Täysin teoreettinen tilanne, mutta päteekö promillerajat kuskille, jos vene on ankkurissa? Joskus saattaa olla mahdollista että tulee pari olutta otettua veneen ollessa ankkurissa.
Saako ankkurissa olla humalassa?
92
1571
Vastaukset
- Anonyymi
"Vesiliikennejuopumuksesta tuomitaan lain mukaan se, joka päihtyneenä tai huumaavan aineen alaisena ohjaa alusta tai toimii sellaisessa tehtävässä, joka vaikuttaa olennaisesti aluksen kulun turvallisuuteen. "
- minilex
Eli eivät päde.
Vain pari olutta ankkurissa on todellakin täysin teoreettinen tilanne.
Veneen siirtämisen tarve esim sään huononnettua ankkuripaikkaa kantsii ottaa huomioon.- Anonyymi
Miten niin teoreettinen tilanne kun usein tulee oltua ankkurissa yönkin yli. Kunnolla ankkuroi suojaisaan paikkaan niin ankkurissa voi viettää pitkiäkin aikoja.
- Anonyymi
Vesiliikennejuopumuksesta voi tuomita vain, jos vene liikkuu.
Päällikön vastuu on kuitenkin voimassa myös veneen ankkurissa tai laiturissa ollessa. Silloin päällikkyys tarkoittaa veneen hallintaa, jota ei ole sen kummemmin määritelty.
Toisin kuin vesiliikennejuopumus, päällikkyys koskee kaikkia aluksia nopeuteen ja kokoon katsomatta.
Jos vaikka vene on ankkurissa ja siitä putoaa koku veteen, eikä päällikkö humalaltaan pysty kertomaan, missä on tikkaat, niin hän saattaa syyllistyä rangaistavaab tekoon.- Anonyymi
" vain, jos vene liikkuu."
Vene liikkuu ankkurissa joskus laajallakin alueella. Ratkaisevaa on aluksen ohjaaminen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
" vain, jos vene liikkuu."
Vene liikkuu ankkurissa joskus laajallakin alueella. Ratkaisevaa on aluksen ohjaaminen.Älä saivartele
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
" vain, jos vene liikkuu."
Vene liikkuu ankkurissa joskus laajallakin alueella. Ratkaisevaa on aluksen ohjaaminen.Ohjaa tai on sen kulun turvallisuuteen vaikuttavassa tehtävässä.
Ohjailu edellyttää kulkua, mutta kulun turvallisuuteen vaikuttavassa tehtävä voi olla myös ankkurissa.
Toisaalta ankkurissa nopeus on verrattavissa soutu veneeseen - Anonyymi
Miten ihmeessä ajattelit määrittää ankkurissa tai laiturissa olevan veneen päällikön? Onko se henkilö, joka viimeksi on toiminut päällikkönä? Tai ehkä omistaja? Vai haltija? Tai jos omistajia on useita, katsotaan heistä päälliköksi parrakkain? Ja tämä siis siitä riippumatta, vaikka henkilö olisi toisella puolella maapalloa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ohjaa tai on sen kulun turvallisuuteen vaikuttavassa tehtävässä.
Ohjailu edellyttää kulkua, mutta kulun turvallisuuteen vaikuttavassa tehtävä voi olla myös ankkurissa.
Toisaalta ankkurissa nopeus on verrattavissa soutu veneeseenVene voi liikkua myös laituriin kiinnitettynä. Ankkurissa olo on täysin laituriin kiinnittymiseen rinnastettava tilanne, veneen ei tarvitse olla edes miehitettynä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vene voi liikkua myös laituriin kiinnitettynä. Ankkurissa olo on täysin laituriin kiinnittymiseen rinnastettava tilanne, veneen ei tarvitse olla edes miehitettynä.
Entäpä jos alus on vesialtaassa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Entäpä jos alus on vesialtaassa?
Ilmavirtaukset liikuttelee, vene on lähes koskaan täysin paikallaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
" vain, jos vene liikkuu."
Vene liikkuu ankkurissa joskus laajallakin alueella. Ratkaisevaa on aluksen ohjaaminen.Ei noin. Jos vene on kulussa ilman ohjaajaa, on laittomasta tilanteesta päällikkö vastuussa, ja hänet voidaan lisäksi tuomita myös ruorijuopumuksesta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten ihmeessä ajattelit määrittää ankkurissa tai laiturissa olevan veneen päällikön? Onko se henkilö, joka viimeksi on toiminut päällikkönä? Tai ehkä omistaja? Vai haltija? Tai jos omistajia on useita, katsotaan heistä päälliköksi parrakkain? Ja tämä siis siitä riippumatta, vaikka henkilö olisi toisella puolella maapalloa?
