kuolemantuomio...

nimimerkki

mitäs mieltä ootte kuolemantuomiosta?! teen pohdintaesseetä aiheesta, ja ois kiva kuulla muidenki mielipiteitä!

32

844

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ani

      Väitteiksi en osaa ajatuksiani pukea, mutta kysymyksiä voin sentään esittää. Mikä oikeus kenelläkään on tappaa väärintekijöitä, kun laki kieltää tappamisen? Ja entä sitten, kun kuolemaantuomittu paljastuu syylliseksi - liian myöhään? Entä jos kuolemaantuomittu on tehnyt totaalisen suunnanmuutoksen elämässään? Kuolemantuomiosta kärsii eniten tuomitun läheiset ihmiset, toisin sanoen syyttömät. Mitä oikeutta siinäkin on olevinaan?

    • Maria..

      Entäpä jos syytön tapettaisiin? Eihän sitä vahinkoa pystyttäisi korjaamaan enää.

      Mielestäni kuolemantuomio on ns.liian helppo tie vangille...Vanki, joka on tehnyt jotain todella kamalaa, ei kärsi tuomiostaan ollenkaan, jos hänet tapetaan nopeasti sähkötuolissa...
      Olen sen kannalla, että vanki voitaisiin heittää puolipimeään selliin koko loppuelämänsä ajaksi..Siellä varmaankin tulisi mieleen, että "mitä olen mennyt tekemään..."

      • kyllä kyllä

        mielestäni vakavien rikosten tekijät pitäisi eliminoida pois, jottei muiden tarvitsisi pelätä heitä. jokaisen joka on sitä mieltä että ei kuolemantuomiolle, tulisi ajatella miltä tuntuu kun esimerkiksi viattoman murha osuukin vaikka sisarukselle tai vanhemmille. ehdottomasti kannatan kuolemantuomiota määrätyissä tapauksissa !! ei täällä mitkään rikollisetkaan saa muiden kustannuksella toteuttaa itseään.


      • ian

        Kuolemantuomio ei todellakaan päästä tuomittua pälkähästä. Tiedätkö, millasta on odottaa jopa vuosikausia vankilassa tietäen ettei vapaus enää koskaan koita omalle kohdalle ja on vain ajan kysymys, koska tuomio pannaan täytäntöön? Tuskin se ainakaan helppoa on.


      • Rowen

        Entäpä jos syytön joutuu pariksi kymmeneksi vuodeksi vankilaan, onko se sitten parempi? Rikoksen tutkintaa ei kuitenkaan normaalisti jatketa enää hiukkaakaan, kun tuomio on jo langetettu, joten jos joku on jo tuomittu vankilaan, viranomaiset tai oikeus eivät enää mieti, onko tuomittu sittenkin syytön. Jos kuolemantuomio on helppo tie, niin eikö se ole parempi, että syyttömänä tuomitut pääsevät helpommalla?

        Ja mitä se HYÖDYTTÄÄ, että ihmistä pidetään vuositolkulla vankina? Se maksaa yhteiskunnalle valtavasti, tällä hetkellä jokainen vankilassa oleva vanki maksaa valtiolle päivittäin pari sataa euroa. Vuodessa vankeustuomiot maksavat yhteiskunnalle miljoonia euroja. Vankeja pitää vartioida tarkkaan, heitä pitää ruokkia, heidän terveydestään pitää huolehtia, heidän koulutuksestaan ym. sivistyksestä pitää huolehtia (töihinhän heidän olisi parasta päästä, kun pääsevät vankilasta, ja vankeusaikanaankin heidän olisi hyvä tehdä jotain tuottavaa), vankiloita pitää siivota ja huoltaa... Ja se on sitten sinusta ihan hyvä, että meidän varojamme kuluu siihen valtavia summia, että rikolliset saavat katua tekojaan... Minusta ne rahat voisi sijoittaa johonkin järkevämpäänkin.

        Lisäksi kun rikollinen tapetaan, on 100% varmaa, ettei hän tee myöhemmin enää mitään rikosta. Nykyään Suomessa enemmistö vankilaan joutuneista rikollisista uusii rikoksensa pian vankilasta päästyään.

