Kolme selkeää todistetta että Raamatun synoptiset evankeliumit ovat fiktiota

Anonyymi-ap

Todisteet:

1. Synoptiset evankeliumit ovat keskenään liian samanlaisia ja kopioivat toisiaan kertoen tismalleen samoista tapahtumista ja kertomuksista.

2. Synoptisten evankeliumien välillä on ristiriitaisuuksia, kuten mikä kohtaus tapahtui minkäkin jälkeen tai kuka sanoi ja mitä.

3. Synoptiset evankeliumit noudattavat antiikin proosa- ja näytelmäkirjallisuuden rakennettu; esim ne noydattavat tiukasti Hero's journey-kehystä ja draaman kaarta.

Plus extra: Evankeliumit ovat USKONNOLLISIA tekstejä eli ne ovat alusta asti tarkoitettu fiktiivisiksi.

28

360

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kun kolme historioitsijaa kertoo samoista tapahtumista parikymmentä vuotta tapahtumien jälkeen ja kuulopuheiden (perimätiedon) mukaan, niin tietysti kertomukset poikkeavat yksityiskohdiltaan toisistaan, mutta suuret linjat ovat yhtenevät.

1. Jeesus kastettiin
      2. Jeesus opetti kansaa
      3. Jeesus paransi sairaita
      4. Jeesus kärsi kuoleman ristillä
      5. Jumala herätti Jeesuksen kuolleista
      6. Jeesus käski opetuslastensa saarnata evankeliumia

Seitsemäs kohta on sitten se, mikä kirjeissä sanotaan: Jeesus ohjaa seurakuntaansa taivaasta käsin Isänsä lähettämän Pyhän Hengen välityksellä.

• Anonyymi

Ei kun seitsemäs kohta on se, että Jeesus otettiin ylös taivaaseen, mutta tästä ei taida kertoa muu kuin Luukas.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei kun seitsemäs kohta on se, että Jeesus otettiin ylös taivaaseen, mutta tästä ei taida kertoa muu kuin Luukas.

Markuksen evankeliumin lopussa on maininta Jeesuksen nousemisesta ylös taivaaseen, mutta se kohta on lisätty myöhemmin tekstiin. (jj. 9-20)

• Anonyymi

"kolme historioitsijaa kertoo samoista tapahtumista parikymmentä vuotta tapahtumien jälkeen"

Saako Jeesus-uskoiset jotain perverssiä nautintoa valehdellessaan muka pyhänä pitämästään Raamatusta?

Evnkeliumien kirjoittajat eivät olleet mitään historioitsijoita. Oleellista on myös se, että tarinat kerrottiin toisen tai kolmannen käden tietojen pohjalta. Evankeliumien kirjoittajat ovat myös eri kulttuuripiiristä kuin Jeesus. Hehän kaikki kirjoittivt kreikka eikä arameaa tai hebreaa. Kaikki Jeesuksen sanomiset on siis paitsi toisen tai kolmannen, neljännnen jne käden tietoa myös käännöksiä. Se, että evankeliumien kirjoittajat eivät tunteneet Jeesuksen ajan Palestiinaa näkyy myös siinä, että he eivät tunne sen ajan hallitsijoita eikä edes hallinnollista jakoa. Rooman keisari Augustus määräsi verollepanon alueelle jota ei edes tuolloin hallinnut jne.

Tarinat sisältävät myös ilmiselviä fiktiivisiä pätkiä. Kuka esimerkiksi tiesi siitä miten paholainen tarun mukaan piinasi Jeesusta ja mitä he keskustelivat? Haastattelivatko evankeliumin kirjoittajat Saatanaa? Tai jos Maria kätki sydämmeensä enkelin lausumat sanat niin kuka kirurgi ne sieltä sydämestä kaivoi?

Myösin tuo "parikymmentä vuotta tapahtumien jälkeen" on puppua. Ennemminkin sata vuotta tapahtumien jälkeen. Osaltaan ajallinen etäisyys myös selittää sen, että hallitsijoiden nimet ja hallinnollinen jako on mitä sattuu näissä kertomuksissa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"kolme historioitsijaa kertoo samoista tapahtumista parikymmentä vuotta tapahtumien jälkeen"

Saako Jeesus-uskoiset jotain perverssiä nautintoa valehdellessaan muka pyhänä pitämästään Raamatusta?