Kun veneellä liikutaan tai se on ankkurissa , niin miksi päällikkö ei ole sama molemmissa tapauksissa ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun veneellä liikutaan tai se on ankkurissa , niin miksi päällikkö ei ole sama molemmissa tapauksissa ?
Eli esim. vuokraveneen päällikkö olisi aina sama?
- Anonyymi
Aina voi määrätä selvimmän päälliköksi.
- Anonyymi
Sitten siihen pätee samat säännöt.
- Anonyymi
Anteeksi jos pilaan hyvän väännön, mutta HALUATKO olla kovin tokkurainen kun vene on ankkurissa?
En toki paheksu perinteistä ankkurikaliaa tai -ryyppyä. Sihautan itsekin mielelläni yhden pilssinviileän kun päivän purjehdus on paketissa ja vene on hyvin kiinni- Anonyymi
Kysymyksen voi asetella toisinkin.
Oletuksena on, että kännissä oleva juo alkoholia vapaaehtoisesti ja lopputulos on toivottu.
Eli halu on olemassa.
Jos se tapahtuu veneessä, niin mielestäni se on parempi ankkurissa kuin kulussa.
- Anonyymi
Laki sanoo, että alus on kulussa kun se ei ole kiinnitetty maihin, tai se on ankkurissa. Kolmas vaihtoehto on, että se on karilla. Eli saa ottaa okunoolia niin paljon kun huvittaa.
- Anonyymi
Laki sanoo, että alus on kulussa kun se on ankkurissa? Lukitaanko?
- Anonyymi
Kannattaa jättää vene ankkuriin ja mennä rannalle hörppimään. Jos veneessä ei ole ketään kun vallesmanni saapuu paikalle niin sitten ei ole ketään jolle voisi antaa sakkoja, linnaa, putkaa tai vankeutta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Laki sanoo, että alus on kulussa kun se on ankkurissa? Lukitaanko?
Nyt petti lukemisen ymmärtäminen
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt petti lukemisen ymmärtäminen
Taisi pettää vaan kirjoitustaito. Piti varmaan lukea, että "Laki sanoo, että alus on kulussa kun se ei ole kiinnitetty maihin, tai se _ei ole_ ankkurissa. Nythän tuossa lukee, että alus on kulussa kun se on ankkurissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taisi pettää vaan kirjoitustaito. Piti varmaan lukea, että "Laki sanoo, että alus on kulussa kun se ei ole kiinnitetty maihin, tai se _ei ole_ ankkurissa. Nythän tuossa lukee, että alus on kulussa kun se on ankkurissa.
Mitä ihmeen veivausta tämä nyt on.
Meriteiden säännöt:
3 sääntö: Yleiset määritelmät ( monien kohtien jälkeen tulee i) , jossa tuo sanotaan)
.
.
.
i) Alus on kulussa, kun se ei ole ankkuroituna, maihin kiinnitettynä eikä karilla.
Eikös tuo ole todella selvästi ilmaistuna siellä alkuperäisessä määräys tekstissä? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kannattaa jättää vene ankkuriin ja mennä rannalle hörppimään. Jos veneessä ei ole ketään kun vallesmanni saapuu paikalle niin sitten ei ole ketään jolle voisi antaa sakkoja, linnaa, putkaa tai vankeutta.
Jos näkee sen vallesmannin lähestyvän pitää heti heittäytyä matalana mereen veneen vastakkaiselle puolelle ja sukeltaa rantaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos näkee sen vallesmannin lähestyvän pitää heti heittäytyä matalana mereen veneen vastakkaiselle puolelle ja sukeltaa rantaan.
Miksi ihmeessä jos vene on ankkurissa se ei ole kulussa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä ihmeen veivausta tämä nyt on.
Meriteiden säännöt:
3 sääntö: Yleiset määritelmät ( monien kohtien jälkeen tulee i) , jossa tuo sanotaan)
.
.
.
i) Alus on kulussa, kun se ei ole ankkuroituna, maihin kiinnitettynä eikä karilla.
Eikös tuo ole todella selvästi ilmaistuna siellä alkuperäisessä määräys tekstissä?Näinhän se on, mutta tuo yksi kirjoitti, että alus on kulussa, kun se on ankkuroituna, jos luet tarkasti, jos osaat.
"Laki sanoo, että alus on kulussa kun se ei ole kiinnitetty maihin, tai se on ankkurissa." - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näinhän se on, mutta tuo yksi kirjoitti, että alus on kulussa, kun se on ankkuroituna, jos luet tarkasti, jos osaat.
"Laki sanoo, että alus on kulussa kun se ei ole kiinnitetty maihin, tai se on ankkurissa."Tuo kommenttini ei ollut osoitettu sinulle, vaan yleisesti noille vatuloijille.