        Olisi yhteiskunnan etu, että ainakin pahimmista rikoksista tuomittaisiin kuolemaan. Rikosten uusiminen vähenisi väkisin, koska kuolleet eivät niitä voi uusia, ja rahaa säästyisi huomattavasti, kun kuolemalla tuomittavaan rikokseen syyllistyneet vain tapettaisiin saman tien, kun heidät olisi todettu syyllisiksi.


      • anna
        Rowen kirjoitti:

        Entäpä jos syytön joutuu pariksi kymmeneksi vuodeksi vankilaan, onko se sitten parempi? Rikoksen tutkintaa ei kuitenkaan normaalisti jatketa enää hiukkaakaan, kun tuomio on jo langetettu, joten jos joku on jo tuomittu vankilaan, viranomaiset tai oikeus eivät enää mieti, onko tuomittu sittenkin syytön. Jos kuolemantuomio on helppo tie, niin eikö se ole parempi, että syyttömänä tuomitut pääsevät helpommalla?

        Ja mitä se HYÖDYTTÄÄ, että ihmistä pidetään vuositolkulla vankina? Se maksaa yhteiskunnalle valtavasti, tällä hetkellä jokainen vankilassa oleva vanki maksaa valtiolle päivittäin pari sataa euroa. Vuodessa vankeustuomiot maksavat yhteiskunnalle miljoonia euroja. Vankeja pitää vartioida tarkkaan, heitä pitää ruokkia, heidän terveydestään pitää huolehtia, heidän koulutuksestaan ym. sivistyksestä pitää huolehtia (töihinhän heidän olisi parasta päästä, kun pääsevät vankilasta, ja vankeusaikanaankin heidän olisi hyvä tehdä jotain tuottavaa), vankiloita pitää siivota ja huoltaa... Ja se on sitten sinusta ihan hyvä, että meidän varojamme kuluu siihen valtavia summia, että rikolliset saavat katua tekojaan... Minusta ne rahat voisi sijoittaa johonkin järkevämpäänkin.

        Lisäksi kun rikollinen tapetaan, on 100% varmaa, ettei hän tee myöhemmin enää mitään rikosta. Nykyään Suomessa enemmistö vankilaan joutuneista rikollisista uusii rikoksensa pian vankilasta päästyään.

        Olisi yhteiskunnan etu, että ainakin pahimmista rikoksista tuomittaisiin kuolemaan. Rikosten uusiminen vähenisi väkisin, koska kuolleet eivät niitä voi uusia, ja rahaa säästyisi huomattavasti, kun kuolemalla tuomittavaan rikokseen syyllistyneet vain tapettaisiin saman tien, kun heidät olisi todettu syyllisiksi.

        "Ja mitä se HYÖDYTTÄÄ, että ihmistä pidetään vuositolkulla vankina? Se maksaa yhteiskunnalle valtavasti, tällä hetkellä jokainen vankilassa oleva vanki maksaa valtiolle päivittäin pari sataa euroa."

        Mitä se HYÖDYTTÄÄ, että kuolemansairaita vanhuksia pidetään sairaalassa hengityskoneessa? Mitä se HYÖDYTTÄÄ, että työkyvyttömille maksetaan rahaa toimeentuloa varten? Miksi kaiken pitäisi aina HYÖDYTTÄÄ? Tapetaan saman tien joka ikinen ihminen heti eläkkeelle siirtyessä, eipähän tule yhteiskunnalle turhia kustannuksia.


      • marika
        kyllä kyllä kirjoitti:

        mielestäni vakavien rikosten tekijät pitäisi eliminoida pois, jottei muiden tarvitsisi pelätä heitä. jokaisen joka on sitä mieltä että ei kuolemantuomiolle, tulisi ajatella miltä tuntuu kun esimerkiksi viattoman murha osuukin vaikka sisarukselle tai vanhemmille. ehdottomasti kannatan kuolemantuomiota määrätyissä tapauksissa !! ei täällä mitkään rikollisetkaan saa muiden kustannuksella toteuttaa itseään.