Evnkeliumien kirjoittajat eivät olleet mitään historioitsijoita. Oleellista on myös se, että tarinat kerrottiin toisen tai kolmannen käden tietojen pohjalta. Evankeliumien kirjoittajat ovat myös eri kulttuuripiiristä kuin Jeesus. Hehän kaikki kirjoittivt kreikka eikä arameaa tai hebreaa. Kaikki Jeesuksen sanomiset on siis paitsi toisen tai kolmannen, neljännnen jne käden tietoa myös käännöksiä. Se, että evankeliumien kirjoittajat eivät tunteneet Jeesuksen ajan Palestiinaa näkyy myös siinä, että he eivät tunne sen ajan hallitsijoita eikä edes hallinnollista jakoa. Rooman keisari Augustus määräsi verollepanon alueelle jota ei edes tuolloin hallinnut jne.

Tarinat sisältävät myös ilmiselviä fiktiivisiä pätkiä. Kuka esimerkiksi tiesi siitä miten paholainen tarun mukaan piinasi Jeesusta ja mitä he keskustelivat? Haastattelivatko evankeliumin kirjoittajat Saatanaa? Tai jos Maria kätki sydämmeensä enkelin lausumat sanat niin kuka kirurgi ne sieltä sydämestä kaivoi?

Myösin tuo "parikymmentä vuotta tapahtumien jälkeen" on puppua. Ennemminkin sata vuotta tapahtumien jälkeen. Osaltaan ajallinen etäisyys myös selittää sen, että hallitsijoiden nimet ja hallinnollinen jako on mitä sattuu näissä kertomuksissa.

Tuossa on niin paljon asiavirheitä etten viitsi edes käsitellä.

Yksi ainoa asiallinen kritiikki on sanaan "historioitsija" puuttuminen. Eivät evankeliumin kirjoittajat olleet historioitsijoita: he kirjoittivat ylös kuulemiaan kertomuksia Jeesuksesta. Niitä oli monia ja erilaisia versioita samoista tapahtumista. Siitä ristiriidat.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Yksi ainoa asiallinen kritiikki on sanaan "historioitsija" puuttuminen. Eivät evankeliumin kirjoittajat olleet historioitsijoita: he kirjoittivat ylös kuulemiaan kertomuksia Jeesuksesta. Niitä oli monia ja erilaisia versioita samoista tapahtumista. Siitä ristiriidat.

Mutta se, että niitä kertomuksia oli liikkeellä, osoittaa sen, että Jeesus oli todellinen ihminen ja kuoli ristillä. Paljon muuta hänen elämästään ei sitten tiedetäkään paitsi että oli matkasaarnaaja ja kansanparantaja, jonkinlainen aikansa huijari. Ja opetuslapset olivat valehtelijoita.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Markuksen evankeliumin lopussa on maininta Jeesuksen nousemisesta ylös taivaaseen, mutta se kohta on lisätty myöhemmin tekstiin. (jj. 9-20)

Markuksen evankeliumin alkuperäinen loppu on aikoinaan kadonnut (ja siksi jakeen 8:n viimeinen lause loppuu kieliopillita virheellisesti "He (naiset) eivät kertoneet kenellekään mitään, sillä he pelkäsivät kunnes." ja haastaa jatkamaan kirjoitusta) ja korvattu sittemmin tiivistelmällä Apostolien teoista. Kaikki tunnetut Markuksen evankeliumin käsikirjoitukset loppuvat neljällä tai viidellä eri tavalla, joista yleisin on lyhyt lopetus. Nykyisin kuitenkin suositaan pisintä lopetusta joka on tuo nykyisin tuntemamme evankeliumin loppu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mutta se, että niitä kertomuksia oli liikkeellä, osoittaa sen, että Jeesus oli todellinen ihminen ja kuoli ristillä. Paljon muuta hänen elämästään ei sitten tiedetäkään paitsi että oli matkasaarnaaja ja kansanparantaja, jonkinlainen aikansa huijari. Ja opetuslapset olivat valehtelijoita.

