En ole ollut koskaan luterilainen.
Miltä tuntuu olla luterilainen?
Miksi se on parempi kuin jokin muu uskonto?
Miltä tuntuu olla luterilainen?
61
577
Vastaukset
- Anonyymi
Miltä tuntuu olla tollo?
- Anonyymi
Jos tuntuu, niin tältä: Voi niitä, jotka vetävät perässänsä rangaistusta turhuuden köysillä, synnin palkkaa kuin vaunujen valjailla;
- Anonyymi
Uskova testaa omat tuntemuksensa sillä että lukee UT: ta vilpittömästi ja vertaa sen tekstejä ja asioita siihen miten ne soveltuvat omaan elämään. Ei siten että pitäisi tehdä asioita juuri siten kuten jossain sanotaan tai noudattaa jotain sääntöjä juuri kuten sanotaan, koska lakia ei uudessa liitossa ole, vaan miten sana ilman vastaanväittämistä, ilman pakollisia käännösvirheitä ja murinoita käy omaan ajatteluun.
Niin voi tehdä täysin kirkkokunnasta tai uskota riippumatta. Niin voi tehdä koemielessä vaikka ateisti, jos uskaltaa eikä pelkää ettei enää sen jälkeen usko painovoima teoriaan.- Anonyymi
Luterilainen tietää, että Jumalan syli on laaja.. Kaikki erilaiset näkemykset, joita kristittyihin kuuluvat edustavat, täydentävät ja syventävät kristinuskoa, jos ne mahtuvat Raamatun sanoman sisälle. Jumala kutsuu kaikkia yksilöllisesti, erilaisista olosuhteista. Kaikkea ei ihminen pysty omaksumaan hetkessä. Uskon prosessi voi olla pitkäkin, tai lyhyt. Kristityn ei pitäisi tuomita uskon alussa haparoivia janoisia noviiseja, vaan rakkaudella opastaa ja antaa vahvistusta vielä etsivän asemassa oleville. Pidetään Raamattu kunniassa, sillä meillä ei ole muuta kristinuskomme perustaa. Raamattu on Jumalan antama ilmoitus itsestään ja tahdostaan, ei ihmisen kirjoittama ilmoitus Jumalasta.
Ei luterilaisuus pelasta ketään eikä muutkaan uskonot, Jeesus on ainut joka voi pelastaa.
Olisi ja aika herätä todellisuuteen tässä ajassakin suoma laisten.- Anonyymi
Eikö Jeesus kuulu mielestäsi lainkaan kristinuskoon/luterilaisuuteen?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö Jeesus kuulu mielestäsi lainkaan kristinuskoon/luterilaisuuteen?
Senkin voi itse luterilainen testata lukemalla UT:n läpi vilpittömin mielen miten henki sen mukaan tulee koetelluksi. Ei siihen kenenkään muun tarvitse puuttua eikä ole syytä puuttua kun ei voi tietää toisen uskosta. Omassa koettelemisessa on jokaisella aivan tarpeeksi työtä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Senkin voi itse luterilainen testata lukemalla UT:n läpi vilpittömin mielen miten henki sen mukaan tulee koetelluksi. Ei siihen kenenkään muun tarvitse puuttua eikä ole syytä puuttua kun ei voi tietää toisen uskosta. Omassa koettelemisessa on jokaisella aivan tarpeeksi työtä.
Mutta onhan se hienoa, että sinä olet koetellut itsesi ja sinussa on Hengen elämä!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta onhan se hienoa, että sinä olet koetellut itsesi ja sinussa on Hengen elämä!
Hengenelämää on vain omakohtaisen uudestisyntymisen kokeneilla., mitään muuta tietä ei siihen asiaan ole.
Kukaan ei usynny minkään riitin kautta, ei vaikka se olisi minkälainen koristeltu tapahtuma!
Siitä voi asiaa midttiä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hengenelämää on vain omakohtaisen uudestisyntymisen kokeneilla., mitään muuta tietä ei siihen asiaan ole.
Kukaan ei usynny minkään riitin kautta, ei vaikka se olisi minkälainen koristeltu tapahtuma!
Siitä voi asiaa midttiä.Mutta onhan se hienoa, että sinä tiedät tämän asian!
On hienoa, että olet kokenut omakohtaisen uudestisyntymisen!
On hienoa, että sinussa on Hengen elämä!
Tuskin sitä muualla sitten onkaan... ei ainakaan tällä foorumilla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hengenelämää on vain omakohtaisen uudestisyntymisen kokeneilla., mitään muuta tietä ei siihen asiaan ole.
Kukaan ei usynny minkään riitin kautta, ei vaikka se olisi minkälainen koristeltu tapahtuma!
Siitä voi asiaa midttiä.Helluntailaisilla on kädennosto- ja alttaririitti. Heille on uskoteltu että siellä se Jeesus odottaa heitä. Ei siellä mikään Jeesus ole, vaan lipeväkielinen pastori joka hamuaa rahojasi ja tehdä sinusta lahkonsa orjan.
