Pääsiäistä sanotaan kristikunnan suurimmaksi juhlaksi. Sillä on kuitenkin pakanalliset, paimentolaisuuteen ja maatalouteen liittyvät juuret. Nykyinen juutalaisten ja kristittyjen Pääsiäinen yhdistää kaksi juhlaa. Vuoden ensimmäisen sadon juhlan ja pahalta suojaavan riitin.
Lähi-idässä ensimmäinen sato eli ohrasato korjattiin jo keväällä Pääsiäisen aikaan. Sitä edelsi talvikausi ja viljavarastojen loppuminen. Uutta satoa piti juhlia ja syödä nälkäänsä uusista jauhoista tehtyä kohottamatonta ja hapattamatonta leipää. Ohra ei kohoa muutenkaan ja kun jauhot ovat ihan tuoretta niin ei se happanekaan kovin nopeasti. Siksi juutalaiset syövät happamatonta leipää. Perinteelle vain keksittiin uusi myytti eli Egyptistä pako. Kristityt keksivät sille taas uuden myytin, Jeesuksen liha.
Toinen osa Pääsiäistä on paimentolaisten pahalta suojaava riitti. Lampaat parittelivat syksyllä käytännössä yhtä aikaa ja synnyttivät karitsat yhtä aikaa muutaman päivän sisällä. Karitsoja luonnollisesti kuoli ja ihmiset uskoivat, että paaha henki Lamastu eli Lilit tappoi vastasyntyneitä. Paimentolaiset teurastivat lampaan ja sivelivät sen verellä ovenpielet, ettei Lamastu pääse tappamaan vastasyntyneitä. Lamastu joutuu ohittamaan talon. Tästä tulee nimi Pääsiäiselle, Pesach, ohitusriitti. Agricola keksi aika hyvän nimen sille, ohittaa eli päästää.
Juutalaiset sepittivät ohitusriittiin oman myytin. He sivelivät talonsa ovenpielet verellä, jottei Jahve tappaisi esikoisia Egyptin vitsauksessa. Kristityt sepittivät oman versionsa, jossa pahalta hengeltä suojaava veri oli itse Jeesuksen verta. Tuntuu hullunkuriselta, että Jeesus joutui tappamaan itsensä ja roiskimaan omat verensä, jolla hän suojautui omaan vihaansa vastaan (Jeesushan oli samalla Jumala).
Mitä mieltä olette? Alunperin tarkoituksenmukaisia pakanallisia ja jopa jumalattomia juhlia ja riittejä, jotka uskonnot ovat omineet itselleen ja sepittäneet omat tarinansa. Asiallista keskustelua aiheesta näin Pääsiäisen kunniaksi. Muutenkin voi tuoda esille sitä, miten vietätte pääsiäistä. Itsellä pakastin on täynnä lammasta ja viiniä niin, ettei lopu kesken Pääsiäisen pitkänä vapaajaksona.
Voisiko Pääsiäinen olla ateistinen juhla?
49
372
Vastaukset
- Anonyymi
Söikö opetuslapset mämmiä, munia ja leikkikö syönnin jälkeen pupujen kanssa, ei!!!
Söivät mämmiä. Sen nimi oli vain Samanu, joka on tyypillistä kevään herkkuruokaa Lähi-idässä.
https://en.wikipedia.org/wiki/Samanu
Pääsiäismunilla ja pupuilla on myös juutalaiskristillinen merkitys, vaikka nekin lienee pakanallisia tapoja alunperin. Tässä esimerkki taideteoksesta Madonna ja pääsiäispupu.
https://en.wikipedia.org/wiki/Madonna_of_the_Rabbit
Pakanallisessa Euroopassa muna symboloi hedelmällisyyttä ja uudistumista. Kristityt omivat pääsiäismunankin itselleen ja sepittivät sen tarkoittavan Jeesuksen ylösnousemusta.
The egg was a widely used premodern and pre-Christian symbol of fertility and restoration. European “Pagans” (a term used to refer to people who practiced a variety of non-Christian traditions) viewed eggs as a symbol of the regeneration that comes with springtime. Early Christians borrowed this image and applied it not to the regeneration of the earth but rather to Jesus Christ. This was also extended to the new life of the faithful followers of Christ.
https://www.britannica.com/story/what-do-eggs-have-to-do-with-easter- Anonyymi
Humanist_atheist kirjoitti:
Söivät mämmiä. Sen nimi oli vain Samanu, joka on tyypillistä kevään herkkuruokaa Lähi-idässä.
https://en.wikipedia.org/wiki/Samanu
Pääsiäismunilla ja pupuilla on myös juutalaiskristillinen merkitys, vaikka nekin lienee pakanallisia tapoja alunperin. Tässä esimerkki taideteoksesta Madonna ja pääsiäispupu.
https://en.wikipedia.org/wiki/Madonna_of_the_Rabbit
Pakanallisessa Euroopassa muna symboloi hedelmällisyyttä ja uudistumista. Kristityt omivat pääsiäismunankin itselleen ja sepittivät sen tarkoittavan Jeesuksen ylösnousemusta.
The egg was a widely used premodern and pre-Christian symbol of fertility and restoration. European “Pagans” (a term used to refer to people who practiced a variety of non-Christian traditions) viewed eggs as a symbol of the regeneration that comes with springtime. Early Christians borrowed this image and applied it not to the regeneration of the earth but rather to Jesus Christ. This was also extended to the new life of the faithful followers of Christ.
https://www.britannica.com/story/what-do-eggs-have-to-do-with-easterSoopaa!