Myös Aku Ankasta ja Mikki Hiirestä on liikkeellä paljon keromuksia, elokuvia ja sarjakuviakin, mutta se ei todista että kumpikaan fiktiivinen olento olisi aito ja oikea henkilö.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei vain Evankeliumit vaan myös apostolien teot. Esim Bart D. Ehrman on kirjoittanut hyvä artikkeli siitä että Apostolien teot on kirjoittanut henkilö jolla ei ollut tietoa Paavalin kirjeistä tai kuka tämä oli eikä siitä mitä tämä oli kirjoittanut, opettanut tai missä tämä oli ollut. Esimerkiksi jeesuslaisten jahtaaminen Jerusalemissa ja Damaskoksessa ja paluu kääntymisen jälkeen Damaskoksesta Jerusalemiin on puhdasta fiktiota. Paavalilla ei ole koskaan ollut valtuuksia vainota ja vangita Jeesuksen seuraajia ja on hyvin epätodennäköistä että Paavali olisi koskaan mennyt Damaskokseen tai edes Roomaan koska juutalaisilla ei ollut valtuuksia toimia noissa kaupungeissa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei vain Evankeliumit vaan myös apostolien teot. Esim Bart D. Ehrman on kirjoittanut hyvä artikkeli siitä että Apostolien teot on kirjoittanut henkilö jolla ei ollut tietoa Paavalin kirjeistä tai kuka tämä oli eikä siitä mitä tämä oli kirjoittanut, opettanut tai missä tämä oli ollut. Esimerkiksi jeesuslaisten jahtaaminen Jerusalemissa ja Damaskoksessa ja paluu kääntymisen jälkeen Damaskoksesta Jerusalemiin on puhdasta fiktiota. Paavalilla ei ole koskaan ollut valtuuksia vainota ja vangita Jeesuksen seuraajia ja on hyvin epätodennäköistä että Paavali olisi koskaan mennyt Damaskokseen tai edes Roomaan koska juutalaisilla ei ollut valtuuksia toimia noissa kaupungeissa.

15:9 Sillä minä olen apostoleista halvin enkä ole sen arvoinen, että minua apostoliksi kutsutaan, koska olen vainonnut Jumalan seurakuntaa.

1:13 Olettehan kuulleet minun entisestä vaelluksestani juutalaisuudessa, että minä ylenmäärin vainosin Jumalan seurakuntaa ja sitä hävitin

1:17 enkä lähtenyt ylös Jerusalemiin niiden luo, jotka ennen minua olivat apostoleja, vaan menin pois Arabiaan ja palasin taas takaisin Damaskoon.

Meni Damaskoon kääntyessään kristityksi. Apt 9

1:12 Minä kiitän häntä, joka minulle on voimaa antanut, Kristusta Jeesusta, meidän Herraamme, siitä, että hän katsoi minut uskolliseksi ja asetti palvelukseensa
        1:13 minut, entisen pilkkaajan ja vainoojan ja väkivallantekijän. Mutta minä sain laupeuden, koska olin tehnyt sitä tietämättömänä, epäuskossa;

Apostolien teot:
        26:10 ja niin minä teinkin Jerusalemissa. Paljon pyhiä minä suljin vankiloihin, saatuani ylipapeilta siihen valtuuden, ja kun heitä tapettiin, annoin minä ääneni sen puolesta.

Paavalin kirjeet ja Apostolien teot ovat sopusointuisesti yhtä pitävät.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Paavali vietiin Roomaan vankina.

Puhut ihan täyttä paskaa ja valehtelet minkä kerkiät.

Mitä jauhoja olet vedellyt?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tarinat ei todista muuta kuin sen, että tarinoita on. Meillä on hyvin dokumentoitu urbaanilegendan synty 1700- ja 1800 -luvun taitteesta. Tuolloin lukutaito oli jo yleistä ja kirjallisia lähteitä oli paljon käytettävissä. Faktan tarkistus olisi ollut paljon helpompaa kuin "Jeesuksen ajan" palestiinassa.

