaa ajatella miten nämä abstraktit nykytaiteelliset teokset kuvaavat kuuluisien henkilöiden elämäntöitä.
      Tekstissä luki, että kuvaisi Koivistoa idän ja lännen välissä.
      Entä jos tuollainen teos näytettäisiin ihmisille niin, että mitään ei olisi kerrottu ja kysyttäisiin, mitä ja ketä se ilmentää.
      Vastaukset voisivat olla mielenkiintoisia.
      Noh, minä olenkin vanhanaikainen.

      • Anonyymi

        Oletko nähnyt Kekkosen muistomerkin Sibeliustalon tuntumassa?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Oletko nähnyt Kekkosen muistomerkin Sibeliustalon tuntumassa?

        En paikanpäällä, mutta kuvissa kyllä.
        Täytyy sanoa, että vaatii mielikuvtusista tuollainen.
        Itselle siitä tulee mielikuva, että vesi elementtinä sopii Kekkoselle, kun oli kova kalamies.
        Ja liikkui presidenttinäkin, kuin kala vedessä, ainakin tuonne idän suuntaan.


    • Anonyymi

      En ole taiteentuntija, mutta minusta (maallikon silmin) teos on hieno ja elävä.

      En osaa oikein selittääkään, miten sen ajatustasolla koin,
      mutta löysin siitä ajatuksen ja "johtolangan",
      kun sitä uudellen näytettiin vähän enemmän iltauutisissa.

      Joistain kulmista se näyttää kahdelta eri osalta, erilaisilta osilta
      riippuen mistä suunnasta katsoo,
      ja joistain suunnista katsottuna se "yhdistyy" yhdeksi,
      muuttuen yhtenä osanakin taas erilaiseksi katselusuunnasta
      riippuen,
      niinkuin ihmisen ajattelukin kulkee ja muuttuu,
      kun (viisas) ihminen näkee eri näkökulmia asioihin.

      Presidentti Koivistohan oli pohdiskelija,
      joka otti huomioon erilaisia mahdollisuuksia,
      mietti asioita tarkkaan eri näkökulmilta.

      Haluaisin paikan päällä nähdä sen miten teoksen näkymä muuttuu
      vain kun ottaa yhden askeleen johonkin suuntaan.
      Enempää ei ajatuskaan aina tarvitse muuttuakseen,
      kehittyäkseen kohti kypsempää lopputulosta.

      Minusta teos on huikean hieno, sen vaihtelevat aaltomaiset nousevat muodot
      sopisivat minusta myös säveltäjän muistomerkiksi. vaikka Aulis Sallisen.

      Teoksessa on lisäksi sellainenkin näkökulma kuten ajattelussa,
      että kaikki riippuu siitä kuinka etäältä sitä (tai jotakin asiaa) katsoo
      (tai pohtii).

      Minusta teos symboloi onnistuneesti presidentti Koiviston ajattelua ja puheita.

      • Anonyymi

        Lisäänpä vielä:
        Minusta teos symboloi onnistuneesti presidentti Koiviston harkitun joustavaa ja kaiken huomioonottavaa ajattelua ja puheita idän ja lännen välissä.


      • Anonyymi

        Aikoinaan annettiin apinoiden seurata maalaamista. Tämän jälkeen apinoille annettiin maaleja ja siveltimiä. Tuotos kehystettiin ja singeerattikn. Taiteilijoiden kerrottiin olevan nuoria lahjakkuuksia. Kriitikot kehuivat teoksia ja yleisö oli haltioissaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lisäänpä vielä:
        Minusta teos symboloi onnistuneesti presidentti Koiviston harkitun joustavaa ja kaiken huomioonottavaa ajattelua ja puheita idän ja lännen välissä.

        Entä, jos et olisi tiennyt teoksesta mitään.
        Nythän ensin kerrotaan, mitä tehdään, kenelle työ on annettu. Kerrotaan käytetyistä materiaaleista.