        en mä ainakaan halua että joku tapetaan vaikka olisikin esim. minun tuttavani murhannut..
        mitä minä siitä hyödyn jos joku muu tapetaan.. en siitä todellakaan iloisemmaksi tulisi!! ja varmaan
        kuolemaan tuomitun sukulaiset tms.(syyttömät ihmiset) joutuisivat kärsimään..samanlailla kuin minä kärsisin!! ja mielestäni tappaminen on aina rikos tai siis ainakin se on väärin että jollain on valtuudet (lailliset oikeudet) tappaa joku esim. sähkötuolissa!!!!! ja tappaminen on synti
        jota kenenkään ei pitäisi tehdä.. kuten kymmenessä
        käskyssäkin sanotaan!!!


      • tsiisus
        Rowen kirjoitti:

        Entäpä jos syytön joutuu pariksi kymmeneksi vuodeksi vankilaan, onko se sitten parempi? Rikoksen tutkintaa ei kuitenkaan normaalisti jatketa enää hiukkaakaan, kun tuomio on jo langetettu, joten jos joku on jo tuomittu vankilaan, viranomaiset tai oikeus eivät enää mieti, onko tuomittu sittenkin syytön. Jos kuolemantuomio on helppo tie, niin eikö se ole parempi, että syyttömänä tuomitut pääsevät helpommalla?

        Ja mitä se HYÖDYTTÄÄ, että ihmistä pidetään vuositolkulla vankina? Se maksaa yhteiskunnalle valtavasti, tällä hetkellä jokainen vankilassa oleva vanki maksaa valtiolle päivittäin pari sataa euroa. Vuodessa vankeustuomiot maksavat yhteiskunnalle miljoonia euroja. Vankeja pitää vartioida tarkkaan, heitä pitää ruokkia, heidän terveydestään pitää huolehtia, heidän koulutuksestaan ym. sivistyksestä pitää huolehtia (töihinhän heidän olisi parasta päästä, kun pääsevät vankilasta, ja vankeusaikanaankin heidän olisi hyvä tehdä jotain tuottavaa), vankiloita pitää siivota ja huoltaa... Ja se on sitten sinusta ihan hyvä, että meidän varojamme kuluu siihen valtavia summia, että rikolliset saavat katua tekojaan... Minusta ne rahat voisi sijoittaa johonkin järkevämpäänkin.

        Lisäksi kun rikollinen tapetaan, on 100% varmaa, ettei hän tee myöhemmin enää mitään rikosta. Nykyään Suomessa enemmistö vankilaan joutuneista rikollisista uusii rikoksensa pian vankilasta päästyään.

        Olisi yhteiskunnan etu, että ainakin pahimmista rikoksista tuomittaisiin kuolemaan. Rikosten uusiminen vähenisi väkisin, koska kuolleet eivät niitä voi uusia, ja rahaa säästyisi huomattavasti, kun kuolemalla tuomittavaan rikokseen syyllistyneet vain tapettaisiin saman tien, kun heidät olisi todettu syyllisiksi.

        miltä sinusta tuntuisi jos vaikka oma lapsesi tai äitisi tai joku muu sinulle todella tärkeä ihminenn tuomittaisiin kuolemaan rikoksesta??
        kyllä säkin varmaan toivoisit että se sais elää vaikka mieluummin vankilassa lopun ikänsä.. että edes tapaamassa saisit käydä.. kun että se tapettaisiin vaan vaikka myrkkyruiskeella.. (ja sitä teurastusta seuraisit sitten jostain kopista lasin läpi) kannattaisitko vielä kuolemantuomiota??


    • ..

      Mä olen kuolemantuomioita vastaan..
      Samaa mielt oon kun kaks ekaa kirjottajaa..
      Pahintahan se olisi tuomitun läheisille kuin vangille itselleen joka pääsee noin vain pois..
      Parempi olis laittaa karuun pimeeseen soppiin niin olis ihan oikein...

      • ...

        ja kukahan haluaisi maksaa nekin pimeiden koppien kulut vuosia eteenpäin. en ainakaan minä. nirri pois vaan, tulee halvemmaksi ja saadaan saasta pois.