Anonyymi kirjoitti:
Eikö Jeesus kuulu mielestäsi lainkaan kristinuskoon/luterilaisuuteen?
Jeesus on seurakunna pää, sen mukaan on opetettava mitä hän kehoitaa henkensä kautta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö Jeesus kuulu mielestäsi lainkaan kristinuskoon/luterilaisuuteen?
Erikoisia kyselet.
Luterilaisen kirkon jäsenyys, pelkkä
nimi-/tapaluterilaisuus esimerkiksi ei pelasta.
Tulee olla uskossa Jeesukseen.
Muut uskonnot ovat muita uskontoja, kuin kristinusko. kotipaju2 kirjoitti:
Jeesus on seurakunna pää, sen mukaan on opetettava mitä hän kehoitaa henkensä kautta.
Jeesuksen pitäis kuulua kaikkiin uskotoihin.
- Anonyymi
Se että uskoo Jeesuksen olevan ainut joka voi pelastaa on juurikin uskontoa ja sen harjoittamista.
Anonyymi kirjoitti:
Se että uskoo Jeesuksen olevan ainut joka voi pelastaa on juurikin uskontoa ja sen harjoittamista.
Harjoitus on eri asia kun usko Jeesuseen harjoitu ei pelasta, elle elä sen mukaan kun on kirjoitteu.
- Anonyymi
kotipaju2 kirjoitti:
Harjoitus on eri asia kun usko Jeesuseen harjoitu ei pelasta, elle elä sen mukaan kun on kirjoitteu.
Niin tai näin tuo toiminta on uskonnnon harjoitusta.
- Anonyymi
Eihän ihmisen oikeastaan tarvitse huolehtia mistään toisen asioista. Ei luterilaisten, ei helareiden, ei lakihenkisten harhaoppisten eikä kenenkään muiden kuin omasta hengellisyydestään ja miten se käy yhteeän UT:n sanan kanssa. Vanhan liiton sanaan ei niin voi suhtautua koska silloin mennään vanhan liiton puolelle ja silloin joutuu ikävään välikäteen lain noudattamisen kanssa.
Ja mitä hyötyä ihmiselle on siitä jos ruotii muiden asioita. Jos niistä nälvii tai jos jopa löytää aivan oikeasti virheitäkin, niin miten se ihmistä itseään pelastaa. Ei sillä tavalla sielu taivaaseen vilahda että näkee jossain herjaamisen aihetta. Kyllä se vain täytyy itse ottaa Raamattu kauniiseen käteen, lukea mitä UT kertoo uskovan elämästä ja sitten aidoin ja vilpittömin mielen koetella, että onko oma usko ja elämä linjassa sen kanssa mitä siellä sanotaan. Ja jos ei ole, ei siinä auta muille äksyily eikä muita syyttää että ovat sellaisia tai tälläisiä, vaan aivan omaan itseensä täytyy mennä että nyt onkin hengen hedelmät menneet vähän penkin alle. ”Miksi se on parempi kuin jokin muu uskonto?”
Oikeastaan kysyt miksi kristinusko on parempi kuin muut uskonnot. Ehkä osaat tuohon vastata itsekin.
Kristityt kuuluvat moneen eri kirkkokuntaan, joista luterilainen kirkko on vain yksi. Suomessa sillä lienee pitkät perinteet ja tutuin useammalla.
Sitten on monia yhteisöjä, jotka toimivat yhdistyksenä. Niistä voi jokainen valita sen, minkä omakseen kokee.- Anonyymi
Luterilaisuus ei on Raamattuun perustuva kristinusko. Luterilaisuus on Raamatun kertomuksiin kiedottua pakanuutta!
- Anonyymi
Luterilaiset eivät ole kristittyjä sanan kristitty alkuperäisessä merkityksessä. Lähes kaikki itseään kristityiksi kutsuvat ovat maailman ihmisiä, eivät Jeesuksen seuraajia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luterilaiset eivät ole kristittyjä sanan kristitty alkuperäisessä merkityksessä. Lähes kaikki itseään kristityiksi kutsuvat ovat maailman ihmisiä, eivät Jeesuksen seuraajia.
On uskoviakin luterilaisia
- Anonyymi
toinen vajavainen ihminen ei määrittele kenenkään sydämen uskoa.
"ihminen näkee ulkokuoren , mutta Herra näkee sydämen"
1 Sam: 16: 7
käännyttäjät tahtoo , "että tulisitte heidän kaltaisikseen" - Anonyymi
"Miksi se (luterilaisuus) on parempi kuin jokin muu uskonto?" En voi tietää, kun en ole ollut muun-uskoinen, kuten suuri osa suomalaisistakaan ei ole ollut muunuskoinen!
- Anonyymi
Ortodoksit eivät osoittele muita ”sinä olet syntinen” kuten esim Päivi Räsänen kannattajineen.