        Kerrottiin, että nimi on Välittäjä. Myös mainittiin, että, kuvaa Koivistoa idän ja lännen välissä.
        Mielestäni pohjatiedot ohjaavat katsojaa katsomaan ´´tällä silmällä.´´
        Vaikka emme taiteentuntijoita olisikaan, niin taidetta katsotaan ennenkaikkea tunteella.
        Itse en tiedä yhtään mitään taiteen arvostelun kriteereistä, mutta, kun nykytaidetta katsoo ja varsinkin, jos ei ole mitään taustatietoa, joka sitoo ajattelua, voi löytää monenlaisia näkökulmia.


    • Tästä näkee kuinka erialisia me ihmiset ollaan.
      Oikeasti, minä nautin taiteesta joka on kohteen näköinen.
      Meitäkin on paljon jotka kokevat teoksen samalla tavalla kun minä. Ei kai meidän mielipide ole tärkeä, en osaa enkä viitsi näillä kymmenillä esittää ymmärtäväni jotain mitä en oikeasti tajua.
      En tarkoita kirjoittajia ketjussa, uskon että tarkoittavat mitä kirjoittavat.
      Mutta joidenkin taiteilijoiden kohdalla heidän ihailijoistaan tulee satu housuttomasta kuninkaasta.
      Esim, eräs tappoi kissan taiteen vuoksi, minua etoi kun luin siitä. Eihän näitä voi verrata, mutta tuokin kissan tappaja on päässyt korkeaan asemaan taidepiireissä.

    • Anonyymi

      Näköistaide on kamalaa menneisyyden pönötystä. Muotokuvamaalaus on eri asia.
      Miten joku pronssiinvalettu ihmisenpää tai torso kuvastaa hänen ajatuksiaan ?

      • Anonyymi

        Ja niitä muotokuvien maalaajiakin oli eri kyvyillä . Erilaiset lahjakkuudet ihmisissä löytävät aina osaavan tulkinnan


    • Anonyymi

      Eduskuntatalon edessä on kaksi kiveenhakattua pönöttäjää.

    • Anonyymi

      Kuva ei tee ollenkaan oikeutta Manun muistomerkille. Telkkarista sai vähän
      käsitystä, mutta silti sitä on vaikea arvioida, koska tämä teos on nähtävä
      luonnossa niinkuin yleensäkin luonnossa saa vasta oikean kuvan.

    • Anonyymi

      Modernit muistomerkit pitävät kaupungin elävänä ja kertovat ajasta
      ja muutoksista. Olisi aika tönkköä jämähtää siihen, että kaupunki olisi
      täynnä kiveenhakattuja jäykkiä tönkköjä ilmeettömiä ukkeleita.

    • Anonyymi

      Taide innosti nuorena siksi tuli liityttyä taidekerhoon.

      TV kuvan perusteella aika häkellyttävän näköinen ' näköispatsas ' tietysti katsojan silmässä pitäisi päästä katsomaan paikan päälle, en kyllä matkusta sinne sen takia.
      Taideteos hyvä sellasen tarkoitus on erottua, Mannerheim ratsastaja patsas Helsingissä käyköön näköisenä

      • Anonyymi

        Näköispatsaita voi ihailla eduskuntatalon edessä, siellä niitä on kolmin kappalein, entisiä maan isiä.


      • Anonyymi

        Muistomerkin ei ole tarkoitus erottua. Sen on tarkoitus kertoa henkilöstä,
        jonka muistoksi se on luotu.


    • Anonyymi

      Huh, minkälainen muistomerkki Ahtisaaresta mahtaakaan tulla - niin, ja Halosesta?

      • Anonyymi

        Riippuu siitä paljonko se maksaa. Nyt nähtiin ettei reilulla miljoonalla kummoista hökötystä saa.


    • Taideteosten tarkoitus on herättää tunteita ja ajatuksia, eikä tunne voi olla väärä , jokaisella on syyt ja oikeudet tuntemuksiinsa.

      Kuvissa ei käy kunnolla ilmi kolmiulotteisuus, vaikutelmat eri kulmista ja valaistuksissa. Iltavalaistus toi hohtoa, valojen ja varjojen leikkiä, minusta se näytti kuvissa koristeelliselta ja rytmin vaikutelma korostui, tuli mieleen jousimusiikki. ”Soikohan” se jotenkin tuulisella säällä? Ilmavuus, hohtavat raamit, joiden sisällön voi kuvitella, osien toisiaan täydentäminen…tällaista tuli mieleen. . Aion kyllä käydä katsomassa samalla kuin Helsingin jouluilmettä.

