Sku int ni kräva mer betjäning på svenska?

finskpråkig snabbmatsarbetare

De e lite tråkit när ingen alri kommer o kräver servicen på svenska! Ja sku gärna villa prata mer svenska på jobbe. Alltså please, börja prata svenska oxå på stan! Int bara in i fyra väggar. Ni borde va stolta över ert modersmål.

Helsingfors e ju OFFICIELLT tvåspråkigt!

8

1358

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nippertippan

      Tack för ditt inlägg i debatten. Du är inte ensam om den åsikten, senast i förrgår stötte jag på en expedit i en affär i H:fors som då hon hörde att jag sade några ord till min väninna på svenska, genast slog över till svenska, rikssvenska dessutom. Det kändes jätte trevligt, en eloge till henne.
      Ni svenskspråkga här i H:fors, gör ett test, ute på stan, börja på svenska och sen om det inte går så gå över till finska utan att göra ngt nummer av det. Ni kommer att bli förvånade och positivt överraskade.

      • Jycke

        Har någon på detta forum testat vad som händer om man börjar tala svenska t.ex. i någon affär i Kuopio eller på Kuopio järnvägsstation? Själv har jag inte gjort det för att man redan lärt sig veta i dessa trakter att jag väl kan "fungera" på finska. Testet skulle alltså inte vara speciellt trovärdigt, eller hur?

        Annars tror jag att testet oftare skulle fungera/fungerar någonstans i H-forstrakten för att inte tala om våra mer eller mindre överlägset svenskspråkiga trakter. Sedan är det väl också ett faktum att man oftast "slår över" till finska då man besöker mer eller mindre enspråkigt finskspråkiga trakter?


      • savosta
        Jycke kirjoitti:

        Har någon på detta forum testat vad som händer om man börjar tala svenska t.ex. i någon affär i Kuopio eller på Kuopio järnvägsstation? Själv har jag inte gjort det för att man redan lärt sig veta i dessa trakter att jag väl kan "fungera" på finska. Testet skulle alltså inte vara speciellt trovärdigt, eller hur?

        Annars tror jag att testet oftare skulle fungera/fungerar någonstans i H-forstrakten för att inte tala om våra mer eller mindre överlägset svenskspråkiga trakter. Sedan är det väl också ett faktum att man oftast "slår över" till finska då man besöker mer eller mindre enspråkigt finskspråkiga trakter?

        Parasta puhua savossa suomea tai nokkasi laitetaan uuteen uskoon! Savon pyhällä maaperällä ei ruotsinkielellä ole sijaa!


      • Jycke
        savosta kirjoitti:

        Parasta puhua savossa suomea tai nokkasi laitetaan uuteen uskoon! Savon pyhällä maaperällä ei ruotsinkielellä ole sijaa!

        Niin luulen minäkin, että Savossa on parempi puhua suomea kuin "toista kotimaista" noin niin kuin oman terveytensä kannalta. Englanti onkin sitten ihan eri juttu, ellei suomella jostain syystä sattuisi pärjäämään?


      • vm-38

        Jos kaikki suomenruotsalaiset suhtautuisivat yhtä asiallisesti ja myönteisesti oman äidinkielensä käyttämiseen, suhtautuminen ruotsin kieleen olisi paljon myönteisempää. Alueilla, joilla ei ruotsinkielisiä yleensä käy, on asiallista ja kohteliasta käyttää ensin suomea. On otettava huomioon, että käytön puutteessa on koulussa opittu kielitaito voinut ruostua.

        Aikoinaan ihmeteltiin Hufvudstadsbladetissa, miksi riikinruotsalaiset saivat parempaa palvelua äidinkielellään kuin suomenruotsalaiset. Uskon, että se johtui riikinruotsalaisten tyytyväisyydestä ja myönteisyydestä ehkä puutteeliseenkin kielitaitoon. On mukavaa, jos palveluammatissa oleva saa osakseen kohteliasta ja positiivista suhtautumista.


      • Hangöbo
        Jycke kirjoitti:

        Har någon på detta forum testat vad som händer om man börjar tala svenska t.ex. i någon affär i Kuopio eller på Kuopio järnvägsstation? Själv har jag inte gjort det för att man redan lärt sig veta i dessa trakter att jag väl kan "fungera" på finska. Testet skulle alltså inte vara speciellt trovärdigt, eller hur?

        Annars tror jag att testet oftare skulle fungera/fungerar någonstans i H-forstrakten för att inte tala om våra mer eller mindre överlägset svenskspråkiga trakter. Sedan är det väl också ett faktum att man oftast "slår över" till finska då man besöker mer eller mindre enspråkigt finskspråkiga trakter?

        Här i Hangö kan man alltid börja på svenska (eller finska) det är ingen som blir förbannad. Dom flesta kan båda språken och är det någon som inte kan så byter man om till det språk som båda kan. Ofta hör man också två personer prata, den ena svenska och den andra finska, det går bra det också. Sluta bråka! På orter där det på riktit finns många av vardera sorten så tar man sig inte problem.


    • ultriksi

      ... Ni skulle faktiskt prata mera svenska på stan, fastän vi finnar kanske förhåller inte så gott åt er. Jag skulle älska om mera svenskspråkiga skulle prata svenska med tillsammans i Tammerfors till exempel. Ibland hör jag den i bussen när de som pratar är studenter i Svenska Samskolan eller Svenska Lågstadiet. Jag hör till dem hemligt alltid jag hör dem tala svenska ;)

      • ultriksi

        oops, inte hör TILL dem men PÅ dem.. tänkte att nånting var felaktigt :)


    Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2810
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      94
      2030
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      42
      1543
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      69
      989
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      901
    7. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      880
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      874
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      785
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      726
    Aihe