- Anonyymi
Ei osoittele sen enempää kuin itseensä.. jokainen on syntinen!
- Anonyymi
En ajattele uskonnoista mikä olisi paras. Luterilaisuus on periytyyt vanhemmilta kuten moni muukin valinta. On ollut mahdollisuus mennä mukaan johonkin muuhun uskontoon, hiukan perehtynytkin ystävien mukana, mutta päätynyt pysymään tässä. En tiedän mikä on kaikista oikein uskonto, mutta tässä on kohtalaisen tyyni ja luottavainen olo.
- Anonyymi
Luterilaisena minulla on sellainen suhde uskontoon, että koulussa minulle on opetettu omaa uskontoa, jota en ole itse valinnut omakseni. Opetuksesta muistan hajanaisia katkelmia. Rippikoulu oli tylsä juttu (ei leiriä), mutta sain kummeiltani parikymmentä euroa rahaa. Tonni palkasta menee vuosittain kirkon meiningin ylläpitoon. Mihinkään korkeampiin voimiin en ole enää aikuisena uskonut.
- Anonyymi
Vituttaa niin perkeleesti. Meni kirkolle maksetut verot ihan hukkaan. Tyhjän olisi saanut ilmaiseksikin.
- Anonyymi
Mutta saahan silla ilmaisen hautapaikan!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta saahan silla ilmaisen hautapaikan!
Et sinä saa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta saahan silla ilmaisen hautapaikan!
se on osamaksulla hankittu mailman kallein " ilmainen hautapaikka " !
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
se on osamaksulla hankittu mailman kallein " ilmainen hautapaikka " !
sellaista ei ole
- Anonyymi
Tuossa aloituksessa kysyttiin: Miksi Luterilaisuus on parempi uskonto kuin……muut!
Vastaukseni on: Ei ole parempi. Haluanko perustella mielipiteeni. Kyllä haluan.
Ensiksikin koko kristillisen kirkon historia on verivelkaisuuden historia. Mitä tämä tarkoittaa?
Sitä että kristilliset kirkot niin menneisyydessä kuin nykyäänkin hyväksyvät sodat ja väkivallan ja niiden alaisuudessa olevat ihmiset ovat sotineet kautta vuosisatojen. Eikö tälläkin hetkellä Ukrainassa ja Venäjällä. samaan uskontoon kuuluvat tappavat toisiaan. Molemmat valtiot ovat pääsääntöisesti ortodoksiuskonnon valtaaluetta. Mitä Jeesus sanoi väkivallasta? Rakasta lähimmäistäsi, rakasta vihollistasi. Hän itse antoi tästä parhaan esimerkin.m Jeesus totesi että jokainen joka murhaa tai tappaa toisen ei ole sovelias hänen seuraajakseen eikä näinollen voi olla osallinen Jumalan valtakunnan siunauksista. Tämä on täysin totta jos jotakuta ärsyttää asia. Lue itse Jeesuksen sanan Raamatustasi.
Ensimmäinen ja toinen maailmansota käytiin kristillisessä Euroopassa. Kristityt lahtasivat toisiaan satoja miljoonia + viattomat siviilit kaupan päälle. Saksassa silloinen kirkko ummisti silmänsä hokoksudtikta ja juutalaisten järjettömästä murhaamisesta keskitysleireiltä. Kirkko tiesi täysin mitä noissa parakeissa joista tuprusi jatkuva savu tapahtui ja he olivat silti hiirenhiljaa.
Kuvitteleeko kristikunta yleisesti että Jumala katsoisi heidän menneisyytensä läpi sormien? Viattomien veri huutaa Jumalan edessä sovitusta.
Entäpä sitten itse Raamatun opetukset. Kirkko opettaa monessa täysin vastoin Raamattua. Tälläisiä opillisia virheitä ovat naispappeus ja lapsikaste.
Sitten räikein esimerkki seksuaalisiin vähemmistöryhmiin kuuluvien vihkiminen avioliittoon. On totta ettei ketään saa tuomita seksuaalisen suuntauksen johdosta. Tästä ei nyt olekkaan kysymys. Vaan siitä, että kirkon papit, monet heistä, vihkivät avioliittoon kaksi samaan sukupuoleen kuuluvaa, jotka harrastavat luonnotonta seksiä vastoin Jumalan selviä moraalinormeja. Tämä on vakavaa heidän siis pappien taholta josta he saavat varmasti Jumalan oikeutetun rangaistuksen.
Vihkimällä avioliittoon kaksi miestä tai naista he hyväksyvät tällöin porneian eli moraalittoman tavan eli haureuden harjoittaa seksiä.
Seksi kuuluu vain miehen ja naisen väliseen avioliittoon. Kaikki tästä poikkeava on moraalittomuutta josta tulee ajallaan rangaistus. Siis eihän Jumalan moraalinormeja ja asetettuja käskyjä ihmiselle voida tuosta vaan välinpitämättömästi rikkoa.