- Anonyymi
Humanist_atheist kirjoitti:
Söivät mämmiä. Sen nimi oli vain Samanu, joka on tyypillistä kevään herkkuruokaa Lähi-idässä.
https://en.wikipedia.org/wiki/Samanu
Pääsiäismunilla ja pupuilla on myös juutalaiskristillinen merkitys, vaikka nekin lienee pakanallisia tapoja alunperin. Tässä esimerkki taideteoksesta Madonna ja pääsiäispupu.
https://en.wikipedia.org/wiki/Madonna_of_the_Rabbit
Pakanallisessa Euroopassa muna symboloi hedelmällisyyttä ja uudistumista. Kristityt omivat pääsiäismunankin itselleen ja sepittivät sen tarkoittavan Jeesuksen ylösnousemusta.
The egg was a widely used premodern and pre-Christian symbol of fertility and restoration. European “Pagans” (a term used to refer to people who practiced a variety of non-Christian traditions) viewed eggs as a symbol of the regeneration that comes with springtime. Early Christians borrowed this image and applied it not to the regeneration of the earth but rather to Jesus Christ. This was also extended to the new life of the faithful followers of Christ.
https://www.britannica.com/story/what-do-eggs-have-to-do-with-easterTyön kautta tuttu Ruotsin iranilainen oli Suomessa käymässä ja työpaikkaruokalassa luulin esitteleväni suomalaista eksotiikkaa, kun jälkiruuaksi oli pääsiäisen aikaan mämmiä. Kaveri oli yllättynyt, mutta toisella tavalla kuin kuvittelin: hän ihmetteli, miten suomalaisetkin syövät iranilaista perinneherkkua samanakia.
- Anonyymi
Sulla on kovin omavoimainen ja vakaa käsitys asioiden marssijärjestyksestä ja etenkin sepittelystä.
Enpä usko että tuon suhteen on siis mitään kovin mielekästä "keskustelua" enää olemassa. Sepittely-huutelua vain lähinnä tiedossa..."Sulla on kovin omavoimainen ja vakaa käsitys asioiden marssijärjestyksestä ja etenkin sepittelystä."
Höpsistä. Marssijärjestys on juuri se, että ensin oli pakanallinen juhla ja pahalta suojaava riitti, johon juutalaiset sepittivät oman myytin ja sen jälkeen kristityt hieman muokkasivat sitä. Eikä tämä ole mitään sepittelyä tai huutelua vaan kaikki perustuu tohtoristason ihmisten tieteellisiin papereihin. Esimerkiksi alla olevassa linkissä tohtori Garroway kertoo juuri sen, mitä minä kerroin avauksessa.
https://www.thetorah.com/article/the-origins-of-the-biblical-pesach- Anonyymi
Humanist_atheist kirjoitti:
"Sulla on kovin omavoimainen ja vakaa käsitys asioiden marssijärjestyksestä ja etenkin sepittelystä."
Höpsistä. Marssijärjestys on juuri se, että ensin oli pakanallinen juhla ja pahalta suojaava riitti, johon juutalaiset sepittivät oman myytin ja sen jälkeen kristityt hieman muokkasivat sitä. Eikä tämä ole mitään sepittelyä tai huutelua vaan kaikki perustuu tohtoristason ihmisten tieteellisiin papereihin. Esimerkiksi alla olevassa linkissä tohtori Garroway kertoo juuri sen, mitä minä kerroin avauksessa.
https://www.thetorah.com/article/the-origins-of-the-biblical-pesachJuurikin sepittely-huutelua kuten ennustin.
Ilmeisesti vaihtoehto on sinulla kokonaan suljettu pois, jossa johonkin juhlaan tai lomaan liitetään oman historian muistelua tai juhlistamista.
Tämä on sika normaalia. Ja edelleen, näin on varmasti käynyt historiassa jo monen monituista kertaa.
Ei mitään uutta.
Sen sijaan sinä esität, että olisi joku alkuperäinen ,juhla, joka olisi totta. Ja sitten tähän liitetään vain "sepitettä". Näin siis käytät oletettua historian kulkua oikeastaan julistaaksesi mielipiteitäsi. Tässä tapauksessa esim. väittämällä kristittyjen pääsiäistä sepitteeksi. Ja sitten kätevästi väität, että tuon väitteen auktoriteetti olisi sama kuin jokin historiallinen juhlien järjestys.
Kaksinaamaista propagandaa on tuollainen.
Ja kuinka kätevästi ohitatkaan koko ajatuksen, jonka mukaan aivan yhtä hyvin sepitteen päälle ja tilalle kristityt toivatkin todellisten tapahtumien muistopäivän, sisältöä ja historiaa.
Mutta siis mitäpä suotta moisia huomioimaan. Johan sen sanoin: "Sepittely-huutelua" on vain tiedossa ja se onkin se tämän avauksen tavoite.
Ovelaako?
Eipä juuri... lähinnä sisäsyntyistä tarvetta pilkata.
Ei mitään uutta siis - kyllä näitä riittää. Anonyymi kirjoitti:
Juurikin sepittely-huutelua kuten ennustin.
Ilmeisesti vaihtoehto on sinulla kokonaan suljettu pois, jossa johonkin juhlaan tai lomaan liitetään oman historian muistelua tai juhlistamista.
Tämä on sika normaalia. Ja edelleen, näin on varmasti käynyt historiassa jo monen monituista kertaa.