    • Asiaa (f)

      U.S.A-touhua! Ainakaan syyttömiä ei saisi tappaa, jos syyllisiäkään. En tiedä onko tappajan tappamisesta mitään hyötyä, koska eihän tehtyä saada tekemättömäksi.
      Kuolemantuomio on varmaan luotu vain siksi, että saataisiin uhrin omaisille parempi olo. Jos joku tappaisi läheiseni, haluaisin itse nähdä tappajan kärsivän vuosikausia. Kuolemantuomio olisi siis liian helppo.
      Onko ihmisellä oikeus päättää elämästä ja kuolemasta? Kuolemantuomion asettajastahan tulee kuolemantuomitun kaltainen hänen toimiessaan samalla tavalla. Kosto on aina hyödytöntä, ja tässä tapauksessa rangaistuksena liian myöhäistä, koska vanki ei ehdi oppia. Jos tajusit mitä tarkotan..

    • ian

      Mä en ymmärrä, miten joku voi tuomita jonkun kuolemaan ja jatkaa elämäänsä ihan tosta vaan, kun kaikesta muusta tappamisesta kuitenkin rangaistaan. Kuolemantuomiohan on murha. Miettikääs sitä, kaikki ko. tuomion kannattajat, ja kertokaa mikä oikeuttaa jotkut tietyt ihmiset tappamaan muita ihmisiä mutta muuten tappaminen on kiellettyä. Jos joku tappaa huvikseen sarjamurhaajan, se joutuu siitä vankilaan. Mutta jos se sama sarjamurhaaja tuomitaan oikeudessa kuolemaan, todetaan vaan että oikeus on tapahtunut. Te ootte kaksnaamasta sakkia!

      • no one

        jaa ja mikä oikeus on tappajalla päästä kuin koiraveräjästä? Ja sitä tappamista ois varmaan sen tappajan hyvä miettiä ennen kuin menee toteuttamaan asioitaan, niin se metsä vastaa kuin sinne huudetaan! Siis niin oikein kuin voi vaan olla!!!


    • Fucking Female

      Kuolemantuomio on joillekin ihmisille hyvinkin ansaittua... Jos vain tietäisi näiden tuomittujan ajatukset, niin voisin OMASTA MIELESTÄNI päättää, että kuka kuolee ja kuka ei. Siis nyt meni vähän monimutkaseks... Olen siis sitä mieltä, että jos tämä tuomittu tosiaankin katuisi tekoaan syvästi, olisi niin helvetin pahoillaan teostaan, niin minun puolestani se olisi vapaa heti. Olisi tarpeeksi iso rangaistus kantaa sitä paskataakkaa koko elämän. Mutta yleisimmin sanoisin, että kuolemantuomio on hyväksyttävää.

    • anna

      Ian puhui asiaa. Mutta sitten teille kaikille, jotka todella olette kuolemantuomion kannalla. Onko teidän mielestänne oikein laittaa kuolemaantuomitun omaiset ja läheiset kärsimään tämän rikosten tähden? Hehän ovat täysin syyttömiä. Ajatelkaa nyt isättömiksi/äidittömiksi jääviä lapsiakin... Miten te voitte olla niin sydämettömiä ja julmia, että hyväksytte tappamisen ja pidätte sitä vielä oikeutettuna?

      • sarah

        Ja susta on sitten oikein tuottaa syyttömän uhrin omaisille ikävää ja murhetta?? vähän ihmetyttää, ja eihän me tai ainakaan mä just sitä tappamista hyväksy, niin paitsi sille murhaajalle..


      • Fucking Female

        Jos tämä kuolemaantuomittu on tappanut monia ihmisiä ja jättänyt sen omaiset suremaan, minä en tosiaankaan edes silmiäni räpäyttäisi, kun haluaisin sen kuolevan. Kuvittele se, että esim. isäsi tapettaisiin ja sitten se tappaja olisi pari vuotta hyväruokaisessa vankilassa ja sitten pääsisi pois. Näin on käynyt minun osallani ja oikein mielelläni olisin tämän miehen tuominnut kuolemaan, sillä hän pilasi niin monen muun ihmisen elämän.