Mutta näyttää että kirkoissa voidaan tehdä mitä vaan ja kyllä asioihin löytyy heiltä puolustelut ja perusteet. Mutta ne haihtuvat ilmaan kun Jeesus tulee tuomitsemaan ihmiskunnan ja samalla kristikunnan väärät uskonnot.
Se mitä edellä kirjoitin on kaikki otettu Raamatusta. EN esitä mitään omia mielipiteitäni tai muuta. Minulla ei ole mitään pahaa sanottavaa ei homoseksuaaleista tai kenestäkään muistakaan. Jokainen saa elää oman elämänsä minusta kuinka haluaa.
Mutta Jumalalla taas ON täysi juridinen oikeus ihmisen luojana kertoa, miten meidän pitäisi moraalisesti täällä planeetalla elää. Hänellä on siihen oikeus ja hän on antanut Raamatun juuri moraaliseksi kompassiksemme elämäämme. Jos rikot Jumalan lakeja ja säädöksiä, rangaistus on ehdoton ja varma. Näin oli Mooseksen lain aikana ja samat moraaliset vaatimukset sitovat ihmistä tänäkin aikakautena.
Tässä minun mielipiteeni aloittajan kysymykseen. - Anonyymi
Ei ole parempia eikä huonompia uskontoja. Uskominen on mielen toimintaa ja oppimista. Ainoa mikä on totta, on jokaisen oma elämä. Se toteutuu ja on todellisuutta. Toisten uskomiset olisi ajatuksenlukemista, mutta koska se ei ole mahdollista kyse on ajatusvirheestä.
Herääminen tapahtuu kun luopuu mielten jakamisesta ja alkaa katsella maailma suoraan. Uskontoja ei ole.- Anonyymi
Totta: "Ei ole parempia eikä huonompia uskontoja".
Uskonnot ovat kaikki samanlaisia ihmistekoisia yrityksiä, mutta on vain yksi oikea usko, joka pelastaa ihmisen:
"Kukaan ei tule Isän tykö muutoin kuin MINUN kauttani", sanoi Jeesus. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Totta: "Ei ole parempia eikä huonompia uskontoja".
Uskonnot ovat kaikki samanlaisia ihmistekoisia yrityksiä, mutta on vain yksi oikea usko, joka pelastaa ihmisen:
"Kukaan ei tule Isän tykö muutoin kuin MINUN kauttani", sanoi Jeesus.Sinun uskosi voi olla sinulle juuri se oikea, mutta miksi et hyväksy toisten ihmisten elämää? Raamattu ei neuvo uskomaan mitään vaan sen tekevät papit. He ovat opettaneet palvomaan Jeesusta, mutta eivät hyväksy jos joku ymmärtää mitä Raamattu Jeesuksen kautta opetti. Kyse ei ole uskomisesta. Oikea uskonto johtaa vääriin uskontoihin tai uskonnottomien tuomioihin, mikä on Raamattusi vastaista.
Välitön ja avoin suhde ihmisiin ja asioihin on esimerkiksi Vuorisaarnan sisältö. Jumalan Valtakunta on lasten kaltainen. Lapset eivät ole oppineet ihmisten jakamista vaan suhde toisiin on välitön. Tämä välitön suhde on ns. Jumalan Valtakunta vanhan juutalaisuuden lakiuskonnon sijaan. Tässä ei ole mitään mystistä tai uskomista.
- Anonyymi
Luterilainen kristillisyys on sielunhoidollista ja armollista. Siitä ei tule hulluksi niinkuin vapaakirkkojen uskonnosta monet tulevat. Voin suositella.
luterilainen- Anonyymi
" Siitä ei tule hulluksi niinkuin vapaakirkkojen uskonnosta monet tulevat. "??
Ai sielläkö sinä tulit hulluksi? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
" Siitä ei tule hulluksi niinkuin vapaakirkkojen uskonnosta monet tulevat. "??
Ai sielläkö sinä tulit hulluksi?Ei kun hän on luterilainen
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei kun hän on luterilainen
Eli luterilainen joka on tullut hulluksi. Ei hän suinkaan ole ainoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli luterilainen joka on tullut hulluksi. Ei hän suinkaan ole ainoa.
Sinä olet ainoa hullu täällä
- Anonyymi
Lainaus:
” Ei ole parempia eikä huonompia uskontoja. Uskominen on mielen toimintaa ja oppimista. Ainoa mikä on totta, on jokaisen oma elämä. Se toteutuu ja on todellisuutta. Toisten uskomiset olisi ajatuksenlukemista, mutta koska se ei ole mahdollista kyse on ajatusvirheestä.
Herääminen tapahtuu kun luopuu mielten jakamisesta ja alkaa katsella maailma suoraan. Uskontoja ei ole.”