Ei mitään uutta.
Sen sijaan sinä esität, että olisi joku alkuperäinen ,juhla, joka olisi totta. Ja sitten tähän liitetään vain "sepitettä". Näin siis käytät oletettua historian kulkua oikeastaan julistaaksesi mielipiteitäsi. Tässä tapauksessa esim. väittämällä kristittyjen pääsiäistä sepitteeksi. Ja sitten kätevästi väität, että tuon väitteen auktoriteetti olisi sama kuin jokin historiallinen juhlien järjestys.
Kaksinaamaista propagandaa on tuollainen.
Ja kuinka kätevästi ohitatkaan koko ajatuksen, jonka mukaan aivan yhtä hyvin sepitteen päälle ja tilalle kristityt toivatkin todellisten tapahtumien muistopäivän, sisältöä ja historiaa.
Mutta siis mitäpä suotta moisia huomioimaan. Johan sen sanoin: "Sepittely-huutelua" on vain tiedossa ja se onkin se tämän avauksen tavoite.
Ovelaako?
Eipä juuri... lähinnä sisäsyntyistä tarvetta pilkata.
Ei mitään uutta siis - kyllä näitä riittää."Ilmeisesti vaihtoehto on sinulla kokonaan suljettu pois, jossa johonkin juhlaan tai lomaan liitetään oman historian muistelua tai juhlistamista."
Juutalaisten ja kristittyjen tekemisiä sanotaan nykyään kulttuuriseksi omimiseksi eikä sitä katsota hyvällä.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juurikin sepittely-huutelua kuten ennustin.
Ilmeisesti vaihtoehto on sinulla kokonaan suljettu pois, jossa johonkin juhlaan tai lomaan liitetään oman historian muistelua tai juhlistamista.
Tämä on sika normaalia. Ja edelleen, näin on varmasti käynyt historiassa jo monen monituista kertaa.
Ei mitään uutta.
Sen sijaan sinä esität, että olisi joku alkuperäinen ,juhla, joka olisi totta. Ja sitten tähän liitetään vain "sepitettä". Näin siis käytät oletettua historian kulkua oikeastaan julistaaksesi mielipiteitäsi. Tässä tapauksessa esim. väittämällä kristittyjen pääsiäistä sepitteeksi. Ja sitten kätevästi väität, että tuon väitteen auktoriteetti olisi sama kuin jokin historiallinen juhlien järjestys.
Kaksinaamaista propagandaa on tuollainen.
Ja kuinka kätevästi ohitatkaan koko ajatuksen, jonka mukaan aivan yhtä hyvin sepitteen päälle ja tilalle kristityt toivatkin todellisten tapahtumien muistopäivän, sisältöä ja historiaa.
Mutta siis mitäpä suotta moisia huomioimaan. Johan sen sanoin: "Sepittely-huutelua" on vain tiedossa ja se onkin se tämän avauksen tavoite.
Ovelaako?
Eipä juuri... lähinnä sisäsyntyistä tarvetta pilkata.
Ei mitään uutta siis - kyllä näitä riittää.Ihmistekoiset tavat ei kuulu Raamattuun
- Anonyymi
Mitäpä homot rakkaudella muuta.
- Anonyymi
Pääsiäinen on suuri munan juhla. Silloin piilotellaan munaa ahkerasti ja huudetaan: "Ah Jeesus!"
- Anonyymi
Pääsiäinen on kristityille muistutus Jeesuksen ylösnousemattomuudesta. Hänen piti nousta ylös ja tulla uudestaan saman sukupolen aikana,
Ei ole näkynyt eikä kuulunut.
Eikä näy! - Anonyymi
Pääsiäinen on muuttunut lahkolaisten myötä!
- Anonyymi
Pääsiäinen voisi olla ateistinen juhla, kuten mikä tahansa. Koska ennen teismejä on voinut olla animistisia riittejä. Ja ateistit monesti identioivat itseään niiden kautta, ainakin kirjoituksissaan, erilaisten teististen menopäivien osalta.
- Anonyymi
Juurikin näinkin!
Juutalaiset varastivat / kopioivat / omaksuivat kevätjuhlansa pakanoilta ja kritityt juutalaisilta ja sitten muka olisikin joku ihan kumma ja arveluttava juttu, jos uskonnoton viettää pääsiäistä kevääseen liittyvänä juhlana.
Ateistin pääsiäisessähän ollaan ennemminkin palattu juurille: ei juhlita kuvitteellista pakoa Egyptistä (jota ei koskaan tapahtunut) eikä oletettua teloitusta jossa tarinoiden saarnamies kidutettiin kuoliaaksi, vaan ihastellaan kevääseen heräävää luontoa. Rairuohon ei tarvitse edustaa kuin itseään: uutta kasvuun lähtenyttä kasvillisuutta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juurikin näinkin!
Juutalaiset varastivat / kopioivat / omaksuivat kevätjuhlansa pakanoilta ja kritityt juutalaisilta ja sitten muka olisikin joku ihan kumma ja arveluttava juttu, jos uskonnoton viettää pääsiäistä kevääseen liittyvänä juhlana.
Ateistin pääsiäisessähän ollaan ennemminkin palattu juurille: ei juhlita kuvitteellista pakoa Egyptistä (jota ei koskaan tapahtunut) eikä oletettua teloitusta jossa tarinoiden saarnamies kidutettiin kuoliaaksi, vaan ihastellaan kevääseen heräävää luontoa. Rairuohon ei tarvitse edustaa kuin itseään: uutta kasvuun lähtenyttä kasvillisuutta.Soopaa!
