Bricsin lämpöä: Turkki lyö kiinalaisille jättitullit

"Tietty taho" riemuitsi täällä eilen Turkin aikeilla liittyä lähinnä kehitysmaista koostuvaan Brics-yhteisöön, joka tuon tahon kuvitelmissa ottaa maailmassa johtoaseman ja jättää länsileirin lehdellä soittelemaan.

Hyvältä tosiaan näyttää, sillä Turkki on nyt laittamassa Bricsin johtavan maan Kiinan autoille ankarat 40 prosentin tullit heti kuukauden päästä. Että sellaista takkatulen lämpöä siellä Bricsin piirissä.

Minä taas olen sanonut, että diktatuureista, autokratioista ja vielä demokratioistakin koostuvasta Bricsistä ei todennäköisesti tule lasta eikä paskaa. Maat eivät luota toisiinsa, liittoutumista ei tapahdu eikä dollarin vastustaminen riitä yhteiseksi eduksi. Laajeneminenkin vain heikentää yhtenäisyyttä. Turkin peliliike sopii tähän kuvioon täysin.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/bdb3efb0-0277-4c4a-a657-fbb78d859f0b?ref=ampparit:489d&_gl=1*pecdz7*_ga*MTgwOTY2MjY2OS4xNjY2NzgyNTM0*_ga_3L539PMN3X*MTcxODA5NjAyMy41MjIuMC4xNzE4MDk2MDIzLjAuMC4w

25

291

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Nyt kaivataan tiltuilta hyviä selityksiä. Mitäs Luoma? Hiljaa varmasti.

      • Anonyymi

        ”Protektionismi väärä tie” – Mersu-pomo vastustaa kiinalaisautojen suojatulleja

        Mercedeksen pääjohtaja Ola Källenius haluaa ratkaista kiinalaisten autonvalmistajien haasteen kilpailulla ei suojatulleilla


      • Anonyymi kirjoitti:

        ”Protektionismi väärä tie” – Mersu-pomo vastustaa kiinalaisautojen suojatulleja

        Mercedeksen pääjohtaja Ola Källenius haluaa ratkaista kiinalaisten autonvalmistajien haasteen kilpailulla ei suojatulleilla

        Saksan autoteollisuus vastustaa sellaisia tulleja, joihin Kiina vastaisi omillaan. Turkilla ei ole vastaavaa ongelmaa, ja se voi pysäyttää Kiinan autotuonnin vaikka kokonaan.


      • Anonyymi
        Repe_RuutikaIlo kirjoitti:

        Saksan autoteollisuus vastustaa sellaisia tulleja, joihin Kiina vastaisi omillaan. Turkilla ei ole vastaavaa ongelmaa, ja se voi pysäyttää Kiinan autotuonnin vaikka kokonaan.

        Mersut ja bemarit, eikä ehkä Volskwagenitkaan eivät kilpaile kiinalaisten autojen kanssa, kun ovat ihan eri tuloluokkien ihmisille tarkoitettuja. Saksalaisia autoja ostavat myös Kiinan rikkaat.

        Turkilla on varmaankin ongelmia tulopuolen kanssa, tai ehkä valuuttaa kuluu varusteluun. Tullin tarkoitus kai ei liene muu kuin pitää kauppa tasapainossa. Sitä pitäisi kyllä tukea myös Turkin rahan alhainen arvo, mutta ehkä se on noussut?

        Vai valmistaako Turkki itse jotain halpaa kansanautoa?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mersut ja bemarit, eikä ehkä Volskwagenitkaan eivät kilpaile kiinalaisten autojen kanssa, kun ovat ihan eri tuloluokkien ihmisille tarkoitettuja. Saksalaisia autoja ostavat myös Kiinan rikkaat.

        Turkilla on varmaankin ongelmia tulopuolen kanssa, tai ehkä valuuttaa kuluu varusteluun. Tullin tarkoitus kai ei liene muu kuin pitää kauppa tasapainossa. Sitä pitäisi kyllä tukea myös Turkin rahan alhainen arvo, mutta ehkä se on noussut?

        Vai valmistaako Turkki itse jotain halpaa kansanautoa?

        Turkissa on runsaasti autoteollisuutta, Suomeenkin tulee sieltä ainakin Toyotaa. Nykyään Turkissa tehtäneen toista miljoonaa autoa vuodessa. Wikipedian juttu on 20 vuotta vanha joten sieltä ei ajankohtaista jelppiä heru, mutta jos silloin oltiin lähellä milliä niin nyt varmaan mennään paljon yli.