      Käsittääkseni Tellervo Koivisto piti muistomerkistä. Minäkään en ole lukenut, mikä symboliikka teoksessa on taiteilijan mukaan.

    • Anonyymi

      Ei modernit muistomerkit ole "muistomerkki Koivistosta" tai "muistomerkki Ahtisaaresta".
      Ne ovat muistomerkki Koivistolle tai Ahtisaarelle.

      • Anonyymi

        Mutta he eivät ehkä ole enää näkemässä?


    • Anonyymi

      Ahtisaaren muistomerkki tulee olemaan varmaankin kimurantti, jos samaa tyylilajia käytetään kuin Koiviston merkissä.
      Tämä tyylilaji kai tuo sitten esiin erilaisia mielikuvia minkälaisessa valaistuksessa sitä katsoo - onko pilvistä, aurinkoista , kuunvaloa, erilaisten valonheittimien valoa, jne. - niin, ja riippuu tietenkin katsojan mielentilasta, jne.
      Halosen muistomerkki kai sitten tulee kuvaamaan sitä kenen puolelle hän kuului. Hänhän kutsuista huolimatta meni vain punaisten muistotilaisuuteen, ei valkoisten - siis ainakin silloin, kun tapahtumista oli kulunut 90 vuotta. Kävi ilmeisesti siis luokkasotaa vielä - oli kai hänen tapansa yhdistää kansaa.

      • Anonyymi

        Sittenhän se on monipuolinen taideteos, kun muuttaa väriäänkin. Haloselle joku naapurin kivasta pojasta muistuttava, hänhän niin Putinia kutsui. Ahtisaarelle Nobelista muistuttava, oikein hieno.


    • Anonyymi

      Minusta tämä taideteos näytti upealta. Onko se Koivistolle omistettu niin hyvä, mutta itsenäisenä teoksena vaikuttava.

    • Anonyymi

      Suomalainen demokratia, epämiellyttävistä asioista muistuttaminen:
      - Vasemmisto: sensuroidaan kaikki. Ja syytetään perSuja.
      - Oikeisto / perSut: kaivetaan kaikki lika vaikka sadan vuoden takaa.

      Koivistokaan ei siis kestä täyttä päivänvaloa.
      Jo kaksi viestiä hänen monista tekemisistään sensuroitu.

    • Anonyymi

      ei sitä taidetta tällainen tavis -ihminen oikein ymmärrä.
      katsoessani taideteosta , ihan sama tuli mieleeni , kuin aloittajalla.

      noh, ihmiset luut , - luusto ei katoa koskaan , kuvaa kai sitten sitä , ettei Maunon elämäntyö katoa koskaan .

    • Anonyymi

      Tämä on vaikuttava teos.
      Muuttuukin kaiken aikaa - varsinkin kesällä.
      Muuttuu, kun linnut "paskantelevat" joka orrelle ja orsiahan riittää,
      Voi jotkut linnut tehdä pesiäänkin sopiviin haarautuviin kohtiin.

      • Anonyymi

        Pulut on ennen joutuneet paskimaan näköisptsaiden päähän ja Mannerheimin hevosen selkään. Tuohon voi ripustaa vaikka jouluvalot ja vappuna serpentiinit.!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pulut on ennen joutuneet paskimaan näköisptsaiden päähän ja Mannerheimin hevosen selkään. Tuohon voi ripustaa vaikka jouluvalot ja vappuna serpentiinit.!

        Niin, ja voihan siihen ripustaa linnunpelättimiäkin.


      • Anonyymi

        Sitten kun Halonen saa muistomerkin niin voisin vaikka käydä kusemassa sinne.


      • Anonyymi

        Ei pitäisi ironisoida ihmisistä tuollaisia tekstejä, ehkä halusit olla jotenkin vitsikäs, mutta
        Et onnistunut.
        Vitsi ei naurata ainoastaan se kuivuus. No saithan hetken olla jotakin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pulut on ennen joutuneet paskimaan näköisptsaiden päähän ja Mannerheimin hevosen selkään. Tuohon voi ripustaa vaikka jouluvalot ja vappuna serpentiinit.!