- Anonyymi
Pääsiäinen on pohjoisen pallonpuoliskon kevään juhla. Sehän osuu passelisti lähelle aidon taivaallista merkkipäivää eli kevätpäiväntasausta. Talvipäivän- ja kesäpäivänseisausten puoleenväliin.
Anglosakseille pääsiäinen on Easter eli Esterin juhla. Esteri tai Ishtar on sateen ja hedelmällisyyden jumalatar jota juhlittiin kun luonto heräsi uuteen eloon. (rairuohot, pajunkissat, munat jne tästä muistumana). Edelleen suomalaisessakin sanontaperinteessä Esteri yhidstetään sateeseen: esimerkiksi rankkasateen aikana voidaan tokaista "Sataa kuin Esterin silmäkulmasta" (muitakin versioita on).
Suomessa tähän aikaan pitää olla aika tarkka silmä että huomaa virkoavan elämän, mutta muuttolintuja jo tulee, tikat naputtaa reviirirummutuksiaan, pähkinäpensaan norkot alkaa pölistä, pajunkissat puhkeaa ja jossain voi näkyä leskenlehtikin. Merkit ovat vielä vähäisiä, mutta äkkiä se muuttuu.- Anonyymi
Ja pääsee taluttamaan koiraa ja homot pääsee antautumaan haluilleen,
- Anonyymi
” Pääsiäinen on pohjoisen pallonpuoliskon kevään juhla. Sehän osuu passelisti lähelle aidon taivaallista merkkipäivää eli kevätpäiväntasausta. Talvipäivän- ja kesäpäivänseisausten puoleenväliin.”
Minulle kevätpäivän tasaus on rakas juhla. Vietämme sitä perheen kanssa ”Earth hour” -iltana.
Tällä kertaa tarjoilut olivat vegaanisia, mutta aikoinaan mässäiltiin surf n turf menulla. Kynttilän valossa aina. Anonyymi kirjoitti:
” Pääsiäinen on pohjoisen pallonpuoliskon kevään juhla. Sehän osuu passelisti lähelle aidon taivaallista merkkipäivää eli kevätpäiväntasausta. Talvipäivän- ja kesäpäivänseisausten puoleenväliin.”
Minulle kevätpäivän tasaus on rakas juhla. Vietämme sitä perheen kanssa ”Earth hour” -iltana.
Tällä kertaa tarjoilut olivat vegaanisia, mutta aikoinaan mässäiltiin surf n turf menulla. Kynttilän valossa aina."Minulle kevätpäivän tasaus on rakas juhla."
Nykyään länsimaisessa turvaverkossa ja yltäkylläisyydessä kevätpäiväntasaukseen riittää ihan valon ja lämmon lisääntymisen juhla. Entisaikoina Suomen leveysasteilla kevätpäiväntasaus ei vielä tarjonnut tuoretta ruokaa kun hanget peittävät maata. Nykyään se on eri asia ja ehkä juhlimisen arvoinen.
"...aikoinaan mässäiltiin surf n turf ..."
Itsekin tykkään tehdä Surf'n turf'a varsinkin kesällä grillissä mutta onko se puhdasoppisesti kalaa ja lihaa vai äyriäisiä ja lihaa? Itselle se on yleensä hummeria ja pihviä.- Anonyymi
Humanist_atheist kirjoitti:
"Minulle kevätpäivän tasaus on rakas juhla."
Nykyään länsimaisessa turvaverkossa ja yltäkylläisyydessä kevätpäiväntasaukseen riittää ihan valon ja lämmon lisääntymisen juhla. Entisaikoina Suomen leveysasteilla kevätpäiväntasaus ei vielä tarjonnut tuoretta ruokaa kun hanget peittävät maata. Nykyään se on eri asia ja ehkä juhlimisen arvoinen.
"...aikoinaan mässäiltiin surf n turf ..."
Itsekin tykkään tehdä Surf'n turf'a varsinkin kesällä grillissä mutta onko se puhdasoppisesti kalaa ja lihaa vai äyriäisiä ja lihaa? Itselle se on yleensä hummeria ja pihviä.Rapupannu alkuruuaksi ja tartar pääruuaksi. Joskus toisin päin.
Kalaa voisi taas kokeilla, esim tartar-korvaajana. Anonyymi kirjoitti:
Rapupannu alkuruuaksi ja tartar pääruuaksi. Joskus toisin päin.
Kalaa voisi taas kokeilla, esim tartar-korvaajana."Rapupannu alkuruuaksi..."
Minä teen yleensä hummeria thermidor, se on yksinkertainen ja helppo valmistella etukäteen. Nykyään en halkaise hummeria vaan otan vatsanpeitteet ja raajat pois niin, että selkäpanssari jää ehyeksi ja paistan ehjässä selkä- ja pyrstöpanssarissa lihat, kastikkeen ja parmesaanin kypäsksi.
https://en.wikipedia.org/wiki/Lobster_Thermidor
"...tartar pääruuaksi."
Tätä voisi joskus kokeilla vaikka joskus jätän pihvit blueksi.
"Kalaa voisi taas kokeilla, esim tartar-korvaajana."
Kala on hyvää kun vaan muistaa, että järvikala pitää pakastaa ennen raakana syömistä.- Anonyymi
Humanist_atheist kirjoitti:
"Rapupannu alkuruuaksi..."