Olet valitan väärässä. Uskontojen mennyt historia osoittaa, ettei uskonto, väärä sellainen ole tuonut vakautta, rauhaa ja tasaarvoa maailmaamme. Jeesus osoitti palveluksensa aikana, ettei ihmisten tuottama kaikki ns. uskonto ole luonteeltaan hyvää= Jumalan hyväksymää. Hän osoitti sanansa tuomitsemalla aikansa tekopyhät juutalaiset papit, fariseukset, kirjanoppineet jne. Tässä oli vain yksi peruste ja todiste siitä, että on huonoja ja hyviä uskontoja. Suurin osa uskontojen tuottamasta karvaasta ja Jumalasta etäännyttävästä uskonnon harjoittamisesta johtuu siitä, että ihmiset ovat luoneet omanlaisensa tavan ja perinteen palvoa Jumalaa= harjoittaa uskontoa.
Tästä esimerkki juurikin Jeesuksen ajan juutalainen palvontajärjestelmä, johon sisältyi turhia kansaa uuvuttavia säädöksiä, jotka eivät olleet Jumalan laatimia vaan ihmisten.
Pelkkä filosofinen ajattelu ” katsella maailmaa suoraan” ei kykene koskaan täyttämään ihmisen sisäistä tarvetta etsiä elämälleen tarkoitusta ja tietenkin Jumalaa. Tämä näkyy alkukantaisissa ihmisissä esimerkiksi Brasilian sademetsissä. Vaikka he asuvat niinsanotusta modernista maailmasta täysin eristyksissä, heillä on vahva sisäinen tarve palvoa ja jollakin tavalla uhrata eläinuhreja, muita lahjoja tai suitsukkeita jollekkin suuremmalle, kutsuttaneenkin sitä sitten suureksi hengeksi, hengeksi tai Jumalaksi. Itseasiassa jokaisella ihmisellä on tarve kohti Jumalaa vaikkeivat he sitä itse ehkä ymmärrä.
Tämä tästä. Haluan sanoa lopuksi tämän.
Uskontojen historia on veren tahrimaa todellisuutta ja maallinen historia antaa tästä pettämättömät todisteet. Laita nettiin hakusana ” ristiretket”, ehkä alat ajattelemaan uskonnoista kenties uudella tavalla.
Viimeisen 2000 vuoden aikajanalta tarkasteltaessa maailman uskontoja löytyy ainoastaan kaksi palvontamuotoa, sanottakoon niitä tässä yhteydessä vaikka uskonnoiksi, nimittäin varhaiskristityt ensimmäisellä vuosisadalla ja 1800- luvun lopulla alkunsa saanut Kansainväliset Raamatun tutkijat (nykyään nimellä Jehovan todistajat), jotka ovat elämäntavallaan ja toiminnallaan kyenneet todistamaan, että on löydettävissä todellakin maailman kymmenistä tuhansista uskonnoista ja uskomuksista yksi ainoa oikea tapa palvoa Jumalaa kun sovelletaan Raamatun ohjeita ja neuvoja jokapäiväiseen elämään. Tosi uskonto = elämäntapa, joka näkyy niissä ihmisissä, jotka palvovat Jumalaa oikealla ja hyväksyttävällä tavalla. Ja avain kaikkeen on yksinkertaisesti ” rakkaus”.
Jeesus totesi ”että hedelmistään puu tunnetaan”. Hän tarkoitti että se hedelmä mitä uskonto tuottaa ihmisten elämässä, siitä näkyisi selvästi, onko uskontosi oikea tai ei.
Tästäkin voisi kirjoittaa lisää, mutta tila ei riitä.
Olen tutkinut uskontoja ja niiden historiaa. Voin vakuuttaa, että uskontojen historia, varsinkin kristikunnan kirkko historia vetää todella verhoja Hollywoodin väkivalta leffoille yrittäen ne väkivaltaisuudessaan monikertaisesti.- Anonyymi
Tässä on syy, miksi minulle on usko Jumalaan järkevintä, koska en jaksa apinateologiaan uskoa.
EAlussa loi Jumala taivaan ja maan. Ja maa oli autio ja tyhjä, ja pimeys oli syvyyden päällä, ja Jumalan Henki liikkui vetten päällä. Ja Jumala sanoi: "Tulkoon valkeus". Ja valkeus tuli. Ja Jumala näki, että valkeus oli hyvä; ja Jumala erotti valkeuden pimeydestä. Ja Jumala kutsui valkeuden päiväksi, ja pimeyden hän kutsui yöksi. Ja tuli ehtoo, ja tuli aamu, ensimmäinen päivä. Ja Jumala sanoi: "Tulkoon taivaanvahvuus vetten välille erottamaan vedet vesistä". Ja Jumala teki taivaanvahvuuden ja erotti vedet, jotka olivat ataivaanvahvuuden alla, vesistä, jotka olivat taivaanvahvuuden päällä; ja tapahtui niin. Ja Jumala kutsui vahvuuden taivaaksi. Ja tuli ehtoo, ja tuli aamu, toinen päivä.