      • Anonyymi kirjoitti:

        ”Protektionismi väärä tie” – Mersu-pomo vastustaa kiinalaisautojen suojatulleja

        Mercedeksen pääjohtaja Ola Källenius haluaa ratkaista kiinalaisten autonvalmistajien haasteen kilpailulla ei suojatulleilla

        Mersun oma halpamerkki Smart tehdään kokonaan Kiinassa, joten se on sitten Smartin lorun loppu jos EU panee kovat tullit. Ei ihme että Daimler on paniikissa.

        Volvo on jo siirtämässä suositun EX30:n tuotantoa Kiinasta Belgiaan.


    • Anonyymi

      Ehkä Eurooppakin herää nostamaan Kiinasta tuotujen sähköautojen tullimaksuja. Kiinaan Euroopasta tuotavissa sähköautoissa on korkeammat tullimaksut.
      Puolijohteissa Euroopan on myös katsottava peiliin, ja vähennettävä Kiina riippuvuuttaan.
      Brics-maat tuskin pääsevät sananhelinästä, toimintaan, niin erilaisin intressein varustettuja maita joukossa on.

    • Anonyymi

      Kolme tärkeintä viestiä Pietarin SPIEF-talousfoorumista maailman enemmistölle.

      Venäjän BRICS-puheenjohtajuuden vuonna Pietarin kansainvälisen talousfoorumin (SPIEF) oli tarjottava jotain erityistä. Ja se onnistui: yli 21 000 ihmistä edustaa peräti 139:ää kansakuntaa – todellinen globaalin enemmistön mikrokosmos, joka keskustelee pyrkimyksestä kohti moninapaista, monikeskistä maailmaa. Pietarista kirjoittaa toimittaja, geopolitiikan analyytikko Pepe Escobar.

      Pietari loi kaiken verkottumisen ja kiihkeän sopimusten tekemisen – 78 miljardin dollarin arvolla vain kolmessa päivässä – lisäksi se lähetti kolme toisiinsa kietoutunutta avainviestiä, jotka jo resonoivat kaikkialla maailmanlaajuisessa enemmistössä.

      Viesti numero yksi:
      Presidentti Putin, ”eurooppalainen venäläinen” ja tämän Nevan häikäisevän, dynaamisen historiallisen ihmeen todellinen poika, piti erittäin yksityiskohtaisen tunnin mittaisen puheen Venäjän taloudesta foorumin täysistunnossa.

      Keskeinen poiminta: kun kollektiivinen länsi aloitti taloussodan Venäjää vastaan, sivilisaatiovaltio käänsi sen ympäri ja asettui maailman neljänneksi suurimmaksi taloudeksi ostovoimapariteetin (PPP) perusteella.
      Putin osoitti, että Venäjällä on edelleen potentiaalia käynnistää peräti yhdeksän laajaa – maailmanlaajuista – rakennemuutosta, liittovaltion, alueellisen ja kunnallisen sfäärin kattavaa toimintaa.

      Kaikki on pelissä – globaalista kaupasta ja työmarkkinoista digitaalisiin alustoihin, moderniin teknologiaan, pienten ja keskisuurten yritysten vahvistamiseen ja Venäjän alueiden vielä hyödyntämättömän, ilmiömäisen potentiaalin tutkimiseen. Se, mitä tehtiin täysin selväksi, on se, kuinka Venäjä onnistui asettamaan itsensä uudelleen – laittoman – pakotteiden tsunamin sivuutumisen ulkopuolelle ja luomaan vakaan, monipuolisen järjestelmän, joka on suuntautunut globaaliin kauppaan – ja täysin sidoksissa BRICS-maiden laajentumiseen.

      Venäjä-ystävälliset valtiot muodostavat jo kolme neljäsosaa Moskovan liikevaihdosta. Putinin painotus globaalin enemmistön kiihtyvään pyrkimykseen vahvistaa suvereniteettia liittyi suoraan siihen, että kollektiivinen länsi teki parhaansa – pikemminkin pahimpansa – horjuttaakseen luottamusta omaan maksuinfrastruktuuriinsa.