Minä teen yleensä hummeria thermidor, se on yksinkertainen ja helppo valmistella etukäteen. Nykyään en halkaise hummeria vaan otan vatsanpeitteet ja raajat pois niin, että selkäpanssari jää ehyeksi ja paistan ehjässä selkä- ja pyrstöpanssarissa lihat, kastikkeen ja parmesaanin kypäsksi.
https://en.wikipedia.org/wiki/Lobster_Thermidor
"...tartar pääruuaksi."
Tätä voisi joskus kokeilla vaikka joskus jätän pihvit blueksi.
"Kalaa voisi taas kokeilla, esim tartar-korvaajana."
Kala on hyvää kun vaan muistaa, että järvikala pitää pakastaa ennen raakana syömistä.Lobster thermidor vaikuttaa erinomaiselta herkulta! Jotenkin mennyt ohi tuo resepti.
Hummeria tuli syötyä enemmän Aussi-aikoina mutta Suomessa sitä on tuoreena saatavilla valitettavan niukasti. Melbournessa Victoria Market on ruokaharrastajan Shagri La.
Täällä Pohjanlahden rannalla ei tule syötyä paljoakaan järvikalaa ja olen hyvin tietoinen järvikalojen loisista, mutta kiitos muistutuksesta.
- Anonyymi
palvon pääsiäispupua ,se munii suklaamunia 🤣
- Anonyymi
Ne kanin papanat voi olla suklaan värisiä, mutta ei ne suklaata ole.
Älä syö niitä.
- Anonyymi
Ei todellakaan ole sattumaa,että ristittyjen suurimmat uskonnollisharhaiset juhlat liittyvät vuodenkierron suuriin ajankohtiin.
Joulu ja Talvipäivänseisaus.
Pääsiäinen ja Kevätpäiväntasaus.
Juhannus ja kesäpäivänseisaus.
Näitä päiviä juhlittiin jo kivikaudella kuten esimerkiksi Suomessa olevien ns.jätinkirkkojen(sic!) suuntaus ja aukkojen sijoitus osoittavat. - Anonyymi
Yksi vaihtoehto ateismin yllä ja esilläpitämiseen voisi olla ateistisen yhteisön kannalta omat tärkeät päivät. Ja niiden ylläpitäminen. Jotenkin se voisi olla freesimpi vaihtoehto kuin animististen ja pakanallisten uskontojen juhlapäivien teemojen muistelu.
- Anonyymi
Pääsiäinen ei ole alunperin mikään kristillinen juhla. Ensinnäkin kevätpäivän seisaukseen on liittynyt erilaisia pakanallisia juhlia monissa kulttuureissa. Silloin juhlitaan yleensa valon lisääntymistä ja kevään tuloa. Keväällä eläimet lisääntyvät ja valon lisäksi juhlitaan yleensä hedelmällisyyttä, minkä symboleita ovat munat ja kaniini. Luonnon heräämistä juhlitaan raeruoholla ja erilaisia keväällisiä taikoja tehdään pahojen henkien karkottamiseksi virpomalla. Monesti talvivarastot oli syöty ja paastoaminen oli jopa pakon sanelemaa.
Itse sana pääsiäinen on kuitenkin peräisin juutalaisuudesta. Se tulee sanasta ”päästä” tai ”pass over”, millä viitataan joko juutalaisten vapautumiseen egyptin orjuudesta, paastokauden loppumista tai Raamatun legendaa, missä Jumala kiersi ovelta ovelle surmaamassa egyptiläisten lapsia kostoksi. Juutalaisen tuli laitta vereen kastettu vitsa ovenpieleen merkiksi, jotta Jumala tietää kulkea oven ohi eli ”pass over”.
Tämä pääsiäisen alkuperäinen tarkoitus on kuvattu myös Raamatun vanhimmissa teksteissä:
2. Mooseksen kirja 12
Mooses kutsui koolle kaikki Israelin vanhimmat ja sanoi heille: »Ottakaa kukin lammas tai vuohi perhekuntaanne varten ja teurastakaa se pääsiäisuhriksi. Ottakaa sitten kimppu iisoppia, kastakaa se vatiin laskettuun vereen ja sivelkää verta oven kamanaan ja molempiin pieliin. Älköön kukaan teistä menkö kotinsa ovesta ulos ennen aamua, sillä Herra kulkee kaikkialla surmaamassa egyptiläisiä, mutta kun hän näkee veren ovenpielissä ja kamanassa, hän kulkee sen oven ohi eikä anna tuhoojan tulla koteihinne teitä surmaamaan. Tämä olkoon ikuisena säädöksenä, niin teille kuin lapsillennekin. Ja kun tulette siihen maahan, jonka Herra teille lupauksensa mukaan antaa, noudattakaa näitä juhlatapoja. Kun lapsenne kysyvät teiltä: ’Mitä nämä teidän juhlatapanne tarkoittavat?’, niin vastatkaa näin: ’Se on pääsiäisuhri Herralle, joka egyptiläisiä surmatessaan kulki israelilaisten kotien ohi ja säästi ne.’» Silloin kansa polvistui ja heittäytyi kasvoilleen maahan."Pääsiäinen ei ole alunperin mikään kristillinen juhla."
Ei kai näin kukaan ole väittänytkään?
"Ensinnäkin kevätpäivän seisaukseen on liittynyt erilaisia pakanallisia juhlia monissa kulttuureissa."