1. Mooseksen kirja 1:1-8 FB38
Tässä vielä lisää asiasta.
Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala. Hän oli alussa Jumalan tykönä. Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on. Hänessä oli elämä, ja elämä oli ihmisten valkeus. Ja valkeus loistaa pimeydessä, ja pimeys ei sitä käsittänyt. Oli mies, Jumalan lähettämä; hänen nimensä oli Johannes. Hän tuli todistamaan, todistaaksensa valkeudesta, että kaikki uskoisivat hänen kauttansa. Ei hän ollut se valkeus, mutta hän tuli valkeudesta todistamaan. Totinen valkeus, joka valistaa jokaisen ihmisen, oli tulossa maailmaan. Maailmassa hän oli, ja maailma on hänen kauttaan saanut syntynsä, ja maailma ei häntä tuntenut. Hän tuli omiensa tykö, ja hänen omansa eivät ottaneet häntä vastaan. Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä, jotka eivät ole syntyneet verestä eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta, vaan Jumalasta.
Johannes 1:1-13 FB38
https://bible.com/fi/bible/365/jhn.1.1-13.FB38
Olen saanut kokea tämän." Kaikille jotka ottivat Hänet vastaan, Hän antoi voiman tulla Jumalan lapseksi."
Sanoin Jeesukselle, haluan uskoa Sinuun ja haluan saada syntini anteeksi.
Huomasin seuraavisna päivinä olevani yht, äkkiä raitis, alkoholin ja tupakan ankara orja, sitä vapautta on nyt kestänyt kymmeniä vuosia. Taisin siis tulla Jumalan Voimasta Hänen lapsekseen. Koin sen, minkä miljardit ennen minua olivat kokeneet.
- Anonyymi
Raskaasti höynäytetyn olo, mutta perinteiden kunnioituksen ja sosiaalisten syiden takia kannattaa olla jäsen.
- Anonyymi
Miten sinua on höynäytetty? Ei kai näitä uskonnollisia dogmeja ole tosiasioiksi väitettykään. Vai onko? Uskonnot ovat unelmia ja toiveita, ei tosiasioita, Kyllä ihminen saa unelmoida.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten sinua on höynäytetty? Ei kai näitä uskonnollisia dogmeja ole tosiasioiksi väitettykään. Vai onko? Uskonnot ovat unelmia ja toiveita, ei tosiasioita, Kyllä ihminen saa unelmoida.
Ne yhtä vähän tosia tai sitten ovat tosia, mitä sinä ja minä sekä muutama muu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten sinua on höynäytetty? Ei kai näitä uskonnollisia dogmeja ole tosiasioiksi väitettykään. Vai onko? Uskonnot ovat unelmia ja toiveita, ei tosiasioita, Kyllä ihminen saa unelmoida.
"Ei kai näitä uskonnollisia dogmeja ole tosiasioiksi väitettykään."
Kun lapselle tai lapsenmieliselle kerrotaan, että jos uskot niin pelastut - muuten kärsit, tai että Jeesus teki niin tai näin, niin ei siinä yhteydessä sanota koskaan, että nämä nyt ovat vain joidenkin unelmia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Ei kai näitä uskonnollisia dogmeja ole tosiasioiksi väitettykään."
Kun lapselle tai lapsenmieliselle kerrotaan, että jos uskot niin pelastut - muuten kärsit, tai että Jeesus teki niin tai näin, niin ei siinä yhteydessä sanota koskaan, että nämä nyt ovat vain joidenkin unelmia.Olisiko se otsan kasteleminen vedellä sama juttu?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Ei kai näitä uskonnollisia dogmeja ole tosiasioiksi väitettykään."
Kun lapselle tai lapsenmieliselle kerrotaan, että jos uskot niin pelastut - muuten kärsit, tai että Jeesus teki niin tai näin, niin ei siinä yhteydessä sanota koskaan, että nämä nyt ovat vain joidenkin unelmia.Tuollainen ihmismielen manipulointi on vapaakirkoissa pääsääntöisesti käytetty tapa, ei niinkään luterilaisessa kirkossa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuollainen ihmismielen manipulointi on vapaakirkoissa pääsääntöisesti käytetty tapa, ei niinkään luterilaisessa kirkossa.
Rippikoulussa määriteltiin. ARMO = Ansioton Rakkaus Minun Osakseni. Tämä on totta maallisessakin elämässä ja toteutuu jos me ihmiset välitämme toisistamme.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olisiko se otsan kasteleminen vedellä sama juttu?
Helppoa nähdä kuka tuon viestin kirjoitti
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Rippikoulussa määriteltiin. ARMO = Ansioton Rakkaus Minun Osakseni. Tämä on totta maallisessakin elämässä ja toteutuu jos me ihmiset välitämme toisistamme.
OK. Luterilainen kristitty on Jumalan rakastama.
- Anonyymi
Miksi juutalainen ei pääs taivaaseen?