        Meidänkin kaupungissa on taideteos joka oli kallis ja se on laitettu kaksi suunisen tien keskelle ja luulen ettei monikaan vieras autoilija ole sitä edes huomannut koskaan
        Siitä oli aikoinaan paljon sanomista etekkin niillä joilla taiteesta ei ole mitään käsitystä, vaan siinäpä on ollut vuodesta toiseen Se joka näkee sen tekee arvionsa omien kykyjensä mukaisesti


    • Anonyymi

      Ei ole oikein minun silmilleni sopiva, en saa siitä mitään taiteellista näkemystä.
      Käy pian kuin H.C.Andersenin sadussa, Keisarin uudet vaatteet.

    • Anonyymi

      Kun Sibelius muistomerkistä aikoinaan julistettiin kilpailu Eila Hiltusen ehdotus jäi toiseksi, mutta kuitenkin se lopulta toteutettiin. Valmistuttuaan se sai paljon moitteita kun ei ollut Sibeliuksen näköispatsas.

      Nykyisin se on Suomen kuvatuin ja turisteja kiinnostavin taideteos ja kukaan ei enää kyseenalaista sen arvoa Sibeliuksen elämäntyötä kuvaavana teoksena.

      Kuvauksesta päätellen tästä Koivistolle omistetusta muistomerkistä tulee myös katseita vangitseva turistinähtävyys, onhan se kokoluokaltaan samaa luokkaa Sibelius monumentin kanssa.

      • Anonyymi

        Eikös se ole koottu urkupilleistä?
        Sibelius oli musiikkimies.


      • Anonyymi

        Urkupillien vieressä on kuitenkin Sibeliuksen päästä veistos.


      • Sibelius-monumentti on mielestäni hieno ja kuvaava.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös se ole koottu urkupilleistä?
        Sibelius oli musiikkimies.

        17:38.
        Tuosta arvonimestä olisi varmaan tykännyt.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Muistomerkki tuo useimmille ensimmäisenä mieleen urkupillit.
        ei ne urkupillejä ole, ne on teräsputkia.

        Pillien lisäksi veistokseen kuuluu Sibeliuksen kasvokuva,
        joka nököttää niiden oikealla puolella kallion päällä.
        Kasvokuva ei kuulunut teoksen alkuperäiseen suunnitelmaan,
        vaan se lisättiin mukaan vasta teoksen moderniuden herättämän närän myötä.

        Kasvokuva on huono ideoitu: Pää kiven päällä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Muistomerkki tuo useimmille ensimmäisenä mieleen urkupillit.
        ei ne urkupillejä ole, ne on teräsputkia.

        Pillien lisäksi veistokseen kuuluu Sibeliuksen kasvokuva,
        joka nököttää niiden oikealla puolella kallion päällä.
        Kasvokuva ei kuulunut teoksen alkuperäiseen suunnitelmaan,
        vaan se lisättiin mukaan vasta teoksen moderniuden herättämän närän myötä.

        Kasvokuva on huono ideoitu: Pää kiven päällä.

        Se, että ne tuo mieleen urkupillit, ei tarkoita sitä, että niitä kukaan luulisi urkupilleiksi.


      • Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

        Se, että ne tuo mieleen urkupillit, ei tarkoita sitä, että niitä kukaan luulisi urkupilleiksi.

        Kyllä luulevat tietenkin, Koiviaton metalliputkia luullaan kylkiluiksi, Kekkosen rakennelmia ei voi mieltää kuin katulampuiksi, mutta uskovat sen olevan ilmainen uima-allas. Lammikkoon on pitänyt asettaa tikapuut, että uimarit eivät huku sinne.


    • Anonyymi

      Maukan muistomerkki on aivan syvältä eliitti teettää tätäsontaa itselleen

      Paasikiven kivimöhköt on kamala jna

      • Anonyymi

        Juu, kyllä Kyösti Kallion patsas Eduskuntatalon puistikossa on ihan toista. Siinä yhdistyy presidentti ja liikennelaskija suuremmoisella tavalla.
        Muutkin näköispatsaat siinä rakennuksen edessä hivelevät silmää.


      • Anonyymi

        Unohdit Mika Waltari muistokivet.