Ei kevätpäiväntasaus ole ollut merkittävä vaan ensimmäinen sato ja karjan poikiminen.
"Monesti talvivarastot oli syöty ja paastoaminen oli jopa pakon sanelemaa."
Harva ymmärtää tätä pointtia. Paasto liittyy juuri tähän varastojen loppumiseen. Siksi juutalaisilla on perinne (Chametz), jossa vanhan sadon hapanjuurikin on kielletty (koska alunpeprin sekin luultavasti syötiin nälissään) ja lapset etsivät vanhat leivänpalat talosta pois.
https://en.wikipedia.org/wiki/Chametz
"Itse sana pääsiäinen on kuitenkin peräisin juutalaisuudesta. Se tulee sanasta ”päästä” tai ”pass over”, millä viitataan joko juutalaisten vapautumiseen egyptin orjuudesta, paastokauden loppumista tai Raamatun legendaa, missä Jumala kiersi ovelta ovelle surmaamassa egyptiläisten lapsia kostoksi."
Tälle on vanhempi perinne. Alunperin teurastetun lampaan veri suojeli taloa pahalta hengeltä Lamastulta eli Lilitiltä, jonka uskottiin kiertelevän talosta taloon ja surmaten vastasyntyneitä karitsoja ja jopa ihmisvauvoja. Kätkytkuolema on vieläkin tragedia, joka voi kohdata vastasyntynyttä. Silloin uskottiin, että Lilit tappaa vauvan ja karitsan. Veri oli niin voimakas aine, että se esti Lilitin pääsyn sisälle taloon ja se joutui ohittamaan talon.
Teurastettu lammas syötiin juhla-aterialla yhdessä esi-isien henkien kanssa. Näin esi-isien henget pidettiin tyytyväisinä niin, etteivät ne jätä taloa ja jatkavat suojelua Lilitiä vastaan, vaikka vastasyntyneiden itku niitä ärsyttääkin. Lammasta jätettiin esi-isien hengille yön yli pöydälle. Samalla tavalla meillä jätettiin jouluaterialta ruokaa tontulle yöksi, jotta se jatkaa talon suojelua. Juuri tämän takia Raamatussa kielletään ruuan jättäminen pöytään yön yli koska vanhat tavat haluttiin kitkeä pois.
2. Moos 34:25 »Kun uhraat minulle teurasuhrin veren, älä uhraa samalla kertaa mitään hapatettua äläkä jätä pääsiäisjuhlan uhrista mitään tähteeksi seuraavaan aamuun.
Tämä kaikki löytyy alla olevasta linkistä:
https://www.thetorah.com/article/the-origins-of-the-biblical-pesach- Anonyymi
Humanist_atheist kirjoitti:
"Pääsiäinen ei ole alunperin mikään kristillinen juhla."
Ei kai näin kukaan ole väittänytkään?
"Ensinnäkin kevätpäivän seisaukseen on liittynyt erilaisia pakanallisia juhlia monissa kulttuureissa."
Ei kevätpäiväntasaus ole ollut merkittävä vaan ensimmäinen sato ja karjan poikiminen.
"Monesti talvivarastot oli syöty ja paastoaminen oli jopa pakon sanelemaa."
Harva ymmärtää tätä pointtia. Paasto liittyy juuri tähän varastojen loppumiseen. Siksi juutalaisilla on perinne (Chametz), jossa vanhan sadon hapanjuurikin on kielletty (koska alunpeprin sekin luultavasti syötiin nälissään) ja lapset etsivät vanhat leivänpalat talosta pois.
https://en.wikipedia.org/wiki/Chametz
"Itse sana pääsiäinen on kuitenkin peräisin juutalaisuudesta. Se tulee sanasta ”päästä” tai ”pass over”, millä viitataan joko juutalaisten vapautumiseen egyptin orjuudesta, paastokauden loppumista tai Raamatun legendaa, missä Jumala kiersi ovelta ovelle surmaamassa egyptiläisten lapsia kostoksi."
Tälle on vanhempi perinne. Alunperin teurastetun lampaan veri suojeli taloa pahalta hengeltä Lamastulta eli Lilitiltä, jonka uskottiin kiertelevän talosta taloon ja surmaten vastasyntyneitä karitsoja ja jopa ihmisvauvoja. Kätkytkuolema on vieläkin tragedia, joka voi kohdata vastasyntynyttä. Silloin uskottiin, että Lilit tappaa vauvan ja karitsan. Veri oli niin voimakas aine, että se esti Lilitin pääsyn sisälle taloon ja se joutui ohittamaan talon.
Teurastettu lammas syötiin juhla-aterialla yhdessä esi-isien henkien kanssa. Näin esi-isien henget pidettiin tyytyväisinä niin, etteivät ne jätä taloa ja jatkavat suojelua Lilitiä vastaan, vaikka vastasyntyneiden itku niitä ärsyttääkin. Lammasta jätettiin esi-isien hengille yön yli pöydälle. Samalla tavalla meillä jätettiin jouluaterialta ruokaa tontulle yöksi, jotta se jatkaa talon suojelua. Juuri tämän takia Raamatussa kielletään ruuan jättäminen pöytään yön yli koska vanhat tavat haluttiin kitkeä pois.
2. Moos 34:25 »Kun uhraat minulle teurasuhrin veren, älä uhraa samalla kertaa mitään hapatettua äläkä jätä pääsiäisjuhlan uhrista mitään tähteeksi seuraavaan aamuun.