- Anonyymi
Luterilainen varastanut tikapuut?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luterilainen varastanut tikapuut?
Ei tarvita tikapuita. KAIKKI pääsevät taivaaseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tarvita tikapuita. KAIKKI pääsevät taivaaseen.
Se ei onneksi pidä paikkaansa. Paha saa palkkansa, eikä katumattomilla synneillä pääse Taivaaseen.
- Anonyymi
Että miltäkö tuntuu olla luterilainen?
Vastauksen antaminen on mahdotonta, koska kukaan ei ole ollut luterilainen. Lutheristakin tuli puoliksi katolinen, puoliksi luterilainen ja Lutherin kuoleman jälkeen tuosta mutantista tuli melanchthonilainen.
Luther vihittiin v. 1507 roomalaiskatoliseksi papiksi. Hän teki munkkina pyhiinvaellusmatkan Roomaan 1510. Siellä pappien keskuudessa näkemänsä uskonnottomuus, turmelus ja paheellisuus järkyttivät hänet perin juurin.
Sen jälkeen hänen omantuntonsa pakotti tutkimaan katolisia perusoppeja. Lopulta naulasi raivoissaan 95 vastalausettaan Wittenbergin kirkon oveen, koska näki katolisen kirkon kaupustelevan Jumalan sanaa. Vihdoinkin joku uskalsi ”panna kellon kissan kaulaan” eli ”paljastamaan vaarallisen ja kissamaisesti hiiviskelevän paavillisen pappisvallan”.
Luther teki käännöksen koko Raamatusta saksaksi ja edistyi Raamatun tutkijana havaiten jopa joitakin täsmällisiä totuuden välähdyksiä. Ohessa joitakin lainauksia Lutherin teoksista, joita painettiin ja joita levitettiin laajalti:
Wittenberg 1527 ”Profeetta Jeremian kirje Kristuksen rikkauksista ja kristityn vapaudesta, saarnannut Mar. Luther”: ”Tämä nimi Jehovah kuuluu yksinomaan tosi Jumalalle.”
Wittenberg 1562 ”Lutherin teokset 2.osa: M. Lutherin kaikkien kirjoitusten väite, Leo X:n bulla”: ”Sallin paavin tehdä uskonkappaleita - sellaisia kuten ’sielu on kuolematon’, kaikkine hirveine mielipiteineen, mitkä löytyvät paavin käskykirjeitten roomalaisesta tunkiosta.”
”Kyrkopost nro 29, kpl 9 s.259”: ”Raamattu sanoo kuolemaa uneksi. Sillä niinkuin ihminen vaipuu uneen, niin hän ei aamulla herätessään tiedä mitään siitä, niin mekin nousemme viimeisenä päivänä nopeasti emmekä tiedä, kuinka tulimme kuolemaan tai kuoleman läpi.”
”Evang.Luk.7.11-17,kpl 8”: ”Kuolleet kuulevat Kristuksen ensimmäisen kerran kutsuessa ja heräävät..”
”Kyrkopost nro 109 1.nide, kpl 39-47, s.434-436”: ”… muuttaa kuoleman uneksi ja hautasi suloiseksi leposijaksi ja koko ajan, mikä on kulunut Aabelin kuolemasta viimeiseen päivään asti, lyhyeksi hetkeksi. Raamattu antaa tämän lohdutuksen kaikkialla.”
Luther ja luterilaiset kuitenkaan pitäneet kiinni näistä eikä monista muistakaan Lutherin puolustamista alkuperäisistä raamatullisista opetuksista, vaan alkoivat sovitella.
Esim. Lutherin ystävä, kreikankielen tuntija Melanchthon taivutteli osallistumaan ehdotukseen, mikä tunnetaan Augsburgin uskontunnustuksena. Melanchthon kirjoitti tämän uskontunnustuksen kaltaisen asiakirjan ja esitti Augsburgin kokouksessa keisari Kaarle V:lle ja hänen ruhtinaallisille ja pappisvaltaa edustaville hallitsijatovereilleen saadakseen aikaan sovinnon luterilaisten ja katolisen kirkon välille.
Näin Melanchthon ja Luther pyrkivät aikaansaamaan sisäisen puhdistuksen paavinkirkossa suostuttelemalla sitä puhdistamaan tapoja, mutta kokous hylkäsi ehdotuksen ennenkuin nuo kaupustelijat ehtivät ’kissaa’ sanoa.
Tästä jäi luterilaisille testamentti, epäraamatullinen sovittelusäkki, jonka tarkoitus oli saattaa luterilaiset takaisin äitikirkon helmoihin. Säkki oli täynnä puolitotuuksia ja lukuisten Lutherin aikaisempien Raamatun totuuden mukaisten näkemysten peruutuksia.