      • anna
        sarah kirjoitti:

        Ja susta on sitten oikein tuottaa syyttömän uhrin omaisille ikävää ja murhetta?? vähän ihmetyttää, ja eihän me tai ainakaan mä just sitä tappamista hyväksy, niin paitsi sille murhaajalle..

        "Ja susta on sitten oikein tuottaa syyttömän uhrin omaisille ikävää ja murhetta??"

        Sulla on kyllä harvinaisen vääristynyt kuva kuolemantuomion vastustajista. Mä en missään nimessä hyväksy sitä, että kenellekään tuotetaan tahallisesti tuskaa. Murhaaja ansaitsee rangaistuksen, mutta kuolema ei ole oikea rangaistus. Siitä kärsii eniten syyttömät. Itsepähän kannatat turhan tuskan tuottamista, kun kuolemantuomiota kannatat.

        Kun kysyit multa: "Ja susta on sitten oikein tuottaa syyttömän uhrin omaisille ikävää ja murhetta??" Mä kysyn sulta: Onko susta sitten oikein tuottaa murhaajan syyttömille omaisille surua ja murhetta?

        Väkivalta ei ole ratkaisu mihinkään.


      • anna
        Fucking Female kirjoitti:

        Jos tämä kuolemaantuomittu on tappanut monia ihmisiä ja jättänyt sen omaiset suremaan, minä en tosiaankaan edes silmiäni räpäyttäisi, kun haluaisin sen kuolevan. Kuvittele se, että esim. isäsi tapettaisiin ja sitten se tappaja olisi pari vuotta hyväruokaisessa vankilassa ja sitten pääsisi pois. Näin on käynyt minun osallani ja oikein mielelläni olisin tämän miehen tuominnut kuolemaan, sillä hän pilasi niin monen muun ihmisen elämän.

        "Näin on käynyt minun osallani ja oikein mielelläni olisin tämän miehen tuominnut kuolemaan, sillä hän pilasi niin monen muun ihmisen elämän."

        Tuomitessasi kenet tahansa kuolemaan syyllistyt murhaan. Tai jos nyt näsäviisastellaan, niin murhaan yllyttäminen lienee oikeampi nimitys. Miksei sinua sitten voida tuomita siitä hyvästä kuolemaan? Mikset mielestäsi ansaitse edes rangaistusta siitä, että omalta osaltasi edesautat toisten tappamista?

        "Kuvittele se, että esim. isäsi tapettaisiin ja sitten se tappaja olisi pari vuotta hyväruokaisessa vankilassa ja sitten pääsisi pois."

        Vankiloissa on paljon vikoja, siinä olen kanssasi samaa mieltä. Kuolemantuomio ei ole ainoa vaihtoehto. Vankiloiden oloja voidaan muuttaa.

        "Näin on käynyt minun osallani ja oikein mielelläni olisin tämän miehen tuominnut kuolemaan, sillä hän pilasi niin monen muun ihmisen elämän."

        Tuomitsemalla jonkun kuolemaan pilaisit hänen omaistensa elämän. Mikset siis itse ansaitsisi kuolemantuomiota?


      • Fucking Female
        anna kirjoitti:

        "Näin on käynyt minun osallani ja oikein mielelläni olisin tämän miehen tuominnut kuolemaan, sillä hän pilasi niin monen muun ihmisen elämän."

        Tuomitessasi kenet tahansa kuolemaan syyllistyt murhaan. Tai jos nyt näsäviisastellaan, niin murhaan yllyttäminen lienee oikeampi nimitys. Miksei sinua sitten voida tuomita siitä hyvästä kuolemaan? Mikset mielestäsi ansaitse edes rangaistusta siitä, että omalta osaltasi edesautat toisten tappamista?

        "Kuvittele se, että esim. isäsi tapettaisiin ja sitten se tappaja olisi pari vuotta hyväruokaisessa vankilassa ja sitten pääsisi pois."

        Vankiloissa on paljon vikoja, siinä olen kanssasi samaa mieltä. Kuolemantuomio ei ole ainoa vaihtoehto. Vankiloiden oloja voidaan muuttaa.

        "Näin on käynyt minun osallani ja oikein mielelläni olisin tämän miehen tuominnut kuolemaan, sillä hän pilasi niin monen muun ihmisen elämän."