Meillä kaikilla on pääsy tuohon aitoon määräys tekstiin, joten on hölmöä tulla kirjoittelemaan tänne mitään väännöksiä siitä.
Tuo sain minut kirjottamaan tuon ”veivaus” kommentin.
- Anonyymi
Häh? Onko ankkurissa olevalla veneellä kuski? Jos kuljetat venettä raahaten ankkuria perässä, niin toki promillerajat pätevät. Jos taas vene on normaalisti ankkurissa, niin eihän sillä ole kuskia. Eihän veneessä välttämättä edes ole ketään.
- Anonyymi
Autossakin saa vetää ihan hirveät lärvit ja vaikka sammua sinne. Auto voi olla myös käynnissä mutta hallintalaitteisiin ei saa koskea, joten suosittelen sammumista takapenkille mikäli auto on käynnissä.
Veneessä riittää että se on kiinnitetty laituriin tai on ankkurissa.- Anonyymi
Laeissa ei luetella sitä, mikä on sallittua vaan sitä, mikä on kiellettyä.
Veneilyssä on vastuita, jotka ovat voimassa, kun ollaan veneessä ja vene vesillä.
En aio luetella niitä, mutta jokainen voi itse lukea laeista, mitä tilannetta laki koskee.
Se ei ole vaikeaa, jos osaa täällä etsiä porsaanreikiäkin.
"Joka ohjailee alusta tai toimii aluksessa sen kulun turvallisuuteen olennaisesti vaikuttavassa tehtävässä"
En löydä mainintaa laiturista tai ankkurista enkä ankkurin koosta tai köyden pituudesta. Jos joku niitä itsekseen lisää, niin siitä vaan. Laki ei tunne sellaisia täydenyksiä, mutta korkeimman oikeuden ennakkopäätökset ovat lain virallisia tulkintoja. Ei taida tästä asiasta olla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Laeissa ei luetella sitä, mikä on sallittua vaan sitä, mikä on kiellettyä.
Veneilyssä on vastuita, jotka ovat voimassa, kun ollaan veneessä ja vene vesillä.
En aio luetella niitä, mutta jokainen voi itse lukea laeista, mitä tilannetta laki koskee.
Se ei ole vaikeaa, jos osaa täällä etsiä porsaanreikiäkin.
"Joka ohjailee alusta tai toimii aluksessa sen kulun turvallisuuteen olennaisesti vaikuttavassa tehtävässä"
En löydä mainintaa laiturista tai ankkurista enkä ankkurin koosta tai köyden pituudesta. Jos joku niitä itsekseen lisää, niin siitä vaan. Laki ei tunne sellaisia täydenyksiä, mutta korkeimman oikeuden ennakkopäätökset ovat lain virallisia tulkintoja. Ei taida tästä asiasta olla.Ja nyt sitten kerrot meille miten esim. köysillä laiturissa olevaa alusta ”ohjaillaan”? Ohjailu vaatii että alus on kulussa. Alus ei lain mukaan ole kulussa jos se on kiinnitetty esim. ankkurilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja nyt sitten kerrot meille miten esim. köysillä laiturissa olevaa alusta ”ohjaillaan”? Ohjailu vaatii että alus on kulussa. Alus ei lain mukaan ole kulussa jos se on kiinnitetty esim. ankkurilla.
Onko varppaamalla ankkuria käyttäen liikuttelu kulussa oloa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja nyt sitten kerrot meille miten esim. köysillä laiturissa olevaa alusta ”ohjaillaan”? Ohjailu vaatii että alus on kulussa. Alus ei lain mukaan ole kulussa jos se on kiinnitetty esim. ankkurilla.
Ei, se ei ole minun tehtäväni.
- Anonyymi
Hallintalaitteisiinkin saa koskea. Rattijuopumukseen ei voi syyllistyä, jos auto ei liiku. Eli saat olla autossa kännissä kuskin paikalla kädet ratilla. Jos auto ei liiku, ei ole kyse rattijuopumuksesta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hallintalaitteisiinkin saa koskea. Rattijuopumukseen ei voi syyllistyä, jos auto ei liiku. Eli saat olla autossa kännissä kuskin paikalla kädet ratilla. Jos auto ei liiku, ei ole kyse rattijuopumuksesta.
Tulkintasi on todistettu vääräksi kymmenillä oikeuden päätöksillä viimeisten 40 vuoden aikana.
- Anonyymi
Humalassa saa olla ainoastaan pimeässä komerossa aasinmyssy päässä.
- Anonyymi
Promillerajat koskee veneen päällikköä "sitä joka itseasiassa ohjaa veneen kulkua". Kuski eli ruorissa oleva vain tottelee päällikön ohjeita.