Augsburgin luterilainen Raamatun totuuden vastainen uskontunnustus julkeaa sanoa esim. jumalattomien ikuisesti kärsivistä sieluista ja kolminaisuudesta I ja XVII artiklassa:
”Meidän kirkkomme (luterilainen ja katolinen) opettavat yhteisestä sopimuksesta, että Nikean kirkolliskokouksen säädös Jumalan Olemuksen ykseydestä ja Kolmesta Persoonasta pitää paikkansa, ovat samaa olemusta ja voimaa, Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat yhtä iankaikkiset, Kristus ilmestyy maailman lopussa tuomitsemaan ja herättää kaikki kuolleet; Hän antaa jumalisille ja valituille iankaikkisen elämän ja iankaikkiset ilot, mutta jumalattomat ihmiset ja perkeleet Hän tuomitsee loputtomasti kidutettaviksi.”
Monet nykyisistä luterilaisista eri lahkoista perustettiin tämän luopio-uhrauksen jälkeen. Lutherin suuri taistelu totuuden puolesta joutui täten suuressa määrin epäraamatullisten sovittelujen pilaamaksi – hänen itsensä toimesta ja varsinkin seuraajansa Melanchthonin toimesta, joka sorvasi Lutherin opetukset adapteriksi tarkoituksena telakoitua takaisin katoliseen emäkirkkoon.
Siksi olisi oikeampaa sanoa vesitettyä protestikirkkoa evankelis-melanchtonilaiseksi kirkoksi – ja vuosi vuodelta ekumeeninen vauhti on vain kiihtynyt. - Anonyymi
No ihan helvetin hyvältä ja totta kait on , luterilaisuus on just parasta.
- Anonyymi
#Milta-tuntuu-olla-luterilainen# 2024-04-25 17:47:45 No ihan helvetin hyvältä ja totta kait on , luterilaisuus on just parasta.”
¤¤¤¤
Miksi kirjoitit Helvettinne pienellä alkukirjaimella, koska Lutherin mukaan Helvetti on paikka, jossa uskontunnustuksesi mukaan sinulla ”on helvetin hyvä olla”?
Wormsin valtiopäivillä 1521 Luther pelastettiin Wartburgin linnaan. Täältä piilopaikastaan hän ensimmäisenä ryhtyi kirjoittamaan vastausta Jacobus Latomukselle, joka oli julkaissut laajan teoksen häntä vastaan.
Omistuskirjoituksesta näkyy Lutherin näkemys Helvetin (die Hölle) mahdista: ”Helvetti (Hölle) avaa sielunsa selko selälleen sekä aukoilee määrättömästi kitaansa.”
Luther und die Hölle (Luther ja Helvetti)
Matkalla Erfurtiin vuonna 1501 salaman välähdys järkytti niin, että hän huusi peloissaan: "Apua, pyhä Anna, minä haluan olla munkkina!" Lutherin lupaus selittyy hänen maailmankatsomuksellaan. Myöhäiskeskiajan ihmisenä hänen kuolemanpelkonsa liittyi konkreettiseen pelkoon, joka kiusasi häntä suuresti. Lutherille Helvetti ja kiirastuli olivat paikkoja täynnä piinaa. Oli järkevää ryhtyä varotoimiin.
Lutherin intensiivinen huoli kuolemanjälkeisen elämän piinauksista osoittaa, kuinka syvälle Helvetinpelko oli juurtunut häneen. Hän meni luostariin, mutta vaikka hän oli hurskas munkki, joka rääkkäsi itseään, häntä kuitenkin ahdisti viimeisen tuomion pelko.
Vaikka Luther alkoi vastustaa teeseissään kirkon väärinkäytöksiä, kuten kiirastulioppia (Saarna vuodelta 1530, ”Kiirastuli-opin kumoaminen”) jolla huijauksella katolinen kirkko keräsi rikkauksia, hän ei arvostellut kirkon Helvettioppia eikä hän ei kyseenalaistanut ”itse puhdistavan tulen” olemassaoloa.
Siis Luther ei heittänyt vauvaa ulos kylpyveden mukana. Se, että hän ei pitänyt kiirastuli-opista, ei tarkoita, että hän olisi kyseenalaistanut myös Helvetin. Itse asiassa Luther teki kenties enemmän kuin kukaan muu vahvistaakseen ikuisen Helvetin opin tavallisten ihmisten keskuuteen.
Kun hänen Uuden testamentin saksankielisen käännöksen ensimmäinen painos ilmestyi vuonna 1522, hän käänsi (epärehellisesti) kreikankielisen (juutalaisten kaatopaikan) sanan Gehenna "Helvetiksi". Näin tehdessään hän ankkuroi sanan lujasti sanavarastoamme tähän päivään asti. Luther jätti suuren perinnön Helvetin teologiaa kohtaan.”
- Anonyymi
Koko ajan tekee mieli homostella ja polvet ruvella pitää rukoilla Herralta voimia halujensa tukahduttamiseen.
Luterilaisuus on kova laji.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 396895
- 323888
- 453270
- 342844
- 162662
- 372228
- 162176
- 372082
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons482037- 371952