Traumoista kärsivät jäävät Suomessa ilman kunnollista tukea

Anonyymi-ap

Moni on traumatisoitunut kenties jo lapsuudessa, huonojen kotiolojen, perheväkivallan, vanhempien välinpitämättömyyden, sosioekonomisen huono-osaisuuden ja päiväkodissa, tai koulussa tapahtuneiden kiusaamisten ja ryhmästä ulkopuolelle jäämisen seurauksena. Vartuttua joidenkin heistä traumakehitys saattaa jatkua edelleenkin, mm. ajautumisena päihteiden käyttämiseen ja sitä kautta altistuessa seksuaalisen hyväksikäytön ja raiskauksien uhriksi. Uhri/ uhrit yrittävät päihteillä turruttaa sitä henkistä kipua ja tuskaa, jota he tuntevat. Mutta tätä(kään) asiaa ei ymmärretä edes psykiatriassa ja siellä toimivien keskuudessa.

Suomessa toimii useita järjestöjä, mutta etenkin julkisella puolella traumojen hoitaminen on lähes olematonta. Ilmeisesti traumat eivät alalla olevia kiinnosta. Koska niitä harvemmin pystytään hoitamaan millään kovin tehokkailla lääkkeillä. Lisäksi kohtelu on aivan liian usein traumoista kärsivää kohtaan syyllistävää ja jopa halveksivaa. Ajatellaan, että hänen kokemansa asiat ovat uhrin itsensä syytä. Tämä aihe on tabu, josta harvemmin puhutaan. Että potilaita paitsi diagnosoidaan, myös kategorisoidaan, ketä autetaan, ja ketä hoidetaan. Empatiaa ja tukemista ei osoiteta potilaalle, ei henkisesti, eikä fyysisesti.

Liian moni jää vaille ilman tarvitsemaansa apua, tukea ja hoitoa. Puhumattakaan ymmärtämisestä ja välittämisestä. Suomalainen mielenterveyshoito ja sen palvelut ovat surkeita ja käytännössä täysin toimimattomia systeemejä.

Siksi koko psykiatria pitää joko lopettaa toiminnasta, tai yrittäisivät edes uudistaa surkeiksi menneitä palveluitaan. Sitä ennen ( uudistuksia ja alalla olevan hoitokulttuurin ilmapiirin muutosta) niitä palveluita ei kannata kenenkään edes aloittaa ja käyttää.

Terv. yksi monista traumataustan omaavista ja uhreista

4

275

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ukrainassa ne apua tarvivat ovat

• Anonyymi

Traumapohjaista apua voi saada esimerkiksi psykofyysisestä fysioterapiasta ja traumaterapiasta.

• Anonyymi

Mitä todisteita siitä on, että aidosti traumatisoituneet ihmiset jäävät ilman hoitoa, kuin se, että ihminen ei itse osaa hakeutua traumaterapiaan?

• Anonyymi

Elämä kolhii joskus ihan jokaista. Eikö näitä järkytyksiä hoideta ystäväpiirissä tukemalla ja auttamalla toinen toistaan, kun tarvetta on?

Eri asia on sitten vakavat mielen traumat, jotka syntyvät rankoista uhkatilanteista tai menetyksistä. Niihin saa terapiaa helposti. Itse asiassa traumaterapiaa (keskusteluapua) on tarjolla joka lähtöön kenelle vain.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Jos tienaaminen koneella kiinnostaa niin lue!

Olen kerrännyt muutaman linkin kyselysivustoille. Vastaa kyselyihin ja tienaa rahaa! Minimikotiutus on sivuilla 10e ja v
      Työ ja opiskelu
      3
      7519
    2. Kimmo Kiljunen sekoili täysin - joutuu nyt syrjään

HS: Kimmo Kiljunen syrjään ulkoasiainvaliokunnan johdosta. SDP:n eduskuntaryhmä aikoo vaihtaa ulkoasiainvaliokunnan puh
      Maailman menoa
      383
      2018
    3. Martina Aitolehti pitkästä aikaa tv:ssä - Nyt mukana kokkauskisassa!

Oho, Martina Aitolehti nyt kokkauskisassa! Häntä ei ole nähtykään pitkään aikaan tv:ssä. Mukana myös mm. Henny Harjusola
      Kotimaiset julkkisjuorut
      268
      1705
    4. Keski-ikäiset julkkismiehet vaihtaa nuorempiin!

Seiska tietää kertoa: erikoisjoukot Janne Lehtosen vaimo yli 20v avioliitosta hakee eroa, Janne -ikuista rakkautta hehku
      Kotimaiset julkkisjuorut
      29
      1663
    5. Kimmo Kiljunen

"Kimmo Kiljunen, sdp, esittää rajuja väitteitä. Hän tapasi suomenvenäläisiä. Julki tulleella videolla hän vaatii rajaa
      70 plus
      292
      1375
    6. Mitä haluaisit sanoa

kaivatullesi juuri nyt?
      Ikävä
      74
      1124
    7. Herätät kyllä

Tunteita vaikka missä muodossa. Tiedät että meidän on vaikea vastustaa toisiamme.
      Ikävä
      73
      1053
    8. Salassapito luottamuselimissä. Missä kulkee raja?

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila (kesk) kyselee, mitä minulle oma väki aikoo tehdä, kun toin hallituksen
      Haapavesi
      61
      809
    9. Kauan aiot vielä vastustella minua?

Miehelle kysymys.
      Ikävä
      47
      796
    10. Miksi teet tästä niin vaikeaa?

Olisin sinun, jos haluaisit. Antaisin sinulle koko sydämeni. Et halua kohdata minua, vaikka kuitenkin haluat. Yritä jo p
      Ikävä
      25
      749
    Aihe