Veneen ollessa ankurissa, se ei ole kulussa ja promillerajat ei ole silloin voimassa, veneen päälliköllekkään. Yhtä hyvinhän voisi miettiä onko promillerajat voimassa silloin kun vene on laituriin kiinnitetty. - Anonyymi
Ihan hyvää spekulaatiota mutta ei selvää tyhjentävää vastausta. Päällikkö on siis vastuussa aluksesta, oli se laiturissa, ankkurissa tai kulussa. Sitä vaan mietin, mitä nyt voi sattua, poliisivene saattaa käydä moikkaamassa kun vene on ankkurissa. Kai heillä on oikeudet puhalluttaa. Mitäs sitten niin jos päällikkö puhltaa yli promillerajan? Viekö poliisi humaltuneen kapteenin maihin selliin selviämään.
- Anonyymi
Ei lopullista vastausta saa ennen kko:n ennakkopäätöstä.
Toisaalta epäselvät vastuut tuomitaan vastaajan hyväksi. - Anonyymi
Mistä se päällikkö on vastuussa jos se kiinnittää Kuopiosssa veneen veneseuran laituriin ja lähtee Vikingin lautalla Ruotsiin viinanhakureissulle? Varmaan siitä että tulee todella känniin ja joutuu laivan putkaan?
- Anonyymi
Netin sääntönikkarit voivat olla sitä mieltä, että soutuveneelläkin on päällikkö, joka vastaa aluksesta 24/7 sen romutukseen asti, mutta poliisia käytännössä kiinnostaa vain se, että venettä ohjaavalla on veressä alkoholia alle promille. Ankkurissa tai laiturissa olevaa venettä ei ohjata, eikä poliisia kiinnosta onko veneessä joku selvinpäin tai onko siellä ylipäänsä ketään.
- Anonyymi
Ajoankkuria ei ohjata.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Netin sääntönikkarit voivat olla sitä mieltä, että soutuveneelläkin on päällikkö, joka vastaa aluksesta 24/7 sen romutukseen asti, mutta poliisia käytännössä kiinnostaa vain se, että venettä ohjaavalla on veressä alkoholia alle promille. Ankkurissa tai laiturissa olevaa venettä ei ohjata, eikä poliisia kiinnosta onko veneessä joku selvinpäin tai onko siellä ylipäänsä ketään.
Sääntönikkaritpa hyvinkin, mutta haukut väärää puuta. En usko, että täällä kirjoittelevat ovat nikkaroineet sääntöjä ainakaan kovin laajasti.
Voimassa oleva vesiliikennelaki sanoo seuraavaa:
"Vesikulkuneuvolla veteen tukeutuvaa ja vesillä liikkumiseen käytettävää alusta, kulkuneuvoa ja välinettä;"
"Vesikulkuneuvoa saa kuljettaa, ohjailla tai hallita vain henkilö, jolla on olosuhteisiin nähden tarvittava ikä, kyky ja taito vesikulkuneuvon hallitsemiseksi."
Kannattaa huomata, ettei kuljettamista tai ohjailemista ole millään tavalla rajoitettu koskemaan vain tietyn kokoisia tai nopeuksisia aluksia.
Voit syyttää minua sääntönikkariksi, mutta minä vain tositan enkä keksi omasta päästä.
Verkoja soutuveneellä kotirannassa kokemaan lähtevälläkään ei ole aina riittävästi kykyä, vaikka ikää olisi jo lähemmäs sata vuotta - tai ehkä siksi.
"Päällikkö on henkilö, joka tosiasiallisesti ohjailee tai hallitsee vesikulkuneuvoa."
Voisi pohtia, että jos omistaja ei ohjaa ja käskee ajamaan ylinopeutta, niin onko ohjailijan vapaassa tahdossa olla tekemättä niin ja jos ajetaan ylinopeutta, niin tarkoittaako se sitä, että omistaja tosiasiallisesti ohjaa?
Toisaalta, jos ohjaajan katsotaan tosiasiassa ohjaavan, niin onko hänelle veneen luovuttanut syyllistynyt rikokseen, kun ohjaaja ei kykene ajamaan sääntöjen mukaan.
Päällikön vastuut on lueteltu aika selkeästi enkä usko, että niissä on ihmettelemistä. Suurin ihmetyksen aihe ainakin juttujen perusteella on se, kuka arvotaan päälliköksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sääntönikkaritpa hyvinkin, mutta haukut väärää puuta. En usko, että täällä kirjoittelevat ovat nikkaroineet sääntöjä ainakaan kovin laajasti.