    • Anonyymi

      Kyllähän se on niin, että ihmisellä itsellään täytyy olla kauneudentajua,
      ja avaraa kehittynyttä luovaa ajattelua nähdäkseen kauneutta taiteessa.
      Teoksen ei tarvitse olla perinteisesti "kaunista" ollakseen onnistunut,
      korkealaatuinen ja hieno.

      En ole perehtynyt klassiseen musiikkiin enkä oikein "ymmärrä" sitä,
      mutta ei tulisi mieleen kieltää, etteikö se olisi korkealaatuista ja hyvää.
      En pystyisi sanomaan, että se on kauheaa "mekkalaa" vain.
      Joku sisälläni kertoo minulle, että sillä korkea taiteellinen arvo
      ja merkitys kuulijalleen.
      vaikka ei se ihan minun makuuni olisikaan ja
      saattaisi ollakin, jos olisi alkanut tutustua siihen.

      Makuja saa olla monenlaisia, mutta elämältä saa enemmän elämyksiä,
      kun kehittää itseään.

      • Anonyymi

        Kuuntelen muuten melkein joka päivä Luciano Pavarottin aarian "Nessun dorma.
        Hänellä on jumalainen ääni, eikä kappale ei koskaan petä. Silmät kostuvat aina.
        Siitä on Pavarottilla monta esitystä eri oopperoissa. Joissakin äänitys on laadukkaampi.


      • Anonyymi

        On klassisessa musiikissa omat makupala sa mitä mielellään kuuntelee, ihan kun kaikissa muissakin musiikki tyyleissä . Jokaisesta tyylistä löytää myös kappaleen mistä pitää.
        Muistan kun lapset olivat pieniä ja niiden stereoista kuului jos minkäkin laista musiikkia enimmäkseen kutsuin sitä huutamiseksi, vaan tänään on niiltäkin ajoilta muutama kappale minun lempikappaleisiini kuuluva , jota en olisi uskonut silloin kun muksut niitä soitteli


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuuntelen muuten melkein joka päivä Luciano Pavarottin aarian "Nessun dorma.
        Hänellä on jumalainen ääni, eikä kappale ei koskaan petä. Silmät kostuvat aina.
        Siitä on Pavarottilla monta esitystä eri oopperoissa. Joissakin äänitys on laadukkaampi.

        Oavarotin tenori in kantavaa todella.
        Itse pidän Vivaldin Largosta etenkin jos se soitetaan uruilla . Sekin on mahtava kappale


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oavarotin tenori in kantavaa todella.
        Itse pidän Vivaldin Largosta etenkin jos se soitetaan uruilla . Sekin on mahtava kappale

        Korjaus Pavarotin eikä mikään Oavarrotti


    • Anonyymi

      Nykytaiteen museon Kiasman avajaisten taidehankinnat olivat mielestäni kamalia.
      Erikoisesti on mieleeni jäänyt erääseen näyttelyhuoneeseen kyhätty hiekkakasa ja roskaläjä lattialla. Hesarin kulttuuritoimittajakin kirjoitti siitä kun siivoojat olivat aamulla ennen tilojen avaamista lakaisseet roskat lattialta. Amerikkalais taiteilija, jonka teos se oli, järkyttyi luomuksensa katoamisesta, mutta se onneksi löytyi jätesäkistä ja taiteilija itse ehti ripotella roskat uudelleen ennen juhlavaa avaus seremoniaa, jossa Arkkitehti Steven Hall oli rakennuksen suunnittelijan ominaisuudessa juhlittavana.,
      Samaisessa näyttelyssä oli myös huone jossa alaston mieshenkilö istui ja soitti selloa, en jäänyt kauemmin ihastelemaan kumpaakaan, miestä enkä selloa.
      En muista siitä näyttelystä yhtään sykähdyttävää teosta.
      Kiasman järkytyksen jälkeen menimme Ateneumiin ja siellä sielu lepäsi vanhan kultakauden mestarien taidetta ihaillessa.

      • Kirjoituksesi toi mieleeni, kun täällä joskus kauan sitten, se oli markka-aikaa.
        Oli joku taidekilpailu ja sadantunannen markan palkinnon sai teos, jossa oli isoksi keoksi koottu roskia.
        Paikallislehden yleisönosasto ´repesi´´ pitkäksi aikaa.
        Siinä polttopuita tehdessä tulin miettineeksi, olisiko 100 000 markan onni kohdannut, tuosta minun klapukasastani.