      Viesti numero kaksi:
      Se oli todennäköisesti Pietarin suurin läpimurto. Putin totesi, kuinka BRICS-maat työskentelevät oman maksuinfrastruktuurinsa parissa, riippumatta kollektiivisen lännen painostuksista/pakotteista. Putin tapasi BRICS New Development Bankin (NDB) johtajan Dilma Rousseffin. He puhuivat yksityiskohtaisesti pankin kehityksestä – ja ennen kaikkea, kuten Rousseff myöhemmin vahvisti, The Unitista, jonka linjaukset paljasti ensin yksinomaan Sputnik: rajat ylittävien maksujen apoliittinen, transaktiomuoto, joka on ankkuroitu kultaan (40%) ja BRICS+-valuutat (60%).

      Putinin tapaamisen jälkeisenä päivänä presidentti Dilmalla oli vielä tärkeämpi tapaaminen klo 10 SPIEFin yksityisessä huoneessa Euraasian talousliiton (EAEU) makrotalousministerin ja Venäjän tiedeakatemian jäsenen Sergei Glazyevin kanssa.

      Aiemmin yksikkökonseptille täyden akateemisen tukensa antanut Glazyev kertoi kaikki yksityiskohdat presidentti Dilmalle. Molemmat olivat erittäin tyytyväisiä tapaamiseen. Säteilevä Rousseff paljasti, että hän oli jo keskustellut yksiköstä Putinin kanssa. Sovittiin, että NDB:ssä Shanghaissa järjestetään erityinen The Unit -konferenssi syyskuussa.

      Tämä tarkoittaa, että uudella maksujärjestelmällä on kaikki mahdollisuudet olla pöydässä BRICS-huippukokouksessa lokakuussa Kazanissa, ja se otetaan käyttöön nykyisessä BRICS 10:ssä ja lähitulevaisuudessa laajennetussa BRICS+:ssa.

      Viesti numero kolme:
      Kyse oli tietysti BRICS-maista – joita kaikki, mukaan lukien Putin, korostivat, että ne laajenevat merkittävästi. Pietarissa järjestettävien BRICS-istuntojen laatu osoitti, kuinka globaali enemmistö on nyt ainutlaatuisen historiallisen käänteen edessä – ensimmäistä kertaa viimeisen 250 vuoden aikana on todellinen mahdollisuus tehdä kaikkensa maailman rakenteellisen muutoksen eteen. Eikä kyse ole vain BRICS-maista.

      Pietarissa vahvistettiin, että peräti 59 maata aikoo liittyä BRICS-maiden lisäksi myös Shanghain yhteistyöjärjestöön (SCO) ja Euraasian talousliittoon (EAEU). Ei ihme: nämä monenväliset järjestöt ovat nyt vihdoin vakiinnuttaneet asemansa eturintamassa kohti multimodaalista – ja lainatakseni Putinia hänen puheessaan – ”harmonista moninapaista maailmaa”.

      • Näin siis mitävittulainen, jonka raportointi on jo niin lähellä neuvostoliittolaista, että lopullinen saavuttaminen voi tapahtua koska tahansa. 😎


      • Anonyymi

        Hyvin on disinformaatio mennyt kirjoittajalle perille.
        Oli kuin suoraan järjestäjien mainosesiitteestä.
        Totuus on sitten aivan jotain muuta.


      • Anonyymi

        Pepe Escobar lie huumeparoni Pablo Escobarin poika. Sopisi hyvin Puten kekriin.


    • Anonyymi

      Olet todennäköisesti oikeassa. Yksikään noista maista ei luota toisiinsa, jotta yhteistyö olisi mahdollista. Kyllä diktaattori tai sotilasjuntan johtaja kaltaisensa tuntee.

      • Anonyymi

        Puhetta piisaa, mutta ei tekosia.


    • Anonyymi

      59 maata Bricsiin on aika paljon. G7, ei jonoa.

      Kohta USA aloittaa sodan jossakin, veikkaan Kuubaa jollain bullshit selityksellä.

      • Ymmärrä nyt höpönassu että mitä enemmän väkeä Bricsissä, sen toimintakyvyttömämpi se on.

        G7:ään kuuluu seitsemän maata, eikä siihen tietenkään olla enempää ottamassa. Ei siis voi olla jonoakaan.


    • Anonyymi

      Ei tuo 40 % ole vielä ihan hurjasti. Yhdysvallat laittoi 100 % tullit kiinalaisille sähköautoille, ainakin niin uutisoitiin samalla tavalla "aikoo ja kaavailee".
      Jos ei pärjää kilpailussa muuten, on pakko pysäyttää vapaata tuontia tullimaksuilla jotka estävät tuonnin, yksinkertaista.