Vertailukohta on teollista vallankumousta vastutaneen koneenrikkojaliikkeen (ns. luddiittien) "perustanut" Ned Ludd. Hän rikkoi käsityöläisten elinkeinoa suojellakseen ensimmäiset koneellistetut kangaspuut rikki 1779. Vuonna 1811 (32 vuotta taphtuneen jälkeen) tapauksesta kirjoitti faktana ainakin The Nottingham Review ja History of Nottingham -kirja. Vuonna 1812 Luddiitit olivat jo järjestäytynyt koneenrikkojaliike joka vastusti teollista vallankumousta. Ned Luddin tarinaa toisteltiin hänen kuvvaansa painettiin lehtiin ja postikortteihin.

Ned Luddia ei vain koskaan ollut olemassa. Kukaan ei rikkonut kangaspuita Leicesterissä 1779. Hänelle ja hänen "ajatuksilleen" oli ns. sosiaalinen tilaus, mutta hän oli urbaanilegenda, joka toimi innoittajana poliittiselle liikkeelle. Hänen tarinansa pääsi n. 30 vuodessa sanomalehteen ja historiakirjoihin faktatietona ja hänellä oli organisoitu kannattajajoukko. Miksei yli puolitoistatuhatta vuotta aiemmin ei olisi voinut syntyä legenda 30-50 vuotta sitten ristiinnaulitusta profeetasta, joka puhui jotain jota monet halusivat 50 vuotta myöhemmin kuulla?

Ja huomattavaa on, että vaikka Ned Ludd oli pelkkä legenda, niin hänestä oli tekstejä ja kuvauksia muissakin kuin luddiittien kirjoituksissa. Hänet "tunsi" myös puolueettomat lähteet. Jeesuksesta ei kertonut kukaan muu kuin Jeesus-tarinoita kirjoittavat uskovat.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

15:9 Sillä minä olen apostoleista halvin enkä ole sen arvoinen, että minua apostoliksi kutsutaan, koska olen vainonnut Jumalan seurakuntaa.

1:13 Olettehan kuulleet minun entisestä vaelluksestani juutalaisuudessa, että minä ylenmäärin vainosin Jumalan seurakuntaa ja sitä hävitin

1:17 enkä lähtenyt ylös Jerusalemiin niiden luo, jotka ennen minua olivat apostoleja, vaan menin pois Arabiaan ja palasin taas takaisin Damaskoon.

Meni Damaskoon kääntyessään kristityksi. Apt 9

1:12 Minä kiitän häntä, joka minulle on voimaa antanut, Kristusta Jeesusta, meidän Herraamme, siitä, että hän katsoi minut uskolliseksi ja asetti palvelukseensa
        1:13 minut, entisen pilkkaajan ja vainoojan ja väkivallantekijän. Mutta minä sain laupeuden, koska olin tehnyt sitä tietämättömänä, epäuskossa;

Apostolien teot:
        26:10 ja niin minä teinkin Jerusalemissa. Paljon pyhiä minä suljin vankiloihin, saatuani ylipapeilta siihen valtuuden, ja kun heitä tapettiin, annoin minä ääneni sen puolesta.

Paavalin kirjeet ja Apostolien teot ovat sopusointuisesti yhtä pitävät.

Ehrman epäilee että kyseiset kohdat Damaskoksessa käynnistä ja vainoista ei ole kuulunut alunperin Paavalin kirjeisiin vaan ovat myöhemmin kristittyjen tekemiä lisäyksiä kuten nykyisin enemmistö tutkijoista epäilee. Muun muassa tyyli ja teksti vaihtuu kokonaan näissä kohdissa verrattuna muihin kirjeen osiin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kuule ihan.....hehehehe

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kuulemaan.....hehehehehe

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

K u u l e m i a a n......heheheh

• Anonyymi

Ajat sitten on todistettu että evankeliumien kirjoittajat eivät olleet koskaan tavanneet Jeesusta, ketään opetuslasta tai näiden seuraajiakaan vaan he kirjoittivat evankeliumit kapakoista ja kaduilta kuulemiensa juorujen ja hatarien huhupuheiden pohjalta. Tämän jälkeen Matteuksen ja Luukkaan kirjoittajat kopioivat Markusta ja keksivät lisää lisäämällä jo ennalta kirjoitettuun omiaan ja itsekeksittyä.