        Tuomitsemalla jonkun kuolemaan pilaisit hänen omaistensa elämän. Mikset siis itse ansaitsisi kuolemantuomiota?

        Sillä minä todellakin toivoisin tämän miehen kuolevan... Jos hän olisi elellyt rauhassa vahingoittamatta ketään, niin minä en luultavasti haluaisi kuolemantuomioita tähän maailmaan. Mutta hän ei tehnyt niin. Hän tappoi miehen samalla tappaen niin monia muita ihmisiä, ja sitä en omalta osaltani voi antaa anteeksi. olen onnellinen, että jotkut ovat eri mieltä kanssani. Jotkut ovat "hyviä ihmisiä". Kyllähän minäkin olisin tyytyväinen, jos vankilat olisivat huonotasoisia. Siellä tämä ihminen saisi sitten miettiä tekoaan elämänsä loppuun saakka. Sellaista vain ei nyt satu täällä Suomessa olemaan. Siksi minusta on hyvä rangaistus tuomita kuolemaan. Ei ehkä juuri sen takia. Kenties joskus pystyn antamaan anteeksi enkä enää toivoisi tälle miehelle kuolemaa, mutta haavat ovat vielä auki, enkä voi vihalleni näitä ihmisiä kohtaan mitään.


      • sarah
        anna kirjoitti:

        "Ja susta on sitten oikein tuottaa syyttömän uhrin omaisille ikävää ja murhetta??"

        Sulla on kyllä harvinaisen vääristynyt kuva kuolemantuomion vastustajista. Mä en missään nimessä hyväksy sitä, että kenellekään tuotetaan tahallisesti tuskaa. Murhaaja ansaitsee rangaistuksen, mutta kuolema ei ole oikea rangaistus. Siitä kärsii eniten syyttömät. Itsepähän kannatat turhan tuskan tuottamista, kun kuolemantuomiota kannatat.

        Kun kysyit multa: "Ja susta on sitten oikein tuottaa syyttömän uhrin omaisille ikävää ja murhetta??" Mä kysyn sulta: Onko susta sitten oikein tuottaa murhaajan syyttömille omaisille surua ja murhetta?

        Väkivalta ei ole ratkaisu mihinkään.

        ai heitit pallon takas mulle, samalla kiperän kysymyksen. En mä nyt tiiä onko se nyt niin "oikein" tuottaans.tuskaa murjaaja/tappajan omaisille, mut mut mä oon edelleen NIIN sen kannalla oli murhaajalla omaiset tai ei, ja huom mulla ei ole vääristynyt kuva kuolemantuomion vastustajista. Mutta ei sen puoleen tää on niin eettinen kysymys ettei tähän oikeeta vastausta löydetä. sä et kannata ja mä kannatan, okei, piiz!!!


    • ~TintZ~

      mun mielestä kuolemaantuomitseminen ei oo mikään ratkasu. ja niinku joku sano et se kuka tapetaan, tapetaan sen takia et uhrin omaisille tulis parempi olo mut sehän on mun mielestä ainakin väärin koska kyse on kumminkin toisen ihmisen elämästä. tappaa ei saa koskaan... ei se oo ratkasu mihinkään ongelmaan. ongelmat pitäs selvittää jos vaan pystyy ja yrittää ehkästä ne eikä vaan et no ammutaan tyyppi pois niin sillähän tää juttu selvii ja kaikil on parempi olo! kun aattelee sen rikoksen tekiän omaisia.. nehän siinä eniten kärsii. ja entä jos sitten kun se ihminen ois jo tapettu niin selviäiskin et se onkin syytön... mitäs sitten?

    • miltä tuntuisi jos vaikka teille joku läheinen ihminen äiti/isä/lapsesi/sisko/veli
      tuomittaisiin kuolemaan.. miltä tuntuisi..
      kannattaisitteko vielä kuoleman tuomiota??
      mä en hyväksy ainakaan kuolemantuomiota enkä tule ikinä hyväksymään!!