      SÄHKÖAUTOJEN keskihinta on noussut Euroopassa vuodesta 2015 lähtien 48 942 eurosta 55 821 euroon ja Yhdysvalloissa 53 038 eurosta 63 864 euroon, kun taas Kiinassa se on pudonnut 31 829 euroon 66 819 eurosta, mikä alittaa bensiiniautojen hinnan. Tiedot perustuvat Jato Dynamicsin tutkimukseen.

      Tuo Turkin iloitus ei ole uusi asia, todella vanha. Nyt Teslan model 3 sähköautoja ei Turkissa enää nähdä, jos tuo toteutuisi.

      Jotain Euroopan on tehtävä, Kiinasta tulee jo 26 % sähköautoista jotka Euroopassa myydään. Autot ovat jo niin hyviä ja laatu hintasuhteeltaan ylivoimaisia ettei jää muuta vaihtoehtoa kuin kuluttajien valinnan kaventaminen tullimaksuilla.

      BYD:n uusi sähköauto on muuten aika tykki, lähes 500 hevosvoimaa eikä häviä länsimaisille yhtään yhden latauksen toimintaetäisyyksissä.
      Tulevaisuudessa monessa maassa ajetaan paremmilla kiinalaisilla sähköautoilla, ja joissain eurooppalaisilla kalliimmilla ja huonommilla. Niin se kehitys kehittyy.

      • >Tuo Turkin iloitus ei ole uusi asia, todella vanha.

        Vanha ja vanha, Reutersin uutinen on päivätty 8.6.2024.


      • Anonyymi
        Repe_RuutikaIlo kirjoitti:

        >Tuo Turkin iloitus ei ole uusi asia, todella vanha.

        Vanha ja vanha, Reutersin uutinen on päivätty 8.6.2024.

        Aihe on todella vanha, olisiko lähes äitisi ikäinen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aihe on todella vanha, olisiko lähes äitisi ikäinen?

        Turkissa on paljon autoteollisuutta, tämä on yksi tapa neuvotella se kiinalainen autotehdas Turkkiin. Tuo on ollut jo kaikkien tiedossa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Turkissa on paljon autoteollisuutta, tämä on yksi tapa neuvotella se kiinalainen autotehdas Turkkiin. Tuo on ollut jo kaikkien tiedossa.

        Kiina on kaavailemassa useitakin tehtaita EU:hun, mistä tullit Turkkiin eivät kovinkaan ihmeelliset liene kun kerran Turkistakin tulee autoja tänne.


      • Anonyymi
        Repe_RuutikaIlo kirjoitti:

        Kiina on kaavailemassa useitakin tehtaita EU:hun, mistä tullit Turkkiin eivät kovinkaan ihmeelliset liene kun kerran Turkistakin tulee autoja tänne.

        Kiinalaisille aika ei merkitse mitään, vain päämäärä.


    • Anonyymi

      Turkista tullee Brics maa ja silloin varmaan punnitaan nato-jäsenyys.
      CIA tuskin kykenee panostamaan Turkkia tarpeeksi, salamurhat ovat heille keino järkätä ns. demokraattinen hallinto.
      Kaikki pikkumaat, jotka on liitetty natoon, on painostuksen tulos ja tietenkin se vaatii hallinnon, joka unohtaa omat edut...korruptio.

      • Kaikki pikkumaat, jotka on liitetty natoon, on painostuksen tulos

        Kyllä. Venäjän painostuksen, jota Itä-Euroopan maat olivat kokeneet 45-50 vuotta.


      • Anonyymi
        Repe_RuutikaIlo kirjoitti:

        Kaikki pikkumaat, jotka on liitetty natoon, on painostuksen tulos

        Kyllä. Venäjän painostuksen, jota Itä-Euroopan maat olivat kokeneet 45-50 vuotta.

        Aivan, tuon vuoksi kai ne PISA-tuloksetkin olivat 10-vuotta sitten parempia, kun oli "pakko".


    • Anonyymi

      Turkki piti koko NATO:a vuoden polvillaan, jos tulisi valita yksi neuvottelija, se olisi turkkilainen.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6809
    2. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      1209
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      24
      1013
    4. Yksi kysymys

      Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      881
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

      Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      814
    6. Katseestasi näin

      Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      59
      804
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

      Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      774
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

      tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      761
    9. Tietenkin täällä

      Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      716
    10. Jäähalli myynnissä!

      Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      713
    Aihe