• Anonyymi

Eli Raamattu keskeinen sisältö on kuulopuheita. Tämä saisi ihan arvaamattomia syvyyksiä lukijoille ja uusille tutkijoille. Voidaanko Pyhää henkeä liittää mukaan silti joka avaa lukot. Avasi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eli Raamattu keskeinen sisältö on kuulopuheita. Tämä saisi ihan arvaamattomia syvyyksiä lukijoille ja uusille tutkijoille. Voidaanko Pyhää henkeä liittää mukaan silti joka avaa lukot. Avasi.

On Raamattu kouluja missä nää jutut opiskellaan mutta avataanko laajempaa historiaa. Kirjoituksien yhdenkaltaisuudesta. Onhan näyttöä Jeesuksen edeltävistä ylöspäin nousemista eli ihmisistä

• Anonyymi

Paavali kirjoitti 50-luvulla. Hän ei koskaan tavannut Jeesusta eikä käytännössä kirjoita mitään Jeesuksen elämästä.

Voi olla että Paavali on kirjoittanut jotain Jeesuksen elämästä mutta ne kirjeet eivät ole säilyneet. Eikä kukaan varhaisempi tunnettu kirjoittaja viittaa niihin.

Antiikin aikana kirjat kopioitiin käsin. Homeroksen Odysseus on hyvä esimerkki, kaikki tuntemamme versiot ovat hieman erilaisia. Siitä yksinkertaisesta syystä että kopioinnissa tapahtuu virheitä ja kopioinnin tekijöillä oli tapana joskus tehdä "parannuksia" tarinaan. Odysseukselle keksittiin lisää seikkailuja tai niitä muutettiin.

Ensimmäinen evankeliumi on mielenkiintoisin, koska toiset evankeliumit ovat sen kopioita/parannuksia aivan kuten Odysseuksellekin on käynyt.

Tämä on tietenkin Markuksen evankeliumi joka on tehty toisen temppelin tuhon jälkeen. Tämä tapahtui vuonna 70 kun roomalaiset käytännössä tappoivat kaikki viholliset ketkä saivat kiinni. Juutalaisuus saatettiin teologisesti kuilun partaalle ja sen täytyi muuttua koska uhraaminen ei enää ollut mahdollista.

Kristinusko, joka oli vielä tässä vaiheessa kultti juutalaisuuden sisällä tarjosi yhden vaihtoehdon temppeliuhrauksen korvaamiseen.

Palataanpa Markukseen. Markus on siis kirjoitettu ajallisesti niin kaukana Jeesuksesta ettei kyseessä ole silminnäkijä. Lisäksi teksti paljastaa sen että kirjoittaja on roomalaistunut/hellenisoitunut. Hän ei tunne Juudean maantiedettä eikä kirjoita paikanpäältä. Kirjoituspaikkaa ei tiedetä mutta kirjoituspaikka voi olla Rooma tai Aleksandria, jossa molemmissa oli suuret juutalaiset yhteisöt.

Markuksen evankeliumi lainaa Jeesuksen seikkailuhin suoria lainauksia Odysseuksen seikkailuista. Jeesuksen retki Genesaretin järvellä on suora lainaus Homeroksen kynästä. Dennis MacDonald on kirjoittanut erinomaisen kirjan aiheesta.

Markuksen evankeliumi sisältää myös materiaalia, joka on saanut vaikutteita Vanhasta testamentista, Paavalin kirjeistä ja mahdollisesti Tuomaan evankeliumista. Voimme epäilemättä sanoa, että Markuksen kirjoittaja on saanut inspiraationsa myös Homeroksen eeposista, Iliaksesta ja Odysseiasta, ja kehitti katkelmia rinnakkaisten teemojen mukaan.

• Anonyymi

Ihmetellä sopii, miksi kristinuskon perustamisessa Paavali oli suurin auktoriteetti ja primus motor jos oli ollut Jeesus ja 12 Jeesusta pitkään seurannut opetuslasta ja Luukkaan mukaan vielä 72 pikakoulutettua opetuslasta lisää.

Ja sitten "kaiken" kristuksen opetuksista tietääkin mies joka ei ole koskaan Jeesusta edes nähnyt.