      • nimimerkki

        toisaalta hyväksyn kuolemantuomion, ajatellen sitä ettei se rikollinen enää voi uusiarikostaan. esim. joku raiskaaja. yleensä raiskaajat raiskaavat aina uudelleen ja uudelleen ehkä välillä istuttuaan vähän aikaa (LIIAN VÄHÄN!!) vankilassa.
        onhan se tietenkin sekin, että kuolemaantuomitun läheiset kärsivät siitä paljon, mutta jotenki musta tuntuu vaan, että semmonen ihminen, joka on tehnyt sellaiset rikoksen, josta vois antaa kuolemantuomion, ei ole pahemmin piitannut lähimmäisistään jne., koska on voinut tehdä törkeän rikoksen. rikoksen tekijä oisi voinut ajatella lähimmäisiään tehdessään rikosta, jos ne häntä 'kiinnostaa'!! menee monimutkaseksi...

        kiitos tähän menneessä tulleista vastauksista. olin yllättynyt vastausten määrästä =)


      • Anonyymi
        nimimerkki kirjoitti:

        toisaalta hyväksyn kuolemantuomion, ajatellen sitä ettei se rikollinen enää voi uusiarikostaan. esim. joku raiskaaja. yleensä raiskaajat raiskaavat aina uudelleen ja uudelleen ehkä välillä istuttuaan vähän aikaa (LIIAN VÄHÄN!!) vankilassa.
        onhan se tietenkin sekin, että kuolemaantuomitun läheiset kärsivät siitä paljon, mutta jotenki musta tuntuu vaan, että semmonen ihminen, joka on tehnyt sellaiset rikoksen, josta vois antaa kuolemantuomion, ei ole pahemmin piitannut lähimmäisistään jne., koska on voinut tehdä törkeän rikoksen. rikoksen tekijä oisi voinut ajatella lähimmäisiään tehdessään rikosta, jos ne häntä 'kiinnostaa'!! menee monimutkaseksi...

        kiitos tähän menneessä tulleista vastauksista. olin yllättynyt vastausten määrästä =)

        Kyllä minä oon kuolemantuomion kannala! , että Raiskaajat, murhaajat, tarvitsee korkeimman Tuomion . Vaadin Oikeutta uhreille!


    • Anonyymi

      Kuolemantuomio on todella monimutkainen asia, ja sille on ihme ja kumma Suomessakin tietty kannattajajoukkonsa. Tämä joukko on yleensä sieltä vähemmän koulutetusta päästä olevia öyhöttäjiä. Itse rangaistukseen liittyy paljon eettisiä ongelmia. Kyseinen rangaistus ei ole itseasiassa rangaistus, se on kosto. Valtion tehtävä ei ole toimia kostajana. Suomessa on viimeksi ollut käytössä kuolemanrangaistus sodan aikana, eli nykypäivänä rangaistuksen käyttöönottaminen on täysin mahdotonta. Yhdessäkään EU maassa ei ole käytössä kuolemanrangaistusta. EU:hun kuuluvista maista Ranska taisi olla viimeinen, joka luopui rangaistuksesta.

    • Anonyymi

      Mielestäni asia tulisi voida olla päätettävissä äänestämisellä. Esim. 90% kyllä ääniä johtaisi terminoimiseen. Yksinkertaisesti jotkut ihmiset eivät ansaitse elää edes vankila-nimisissä hotelleissa, vaan paras ratkaisu olisi terminointi.

    • Anonyymi

      Ompa ankea aihe. En oo kyllä koskaan ollu oikein mitään mieltä siitä. En ymmärrä mistä sen käyttö juontaa juuristonsa, tai miksi sitä tarvitaan tahi ei tarvita. Aivan outo juttu ja ihan sama oikeastaan, yhtä samantekevää kuin vaikka poikien ympärileikkaus

    • Anonyymi

      Aika vaikea juttu!!!🤔. Mutta olen kyllä joskus vihastuneena sanonut et kuoleman tuomio olisi paikallaan näile jotka tappavat murhaavat!!! Tekevät saman uudestaan !!!😨! Mutta jos kuoleman tuomio olisi niin vähentäiskö murhia ja tappoja? Mut myös täälä on kirj. Et pääsee liian vähällä ehkä😩! Näin on!!!