Voimassa oleva vesiliikennelaki sanoo seuraavaa:
"Vesikulkuneuvolla veteen tukeutuvaa ja vesillä liikkumiseen käytettävää alusta, kulkuneuvoa ja välinettä;"
"Vesikulkuneuvoa saa kuljettaa, ohjailla tai hallita vain henkilö, jolla on olosuhteisiin nähden tarvittava ikä, kyky ja taito vesikulkuneuvon hallitsemiseksi."
Kannattaa huomata, ettei kuljettamista tai ohjailemista ole millään tavalla rajoitettu koskemaan vain tietyn kokoisia tai nopeuksisia aluksia.
Voit syyttää minua sääntönikkariksi, mutta minä vain tositan enkä keksi omasta päästä.
Verkoja soutuveneellä kotirannassa kokemaan lähtevälläkään ei ole aina riittävästi kykyä, vaikka ikää olisi jo lähemmäs sata vuotta - tai ehkä siksi.
"Päällikkö on henkilö, joka tosiasiallisesti ohjailee tai hallitsee vesikulkuneuvoa."
Voisi pohtia, että jos omistaja ei ohjaa ja käskee ajamaan ylinopeutta, niin onko ohjailijan vapaassa tahdossa olla tekemättä niin ja jos ajetaan ylinopeutta, niin tarkoittaako se sitä, että omistaja tosiasiallisesti ohjaa?
Toisaalta, jos ohjaajan katsotaan tosiasiassa ohjaavan, niin onko hänelle veneen luovuttanut syyllistynyt rikokseen, kun ohjaaja ei kykene ajamaan sääntöjen mukaan.
Päällikön vastuut on lueteltu aika selkeästi enkä usko, että niissä on ihmettelemistä. Suurin ihmetyksen aihe ainakin juttujen perusteella on se, kuka arvotaan päälliköksi.Sääntönikkariudella viittasin juuri tuohon, että viilataan lakien pilkkuja.
Puhuin käytännöstä. Aika monesti olen ollut veneessä, kun poliisi tai rajavartiolaitos puhalluttaa. On ollut pientä perämoottorivenettä, isoa moottorivenettä ja purjevenettä. Ikinä ei ole kyselty päällikkyyden perään, vaan pilli on työnnetty vain sen suuhun, joka on ollut veneen ohjaimissa. Eikä ikinä ole tultu veneilykuntoa tarkistamaan ankkuroidussa tai laituriin kiinnitetyssä veneessä. Ei myöskään soutuveneessä, kanootissa tai kajakissa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sääntönikkariudella viittasin juuri tuohon, että viilataan lakien pilkkuja.
Puhuin käytännöstä. Aika monesti olen ollut veneessä, kun poliisi tai rajavartiolaitos puhalluttaa. On ollut pientä perämoottorivenettä, isoa moottorivenettä ja purjevenettä. Ikinä ei ole kyselty päällikkyyden perään, vaan pilli on työnnetty vain sen suuhun, joka on ollut veneen ohjaimissa. Eikä ikinä ole tultu veneilykuntoa tarkistamaan ankkuroidussa tai laituriin kiinnitetyssä veneessä. Ei myöskään soutuveneessä, kanootissa tai kajakissa.Ei, eikä uimapatjalla altaassa.
Mutta laki antaa siihen mahdollisuuden.
Tässä pilkataan lakia, ei viilata pilkkua. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Netin sääntönikkarit voivat olla sitä mieltä, että soutuveneelläkin on päällikkö, joka vastaa aluksesta 24/7 sen romutukseen asti, mutta poliisia käytännössä kiinnostaa vain se, että venettä ohjaavalla on veressä alkoholia alle promille. Ankkurissa tai laiturissa olevaa venettä ei ohjata, eikä poliisia kiinnosta onko veneessä joku selvinpäin tai onko siellä ylipäänsä ketään.
Minä vein ostamani saarimökin rantaan kelluvan betoniponttoonilaiturin veneellä hinaamalla, ja silloin veneeni oli laituriin köysillä kiinnitettynä, kulussa ja sitä ohjailtiin.
En syyllistynyt ruorijuopumukseen vain siksi etten ollut humalassa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sääntönikkaritpa hyvinkin, mutta haukut väärää puuta. En usko, että täällä kirjoittelevat ovat nikkaroineet sääntöjä ainakaan kovin laajasti.
Voimassa oleva vesiliikennelaki sanoo seuraavaa:
"Vesikulkuneuvolla veteen tukeutuvaa ja vesillä liikkumiseen käytettävää alusta, kulkuneuvoa ja välinettä;"
"Vesikulkuneuvoa saa kuljettaa, ohjailla tai hallita vain henkilö, jolla on olosuhteisiin nähden tarvittava ikä, kyky ja taito vesikulkuneuvon hallitsemiseksi."