• Anonyymi

Markus kirjoitettu vuoden 70 jälkeen, ehkä vuonna 100 tai 120 koska kirjoittajana lainaa sanasta sanaan Josephuksen kuvausta siitä kuinka roomalaiset piirittivät Jerusalemin ja tuhosivat temppelin Juutalaissodassa. Matteus on kirjoitettu joskus vuoden 100-200 välillä, tai ainakin varhaisimmat maininnat ja lainaukset Matteuksesta on vasta kolmanen vuosisadan lopusta. Luukas ja Teot on kirjoituksista nuorimmat ja niiden uskotaan kirjoitetun joskus vuoden 200-300 välillä niissä käytettyjen sanojen ja kielen perusteella. Evankeliumit ovat saaneet nykyiset nimensä ehkä joskus 400- tai 500-luvulla jolloin myös osa evankeliumeista päätettiin jättää pois kaanonista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ihmetellä sopii, miksi kristinuskon perustamisessa Paavali oli suurin auktoriteetti ja primus motor jos oli ollut Jeesus ja 12 Jeesusta pitkään seurannut opetuslasta ja Luukkaan mukaan vielä 72 pikakoulutettua opetuslasta lisää.

Ja sitten "kaiken" kristuksen opetuksista tietääkin mies joka ei ole koskaan Jeesusta edes nähnyt.

Ateistin todistelu on kyllä mltäsäälittävän raskasta. Kauhea energia pitää uhrata sille mihin ei itse edes usko ...
        Oman tyhjyyden ja toivottomuuden mainostaminen ei oikein nappaa , siispä hyökkäys vastapuolta kohti...hmm...:P

• Anonyymi

Jännistä ihmisistä ja jännistä tapahtumista osaa hyvät kirjoittajat tehdä eläviä, mieleen painuvia ja ikimuistoisia. Amerikassa on tänä päivänä biografioiden kirjoittajia jotka värittävät tositapahtumia yhtä hyvällä tyylillä kuin evankelistat. Esim. Eräs ensyklopedia löytöretkistä ja löytöretkeilijöistä oli aivan evankeliumien veroista tekstiä.

Jos elämänkerta on todella merkittävä niin että henkilö mullistaa satojen tuhansien ihmisten elämän perusteellisesti saa siitä ihan evankeliumin veroisen hyvä kirjoittaja.

• Anonyymi

No totta kai, kun joku kylähullu pistää jonkin mitättömän kyläpahasen sekaisin, niin kirjailijat tempaisee sen biografian kanssa ihan kuin se ois Hollywoodin käsikirjoitus. Siinä on sitä draamaa, käännekohtia ja vähän ylimääräistä maustetta, että lukija pysyy messissä. Ei se aina tarkota, että kaikki tapahtumat on ihan niin kuin siinä elämäkerrassa luki, mut se on kuin joku iso spektaakkeli, missä sankari tai roisto - riippuu kuka kertoo - on pääosassa.

• Anonyymi

V....mitä soopaa!

• Anonyymi

Voi kun ateistit soveltaisivat samaa "sääntöä" evoluutiosatuun ja huomaisivat ettei tuolle uskomusjärjestelmälle ole perusteita.

Tosissaan puputetaan "miljoonista vuosista", ikäänkuin itse olisi oltu paikalla , kun jokin kuviteltu kehityskäänne on tapahtumassa.....hohoijaa.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      149
      6459
    2. Halaisin sua mies

Jos voisin 💗
      Ikävä
      32
      2312
    3. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

Vähän luulen että on..
      Ikävä
      187
      2089
    4. Mitä tämä on

Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut
      Tunteet
      10
      1333
    5. Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?

gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.
      Maailman menoa
      82
      1263
    6. Olen valmis

Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      73
      1067
    7. Hyvää yötä kaivatulleni

En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä
      Tunteet
      24
      1047
    8. Nyt on konstit vähänä.

Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,
      Kiuruvesi
      25
      987
    9. Tilinpäätösvaltuusto 27.5

Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty
      Pyhäjärvi
      44
      951
    10. Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.

Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke
      Helsinki
      10
      838
    Aihe