Tämä kaikki löytyy alla olevasta linkistä:
https://www.thetorah.com/article/the-origins-of-the-biblical-pesachTässä pitäisi kuitenkin eritellä Lähi-Idän pääsiäisperinteet suomalaisista. Meillä ei ymmärtääkseni ollut tapana syödä lampaita keväisin. Eläimet teurastettiin syksyllä tai alkutalvesta ja liha suolattiin tai säilöttiin muuten.
Anonyymi kirjoitti:
Tässä pitäisi kuitenkin eritellä Lähi-Idän pääsiäisperinteet suomalaisista. Meillä ei ymmärtääkseni ollut tapana syödä lampaita keväisin. Eläimet teurastettiin syksyllä tai alkutalvesta ja liha suolattiin tai säilöttiin muuten.
”Tässä pitäisi kuitenkin eritellä Lähi-Idän pääsiäisperinteet suomalaisista.”
Totta. Suomessa pääsiäisen aika ei ollut kovin merkittävä kun uutta satoa ei vielä näin aikaisin ole näillä leveysasteilla, mutta vähän etelämpänä on sentään parsa, joka on ensimmäistä syötävää keväisin Keski-Euroopassa. Lähi-idässä saatiin samaan aikaan jo ensimmäinen viljasato. Eli merkitys suurempi mitä etelämpänä ollaan. Pohjoisilla leveyksillä taas syksy oli merkittävää juhla-aikaa kun uutta satoa saadaan ja eläimet teurastetaan kuten totesit.- Anonyymi
Humanist_atheist kirjoitti:
”Tässä pitäisi kuitenkin eritellä Lähi-Idän pääsiäisperinteet suomalaisista.”
Totta. Suomessa pääsiäisen aika ei ollut kovin merkittävä kun uutta satoa ei vielä näin aikaisin ole näillä leveysasteilla, mutta vähän etelämpänä on sentään parsa, joka on ensimmäistä syötävää keväisin Keski-Euroopassa. Lähi-idässä saatiin samaan aikaan jo ensimmäinen viljasato. Eli merkitys suurempi mitä etelämpänä ollaan. Pohjoisilla leveyksillä taas syksy oli merkittävää juhla-aikaa kun uutta satoa saadaan ja eläimet teurastetaan kuten totesit.Tällaista hiuhYa tulee kun ei lueta ja tulkita Raamattua, niin miten se on kirjoitettu
- Anonyymi
Ei liity millään tavalla ateistisuuteen.
Keskittyvää vain siihen mitä näette! - Anonyymi
Pupuja, panemista ja piirakkaa. Hyvin ateistista.
Itse aloitin nyt pääsiäisen vieton ja paistoin jumalattomaan auringonpalvonnan tapaan blinejä. Tein blinipannulla ihan älyttömän paksuja lättyjä (3-4 cm), oli älyttömän hyviä kun paistaa miedolla lämmöllä kypsäksi ja voitelee voisulalla. Vaimo tykkäsi. Teimme viimeiset sienisalaatit suolasienistä, joita olemme keränneet Vuosangasta (asumme Kainuun korvessa Kuhmossa).
- Anonyymi
Oliko blineissä käytetty tattarijauhoja?
En tiedä mistä suomalaisen blinin malli on tullut, mutta ainoa asia, joka ne venäläisiin blineihin yhdistää on tattari. Venäläiset blinithän ovat päältä päin katsottuna tavallisia lättyjä. Ehkä vähän suolaisempia ja tattarin takia pieni hapahko vivahde. Suomalainen paksu kuohkea blini on jotain ihan muuta. Olisiko jotain karjalaista? Vai peräti ukrainalaista? Anonyymi kirjoitti:
Oliko blineissä käytetty tattarijauhoja?
En tiedä mistä suomalaisen blinin malli on tullut, mutta ainoa asia, joka ne venäläisiin blineihin yhdistää on tattari. Venäläiset blinithän ovat päältä päin katsottuna tavallisia lättyjä. Ehkä vähän suolaisempia ja tattarin takia pieni hapahko vivahde. Suomalainen paksu kuohkea blini on jotain ihan muuta. Olisiko jotain karjalaista? Vai peräti ukrainalaista?"Oliko blineissä käytetty tattarijauhoja?"
Vaimoni teki taikinan ja kyllä siinä oli pääasiassa tattarijauhoja, toki osa oli vehnäjauhoja. Marttojen reseptillä.
"Ehkä vähän suolaisempia ja tattarin takia pieni hapahko vivahde."
Nykyään käytän blineihin pelkkää piimää, se korvaa veden, maidon, smetanan, kermaviilin sun muut nesteet eri resepteissä ja tulee hyvää. Happamuutta ja aromia tulee myös siitä, että kohottaa pitkään. Meillä se on noin 8 tuntia huoneenlämmössä ja vuorokausijääkaapissa.
"Suomalainen paksu kuohkea blini on jotain ihan muuta. Olisiko jotain karjalaista? Vai peräti ukrainalaista?"
En nykyään enää edes mieti, mikä on "oikea" blini. Nyt kokeilin tällä ja idea oikeastaan lähti siitä, että Jesse Pynnönen kävi kokeilemassa Saslikin blinejä. Videolla näytti siltä, että ne olivat todella paksuja ja hitaasti paistettuja. Toki en käyttänyt voisulaa ihan noin paljon.
