Sku int ni kräva mer betjäning på svenska?

finskpråkig snabbmatsarbetare

De e lite tråkit när ingen alri kommer o kräver servicen på svenska! Ja sku gärna villa prata mer svenska på jobbe. Alltså please, börja prata svenska oxå på stan! Int bara in i fyra väggar. Ni borde va stolta över ert modersmål.

Helsingfors e ju OFFICIELLT tvåspråkigt!

8

1366

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nippertippan

Tack för ditt inlägg i debatten. Du är inte ensam om den åsikten, senast i förrgår stötte jag på en expedit i en affär i H:fors som då hon hörde att jag sade några ord till min väninna på svenska, genast slog över till svenska, rikssvenska dessutom. Det kändes jätte trevligt, en eloge till henne.
      Ni svenskspråkga här i H:fors, gör ett test, ute på stan, börja på svenska och sen om det inte går så gå över till finska utan att göra ngt nummer av det. Ni kommer att bli förvånade och positivt överraskade.

• Jycke

Har någon på detta forum testat vad som händer om man börjar tala svenska t.ex. i någon affär i Kuopio eller på Kuopio järnvägsstation? Själv har jag inte gjort det för att man redan lärt sig veta i dessa trakter att jag väl kan "fungera" på finska. Testet skulle alltså inte vara speciellt trovärdigt, eller hur?

Annars tror jag att testet oftare skulle fungera/fungerar någonstans i H-forstrakten för att inte tala om våra mer eller mindre överlägset svenskspråkiga trakter. Sedan är det väl också ett faktum att man oftast "slår över" till finska då man besöker mer eller mindre enspråkigt finskspråkiga trakter?

• savosta
        Jycke kirjoitti:

Har någon på detta forum testat vad som händer om man börjar tala svenska t.ex. i någon affär i Kuopio eller på Kuopio järnvägsstation? Själv har jag inte gjort det för att man redan lärt sig veta i dessa trakter att jag väl kan "fungera" på finska. Testet skulle alltså inte vara speciellt trovärdigt, eller hur?

Annars tror jag att testet oftare skulle fungera/fungerar någonstans i H-forstrakten för att inte tala om våra mer eller mindre överlägset svenskspråkiga trakter. Sedan är det väl också ett faktum att man oftast "slår över" till finska då man besöker mer eller mindre enspråkigt finskspråkiga trakter?

Parasta puhua savossa suomea tai nokkasi laitetaan uuteen uskoon! Savon pyhällä maaperällä ei ruotsinkielellä ole sijaa!

• Jycke
        savosta kirjoitti:

Parasta puhua savossa suomea tai nokkasi laitetaan uuteen uskoon! Savon pyhällä maaperällä ei ruotsinkielellä ole sijaa!

Niin luulen minäkin, että Savossa on parempi puhua suomea kuin "toista kotimaista" noin niin kuin oman terveytensä kannalta. Englanti onkin sitten ihan eri juttu, ellei suomella jostain syystä sattuisi pärjäämään?

• vm-38

Jos kaikki suomenruotsalaiset suhtautuisivat yhtä asiallisesti ja myönteisesti oman äidinkielensä käyttämiseen, suhtautuminen ruotsin kieleen olisi paljon myönteisempää. Alueilla, joilla ei ruotsinkielisiä yleensä käy, on asiallista ja kohteliasta käyttää ensin suomea. On otettava huomioon, että käytön puutteessa on koulussa opittu kielitaito voinut ruostua.

Aikoinaan ihmeteltiin Hufvudstadsbladetissa, miksi riikinruotsalaiset saivat parempaa palvelua äidinkielellään kuin suomenruotsalaiset. Uskon, että se johtui riikinruotsalaisten tyytyväisyydestä ja myönteisyydestä ehkä puutteeliseenkin kielitaitoon. On mukavaa, jos palveluammatissa oleva saa osakseen kohteliasta ja positiivista suhtautumista.

• Hangöbo
        Jycke kirjoitti:

Här i Hangö kan man alltid börja på svenska (eller finska) det är ingen som blir förbannad. Dom flesta kan båda språken och är det någon som inte kan så byter man om till det språk som båda kan. Ofta hör man också två personer prata, den ena svenska och den andra finska, det går bra det också. Sluta bråka! På orter där det på riktit finns många av vardera sorten så tar man sig inte problem.

• ultriksi

... Ni skulle faktiskt prata mera svenska på stan, fastän vi finnar kanske förhåller inte så gott åt er. Jag skulle älska om mera svenskspråkiga skulle prata svenska med tillsammans i Tammerfors till exempel. Ibland hör jag den i bussen när de som pratar är studenter i Svenska Samskolan eller Svenska Lågstadiet. Jag hör till dem hemligt alltid jag hör dem tala svenska ;)

• ultriksi

oops, inte hör TILL dem men PÅ dem.. tänkte att nånting var felaktigt :)

Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      60
      2047
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      166
      1698
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1408
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      243
      1379
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      233
      1321
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      342
      1185
    7. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      81
      1156
    8. Mitä toivot

ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1155
    9. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      348
      1097
    10. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      318
      1086
    Aihe