Kannattaa huomata, ettei kuljettamista tai ohjailemista ole millään tavalla rajoitettu koskemaan vain tietyn kokoisia tai nopeuksisia aluksia.
Voit syyttää minua sääntönikkariksi, mutta minä vain tositan enkä keksi omasta päästä.
Verkoja soutuveneellä kotirannassa kokemaan lähtevälläkään ei ole aina riittävästi kykyä, vaikka ikää olisi jo lähemmäs sata vuotta - tai ehkä siksi.
"Päällikkö on henkilö, joka tosiasiallisesti ohjailee tai hallitsee vesikulkuneuvoa."
Voisi pohtia, että jos omistaja ei ohjaa ja käskee ajamaan ylinopeutta, niin onko ohjailijan vapaassa tahdossa olla tekemättä niin ja jos ajetaan ylinopeutta, niin tarkoittaako se sitä, että omistaja tosiasiallisesti ohjaa?
Toisaalta, jos ohjaajan katsotaan tosiasiassa ohjaavan, niin onko hänelle veneen luovuttanut syyllistynyt rikokseen, kun ohjaaja ei kykene ajamaan sääntöjen mukaan.
Päällikön vastuut on lueteltu aika selkeästi enkä usko, että niissä on ihmettelemistä. Suurin ihmetyksen aihe ainakin juttujen perusteella on se, kuka arvotaan päälliköksi.Kenenkä tulkinnan mukaan uimapatjakin on siis vesikulkuneuvo?
Kaikki lienevät samaa mieltä että sekin täyttää lainaamasi määritelmän, kuten vaikkapa pelastusliivitkin.
Jälkimmäisten käyttö voi siis olla samaan aikaan kiellettyä puuttuvan osaamisen takia, ja kuitenkin pakollista ennen veteen putoamista.
Pitänee riisua äkkiä pois veteen pudottaa, ennenkuin jää kiinni lainvastaisesta vesikulkuneuvon käytöstä.
- Anonyymi
Viskaa köysi potkuriin niin et viinaa ehdi ottaa laisinkaan.
- Anonyymi
Veneen päällikkö on viimesijaisesti vastuussa veneessä olijoiden turvallisuudesta. Se tarkoittaa myös ankkurissa ja laiturissa oloa. Jos ankkurissa tapahtuu esim sairauskohtaus, veneessä syttyy tulipalo tai muuta vastaavaa, ja päällikkö on niin tuiterissa ettei saa edes pelastustoimia järjestettyä niin olen varma että siitä tulisi rangaistus oikeusistuimessa.
- Anonyymi
Jos liikuttelee omalla pihallaan kuuden metrin pituisessa vesialtaassa viiden metrin pituista venettään edestakaisin humalassa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos liikuttelee omalla pihallaan kuuden metrin pituisessa vesialtaassa viiden metrin pituista venettään edestakaisin humalassa?
Siitä ei saa ruorijuopumussyytettä, mutta aluksen päällikkö on silti olemassa vastuineen.
Se on oikeastaan aika outoa. - Anonyymi
No joo mutta tuo on vain sinun mielipide asiasta.
- Anonyymi
Kyllä te pupujussit nyt saatte viihteellisen debatin aikaan mistä tahansa pykälästä.
Suomessa näyttäisi olevan jokin kirjoittamaton laki, joka kieltää terveen järjen käytön?- Anonyymi
Mitä pupu itse?
Jos paheksut keskustelua, niin uskottavuutesi ei ole kovin hyvä, kun osallistust siihen itse :D - Anonyymi
Terveellä järjellä varustetut eivät kirjoittele palstalle älyttömiä möläyksiä.
- Anonyymi
Venettä saa lain mukaan ohjata myös pienessä kännissä, esim 3 oluen jälkeen. Ei tarvi olla ankkurissa.
- Anonyymi
No näinhän se viimmekädessä on, eli normaalilla alkoholinkäytöllä on aika vaikea syyllistyä ruorijuopumukseen.
- Anonyymi
Saa toki. Eri asia on esim mitä vakuutusyhtiö sanoo jos tapahtuu materiaalivahinko ja päällikkö puhaltaa vaikka 0.4 promillea. Voi sanoa että niis nääs mitäs läksit, ei makseta mitään. Jos tapahtuu henkilövahinkoja niin voit olla syytteessä sitten samalla. Et ruorijuopumuksesta mutta veneen päällikön vastuun rikkomisesta jos syyttäjä kykenee osoittamaan että juopumuksesi oli oleellinen asia onnettomuuden syntymiselle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No näinhän se viimmekädessä on, eli normaalilla alkoholinkäytöllä on aika vaikea syyllistyä ruorijuopumukseen.