"HS: Tunnettu kilpasyöjä osallistui Saslikin blinihaasteeseen ja jälki oli tuhoisaa"
https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000010229471.html- Anonyymi
Humanist_atheist kirjoitti:
"Oliko blineissä käytetty tattarijauhoja?"
Vaimoni teki taikinan ja kyllä siinä oli pääasiassa tattarijauhoja, toki osa oli vehnäjauhoja. Marttojen reseptillä.
"Ehkä vähän suolaisempia ja tattarin takia pieni hapahko vivahde."
Nykyään käytän blineihin pelkkää piimää, se korvaa veden, maidon, smetanan, kermaviilin sun muut nesteet eri resepteissä ja tulee hyvää. Happamuutta ja aromia tulee myös siitä, että kohottaa pitkään. Meillä se on noin 8 tuntia huoneenlämmössä ja vuorokausijääkaapissa.
"Suomalainen paksu kuohkea blini on jotain ihan muuta. Olisiko jotain karjalaista? Vai peräti ukrainalaista?"
En nykyään enää edes mieti, mikä on "oikea" blini. Nyt kokeilin tällä ja idea oikeastaan lähti siitä, että Jesse Pynnönen kävi kokeilemassa Saslikin blinejä. Videolla näytti siltä, että ne olivat todella paksuja ja hitaasti paistettuja. Toki en käyttänyt voisulaa ihan noin paljon.
"HS: Tunnettu kilpasyöjä osallistui Saslikin blinihaasteeseen ja jälki oli tuhoisaa"
https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000010229471.htmlOlen samaa mieltä siitä, että on turha jeesustella siitä, mikä on "oikea" blini tai borsh-keitto tms. mutta kulttuurihistoria kiinnostaa ja siksi itse olen pohtinut, miksi meillä "venäläiseksi" mielletty blini ei muistuta lainkaan venäläistä bliniä (paitsi tuon tattarijauhon osalta).
Toki Venäjä on iso maa ja Venäjällä olen syönyt blinejä vain Moskovassa. En tiedä että sieltä mistään saisi sellaisia Blinejä kuin mitä Saslikissa myydään venäläisinä blineinä. Ehkä suomalainen bliniperinne on länsi-venäläistä?
- Anonyymi
Pääsiäinen on alun alkaen ateistinen hedelmällisyysjuhla!
Uskonnot ovat sitä yrittäneet varastaa omiin tarkoituksiinsa, mutta eivät ole onnistuneet. - Anonyymi
Kyllähän jumalan peijaisissa on juhlan aihetta ateistillekin.
- Anonyymi
Miten niin keksittiin uusi myytti?
On paljon mahdollista, että pyhä päivää käytettiin juuri pakopäivänä, sattuneista syistä. Voi jopa olla, että Raamatussa kuvatut vitsaukset olivat nälän aiheuttamia tauteja ja israelilaiset pakenivat nälkää ja puutteen koventamaa sortoa.
Rikollisten mestaaminen juhlapyhinä lienee ollut Roomassa tapana, niinhän se oli saksalaisillakin keskitysleireissään. On siis erittäin uskottavaa, että Jeesus tosiaan mestattiin juuri silloin.
Juhlapyhien uusien merkityksien ei siis suinkaan tarvitse olla keksittyjä, ei ainakaan täysin. - Anonyymi
Pääsiäinen on kulttuuripeninnettä. Se on ikiaikainen kevään juhla jota vietetään suunnilleen talvipäivänseisauksen ja kesäpäivvänseisauksen puolessavälissä.
Symboliikassa ytimessä on heräävän luonnon symboliikaa: linnut aloittaa pesintänsä (munat), ruoho alkaa kasvaa (rairuoho) ja puut herää (pajunkissat). Tähän yhdistyy vielä pääsiäisjänis tai -pupu joka on hedelmällisyyden ja sateen jumalattaren Eostrean tunnuseläin, koska jänis/kani on hedelmällisyydestään tunnettu.
Kulttuuriperinne kuuluu kaikille. Kyllähän moni krisstittykkin polttaa juhannuskokkoa tai syövät jouluna kinkkua tutkimatta tai murehtimatta liikaa mikä noidenkin perinteiden takana on. - Anonyymi
Ateistit voisivat juhlia ateismia tänään pääsiäislauantaina. Jumalan poika Jeesus oli eilen murhattu. Ateismin juhla jatkuisi sunnuntai aamuun jolloin Jeesus herää kuolleista jättäen jälkeensä tyhjän haudan.
Varma Tieto - Anonyymi
Persujen perinneruokaa myös pääsiäisenä ovat vaalilupaukset.
- Anonyymi
Eikö ne ole jo kaikki syöty?
- Anonyymi
Pitäisit huolta vain omista asioista.
- Anonyymi
Kaikki juhlat kalenterissa ovat outoja. Juhliminen on yleensä henkilökohtaista ja siihen pitää olla hyvä syy. En muista juhlineeni aidosti oikeastaan koskaan. Kyse on ollut vain vapaapäivistä. Kivojahan nekin ovat, mutta eivät juhlimisen arvoisia.
- Anonyymi
Maailma on täynnä ihmistekoista huuhaata, me KSI?
Se on täytettä yksitoikkoiseen elämään!
Uskossa ne kaikki karsiutuu pois!
- Anonyymi
Kaikille jotka uskovat Rakkautteen,sitä Kristus tarkoitti!
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu
Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)1249813- 512871
- 1722657
- 222059
Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?
Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais141816- 151647
Kyllä poisto toimii
Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa151557"Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..
"Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla151505- 121488
- 141336