    • Anonyymi

      Ajatuksia kuolemantuomiosta:

      1. Kuolemantuomion ei olla todettu ennaltaehkäisevän rikoksia. Rikosten määrä pysyy samana, olipa kuolemanrangaistusta tai ei.

      2. Kuolemantuomion langettaminen ja toimeenpaneminen on pitkällinen prosessi, mikä tulee kalliiksi. (https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000000262969.html)

      3. Budjettia suurempi ongelma ovat juridiset haasteet: Mikä on kyllin vakava rikos, että siitä pitää rangaista kuolemalla? Miten tiukasti kuolemanrangaistusta pitää säännellä laissa vai onko tuomio aina tulkinnan varainen? Jos tästä ei päästä selvyyteen, kuolemantuomiota voi helposti käyttää väärin -- esim. poliittisisesti, uskonnollisesti tai muuten vain aatteellisesti erimielisten poisraivaamiseen.

      4. YK:n ihmisoikeuksien julistuksessa oikeus elämään mainitaan 3. artiklassa ensimmäisenä... ja varsinaisia ihmisoikeuksia lähdetään listaamaan vasta tässä 3. artiklassa. Sitä voidaan siis pitää jokaisen ihmisen korkeimpana oikeutena, eikä sitä saisi riistää keneltäkään minkään syyn nojalla.

      5. Kuolemaantuomitun uhri ja uhrin läheiset eivät hyödy tuomiosta mitenkään, ja kuolemaantuomio rankaisee enemmän tuomitun läheisiä kuin tuomittua itseään.

      6. Joku neropatti saattaa keksiä, että tekemällä tarpeeksi vakavan rikoksen voi saada valtiolta "kuolinapua", jolloin ei tarvitse tehdä itsemurhaa.

      7. Liian usein käy niin, että kuolemantuomio julistetaan esim. silminnäkijöiden lausuntojen perusteella. Silminnäkijöitä kuitenkin ohjaillaan, ja tutkimusprosessin pidetessä muistikuvat haalistuvat. Tämä on johtanut useiden syyttömien teloituksiin, lievimmillään vankilatuomioihin.


      Siinä eräitä näkökantoja. Henkilökohtaisesti voisin joissakin tilanteissa kuolemantuomion hyväksyä, mutta edellä lueteltujen seikkojen nojalla sanoisin, ettei se olisi kannattava vaihtoehto. Eikä vakaumukseni ihmiselämän "pyhyydestä" myöskään kannusta puolustamaan kuolemanrangaistusta.

      Sen sijaan ehdottaisin, että sen sijaan kuolemaantuomitut vietäisiin "kasvatuslaitoksiin", joissa heille annetaan tietynlaisia ärsykkeitä, jotka johtavat vähitellen psykologisiin muutoksiin, joiden jälkeen he eivät enää rikoksia tekisi.

      Tuollakin on eettiset, taloudelliset ja juridiset ongelmansa, mutta jos se toimisi, on se parempi vaihtoehto kuin kuolemantuomio.

      • Anonyymi

        Tässähän tuli kerralla selitettyä koko asian ongelmallisuus, ja niinkuin näkyy kyse ei ole mistään läpihuutojutusta. Rikollisuus ei sillä vähenisi, teot saattaisivat muuttua entistä raaemmiksi, koska ei sellaisella ihmisellä ole mitään hävittävää, jos tekoa tehdessään tietäisi, että hänet teloitettaisiin. Tämä on puhdasta teoriaa tämä osa: Mikäli haluttaisiin vähentää rikoksia, ja ratkaisuna olisi kuolemanrangaistus, se pitäisi tuomita sitten mahdollisimman nopeasti täytäntöön pantavaksi ja kynnys käyttää tätä rangaistusta pitäisi olla todella matala. Oikeassa ja sivistyneessä maailmassa näin ei kuitenkaan voi tehdä.


    • Anonyymi

      Sen saa sieluton Suomessa aina!

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      70
      2152
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      174
      1691
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      155
      1567
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1368
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1352
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      290
      1207
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      135
      1079
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1043
    9. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1042
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      54
      902
    Aihe