Kun muistelee minkälaiseen tilaan eri julkisuuden henkilöt päätyvät, kun ovatnauttineet vain normaalit ruokajuomat, niin on ihme, että edes pääsee veneeseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun muistelee minkälaiseen tilaan eri julkisuuden henkilöt päätyvät, kun ovatnauttineet vain normaalit ruokajuomat, niin on ihme, että edes pääsee veneeseen.
Niin alkoholia saa käyttää mutta känniin ei pidä tulla. Joillakin se vaan lähtee heti lapasesta, sitä varten pitää olla jotkin rajat. Rajat pitää vaan asettaa siten, että se ei haittaa tavallisen ihmisen elämää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saa toki. Eri asia on esim mitä vakuutusyhtiö sanoo jos tapahtuu materiaalivahinko ja päällikkö puhaltaa vaikka 0.4 promillea. Voi sanoa että niis nääs mitäs läksit, ei makseta mitään. Jos tapahtuu henkilövahinkoja niin voit olla syytteessä sitten samalla. Et ruorijuopumuksesta mutta veneen päällikön vastuun rikkomisesta jos syyttäjä kykenee osoittamaan että juopumuksesi oli oleellinen asia onnettomuuden syntymiselle.
Vakuutusyhtiöt nyt keksii aina milloin mitäkin verukkeita, ei ne tarkempaa tarkastelua kuitenkaan kestä. Jos on toimittu laillisten rajoijen mukaan kaikki on ok.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vakuutusyhtiöt nyt keksii aina milloin mitäkin verukkeita, ei ne tarkempaa tarkastelua kuitenkaan kestä. Jos on toimittu laillisten rajoijen mukaan kaikki on ok.
Mikään laki ei kiellä vakuutusyhtiöitä keksimästä vakuutusehtoihin haluamiaan pykäliä myös promillerajojen osalta ja niitä myös soveltamasta vakuutuskorvausten osalta.
- Anonyymi
Olen alkoholisti. Olen sitä aina, kotona, veneessä, autossa jne.
En ole juonut 30 vuoteen, tuppaan olemaan selvinpäin siellä ja täällä. Missä en pystyisi olemaan juomatta, en sinne mene.
Keittelin ponua join korvikkeita, pyrin olemaan aina kännissä, yleinen mielipide ei asiaan vaikuttanut.
Ei edes Sodan käynyt isukki. - Anonyymi
Onko kyseessä kela-ankkuri?
- Anonyymi
Tukkiankkuri. Sen kanssa saa olla tukkihumalassa.
- Anonyymi
Nipottajien mielestä syyllistyn ruorijuoppouteen kotonani jos joku muu käy laiturissa olevassa veneessäni ja minä olen kännissä kotisohvallani. Olenhan silti veneen päällikkö.
- Anonyymi
Tietysti olet päällikkö...ja sinulla on vene.
- Anonyymi
Kaukosäädin käden ulottuvilla vielä unohtui.
- Anonyymi
Tiedän montakin Ankkuri-nimistä ravitsemusliikettä.
Tarjoilu loppuu, jos Ankkurissa on liian humalassa. - Anonyymi
Tottakai saa olla
Seuraavaksi varmaan kysytään että saako asuntoatossa olla puskaparkissa humalassa :-))- Anonyymi
Saako kenkään kiinnitetyillä pyörillä liukua humalassa?
- Anonyymi
Saako liikuttaa humalassa pihallansa vesilammikossa sähkömoottoroidun kelluvan levyn päällä istuen?
- Anonyymi
Saako kenkämäiset pienet moottoriveneet jaloissaan ajaa?
- Anonyymi
Se kaksinkertainen rike
- Anonyymi
EI TODELLAKAAN ALUKSESTA VASTAAVA SAA OLLA VESILLÄ JUOVUKSISSA.
SELVÄHÄN SE ON.
EI TONLLAISTA ASIAA TIEDÄ.- Anonyymi
Muuten arvokas kommentti, mutta kirjaimet sopimattomat.
- Anonyymi
Autoon muuten pätee se, että jos kuski on humalassa ohjaajan paikalla vaikka auto ei liikkuisi, hän syyllistyy rattijuoppouteen. Sitä en muista oliko lisäksi että jos virta- avaimet ovat virtalukossa ja jos niin miten sitä suhteutetaan autoihin joissa ei avaimia ole.
- Anonyymi
Vanha legenda, jolla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Rattijuoppouteen ei ole mahdollista syyllistyä kuljettamatta ajoneuvoa. Rikoslaki määrittelee asian.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vanha legenda, jolla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Rattijuoppouteen ei ole mahdollista syyllistyä kuljettamatta ajoneuvoa. Rikoslaki määrittelee asian.