    • Anonyymi

      Minäkään ole installaatiotaiteeseen ihastunut. En osaa mieltää sitä
      taiteeksi.

    • Anonyymi

      Em pitänyt minäkään muistomerkistä.Olisivat laittaneet vain pronssi
      ulkonäköpatsaan.Mutta pääasiahan on että vaimo piti siitä

      • Anonyymi

        Eiköhän niitä patsaita ole vähän joka puolella, nämä uudet symbolisoi usein millaisen kuvan ihminen on jättänyt teoillaan taiteilijan silmin nähtynä
        Ja nämä ovat omistettu jonkun muistolle


    • Anonyymi

      Voi kun sais vaimokin sankaripaaden, väitätkö ettei hän sankari ois ?

      Ukkonen

    • Anonyymi

      Saattaa olla että tulevat sukupolvet nauravat näille keekailuille.
      Mitä kummallisempi, sen parempi.
      Ei kai Rouva Koivisto kehdannut moittia patsasta, se olisi ollut skandaali josta lehdet olisivt kirjoittaneet vielä vuosikausia.
      Koiviston rouvan mielipidettä en tiedä, mutta ei hänellä oikeasti ollut vaihtoehtoa kuin tykätä.
      Jos joku olisi kovaan ääneen ilmaissut eriävän mielipiteen kuin pikkupoika keisarin uusia vaatteita sadussa.
      Olisi ollu hauskaa nähdä ilmeitä.

      • Anonyymi

        Tuleva sukupolvi on jo teini iässä kehittyneempi kun vanhukset joilla on aina vaan ne oman aikansa asiat tapeetilla, ei mitään uutta oteta vastaan , ei tietystikkään kun ei ymmärretä siitä uudesta mitään. Luulen että tulevat polvet ova näissäkin asioissa hieman enemmän osaavia. Moni joka käy taidekoulua ei voi ymmörtää näitä juttuja. Annetaan kaikkien kukkien kukkia , ja jos ei riiitä ymmärrystä niin sille ei voi mitään. Kaikilla makunsa.btaiteesta ei voi kiistellä, aitä joko ymmärtää tai ei.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuleva sukupolvi on jo teini iässä kehittyneempi kun vanhukset joilla on aina vaan ne oman aikansa asiat tapeetilla, ei mitään uutta oteta vastaan , ei tietystikkään kun ei ymmärretä siitä uudesta mitään. Luulen että tulevat polvet ova näissäkin asioissa hieman enemmän osaavia. Moni joka käy taidekoulua ei voi ymmörtää näitä juttuja. Annetaan kaikkien kukkien kukkia , ja jos ei riiitä ymmärrystä niin sille ei voi mitään. Kaikilla makunsa.btaiteesta ei voi kiistellä, aitä joko ymmärtää tai ei.

        Tuohan ei ole totta.
        Tässä meitä vaikka kuinka monta näpyttelemme tätä uutta tekniikkaa, josta meidän nuoruudessamme ei oltu kuultukaan.
        Ja sitten, kukaan, ei kukaan iästä riippumatta, ymmärrä uudesta, ellei itse kuulu keksijöihin ja kehittelijöihin.
        Jonkun toisen alan keksintö, kuin omansa on uutta ja vaati oppimista.
        Ja vielä, teknologinen kehityskin menee niin hurjaa vauhtia, että nykypäivän 30v. on 40-50 vuoden päästä enemmän hukassa, kun me täällä nyt.
        Ei kai taiteessakaan ole yhtä totuutta ja yhtä ymmärrystä..
        Jos joku ei ymmärrä jotain taideteosta, se tarkoittaa vain, että hän ei ymmärrä sitä niin, kuinka joku sen sanoo olevan.
        Voihan olla, että se joku, josta sanot, että kun ei ymmärrä, ymmärtääkin jotain toista elämän alaa, jota taas Sinä et ymmärrä.
        Toki sen ymmärrän, että nuorena ollaan kuolemattomia ja kaikki tietäviä.
        Soisin kyllä, että nuoremmatkin katsoivat elämää pisemmällä ´´silmällä.´´


      • Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

        Tuohan ei ole totta.
        Tässä meitä vaikka kuinka monta näpyttelemme tätä uutta tekniikkaa, josta meidän nuoruudessamme ei oltu kuultukaan.
        Ja sitten, kukaan, ei kukaan iästä riippumatta, ymmärrä uudesta, ellei itse kuulu keksijöihin ja kehittelijöihin.
        Jonkun toisen alan keksintö, kuin omansa on uutta ja vaati oppimista.
        Ja vielä, teknologinen kehityskin menee niin hurjaa vauhtia, että nykypäivän 30v. on 40-50 vuoden päästä enemmän hukassa, kun me täällä nyt.
        Ei kai taiteessakaan ole yhtä totuutta ja yhtä ymmärrystä..
        Jos joku ei ymmärrä jotain taideteosta, se tarkoittaa vain, että hän ei ymmärrä sitä niin, kuinka joku sen sanoo olevan.
        Voihan olla, että se joku, josta sanot, että kun ei ymmärrä, ymmärtääkin jotain toista elämän alaa, jota taas Sinä et ymmärrä.
        Toki sen ymmärrän, että nuorena ollaan kuolemattomia ja kaikki tietäviä.
        Soisin kyllä, että nuoremmatkin katsoivat elämää pisemmällä ´´silmällä.´´

        Uusi ja vapaampi taidekäsitys syntyi Ranskassa 1800-luvun lopulla, jolloin ivallisesti joitakin taiteilijoita alettiin nimittää impressionisteiksi ja ylenkatsottiin heidän töitään.
        Nyt heidän maalauksensa ovat tähtitieteellisissä hinnoissa, ja vanhat pikkutarkat maalaukset eivät enää ole taidenäyttelyiden vetonaula.
        Sadassa vuodessa asenne taiteeseen on muuttunut.
        Vaikka toisaalta, jos tutustutaan kivikauden luolamaalauksiin, tai Perun mayojen taiteeseen, niin . . .
        Mkr.


      • Eliaana kirjoitti:

        Tuohan ei ole totta.
        Tässä meitä vaikka kuinka monta näpyttelemme tätä uutta tekniikkaa, josta meidän nuoruudessamme ei oltu kuultukaan.
        Ja sitten, kukaan, ei kukaan iästä riippumatta, ymmärrä uudesta, ellei itse kuulu keksijöihin ja kehittelijöihin.
        Jonkun toisen alan keksintö, kuin omansa on uutta ja vaati oppimista.
        Ja vielä, teknologinen kehityskin menee niin hurjaa vauhtia, että nykypäivän 30v. on 40-50 vuoden päästä enemmän hukassa, kun me täällä nyt.
        Ei kai taiteessakaan ole yhtä totuutta ja yhtä ymmärrystä..
        Jos joku ei ymmärrä jotain taideteosta, se tarkoittaa vain, että hän ei ymmärrä sitä niin, kuinka joku sen sanoo olevan.
        Voihan olla, että se joku, josta sanot, että kun ei ymmärrä, ymmärtääkin jotain toista elämän alaa, jota taas Sinä et ymmärrä.
        Toki sen ymmärrän, että nuorena ollaan kuolemattomia ja kaikki tietäviä.
        Soisin kyllä, että nuoremmatkin katsoivat elämää pisemmällä ´´silmällä.´´

        Viisaasti kirjoitettu.


      • Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

        Tuohan ei ole totta.
        Tässä meitä vaikka kuinka monta näpyttelemme tätä uutta tekniikkaa, josta meidän nuoruudessamme ei oltu kuultukaan.
        Ja sitten, kukaan, ei kukaan iästä riippumatta, ymmärrä uudesta, ellei itse kuulu keksijöihin ja kehittelijöihin.
        Jonkun toisen alan keksintö, kuin omansa on uutta ja vaati oppimista.
        Ja vielä, teknologinen kehityskin menee niin hurjaa vauhtia, että nykypäivän 30v. on 40-50 vuoden päästä enemmän hukassa, kun me täällä nyt.
        Ei kai taiteessakaan ole yhtä totuutta ja yhtä ymmärrystä..
        Jos joku ei ymmärrä jotain taideteosta, se tarkoittaa vain, että hän ei ymmärrä sitä niin, kuinka joku sen sanoo olevan.
        Voihan olla, että se joku, josta sanot, että kun ei ymmärrä, ymmärtääkin jotain toista elämän alaa, jota taas Sinä et ymmärrä.
        Toki sen ymmärrän, että nuorena ollaan kuolemattomia ja kaikki tietäviä.
        Soisin kyllä, että nuoremmatkin katsoivat elämää pisemmällä ´´silmällä.´´

        Kuulin tv:stä erään keskustelun yhteydessä totuuden, joka tosiaan pitäisi muistaa:

        Meillä on samanlaiset aivot kuin kivikauden ihmisillä oli.

        Niillä aivoilla pitäisi omaksua kaikki nykypäivän uutuudet.
        Aivomme ovat todellinen tietokone!
        Mkr.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kuulin tv:stä erään keskustelun yhteydessä totuuden, joka tosiaan pitäisi muistaa:

        Meillä on samanlaiset aivot kuin kivikauden ihmisillä oli.

        Niillä aivoilla pitäisi omaksua kaikki nykypäivän uutuudet.
        Aivomme ovat todellinen tietokone!
        Mkr.

        Minun aivoni ovat kivikautiset ainakin taiteen suhteen.
        Ei kovinkaan moni, ainakaan tulevat sukupolvet tajua taideteosten symboliikkaa, minä en tajua nytkään.
        Voi kai sanoa suoraan mielipiteensä. Olisi kunniottavampaa kohteelle jos olisi kansantajuisesti ymmärretävä patsas, ei harvojen ja valittujen "fiksujen" tai sellaista esittävien omimaa.
        Taas näytän tyhmyyteni :(


      • liekko kirjoitti:

        Viisaasti kirjoitettu.

        Kiitos Liekko.
        Kävin tuossa tänään kirjastossa. Siellä oli valokuvataidetta näytollä.
        Pieni tyttö oli erilaisissa maisemissa, niin maalla kuin kaupungissa.
        Viimeisessä kuvassa hän oli kahden aikuisen keskellä, käsistä kiinni pitäen.
        Tytön vaeltelu päätyi hyvin.
        Kaikenlaisella taiteella on paikkansa ja katsojansa.
        Yksi tykkää yhdenlaisesta ja toinen toisenlaisesta.
        Tämän nykytaiteen minä ymmärrän niin, että sen tulkinta on katsojan silmässä.
        Se mitä taiteilija itse haluaa ilmentää, ei siirry sinänsä katsojan mielipiteeksi, ellei sitä kerrota.
        Sen sijaan näköistaiteesta jokainen osaa heti sanoa onko kysymyksessä hevonen vai lehmä.


    • Anonyymi

      On ihmisiä jotka osaavat tulkita taidetta, ja ihmisiä jotka eivät sitä taitoa omaa.
      Kaipa tässäkin muistomerkissä on symbolisoitu asioita ja tapahtumia taiteilijan näkökulmasta.
      Joten itse en mene arvostelemaan mitenkään kunnioitan taitelija ajatusta ihmisestä jonka muistoksi taideteos on tehty.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Oma kokemukseni taiteen ymmärtämiseen on kehittynyt vuosikymmenien kuluessa ja taidenäyttelyissä käydessäni.
      Taidekeskus Salmelan kesänäyttelyt vuodesta 1998 alkaen ovat olleet erittäin hyviä useamman taidesuunnan esittelyjä, kuvanveistoa ja maalauksia.
      Joskus on käynyt niin että joku teos ei ole ollut mielestäni hyvä, mutta seuraavina vuosina se onkin jo tullut mielenkiintoiseksi, esim. Nina Ternon veistokset.
      Myös Retretin upeat näyttelyt ovat monipuolisia eri taidesuuntia edustavina.
      Luolastossa esillä ollut lasitaide ja siellä pidetyt konsertit ovat elämyksiä joista uskoisin hyvin monen pitävän.
      Toivottavasti Retretti löytää hyvän uuden omistajan.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      193
      4474
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      243
      2469
    3. 133
      1677
    4. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1361
    5. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      191
      1191
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      80
      1086
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1084
    8. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      58
      1021
    9. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      76
      1021
    10. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      71
      1015
    Aihe