Kerropa vielä miten se rikoslaki ko. asian määrittelee?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerropa vielä miten se rikoslaki ko. asian määrittelee?
"3 § (20.12.2002/1198)
Rattijuopumus
Joka kuljettaa moottorikäyttöistä ajoneuvoa tai raitiovaunua nautittuaan alkoholia..."
On ihan se ja sama onko avaimet virtalukossa tai moottorikäynnissä. Jos auto ei liiku, ei sitä kuljeteta ja toisaalta kuljetetaan, vaikka ohjaisit sitä moottori pysähtyneenä alamäessä tai kavereiden työntämänä.
Ite otan laiturissakin juodessa avaimet pois virtalukosta koska aurajoen poliisit tutkii muo, nykyään oon alkanu ite pysäyttää poliisiveneitä ja vaatia tarkastamaan mun varustuksen,
samalla kun soitan marssimusiikkia.
(mulla on nykyään Flipper 470GT- 60 hv Yamaha 2-stroke- Anonyymi
Tuo vesiliikennejuopumus koskee lähinnä vain kulussa olevaa alusta.
Mutta aluksen päällikön vastuu aluksesta ja turvallisuudesta ei lopu vaikka alus olisi kaijassa tai ankkuroituna.
"Aluksen päällikön ei tulisi olla humalassa edes silloin, kun alus on pysähdyksissä tai parkissa, sillä hänen vastuunsa ja valmiutensa reagoida mahdollisiin hätätilanteisiin on jatkuva, ja alkoholin käyttö voi vaarantaa tämän kyvyn."
Eli aluksen päällikkö on aina rikosoikeudellisessa vastuussa, jos aluksessa tapahtuu jotain mikä on hänen vastuullaan. Lyhyesti päällikkö kantaa vastuun kaikesta.- Anonyymi
Edellisen mukaa. Et voi olla koskaan humalassa missään, edes kotona, ellet siirrä päällikkyytä toiselle henkilölle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Edellisen mukaa. Et voi olla koskaan humalassa missään, edes kotona, ellet siirrä päällikkyytä toiselle henkilölle.
Niinpä. Onneksi totuus on, että veneellä on päällikkö vain kulussa ollessaan. Toki joku voi kokea suurta päällikkyyttä vaikka paatin ollessa telakalla pressujen alla ja siksi mm. pitäytyä alkoholin nauttimisesta läpi talven, mutta se olkoon oma valinta.
- Anonyymi
Ajastaan jäljessä olevan lain mukaan saa olla kulussakin promillen verran alkhoholia veressä, ja ainakin minulle tuo on jo pikku hiprakka.
Omalta osaltani käytäntö on se että vesillä liikun aina nollatoleranssilla, mutta kun vene on ankkurissa ja olen varmistanut että säät ei tule aiheuttamaan ongelmia, saatan ottaa ns. ankkurikaljan tai vaihtoehtoisesti ruokajuoman.
En yleensä tunne tarvetta ottaa useampaa ravintola-annosta, joten ei nuo meikäläisen ryyppäämiset estä ankkurissa olevan veneen vahtimista, ja lain mukaan voisin näillä ryypyillä ajaa vaikka autoa.
Jos tuntisin tarvetta vetää ns. koomat, olisi hyvä luovuttaa aluksen päällikkyys toiselle.- Anonyymi
Liikun myös nollalla, mutta ankkuriolut kuuluu perinteisiin - ankkurinnosto-olut ei. Ja jos se ei heti ota kiinni niin se merkitsee sitten vähintään toista ankkuriolutta. Usein siirryn myös illalla ravintola-annoksiin ja mielelläni luovuttaisinkin aluksen päällikkyyden jollekin toiselle, sellaista ei vain yleensä ole paikalla.
- Anonyymi
Saako auton takapenkillä makailla jos on humalassa ja auto parkissa.
- Anonyymi
Ei sitä mikään laki kiellä. Ei myöskään kuskin penkillä istumista eikä ratin kääntelyä auton paikoillaan ollessa. Vain ajoneuvon kuljettaminen humalassa on kielletty.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei sitä mikään laki kiellä. Ei myöskään kuskin penkillä istumista eikä ratin kääntelyä auton paikoillaan ollessa. Vain ajoneuvon kuljettaminen humalassa on kielletty.
Näin ollen myös moottori saa olla käynnissä. Silloin on kevyempi käännellä rattiakin.
- Anonyymi
Tuhannen taalan kysymys on : Saako ankkuri olla kännissä ?
- Anonyymi
Kyllä, saa olla!
- Anonyymi
Mikä on kännin raja, +1 promille vai?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 4811155
- 827549
- 755509
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon445494Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella764798Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme334173- 483026
- 362915
Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per412505- 402440